🎗💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)⚡️
وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ «اعراف آبه 46»
و ميان آن دو (بهشتيان و دوزخيان) حجابى است و بر اعراف، (بلندى ميان دوزخ و بهشت) مردانى هستند (از اولياى خدا) كه همه (اهلبهشت و جهنّم) را از سيمايشان مىشناسند و بهشتيان را كه هنوز به بهشت وارد نشدهاند، ولى اميدوارند، ندا مىدهند كه سلام بر شما باد.
جلد 3 - صفحه 71
نکته ها
مراد از «حجاب» در اين آيه، شايد همان ديوارى باشد كه در آيهى 13 سورهى حديد مىخوانيم كه ميان بهشتيان و دوزخيان ديوارى زده مىشود كه سمت بيرونى آن، عذاب و قسمت درونىاش رحمت است. «فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ» «1»
«اعراف» جمع «عرف»، به معناى مكان بلند است. در قرآن تنها در همين مورد از اعراف و اهل آن سخن به ميان آمده و اين سوره نيز به خاطر همين آيه اعراف نام گرفته است.
در روايات وتفاسير، نظرات مختلفى دربارهى اهل اعراف به چشم مىخورد. برخى آنان را اولياى خدا دانستهاند كه بر بلنديى ميان بهشت و جهنّم قرار مىگيرند و از سيماى مردم، همهى آنها را مىشناسند، بهشتيان را سلام و تبريك مىگويند و از سرنوشت دوزخيان نگرانند؛ امّا برخى آنان را افراد ضعيفى معرّفى مىكنند كه گناهان و عباداتى دارند و منتظر لطف خدايند (آنگونه كه از آيهى 106 سورهى توبه استفاده مىشود).
شايد بتوان گفت كه صاحب و محور اصلى اعراف، اولياى خدايند و افراد ضعيف، در حاشيه قرار دارند. نيكوكاران به بهشت مىروند ومجرمان به دوزخ، افراد متوسّط وضعيف در اعراف گرفتار و منتظر سرنوشت مىمانند، ولى اولياى خدا كه بر اعراف قرار دارند، به كمك آنان برخاسته و شفاعت مىكنند. اين بيان از جمع نظريات مفسّران و روايات استفاده مىشود.
در روايات مىخوانيم كه اصحاب اعراف شهدايى هستند كه نواقصى در پرونده آنان است، «2» يا افرادى هستند كه خوبىها و بدىهاى آنان يكسان است، اگر خداوند آنان را به دوزخ ببرد به خاطر گناهانشان است و اگر به بهشت ببرد از رحمت اوست. «3»
پیام ها
1- رفتار و خصلتهاى دنيوى، سيماى انسان را به گونهاى مىكند كه در قيامت
«1». تفسير الميزان.
«2». تفسير درّالمنثور.
«3». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 2، ص 381.
جلد 3 - صفحه 72
ديگران با نگاه او را مىشناسند. «يَعْرِفُونَ كُلًّا بِسِيماهُمْ» البتّه شناسايى به اين شكل، در دنيا نيز ممكن است، چنانكه خداوند در بارهى منافقان به پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: «وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَيْناكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ» «1»
2- براى ورود به بهشت، لطف و عنايت الهى لازم است. أَصْحابَ الْجَنَّةِ ... هُمْ يَطْمَعُونَ
«1». محمّد، 30.
@n20011💧🌷
بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از دشمنان بیرونی!.mp3
3.7M
▫️ بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از دشمنان بیرونی!
👤 شهید مرتضی #مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓غیبت کسی که پشت سر ما غیبت کرده است، چه حکمی دارد ؟
✔️ حجتالاسلام محمدی کارشناس احکام پاسخ میدهند.
#غیبت
#امام_خمینی_رحمة_الله_علیه
#زمزم_احکام
‼️ تقسیم اموال پیش از مرگ
🔷 س ۶۷۱۸: آیا فرد بیماری که رو به موت است میتواند اموالش را (به همان روشی که در شریعت آمده) تقسیم کند؟
✅ ج: اگر از نظر فکری و تصمیم گیری در سلامت باشد، اشکال ندارد.
🆔 @resale_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸آن ناد علی
✨سینجلی را صلوات
🌸آن شیر خدا
✨شاه ولی را صلوات
🌸بفرست اگر
✨شیعه ی مخلص هستی
🌸پیوسته ز جان و دل،
✨علی (ع) را صلوات
🌸اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌸
خطبه غدیر۩حجتالاسلامشجاع.mp3
43M
📜🏝 خطبه غدیر
🎙 با نوای حجت الاسلام شجاعی
🕌 در حرم مطهر امام رضا علیه السلام
#فضائل امیر المومنین علی علیه السلام از کتب اهل سنت
🟥دیدار وگفت و گو تمام شد جلسه ی خوبی بود عثمان راضي از این مشورت گاه وبی گاه ..هر کدامشان به سویی روانه شدند.
علی را صدا زد ،ای ابوالحسن لحظه ای برگرد .
علی با تعجب برگشت وچند قدمی پیش آمد.نگاه خیره ورفتار عجیب عثمان تعجب علی را بیشتر میکرد.پرسید:ناگهان چه شد؟
چرا زل زده ای به من ؟
گفت:خواستم کمی بیشتر تماشایت کنم ،شنیدم از رسول خدا که میگفت:
❤تماشای علی عبادت است.
📒ابن عساکر شافعی ،تاریخ مدینه دمشق ج۴۲ص۳۵۰
🔸️جعفر میگفت:رسول خدا بیشتر مرا دوست دارد.پیش علی علیه السلام که این حرف را زدند گفت:پیامبر مرا بسیار دوست دارد ،.
بپرسیم ،.
🔸️اجازه صادر شد و شرفیاب حضور شدند .
چهکسی نزد شما محبوبتر است ای رسول خدا؟
دخترم فاطمه ..
گفتند از مردان میپرسیم؟
رو به جعفر کرد:
🔸️اخلاق و سیمای تو مانند من است.
به زید همگفت :تو برادر مایی .به طرف علی که برگشت شانه هایش را محک گرفت وگفت (انتَ منی وانا منک )
❤علی جان تو جان منی ،تو از من هستی ومن از تو .❤
📒صحیح بخاری ج۳ص۱۸۴
🔶️ابن عباس به نقل از پیامبر اکرم فرمودند:
🌻حُبِ علی یاکُل الذُنوب ، کماتاکُل النّار الحَطب
دوست داشتن علی ابن ابیطالب گناهان را میبلعد، چنانکه شعله های آتش هیزم را میبلعند.
📒مختصر تاریخ دمشق ج۶ص۳۲۶
❤عاشقان عیدتان مبارک ❤
🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔶️ایمان ،درختی است که من اصل و ریشه آن هستم.علی تنه اش ،حسن وحسین میوه های آن وشیعیان ما برگ هایش ،.
دوباره فرمودند: من شهری هستم که دروازه اش علی است ،پس هر که هوای آن شهر را دارد باید از دروازه اش وارد شود .
📒میزان الاعتدال، ذهبی ،شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان ،ج۴ص۳۶۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا ترک خانه در هنگام دعوا درست است؟
🔻 توضیحات حجتالاسلام سید ابوالفضل قدوسی
#پرسمان_تربیتی
#رادیو_معارف
#دعوا
🔺🖌دو خاطره شنیدنی از روحانی اهلسنت
🔹شریف زاهدی، روحانی اهل سنت بلوچستان که پس از تحقیق و بررسی به مذهب اهل بیت علیهم السلام گروید، در بیان خاطرات خود چنین می آورد:
1⃣ خیلی فکر کردم که با کدام روایت یا کتاب برای اهل تسنن ثابت کنم که «مولی» در حدیث غدیر، به معنای دوست نیست، بلکه به معنای پیشوا و رهبر است. تا این که روزی مشغول مطالعه یکی از کتابهای «مولوی محمد عمر سربازی» بودم.
مطالعهام که تمام شد و کتاب را که بستم، دیدم روی جلد آن نوشته شده: «نویسنده مولانا محمد عمر سربازی» فوراً به ذهنم آمد که از مولوی ها، معنای کلمه ی مولانا را بپرسم و سؤال کنم که چرا به محمد عمر سربازی، مولانا میگویند؟
از چند مولوی سؤال کردم. پاسخی که به من دادند، این بود:
«مولانا» یعنی واجه؛ یعنی رهبر ما، پیشوای ما.
به آنها گفتم: من تعجب میکنم «مولا» درباره بزرگانتان معنای واجه و رهبر میدهد ولی در سخن پیامبر (صلی الله علیه وآله) به معنای دوست آمده است!
2⃣ خطبه غدیر
روزی یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود. گفت وگوی مفصلی درباره حقانیت اهل بیت داشتیم از جمله به خطبه حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) در غدیر خم استناد کردم.
ایشان میگفت: «مولا» در این حدیث به معنای دوست آمده است.
نهایتاً هر چه دلیل آوردم قبول نکرد. خداحافظی کرد و به سمت بلوچستان حرکت کرد.
یک ساعت از رفتنش نگذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: کار خیلی مهمی با شما دارم باید برگردی.
گفت: من باید بروم، وقت ندارم برگردم. خانوادهام منتظرم هستند، چه کاری با من داری؟ تلفنی بگو.
گفتم: کار مهمی دارم، نمی توانم تلفنی بگویم، باید خودت اینجا باشی.
خیلی اصرار کردم تا این که برگشت. وقتی به من رسید گفت: چه کار مهمی داری که من را از این همه راه برگرداندی؟
گفتم: میخواستم به تو بگویم: دوستت دارم.
گفت: همین!
گفتم: بله. همین را خواستم به شما بگویم.
دوستم ناراحت شد و گفت: خانوادهام منتظرم بودند و باید میرفتم، این همه راه من را برگرداندی که بگویی دوستت دارم، اذیت میکنی؟
گفتم: سؤال من همین جاست. چطور وقتی شما با عجله به سمت خانواده ای که منتظرت هستند میروی و شما را از راهتان بر میگردانم تا به شما بگویم «دوستت_دارم»؛ ناراحت میشوی و در عقل من شک میکنی، ولی وقتی پیامبر اسلام ص دهها هزار نفر را که با عجله به سمت خانواده ی خود میرفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد» این کار پیامبر را عاقلانه میدانی؟ آیا این اقدام پیامبر ناراحتی مسلمانان را در پی نمی داشت؟ آیا آنان در عقل چنین پیامبری شک نمیکردند؟!
با این کاری که کردم، دوستم با تمام وجود احساس کرد که چه حرف خندهداری زده است و اقرار کرد که پیامبر خدا - در جریان غدیر خم - میخواست نکته مهم تری را بیان کند وگرنه برای بیان دوستی اش با علی (علیه السلام) نیازی نبود مسلمانان را از راهشان برگرداند.»
(باید شیعه میشدم، خاطرات شریف زاهدی، ص ۱۳۸)
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمؤمنين و اولاده المعصومين عليهم السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم