تندخوانیجزء 13۩معتزآقائی.mp3
3.93M
⑬ تندخوانی جزء سیزدهم قرآن
🎙 استاد معتز آقایی #ماه_رمضان
┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄
روز سیزدهم.mp3
9.3M
💠 شرح دعای روز سیزدهم ماه #رمضان
🔸 مرحوم استاد مجتهدی تهرانی
💠#شرح دعای روز سیزدهم ماه رمضان💫
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِکَ دلیلاً» میگوید: خدایا کاری کن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی. باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، برای اینکه خدا از ما راضی باشد.
وی میافزاید: حدیث داریم که اگر میخواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت میگویی چرا فلانی دارد و من ندارم. اینکه گله میکنی که خدا چرا به من نداده و فلان کس داده نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد.
این استاد اخلاق در ادامه اظهار میکند: شما مثل بیمار هستید و خدا مثل دکتر است. ساعت ۱۰ صبح دکتر به اتاق بیمارستان میآید و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه میدهد. در یک اتاق گاهی ۸ بیمار میخوابند و دکتر میگوید به این بیمار چلوکباب دهید و به آن آقا غذا ندهید و به آن بیمار دیگر هم سوپ دهید. حالا آن بیماری که دکتر از غذا منعش کرده با دکتر نزاع نمیکند، چون میداند عمل جراحی خواهد شد و نباید غذا بخورد. نگاه تمام بیمارها به دکتر یکسان است و ما هم پیش خدا باید اینجور باشیم.
این استاد اخلاق ادامه میدهد: همانطور که دکتر صلاح مریض را هر چه باشد، میداند، خدای تبارک و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را میدهد. به یکی کمتر و به یکی بیشتر میدهد و ما نباید اعتراضی کنیم.
آیتالله مجتهدی تهرانی تاکید میکند: اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی میشود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست.
وی با بیان اینکه منشأ غیبت «حسد» است، میگوید: باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نکنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و دچار غیبتیم، حالا در ایام رمضان نیت کنیم که اعضا و جوارحمان نیز روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم.
وی در ادامه میگوید: حدیث داریم که هر وقت روزه میگیرید کاری کنید تا گوشتان هم روزه باشد. غیبت و آواز حرام گوش ندهید، زبانتان غیبت نکند و زنان پوست صورت و موی خود را به نامحرم نشان ندهند. ولی متأسفانه ما روزه عام میگیریم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستیم.
آیتالله مجتهد تهرانی میگوید: حدیث داریم کسانی که جاهلند و روزه حقیقی نمیگیرند و عبادت خالص انجام نمیدهند مثل حیوان آسیابان هستند. یعنی از صبح تا شب راه میروند؛ اما پیش نمیروند و غروب همان جایی هستند که صبح بودند.
وی درباره شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» میگوید: در این بخش میخوانیم که خدایا کاری کن تا شیطان در ماه رمضان و ایام بعد از آن بر من راه پیدا نکند. حال چه کار کنیم تا شیطان بر ما راه پیدا نکند؟ حدیث داریم که شیطان با ۳ طایفه کاری ندارد. آنهایی که یاد خدا میکنند، آنهایی که هنگام سحر بلند میشوند و استغفار میکنند و آنهایی که از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه میکنند.
آیتالله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً» میگوید: خدایا بهشت را منزل من قرار بده. منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده. کسانی که شیعه علی (ع) و اهل بیت (ع) هستند، انشاءالله جهنم نمیروند. امام صادق (ع) میفرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان میکنیم. »
وی تاکید میکند: آیاتی که درباره شفاعت آمده برای کسانی است که با ایمان از دنیا میروند. آیات قرآن که در آن شفاعت نیست برای کافران و مردودیهاست. ما تجدید میشویم و یکی دو نمره کم میآوریم؛ اما چون شیعه هستیم، شفاعت اهل بیت (ع) شامل حال ما میشود.
این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی میگوید: در پایان دعا میخوانیم «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» یعنی ای خدایی که حوائج طالبین را برآورده میکنی، یعنی هر کسی هر کاری که دارد به سراغ تو میآید و طلب میکند و تو حاجتش را میدهی، این دعاها را در حق ما اجابت کن.
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ وَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ «انفال آیه11»
امّا اگر توبه كردند و نماز بر پا داشتند و زكات پرداختند، در اين صورت برادران دينى شمايند. و ما آيات خود را براى گروهى كه مىدانند (و مىانديشند)، به تفصيل بيان مىكنيم.
جلد 3 - صفحه 385
نکته ها
خداوند در آيات قبل فرمود: اگر مشركان توبه كرده و نماز خواندند و زكات دادند، ديگر متعرّض آنان نشويد، «فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ» در اين آيه مىفرمايد: نه تنها مزاحمشان نشويد، بلكه گذشتهها را فراموش كرده، برادرانه با آنان رفتار كنيد.
پیام ها
1- در شيوهى برخورد، مسألهى گام به گام و تدريج را مراعات كنيد. ابتدا عدم تعرّض، «فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ» سپس الفت و برادرى. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ»
2- توبهى واقعى، همراه با عمل است. تابُوا وَ أَقامُوا ...
3- آنان كه تارك نماز و زكاتند، برادران دينى ما نيستند. فَإِنْ ... أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ
4- شرط ورود به دايرهى اخوّت دينى، نماز و زكات است. أَقامُوا ... فَإِخْوانُكُمْ
5- اساس روابط وحبّ وبغض يك مسلمان، مكتب است. فَإِنْ تابُوا ... فَإِخْوانُكُمْ چنانكه در آيهى بعد آمده است: وَ إِنْ نَكَثُوا ... فَقاتِلُوا
6- با نادم وتوّاب، برخوردى برادرانه داشته باشيد. فَإِنْ تابُوا ... فَإِخْوانُكُمْ
7- هدف جنگهاى اسلامى، بازگرداندن مشركان به توحيد است. فَإِنْ تابُوا ... فَإِخْوانُكُمْ
8- آنان كه تا ديروز، واجب القتل بودند، در سايهى توبه و نماز و زكات، حقوق اجتماعى برابر با مسلمانان مىيابند و جنگ با آنان حرام مىشود. «فَإِخْوانُكُمْ فِي الدِّينِ»
9- علم و دانش، زمينهى انديشه وتفكّر در آيات الهى است. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 386
@n20011🌷💧
4_5960568597074938329.mp3
1.32M
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ ㅤ❚❚ ㅤ▷ㅤ ↻
|⇦• تفسیر آیه «عَلِمَتۡ نَفۡسٞ مَّا قَدَّمَتۡ وَ أخَّرَتۡ»
👤 شهید مرتضی #مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓ حکم کار کردن در کارگاه تولیدی لباس زیر چیست ؟
✔️ حجتالاسلام محمودی نماینده #آیت_الله_سیستانی پاسخ میدهند.
#احکام_شرعی
#زمزم_احکام
#تولیدی
🌙 «احکام ماه مبارک رمضان»
🔻 آیا روزه ماه رمضان بر دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیدهاند یا کسانی که کارهای سخت دارند واجب است؟
🔹 چنانچه روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای آنان ضرر قابل توجه دارد و موجب مریض شدن آنان میشود یا خوف مرض دارند احکام مریض در مورد آنان جاری میشود.
🔹 اما اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد لکن به علت مثـلاً طولانی بودن روز و شدت گرما إتمام روزه بر آنان حرجی است و مشقت فوق العاده دارد که عادتاً قابل تحمل نیست باید روزه بگیرند¹ و هنگامی که به خاطر ضعف شدید یا احساس تشنگی زیاد ادامه روزه ماه مبارک رمضان بر آنان حرجی شد میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزه آنها باطل میشود و باید² در بقیه روز نیز از انجام کاری که روزه را باطل میکند خودداری نمایند.
💠 اما نسبت به مقدار خوردن و آشامیدن آنها:
▫️آیات عظام وحید، صافی: باید در خوردن و آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند.
▫️آیات عظام رهبری، خوئی، سیستانی: بنابر احتیاط لازم در خوردن و آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند.
▫️آیةالله شبیری زنجانی: میتوانند به قدری که سیر نشوند، آب بیاشامند.
▫️آیات عظام امام، نوری، بهجت: باید در آشامیدن تنها به مقدار ضرورت اکتفاء نمایند.
1⃣ برخی از مراجع مثل آیةالله سیستانی فرمودهاند: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند.
2⃣ برخی از مراجع مثل آیات عظام رهبری، خویی، سیستانی: امساک را بنابر احتیاط واجب، لازم میدانند.
🔴 نماز شب چهاردهم ماه رمضان برای نجات از سختی های مرگ
🔵 امام علی علیه السلام فرمودند:
🟡 هر کس در شب چهاردهم ماه رمضان، شش رکعت نماز بخواند در هر رکعت یک بار سوره حمد و سی بار سوره زلزله ( سوره زلزال ) را قرائت کند، خداوند از برای او سختی های مرگ (جان کندن) و نکیر و منکر را آسان گرداند.
📚 وسائل الشیعه ج ۵ ص ۱۸۷
🟢 چه خوب است که این نماز پرفضیلت را به امام عصر ارواحنا فداه هـدیه کنیم.
#امام_زمان
#رمضان_مهدوی
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
36.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 واقعا احسنت باید گفت به همه دستاندرکاران ساخت این کلیپ بسیار جالب
┄┄┄┄┄❅✾❅┄┄┄┄┄
doa-mojir.pdf
2.64M
📚 متن «دعای مجیر» - pdf
👈 سفارش شده در روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ماه رمضان
#ﺑﺎﻃﻦ ﺑﯽ ﻋﻔﺘﯽ
ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺷﺎﮔﺮﺩﺍﻥ شیخ رجبعلی خیاط ﻧﻘﻞ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ:
ﺭﻭﺯﯼ ﺑﺎ ﺟﻨﺎﺏ ﺷﯿﺦ ﺍﺯ ﺩﺭﺏ ﻣﻨﺰﻟﺸﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﯾﻢ ﻭ ﻣﻦ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻡ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺯﻥ
ﺑﯽ ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﺑﺪ ﻟﺒﺎﺱ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ .ﺳﺮﻡ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻢ . ﺷﯿﺦ
ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻧﮕﺎﻫﺶ ﮐﻦ«! ﻣﻦ ﮔﻔﺘﻢ :
ﺁﻗﺎﺟﺎﻥ، ﺍﻭ ﺑﯽ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﺖ . ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: « ﮔﻔﺘﻢ ﻧﮕﺎﻫﺶ ﮐﻦ«! ﺳﺮﻡ ﺭﺍ ﺑﺎﻻ ﺁﻭﺭﺩﻡ ﻭ
ﺩﯾﺪﻡ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺬﺍﺏ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻧﺶ ﭘﺮ ﺍﺯ ﭼﺮﮎ ﻭ
ﺧﻮﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻮﻫﺎﯼ ﺍﻭ ﭼﺮﮎ ﻭ ﮐﺜﺎﻓﺖ، ﻗﻄﺮﻩ ﻗﻄﺮﻩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺬﺍﺏ ﻣﯽ
ﺭﯾﺨﺖ. ﻫﺮ ﻗﻄﺮﻩ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﻨﺰﯾﻦ ﺁﺗﺶ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻣﻨﻔﺠﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ
ﺍﻭ ﺳﻮﺧﺖ . ﻫﻤﯿﻦ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﺷﯿﺦ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺑﺲ ﺍﺳﺖ، ﺳﺮﺕ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﯿﻦ
ﺑﯿﻨﺪﺍﺯ .»
ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻡ ﮐﻪ ﺷﯿﺦ ﺑﺎ ﺗﺼﺮﻑ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﺎﻧﻢ، ﺩﯾﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺮﺯﺧﯽ ﻣﻦ ﺭﺍ ﮔﺸﻮﺩﻩ
ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎﻃﻦ ﻋﻤﻞ ﺁﻥ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻔﻬﻤﺎﻧﺪ.
منبع: برگرفته از کتاب کیمیای محبت
آیت الله مبشرکاشانی:
مرحوم حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد نصیری از شاگردان مرحوم آیت الله بهاءالدینی در امور معنوی و اخلاقی بود هر از گاهی در منزل ایشان جلسه ختم صلوات برقرار می شد و حقیر گاهی شرکت می کردم و بعض بزرگان مانند آیت الله رضوانی و … از تهران شرکت می کردند.
مرحوم حاج آقای نصیری برای بنده چنین حکایت کرد که پدرم از شاگردان و علاقه مندان مرحوم آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی بود. مرحوم میزرا جواد آقا به پدرم ختم ذکر «یاعلی» را با طریقه خاصی آموخته بود و فرموده بود که این طریقه را فقط به مومنین بیاموزید زیرا از ختوم حتمی الإجابه است و نیز باید در امور مهم به آن حضرت به این روش متوسل شد:
ده شب هرشب رأس ساعت معینی دو رکعت نماز حاجت بخوانید بعد از سلام ۱۱۰ مرتبه صلوات بفرستید سپس ۱۵۷۰ مرتبه ذکر مبارک « یا علی» را بگویید و حاجت خود را بخواهید و در پایان سه مرتبه صلوات بفرستید که مجرب است.
باید به چند نکته توجه شود:
۱- هنگام ختم با وضو و روبه قبله باشد
۲- هنگام ذکر راه نرود و با کسی سخن نگوید
۳- نباید حتی یک شب ترک شود
۴- یک مکان مشخص انتخاب شود.
منبع:سایت هدانا