سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۸۱
وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ
بترسید از روزی که شما را به سوی خدا باز گردانند، پس هر کس پاداش عمل خویش خواهد یافت و به هیچ کس ستمی نکنند.
این آیه به منزله جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات ربا است. در تفاسیرى همچون کشّاف، المیزان، مجمع البیان، کبیر فخر رازى و برهان آمده است که این آیه، آخرین آیه اى بوده که بر رسول خدا (ص) نازل شده، ولى به دستور پیامبر (ص) در اینجا قرار گرفته است.
پیام ها
۱- قیامت، روز مهمى است. تنوین کلمه «یوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
۲- ربا گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى و باقى است، قیامت است. «واتقوا یوماً»
۳- تقوى و یاد قیامت، قوى ترین عامل براى دور شدن از ربا و سایر محرّمات است. «و اتقوا یوماً ترجعون فیه»
۴- ضامن اجراى نظام اقتصادى اسلام، ایمان و تقواى مردم است. «واتقوا یوماً»
۵ - در معاملات این جهان، امکان کم و کاست هست، ولىدر معامله با خداوند هیچگونه کم و کاستى نیست. «توفّى کلّ نفس ما کسبت»
۶- ملاک جزا و پاداش، عمل است، نه آرزو. «ماکسبت»
۷- نگران انفاق و ترک سود رباهای تان نباشید، از اعمال نیک شما اندکى کاسته نمى شود. «توفّى کلّ نفس... لا یظلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧
4_5958412295859079005.mp3
3.2M
💾به وقت سوال
🎙پادکست:
چرا شراب در دنیا حرام ولی در بهشت حلال میشود⁉️
✍پاسخ:
1⃣ لغت شراب به معنای نوشیدنی است، شراب را شراب گویند چون نوشیده میشود.
آب نیز شراب است چون نوشیدنی است.
"الماءُ سیدُ شراب اهل الجنه"
2⃣ شراب دنیا و شراب بهشت دو مقولهاند:
شراب دنیا جزء مسکرات و زائل کنندهی عقل است و انسان را به پرتگاه میکشاند و چون ضرر دارد حرام است.
اما شراب و نوشیدنیهای بهشت، شراباً طهوراست.
در قرآن کریم و روایات آلاللهعلیهمصلواتالله به صورت متعدد فرمودهاند:
"سقاهم ربهم شراباً طهورا"
شراب بهشت، شراب طهور است
شرابی است که ازدیاد عقلانیت
به همراه دارد که این دو خیلی
با هم متفاوتاند. هر نوشیدنی
مسکر نیست و زوال عقل به
دنبال ندارد.
♻️نتیجه اینکه:
چون ماهیت آنها متفاوت است حکمشان نیز متفاوت و جدای از یکدیگر است.
#شبهات_قرآنی
#شراب_دنیائی_و_شراب_بهشتی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز پنجشنبه است یادی کنیم از اموات ودرگذشتگان خاک پدران و مادران و همسران و فرزندان و دیگر عزیزان آسمانی با خواندن فاتحه و صلوات و دادن خیرات به نیابت از آنان
@n20011🌹💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه شب و روز جمعه شب زیارتی ابا عبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم دلت را راهی کربلا حرم مطهر و با صفای امام حسین علیه السلام کن و با توجه و خلوص نیت بگو السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
@n20011🖐
#حکایت
روزی برای سلطان محمود غزنوی كبكی آوردن كه لنگ بود.
فروشنده برای فروشش زر و زيوری زياد درخواست میکرد.
سلطان حكمت قيمت زياد كبک لنگ رو جويا شد
فروشنده گفت وقتی دام پهن میكنيم برای كبک ها ، اين كبک را نزديک دام ها رها میكنيم.
آوازی خوش سر میدهد و كبک های ديگر به سراغش میآيند و در اين حين در دام گرفتار میشوند.
هر بار كه كبک را برای شكار ببريم حتما تعدادی زياد كبک گرفتار دام میشوند
سلطان امر به خريدن كرد و خواستار كبک شد.
چون زر به فروشنده دادن و كبک به سلطان ، سلطان تيغی بر گردن كبک لنگ زد و سرش را جدا كرد
فروشنده كه ناباوارنه سر قطع شده و تن بی جان كبک را میديد گفت اين همه كبک ، اين را چرا سر بريديد ؟؟؟
سلطان گفت هركس ملت و قوم خود را بفروشد بايد سرش جدا شود.
─┅─═इई 🌸🌺🌸ईइ═─┅─
😶اقتدا به امام جماعت ناشناس😶
📲 آیا بدون دانستن نام امام جماعت یا دیدن صورت وی میتوان به او اقتدا کرد؟
پاسخ مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
🌺#امام_خمینی (رحمة الله علیه)
دانستن اسم امام جماعت و ديدن صورت وي لازم نيست و همين كه امام معين و عدالت او و ... محرز باشد كافي است؛ پس اگر بگويد اقتدا مي كنم به امام حاضر، نمازش صحيح است.
🌺آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه)
بسمه تعالي. در صورت احراز عدالت اشكال ندارد دانستن اسم يا ديدن شخص او ضرورت ندارد.
🌺امام #خامنه_ای (دام ظله العالی)
در صورت احراز عدالت، اشكال ندارد.
🌺آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
اگر بدانيد عادل است و قرائت او صحيح است اشكال ندارد.
🌺آیت الله #مکارم_شیرازی (دام ظله العالی)
در صورتي كه عدالت او را احراز كرده باشد اشكالي ندارد.
🌺آیت الله وحید #خراسانی (دام ظله العالی)
دانستن اسم امام جماعت و ديدن صورت وي لازم نيست و همين كه امام معين و عدالت او و ... محرز باشد كافي است؛ پس اگر بگويد اقتدا مي كنم به امام حاضر، نمازش صحيح است.
📚مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها.
∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی ۲۸۲
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
ای اهل ایمان، چون به قرض و نسیه معامله کنید تا زمانی معیّن، سند و نوشته در میان باشد، و بایست نویسنده درستکاری معامله میان شما را بنویسد، و نباید کاتب از نوشتن خودداری کند، که خدا به وی نوشتن آموخته پس باید بنویسد، و مدیون باید مطالب را املاء کند، و از خدا بترسد و از آنچه مقرّر شده چیزی نکاهد، و اگر مدیون سفیه یا ناتوان (صغیر) است و صلاحیّت املا ندارد ولیّ او به عدل و درستی املا کند و دو تن از مردان خود (از مسلمانان عادل) گواه آرید، و اگر دو مرد نیابید یک مرد و دو زن، از هر که (به عدالت) قبول دارید گواه گیرید تا اگر یک نفر از آن دو زن فراموش کند دیگری به خاطرش آورد، و هرگاه شهود را (به محکمه) بخوانند امتناع از رفتن نکنند، و در نوشتن آن تا تاریخ معیّن مسامحه نکنید چه معامله کوچک و چه بزرگ باشد. این عادلانهتر است نزد خدا و محکمتر برای شهادت و نزدیکتر به اینکه شکّ و ریبی در معامله پیش نیاید (که موجب نزاع شود) مگر آنکه معامله نقد حاضر باشد که دست به دست میان شما برود، در این صورت باکی نیست که ننویسید، و گواه گیرید هرگاه معامله کنید، و نبایست به نویسنده و گواه ضرری رسد (و بیاجر مانند)، و اگر چنین کنید نافرمانی کردهاید. و از خدا بترسید و خداوند هم به شما تعلیم مصالح امور میکند و خدا به همه چیز داناست.
بزرگ ترین آیه قرآن، این آیه است که درباره مسائل حقوقى و نحوه تنظیم اسناد تجارى مى باشد. این آیه نشانه دقّت نظر و جامعیّت اسلام است که در دوره جاهلیّت و در میان مردمى عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقى را طرح کرده است.
کلمه «تداینتم» از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و خرید سَلَف مى شود.
در حدیث آمده است: اگر کسى در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمى کند و مى فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردى؟!
اگر دقّت در حفظ حقوق فردى ضرورى است، حفظ بیت المال به مراتب ضرورى تر است!
تنظیم سند، حتّى در معاملات نقدى مفید است، ولى ضرورت آن به اندازه معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعددار، ممکن است طرف هاى معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود.
از فرمان نوشتن، معلوم مى شود که اسناد تنظیم شده اى که همراه با گواهى عادل باشد، قابل استشهاد است.
از این آیه استفاده مى شود که جامعه اسلامى باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله اى، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد.
در زمانى که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، ۱۷ باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانه توجّه اسلام به علم و حفظ حقوق است.
پیام ها
۱- ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، وخطاب؛ «یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احکام است.
۲- مدّت بدهکارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»
۳- براى حفظ اعتماد و خوشبینى به همدیگر و آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انکار و سوءظنّ، باید بدهىها نوشته شود. «فاکتبوه»
۴- براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیکتب بینکم کاتب»
۵ - نویسنده ى قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده اسناد، داشتن عدالت در قلم است.
۶- به شکرانه سواد و علمى که خداوند به
ما داده است، کارگشایى کنیم. «ولا یأب کاتب ان یکتب کما علّمه اللّه»
۷- اهل هر فن و حرف هاى مسئولیّت ویژه دارد، کسى که قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب کاتب ان یکتب»
۸ - باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ»
۹- اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ»
۱۰- بدهکار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نکند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»
۱۱- تدوین قانون باید به گونهاى باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فان کان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»
۱۲- سفیهان وناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه»
۱۳- توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان و سرپرستان لازم است. «فلیملل» صیغه امر نشانه لزوم این کار است.
۱۴- مردان، در گواه شدن و گواهى دادن بر زنان مقدّم مىباشند. «شهیدین من رجالکم»
۱۵- گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»
۱۶- هر کدام از مردها به تنهایى مىتوانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت کنند. تا اگر یکى لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآورى کند. «فتذکّر احدیهما»
دو زن به جاى یک مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است که معمولاً زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارند و آشنایى آنها با نحوه معاملات کمتر است.
۱۷- اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خوددارى نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»
۱۸- مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّالناس مهم است. «ولاتسأموا ان تکتبوه صغیراً او کبیراً»
۱۹- ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
الف: ضامن اجراى عدالت است. «اقسط»
ب: موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «اقوَم»
ج: مانع ایجاد بدبینى در جامعه است. «ادنى ألاّ ترتابوا»
۲۰- اگر فایده واسرار احکام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى شود. «ذلکم اقسط...»
۲۱- معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا»
۲۲- در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تکون تجارة حاضرة»
۲۳- در معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیکم جناح ألاّ تکتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»
۲۴- کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یکى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ کاتب ولاشهید»
۲۵- اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و کاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «ولا یضارّ کاتب ولا شهید»
۲۶- کاتب و شاهد حقّ ندارند سند را به گونهاى تنظیم کنند که به یکى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ کاتب ولاشهید»
۲۷- هرگونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است.«فانّه فسوق»
۲۸- کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است.«فانّه فسوق»
۲۹- قلب پاک و با تقوى، همچون آینه علوم و حقایق را مى گیرد. «واتقواللّه و یعلّمکم اللّه»
۳۰- خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مى داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را براى شما بیان مى کند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بکل شىء علیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
@n20011🌹💧
🍃 خواص خیار
👈🏻بوئیدن خیار تازه برای کاهش خشم و تحریک پذیری عصبی سودمند است👈🏻مخصوصا افراد گرم مزاج😉
👈🏻مصرف خیارِ رنده شده در سکنجبینِ مایل به ترشی، برای تعدیل میل جنسی در نوجوانان و جوانان گرم مزاج کارآمد است.✅
📌 خیاری برای خوردن مناسب است که اندازه آن بزرگ باشد. در غیر این صورت نارس حساب می شود و مضر است. خیار درختی و خیارهای ریز و قلمی، مضر می باشند.
✅خیار بومی توصیه می شود
✅خیار با نمک دریا میل شود
✅ خیارچنبر یک مورد از خیارهای مورد تائید برای استفاده می باشد.خیار چنبر مزاج گرم و تر دارد.
🔖 #پوستر| تکلیف نماز و روزه جاهل به مساله غسل
❗️پرسش
شخصی تا مدتها نسبت به غسل واجبی که بر ذمّهاش بوده، بیاطلاع بوده است، آیا پس از آگاهی و انجام غسل باید تمام اعمالی را که (مانند نماز و روزه) در این مدت #بدون_غسل انجام داده، قضا نماید؟
🧕ویژه مقلدین : رهبر انقلاب ، آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی