eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1هزار دنبال‌کننده
687 عکس
546 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و کارگاه نقد و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
چه خوش است غمی که می برد غم ها را ... How nice is the sadness that takes away the sorrows @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه (دروس اساتید المرسلات) ✔️جلسه بیست و هشتم 📙 اوامر (اعتبار العلو و استعلاء...) @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 تربت در لغت به معنای «خاک و غبار» است  و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علیه‌السلام برداشته می‌شود، اطلاق می‌گردد. 🔸برخی احتمال داده‌اند که به خاکی که از اطراف هر قبر مقدّسی، همچون قبر امامان  و پیامبران  و شهیدان و صالحان، برداشته می‌شود، تربت می‌گویند، ولی معنای شایع یا منحصر آن خاک قبر امام حسین علیه‌السلام است و مراد از کلمه «الطین» یا «طین القبر» هم در روایات ائمه علیهم‌السلام به احتمال بسیار همین معناست. 🔹عن الصادق علیه السلام قال الطین حرام کلحم الخنزیر و من اکل الطین فمات لم اصلّ علیه الاّ طین قبر الحسین علیه السلام. امام صادق علیه السلام فرموده اند: خاک حرام است مانند گوشت خوک و کسی که خاک بخورد و بمیرد من بر او نماز نمی گذارم مگر خاک قبر امام حسین علیه السلام. 💠فقهاء بزرگوار شیعه ؛ ➖مرحوم شیخ مفید رحمهم الله: فالحرام اصله خمسة اشیاء السموم القاتل قلیلها و کثیرها و جمیع انواع الطین إلاّ یسیرا من تربة الحسین علیه السلام(1) می فرمایند پنج چیز حرام است؛ سمّ کم یا زیاد آن و همه نوع خاک مگر مقداری کم از تربت امام حسین علیه السلام ➖مرحوم شیخ طوسی؛  لایجوز اکل شی ء من الطین الاّ طین قبر الحسین علیه السلام فانه یجوز ان یؤکل منه الیسر للأستشفاء به(2)سزاوار نیست کسی از خاک بخورد الا از خاک قبر امام حسین علیه السلام که از آن جایز است مقداری کم به نیت شفا گرفتن از آن، ➖ ابن ادریس حلی(3) فاضل الأبی(4)، شهید اول(5)، محقق بحرانی(6)، محقق نراقی(7)، شیخ محمد حسن نجفی(1) سیدمحمدتقی خوانساری(2) و بقیه از بزرگان شیعه که فراوانند. 1.تهذیب الاحکام: ج 6 ، ص 74 ؛ وسائل الشیعة: 10 ، ص 414 ؛ المزار: ص 146.1. الوسیلة: ص 363.2. النهایة: ص 590.3. السرائر: ج 3، ص 124.4. کشف الرموز: ج 2، ص 370.5. ذکری، ص 161، لمعه: ص 219.6. حدائق الناظرة: ج 10، ص 275.7. مستند الشیعة: ج 2، 416.1. جواهر الکلام: ج 36، ص 358.2. جامع المدارک: ج 5، ص 167. 📌فتوای فقهای متاخر هم غالبا همین است طبق روایات فراوان و نظر بزرگان از شیعه معلوم گردید که خوردن هر خاکی حرام است مگر مقداری از تربت حضرت سیدالشهداء علیه السلام لذا جهت شفاء گرفتن جایز است و هیچ حرمتی ندارد. 🔸محدوده‌ای که می‌توان از آن تربت برداشت به‌صورت دقیق مشخص نشده است. از نظر برخی عالمان شیعه، تا محدوده‌ ۵ فرسخیِ مرقد امام حسین(ع) نیز تربت محسوب می‌شود. @nabzqalam
🔴 شفا یافتن آیت الله بروجردی ره با گل ماتم عزاداران حسینی مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی مکرر فرموده اند: در ایامی که بروجرد بودم به ناراحتی و درد چشم بسیار شدید مبتلا شدم این ناراحتی به حدی شدت گرفت که تصمیم گرفتم در مجلس شرکت نکنم ولی باز منصرف شده و دریغم آمد که روز عاشورا ولو به عنوان استشفاء در مجلس روضه حاضر نشوم. 🔹در بروجرد رسم بود که در روز عاشورا جماعتی از علما و سادات طباطبائی در رأس آنان در هر سن، از اذان صبح گل می گرفتند و تمام بدن خود را گل آلود می کردند خاک گل شده با گلاب که در اصطلاح محلی خره گویند و سایر مردم نیز به تبع آنان بدن خود را گل آلود می کردند. 🔸مرحوم آیةاللّه العظمی بروجردی می فرمودند: وقتی که این دسته به منزل ما آمدند، من از روی پای یکی از آنان مقداری گل برداشتم و به دیدگان بیمار خود مالیدم. به فاصله کوتاهی این ناراحتی برطرف شد و من پس از آن، به هیچ کسالت چشمی مبتلا نشدم و حتی محتاج عینک نیز نگردیدم. مردان علم در میدان عمل، ج2 @nabzqalam
📖 شعری زیبا از مولا امیرالمومنین علیه السلام در نفی نژادپرستی 🍂 لَعَمرُكَ ما الإِنسانُ إِلّا بِدينِهِ فَلا تَترُكِ التَقوى اِتِّكالاً عَلى النَسَب فَقَد رَفَعَ الإِسلامُ سَلمانَ فارِسٍ وَقَد وَضَعَ الشِركُ الشَريفَ أَبا لَهَب 🍂 به جان تو سوگند که ارزش انسان جز به دین او نیست، و تو نباید با تکیه بر حسب و نسب تقوای الهی را رها سازی. اسلام سلمان فارسی را برتری بخشید در حالی که ابولهب را شرک تحقیر کرد. (مختصر تاریخ دمشق،ج۱۰، ص۴۶ // نقل از حیات فکری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام، رسول جعفریان) @nabzqalam
اینستاگرام برای دومین بار صفحه یک میلیونی میثم مطیعی را مسدود کرد. جبهه باطل خوب فهمیده جریانی فطری، خالص و پرجاذبه به رهبری امام حسین علیه السلام در حال درنوردیدن تاریخ است و امروز پرچم حسین ع در تمام نقاط دنیا بلند و یارگیری آن غیر قابل تحمل شده است!! @nabzqalam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
« و فدیناه بذبح عظیم » مراد از این شعر چیست؟ «مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردیّ و او به‌جا آورد» دلها بسوزد برای تو ...😢 @nabzqalam
⚫️ جریان خونین کربلا از تاریخ چه می خواهد؟ 🔸چند روز پیش سرکلاس یک جوان ۲۳ ساله یک سوال عجیبی از من پرسید؛ حاج آقا من پدر و برادر تازه دامادم را در تصادف از دست دادم. سه بار در روز تشیع از هوش رفتم و تا دو ماه تو این دنیا نبودم و نزدیکان به زور چند لقمه غذا به من می دادند ... اما در دومین سالگردشان به اتفاق اقوام رفتیم سر خاک، هر چقدر فشار آوردم هر مقدار نبودشان را تصور کردم که اشکی بریزم و به تعبیر خودش 'جلوی اقوام حفظ آبرو کنم' یک قطره اشک هم جاری نشد ولی محرم تا چشمم به خیمه و پرچم ارباب می افتد تا در مراسم روضه نام مبارک حضرات به گوش می رسد ناخودآگاه دلم آشوب و سیل اشک جاری می شود ... حاج آقا سر این تفاوت چیست؟ 🔹 سر بلند کردم نکته ای عرض کنم دیدم تعدادی از همکلاسی های او سر پایین انداخته اند و آرام در حال گریه کردن هستند... فضا آماده بود چند بیتی روضه خواندم و دل همه که آرام شد. گفتم رفقا پاسخ این سوال را حضرت رسول خدا ص آن زمان که اساسا حادثه ی کربلا اتفاق نیفتاده بود داده اند. فرمود؛ اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. براى شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.(جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556) 🔹دوستان خون امام حسین علیه السلام که به خون خدا تعبیر شده است و این واقعه کربلا به قدری عظیم است که فقط با پیچیده شدن طومار ظلم بنی امیه به هدف خود نرسیده است. از ادله و شواهد برمی آید هدف نهایی این جریان معجزه گونه برچیدن طومار ظلم کلی تاریخ و جهان است. و ظاهرا این همان رازی ست که خداوند هر روز بر شدت و گستره مکتب سرخ حسینی می افزاید و این آتش ظلم سوز و عدالت گستر هر سال در دل مومنین و جامعه اسلامی و آزادگان جهان بیشتر گُر خواهد گرفت تا یک بیداری جهانی محقق کرده و صحنه برای تشریف فرمایی آخرین ذخیره الهی کاملا فراهم گردد. 🔸زمانی که حضرت(عج) ظهور می‌کند، [کنار کعبه] می‌ایستد و ندا می‌دهد: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا. ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
'مردم انقلاب خمینی را امتداد انقلاب حسینی می دانند تا قیام حسین ع زنده است قیام پیرخمین هم زنده است' و این پاسخ تمام سوالات دوستان و دشمنان است پ.ن: با چند دلقک رسانه ای نمی توانید کاری از پیش ببرید والله نمی توانید. فقط یک هیئت در تهران👇 @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸وقتی می پرسند "اگر حمله به سلمان رشدی کار صهیونیست ها باشد برای جنجال جدید علیه ایران" چه می گویید؟ من را یاد این برش از فیلم مختارنامه می اندازد؛ "کیفیت مرگ جناب میثم تمار طبق پیش بینی حضرت مولا علی علیه السلام " 🔹حضرت آیت الله سید علی خامنه ای بعد از فتوای امام(ره) در مورد سلمان رشدی فرمودند: امام تیرى شلیک کرده‌اند و خوب هم هدف‌گیرى کرده‌اند و این تیر تا به هدف نخورد، نمى‌افتد. این تیر، روزى به هدف خواهد خورد. پ.ن: هر کدام از این دو صورت که باشد زیبایی های خاص خودش را دارد. ✍شیخ علی امیری @nabzqalam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
الموجز فی اصول الفقه (دروس اساتید المرسلات) ✔️جلسه بیست و نهم 📙 اوامر (فی دلالة ماده الامر علی الوجوب ..) @nabzqalam
🔴 واسطه بر سه نوع است: 🔸اول: واسطه در عروض؛ به واسطه ای گفته می شود که عرض حقیقتا مال واسطه است و لذا اسناد عرض به موضوع اسناد مجازی است. مثلا «المیزاب جارٍ» یعنی ناودان جاری است ؛ «جار» حمل بر میزاب شده است، واسطه آب است و موضوع ناودان است و جاری بودن حقیقتا برای آب است و اسناد جاری بودن به آب (واسطه) اسناد حقیقی است و اگر به موضوع (ناودان) نسبت داده شود، اسناد مجازی است. 🔹دوم: واسطه در ثبوت؛ به واسطه ای گفته می شود که این واسطه علت می شود برای اینکه عرض حقیقتا قائم به موضوع شود. مثلا الماء حار ؛ در اینجا گرم بودن را عارض بر آب کردید اما باید یک واسطه بنام آتش باشد تا باعث شود که گرما حقیقا قائم به آب شود و آب حقیقتا گرم شود. به آتش واسطه در ثبوت گفته می شود. 🔸سومواسطه در اثبات؛ به حد وسط در قیاس، واسطه در اثبات گفته می شود. به عبارت دیگر واسطه ای که به وسیله علم به آن، علم به ثبوت محمول برای موضوع حاصل می شود. مثل العالم متغیر و کل متغیر حادث فالعالم حادث، که اگر شما علم به تغیر عالم پیدا کنی، علم به حدوث آن پیدا می کنید، به تغیر واسطه در اثبات گفته می شود. @nabzqalam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻"شیخ عدنان" مفتی اهل‌سنت عربستان در تلویزیون سعودی درباره‌ واجب‌بودن پیروی از امامان اهل‌بیت و امام حسین(ع) می‌گوید و مجری برنامه را سرگردان و نگران می‌کند 🔹شیخ عدنان: هرکس اهل‌بیت را تبعیت نکند گمراه است، و هرکس برای امام حسین غمگین نشود گمراه، و هرکس به شهادت او راضی باشد منافق و کافر است. الله اکبر ... 👇👇 @nabzqalam
البته ایشان یک چهره وهابی بسیار تند است و سابقه ننگینی در جنگ داخلی سوریه دارد و از رهبران و تئوریسین های معارضین (ارتش آزاد) بود.
📚محمد بن احمد بن رشد اندلسی  (زادهٔ ۱۱۲۶. اندلس / اسپانیا) فیلسوف نامدار اسپانیایی و مسلمان است. در اکثر زبان‌های غربی او را با نام «اورئوس/ Averroes) می‌شناسند که به نوعی همان تلفّظ «ابن رشد» است. 📌ابن رشد بی تردید بزرگ ترین فیلسوف عالم اهل سنت است و مالکی مذهب بوده است. 🔹ابن رشد در کتاب فصل المقال، درصدد اثبات این مطلب است که شرع نه تنها آموختن از منطق و فلسفه را منع نکرده، بلکه در قرآن کریم بر آن توصیه و سفارش نیز شده‌است. وی برای اثبات مدعای خود تعریف خاصی از فلسفه ارائه می‌دهد و چنین استدلال می‌کند: «اگر وظیفه فلسفه چیزی بیش از نگریستن و نظر کردن در موجودات و بررسی آنها از جهت راهنمایی و دلالتی که بر صانع دارند، یعنی ملاحظه مصنوع بودن آنها، نیست و اگر هرچه معرفت آدمی به مصنوعات بیشتر باشد معرفت او به صانع کامل تر است و با توجه به اینکه شریعت ما را به ملاحظه و بررسی مصنوعات ترغیب کرده‌است، پس آنچه فلسفه بر آن دلالت دارد یا واجب شرعی است یا مستحب و ستوده. (فصل المقال و تقریر ما بین الشریعة و الحکمة من الاتصال. صص. ۲۷.) 🔸پ.ن: در مطالعه به این عبارت ایشان برخوردم بنظر جالب آمد نقل کردم ... 👇👇 @nabzqalam
هم عشق به زندگی در فطرت انسان نهفته است و هم عشق به خدا
هر قرائتی از دین که بوی زندگی ندهد کنار گذاشته می شود 
و هر جهان بینی که خدا را حذف کند محکوم به فناست
بی شک هیچ قدرتی توان مقابله با فطرت جمعی انسان ها را ندارد ...

 

  
✍علی امیری  
     👈👈
@nabzqalam
📚 حوزه علمیه کارخانه تولید اندیشه های بنیادین است و دانشگاه ویترین و محل عرضه این اندیشه ها ... 🔸اگر تولیدات فکر اسلامی به زبان آکادمیک در نیاید و به دانشگاه و دیگر مراکز علمی سرازیر نشود و در کنار افکار مختلف به تشنگان حقیقت ارائه نگردد کارهای علمی حوزوی کم نتیجه خواهد بود. 🔹نظریه پردازان فکر اسلامی اگر با کف دانشگاه مرتبط نباشند و نیازمندی های این محیط را عمیقا نشناسند نمی توانند متناسب با این فضا حرف موثری ارائه کنند... 🔸دانشگاه را دوست دارم چون هم خانه اول من بوده است و هم دغدغه های که باعث شد من به حوزه بیایم از دانشگاه برای من پیدا شد. حوزه را دوست دارم چون می تواند به خوبی دغدغه های فکری و علمی مرا تامین کند و به من توانی بدهد که با دستی پر دوباره به متن دانشگاه برگردم اما این بار به شکل دیگری ... @nabzqalam
"انّ المؤمنَ أشدُّ مِن زُبَرِ الحدیدِ" مؤمن محکم‌تر از فولاد است "إنّ زُبرَ الحدیدِ إذا دَخلَ النّار تَغیّرَ، و إنّ المؤمنَ لو قُتِلَ ثُمّ نُشِرَ ثُمّ قُتِلَ لم یَتغیّرْ قلبُهُ" چون آهن اگر داخل آتش بیفتد تغییر پیدا می‌کند، اما مؤمن اگر کشته شود، و باز زنده شود، و باز کشته شود، هرگز تغییری در قلبش پدید نمی‌آید. (امام صادق علیه افضل صلوات المصلین) @nabzqalam
کشف و انهدام فساد سرسام آور فولاد توسط دکتر قالیباف و مجلس انقلابی نشان داد که دود از کنده بلند می شود. لبخند رفیق شفیق ات سردار دلها گوارای وجودت مرد جهاد تو ادامه دارد ... @nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علی جمعه محمد عبدالوهاب معروف به علی جمعه مفتی سابق اعظم مصر محقق، فقیه، عضو شورای علمای ارشد الازهر مصر؛ از فضائل امام علی ع و معاویه می گوید ... @nabzqalam
🎙 : 🍃انسان باید هدف عالی داشته باشد و بعد امور کوچک به تبع برایش پیدا می‌‌شود. دین راجع به دنیا نمی‌گوید که حظّ دنیا نداشته باش، بلکه می‌گوید هدف عالیتر از دنیا داشته باش و بگذار دنیا بالتبع بیاید، 💫و اتفاقاً دنیا اگر مقصود بالذات بشود فرار می‌‌کند، یعنی بهره و سعادت دنیا از انسان فرار می‌‌کند. 📚یادداشت‌های استاد مطهری، ج ‌‌13، ص 251 ------------------•[]💠[]•--------------- https://eitaa.com/joinchat/2767650840Cd17f406221 کانال جامع اندیشه های شهید مطهری