#حکایت آموزنده
روزی مردی قصد سفر کرد،پس خواست پولش را به شخص امانت داری بدهد.پس به نزد قاضی شهر رفت و به او گفت:به مسافرت می روم،می خواهم پولم را نزد تو به امانت بگذارم و پس از برگشت از تو پس بگیرم.
قاضی گفت:اشکالی ندارد پولت را در آن صندوق بگذار پس مرد همین کار را کرد.
وقتی از سفر برگشت،نزد قاضی رفت و امانت را از خواست.قاضی به او گفت:من تو را نمی شناسم.
مرد غمگین شد و به سوی حاکم شهر رفت و قضیه را برای او شرح داد،پس حاکم گفت:فردا قاضی نزد من خواهد آمد و وقتی که در حال صحبت هستیم تو وارد شو و امانتت را بگیر.
در روز بعد وقتی که قاضی نزد حاکم آمد،حاکم به او گفت:من در همین ماه به حج سفر خواهم کرد و می خواهم امور سرزمین را به تو بدهم چون من از تو چیزی جزء امانتداری ندیده ام.
در این وقت صاحب امانت داخل شد و به آن ها سلام کرد و گفت:ای قاضی من نزد تو امانتی دارم.پولم را نزد تو گذاشته ام.قاضی گفت:این کلید صندوق است.پولت را بردار و برو.
بعد دو روز قاضی نزد حاکم رفت تا درباره ی آن موضوع با هم صحبت کنند.پس حاکم گفت:
ای قاضی امانت آن مرد را پس نگرفتیم مگر با دادن کشوری به تو!
حالا با چه چیزی کشور را از تو پس بگیریم.
سپس دستور به برکناری آن داد.
پیامبر (ص)می فرماید:
به زیادی نماز،روزه و حجشان نگاه نکنید به راستی سخن و دادن امانتشان نگاه کنید.
#ماجرای ملاقات شیخ رجبعلی خیاط با سید علی قاضی
یک روز که آشیخ رجبعلی خیاط برای زیارت، نه تحصیل علم، به نجف آمده بودند، آمدند در منزل ما را زدند و به یکی از بچه ها گفـتند بگویید آقا بیاید. گفـت آقا در زیر زمین خوابیده اند کجا بیاید؟ گفـتند: نه حتماً بروید صدایش کنید. یکی از بچه ها رفـت و گفـت: یکی آمده دم در کارتان دارد. (هوای نجف اینقدر گرم است که کبوتر نمی تواند از این طرف به آن طرف پرواز کند، می افـتد.)
آقا آمدند دم در، گفـتند که: چی می خواهید؟ آشیخ رجبعلی گفـتند: من در حرم مطهر حضرت علی علیه السلام بودم حضرت را دیدم و به من فرمودند که خدمت شما برسم.
درباره اصل این ماجرا، آقای تهرانی می فرمودند، قضیه از این قرار بوده که شیخ رجبعلی خیاط طوری بود که وقتی به گیاهان نگاه می کرد خاصیت هر گیاهی را می دید. یعنی می دید که هر گیاهی چه خاصیتی دارد.
می گوید این حالت از من گرفـته شد و به خاطر این از تهران رفـتم نجف و از حضرت علی علیه السلام خواستم که این حالت را چرا از من گرفـته ای؟ حضرت علی علیه السلان را دیدم و ایشان فرمودند: خدمت آقای قاضی برو… و خلاصه با همان قضیه ای که در خانه آقای قاضی آمدند مشکلشان رفع شد.
منبع:کوثربلاگ
Tahdir joze12.mp3
4.01M
⏱️روز دوازدهم ماه مبارک رمضان
💿 تحدیر (تندخوانی)
🎤 با صدای استاد معتز آقائی
🕋 جزء دوازدهم قرآن کریم
#هدیهمحضرامامعصر (عجل الله تعالی فرجه )
روز دوازدهم.Mp3
9.01M
💠 شرح دعای روز دوازدهم ماه #رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
💠#شرح دعای روز دوازدهم ماه رمضان💫
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح «اللّهمّ زَینّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ» میگوید: خدایا روزی کن من را در ماه رمضان و به دو چیز و زینت بده، ستر و عفاف، ستر یعنی اینکه گناهان مردم را مخفی کنم. به ما چه ارتباطی دارد که فلانی عیب دارد؟ خوش به حال بندهای که به عیب خودش میپردازد و به عیب دیگران کاری ندارد. اگر رفیقت هم عیب دارد به کسی نگو. غیبت حرام است و عمل چهل روز را از بین میبرد و اعمال خوب غیبت کننده را در نامه اعمال شخص غیبت شونده مینویسند.
وی میافزاید: خوبیهای مردم را بیان کنید، مثلاً درباره انقلاب، خوبیهای آن را بیان کنید. مراجع تضعیف انقلاب را جایز نمیدانند. اگر کسی پشت انقلاب حرف بزند و انقلاب را تضعیف کند و آمریکا بیاید، وضع ما بد میشود، باز اگر خدای ناکرده انقلاب بد باشد آنها از بد، بدترند. آنها که به عیب دیگران کاری ندارد، بهترین زینت را دارند. حدیث داریم خوش به حال کسی که به عیب خود پرداخته به عیب دیگران کاری ندارد.
وی در ادامه اظهار میکند: در ادامه دعا، «عفاف» آمده است. عفاف یعنی اینکه گناه نکنیم و عفت نفس داشته باشیم که گناه نکردن است. پس بیان نکردن گناه دیگران و داشتن عفاف اولین دعایی است که در این روز از خدا میخواهیم.
این استاد بزرگ حوزه علمیه در ادامه در شرح فراز «واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ» میگوید: خدایا من را به دو چیز مستور کن؛ یکی لباس قناعت و دیگری کفاف، کفاف یعنی اینکه زندگی را بگذرانیم. اگر مال و ثروت زیاد داشته باشیم، گرفتار میشویم و اگر دستمان پیش کسی دراز باشد ذلیل میشویم، پس از خدا بخواهیم که به اندازه کفاف زندگی به ما بدهد. قناعت هم به انسان عزت میدهد و کسی که قناعت دارد خدا او را عزیز میکند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در ادامه در تشریح «واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ» میگوید: خدایا من را عادل کن و کاری کن انصاف داشته باشم و خدایا از هرچه که من از آن میترسم من را امان ده، اگر کسی ما را تهدید میکند به ما ایمنی بده که کسی نتواند به ما تعرض کند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در پایان سخنان خود میگوید: در پایان دعا میگویم «بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین» یعنی به عصمت و حفظ و نگهبانی خودت ای کسی که خائفین و ترسناکان را نگهداری میکنی. ای کسی که هر که به تو متوسل میشود، از او نگهداری میکنی، خدایا درباره ما این دعاها را مستجاب بفرما.
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
لا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلًّا وَ لا ذِمَّةً وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ «توبه آیه10»
(مشركان پيمانشكن، نه تنها دربارهى شما، بلكه) دربارهى هيچ مؤمنى، (هيچگونه) حقّ خويشاوندى و (هيچ) عهد وپيمان را مراعات نخواهند كرد و ايشان همان تجاوزكارانند.
نکته ها
اين آيه نيز در بيان حكمتِ فرمانِ شديد خدا، بر برائت از مشركان است.
در دو آيهى قبل، مراعات نكردن پيمان در خصوص شما حاضرين مطرح بود، «لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ» ولى در اين آيه تعبيرِ «لا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ» آمده كه ستيزهجويى آنان را با همهى اهل ايمان بيان مىكند.
پیام ها
1- مشركان با مؤمنان دشمنى دارند، پس دربرخورد شديد با آنان، هيچ گونه ترديدى نداشته باشيد. «لا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ»
2- در ديد كفّار، بزرگترين جرم مسلمانان، همان ايمان به خداوند است و همين بهانهى خصومتشان با اهل ايمان است. «1» «لا يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ»
3- پيمان شكنى، تجاوزگرى است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ»
4- رعايت حقوق خويشاوندان ووفادارى به پيمان، واجب و بىاعتنائى به آنها برخاسته از روح تجاوزگرى است. «أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ»
5- جنگ با مشركان پيمانشكن، جنبه دفاعى دارد و همان گونه كه در آيه 13 آمده است، ما آغازگر آن نبودهايم. «أُولئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ»
«1». نظير آيهى «و مانقموا منهم الّا ان يؤمنوا باللَّه العزيز الحكيم» بروج، 8.
امر به معروف و نهی از منکر ۱.mp3
13.36M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• وجوب امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف با توجه به آیه «وَلتَكُن مِنكُم اُمَّةٌ يَدعُونَ إلَى الخَيرِ وَ يَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وَ اُولَئِكَ هُمُ المُفلِحُونَ» وظیفه گروه خاصی است یا وظیفه تمام جامعه؟
👤 شهید #بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓حکم روزهداری زنان در زمان عادت ماهیانه
✔️ پاسخ حجتالاسلام حسین وحیدپور
#روزه
#احکام_روزه
#احکام_شرعی
💬پرسش
اگه روزهدار در ماه رمضان تصمیم بگیره که روزهش رو باطل کنه، مثلاً قصد کنه آب بخوره، اما پشیمون بشه؛ آیا روزهش باطل میشه؟
✅پاسخ
✍ آیات عظام امام خمینی، فاضل و مظاهری: نه، روزهش باطل نمیشه.
✍ آیات عظام خامنهای، سیستانی، وحید، شبیری، مکارم، صافی و نوری: بله، روزهش باطله؛ اما بازم تا افطار نباید کارهایی مثل غذاخوردن که روزه رو باطل میکنه، انجام بده و بعداً هم باید روزه اون روز رو قضا کنه.
(رهبری و سیستانی: بنابر احتیاط واجب).
⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون عمل کنیم که فتوای قطعی داره.
📚 توضیحالمسائل 16مرجع، م1570؛ عروةالوثقی، ج2، کتابالصوم، النیة، م22؛ منهاجالصالحین، ج1، م980؛ وسیلةالنجاة، ج1، م1083؛ هدایةالعباد، ج1، م1273؛ تحریرالوسیله، ج1، کتابالصوم، النیة، م8؛ سیستانی، رساله جامع، ج1، م1943؛ خامنهای، اجوبةالاستفتائات، س758؛ زنجانی، استفتائات روزه، س6.
#احکام_روزه
🔴 نماز شب سیزدهم ماه رمضان برای عبور از صراط
🔵 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
🟡 هر کس در شب سیزدهم ماه رمضان، چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید را قرائت کند، از روی پل صراط مانند برق جهنده عبور می کند.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🌷 استاد جاودان :
✍ یک بار آقای حق شناس مرا صدا کردند و به من گفتند: «من جان ندارم که آنچنان عبادت کنم ولی سعی میکنم گناه نکنم تا آن دو رکعت نمازی که میخوانم بماند.»
✍ آدم اگر هر روز فقط یک آجر بفرستد و آن را خراب نکند بالاخره طی ۱۰ سال میتواند یک خانه بسازد اما اگر هر روز یک طبقه بسازد ولی آن را خراب کند در آخر چیزی نمیماند.
✍ گناه عمل انسان را خراب میکند.
☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا انسان در قبر زنده میشود؟
🔺️ توضیحات حجتالاسلام رضا محمدی
#سوالات_دینی
#پرسمان_دینی