eitaa logo
آموزه های دینی شامل احکام-اخلاق_اذکارومعارف دین N_Ashrafi
453 دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
64 فایل
بیان تفسیر آیه به آیه قرآن -احکام -سخنرانی های کوتاه -بیان احادیث وادعیه ومطالب ارزشمنددیگر @a_s_h_2 کپی مطالب مجاز @n20011
مشاهده در ایتا
دانلود
اسب پیر🔰 کشاورزی جوان یک اسب پیر داشت یک روز هنگام برگشتن به خانه چون مراقبش نبود داخل چاهی بدون آب افتاد. کشاورز جوان هر چه سعی کرد نتوانست اسب را از چاه در آورد از طرفی دلش هم به حال اسب پیر میسوخت که آن طور درد بکشد پس برای اینکه اسب زجر نکشد فکری به ذهنش رسید با بیلی که در دست داشت خاکهای اطراف چاه را داخل چاه ریخت به این نیت که اسبش زیر خاکها مدفون شود و بمیرد.! اما اسب پیر هر بار که خاک روی بدنش می ریخت با دمش و تکان دادن بدنش خاکها را پایین می ریخت و در عین حال خاکها را روی هم کپه میکرد و چند سانتی متر بالاتر می آمد. این کار همچنان ادامه پیدا کرد .کشاورز جوان خاک میریخت و اسب پیر خاکها را زیر پایش جمع میکردو.... تا بالاخره ارتفاع خاک به لبه چاه رسید و اسب پیر در حالی که یک کوزه پر از سکه طلا را به دندان گرفته بود از چاه خارج شد و کشاورز جوان تبدیل به مردی ثروتمند شد. مشکلات زندگی مانند تلی از خاک بر سر ما میریزند . انسانها نیز دو انتخاب پیش رو دارند : اول اینکه اجازه دهند مشکلات آنها را زنده به گور کند! دوم آنکه از مشکلات سکویی بسازند برای رسیدن به خوشبختی! @n20011🌹
ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸🍃🌸 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🌸🍃🌸 ﷽ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🍃🌸 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🌸 ❓ آيا نگاه به موهاى زن نامحرم از داخل آينه اشکال داره؟ 📚 همه مراجع: بله جانم، اونم اشکال داره. حكم دیدن زن نامحرم در آينه، شيشه، آب صاف و امثال اون، دقیقاً مثل دیدن مستقیمه. 🔺توضيح‌المسائل مراجع، م‏2433، 2436؛ نورى، توضيح‌المسائل، م‏2429 و 2432؛ العروة‌الوثقى، ج1، (الستر)، م2 و (احكام ‏التخلى)، م8؛ وحيد، توضيح‌‏المسائل، م‏2442 و 2445؛ خامنه‏‌اى، استفتا، س481. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در حدیث موثّق از حضرت صادق علیه السلام منقول است: اهل هر خانه ای که یک گوسفند نگاه دارند، خداوند روزیِ آن گوسفند را به ایشان بدهد و روزیِ ایشان را زیاد کند و فقر از ایشان یک منزل دور شود، و اگر دو گوسفند نگاه دارند، خدا روزیِ آن ها را برساند و روزی ایشان را زیاد کند و پریشانی از ایشان دو منزل دور می شود و اگر سه گوسفند نگاه دارند، حق تعالی روزی آن ها را برساند و روزی ایشان را زیاد گرداند و پریشانی از ایشان در اصل برطرف شود. از امام محمّد باقرعلیه السلام منقول است: هر اهل خانه ای که نزد ایشان گوسفند شیر دهی باشد، هر روز دو مرتبه ملائکه به ایشان گویند: خدا شما را برکت دهد.! در حدیث دیگر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر مؤمنی که در خانه او یک بز شیرده باشد، هر روز یک مرتبه، ملکی در طرف صبح، ایشان را دعا کند که، مطهر و پاک باشید شما، و خدا برکت دهد شما را و نیکو باد احوال شما و نیکو باد نان خورش شما. و اگر دو بز شیر ده باشد هر روز دو مرتبه ملک چنین دعا کند. در حدیث معتبر منفول است: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم به عمه خود فرمود: چه مانع است تو را از آن که در خانه خود برکتی نگاه داری؟ گفت: یا رسول اللَّه! برکت کدام است؟ فرمود: گوسفندی که شیر دهد. پس فرمود: هرکه در خانه او گوسفند شیرده یا بز شیرده یا گاو شیرده باشد، باعث برکت خانه او می شود. در حدیث دیگر فرمود: حق تعالی سه برکت فرستاده است: آب، و آتش، و گوسفند. در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر اهل خانه ای که سی گوسفند در هر پسین داخل خانه ایشان شوند، ملائکه نگاهبانی ایشان می کنند تا صبح. در حدیث دیگر فرمود: گوسفند نگاه دار و شتر نگاه مدار. و حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: نیکو مالی است گوسفند. در حدیث دیگر فرمود: چون گوسفند نگاه دارید، خوابگاه ایشان را پاکیزه کنید و خاک از بدنشان پاک کنید. برگرفته از کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی ره @n20011🐐🐖
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز سه شنبه ☀️ ١٨ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢٧ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٨ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۴۴ وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ جهاد کنید در راه خدا و بدانید که خدا (به گفتار و کردار خلق) شنوا و دانا است. در آیه قبل خواندیم که فرار از جنگ، چاره ساز نیست و قهر خداوند مى‏ تواند هزاران نفر فرارى را فرا گیرد. این آیه مى‏ فرماید: اکنون که مرگ و حیات به دست اوست، پس در راه او پیکار کنید و بدانید که پاداش شما نزد او محفوظ است. زیرا او به آنچه بر شما مى‏ گذرد، آگاه است. پیام ها ۱- جهاد و مبارزه، زمانى ارزش دارد که براى خدا و در راه خدا باشد. جنگ از سر انتقام و براى اظهار قدرت و استثمار و کشور گشایى مقدّس نیست، بلکه ضد ارزش است. «قاتلوا فى سبیل اللّه» ۲- جنگ در راه خدا، شکر نعمت حیات است. آیه قبل فرمود: خداوند آنان را زنده نمود، ولى شاکر نبودند. و این آیه مى‏ فرماید: در راه خدا پیکار کنید. بنابراین جهاد، نوعى شکر است. «لایشکرون... و قاتلوا» ۳- توجّه به اینکه ما در محضر خدا هستیم، قوى‏ترین عامل و انگیزه براى پیکار در میدان جنگ است. «سمیع علیم» ۴- براى فرار از جهاد، عذرتراشى نکنید. زیرا خداوند نیّت شما را مى ‏داند و بهانه‏ هاى شما را مى‏ شنود. «سمیع علیم» منبع: پایگاه درس هایی از قرآن @n20011💧
ملانصرالدین چگونه بازاریابی می کرد …؟!؟ ملا نصرالدین هر روز در بازار گدایی می‌کرد و مردم با نیرنگ و حماقت او را دست می‌انداختند. دو سکه به او نشان می‌دادند که یکی شان طلا بود و یکی از نقره. اما ملا نصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می‌کرد. این داستان در تمام منطقه پخش شد. هر روز گروهی زن و مرد می‌آمدند و دو سکه به او نشان می دادند و ملا نصرالدین همیشه سکه نقره را انتخاب می‌کرد. تا اینکه مرد مهربانی از راه رسید و از اینکه ملا نصرالدین را آنطور دست می‌انداختند٬ ناراحت شد. در گوشه میدان به سراغش رفت و گفت: هر وقت دو سکه به تو نشان دادند٬ سکه طلا را بردار. اینطوری هم پول بیشتری گیرت می‌آید و هم دیگر دستت نمی‌اندازند. ملا نصرالدین پاسخ داد: ظاهراً حق با شماست٬ اما اگر سکه طلا را بردارم٬ دیگر مردم به من پول نمی‌دهند تا ثابت کنند که من احمق تر از آن‌هایم. شما نمی‌دانید تا حالا با این کار چقدر پول گیر آورده‌ام. شرح حکایت ۱ : دیدگاه بازاریابی استراتژیک ملا نصرالدین با بهره‌گیری از استراتژی ترکیبی بازاریابی، قیمت کم‌تر و ترویج، کسب و کار «گدایی» خود را رونق می‌بخشد. او از یک طرف هزینه کمتری به مردم تحمیل می‌کند و از طرف دیگر مردم را تشویق می‌کند که به او پول بدهند. «اگر کاری که می کنی٬ هوشمندانه باشد٬ هیچ اشکالی ندارد که تو را احمق بدانند» شرح حکایت ۲ : دیدگاه سیستمی اجتماعی ملا نصرالدین درک درستی از باورهای اجتماعی مردم داشته است. او به خوبی می دانسته که گداها از نظر مردم آدم های احمقی هستند. او می دانسته که مردم، گدایی – یعنی از دست رنج دیگران خوردن را دوست ندارند و تحقیر می کنند. در واقع ملانصرالدین با تایید باور مردم به شیوه خود، فرصت دریافت پولی را بدست می آورده است. «اگر بتوانی باورهای مردم را تایید کنی آنها احتمالا به تو کمک خواهند کرد» @n20011🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️مدت دقیق قصد ده روز برای مسافر 🔷س 5486: با توجه به اینکه بنده مقلد حضرت عالی می‌باشم، در مورد «قصد ده روز مسافر در جایی» آیا مدت زمان حساب اقامت در آن‌جا از نظر حضرت عالی ده شبانه‌روز کامل است یا فقط ده روز کامل هرچند شب‌ها از ده شب کمتر باشد؟ ✅ج: قصد ده روز کامل از اذان صبح روز اول تا غروب روز دهم کافی است و اگر از بین روز شروع کند تا همان ساعت از روز یازدهم باید بماند. 📕منبع: khamenei.ir
سـ🌸ـلام روزتون پراز خیر و برکت 🌸 امروز چهارشنبه ☀️ ١٩ خرداد ١۴٠٠ ه. ش 🌙 ٢٨ شوال ١۴۴٢ ه.ق 🌲 ٩ ژوئن ٢٠٢١ ميلادى
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه‌ی ۲۴۵ مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ کیست که خدا را قرض الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید. در تفاسیر مختلف آمده است که این آیه به دنیال آیه قبل که مردم را به جهاد تشویق مى ‏کرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى‏ نماید. زیرا همان گونه که براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به کمک‏ هاى مادّى مى ‏باشد. موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع‏ البیان شرایطى را براى قرض‏ الحسنه بیان کرده است. از آن جمله: ۱- از مال حلال باشد. ۲- از مال سالم باشد. ۳- براى مصرف ضرورى باشد. ۴- بى‏ منّت باشد. ۵ - بى‏ ریا باشد. ۶- مخفیانه باشد. ۷- با عشق وایثار پرداخت شود. ۸ - سریع پرداخت شود. ۹- قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شکرگزار باشد. ۱۰- آبروى گیرنده وام حفظ شود. «قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینکه به وام، قرض مى‏ گویند به خاطر آن است که بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى‏ شود تا دوباره باز پس گرفته شود. کلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى‏ شود که در زمین پهن شده باشد. جهاد، گاهى با جان است که در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است که در این آیه مطرح شده است. کلمه «کثیر» در کنار کلمه «اضعاف»، نشانه‏ پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است که پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى‏ کند که کیست که به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اکراه و اجبار در خود نکنند، بلکه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا که انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریک انسان، از این غریزه استفاده کرده و مى ‏فرماید: «فیضاعفه اضعافاً» به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس کنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نکنند. با اینکه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى‏ کند تا ما را به این کار تشویق نماید. حضرت على (ع) فرمودند: جنود آسمان‏ ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. امام کاظم (ع) فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، کمک مالى به امام معصوم است. گر چه در آیه، قبض و بسط به خداوند نسبت داده شده است، ولى در روایات مى‏ خوانیم: هر که با مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مى ‏دهد و هر کس با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مى‏ گیرد. در روایات، پاداش قرض الحسنه هیجده برابر، ولى پاداش صدقه ده‏ برابر آمده است. و دلیل این تفاوت چنین بیان شده است که قرض را افراد محتاج مى‏ گیرند، ولى هدیه و بخشش گاهى به غیر محتاج نیز داده مى‏ شود. به فرموده‏ روایات: هرکس بتواند قرض بدهد و ندهد، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى‏ کند. هنگامى که این آیه نازل شد: «من جاء بالحسنة فله خیر منها» هر کس کار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مى‏ گیرد. پیامبر (ص) از خداوند تقاضاى ازدیاد کرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مى‏ شود. باز درخواست نمود، آیه قرض الحسنه با جمله‏ ى «اضعافاً کثیرة» نازل شد. پیامبر متوجّه شد که کثیرى که خداوند مقدّر کند، قابل شماره نیست. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا و هم در آخرت است. زیرا در کنار «اضعافاً کثیرة» مى‏ فرماید: «والیه یرجعون» گویا حساب قیامت، جدا از پاداش‏ هاى دنیوى است. جلوى بدآموزى و سوء برداشت باید گرفته شود. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مى‏ خواهد، به دنبال آن مى ‏فرماید: «واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى همچون یهود خیال کنند که خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند که قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او. منافقان مى ‏گفتند: به مسلمانان انفاق نکنید تا از دور رسول خدا پراکنده شوند. قرآن در جواب آنها فرمود: آنها در چه باورى هستند، مگر نمى‏ دانند خزائن آسمان‏ ها و زمین در دست خداوند است. پیام ها ۱- کمک به خلق خدا، کمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس» ۲- براى ترغیب مردم به کارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً کثیرة» ۳- اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى‏ کنیم. «واللّه یقبض و یبسط» ۴- اگر بدانیم که ما به سوى او باز مى‏ گردیم و هرچه داده‏ ایم پس مى‏ گیریم، راحت انفاق خواهیم کرد. «الیه ترجعون» @n20011💧