eitaa logo
ذبیح الله نعیمیان
217 دنبال‌کننده
158 عکس
5 ویدیو
3 فایل
🔶 مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔶 استاد سطوح خارج حوزه های علمیه 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/Naeimyan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس: مبانی و اصول فقه حکومتی استاد نعیمیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس روش‌شناسی اجتهاد استاد نعیمیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس روش‌شناسی اجتهاد ۱. متن‌شناسی صدوری ۲. مقدمات اعتبارسنجی فهرستی استاد نعیمیان
🦋 درآمدی بر جریان شناسی مذهبی سوریه ⭐️ نویسنده: ذبیح الله نعیمیان 🔅 سال چاپ: 1402 🌸 نشر: پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی سفارش خرید ✅ معرفی: جمهوری عربی سوریه به عنوان بخش مهمی از خلافت عثمانی اهمیت استراتژیک خاصی در منطقه غرب آسیا دارد. فروپاشی عثمانی وضعیت بسیار وخیمی را در یک صد سال گذشته برای سوریه به دنبال داشته است. ✅ تحولات در سوریه بازتابی در وضعیت دینی این کشور داشته است. وضعیت اجتماعی ـ سیاسی سوریه در دوره معاصر جریان‌های دینی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، نظام روحانیت و جهت‌گیری‌های علما و مبلغان دینی در سیر تطورات در صد سال اخیر نیز تحولات مهمی را تجربه کرده است. ✅ نوشتۀ حاضر این مسأله را مورد تأمل قرار می‌دهد که تحولات سیاسی سوریه در دهۀ اخیر چه بازتابی در شکل‌گیری جریان‌ها و جهت‌گیری‌های دینی ـ سیاسی این کشور داشته است؟ در راستای پاسخ به این مسأله، چند پرسش فرعی مورد بررسی قرار گرفته است: 1. رویکردهای دینی در سوریه کدامند؟ 2. نهاد مدیریت دینی در سوریه چه فراز و فرودی یافته است؟ و وضعیت فعلی آن چگونه است؟ 3. بازتاب شورش‌های سیاسی پس از بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی در روحانیون و علمای سوریه چگونه بوده است؟ 4. گروه‌ها و تشکل‌های دینی غیرمعارض در سوریه کدامند؟ 5. گروه‌ها و تشکل‌های دینی معارض در سوریه کدامند؟ 6. هیأت‌های شرعی در تشکل‌های نظامی ـ دینی معارض چه فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند و شخصیت‌های مشهور آنها کدامند؟ https://eitaa.com/naeimyan_ir
🦋 درآمدی بر جریان شناسی مذهبی سوریه ⭐️ نویسنده: ذبیح الله نعیمیان 🔅 سال چاپ: 1402 🌸 نشر: پژوهشگاه تقریب مذاهب اسلامی سفارش خرید https://eitaa.com/naeimyan_ir
الان درس روش‌شناسی اجتهاد استاد نعیمیان
الان درس روش‌شناسی اجتهاد استاد نعیمیان https://eitaa.com/naeimyan_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الان درس مبادی و اصول فقه حکومتی استاد ذبیح‌الله نعیمیان https://eitaa.com/naeimyan_ir
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◽️ سوریه؛ میدان نبرد ایدئولوژی‌ها و بازیگران سیاسی 🔸 پانزدهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتمان مقاومت با موضوع «جریان‌شناسی بازیگران فکری و سیاسی سوریه» برگزار شد. 🔹 حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان در این نشست به تحلیل تحولات سوریه و نقش گروه‌های مذهبی تحت حمایت ترکیه پرداخت و تأکید کرد که با وجود تغییرات سیاسی، جریان‌ها و شخصیت‌های مذهبی در این کشور همچنان پابرجا مانده‌اند. وی همچنین به بررسی تأثیر داعش بر تلاش‌ها برای احیای خلافت و تفاوت‌های موجود بین گروه‌های سلفی و جهادی اشاره کرد. 🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/syria-3 I سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
الان درس روش‌شناسی اجتهاد کانال ذبیح‌الله نعیمیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فیرحی و قرائت دموکراتیک از دین ✍ذبيح‌الله نعيميان/ استاد حوزه علميه قم، پژوهشگر فقه سياسی و دارای دکترای انديشه سياسی اسلام 🔰دکتر فيرحی، در انديشه بازخوانی دين خلوص نداشت. مبنای فکری ايشان غرب بـود. غربی که تمدن برآمده از تجربيات بشری و خودبنياد است. 🔺️ايشان دنبال قرائت دموکراتيک از دين بود. بنده در چيدمان وگزينش ايشان ترديد دارم. ايشان تقريری می‌کند و در آنجا ده تا گزاره درست می‌آورد؛ اما آن گزاره يازدهمی مسير را جای ديگر می‌برد. 🔹️يکی از نکاتی که اين اواخر بر آن اصرارداشت، اين بـود کـه انديشه‌های غربی هم انديشه‌های دينی است! در حالی که مگر با دو تا گزاره دينی می‌توان ايـن حکـم را کـرد؟! فلان انديشمند غربی بيايد بـه گزاره‌هـای دينی حداقلی مسـيحيت، آن هـم مسـيحيت تحريف شده تمسک کند، اين شد دين؟ بله در عرف آنها ممکن است بگوييم دين. بنابراین ايشان حتی در بازخوانی غرب هم گزینشی برخورد می‌کرد. چرا؟ چون می‌خواست در جامعـه اسلامی ايران همان‌ها را پياده کند. ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1652
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
⭕️فیرحی و قرائت دموکراتیک از دین صفحه2 از 2 🔸اگر دکتر مهدی حائری موفق نبود، اگر سيدجواد طباطبايی درعمـوم موفق نبـود، اگـر آقای بشيريه موفق نبود (و اين آخر کار هم آمد از مبانی عدول کرد و آقای قوچانی هـم در سياست‌نامه آمد اين‌ها را مفصل بحث کرد) اما آقای فيرحی مثلا می‌خواسـت ضعف‌های آنها را نداشته باشد، بلکه می‌خواست اصلاح را از گفتمان دينی داشته باشد. آيا اين گفتمـان دينی است؟ داد می‌زند که روح قرآنی برآن حاکم نيست و روح الهی در آن وجود ندارد. 🔸کار ايشان بازخوانی تاريخ انديشه بود. در اين تاريخ انديشه چه کار کردند؟ نگاه جديد غرب را و نظام قانون اساسى فرانسه را می‌گيرد با يک ادبيات در ظاهر دينی با يک تمسک‌های ساده می‌خواهد بازخوانی کند و به خورد مخاطب شيعی و ايرانی‌اش بدهد. تکيه دموکراسی غربی بر رأی اکثريت است. اين رأی اکثريت خواستگاهش چيست؟ نمی‌شود با نگاه جامعه‌شناسی نگاه کنيم، بگوييم بله رأی اکثريت ملاک است؛ يعنی معيار مشـروعيت، رأی اکثـر اسـت! ايـن بـه جايی بند نيست. آخرش بايد برويم سراغ مشروعيت به معنای فلسفی يعنی حق حکمرانی. 🔹آقای فيرحی بی‌استعداد نبود. خيلی نابغه بود؛ اما اين نبوغ در چه مسيری خرج می‌شد؟ آيا بدنبال دفاع از فهم سليم از دين بود يا فهم برون از دين و تحميل به دين؟ همان تفسير به رأی که خودمان می‌گوييم. ❗️چرا ايشان از شهيد صدر و از شاگردشان آيت‌الله سيدکاظم حائری و نيز از عالمانی مانند آيت‌الله مومن و آيت‌الله مصـباح، ناراحـت بودند؟ چون آنها ظرافت‌ها را برجسته کردند. ايشان می‌خواستند نگاه حداقلی بـه ديـن را بال و پر دهند و اين مقابل نگاه شهيد صدر بود. چرا با منطقة الفراغ شهيد صـدر مشـکل داشتند؟ چون می‌گويد اينجا محل اختيارات حاکم است و در اين منطقه مـا بايـد بـرويم آموزه‌های دينی را بياوريم. @serat_zanjan