سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۱۷
يَسْئَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرامِ قِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ إِخْراجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ
فَيَمُتْ وَ هُوَ كافِرٌ فَأُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
(اى پيامبر!) از تو دربارهى جنگ در ماه حرام سؤال مىكنند، بگو: جنگ در آن ماهها (ذىالقعدة، ذىالحجة، محرم و رجب، گناهى) بزرگ است، ولى بازداشتن (مردم) از راه خدا وكفر ورزيدن به او و (بازداشتن مردم از) مسجدالحرام و اخراج ساكنانش از آنجا، (گناهش) نزد خداوند بزرگتر است. (زيرا ايجاد) فتنه، از قتل بالاتر است. (مشركان) پيوسته با شما مىجنگند، تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند، و هر كس از شما كه از دينش برگردد و در حال كفر بميرد، اعمال آنان در دنيا و آخرت تباه مىشود و آنان اهل دوزخند و هميشه در آن خواهند بود.
مراد از کلمه «فتنة» در آیه، شرک، شکنجه، امتحان وبلوى است.
در تفاسیر شیعه و سُنّى آمده است: رسول اکرم (ص) شخصى را به نام عبداللّه بن جحش به همراه هشت نفر با نامهاى براى کسب اطلاعات از کفّار و مشرکین فرستاد،امّا بعد از ملاقات، درگیرى پیش آمد و در این بین رئیس گروه مقابل کشته شد و دو نفر از آنان به اسارت درآمده و اموالشان مصادره گردید.
این حادثه در اوّل ماه رجب که از ماههاى حرام است واقع شده بود، در حالى که این گروه گمان کرده بودند که آخر جمادىالثانى است، نه اوّل رجب. به هر حال این قتال اشتباهاً در اوّل رجب صورت گرفت و کفّار این موضوع را دستاویز قرار داده و شایع کردند که مسلمانان احترام ماههاى حرام را نگه نمیدارند.
در برابر این تبلیغات دشمنان، قرآن جواب مىدهد که گرچه جنگ در ماه حرام واقع شده، ولى این قتال به اشتباه از سوى مسلمانان صورت گرفته است، در حالى که شما مشرکان به عمد مرتکب گناهانى شده اید که مجازات آنها به مراتب از قتال در ماه حرام بیشتر است. بنابراین شما با داشتن سابقه ى آن همه جنایت و رسوایى وارتکاب گناهان بزرگ، نباید این عمل اشتباه را دستاویز قرار دهید.
حبط عمل مرتد در دنیا، به این است که از فوائد اسلام محروم مى شود. زیرا کیفر او، جدایى از همسر مسلمان، محرومیّت از ارث، قطع رابطه با مسلمانان، خروج از حمایت اسلام و در نهایت قتل است.
و حبط عمل او در آخرت، محو تمام کارهاى خیر اوست. «حبطت اعمالهم فى الدنیا والاخرة»
از سنّت هاى ابراهیمى رایج در میان عرب قبل از اسلام، احترام گذاشتن به چهار ماه رجب، ذى القعده، ذى الحجّه و محرم بود که در این ماه ها، به هیچ جنگ و قتالى نمى پرداختند. اسلام نیز این سنّت را امضا کرد و قتال و درگیرى در این ماه ها را تحریم نمود.
پیام ها
۱- به شبهات، پاسخ مناسب بدهید. «یسئلونک... قل»
۲- مسجد الحرام واهل آن، احترام ویژه دارند. «المسجد الحرام واخراج اهله منه اکبر»
۳- تعیین اهمیّت گناهان، بدست خداوند است. «اخراج اهله منه اکبر، الفتنة اکبر...»
۴- سلب امنیّت، مهمّتر از قتل است. «والفتنة اکبر من القتل»
۵ - لازم است آرزوها، هدف ها و تلاش هاى دشمن خود را بشناسیم. «ولایزالون یقاتلونکم حتّى یردّوکم عن دینکم»
۶- هجوم دشمن، توجیه کننده ى کفر و ارتداد شما نیست. «ولایزالون یقاتلونکم... ومن یرتدد منکم...»
۷- دشمنان، همواره در کمین هستند وارتداد و کفر و پشت کردن به دینتان را مى خواهند وبه غیر آن راضى نمى شوند. آنها دنبال پیروزى موقت نیستند، بلکه مى خواهند فرهنگ و مکتب شما را از بین ببرند. «حتى یردّوکم عن دینکم»
۸ - حسن عاقبت، ملاک ارزش است. چه بسا مسلمانانى که کافر مرده اند. «فیمت و هو کافر»
۹- ارتداد، داراى آثار دنیوى و اخروى است. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم فىالدنیا و الاخرة»
۱۰- ارتداد، مایه ى حبط کارهاى نیک است. «من یرتدد... حبطت اعمالهم»
۱۱- ارزش ایمان و عقیده تا جایى است که اگر ایمان رفت، اعمال صالح نیز حبط مى شود. «مَن یرتدد منکم... حبطت اعمالهم
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 #زمزم_احکام
❓ آیا پرداخت فطریه بر اساس قوت غالب واجبه؟
✔️ پاسخ حجتالاسلام وحیدپور
@n20011🌹
🎁 برندگان دوازدهمین مسابقه بهار قرآن، بهار دلها
#اعلام_برندگان
#مسابقه_بهار_قرآن
🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها
🌀 شماره ۱۳
🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442
🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
Jamia-Kabira-Samavati.mp3
27.63M
زیارت جامعه کبیره
با نوایی حاج مهدی سماواتی👆👆
🔹توصیه ای مهم برای ایام پایانی ماه مبارک رمضان🔹
📢استاد فاطمي نيا :
از اولياء الهي ، سينه به سينه ، يك يادگاري دارم كه عمل به آن بركات فراواني دارد
ماه مبارك رمضان ، اين ضيافت الهي را با يك زيارت جامعه ي كبيره به اخر برسانيد .
در اثر اين عمل اين ضيافت چنان رنگين خواهد شد كه اثارش از عقول ما خارج است و روزي به كار خواهد آمد كه آن روز هيچ چيز ديگري به كار نخواهد آمد.
جزء ۳۰.mp3
4.12M
📖 تندخوانی قرآن کریم ( تحدیر )
🔖 جزء سی ام
🎙 با صوت استاد معتز آقایی
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۱۸
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
همانا كسانى كه ايمان آوردهاند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كردهاند، آنها به رحمت پروردگار اميداوار هستند و خدا آمرزنده و مهربان است.
در شأن نزول این آیه که در ادامه آیه پیش است، مى خوانیم: مؤمنانى که هجرت و جهاد کردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى الاخرى اشتباه گرفتند و دست به قتال زدند، ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام گناه نداشته اند.
امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانکه در آخرین آیه سوره ى کهف مى خوانیم: «من کان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرک بعبادة ربّه احداً» هرکس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است که انسان مقدّمات رسیدن به آنرا فراهم کند.
براى امیدوار بودن به الطاف الهى، اسلام زمینه هایى را فراهم کرده است:
۱- یأس و ناامیدى از گناهان کبیره است.
۲- خداوند مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مى رسانم.
۳- انبیا و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مى کنند.
۴- پاداش الهى چندین برابر است.
۵ - راه توبه باز است.
۶- گرفتارى هاى مؤمن، کفّاره ى گناهان او محسوب مى شود.
۷- خداوند توبه را قبول کرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد.
پیام ها
۱- رتبه ى ایمان، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا»
۲- امید به لطف پروردگار، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئک یرجون»
۳- اصول افکار و اعمال اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون»
۴- به لطف خداوند امیدوار باشیم، نه به کارهاى نیک خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در کمین است. «یرجون رحمت اللّه»
۵ - چون بنده امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مى کند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم»
۶- ارزش هجرت و جهاد آن است که در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه»
۷- مؤمنان و مهاجران مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه»
۸ - از خطاى مهاجران و مجاهدان در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011💧🌹
AUD-20210511-WA0042.mp3
5.26M
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
💠 وداع با ماه مبارک رمضان، شهید آیت الله دستغیب
💎 شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب شیرازی (۱۲۹۲-۱۳۶۰ش) مجتهد شیعه، شهید محراب، امام جمعه شیراز . شهرت او بیشتر به سبب درس اخلاق و کتابهای فراوان اخلاقی او است. گناهان کبیره، قلب سلیم، داستانهای شگفت از جمله آثار سید عبدالحسین دستغیب است. ایشان در مبارزات انقلاب اسلامی نقش فعالی داشت و پس از انقلاب به امامت جمعه شیراز منصوب شد. در آذر ۱۳۶۰ش، پس از اقامه نماز جمعه در یک حمله تروریستی انتحاری توسط یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق مشهور به منافقین به شهادت رسید وسومین شهید محراب نام گرفت.