خلاصه#زندگینامه امام #صادق علیه السلام
امام صادق (علیه السلام) در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه متولد گردید. پدر گرامی آن حضرت، امام محمد باقر (علیه السلام) و مادر ارجمندش ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر می باشد. نام شریفش جعفر و لقب معروفش صادق و کنیه اش ابوعبدالله می باشد. شهادت آن حضرت در 25 شوال سال 148 هجری قمری، در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی، به وسیله سمی که به آن بزرگوار خوراندند، در شهر مدینه اتفاق افتاد، و محل دفنش در قبرستان بقیع است.
امام جعفر صادق (علیه السلام) تلاش و کوشش خود را با مساعی علمی آغاز و حوزه فکری و ثمربخش خویش را که بزرگان فقها و متفکران از آن بیرون آمدند، در صفوف امت، افتتاح کرد و با تربیت شاگردانی دانشمند، ذخیره علمی بزرگی برای امت برجای گذاشت. بعضی از شاگردان نامی آن بزرگوار عبارتند از: هشام بن حکم و مؤمن طاق و محمد بن مسلم و زرارة بن اعین و ... که هر یک چهره های درخشانی از تربیت شدگان مکتب آن حضرتند. حرکت علمی او آن سان گسترش یافت که سراسر مناطق اسلامی را دربر گرفت و مردم از علم او سخن ها می گفتند و شهرتش در همه شهرها و دیارها پیچیده بود.
جاحظ در مورد امام صادق (علیه السلام) می گوید:«امام صادق چشمه های دانش و حکمت را در روی زمین شکافت و برای مردم درهایی از دانش گشود که پیش از او معهود نبود و جهان از دانش وی سرشار گردید.»هدف امام صادق (علیه السلام) از گسترش برنامه فرهنگی، چاره جهل امت و تقویت عقیده به مکتب اسلام و نیز ایستادگی در برابر امواج کفرآمیز و شبهه های گمراه کننده و حل مشکلات ناشی از انحراف حکومت بود.
تلاش آن حضرت از طرفی مقابله با امواج ناشناخته و فاسد اوضاع سیاسی عهد امویان و عباسیان بود که انحرافات عقیدتی آن، بیشتر معلول ترجمه کتاب های یونانی و فارسی و هندی و پدید آمدن گروه های خطرناک از جمله غلات و زندیقان و جاعلان حدیث و اهل رأی و متصوفه بود که زمینه های مساعد رشد انحراف را به وجود آورده بودند. امام (علیه السلام) در برابر تمامی آنها ایستادگی کرد و با همه مناظره و مباحثه کرد و خطر افکارشان را برای ملت اسلام افشا نمود و از طرف دیگر، با تلاش های خستگی ناپذیر، مفاهیم عقیدتی و احکام شریعت را منتشر ساخت و آگاهی علمی را پراکند و توده های عظیم دانشمندان را به منظور آموزش مسلمانان مجهز ساخت.
امام صادق (علیه السلام) مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را در مدینه محل تدریس خویش قرار داد و مردم، دسته دسته از دور و نزدیک به آنجا می شتافتند و سؤالات گوناگون خود را مطرح و جواب لازم را دریافت می نمودند. از جمله استفاده کنندگان از محضر آن بزرگوار، مالک بن انس و ابوحنیفه و محمد بن حسن شیبانی و سفیان ثوری و ابن عینیه و یحیی بن سعید و ایوب سجستانی و شعبة بن حجاج و عبدالملک جریح و دیگران بودند.
امام صادق(علیه السلام) به پیروان خود فرمان داد که به حاکم منحرف پناه نبرند و از داد و ستد و همکاری با او خود داری کنند و به اصحاب و دوستان خود سفارش می کرد که در هر کار، مخفیانه عمل کنند و تقیه را رعایت نمایند و در هر عملی که انجام می دهند توجه کامل داشته باشند که دشمنان و مخالفان شان متوجه آن نشوند. آن حضرت مردم را بر آن می داشت تا در قیامی که زید بن علی بن الحسین (علیه السلام) بر ضد دولت امویان کرده بود، پشتیبان زید باشند. هنگامی که خبر قتل زید به او رسید بسیار ناراحت شد و اندوهی عمیق به او دست داد و از مال خود به خانواده هر یک از یاران زید که با او در آن واقعه آسیب دیده بودند هزار دینار داد و نیز هنگامی که جنبش بنی الحسن (علیه السلام) شکست خورد، امام را حزن و اندوه فرا گرفت و سخت بگریست و مردم را مسؤول کوتاهی در برابر آن جنبش دانست. با این حال، آن حضرت از در دست گرفتن حکومت، خودداری فرمود و این کار را به وقتی موکول کرد که نقش دگرگون سازی امت را ایفا کند و در مجرای افکار امت تأثیر گذارد و انحراف های گوناگونی را که واقعیات سیاسی و اجتماعی روز به وجود آورده بود تصحیح نماید، آنگاه در داخل امت عهده دار تجدید بنا شود و امت را آماده سازد تا در سطحی درآیند که بتوانند حکومتی را که خود می خواهند، تشکیل دهند.
امام صادق در نگاه دیگران
ابوحنیفه، پیشوای مشهور فرقه حنفی، گفته است:«من دانشمند تر از جعفربن محمد ندیده ام.» «لو لا السنتان لهلک نعمان»؛ یعنی اگر آن دو سال (شاگردی من نزد او) نبود، نعمان هلاک می شد. (اسم ابوحنیفه نعمان بن ثابت بوده است). مالک، پیشوای فرقه مالکی، گفته است: «مدتی نزد جعفر بن محمد رفت و آمد می کردم، او را همواره در یکی از سه حالت می دیدم؛ یا نماز می خواند یا روزه بود و یا قرآن تلاوت می کرد، و هرگز او را ندیدم که بدون وضو حدیث نقل کند.»
@n20011🌺
اکنون از باب تیمن و تبرک و جهت بهره مندی بیشتر، #سخنی چند از آن امام بزرگوار را ذکر می کنیم؛
کمال احسان
«لایتم المعروف الابثلاث خصال؛ تعجیله و تقلیل کثیره و ترک الامتنان به» احسان و نیکی کامل نباشد، مگر با سه خصلت؛ شتاب در آن، کم شمردن بسیار آن، و منت ننهادن بر آن.
محاسبه نفس
«حق علی کل مسلم یعرفنا ان یعرض عمله فی کل یوم و لیله علی نفسه فیکون محاسب نفسه، فان رای حسنه استزاد منها، و ان رای سیئه استغفر منها لئلایخزی یوم القیمه» بر هر مسلمانی که ما را بشناسد، سزاوار است که در هر شبانه روز، عملش را بر خود عرضه دارد و خود حسابگر خویش باشد، اگر حسنه دید بر آن بیفزاید، و اگر گناه دید از آن آمرزش خواهد تا اینکه روز قیامت رسوا نشود.
استقامت
«لو ان شیعتنا استقاموا لصافحتهم الملائکه ولاظلهم الغمام و لاشرقوا نهارا و لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم و لما سالوا الله شیئا الااعطاهم» اگر شیعیان ما استقامت می ورزیدند، هر آینه فرشتگان با آنها دست می دادند و ابرها بر آنها سایه می انداخت و در روز می درخشیدند و از بالای سر و زیر پای خود روزی می خوردند و چیزی از خدا نمی خواستند مگر اینکه به آنها عطا می کرد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
@n20011🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارزترین خواص #فندق و فواید سلامتی آن
از جمله فواید فندق می توان به تقویت معده، روده و دفع سموم از بدن اشاره کرد. مصرف فندق در هنگام گرسنگی باعث تقویت روده شما می شود. فندق سرشار از مواد معدنی و مقدار کمی نشاسته می باشد از این رو مصرف این دانه به افراد مبتلا به ناراحتی قلب و مبتلایان به کم خونی توصیه می شود.
@n20011🍀
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع #تفسیر سوره آل عمران - آیه ۹۷
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
ترجمه
در آن (خانه) نشانه هاى روشن، (از جمله) مقام ابراهیم است و هر کس به آن درآید، درامان است وبراى خدا بر عهده مردم است که قصد حج آن خانه را نمایند، (البتّه) هرکه توانایى این راه را دارد. و هرکس کفر ورزد (وبا داشتن توانایى به حج نرود، بداند که) همانا خداوند از همه جهانیان بی نیاز است.
مکّه و کعبه، نمایشگاهى از قدرت و نشانه هاى الهى، وتاریخ آن مملوّ از خاطرات و سرگذشتهایى است که توجّه به آنها درس آموز و عبرت انگیز مى باشد. در ساختن آن ابراهیم (ع) بنّایى، و اسماعیل (ع) کارگرى مى کرده اند. سپاهیان فیلسوار ابرهه که به قصد ویرانى آن آمده اند، به قدرت الهى توسط پرندگان ابابیل نابود شده اند. دیوار آن به هنگام تولّد علىّ (ع) براى مادرش شکافته مى شود تا در داخل آن، نوزادى متولد شود که در آینده اى نه چندان دور، بتهاى داخل آن را فرو ریزد. بلال، برده سیاهپوست حبشى، در برابر چشمان حیرت زده اشراف مکّه بر بالاى آن اذان مى گوید و روزى نیز مى رسد که آخرین حجّت الهى به دیوار آن تکیه زده و نداى نجات انسان ها را سر مى دهد و عالم را به اسلام دعوت مى کند.
مکّه، شهر أمن الهى است که هر کس در آن وارد شود، در امان است. حتّى اگر جنایتکار وارد مسجدالحرام شود، نمى توان متعرّض او شد، تنها مى توان او را در مضیقه قرار داد تا خود مجبور به خارج شدن شود.
در کنار کعبه، مقام ابراهیم است. به گفته روایات، مقام ابراهیم سنگى است که به هنگام ساختن کعبه و بالا بردن دیوارهاى آن، زیر پاى ابراهیم علیه السلام قرار داشت و اثر پاى آن حضرت بر روى آن مانده است. بقاى این سنگ و اثر پا روى آن، از قرنها پیش از عیسى ۰ع) و موسى (ع) با آن همه تغییر وتحوّلى که در کعبه واطراف آن در اثر حمله ها، سیل ها و خرابى ها بوجود آمده، خود نشانه اى از قدرت الهى است.
«حج» به معناى قصد همراه با حرکت است و «مَحجّة» به راه صاف و مستقیم مى گویند که انسان را به مقصد مى رساند. حج در اسلام به معناى قصد خانه خدا و انجام اعمال مربوط به آن است.
پیامبر اسلام به علىّ (ع) فرمود: «تارک الحج و هو مستطیع کافر» هر توانمندى که حج را انکار و ترک کند، کافر است. و کسى که امروز و فردا کند تا بمیرد، گویا یهودى و نصرانى از دنیا رفته است.
استطاعت مالى براى حج، لازم نیست از خود انسان باشد، بلکه اگر کسى دیگرى را میهمان کند، یا هزینه حجّ او را بپردازد، او مستطیع شده وحج بر او واجب است.
امام صادق (ع) درباره «آیات بیّنات» فرمودند: مقصود مقام ابراهیم، حجرالاسود و حجر اسماعیل است. و از آن حضرت پرسیدند مراد از «مَن دخله» کعبه است یا حرم؟ حضرت فرمودند: حرم.
شخصى از امام صادق (ع) درباره «مَن دخله کان آمنا» سؤال کرد: حضرت فرمودند: کسى که این خانه را قصد کند و بداند که این همان خانه اى است که خداوند رفتن به آنرا فرمان داده، و اهل بیت را نیز آنگونه که باید بشناسد، او در دنیا و آخرت درامان خواهد بود.
پیام ها
۱- در خانه خدا، نشانه هاى روشن بسیار است. نشانه هاى قداست و معنویّت، خاطرات انبیا از آدم تا خاتم، مطاف بودن براى انبیا و قبله گاه براى همه نمازگزاران. «فیه آیات بیّنات»
۲- ابراهیم (ع) مقامى دارد که جاى پاى او، به مکّه ارزش داده است. «مقام ابراهیم»
۳- بر خلاف تفکّر وهابیّت، اگر جماد در جوار اولیاى خدا قرار گیرد، قداست مى یابد. «مقام ابراهیم»
۴- از امتیازات اسلام آن است که یک منطقه از زمین را منطقه امن قرار داده، تا ضعیف و قوى در کنار یکدیگر مجتمع شوند. «مَن دخله کان آمنا»
۵ - واجبات، یک نوع تعهّد الهى برگردن انسان است. «وللّه علی النّاس حِجّالبیت»
۶- حج، باید خالصانه و تنها براى خدا باشد. «للّه على النّاس حِجّ البیت»
۷- تکلیف و وظیفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى، و فراهم بودن شرایط بیرونى. «من استطاع الیه سبیلاً»
۸ - استطاعت شرط حج است. «من استطاع الیه سبیلاً»
۹- انکار حج و ترک آن، سبب کفر است. «و من کفر»
۱۰- فایده انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى گردد وگرنه خداوند نیازى به اعمال ما ندارد. «فان اللّه غنىّ عن العالمین»
۱۱- خداوند دعوت مى کند، ولى منّت نمى کشد. «وللّه على النّاس حِجّ البیت... و من کفر فانّ اللّه غنىّ عن العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011💧💧🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میلاد حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و فرزند بزرگوارش امام جعفر صادق علیه السلام مبارک باد
@n20011😄
#حکایت
🌺
همسر شیخ رجبعلي خياط نقل کرده است :
یکی از سحرهای شب قدر ، همسرم به من گفت :
« تو بارداری میل به چه داری؟» نه چندان جدی گفتم توت ،
شیخ آقا به آرامی گفت : « خوب برو و از درخت داخل حیاط توت بچین»
با تعجب پرسیدم در این برف و سرمای زمستان ، چیدن توت از درخت !
شیخ آقا به نرمی گفت :
« اگر توت میل دارید از درخت داخل حیاط توت تازه بچینید.»
با ناباوری اطاعت امر کردم .
حیاط پوشیده از برف بود و تنها سبزی درخت توت و توت های آویزان به
آن در میان سپیدی برف جلوه می کرد.
توت های شیرین و آبداری چیدم و به داخل اتاق برگشتم ، وقتی شیخ
آقا تعجب مرا دید ، گفت: « دوباره به داخل حیاط نگاه کن.»
در را باز کردم صدای زوزه باد به گوش می رسید.
این بار درخت توت داخل حیاطمان پوشیده از برف بود.
به شیخ آقا نگاه کردم ، و تمام وجودم سوال بود .
همسرم گفت:
« در شب قدر دعا کردم و خدا هم مستجاب کرد.»
@n20011💕🌺
📚📏📚📏📚
💢 #احکام
✅پرسش: آیا برای وضو گرفتن بهتر است از آب سرد استفاده نمود؟
✍️پاسخ: از برخی روایات چنین برداشت میشود که وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است:
🔸 امام سجاد(ع) فرمود: «من فقط با آب سرد تطهیرمیکنم(وضو میگیرم)».
🔹 روایتی از امام هادی(ع) نقل شده است که بر اساس برخی فرازهای آن، حضرتشان به خادمش(کافور) فرمود که به جایی رفته و کاری را انجام دهد و سپس سطلی را برای ایشان آماده نماید تا برای نماز وضو بگیرد؛ اما وی دستور امام(ع) را فراموش کرد و از این جهت نگران بود که مورد سرزنش امام(ع) قرار گیرد، اما هنگامی که متوجه شد امام قصد تهجد را دارد، با اندکی هراس خدمت امام رسید. آنحضرت(ع) به وی فرمود: مگر نمیدانی که من همیشه با آب سرد وضو میگیرم. برای من آب را گرم کرده ای و در سطل ریخته ای. خادم گفت: که من این کار را انجام ندادهام! و مشخص شد که این خادم نبود که آب را برای امام گرم کرده بود، بلکه ظاهرا با نوعی کرامت، آب گرم در اختیار امام قرار گرفته بود و امام(ع) نیز از اینکه خداوند این امکان را برایش مهیا نمود که در آن شب سرد با آب گرم وضو بگیرد، خدا را شکر کرد».
🔸در این زمینه باید گفت؛ روایاتی که صریحاً توصیه به وضو با آب سرد کرده، ناظر به آن است که بهتر است همان آب در دسترس - با هر درجهای از حرارت که باشد - را برای وضو انتخاب کرده و آنرا با آفتاب، آتش و یا هر وسیله دیگری گرم نکرد؛ اما لازم نیست که آب را در یخچال گذاشت تا سردتر شود.
🔹 بر آنکه استفاده از آب گرم نیز ایرادی ندارد و همانگونه که در حدیث امام هادی(ع) آمده، آب گرم آماده شده هدیهای بزرگوارانه از جانب خدا بود که با وجود استحباب استفاده از آب سرد، خداوند در آن شب سرد، آب گرمی را در اختیار ایشان قرار داده بود و اینکه نباید از رخصتهایی که خداوند به انسانها داده به طور کامل چشمپوشی نماییم.