🔴 نماز شب چهارم ماه رمضان برای بالا رفتن عمل
🔵 پیامبر اکرم ﷺ فرمودند:
🟡 هر کس در شب چهارم ماه رمضان هشت رکعت نماز بخواند در هر رکعت حمد یک بار و سوره قدر را بیست مرتبه بخواند ، خداوند عمل او را در این شب بالا می برد همانند عمل هفت پیامبر که پیام های پروردگارش به او ابلاغ شده است.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۶
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سفارشهای اجتماعی #دعای_ابوحمزه_ثمالی
🔸 دعا در بهبود روابط اجتماعی افراد بسیار مؤثر است.
💠#توصیه های علما و بزرگان پیرامون ماه مبارک رمضان💫
💠آیت الله علامه طباطبایی رحمه الله علیه :💫
ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی رحمه الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر علیه السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.
روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید.
منبع: بلاغ
تندخوانیجزء 4۩معتزآقائی.mp3
4.16M
④ تندخوانی جزء چهارم قرآن
🎙 استاد معتز آقایی #ماه_رمضان
14-ramezan04.mp3
1.69M
💠 شرح دعای روز چهارم ماه #رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
#شرح دعای روز چهارم ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
#دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان:
«اللهُمَ قَوِّنى فیهِ عَلى اقامَةِ امْرِکَ، وَاذِقْنى فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ، وَاوْزِعْنى فیهِ لِأَدآءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ، وَاحْفَظْنى فیهِ بِحِفْظِکَ وَسَتْرِکَ، یا ابْصَرَ النَّاظِرینَ؛ خدایا در این ماه مرا براى بپاداشتن فرمانت تقویت کن و شیرینى یادت را به من بچشان، و به لطف و کرمت مرا براى اداى شکرت موفّق بدار، و با حفظ و پوششت محافظتم کن، اى بیناترین بینندگان »[کلیات مفاتیح نوین؛ ص 813]
تبیین رابطۀ عبادت و نشاط در معنویت ، توصیف حلاوت و شیرینی یاد خدا ، راهکارهای شکرگزاری واقعی خدا و بیان حکمت ستاریت خداوند و توجه و درک محضریت حق تعالی از جمله مضامین عالی دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان است.
#عبودیت در سایۀ نشاط معنوی
ماه رمضان بهار عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت، نشاط روحی پیدا کند و این میسّر نیست مگر اینکه انسان قبلًا آمادگی پیدا کند[2]؛ بدین نحو که در سایۀ توبه، روح و قلبمان را صفا دهیم و کینه ها و حسادت ها و غلّ و غش ها را از روحمان بزداییم.[3]
چرا در #عبادت بی نشاطیم؟
عدم نشاط در عبادت گاهی از خستگی و کوفتگی جسمی و روحی است؛ و گاهی از سستی در عقیده[4]، البته بی هدفی و خستگی را می توان با تقویت ایمان و ترک عمل در حال خستگی درمان کرد.[5]
حقیقت حلاوت ذکر خدا
ذکر خدا تنها این نیست که نام او را بر زبان آوریم و مکرر تسبیح و تحمید و تهلیل و تکبیر گوییم، بلکه منظور آن است که با تمام وجود؛ متوجه او و عظمتش و علم و آگاهیش و حاضر و ناظر بودنش گردیم، این توجه، مبدأ حرکت و فعالیت در وجودمان به سوی جهاد و تلاش و نیکی ها است و میان ما و گناه سدّ مستحکمی ایجاد می کند و این است حقیقت حلاوت ذکر الهی.[6]
#توفیق شکرگزاری
هیچ کس توان شکر نعمت های خدا را ندارد، چرا که توفیق شکرگزاری از طریق فکر و عقل و زبان و دست و پایی که انسان به وسیله آن شکر قلبی و لسانی و عملی را انجام می دهد همه از نعمت های خدا است و این ابراز ها خود نعمت دیگری هستند که خود نیازمند شکر دیگری است. لذا به تعبیر آموزه های دینی؛ برترین شکر آدمی اظهار عجز و ناتوانی از شکر خدا در برابر نعمت های او است.[7]
#شکرگزار واقعی کیست؟
«شُکر» تصور نعمت و اظهار آن است.[8]شُکر بیشتر از مقوله«عمل»است، و باید آن را در لابلای اعمال انسان ارائه داد، و شاید به همین دلیل قرآن تعداد شکرگزاران واقعی را اندک شمرده است.[9]
چرا خداوند #ستار العیوب است؟
حکمت ستّارالعیوب بودن خداوند، حفظ شخصیت و احترام افراد است؛ چراکه دادن شخصیت به افراد، خود یکی از موانع سقوط در گناه است.[10]
هم چنین استحکام پایه های امتحان الهی از دیگر اسرار ستاریت خداوند است؛ چرا که اصل آزادی و اختیار با ستّاریت محفوظ است؛ و اگر کسی صرفاً به دلیل ترس از رسوایی و بر مبنای جبر، دیگر گناه نمی کند؛ اینگونه گناه نکردن مغایر با اصل اراده و اختیار انسانی و اصل تکامل و پایبندی به اصول اخلاقی و اسلامی است.[11]
سخن آخر:( عالم؛ #محضر خداست)
در فراز پایانی دعا می خوانیم:«یا ابْصَرَ النَّاظِرینَ؛ ای بیناترین بینندگان ».[12] واژۀ «ابصر» صیغه تعجّب و برای بیان عظمت علم خداست. به راستی این جمله پشت انسان را می لرزاند؛ یعنی ای انسان! هر کاری می کنی خداوند می بیند؛ بنابراین، مراقب اعمال و سخنانت باش.[13]
بی شک خدا را محیط بر خود دیدن و خویش را در محضر او یافتن، سبب می شود انسان شرمِ حضور داشته باشد و همین مسأله برای دوری از گناهان کافی است.[14]
پی نوشت ها
[1] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813.
[2] گفتار معصومین علیه السلام؛ ج 2؛ ص123.
[3] همان؛ ص122.
[4] اخلاق اسلامی در نهج البلاغه (خطبه متقین)؛ ج 2؛ ص215.
[5] همان.
[6] برگزیده تفسیر نمونه؛ ج 2؛ ص480.
[7] اخلاق در قرآن؛ ج 3؛ ص80.
[8] ر.ک:مفردات.
[9] تفسیر نمونه؛ ج 18؛ ص51.
[10] گفتار معصومین علیه السلام؛ ج 2؛ ص140.
[11] همان.
[12] کلیات مفاتیح نوین؛ ص813.
[13] داستان یاران: مجموعه بحث های تفسیری حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)؛ ص70.
[14] تفسیر نمونه؛ ج 20؛ ص66.
💠⚡️#تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا وَ ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ «انعام آیه107»
و اگر خداوند مىخواست (همه به اجبار ايمان مىآوردند و) شرك نمىورزيدند (ولى سنّت الهى چنين نيست) و ما تورا بر آنان نگهبان قرار نداديم و تو وكيل (ايمان آوردن) آنان نيستى.
نکته ها
مشيّت و خواستِ خداوند دو گونه است: خواست تشريعى و خواست تكوينى. خداوند از نظر تشريعى، هدايتِ همهى مردم را خواسته است و لذا پيامبران و كتب آسمانى را فرستاده است، امّا از نظر تكوينى خواسته است كه مردم بر اساس اراده و اختيار خود، راه را انتخاب
جلد 2 - صفحه 527
كنند، نه آنكه مجبور به پذيرش دين باشند.
پیام ها
1- اراده وخواست خداوند، تخلّف ندارد. «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»
2- مشيّت و ارادهى الهى بر آزاد گذاشتن انسانهاست و وجود مشركان، نشانهاى از اين آزادى است. «وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكُوا»
3- پيامبران الهى، مربّى و معلّم مردمند نه زندانبانانى كه با زور و تحميل، دستور دهند. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً»
4- پيامبر، نه مسئول دفع بلا از مشركان و نه مسئول جلب منفعت براى آنان است. «ما جَعَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظاً وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
5- انبيا ضامنِ وظيفهاند نه نتيجه. با آن همه تلاش، گروه بسيارى مشرك ماندند. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
6- پيامبر، براى هدايت مردم سوز و گداز داشت. «وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ»
@n20011💧🌷
Namaze Shab(1).mp3
2.08M
▫️ آثار و برکات نماز شب
👤 آیةالله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓🎞❓🎞❓🎞
💢 #کلیپ_تصویری
#سؤالات_شما
#احکام
⭕️پرسش: در ماه مبارک رمضان چه زمانی باید نیت روزه را انجام دهیم ..؟
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
طرح سؤال در نرم افزار پاسخگو
•┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈•
گروه پاسخگویی فضای مجازی
مرکز ملّی پاسخگوییبه سئوالات دینی
📚 چگونگی محقق شدن قصدِ اقامت ده روز
💠 سؤال: مراد از روز در اقامت ده روز چیست؟ برای محقق شدن قصد ده روز، آیا همین که از طلوع خورشیدِ روز اول تا غروب خورشیدِ روز دهم بمانیم، کافی است یا باید تا روز یازدهم اقامت داشته باشیم؟
✅ جواب: مراد از روز، فاصلۀ بین طلوع و غروب خورشید است؛ اگر کسی بین طلوع و غروب خورشید وارد محل اقامت شود، باید قصد کند که ده شبانه روز (240 ساعت) در آنجا بماند اما اگر در فاصلۀ غروب تا طلوع خورشید وارد محل شود، باید قصد کند که تا غروب روز دهم در آنجا اقامت داشته باشد.
#احکام_مسافر
#اقامۀ_ده_روز
#احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
#اعمال_هرروز_ماه_رمضان
🖋 از جمله مستحبات ماه رمضان در هر روز ، صد مرتبه صلوات فرستادن بر رسول خدا و اهل بیتش میباشد و هرچه زیادتر فرستد بهتر است
🤲 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم