#معرفی_مقاله
✏️تحلیل گفتمان مناظره های امام رضا (ع)
👨🎓نویسندگان: حسن مجیدی
📝منبع: فرهنگ رضوی سال اول تابستان 1392 شماره 2
👈#چکیده
از ویژگی ها و نقاط بارز سیره امام رضا (ع) مواجهه ایشان با نمایندگان ادیان و مذاهب گوناگون در قالب مناظره هایی است که برخلاف اهداف مأمون خلیفه عباسی از برگزاری آنها، به عرصه ای برای دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام، امامت و عقاید به حقِ شیعه و به ویژه اثبات صلاحیت و حقانیت امام برای امامت و خلافت تبدیل شد.
استحکام در استدلال، استناد امام به منابع دست اولِ ادیان ابراهیمی و احاطه ایشان بر زبان، تفاسیر و دقایق کتاب های مقدس این ادیان از شگفتی های این مناظره هاست که کاملاً با موفقیت امام و #شکست_طرف های مناظره همراه بود.
در این مقاله به این #پرسش های مشخص پاسخ داده می شود که از منظر تحلیل گفتمان، مناظره های امام رضا (ع) با دیگران چگونه تحلیل می شود؟
بهره گیری از این روش چه زوایایی از منظر زبانی و موقعیت طرف های گفتگو می گشاید؟
ویژگی ها و ظرفیت های مناظره های امام رضا (ع) به منزله شکلی از ارتباط کلامی و تبلیغ دینی چیست؟
#هدف این است که با پاسخ به این پرسش ها از منظری متفاوت به این مناظره ها نگریسته شود و با بهره گیری از توانایی های تحلیل گفتمانِ انتقادی در قالب متغیرها و مقوله های عملیاتی، این مناظره ها موشکافانه بررسی شود.
دقت در مناظره های امام با نمایندگان ادیان و فِرَق دیگر با تمرکز بر مقوله واژگان، چشم انداز، استعاره، انسجام تاریخی، نقل قول و تأکید ساختاری نشان دهنده این واقعیت است که امام با وجود اثبات حقانیت و ابطال ادعاهای طرف های مناظره، از منازعه اخلاق گریزِ گفتمانی، برحذر مانده و در کمال صراحت، دقت، ادب و احترام، نفسِ این مناظره ها را به عرصه ای برای اثبات امامت و خاتمیت پیامبر اسلام تبدیل کرده اند.
http://ensani.ir/file/download/article/1543661380-10168-7.pdf
#دریافت_مقاله👆🏼
https://eitaa.com/myganj
image_2019-10-29_18-45-53.png
39.1K
#معرفی_نشریه دسته بندی موضوعی: علوم اسلامی
دوره انتشار: فصلنامه
تاریخ آغاز اعتبار: ۰۱ فروردین ۱۳۹۲
مدیر مسئول: محمودرضا برازش
صاحب امتیاز: بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)
درجه علمی: علمی-پژوهشی
سردبیر: جلال درخشه
مدیر اجرایی: محمدعلی ندایی
هیئت تحریریه: دکتر علی سروری مجد، دکتر جلال درخشه، دکتر سید محمدرضا احمدی طباطبایی، دکتر محمدهادی همایون، دکتر محمود واعظی، دکتر مهناز شایسته فر، دکتر مصطفی اسفندیاری(فقیه)، دکتر احمد اکبری، دکتر محمد امامی، دکتر غلامرضا رئیسیان، دکتر سید علیرضا واسعی
آدرس: خراسان رضوی - مشهد - بلوار امام خمینی - نبش امام خمینی 62 -بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(علیه السلام ) طبقه چهارم . دفتر نشریه
تلفن: ۰۵۱۳۱۹۹۰۴۰۲
وب سایت: http://www.farhangerazavi.ir/
یک نوع دیگر از دسته بندی #مقاله
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
کتاب غلط ننویسیم دکتر نجفی.pdf
15.09M
#معرفی_کتاب هدیه اول ربیع الاول #کتاب #غلط_ننويسيم(فرهنگ دشواري هاي زبان فارسي) توسط ابوالحسن نجفي نوشته شده و در انتشارات مركز نشر دانشگاهي چاپ رسیده + #دانلود پی دی اف این یکی از بهتر ین کتاب های است که می شود به دوستان هدیه داد
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#دستور_زبان_فارسی
#آموزش_ويراستاري
#درست_بنویسیم
✏️ لحاظ
«لحاظ» کلمهای است بهمعنی «دیدگاه» و «منظر» که در فارسی امروز غالباً با حرفاضافۀ «از» یا «به» ترکیب میشود و حرفاضافهای مرکب میسازد: «ازلحاظِ» و «بهلحاظِ».
ازلحاظِ اجتماعی، آدم پُرجنبوجوش و همهفنحریفی بود.
وضعیت علمی کشور بهلحاظ کمی، بهبود چشمگیری یافته؛ ولی ازنظر کیفی نه.
همان طور که از معنی این واژه و کاربردش در بافت جمله بهخوبی دانسته میشود، «لحاظ» واژهای مفرد است. با وجود این، شماری از واژههای عربی که در فارسی نیز کموبیش رواج دارد، بر وزن همین کلمه، «فِعال»، بهصورت جمع مکسر درمیآید؛ مثلاً جمعِ مکسر «کریم» و «سَبُع» و «جَبَل» و «ثمره» بهترتیب میشود: «کِرام» و «سِباع» و «جِبال» و «ثِمار». به همین دلیل، ظاهراً بعضی فارسیزبانها دربارۀ «لحاظ» به اشتباه افتاده و آن را جمع مکسر پنداشته و اینگونه به کار بردهاند:
این استدلال ممکن است از بعضی لحاظ درست باشد؛ ولی چند اشکال دارد (امامی، ۱۳۸۵: ۱۷۴).
بنابراین «لحاظ» واژهای مفرد است و جمعش «لحاظها» است. ازاینرو تعبیر «از بسیاری لحاظ» یا «از بعضی لحاظ» غلط است و باید بهجایش گفت: «از بسیاری لحاظها» و «از بعضی لحاظها». نمونههای نادرستِ زیر همه از اینترنت برگرفته شده است.
مواضع روسیه و ایران از بسیاری لحاظ شبیه هستند.
اگر نخواهیم خیلی سختگیرانه نگاه بکنیم، از این دوران باید بهعنوان یک دوران که از بسیاری لحاظ شکوفایی فکری به ارمغان آورده، یاد کرد.
با رواج بیشتر استفاده از رسانههای اجتماعی، سطح آگاهی افراد از بسیاری لحاظ بالاتر رفته است.
این چیزها از بعضی لحاظ ما را میسازند.
خیلی خوب بود؛ اما متأسفانه از بعضی لحاظ جانبدارانه بود.
شاید از بعضی لحاظ فاخرترین اثری باشد که نام «جنگ ستارگان» را یدک میکشد.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
در #اهمیت_تحقیق و پژوهش همین جمله بس است
@myganj
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
دست خط دهخدا: پس آنچه را خواننده این کتاب میبیند تنها نتیجه یک عمر نیست بلکه نتیجه بسی عمرهاست.
#معرفی_کتاب
#لغت_نامهٔ بزرگ #دهخدا کتابی جامع شامل شرح و معنی واژگان زبان فارسی است. این لغتنامه، بزرگترین و مهمترین اثر علیاکبر دهخدا است، که بیش از ۴۰ سال از عمر او صرف آن شد. لغتنامهٔ دهخدا معنی، تفسیر، و شرح تاریخیِ شمار قابل توجهی از وامواژههای عربی که وارد فارسی شدهاند را نیز داراست
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
دهخدا در یکی از یادداشتهای پراکندهاش برای لغتنامه مینویسد:
«همهٔ لغات فارسیزبانان تاکنون احیا و در جائی جمعآوری نشده و چه بسا لغات زیادیست که در کتب دیگر، خصوصاً در اشعار آمدهاست که ما آنها را در اینجا نقل کردهایم؛ ولی از سوی دیگر هزاران لغت فارسی و غیرفارسی در تداول به کار میرود که تاکنون کسی آنها را گرد نیاورده یا اگر گرد آورده به چاپ نرسانیده است.
ما بسیاری از این لغات را به تدریج از #حافظه، نقل و سپس آنها را الفبائی کردهایم؛ ولی باید دانست که برای به خاطر آوردن چندین هزار کلمه و الفبائی کردن آن عمر هفت کرکس میباید… و این کار به هیچ فصل و قطعی، بیرون از بیماری صعب چند روزه و دو روز رحلت مادرم -رحمه الله علیها- تعطیل نشد و بجز اتلاف دقایقی چند برای ضروریات حیات در روز، میتوانم گفت که بسیار شبها نیز، در خواب و میان نوم و یقظه در این کار بودم. چه بارها که در شب از بستر برمیخاستم و پلیته میکردم و چیز مینوشتم.»
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
دیکشنری و مترجم آبادیس دیکشنری آبادیس بیش از 3 میلیون کلمه و هشتصد هزار تلفظ دارد که برای استفاده از آن باید به اینترنت متصل باشید. بانک اطلاعات آبادیس بر روی سرورهای قدرتمند قرار گرفته، که همین موضوع باعث حجم پایین نرم افزار نصب شده بر روی موبایل شما و همچنین سرعت بالای آن می شود." #دیکشنری و مترجم آبادیس"
https://play.google.com/store/apps/details?id=abadis.dic
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
معنی چند واژه و اصطلاح (آمپاس ـ ضرس قاطع ـ ان قلت ـ شائبه ـ قمپز ـ مَغلَطه)
آمپاس : از واژه آلمانی Engpass در فارسی وارد شده که به معنای « تنگنا »
می باشد.مترادف انگلیسی آن Bottleneck می باشد.
آمپاز ( آمپاس ) : تلفظ عامیانه کلمه انگلیسی Impasse هست.
Impasse به این معنی است :دشواری،تنگنا،وضعیت بُغرَنج ،حالتی که از آن رهایی
نباشد.
بنابراین « تو آمپاز ماندن » رو به معنی « در تنگنا قرار گرفتن » می توان تعبیر کرد.
ضرس : (فرهنگ فارسی معین)
(ض ) [ ع . ] (اِ.) دندان آسیا. ج . اضراس ، ضروس ؛ به ~ قاطع از روی یقین ،
« با کمال اطمینان »
املای صحیح ضرس قاطع :
بعضی به اشتباه می نویسند ( ضرث ـ زرث ـ زرص ـ ... ) قاطع،اما صحیحش
هست : ضرس قاطع
ضرس به تنهایی یعنی دندان آسیا
« به ضرس قاطع » یعنی « به یقین »
لوقوز (Loghoz) : به معنای «پرادعایی کردن» و تلویحا به معنای «چاخان کردن»
و «خالی بستن» و املای صحیح آن «لغز» و فعل آن «لغز خواندن» است.
قُمپز : به معنای «ادعای پوچ» و معادل لغت های انگلیسی «Boast» و
«Bullshit» و « قمپز در کردن » به معنای «دعوای دروغین کردن » است.
ان قلت : به معنای «بیان اشکال و ایراد بر مطلب و سخنی » و گاهی به معنی
« به نوعی گیر دادن » است.
این واژه،اصطلاحی عامیانه است.این واژه به «فرهنگ واژه یاب» وارد نشده
است و بنابر شواهد؛ به تازگی به «لغت نامه ی دهخدا» اضافه شده است و
هنوز هیچ کسی برای آن معنی ننوشته است.
توضیح بیشتر آن که «لُغُز» و «قُمپُز» تلویحا هم معنی است.
مَغلَطه :
لغت نامه دهخدا
مغلطه. [ م َ ل َ طَ / طِ ] (از ع ، اِ) کلامی که مردمان بدان در غلط و اشتباه افتند.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
💠 حدیث روز 💠
❗️ روایتی کلیدی مختص والدین
🔻اميرالمؤمنين على عليهالسلام:
لاتُقَسِّـرُوا أَوْلادَ كُمْ عَـلى آدابِكُمْ، فَإِنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ لِزَمانٍ غَيْرِزَمانِكُمْ
❇️ آداب و رسوم خويش را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى، غير از زمان شما آفريده شدهاند.
📚 شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، ج ۲۰، ص ۲۶۷
•┈┈••✾••┈┈••┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#معرفی_نرم_افزار
#کتابخانه همراه نور 1 (ویندوزی)
کتابخانه نور، مجموعه نرمافزاری است که برای ارائه و مطالعه کتب الکترونیکی بهویژه در حوزه علوم اسلامی - انسانی تهیه شده است. این مجموعه با بهرهگیری از گنجینه غنی منابع مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در جهت بهبود فضای مطالعه و پژوهش، در اختیار علاقهمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است. #دریافت
https://www.noorsoft.org/File.ashx?ID=217
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
شیخ رضا امینی درباره پدر خود علامه امینی (ره) می گوید:
✏️ «علامه، خود را برای همه مشقت ها آماده ساخت، در برابر واقعیات تلخ ایستاد، با موانع جنگید و آنها را تسلیم خود ساخت».
🖍 پس از صرف صبحانه، به کتاب خانه خود می رفت و تا آمدن شاگردانش، مطالعه می کرد. پس از تدریس و خوردن ناهار، یک ساعت استراحت می نمود. سپس تا نیمه های شب، به #مطالعه و نوشتن می پرداخت.
· یکی از ویژگی های بارزش، سرعت در مطالعه و مهارت در یافتن مطلب مورد نیاز بود. با این حال، نوشتن کتاب الغدیرش، چهل سال طول کشید.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
پنج شنبه شد دوباره
به یاد آن عشق های باربسته فاتحه ای ره توشه میکنیم
باشد که پروردگار بیامرزدشان
به یاد همه آسمانی ها
صلوات و فاتحه
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
اهمیت #مطالعه در نگاه بزرگان
بزرگان دنیا درباره اهمیت مطالعه و کتابخوانی جملات زیادی نقل کرده اند که در اینجا، به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
✏️امروز کتابخوانی و علم آموزی، نه تنها یک وظیفه ملی که یک واجب دینی است. | آیتالله خامنهای
✏️کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین میکند: کتابهایی که میخوانید و انسانهایی که ملاقات میکنید. | مک لوهان
✏️کتاب، بزرگترین اختراع بشر است. | ویلیام شکسپیر
✏️بهترین دوست من کسی است که #کتابهایی را به من هدیه کند که تا به حال نخوانده باشم. | لینکلن
✏️کتاب، بیش از درس و معلم به انسان میآموزد. من نُه دهم معلومات خود را از کتاب آموختهام و یک دهم را از معلم و درس. | محیط طباطبایی
✏️ مطالعه کتاب یعنی تبدیل ساعتهای ملالتبار به ساعتهای لذتبخش. | شارل دو مونتسکیو
✏️ در دنیا لذتی که با لذت #مطالعه برابری کند، وجود ندارد. | تولستوی
✏️هرگز غصهای نداشتهام که یک ساعت مطالعه آن را بر طرف نکرده باشد. | منتیسکو
اتاق بدون کتاب، همچون بدن بدون روح است. | سیسرو
@myganj
#مطالعه
✏️نقش مطالعه در زندگی انسان
هنوز هم افراد زیادی هستند که درک درستی از اهمیت و تاثیر کتابخوانی بر روی جامعه ندارند یا تفکرات غلطی در این خصوص دارند.
از طرفی فصل تابستان فرصت مناسبی است برای خواندن کتابهای غیر درسی و به همین بهانه، در این مطلب به چهار دلیل اهمیت #کتاب خواندن و تاثیر آن بر روی جامعه پرداختهایم.
نتایج یک تحقیقات در آمریکا نشان داد: افرادی که ۳۰ دقیقه در روز مطالعه میکنند، ۲ سال بیشتر از افرادی که عادت به مطالعه ندارند، عمر خواهند کرد. چرا که استرس کمتر و آرامش بیشتری دارند و در کل سالمتر هستند.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
#مطالعه
✏️مطالعه بی خوابی را درمان می کند
ثابت شده است که مطالعه یکی از موثرترین راه ها برای آرامش و آمادگی برای خواب می باشد.
نور موبایل و تلویزیون به مغز می گویند که اکنون زمان بیدار شدن است در حالی که خواندن #کتاب در نور کم تاثیر کاملا متفاوتی دارد زیرا مغز تشخیص می دهد که اکنون زمان استراحت است.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
از چنانچه و چنانکه درست استفاده کنیم #درست_بنویسیم
#آموزش_ويراستاري
#آموزش_نویسندگی
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj
#معرفی_مقاله
اخلاق منتظر در غیبت امام زمان (ع)
نویسنده: سید علی موسوی
منبع: پژوهش های اخلاقی سال هشتم پاییز ۱۳۹۶ شماره ۱ (پیاپی ۲۹)
#چکیده
اخلاق بیان کننده صفت هایی است که انسان باید در خود ایجاد کند تا رفتارهای ارادی صادر شده از او همگی نیکو و پسندیده باشد و صفت های بد را از خود دور سازد. در واقع اخلاق همان فضیلت ها و رذیلت ها و راههای ایجاد فضیلت و مبارزه با رذیلت ها است و بطور کلی اخلاق شامل اعمال خوب و بد و وظایف و فضایل و رذایل می شود.
🖍 اخلاق و وظایف منتظران واقعی در زمان غیبت، دوری از اعمال زشت و ناپسند و آراسته شدن به فضیلت های امام غایب علیه السلام و پیاده شدن عملی آنها در زندگی فردی و اجتماعی است.
هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید. ما سعی می نماییم در این مقاله در سه محور:
الف) کارهای خوب و بد که منتظر واقعی آن را انجام یا ترک نماید از قبیل ثبات قدم و اعتقاد راسخ، جداسازی انسان های خالص از غیر خالص، وارث بودن منتظران بر روی زمین، رفتار متقابل امام غایب و منتظران، رفتارهای دینی منتظران واقعی.
ب) کارهای واجب و حرام که منتظر واقعی آنها را باید انجام یا ترک کند شامل انتظار فرج و عدم یاس، تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام، امر به معروف و نهی از منکر.
ج) صفات اخلاقی منتظران که به فضایل متصف و از صفات رذیله دوری نمایند مانند تحمل و استقامت منتظر، برتری در ایمان، داشتن عقل و فهم و معرفت و موارد دیگر به اخلاق منتظران واقعی در زمان غیبت امام زمان علیه السلام بپردازیم.
•┈┈••✾••┈┈•
https://eitaa.com/myganj