eitaa logo
نفحات الانس
4.6هزار دنبال‌کننده
478 عکس
184 ویدیو
0 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @yaraoof1001
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۷ ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ زمان فایل: ۴۱:۵۹دقیقه
❤️جلسه 7بشارت ازحجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥ماموریت شیاطین و اولیا الهی 💥توسل سبب ایجاد نور 💥دو دسته از افراد مد نظر اولیا https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠آیت الله بهجت علاقه عجیبی به دلدادگان و مرتبطین با حضرت داشت.با آنها ارتباط داشت و از تشرفاتشان میپرسید.اگر برای کسی ارتباطی حاصل میشد باخبر میشد.به منزل او می‌رفت و احوالات حضرت را از او جویا میشد. 🔸فرزند ایشان نقل می‌کند در دوران کودکی که همراه پدرم بیرون می‌رفتم،چیزهای عجیبی مشاهده می‌کردم.چیزهایی که آن موقع نمی‌فهمیدم.گاهی به خانه‌هایی می‌رفتیم که وضعیت خوبی نداشت.وارد اتاقی می‌شدیم که فرشی نداشت.در یکی از همین این خانه‌ها پیرمردی با سر و وضع بسیار ساده به سراغمان می‌آمد،وقتی نشستیم برای پذیرایی ظرف قدیمی می آورد که در آن چند میوه ساده و پلاسیده گذاشته شده بود. 🔹در تمام مدتی که من توجهم به وضع ساده خانه بود و اینکه پدرم اینجا چه کار دارد او داشت از ملاقات با امام زمان برای پدرم تعریف میکرد.ان زمان نمی‌فهمیدم که ماجرا چیست.اما برایم سوال شد که ایشان این خانه‌ها را از کجا پیدا می‌کرد؟ نکته ای که در اینجاست:اینکه جناب آیت الله بهجت به دیدار اشخاصی رفتند که بالاخره یک رایحه‌ای از امام زمان(ع) داشتند. 🔸یک بحثی هست در مورد اینکه اولیاء خدا ملاقات چه کسانی میروند. در قرآن در مورد جبهه حق و باطل میفرمایند:أَلَمۡ تَرَ أَنَّآ أَرۡسَلۡنَا ٱلشَّيَٰطِينَ عَلَى ٱلۡكَٰفِرِينَ تَؤُزُّهُمۡ أَزّٗا. ما فرستادیم شیاطین را بر کافرین،تا اینکه باطنشان را به جوشش در بیاورند. 🔹یعنی شیطان ها به سراغ کسانی میروند که آنها یک وصفی دارند که آن وصف آنها را شبیه شیاطین کرده است. شیطان ها را چه کسی فرستاد؟ میفرماید ما آنها را فرستادیم.چونکه هر کسی باید با هم جنس خودش معاشرت داشته باشد. لازمه عدل نظام هستی این است،وقتی شخصی مسیر شیطنت را انتخاب میکند،رفیق اش هم شیطان میشود. 🔸مقصود از شیطان فقط جن نیست.بلکه بنا به نص قران شیطان هم شامل جن و هم شامل انسان ها میشود. 🔹اگر یک شخصی رفیقی دارد که وقتی با او معاشرت میکند،شهوت و غضب اش تحریک میشود،مشخص است که بین این دو یک سنخیتی بوده که با او رفیق شده. شیطان خودش همینطوری نیامد،بلکه او را فرستادند.گرچه خودش به آن ماموریتش آگاه نیست و فکر میکند خودش به ملاقات ما آمده. 🔸یا اینکه اشخاصی که با هم رفیق میشوند،چه بسا فکر کنند که بر اساس حادثه ای که هیچگونه علت خاصی ندارد و اتفاقی ست،با هم دوست شدند.در حالی که اتفاق در نظام هستی وجود ندارد. نظام هستی بر اساس ریاضیات خلق شده،به همین جهت یکی از اسامی حق متعال سریع الحساب است.یعنی بر اساس حساب و ریاضیات کار میکند. 🔹قران می‌فرماید: برای آنها قرین‌هایی فرستادیم تا اینکه اعمالشان را زینت دهند.یعنی گاهی اوقات شخص اگر تنها باشد و گناه انجام دهد،و به حدی غرق در گناه شده دیگر شایسته تلنگر خداوند نیست،لذا خداوند یک قرین و همنشینی برای او میفرستد،که هم سنخ خودش است.و وظیفه اش این است عمل این شخص را برای او زینت دهد.و این شخص در غفلت قرار میگیرد 🔸تا زمانی که انسان اصرار به بدی داشته باشد شیطان‌های جن و انس در اطرافش پرسه میزنند و مدام تحریکش میکنند. این دوستی که در مسیر ما قرار گرفته در واقع طلب باطنی ما بوده و ما از خداوند خواستیم که این دوست را در مسیر ما قرار دهد. 🔹خواستن دو قسم است:۱) خواستن زبانی ۲) خواستن باطنی باطن ما شکل دارد و اگر شخصی باطن خودش را تبدیل به حیوان کرده باشد،یا در مسیر حیوانیت باشد،یک انسان شهوی و غضبی در مسیرش قرار میگیرد،تا کمکش کند.و باطنا ایشان از خدا همچین کمکی خواست. 🔸در سوره اسرا فرمودند: کل نمد هولا و هولا.ما به همه کمک میکنیم‌.هم به کفار و هم به مسلمان ها.خداوند اگر به کفار کمک نکند به جایی نمی‌رسند. 🔹تمام امداد ها از خداوند است.و این بستگی به اراده و اختیار انسان دارد.هر گاه انسان تصمیم اش عوض شود و نخواهد که شیطان باشد،توبه بکند ،خداوند انسان های نورانی را در زندگی اش نمایان میکند. در بعد مثبت هم انسان های الهی در مسیر اشخاصی قرار میگیرند که باطن های نورانی داشته باشند. 🔸زمانی نور باطنی انسان به حدی برسد که از نور عادی بالاتر برود،در این صورت اولیای الهی مامور میشوند که به سمت این شخص بروند و ازش دستگیری کنند.اینها بر اساس ماموریت های باطنی به سمت انسان های نورانی میروند 🔹اگر کسی شرایط تقوا را در درون خودش ایجاد بکند،حتما یک انسان الهی کمک اش میکند. 🔸در بعد مثبت همیشه تلاقی ظاهری به معنای اتصال باطنی نیست شاید شخصی در محضر یک انسان الهی باشد،اما از انوار باطنی استادش بهره مند نشود چون بینشان سنخیتی نیست. اما در بعد منفی چون نفوس ضعیف هست حتما دو همنشین از هم تاثیر و تاثر میپذیرند.
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه هفتم 💠انسان های الهی ماموریت پیدا می‌کنند به ملاقات دو دسته از افراد بروند: 🔸۱)شخصی که قرار است ملاقاتی با او انجام شود،این نورش از حالت ایمان عادی فراتر رفته باشد و نور شدیدی در باطنش ایجاد شده باشد. 🔹نور انسان از لحاظ عادی چه هنگام شدت پیدا میکند؟ عمده اش این است که یک ارتباطی با انسان کامل برای این شخص پیش آمده باشد.و این اولیای الهی این نور را میشناسند چون نور استاد خودشان که انسان کامل باشد است.شاگرد نور استاد خودش را میشناسد 🔸وقتی شخصی مدام به امام عصر(ع) متوسل می‌شود,و ارتباط با امام برایش پیش می‌آید،مشخص است که آن گره ها و آن مانع های کانال وجودیش همشان باز شدند.ویک اتصالی بین این شخص و امام زمان(ع) برقرار میشود که طبق این اتصال انواری از امام زمان دریافت می‌کند ‌و نمایان می‌شود. 🔹نور به هر جسمی بخورد نمایان می‌شود انوار باطنی هم همین طورند وقتی شخصی دریافت کننده نورهای باطنی امام زمان(ع) می‌شود اولیای الهی او را می‌بینند. 🔸اگر این شخص نیاز به استاد داشته باشد اولیای خدا خودشان به سمتش می‌روند. 🔹چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که انسان باطنش را طوری تربیت کند که نورانی شود وقتی نورانی شد، اساتید باطنی و خضر‌های راه خودشان به سمت او می‌آیند. 🔸یکی از طرق اینکه اولیای خدا را به سمت خودمان جذب کنیم توسل پی در پی به امام زمان ارواحنا فداست.توسل دائمی و استقامت در توسل.و خسته نباید شود انسان باید این را برای خودش جا بیندازد که تنها ماموریتش در دنیا این است که به امام زمان ارواحنا فدا برسد. 🔹چیزی که انسان را محرم امام زمان(ع) میکند،پیروزی در امتحانات زندگی ست. انسان اگر در امتحانات زندگی اش به خاطر رضایت امام زمان (ع)عمل کرد،رشد میکند.نه اینکه مقصود از توسل فقط ذکر گفتن و زیارت آل یس و اینها باشد. 🔸اینها خیلی مهم اند که روزمان را با توسل به امام زمان(ع)شروع کنیم و اصلا نباید ترک شود.ولی عمده درست رفتار کردن است.درست رفتار کردن انسان را ارتقا می‌دهد. 🔹مقصود از ذکر کثیر فقط تسبیح به دست گرفتن نیست.مقصود از ذکر خداوند: یاد کردن خداوند در هنگام معصیت است.و چشم پوشی کردن از معصیت به خاطر خدا و امام زمان(ع) است این خودش میشود ذکر کثیر و توسل. 🔸بالاترین توسل این است که یک معصیتی به ما عرضه شود و ما به خاطر امام زمان(ع)رهاش کنیم.این باعث محرمیت میشود و یک شاخصه ایست که اولیای خدا به سمت انسان می آیند.و این شخص را ترقی میدهند 🔹۲)دومین دسته از افرادی که اولیای خدا به ملاقاتشان میروند.کسی ست که ۱)یک شخص بسیار منفی باشد۲) زعامت رهبری عده فراوانی هم به عهده اش باشد.این شخص بر مردم سیطره پیدا کرده است. 🔸مقصود نه فقط منفی باشد.شخصی که یک انسان منفی و معصیت کار و شیطان صفت است،این شخص را نظام هستی اصلا به او نگاه نمی‌کند.این شخص حتی نفرین ها هم اثری در او نمیکند. 🔹شخصی که زمامدار عده ای میشود،یک خلاصه ای از مردم آن جامعه در درونش هست.بهش میگویند صورت جمعیه. 🔸دلیل ثواب نماز جماعت که قابل شمارش نیست،چون افرادی کنار هم جمع می‌شوند و شخصی میشود امامشان،وقتی نمازشان بالا میرود به صورت یک نماز بالا میرود.مثلا یکی عالم ،یکی با تقوا،یکی زاهد،یکی جواد است.هر کدامشان صفات مثبتی دارند که این صفات کنار هم قرار می‌گیرند و مثلاً می‌شود یک انسان کامل کوچک.میشه نمازی کامل و این نماز بالا میرود حتما قبول میشود. 🔹در جمعیت یک صورت معنوی جمعی ایجاد میشود که در نظام هستی اثر میگذارد. 🔸وقتی شما جمع میشوید با هم، و همه متمرکز میشوید برای انسان کامل.این خیلی برای امام جلب توجه میکند چون تمام جمعیت شدند یک نفر.و تاثیرش خیلی قوی است. 🔹این شخص که زعامت عده ای را به عهده گرفته علاوه بر اینکه منفی است یک خلاصه ای از مردم هم درگیرش هستند،خلاصه ای از وجودشان درگیرش هست.به همین جهت این شخص اهمیت پیدا میکند،چون سرنوشت این شخص با سرنوشت جامعه گره خورده است. 🔸مثال: عزیز مصر.وقتی خواب میبیند مربوط به تمام مصر است و مربوط به شخص خودش نیست.که هفت گاو لاغر هفت گاو چاق را میخورند. 🔹فردی اگر منفی محض باشد و حاکم باشد امکان اینکه اولیای خدا به سمتش میروند خیلی زیاد است .اما برای این میروند که بیدارش کنند.وقتی او بیدار شود تمام مردم بیدار میشوند. 🔸قرآن در مورد حضرت موسی میفرماید: اذْهَبَا إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى .تو و هارون به سمت فرعون بروید،شاید متذکر شود. لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ شاید متذکر شود. میخواهند ارتقائش دهند.شاید ایشان صاحب علوم باطنی شود. 🔹این خیلی حرف است،که یک شخصی فرعون است.اولیای خدا به سمتش میروند که او را صاحب علوم باطنی بکنندش. إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَا: فقط علمای واقعی از خداوند خشیت دارند ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
🌾 به هر میزانی که ارتباط انسان با امام عصرعلیه السلام ضعیف شود به همان میزان اَعمال او رو به فساد می رود. و کسی که ارتباطش با امام قطع شود اعمالش پذیرفته نخواهد شد. ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب نجم الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷زیباترین مخلوق هر کسی اهل طهارت شد و توفیق دیدار آن ذات قدسی را یافت... ⚘️ 💿 نکاتی از شرح نجم الثاقب و بشارت حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید @yaraoof1001
📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن https://eitaa.com/Hazrathojat313
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚چگونه با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه محرم و مأنوس شویم؟ 🟡 راه جلب توجّه خاص حضرت ⚘️ 💿 نکاتی از شرح کتاب بشارت از حجت ۷ https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️کلاس امروز ساعت شش و پنج دقیقه برگزار می شود❤️
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ زمان فایل: ۳۵:۲۶دقیقه
❤️جلسه 8بشارت ازحجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥بحثی پیرامون الفاظ و معانی 💥توسل با توجه به معانی محقق می شود 💥تاثیر فرازهای مختلف دعا در باطن https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان خلاصه بشارت ازحجت 💠آیت الله بهجت قدس سره: به توسل و ارتباط روزانه با امام عصر مداومت داشت.دعای عظم البلا،دعای عهد،دعای سلامتی امام زمان(ع) و زیارت امام عصر را همیشه قرائت میکردند. و در صبح جمعه دعای ندبه و زیارت آل یس میخواند. هر شب بعد از تعقیبات نماز عشا,زمانی را به مناجات با حضرت اختصاص میداد. 🔸انسان در یک دیدگاه دارای دو بعد وجودی است:۱) بعد مادی۲) بعد روحانی که حقیقت ذات ماست. وقتی ما میگیم من ،مقصود از من،آن روحی ست که موجودیت غیر مادی ست. 🔹بعد جسمانی انسان از موجودات مادی تاثیر میگیرد چون خودش مادی است.و این اصلی ست که اثبات شده است. 🔸روح انسان از معانی اثر میگیرد،نه الفاظ مادی،و نه نورهای مادی. چیزی که روی روح اثر دارد یک امریست هم سنخ و هم جنس خود روح. چون در تاثیر پذیری،جنسیت و سنخیت معتبر است. 🔹آهن ربا فقط آهن را میرباید،اما چوب را نمیرباید.چون بین چوب و اهن ربا سنخیتی نیست. 🔸بحث ما پیرامون دعاها و ذکر های ظاهری ست. یکی از راه هایی که میتوانیم از آن استفاده کنیم که به امام عصر نزدیک شویم همین توسل های ظاهری ست که به وسیله ی دعاهایی که خیلی تاکید شدند.مثل دعای ال یس،دعای ندبه. این دعاها دعاهای لمسی و مادی اند و وقتی ما آن را بیان میکنیم جسم مادی ما تحت تاثیر قرار میگیرد. 🔹تمام الفاظی که ما در طول روز بیانش میکنیم جسم را تحت تاثیر قرار میدهیم. 🔸جسم انسان فقط یک وسیله به دست انسان است و انسان قرار است به وسیله جسم به کمال برسد. 🔹جسم ما حقیقت ما نیست که زمان و عمر و هزینه های خودمان را صرف زیبا سازی جسم کنیم. یکی از خطا های وهمی انسان این است که وسیله را حقیقت میپندارد. 🔹مثلا غذا خوردن دو بعد دارد: ۱) التذاذ ۲) حفظ جسم آیا هدف از غذا خوردن لذت است یا بقای جسم است؟ چیزی که مشخص است اینکه ما غذا میخوریم تا جسممان محفوظ باشد.خداوند می‌دانست انسان اگر از چیزی لذت نبرد به سمتش نمی‌رود .فلذا لذت در غذا قرار داد تا ما غذا میخوریم در لذت باشیم تا رغبت به غذا خوردن پیدا کنیم. 🔸خداوند تعالی با آن حکمت بالغه خودش در غذا خوردن لذت قرار داد تا انسان انگیزه برایش ایجاد شود،تلاش کند،فعالیت کند تا حقوقی به دست بیاورد.همه هم میدانیم هدف از این کار کردن اکثرا برای غذا خوردن است. 🔹به حدی این لذت جستن برای ما اهمیت پیدا کرده که خود التذاذ از غذا به عنوان هدف در ذهن ما تعریف شده و آن هدف حقیقی از ذهن ما محو شد که همان حفظ بدن بود. 🔸به همین جهت انسان به غذاهای مرکب خوری روی آورده.از لحاظ طبی ممنوع است اما چون لذت دارد ما آن ها را استفاده میکنیم. ✨این خودش بزرگترین دلیل برای این است که ما از غذا خوردن به دنبال لذت جستن هستیم. 🔹با مرور زمان انسان هدف را گم کرد و فکر کرد هدف از غذا خوردن این است که لذت ببرد و تمام تمرکز روی این است که ما غذا را ملذ کنیم.این یکی از خطا های انسان است 🔸هدف از نکاح تکاثر و تناسل است که نسل انسان ادامه پیدا کند‌. شخصی که ازدواج میکند ،خودش را وارد مشکلات سنگینی میکند تا ازدواج کند.چرا ازدواج میکند؟ برای اینکه نسل ادامه پیدا کند.چون ادامه نسل خیلی مهم است خداوند بالاترین لذت های جسمانی را در این امر قرار داد. 🔹به حدی این لذت برای انسان مهم شده که این لذت را به عنوان هدف پذیرفته و فکر میکند هدف از ازدواج همین لذت است. و به دنبال بچه داری هم نیست ✨در اینجا هدف محو شد و یک وسیله اثبات شد 🔸جسم انسان هم وسیله است برای اینکه روح اش به کمال برسد 🔹حضرت امیرالمومنین علی ع فرمود: از بدن های خودتان برای رشد روحتان انفاق کنید و بخل نورزید.چون انسان خسارت زده میشود 🔸بدنت را خرج کن برای اینکه روح ات ارتقا پیدا کند.روزه بگیر تا طهارت برایت ایجاد شود و روح آن ارتقا پیدا کند 🔹 این دعاهایی که این بزرگان قرائت میکردند و ما هم سعی میکنیم قرائت کنیم همه شان وسیله اند. برای اتصال روحانی انسان به امام عصر. دعای ندبه میخوانیم برای اینکه روح ما تاثیر بپذیرد و متصل به امام عصر شود. 🔸وقتی لفظ را بگوییم و توجهی به لفظ نداشته باشیم،معنا هم ایجاد نمیشود.وقتی معنا ایجاد نشود ارتباط ایجاد نمیشود. 🔹روح انسان از معانی تحت تاثیر قرار میگیرد نه از الفاظ. یافتن معنا و دانستن معنا یک قدم است برای اتصال معنوی به موضوع الفاظی که به گوش ما می‌رسد. 🔸دعاهایی که پیرامون توسل امام عصر وسایلی هستند که ما را متصل میکنند به آن حقیقت نورانی. 🔹این وسیله ها در صورتی می‌توانند برای ما وسیله واقعی شوند که ما معانی شان را بدانیم. 🔸ما وقتی دعای مثلا ال یس میخوانیم و معنی آن رانمیدانیم،اما میدانیم در مورد امام زمان(ع)است و توجه به امام میکنیم اشک هم جاری میشود این اشک از طریق الفاظ و این دعا ایجاد نشد. 🔸چه تفاوتی است بین این دو اتصال:۱)اتصال از طریق بکارگیری الفاظ خاص۲) اتصال از طریق توجه.
قسمت دوم جلسه هشتم بشارت از حجت عج 💠دعا فراز های مختلفی دارد و هر فرازی اشاره میکند به بعدی از ابعاد وجودی امام عصر که وقتی ما به آن توجه میکنیم یک حالت خاصی در قلب ما ایجاد میکند،ان حالت ها وقتی در کنار هم قرار میگیرند یک مجموعه کامل را تشکیل میدهند که سبب میشوند نفس و جان ما از ابعاد مختلفی متصل به حضرت شود.و این توجه یک توجه خیلی قوی است. 🔸ولی آن توجهی که فقط با تمرکز ذهنی با ساحت قدسی امام زمان(ع) برای ما محقق میشود و ما هیچ توجهی به الفاظ نداریم ،این توجه ساده و بسیط است.ارزشمند هست،اما این توجه با آن توجهی که در مقام قرائت دعا هستیم قابل قیاس نیستند. 🔹به همین جهت شارع مقدس برای انسان عبادت های ظاهری وضع کرد. ایستادن،رکوع،سجود،تشهد و این هیئت و وضعیت،هر کدامشان یک وضعیت روحانی در جان ما ایجاد میکند. 🔸الفاظی که بیان می‌کنیم هر کدامشان یک حالت خاصی در جان ما ایجاد می‌کنند. زمانی این حالت ها به وجود می‌آیند که ما معنای این حالت ها و الفاظی که داریم انجام میدهیم را بدانیم. چون روح از معنا تاثیر میگیرد،نه از الفاظ. 🔹قدم اول این است که ما بدانیم چه میگوییم.وقتی که دانستیم،میبینیم تاثیر دعا خیلی قوی شده و این خودش یک قدم محکم به سمت امام عصر است. 🔸آیت الله بهجت قدس سره خیلی روی اعمال ظاهری تاکید داشتند.چرا؟چون ایشان فقط عمل ظاهری را انجام نمی‌دهد معنای اعمال ظاهری را می‌داند.و از طریق این معانی اتصال برایش ایجاد میشود. 🔹فرمودند اگر کسی دعای ندبه را با توجه بخواند،حتما امام عصر به او توجه میکند. 🔸از دو جنبه ندانستن معانی مشکل ساز است:۱) اتصالی که بر اساس آن الفاظ خاص که در دعا است برای ما ایجاد نمیشود.و یک اتصال ضعیف ایجاد میشود ۲) مخاطب ما با این تعریف هایی که از او میکنیم حالت فرح و خوشحالی برای او پیش نمیاد. 🔹تصور کنید یک عالم بزرگی مثل علامه حسن زاده یک شعری در فضایل امام عصر بگوید، امام عصر خوشحال می‌شود چون می‌داند این شخص دانسته و آگاهانه دارد از فضایل امام عصر حرف میزند. 🔸اینها نکاتی ست که جنبه ی عملی دارند و باید سعی کنیم در جان خودمان پیاده اش کنیم. 🔹حضرت علامه قدس سره به شاگردانشان فرمودند یک دستورالعمل به شما میدهم انجامش بدهید: بیایید تمام الفاظ قرآن را تحلیل اش کنید و معنای شان را بدانید،اگر این قدم را رفتی جلو قدم بعدی دستورات بعدی را به شما می‌دهم. 🔸از این به بعد شما دارید دعای ندبه میخوانید باید بروید تحقیق کنید که چه میخوانید. مثلا توهینی که به امیرالمومنین(ع) در فراز آخر دعای ندبه شده است که گفته شده سید الاصغر.و این توهین به امام است. ما باید آگاهانه دعاها را بخوانیم.وقتی معانی را فهمیدید و رقت قلب هم داشتید وقتی به هر فرازی می‌رسید یک حالت معنوی خاصی برای شما ایجاد می‌شود. 🔹وقتی میگویید السلام علیک یا باب الله.ای دروازه ی خدا.ای کسی که باب ورود به معرفت نفس است.ای کسی که باب ورود به انوار و کمالات الهی است. 🔸دوباره شوق به خداوند و مکاشفات برایتان ایجاد میشود و آقا را به عنوان یک کلید ورود به مکاشفات می‌بینید.و این خودش یک راه جدیدی را برای ما باز میکند. 🔹که هر فرازی از ادعیه یک توجه خاصی را برای ما نسبت به امام عصر ایجاد می‌کند.که از طریق آن توجه خاص حالات خاصی هم در درون ما به وجود میاید و ما برای اینکه به کمال برسیم به تمام آن حالات خاص نیازمندیم. 🔸پس برای اینکه به تمام آن حالات خاص دست پیدا کنیم باید معانی تمام الفاظی که در ادعیه گفته میشود را بدانیم.این موجب میشود انسان به کمال برسد. یک شرط تاثیر پذیری از ادعیه،دانستن معانی است و دومین شرطش توجه به معانی است. 🔹یعنی چه بسا ما معانی جملاتی که می‌گوییم را بدانیم ولی توجه به آن معنا نکنیم در این صورت باز روح تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. پس روح از دو عامل تحت تاثیر قرار میگیرد: ۱) معنا۲)توجه به معنا 🔸توجه به معنا باعث میشود روح تحت تاثیر قرار بگیرد و شباهتی بین تو و موضوعی که داری در موردش حرف میزنی ایجاد شود.شباهت موجب نزدیکی و قرب میشود 🔹آیت الله بهجت به توسل و ارتباط روزانه توصیه کردند. هر روز و هر ساعت و هر لحظه به نسبت لطافت روح ما یک عهد جدید با امام زمان(ع) باید داشته باشیم 🔸توسل برای ایجاد شباهت با امام عصر است. خدا در زندگی انسان مشکل ایجاد میکند تا توسل کند ویک شباهتی با امام عصر پیدا کند.در ضمن آن توسل مشکلاتش حل میشود ✨پس هدف اصلی از توسل این است که انسان یک نوری به دست بیاورد. 🔹خداوند گره ایجاد میکند تا ما با سوز و گداز به امام زمان(ع) پناه ببریم،و با توسل نور دریافت میکنیم و شباهتمان به امام بیشتر و بیشتر میشود.اما خداوند چون میداند ما ناامید میشویم مشکلات را حل میکند.اگر تا امید نمی‌شدیم و به توسلمان ادامه می‌دادیم چه بسا به جایی می‌رسیدم که از مرتبطین حضرت می‌شدیم. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷در راه رسیدن به امام زمان ﷺ نباید خسته شویم. ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
کلاس فردا ساعت شش و پنج دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ زمان فایل: ۴۳:۰۳دقیقه
❤️جلسه 9بشارت ازحجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥بحثی پیرامون قطعات مختلف زمین 💥مکانهای مختلف دارای اثار گوناگون اند 💥تفاوتهای ظاهری دلالت بر تفاوتهای باطنی میکنند 💥داستانی در مورد تشرف https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠انشاءالله امروزمان قدمی باشد در جهت رسیدن به امام زمان ارواحنا فدا 🔸نکته ای که هست این بحث های که جنبه عملی دارد ما سعی کنیم انجامش بدهیم. یکی از این بحث ها در مورد معانی بود که این توسل های که انجام میدهیم معانی اش را بدانیم 🔹یک نکته در جهت ترویج این مباحث:این است کسانی که با نوجوان ها کار میکنند یک جوایزی را برای تشویق در نظر بگیرید که مثلا هر کسی این فایل ها را گوش کند و توضیح دهد یک جایزه ای بگیرد 🔸کسانی که معلم اند،یک نکته ی محوری که باید در نظر بگیرند اینکه برای کودک و نوجوان باید الگو سازی کرد. 🔹شاکله وجودی انسان اینطور است که یک الگو نیاز دارد که خودش را شبیه اش بکند،وعاشق اش بشود 🔸علت فقر علمی مردم جامعه،عدم معرفت به امام زمان(ع) است که اگر کسی ایشان را بشناسد یقینا عاشق اش میشود چون تمام کمالات و زیبایی ها در این وجود نورانی موجود است.و انسان فطرتا خواستار زیبایی و کمال است. 🔹نکته بعدی اینکه هر کدام از ما باید سعی کند در طول زندگی اش یک کار مهم و اساسی برای امام زمان(ع) انجام دهد بالاترین کار این است که یاد امام را در دل ها زنده کنیم. 🔸طغیان های نفس خیلی زیاد شده و یک دلیلش غذاهای عجیب و غریبی که در جامعه رواج پیدا کرده وگوشی هاو.. بالاترین الگو امام زمان(ع) ارواحنا فداست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔹 آیت الله بهجت به اماکن منتصب به حضرت صاحب عج تعالی فرجه الشریف توجه خاصی داشت. 🔸در سال های اقامت در نجف و کربلا بسیار به مسجد سهله می‌رفت و از مقام امام مهدی عج در نجف و کربلا حکایات زیبایی نقل میکرد،در قم نیز مرتب به مسجد مقدس جمکران مشرف میشد.و می‌فرمود مسجد جمکران مسجد سهله ایران است. 🔹در قرآن آیه ۴ سوره ی رعد میفرماید که وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ.در زمین قطعه هایی هست که مجاور هم هستند. هر اختلافی که ما در ظاهر میبینیم این نشان دهنده این است که یک اختلافی در باطن هست 🔸که در سوره روم فرمود : و یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا. اینها یک ظاهری را از حیات دنیا،میشناسند پس دنیا میشود عالم ظاهر. 🔹ظاهر،نماینده و نشان دهنده باطن است.که شما در این عالم ظاهر اختلافاتی می‌بینید که دلالت میکند که در باطن عالم اختلاف هایی هست. 🔸مثلا افراد مختلف جامعه، از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. این اختلاف از باطن عالم است و در ظاهر اثر میگذارد.به دلیل ارتباطی که باطن با ظاهر پیدا میکند،اختلاف ایجاد میشود همین تفاوت را شما میتوانید در تمام عالم مشاهده کنیدو ما باید دید را به عالم تغییر دهیم. 🔹سیارات مختلفی که در اطراف خود می‌بینید که چه بسا اصلا به آنها توجه هم نکنیم.هر کدام از این سیاره ها و کوکب ها که در فضا در حرکتند،هر کدامشان یک صورت خاصی دارند و دارای روح اند.و ادراکاتی برایشان هست.و با هم تفاوتی دارند 🔸مثلا وقتی زهره طلوع میکند یک حالت های خاصی در عالم به وجود می‌آید.وقتی خورشید طلوع میکند حالت خاصی دیگر. 🔹بهترین مثال برای اینکه ما متوجه شویم این سیارات هر کدام اثر خاص به خودش را دارد رصد کردن خورشید و ماه است. 🔸این تفاوت برمیگردد هم به ابعاد ظاهری اش و هم ابعاد باطنی اش که عمده در اختلاف حالت های ظاهری است. 🔹همانطور که انسان ها با هم تفاوت دارند کرات هم با هم تفاوت دارند.موجودات دیگر هم با هم تفاوت دارند.که بحث ما پیرامون زمین است. ما زمین را یک کره ی واحد میدانیم و حق هم همین است. اما این کره واحد مانند این نیست که مثلا بگویید این کره واحد یک شخص واحد است و یک شخصیت دارد. 🔸چیزی که هست اینکه زمین دارای قطعه های مختلف است که علم زمین شناسی تایید اش کرده است. 🔹آیه ۴ سوره رعد که مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است و پیامبر که در شبه جزیره عربستان زندگی میکردند.این یزرگوار این قرآن را از کجا آورده که فرمود:وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ 🔸در این کره زمین قطعه های هست که مجاور هم اند. میگه زمین یکپارچه نیست.قطعه قطعه است و هر قطعه ای مجاور قطعه دیگر است. 🔹بعد میفرماید این زمینی که قطعه قطعه است در آن باغ های از انگور است،زرع است،نخل ها که همه شان از یک اب مینوشند ولی ثمرات مختلف است. و هر قطعه ای حالت خاص به خودش را دارد.و مزاج های گوناگونی دارد 🔸این در بعد زمین شناسی و در قرآن آمده که در قرآن زمین ها را دارای قطعات مختلفی معرفی کرده است و هر کدام مزاج خاص به خودش را دارد. 🔹کره ی زمین هم یک مزاج واحد میتواند داشته باشد ولی قطعه های هر کدام مزاج به خودشان را دارند.اثار گوناگون دلالت میکند بر مزاج های گوناگون.وقتی یک بدنی حرارتش زیاد است این یک اثر است و دلالت میکند بر اینکه مزاجش گرم است. 🔸پس ما از آثار مختلفه به اختلاف های مزاجی پی می‌بریم.و از اختلاف مزاج ،اختلاف باطنی را میفهمیم