eitaa logo
میزان العلم
106 دنبال‌کننده
158 عکس
101 ویدیو
3 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام خدمت فرهیختگان معزز ان شاءالله برداشت‌های کاربردی و زمینه ساز تمدن پیشرفته اسلامی از ثقلین (کتاب الله و احادیث رسول الله و عترت طاهرین) با شما بزرگواران به اشتراک گذاشته خواهد شد. ارتباط با ادمین @myzan_124
مشاهده در ایتا
دانلود
عظمت طب (علیه السلام) 🌸﷽🌸 طبیب نگاهی به زخم پهلوی متوکل انداخت و گفت: «ای خلیفه، این زخم به دلیل عفونت زیادی که در آن جمع شده، روز به روز ورمش بیشتر می شود.» متوکل ناله ای کرد و گفت: «فکر چاره باشید که این درد مرا از پای در می آورد.» طبیب نگاهی به صورت رنگ پریده‌ی متوکل انداخت و گفت: «باید سر زخم را بشکافیم تا عفونت بیرون بیاید.» ـ سر زخم را بشکافید؟! من همین طور هم آرام و قرار ندارم، چه رسد به این که بخواهید چاقو را به زخم نزدیک کنید. طبیب دیگر گفت: «ای خلیفه! هیچ راهی غیر از این وجود ندارد.» فتح بن خاقان تعظیمی کرد و گفت: «ای خلیفه! اگر اجازه بدهی، شخصی را نزد علی النقی بفرستیم. شاید دوایی برای این مرض شما داشته باشد.» متوکل با اشاره‌ی سر، حرف او را تایید کرد. فتح بن خاقان بیرون رفت و لحظاتی بعد برگشت و گفت:«حتماً غلام با راه چاره ای بر خواهد گشت.» بطحایی که چشم دیدن امام را نداشت، گفت: «هیچ کاری از او بر نمی‌آید.» طبیب نگاهی تمسخر آمیز به فتح بن خاقان انداخت و گفت: «چه راهی غیر از شکافتن سر زخم وجود دارد؟!» مادر متوکل با دستمال اشک‌هایش را گرفت و پیش خود گفت: «نذر می‌کنم اگر فرزندم شفا پیدا کند، کیسه ای زر برای امام بفرستم.» ساعتی بیشتر نگذشته بود که غلام وارد جمع شد و گفت: «امام گفت که پشکل گوسفند را در گلاب بخیسانید و آن را روی زخم ببندید.» صدای خنده فضای اتاق را پر کرد: [ـ پشکل؟! ـ عجب حرفی! ـ واقعاً مسخره است. (=درست مانند کسانی که تجویز شیاف روغن بنفشه از امام صادق (علیه السلام) را مسخره می‌کردند)] صدای فتح بن خاقان آن‌ها را به خود آورد: ـ حرف امام بی حساب نیست. به آنچه دستور داده، عمل کنید. ضرری نخواهد داشت. و برای تهیه‌ی آن، از در بیرون رفت. یکی از اطباء گفت: «بهتر است ما هم بمانیم تا نتیجه‌ی کار را ببینیم». ساعتی بیش از گذاشتن دارو روی زخم نگذشته بود که شکافته شد و عفونت بیرون زد. طبیب که به زخم خیره شده بود، با ناباوری گفت: «به خدا قسم که علی النقی دانای به علم است و حرف های ما درباره‌ی او اشتباه بود‌.» بطحایی که کنار متوکل ایستاده بود، این حرف برایش گران آمد. سر در گوش متوکل برد و گفت: « ای خلیفه! بهتر است زودتر این طبیبان را مرخّص کنی. جایز نیست در حضور شما کسی را مدح کنند که خلافت شما را قبول ندارد.» متوکل که کمی دردش آرام شده بود، به آن‌ها گفت:«شما مرخص هستید،می توانید بروید». و رو به بطحایی گفت: «اگر داروی علی النقی نبود، من الآن حال خوشی نداشتم». بطحایی چشم های نگرانش را به زمین دوخت و به فکر فرو رفت. متوکل که متوجه نگرانی او شده بود، گفت: «در چه فکری؟ اتفاقی افتاده؟» ـ ای خلیفه! علی النقی مال و اسلحه‌ی زیادی در خانه‌ی خود جمع کرده و می‌خواهد علیه شما قیام کند. بهتر است زودتر فکر چاره ای بکنی. متوکل دستش را به هم کوبید و نگهبان را صدا زد. ـ برو سعید حاجب را خبر کن. وقتی سعید وارد شد، متوکل گفت: «همین امشب مخفیانه به منزل علی النقی برو و هر چقدر اسلحه و اموال دارد، به اینجا بیاور.» * تاریکی کوچه را پوشانده بود. سعید نردبان را به دیوار کاهگلی تکیه داد و از آن بالا رفت. خود را به دیوار آویزان کرد تا جاپایی پیدا کند که صدای امام او را به خود آورد: ـ ای سعید! همان طور بمان تا برایت شمعی بیاورم! گوشه‌ی عمامه‌ی پشمی را دور سرش پیچید و از روی سجاده ای که روی ایوان انداخته بود، بلند شد. وقتی امام شمع را به حیاط آورد، سعید جاپایی پیدا کرد و خود را از دیوار پایین کشید. امام با دست اشاره کرد و گفت: «برو اتاق ها را بگرد و هر چه پیدا کردی، بردار.» سعید به فرش حصیری کف اتاق چشم دوخت و گفت: «ای سید! شرمنده ام. مرا ببخش. دستور خلیفه بود.» و به طرف اتاق ها رفت. * ـ ای خلیفه! در منزل علی النقی غیر از شمشیر که غلافی چوبی دارد و این کیسه چیزی پیدا نکردم. نگاه متوکل به یکی از کیسه‌ها افتاد که مُهر شده بود. رو به سعید گفت: «این که مهر مادرم است! برو او را صدا کن.» کیسه‌ی دیگر را باز کرد، چهارصد دینار داخل آن بود. وقتی مادرش وارد شد، کیسه را زمین گذاشت و گفت: «مادر! این کیسه را در منزل علی النقی پیدا کردیم که نشان مهر شما روی آن است. می خواهم بدانم مهر شما روی این کیسه چه می کند؟» مادر متوکل نگاهی به کیسه انداخت و گفت: «چند روز پیش نذر کردم که اگر شفا پیدا کنی، ده هزار دینار برای امام علی النقی بفرستم. نشان مهر خود را نیز بر آن زدم.» صورت متوکل از شرم سرخ شد، رو به سعید گفت: «شمشیر و این کیسه‌ها را بردار و کیسه ای دیگر به آن اضافه کن و به منزل علی النقی برو و عذرخواهی بکن.»... 📚کافی، ج ۱، ص ۴۹۹ 📚الإرشاد، ج ۲،ص ۳۰۲ 📚المناقب، ج ۴،ص ۴۱۵ 📚الخرائج و الجرائح،ج۲،ص۶۷۶ 📚إعلام الوری،ج۲،ص ۱۱۹ 📚کشف الغمة،ج۲،ص ۳۷۸ 📚بحارالأنوار،ج ۵۰،ص ۱۹۸ 💌اعمال یداوی رحیق/استاد فرج قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1759838228Cbcd844697c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟نقش انس در تربیت 🔷باید مراقب عاداتمون باشیم که باعث اُنس میشه و دیگه براحتی نمیشه ازش جدا شد استاد پناهیان میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
الان بهترین زمانشه هر چند تا غروب هم میتونید بخونید
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارشی تصویری از اجلاسیه تخصصی رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی / یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ / قم مبارک ❓ راه اصلاح نظام برنامه ریزی کشور از قم و دانش دینی می گذرد... https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم شمائل تو بدیدم نه صبر ماند و نه هوشم 🥀 میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هنوز هستن کسایی که نمره واسشون مهم باشه؟؟؟⚠️ 📚به کانال "مدرسه در خانه" بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/2598699257C09ea6a86c8
👌خوشا بحال "حق" که همیشه با "علی" است قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم: علی مع الحق و الحق مع علی
هدایت شده از  علی عزیزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بسم اللهِ كَلمةِ المُعتَصمين؛ نماهنگ ویژه‌ای از روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از حادثه سوء قصد به ایشان در ششم تیرماه۱۳۶۰ ❤️ از دعایی که رهبر انقلاب در ماشین به سمت محل حادثه شنیدند تا مرخصی موقت ایشان از بیمارستان برای دیدار با امام خمینی(ره) 💻 Farsi.Khamenei.ir سر خم می سلامت شکند اگر سبوئی ...
هدایت شده از حاج محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یاد شهدا 🎥 افق‌های معنوی انسان 💎 ما همه افق‌های معنوی انسانیت‌ را در تجربه‌ کردیم‌. 💎 آنچه‌ را که‌ عرفای دلسوخته‌ حتی بر سرِ دار نیافتند، ما در شب‌های‌ عملیات‌ آزمودیم‌! [کانال حاج محمود کریمی] @HajMahmoud_Karimi
😱نگذارید آب در دل فرزندتان تکان بخورد. 🔻ما گرفتار افکاری هستیم که نمی دانیم از کجا به ذهنمان خطور کرده است. نمی دانم سختیهای زندگی نسل ما ،یا رسانه ها و یا نظام آموزشی که ما را تربیت کرده است ،ناخودآگاه ما را مدیریت می کند. نمی دانم چون خوشی زیر دلمان را زده و یا شاید آرزوی زندگی لاکچری ما را به این نتیجه رسانده است که آب در دل فرزندانمان تکان نخورد، 🔻فرزندان ما تافته ی جدا بافته از نوع انسان نیستند و نخواهند بود، خدا می گوید ما انسان را در رنج آفریدیم ، فرزندانمان را باید برای مواجهه با این رنج آماده کنیم ، دیر یا زود فرزندانمان با رنج خود روبرو خواهند شد، دقت کنید رنج خود، خدا هر کس را با رنج خودش روبرو خواهد کرد، رنج آدمها شبیه هم نیست، واکنش آدمها با چالشهای زندگی متفاوت است، هر کس با رنجی خاص خودش تربیت می شود، هر کس با رنج خودش امتحان می شود، و هر کس با رنج خودش از پا در میآید. 🔻فرزندانمان را برای مواجهه با رنج خودشان آماده کنیم ، بی شک چه ما بخواهیم و چه نخواهیم آنها آب در دلشان تکان خواهد خورد آنها با امواج بلند و مهیب مشکلات روبرو خواهند شد. خدا دنیای کودکانمان را متلاطم خواهد ساخت تا به کودکیشان پایان دهد، آنها باید با کودکی خود خداحافظی کنند. هر چه کودکانمان را کودک تر تربیت کنیم دل کندن از دنیای کودکی برایشان سخت تر خواهد شد، و هزینه انتقال به دنیای بزرگترها بیشتر خواهد بود. با محبت‌های بی منطق و افراطی و تربیت فرزندان ضعیف به آنها محبت نمی کنیم بلکه آنها را برای مواجهه با مشکلات ناتوان کرده ایم. 👏بگذارید آب در دل فرزندانمان تکان بخورد. 🔰مرکز تحقیقات و پژوهش طب اسلامی تپطا ✍استاد قربانپور https://eitaa.com/nosgheahlebit
👈پیام انتخابات ۱۴۰۲ 🔻جمهوری اسلامی مبلغ زندگی سرمایه داری بوده است به همین دلیل همه ی مردم دوست دارند سرمایه دار باشند ولی این در حقیقت محال است، سرمایه دار بودن همه ی مردم امکان پذیر نبوده و نیست، ولی ترویج زندگی لاکچری ، هوس زندگی لاکچری را گسترش داده است، هیچ دولتی نمی تواند زندگی لاکچری را برای اکثریت مردم تضمین کند ، در واقع جمهوری اسلامی در این سالها یک توهم را ترویج داده است، فاصله ی طبقاتی در ذات دنیا وجود دارد و امکان ندارد کسی بتواند این شکاف را پرنماید، فقر و غنا در ذات دنیا وجود دارد و التیام نمی یابد، کمونیستها سالها با این شعار مردم را فریفتند ولی در نهایت فاصله ی طبقاتی بیشتر شد، نظام سرمایه داری هم با این شعارهای عوام فریبانه و عدالت اجتماعی سالهاست مردم را فریب می دهد. ما با سیاستهای التقاطی همه ی طبقات مردم را از حکومت ناامید و دلزده کرده ایم، نارضایتی در همه ی طبقات اجتماعی نتیجه ی دوری از اسلام شناسی عمیق است. 🔻باید بپذیریم توان، استعداد، قدرت مردم با هم متفاوت است، بی شک عده ی از مردم عقل معاش دارند و عده ی ندارند ، بعضی مدیر و برخی توانایی مدیریت ندارند، ما باید نگاه درستی به مبانی انسان شناسی،جامعه شناسی و جهان بینی اسلامی داشته باشیم. ما نیم قرن است که تفکرات التقاطی لیبرالیستی سوسیالیستی را در هم آمیخته و اسم اسلام بر آن نهاده ایم. ما به مردم دروغ گفتیم ما به مردم وعده ی حکومت اسلامی دادیم ولی الگوهای شرق و غرب را اجرا کردیم. امروز مردم از عمل نکردن به وعدهای اسلامی ناراحت هستند ولی چون از درک علت مشکلات ناتوان هستند به سمت شرق و غرب دست دراز کرده‌اند . 👏تنها راه آشتی مردم اجرای دستورات اسلام است، جمهوری اسلامی باید به وعده ی پایبندی به اسلام عمل کند و گرنه شکاف بین مردم و حکومت هر روز بیشتر می شود. 🔰مرکز تحقیقات و پژوهش طب اسلامی تپطا ✍استاد قربانپور https://eitaa.com/naghdemashhorat
🔻چگونه موعظه ی خود را از مردگان بگیریم؟ ◼️بر سر قبرهاى مردگان بايست و آنان را با فرياد صدا بزن! 🔘 الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : أوْحى اللّه ُ تعالى إلى عيسى ابنِ مريمَ عليه السلام : يا عيسى ، هَبْ لي مِن عَيْنَيكَ الدُّموعَ ، و مِن قَلبِكَ الخُشوعَ ، و اكْحُلْ عَيْنَيْكَ بِمِيلِ الحُزْنِ إذا ضَحِكَ البَطّالونَ ، و قُمْ على قُبورِ الأمْواتِ ، فنادِهِم بالصَّوتِ الرَّفيعِ لَعلّكَ تَأخُذُ مَوعِظَتَكَ مِنهُم ، و قُلْ: إنّي لاحِقٌ بِهم في اللاّحِقينَ. [الأمالي للمفيد : 236/7 .] ▫️امام صادق عليه السلام: خداوند متعال به عيسى بن مريم عليه السلام وحى فرمود: اى عيسى! از چشمان خود اشك و از دل خودْ خشوع به من ببخش و آن گاه كه هرزگان خوش و خندانند، تو با ميلِ اندوه، چشمان خود را سرمه كش و بر سر قبرهاى مردگان بايست و آنان را با فرياد صدا بزن، شايد پند خود را از ايشان بگيرى و بگو من هم همراه ديگران به ايشان خواهم پيوست. پ ن: با جانمایی قبرستان در محله ها می‌توانیم هر روز از مردگان پند خود را بگیریم. میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
✅ نامه مهم حجت‌الاسلام علی کشوری به دکتر سعید جلیلی: برنامه جنابعالی نیازمند پالایش است! ❓ضمن آرزوی موفقیت برای جنابعالی سه نکته بسیار مهم را از باب خیرخواهی متذکر می شوم. امیدوارم که مفید باشد. 🗞 متن کامل نامه: https://m-hedayat.blog.ir/1403/04/10 https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از  پژوهشکده طب شیعی 🌿
◾️امام باقر علیه السلام : 💠 لاشَفيعَ لِلمَرأَةِ أنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها: براى زن نزد پروردگارش هيچ شفاعت كننده اى كارسازتر از نيست . 📗[میزان الحکمه ح ۷۸۶۴] ✋در خطاب به آقایان هم فرمودند: 💠 اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَاللّه‌ِ اَشَدُّکُمْ اِکْراماً لِحَلائِـلِهِمْ گرامى‌ترین شما نزد خداوند، کسى است که بیشتر خود را کند. 📗(وسائل الشیعه ، ج 15، ص 58) پژوهشکده طب شیعی و سبک زندگی اسلامی https://eitaa.com/shiatebb ┄┄┅┅✿🍃🌸🌹🌸🍃✿┅┅┄┄
این انتخابات، رقابت عاشقان علوم غرب و شرق با عاشقان علوم و فرهنگ غرب و شرق بود. به فکر گسترش نگرش علم و تمدن اسلامی باشید. 💌اعمال یداوی رحیق/استاد فرج قاسمی https://eitaa.com/joinchat/1759838228Cbcd844697c
هدایت شده از حسین زمانی میقان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پزشکیان پیروز شد نتیجه ۳ سال حکمرانی اقتصادی با دست‌فرمان نئولیبرال‌های ریش‌دار گران‌ساز این شد که حتی در شرایط احساسی پس از شهادت رئیس‌جمهور، مردم به سفره‌شان نگاه کردند و به امتداد دولت فعلی گفتند بله مردم به "گران‌‌سازی فقط ۴ قلم کالا" گفتند، ای کاش... @hzamanim
هدایت شده از سُلَّمْ | کـاوه
♦️ باشد که عبرت شود! 🌐 IR شناسۀ کـاوه W وبـگـاه سُـلَّـم 🔹 سال‌ها با محافظه‌کاری و عافیت طلبی ذهن مردم را در معرض هزاران دروغ‌ و شبهه و... فجازی ولنگار رها کردند! 🔺 بعد دربه‌در به دنبال افزایش مشارکت و انتخاب شدن اصلح ‌بودند! 🔸 حتی محاسبات حکمرانی برخی مسئولین نیز تحت تأثیر همین فجازی ولنگار شکل می‌گرفت و خسارت می‌آفرید! 👤 حسین کاوه ✍️ #️⃣ 🆔 @SOLLAM 👈 عضو شوید ✌️
✅در ایام انتخابات مجلس این تذکر داده شد که حلقه مفقوده کشور مدیریت نیست بلکه باید نگرش کارشناسی کشور تغییر کند. اما متاسفانه همین عدم توجه به این مساله حیاتی، در انتخابات ریاست جمهوری خودش را نشان داد... مردمِ خسته از گرانی ها و مشکلات جدی معیشتی - که حاصل کارشناسی لیبرالی است - به گمان اینکه مدیر دیگری با تفکر غربگرایانه بتواند مشکلات معیشتی ایشان را حل کند، به آقای پزشکیان رای دادند.... و تا این معضل جدی (عدم توجه مدیران به لزوم تغییر نظام کارشناسی) وجود دارد امیدی به پیشرفت همه جانبه کشور نیست...
ناله و فریاد شیطان از انجام این عمل در روز آخر ذی الحجه (امروز) 🔷 در اين روز، دو ركعت نماز مى خوانى و در هر ركعت، يك مرتبه سوره «حمد» و ده مرتبه سوره «قل هو الله» و 10 مرتبه «آية الكرسى» را مى خوانى و پس از نماز مى گويى: أللهُمَّ ما عَمِلتُ فى هذِهِ السـّـنةِ مِنْ عَمَل نـَهَيتـَـنى عـَـنهُ و لمْ ترْضَهُ، و نـَسيتهُ ولمْ تنسَهُ، وَدَعَوتنى اِلى التوبَةِ بَعْدَ اجْتِرائى عَليْكَ، اَللهُمَّ فاِنى أسْتغفِرُكَ مِنهُ فاغفِرْ لى، وَما عَمِلتُ مِنْ عَمَل يُقَرّبـُـنى اِليكَ فاقبَلهُ مِنى، وَلا تقطعْ رَجائى مِنكَ ياكَريمُ. وقتي چنين كردى شيطان فریاد میکشد: واى بر من! هرچه در مدّت اين سال زحمت كشيدم (و او را وسوسه كردم) با اين عمل، همه را از بين برد و سالش را به خير پايان داد. میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ چند جمله با دوستان مبلغ در ماه محرم ۱۴۴۶ 👌ماه محرم ۱۴۴۶ در حالی فرا رسیده است؛ که مردم ایران بیش از ایام گذشته با مشکلات اقتصادی و غیر اقتصادی دسته و پنجه نرم می کنند و به گمان این حقیر راه حلی هم برای حل این مشکلات غیر از رجوع همه جانبه به آیات و روایات وجود ندارد. 👌 به دوستان عزیز خودم توصیه می کنم: در ایام ماه محرم و صفر ۱۴۴۶ فرصت گفتگو با مردم را مغتنم بشمارند و درباره راه حل های دینی مرتبط با حل مشکلات اقتصادی، طبی، آموزشی و تربیتی و... با مردم سخن بگویند. درباره واگذاری زمین رایگان به مستأجر ها و زوج های جوان (طبق نظریه احیای موات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم)، درباره ایده مترقی مردمی کردن اداره معادن و اداره غیرمتمرکز آنها، درباره ایده بسیار مترقی ساخت بازارهای رایگان و تهیه محل کسب برای فقراء و اقشار متوسط، درباره مزایای انتخاب مشاغل برتر، درباره مزایای خانه های حیاط دار نسبت به آپارتمان های معیوب، درباره مزایای طب اسلامی و اصلاح الگوی تغذیه در کاهش بیماری های عصبی، گوارشی ، درباره مزایای کتب درسی جدید و آموزش در مدارس جدید و... با مردم عزیز ایران سخن بگویید و طعم کارآمدی دین را به ذائقه آنها بچشانید. (گفتمان سازی مقدمه تحقق است!) 👌 مهمترین توصیه پیامبر به مبلغان دین، گفتگو بر اساس ظرفیت ها و نیازهای مردم است و نباید فرصت بی بدیل محرم و صفر را با کلی گویی های دینی از دست داد. بسیاری از مشکلات مردم و حاکمیت با ترویج نظریه های فقهی و اعتقاد واقعی به جامعیت اسلام حل و فصل می شود. چهل کتاب مرتبط با تبلیغ دینی مبتنی بر فقه نظام را از آدرس زیر دریافت کنید. https://eitaa.com/olgou4/5734 حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - محرم فرصتی برای تبلیغ فقه نظام - شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - قم https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... بخش اول شکست، مقدمه پیروزی است؛ به شرطی که با تحلیل‌های بی بنیاد و سطحی، ریشه‌یابی نشود. جریان حزب اللهی و طرفدار گفتمان انقلاب به کنار رفتن و نرفتن قالیباف یا جلیلی نباخت، بلکه بار دیگر به دوگانه‌ای باخت که حول مذاکره و برجام شکل گرفت! چرا که در طی سه سال پرکار دولت شهید رئیسی و چهار سال مجلس انقلابی، فرصت اثبات عملی اینکه مشکلات معیشتی ملت ارتباطی به تحریم‌ها ندارد را از دست دادیم. در این دوره، با اینکه ایران آشکارا از تحریم‌ها عبور کرد، اجرای سیاست‌های معیشت‌سوز و نابرابری‌ساز نئولیبرال، به مشار‌کت‌سوزی و رای‌سوزی این ایام منجر شد. ما امیدوار بودیم بعد از دولت روحانی با تغییر ریل اقتصادی کشور در دولت سیزدهم، مردم طعم شیرین اقتصاد درونزا و برونگرای اقتصاد مقاومتی و حاکمیت ریال را بچشند، اما متاسفانه روشن نبودن رویکردهای اقتصادی برای سیاستمداران و عواقب آنها مانع از این تغییر ریل شد. دلسوزان تلاش بسیاری کردند این شناخت را برای مجموعه دولت و مجلس ایجاد کنند اما نشد و تنها گذر زمان بود که آن را اثبات کرد؛ اما گاهی خیلی زود دیر می شود! روزی که شهید رئیسی قصد حذف ارز ۴۲۰۰ را داشت، خدمت ایشان رسیدم و کتاب دکترین شوک را تقدیم‌شان کردم. عرض کردم این کتاب را بخوانید و ببینید این سیاست‌هایی که در دست اجرا دارید، چند دولت را در دنیا سرنگون کرده است! بعد از آن نیز برای مجاب کردن دولت به اجرای سیاست تثبیت قیمت ارز تلاش ها کردیم. خاطرم هست این اواخر شهید رئیسی در جلسه‌ای فرمودند مطالب به این روشنی را چرا اقتصاددان ها متوجه نمی شوند؟! بهرحال زمان از دست رفت، بخصوص که افراد دست اندرکار، هنوز به آن سیاست‌ها باورمند هستند. جریان سیاسی اصولگرا نه تنها در طی دوره مدیریت خود بر دولت و مجلس اقدامی برای اصلاحات اقتصادی و پایان دادن به حاکمیت دلار آمریکا در خاک ایران نکرد، بلکه حتی حاضر نشد در ایام تبلیغات انتخاباتی دست روی این مسئله اساسی گذاشته و وعده حل و فصل آن را به مردم بدهد. این بود که در پاسخ به این پرسش آقای پزشکیان که چرا بدون برجام قیمت گوشت ۸۰۰ هزار تومان شد و قیمت خودرو و مسکن سر به فلک کشید، پاسخی جز سکوت نداشت! اصولگرایی به طمع ۱۸ میلیون رای شهید رئیسی در سال ۱۴۰۰، حاضر به عذرخواهی از مردم برای عدم موفقیت دولت سیزدهم در کوتاه کردن دست سفته بازان و خام فروشان از جیب مردم نشد. حاضر نشد با صدای بلند جلوی احتکار اراضی ایران بایستد و بگوید ما نتوانستیم اقتصاد بسازبفروشی مسکن ایران را که ۷۰ درصد آن قیمت زمین است، تغییر ریل دهیم! حاضر نشد از سیاست‌های مشوق خام فروشی فولاد و پتروشیمی و معادن عذرخواهی کند و از اینکه نتوانسته فرایند صنعتی شدن و تولیدگر شدن ایران را تسریع کند، حاضر نشد در پیشگاه تاریخ و مردم ایران ابراز شرمندگی کند و وعده اصلاح دهد. بنابراین جریان سیاسی اصولگرایی حتی ۵ میلیون رای از همین ۱۸ میلیون رای ۱۴۰۰ را نیز از دست داد. جریانی که می‌خواست نقش نمایندگی طرفداران انقلاب و مستضعفین را بازی کند، در عمل با سرمایه‌داران نرد عشق باخت. جراحی اقتصادی که باید روی توبره سرمایه‌داران انجام می‌شد، روی سفره مردم انجام شد. ✨برای مطالعه بخش دوم، اینجا را کلیک کنید@syjebraily
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
برادران و خواهران انقلابی! کمربندها را محکم ببندید... بخش دومبرای مطالعه بخش اول، اینجا را کلیک کنید✨ جریان انقلابی هرگز نباید سرخورده و دلسرد شود. باید از فرصت استفاده کرد و در مبارزه با سرمایه‌داری نئولیبرال هم فکر و هم قسم شد. این مبارزه، مبارزه‌ای نیست که یک شبه و یک ساله نتیجه دهد. ما با جریانی مواجهیم که از جنگ ایران و روس تا به امروز نتواسته هیچ امتیازی از غرب بگیرد، بیش از یک قرن است که اقتصاد و معیشت مردم را هم به گرو غرب درآورده است و می‌خواهد ریشه‌های غرب گرایی را در همه کشور بدواند و به سرمایه‌داری جهانی متصل کند، کارشناسان معتقد به سرمایه‌داری را تربیت کند و در همه جا بگمارد. نئولیبرالیسم می‌خواهد دولت را کوچک و ضعیف کند تا «سرمایه‌سالاری» جایگزین «مردم‌سالاری» شود. لذا نه به سیاست و آموزش و فرهنگ نئولیبرال هم هست. کمربندها را محکم ببندید که فرصت جدیدی برای جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهین بی‌درد، ایجاد شده و البته که پیشرفت گفتمان مبارزه با سرمایه داری نئولیبرال در همین مدت محدود، کم نبوده است. ما برخلاف بخشی از اصولگرایان که معتقدند در عصر حاضر نمی‌توان با شعارهای انقلاب اسلامی از مردم رای گرفت، عمیقا معتقدیم شعارها و آرمان‌های این انقلاب هرگز رنگ کهنگی نمی‌گیرند و همچون اصل اسلام، در همه اعصار و دوران‌ها و برای همه نسل‌ها جذابیت دارند. قدرت، یک ابزار برای رسیدن به هدف است، نه خود هدف؛ آنکه از هدف عدول می‌کند که به ابزار دست یابد، نه فلسفه حیات را درک کرده و نه انسان را شناخته است. برادران و خواهران! ما نه تنها چیزی را از دست نداده‌ایم، بلکه برای پیروزی چیزی کم نداریم. آماده یک خیزش بزرگ باشید و به این وعده الهی مطمئن باشید که وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه. ما تردیدی نداریم که به یاری خدای متعال، تمدن نوین اسلامی را در همین گام دوم انقلاب اسلامی محقق خواهیم کرد. به شرطی که چنانکه حضرت سجاد(ع) در دعای ابوحمزه ثمالی می‌فرمایند، از کسالت و سرافکندگی، از اندوه و ترس و بخل، از غفلت و سنگدلی، به خدای متعال پناه ببریم. امروز، وقت عمل به این دستورالعمل تاریخی و کلیدی خمینی کبیر(ره) است: «وظیفه ما این است که از حالا برای پایه ریزی یک دولت حقه اسلامی کوشش کنیم، تبلیغ کنیم، تعلیمات بدهیم، همفکر بسازیم، یک موج تبلیغاتی و فکری به وجود آوریم تا یک جریان اجتماعی پدید آید و کم کم توده‌های آگاه، وظیفه شناس و دیندار در نهضت اسلامی متشکل شده قیام کنند و حکومت اسلامی تشکیل دهند. تبلیغات و تعلیمات دو فعالیت مهم و اساسی ماست». جریان انقلابی باید خود را برای یک خیزش عظیم آماده کند‌... نقطه آغاز تحولی که برای رسیدن به پیشرفت و عدالت ضروری است، تغییر در نظم سیاسی کشور است. @syjebraily
هدایت شده از بسلام آمنين
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم از مگامال تا مگا هیئت!!!! تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است. مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند. فی المثل برای دفاع از کشور، یک منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان ظهور و بروز یافت. باز در نظام تولید مدرن، کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است. در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه). مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم را از دست می دهید. اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) . میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک داری مقایسه کرد و امثله دیگر. در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها! هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد. اما هیئتهای کوچک و ، می تواند یکی از مهم ترین عوامل در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است. باز برخلاف ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند. البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی ، شاهد و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم. @besalamen_amenin