eitaa logo
نفحات الانس
4.4هزار دنبال‌کننده
499 عکس
226 ویدیو
0 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @yaraoof1001
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️کلاس امروز ساعت شش و پنج دقیقه برگزار می شود❤️
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت8.mp3
42.53M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۸ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ زمان فایل: ۳۵:۲۶دقیقه
❤️جلسه 8بشارت ازحجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥بحثی پیرامون الفاظ و معانی 💥توسل با توجه به معانی محقق می شود 💥تاثیر فرازهای مختلف دعا در باطن https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان خلاصه بشارت ازحجت 💠آیت الله بهجت قدس سره: به توسل و ارتباط روزانه با امام عصر مداومت داشت.دعای عظم البلا،دعای عهد،دعای سلامتی امام زمان(ع) و زیارت امام عصر را همیشه قرائت میکردند. و در صبح جمعه دعای ندبه و زیارت آل یس میخواند. هر شب بعد از تعقیبات نماز عشا,زمانی را به مناجات با حضرت اختصاص میداد. 🔸انسان در یک دیدگاه دارای دو بعد وجودی است:۱) بعد مادی۲) بعد روحانی که حقیقت ذات ماست. وقتی ما میگیم من ،مقصود از من،آن روحی ست که موجودیت غیر مادی ست. 🔹بعد جسمانی انسان از موجودات مادی تاثیر میگیرد چون خودش مادی است.و این اصلی ست که اثبات شده است. 🔸روح انسان از معانی اثر میگیرد،نه الفاظ مادی،و نه نورهای مادی. چیزی که روی روح اثر دارد یک امریست هم سنخ و هم جنس خود روح. چون در تاثیر پذیری،جنسیت و سنخیت معتبر است. 🔹آهن ربا فقط آهن را میرباید،اما چوب را نمیرباید.چون بین چوب و اهن ربا سنخیتی نیست. 🔸بحث ما پیرامون دعاها و ذکر های ظاهری ست. یکی از راه هایی که میتوانیم از آن استفاده کنیم که به امام عصر نزدیک شویم همین توسل های ظاهری ست که به وسیله ی دعاهایی که خیلی تاکید شدند.مثل دعای ال یس،دعای ندبه. این دعاها دعاهای لمسی و مادی اند و وقتی ما آن را بیان میکنیم جسم مادی ما تحت تاثیر قرار میگیرد. 🔹تمام الفاظی که ما در طول روز بیانش میکنیم جسم را تحت تاثیر قرار میدهیم. 🔸جسم انسان فقط یک وسیله به دست انسان است و انسان قرار است به وسیله جسم به کمال برسد. 🔹جسم ما حقیقت ما نیست که زمان و عمر و هزینه های خودمان را صرف زیبا سازی جسم کنیم. یکی از خطا های وهمی انسان این است که وسیله را حقیقت میپندارد. 🔹مثلا غذا خوردن دو بعد دارد: ۱) التذاذ ۲) حفظ جسم آیا هدف از غذا خوردن لذت است یا بقای جسم است؟ چیزی که مشخص است اینکه ما غذا میخوریم تا جسممان محفوظ باشد.خداوند می‌دانست انسان اگر از چیزی لذت نبرد به سمتش نمی‌رود .فلذا لذت در غذا قرار داد تا ما غذا میخوریم در لذت باشیم تا رغبت به غذا خوردن پیدا کنیم. 🔸خداوند تعالی با آن حکمت بالغه خودش در غذا خوردن لذت قرار داد تا انسان انگیزه برایش ایجاد شود،تلاش کند،فعالیت کند تا حقوقی به دست بیاورد.همه هم میدانیم هدف از این کار کردن اکثرا برای غذا خوردن است. 🔹به حدی این لذت جستن برای ما اهمیت پیدا کرده که خود التذاذ از غذا به عنوان هدف در ذهن ما تعریف شده و آن هدف حقیقی از ذهن ما محو شد که همان حفظ بدن بود. 🔸به همین جهت انسان به غذاهای مرکب خوری روی آورده.از لحاظ طبی ممنوع است اما چون لذت دارد ما آن ها را استفاده میکنیم. ✨این خودش بزرگترین دلیل برای این است که ما از غذا خوردن به دنبال لذت جستن هستیم. 🔹با مرور زمان انسان هدف را گم کرد و فکر کرد هدف از غذا خوردن این است که لذت ببرد و تمام تمرکز روی این است که ما غذا را ملذ کنیم.این یکی از خطا های انسان است 🔸هدف از نکاح تکاثر و تناسل است که نسل انسان ادامه پیدا کند‌. شخصی که ازدواج میکند ،خودش را وارد مشکلات سنگینی میکند تا ازدواج کند.چرا ازدواج میکند؟ برای اینکه نسل ادامه پیدا کند.چون ادامه نسل خیلی مهم است خداوند بالاترین لذت های جسمانی را در این امر قرار داد. 🔹به حدی این لذت برای انسان مهم شده که این لذت را به عنوان هدف پذیرفته و فکر میکند هدف از ازدواج همین لذت است. و به دنبال بچه داری هم نیست ✨در اینجا هدف محو شد و یک وسیله اثبات شد 🔸جسم انسان هم وسیله است برای اینکه روح اش به کمال برسد 🔹حضرت امیرالمومنین علی ع فرمود: از بدن های خودتان برای رشد روحتان انفاق کنید و بخل نورزید.چون انسان خسارت زده میشود 🔸بدنت را خرج کن برای اینکه روح ات ارتقا پیدا کند.روزه بگیر تا طهارت برایت ایجاد شود و روح آن ارتقا پیدا کند 🔹 این دعاهایی که این بزرگان قرائت میکردند و ما هم سعی میکنیم قرائت کنیم همه شان وسیله اند. برای اتصال روحانی انسان به امام عصر. دعای ندبه میخوانیم برای اینکه روح ما تاثیر بپذیرد و متصل به امام عصر شود. 🔸وقتی لفظ را بگوییم و توجهی به لفظ نداشته باشیم،معنا هم ایجاد نمیشود.وقتی معنا ایجاد نشود ارتباط ایجاد نمیشود. 🔹روح انسان از معانی تحت تاثیر قرار میگیرد نه از الفاظ. یافتن معنا و دانستن معنا یک قدم است برای اتصال معنوی به موضوع الفاظی که به گوش ما می‌رسد. 🔸دعاهایی که پیرامون توسل امام عصر وسایلی هستند که ما را متصل میکنند به آن حقیقت نورانی. 🔹این وسیله ها در صورتی می‌توانند برای ما وسیله واقعی شوند که ما معانی شان را بدانیم. 🔸ما وقتی دعای مثلا ال یس میخوانیم و معنی آن رانمیدانیم،اما میدانیم در مورد امام زمان(ع)است و توجه به امام میکنیم اشک هم جاری میشود این اشک از طریق الفاظ و این دعا ایجاد نشد. 🔸چه تفاوتی است بین این دو اتصال:۱)اتصال از طریق بکارگیری الفاظ خاص۲) اتصال از طریق توجه.
قسمت دوم جلسه هشتم بشارت از حجت عج 💠دعا فراز های مختلفی دارد و هر فرازی اشاره میکند به بعدی از ابعاد وجودی امام عصر که وقتی ما به آن توجه میکنیم یک حالت خاصی در قلب ما ایجاد میکند،ان حالت ها وقتی در کنار هم قرار میگیرند یک مجموعه کامل را تشکیل میدهند که سبب میشوند نفس و جان ما از ابعاد مختلفی متصل به حضرت شود.و این توجه یک توجه خیلی قوی است. 🔸ولی آن توجهی که فقط با تمرکز ذهنی با ساحت قدسی امام زمان(ع) برای ما محقق میشود و ما هیچ توجهی به الفاظ نداریم ،این توجه ساده و بسیط است.ارزشمند هست،اما این توجه با آن توجهی که در مقام قرائت دعا هستیم قابل قیاس نیستند. 🔹به همین جهت شارع مقدس برای انسان عبادت های ظاهری وضع کرد. ایستادن،رکوع،سجود،تشهد و این هیئت و وضعیت،هر کدامشان یک وضعیت روحانی در جان ما ایجاد میکند. 🔸الفاظی که بیان می‌کنیم هر کدامشان یک حالت خاصی در جان ما ایجاد می‌کنند. زمانی این حالت ها به وجود می‌آیند که ما معنای این حالت ها و الفاظی که داریم انجام میدهیم را بدانیم. چون روح از معنا تاثیر میگیرد،نه از الفاظ. 🔹قدم اول این است که ما بدانیم چه میگوییم.وقتی که دانستیم،میبینیم تاثیر دعا خیلی قوی شده و این خودش یک قدم محکم به سمت امام عصر است. 🔸آیت الله بهجت قدس سره خیلی روی اعمال ظاهری تاکید داشتند.چرا؟چون ایشان فقط عمل ظاهری را انجام نمی‌دهد معنای اعمال ظاهری را می‌داند.و از طریق این معانی اتصال برایش ایجاد میشود. 🔹فرمودند اگر کسی دعای ندبه را با توجه بخواند،حتما امام عصر به او توجه میکند. 🔸از دو جنبه ندانستن معانی مشکل ساز است:۱) اتصالی که بر اساس آن الفاظ خاص که در دعا است برای ما ایجاد نمیشود.و یک اتصال ضعیف ایجاد میشود ۲) مخاطب ما با این تعریف هایی که از او میکنیم حالت فرح و خوشحالی برای او پیش نمیاد. 🔹تصور کنید یک عالم بزرگی مثل علامه حسن زاده یک شعری در فضایل امام عصر بگوید، امام عصر خوشحال می‌شود چون می‌داند این شخص دانسته و آگاهانه دارد از فضایل امام عصر حرف میزند. 🔸اینها نکاتی ست که جنبه ی عملی دارند و باید سعی کنیم در جان خودمان پیاده اش کنیم. 🔹حضرت علامه قدس سره به شاگردانشان فرمودند یک دستورالعمل به شما میدهم انجامش بدهید: بیایید تمام الفاظ قرآن را تحلیل اش کنید و معنای شان را بدانید،اگر این قدم را رفتی جلو قدم بعدی دستورات بعدی را به شما می‌دهم. 🔸از این به بعد شما دارید دعای ندبه میخوانید باید بروید تحقیق کنید که چه میخوانید. مثلا توهینی که به امیرالمومنین(ع) در فراز آخر دعای ندبه شده است که گفته شده سید الاصغر.و این توهین به امام است. ما باید آگاهانه دعاها را بخوانیم.وقتی معانی را فهمیدید و رقت قلب هم داشتید وقتی به هر فرازی می‌رسید یک حالت معنوی خاصی برای شما ایجاد می‌شود. 🔹وقتی میگویید السلام علیک یا باب الله.ای دروازه ی خدا.ای کسی که باب ورود به معرفت نفس است.ای کسی که باب ورود به انوار و کمالات الهی است. 🔸دوباره شوق به خداوند و مکاشفات برایتان ایجاد میشود و آقا را به عنوان یک کلید ورود به مکاشفات می‌بینید.و این خودش یک راه جدیدی را برای ما باز میکند. 🔹که هر فرازی از ادعیه یک توجه خاصی را برای ما نسبت به امام عصر ایجاد می‌کند.که از طریق آن توجه خاص حالات خاصی هم در درون ما به وجود میاید و ما برای اینکه به کمال برسیم به تمام آن حالات خاص نیازمندیم. 🔸پس برای اینکه به تمام آن حالات خاص دست پیدا کنیم باید معانی تمام الفاظی که در ادعیه گفته میشود را بدانیم.این موجب میشود انسان به کمال برسد. یک شرط تاثیر پذیری از ادعیه،دانستن معانی است و دومین شرطش توجه به معانی است. 🔹یعنی چه بسا ما معانی جملاتی که می‌گوییم را بدانیم ولی توجه به آن معنا نکنیم در این صورت باز روح تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. پس روح از دو عامل تحت تاثیر قرار میگیرد: ۱) معنا۲)توجه به معنا 🔸توجه به معنا باعث میشود روح تحت تاثیر قرار بگیرد و شباهتی بین تو و موضوعی که داری در موردش حرف میزنی ایجاد شود.شباهت موجب نزدیکی و قرب میشود 🔹آیت الله بهجت به توسل و ارتباط روزانه توصیه کردند. هر روز و هر ساعت و هر لحظه به نسبت لطافت روح ما یک عهد جدید با امام زمان(ع) باید داشته باشیم 🔸توسل برای ایجاد شباهت با امام عصر است. خدا در زندگی انسان مشکل ایجاد میکند تا توسل کند ویک شباهتی با امام عصر پیدا کند.در ضمن آن توسل مشکلاتش حل میشود ✨پس هدف اصلی از توسل این است که انسان یک نوری به دست بیاورد. 🔹خداوند گره ایجاد میکند تا ما با سوز و گداز به امام زمان(ع) پناه ببریم،و با توسل نور دریافت میکنیم و شباهتمان به امام بیشتر و بیشتر میشود.اما خداوند چون میداند ما ناامید میشویم مشکلات را حل میکند.اگر تا امید نمی‌شدیم و به توسلمان ادامه می‌دادیم چه بسا به جایی می‌رسیدم که از مرتبطین حضرت می‌شدیم. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷در راه رسیدن به امام زمان ﷺ نباید خسته شویم. ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
کلاس فردا ساعت شش و پنج دقیقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت9.mp3
51.68M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۹ ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ زمان فایل: ۴۳:۰۳دقیقه
❤️جلسه 9بشارت ازحجت در شرح احوالات امام عصر عجل الله تعالی فرجه موضوع 💥بحثی پیرامون قطعات مختلف زمین 💥مکانهای مختلف دارای اثار گوناگون اند 💥تفاوتهای ظاهری دلالت بر تفاوتهای باطنی میکنند 💥داستانی در مورد تشرف https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠انشاءالله امروزمان قدمی باشد در جهت رسیدن به امام زمان ارواحنا فدا 🔸نکته ای که هست این بحث های که جنبه عملی دارد ما سعی کنیم انجامش بدهیم. یکی از این بحث ها در مورد معانی بود که این توسل های که انجام میدهیم معانی اش را بدانیم 🔹یک نکته در جهت ترویج این مباحث:این است کسانی که با نوجوان ها کار میکنند یک جوایزی را برای تشویق در نظر بگیرید که مثلا هر کسی این فایل ها را گوش کند و توضیح دهد یک جایزه ای بگیرد 🔸کسانی که معلم اند،یک نکته ی محوری که باید در نظر بگیرند اینکه برای کودک و نوجوان باید الگو سازی کرد. 🔹شاکله وجودی انسان اینطور است که یک الگو نیاز دارد که خودش را شبیه اش بکند،وعاشق اش بشود 🔸علت فقر علمی مردم جامعه،عدم معرفت به امام زمان(ع) است که اگر کسی ایشان را بشناسد یقینا عاشق اش میشود چون تمام کمالات و زیبایی ها در این وجود نورانی موجود است.و انسان فطرتا خواستار زیبایی و کمال است. 🔹نکته بعدی اینکه هر کدام از ما باید سعی کند در طول زندگی اش یک کار مهم و اساسی برای امام زمان(ع) انجام دهد بالاترین کار این است که یاد امام را در دل ها زنده کنیم. 🔸طغیان های نفس خیلی زیاد شده و یک دلیلش غذاهای عجیب و غریبی که در جامعه رواج پیدا کرده وگوشی هاو.. بالاترین الگو امام زمان(ع) ارواحنا فداست. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔹 آیت الله بهجت به اماکن منتصب به حضرت صاحب عج تعالی فرجه الشریف توجه خاصی داشت. 🔸در سال های اقامت در نجف و کربلا بسیار به مسجد سهله می‌رفت و از مقام امام مهدی عج در نجف و کربلا حکایات زیبایی نقل میکرد،در قم نیز مرتب به مسجد مقدس جمکران مشرف میشد.و می‌فرمود مسجد جمکران مسجد سهله ایران است. 🔹در قرآن آیه ۴ سوره ی رعد میفرماید که وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ.در زمین قطعه هایی هست که مجاور هم هستند. هر اختلافی که ما در ظاهر میبینیم این نشان دهنده این است که یک اختلافی در باطن هست 🔸که در سوره روم فرمود : و یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا. اینها یک ظاهری را از حیات دنیا،میشناسند پس دنیا میشود عالم ظاهر. 🔹ظاهر،نماینده و نشان دهنده باطن است.که شما در این عالم ظاهر اختلافاتی می‌بینید که دلالت میکند که در باطن عالم اختلاف هایی هست. 🔸مثلا افراد مختلف جامعه، از لحاظ شکل ظاهری با هم تفاوت دارند. این اختلاف از باطن عالم است و در ظاهر اثر میگذارد.به دلیل ارتباطی که باطن با ظاهر پیدا میکند،اختلاف ایجاد میشود همین تفاوت را شما میتوانید در تمام عالم مشاهده کنیدو ما باید دید را به عالم تغییر دهیم. 🔹سیارات مختلفی که در اطراف خود می‌بینید که چه بسا اصلا به آنها توجه هم نکنیم.هر کدام از این سیاره ها و کوکب ها که در فضا در حرکتند،هر کدامشان یک صورت خاصی دارند و دارای روح اند.و ادراکاتی برایشان هست.و با هم تفاوتی دارند 🔸مثلا وقتی زهره طلوع میکند یک حالت های خاصی در عالم به وجود می‌آید.وقتی خورشید طلوع میکند حالت خاصی دیگر. 🔹بهترین مثال برای اینکه ما متوجه شویم این سیارات هر کدام اثر خاص به خودش را دارد رصد کردن خورشید و ماه است. 🔸این تفاوت برمیگردد هم به ابعاد ظاهری اش و هم ابعاد باطنی اش که عمده در اختلاف حالت های ظاهری است. 🔹همانطور که انسان ها با هم تفاوت دارند کرات هم با هم تفاوت دارند.موجودات دیگر هم با هم تفاوت دارند.که بحث ما پیرامون زمین است. ما زمین را یک کره ی واحد میدانیم و حق هم همین است. اما این کره واحد مانند این نیست که مثلا بگویید این کره واحد یک شخص واحد است و یک شخصیت دارد. 🔸چیزی که هست اینکه زمین دارای قطعه های مختلف است که علم زمین شناسی تایید اش کرده است. 🔹آیه ۴ سوره رعد که مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش است و پیامبر که در شبه جزیره عربستان زندگی میکردند.این یزرگوار این قرآن را از کجا آورده که فرمود:وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ 🔸در این کره زمین قطعه های هست که مجاور هم اند. میگه زمین یکپارچه نیست.قطعه قطعه است و هر قطعه ای مجاور قطعه دیگر است. 🔹بعد میفرماید این زمینی که قطعه قطعه است در آن باغ های از انگور است،زرع است،نخل ها که همه شان از یک اب مینوشند ولی ثمرات مختلف است. و هر قطعه ای حالت خاص به خودش را دارد.و مزاج های گوناگونی دارد 🔸این در بعد زمین شناسی و در قرآن آمده که در قرآن زمین ها را دارای قطعات مختلفی معرفی کرده است و هر کدام مزاج خاص به خودش را دارد. 🔹کره ی زمین هم یک مزاج واحد میتواند داشته باشد ولی قطعه های هر کدام مزاج به خودشان را دارند.اثار گوناگون دلالت میکند بر مزاج های گوناگون.وقتی یک بدنی حرارتش زیاد است این یک اثر است و دلالت میکند بر اینکه مزاجش گرم است. 🔸پس ما از آثار مختلفه به اختلاف های مزاجی پی می‌بریم.و از اختلاف مزاج ،اختلاف باطنی را میفهمیم
قسمت دوم بشارت ازحجت جلسه نهم 💠زمین ها گوناگون اند و هر زمینی انرژی خاص به خودش را دارد. 🔸آیت الله قاضی به شاگردانشان توصیه می‌کردند در مسجد های مختلف نماز را اقامه کنید،ببینید در کدام یک از این مسجد ها حضور قلب شما قوی است،به همان مسجد بروید. 🔹مشخص است زمین ها مختلف اند.برخی از زمین ها مناسب امور باطنی است چون از لحاظ باطنی نورانیت خاصی دارد و این مربوط به ملکوت عالم است. شاید یک پیامبری در اینجا نمازی داشته یاخون شهیدی در آنجا ریخته شده که مزاج آن زمین را کاملا تغییر داده. و حالت ملکوتی پیدا کرده. 🔸چه بسا برخی زمین ها در همان ابتدا به دلیل مناسبات باطنی که با علم غیب است،یک زمین معنوی باشند. 🔹روایت داریم: نوافلتان را در نقاط مختلف زمین اقامه کنید ولی نماز واجبتان در یک نقطه باشد و وصیت کنید هنگام مرگ در حالت احتضار، بدنتان را در همان نقطه ای قرار دهند که همیشه نماز می‌خواندید.که این دلالت میکند آن نقطه یک نقطه خاصی است که یک اتصالی با عالم غیب دارد. 🔸شخص در حالت احتضار چشم برزخی اش باز است.و میبیند این زمین نورانی است و آن نور او را از عالم دنیا منصرف میکند و سبب میشود به سادگی جان دهد. 🔹این زمین مزاجش تغییر کرد به خاطر اینکه شخص در آنجا نماز خوانده.و یک مناسبتی با باطن این شخص دارد. 🔸هر چقدر انسان جانش قوی تر باشد آثاری که در عالم ایجاد میکند وسیع تر است. 🔹انسان کامل وقتی در یک نقطه عبادت کرده،آن نقطه روی عموم مردم اثر دارد. جان ها روی زمین ها اثر می‌گذارند.چه بسا منطقه ای باشد،شما واردش شوید حالت قبض و اشک و زاری و توسل و توجه بهتون دست بده.مشخص است این زمین خاص است.گاهی زمین ها از روز ازل ملکوتی اند. 🔸در روایت ها می‌بینید حضرت آدم وقتی در کره خاک دنبال حضرت حوا میگردد به نقطه ای می‌رسد پایش خراش میخورد،اشکش جاری میشود،میگوید خدایا این چه زمینی ست که اینطور حالت گریه بهم دست داده؟! 🔹متوجه میشود یکی از فرزندانشان در آینده در این زمین ذبح اش میکنند.ان زمین کربلا بوده. این خودش دلالت میکند بر اینکه این زمین تعیین شده است. 🔸هر کدام از انبیا به کربلا رفتند حالشان دگرگون شده. 🔹امام حسین(ع) باید حتما در این زمین به شهادت برسند تا آن آثار به صورت تام جلوه کند. 🔸حال اگر یک نفس مقدسی در یک زمینی قرار گرفت . و آن زمین هم از ابتدا یک زمینی بوده که یک اتصالی با او و عالم غیب بوده،این زمین دیگر نور علی نور میشود.زمینی که نفس در آنجا بهترین حالت را پیدا میکند برای اتصال به عالم غیب. 🔹کدام زمین ها از همه ی زمین ها بالاترند؟ زمین های که جسد مبارک انسان کامل در او دفن شده.این زمین خاصی ست . 🔸ابن ملجم لعنة الله علیه،وقتی آقا را به شهادت رساندند،اقا وصیت کردند یک ضربت به او بزنید و او را در محله ی قصابان دفن اش کنید که آنجا وادی از وادی های دوزخ است. 🔹بعضی از زمین ها در بعد برزخی یک جلوه ای از جهنم است. حضرت رسول ص فرمود مابین منبر و قبر من باغی از باغ های بهشت است‌. ما ظاهرش را میبینیم میگیم این زمین با آن زمین فرقی ندارد.در حالی که اینطور نیست و این زمین بهشت است‌. 🔸اگر ۱)شما در آن زمین قرار گرفتید و ۲) باطنتان مناسب با امور معنوی بود.این شرایط کنار هم جمع می‌شوند و زمینه میشوند تا یک اتصال عالی معنوی برایتان ایجاد شود. کسی که باطنش فاسد باشد از هیچ نعمتی در جهت رشد نمی‌تواند استفاده کند. 🔹حضرت صادق ع فرمود در کوهای همدان چشمه ایست بهشتی.این چشمه از لحاظ ظاهری مثل بقیه چشمه هاست.اما از لحاظ باطنی کسی که باطن عالم را میبیند میداند این چشمه،چشمه ی بهشتی است. 🔸 قرآن فرمود:و فی الارض قطع متجاورات.در زمین قطعه های مجاور هم هست که هر قطعه ای بر حالت خاصی دلالت میکند. زمین ها با هم گوناگونند،احوالاتشان مختلف است 🔹میگیم هر موقع شما توجه به امام رضا(ع) کنید اتصال در این موقع برقرار میشود،یا زیارت عاشورا بخوانید اتصال با امام حسین(ع) پیش میاد.ولی کسی که بدن خودش را میبرد در کربلا قرار میدهد و در آنجا زیارت عاشورا میخواند به مراتب حالاتی که به دست می آورد از کسی که در منزلش زیارت عاشورا میخواند بالاتر است.چون او در آن زمین خاص که ولی خدا به شهادت رسیده و آن زمین یک مزاج خاصی دارد توسل میکند 🔸با توجه به این مقدمات،این مطلب مشخص میشود.که میفرماید ایت الله بهجت به اماکن منتصب به حضرت صاحب الزمان توجه خاصی داشت.جمکران یک زمین خاص است.چرا امام زمان به خواب آن شخص رفت و گفت اینجا مسجد بساز؟ چون زمین خاصی است.و ما نمی‌دانیم آن زمین چه سری دارد. 🔹آیت الله بهجت به مکان های که منصوب به امام زمان(ع) بود توجه خاصی داشت با اینکه ایشان یک عارف کامل است.اما میداند که بدن مبارکشان را ببرند به آن مکان آثار بیشتری ایجاد میشود. 🔸ما هر چقدر شرایط اتصال معنوی را بیشتر فراهم کنیم جان ما بهتر با آقا ارتباط میگیرد. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲 نیاز دائمی ما ⏰ ما هر روز و هر ساعت و هر لحظه نیاز داریم به ... ⚘️ 💿 نکات شرح کتاب بشارت از حجت ۸ https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
🇮🇷نفحات الانس🇮🇷: 💥نظرات و پیشنهادات و سوالات خود را میتوانید به آی دی زیر ارسال کنید @YaTahoor 📚عزیزان برای دسترسی آسان به فایلهای بشارت از حضرت حجت ارواحنا فداه وارد لینک زیر بشن https://eitaa.com/Hazrathojat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♨️ انباشته شدن پیکرهای شهدا در بیمارستان کمال عدوان در شمال نوار غزه 🔹این افراد در پی حملات رژیم صهیونیستی به تعدادی از منازل در شمال نوار غزه به شهادت رسیدند. ✍جا داره قدردانی کنیم از سران بی غیرت کشورهای مسلمان عربی که بی تفاوت نیستن و با کامیون پارچه کفنی به اندازه همه مردم غزه برای برادران و خواهران مسلمان خودشون فرستادن... 📌 خبر فوری سراسری @fori_sarasari 🔥در نبود حجت خدا شیاطین بر عالم چیره هستند https://eitaa.com/Hazrathojat313
📢 اطلاعیه درس بشارت از حجت پیرامون شناخت و اُنس با امام زمان ﷺ ❤️ان شاالله فردا ساعت شش و پنج دقیقه دهمین جلسه این درس بصورت آنلاین در کانال نفحات الاُنس برگزار خواهد شد. ○ورود به کانال دروس رایگان و آنلاین (نفحات الاُنس)👇 https://eitaa.com/nafahat256
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشارت از حجت10.mp3
52.26M
🌺((و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه ونجعلهم الوارثین))🌺 کتاب شریف ((بشارت ازحضرت حجت علیه السلام, مجموعه بیانات و اشارات ایت الله بهجت قدس سره, پیرامون حضرت ولی عصر)) ۱۰ ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ زمان فایل: ۴۳:۳۳دقیقه
❤️جلسه دهم از شرح کتاب بشارت از حجت در اداب انتظار و ارتباط با امام 💥امکان ملاقات با امام زمان علیه السلام 💥تقابل وهم و عقل در موضوع ملاقات با امام 💥یاس از ملاقات با امام سبب فرو رفتن در تاریکی می شود https://eitaa.com/nafahat256
✨بسم‌الله الرحمن الرحیم✨ ✨اللهم بارک لمولانا صاحب الزمان✨ خلاصه بشارت از حجت 💠سوال :خانم ها در مسجد کوفه به جهت معذوریت هایی که دارند،نمیتوانند در آن مقام های مشخص شده ان نماز خاص را بخوانند. 🔸جواب: اینکه به جهت های مختلفی این خانم نمی‌تواند در آن مکان خاص نماز بخواند مسئولیت از او رافع نمیشود.و اگر همه ی نمازها را در یک نقطه مثلا وسط حیات اقامه کند،در واقع آن دستورالعمل خاص را انجام نداده است.و هر دستوری شرایطی دارد. 🔹سوال:بحث جلسه گذشته در مورد زمین های مختلف بود، بزرگواری پرسیدند آیا ساختمان هم شامل این قانون میشود یا نه؟ 🔸یکی از انحرافاتی که در معماری ایجاد شده همین ساختمان سازی است.باید منزل روی سطح زمین قرار بگیرد.زمین جایی ست که انسان روی آن آرام میگیرد. چون انسان از خاک آفریده شده و با زمین تناسب دارد،هر چقدر که از زمین فاصله بگیرد،ارامش روحی و روانی اش از بین میرود. 🔹ساختمان هایی که از سطح زمین فاصله دارند،به میزان فاصله ای که دارند روح انسان را به هم میریزد.چه بسا روی مزاج جسمانی هم اثر داشته باشد. احکام شرعی هم ظاهری دارند و هم باطن. 🔸یکی از احکام شرعی این است که فرمودند:بر روی پشت بام جماع مکروه است.جماع اسامی متعددی دارد.از این جهت که زن و مرد با هم جمع می‌شوند به آن جماع گفتند. آیا طبقه دوم پشت بام طبقه اول نیست؟ بله هست. مشخص است که آمیزش در آنجا هم آثار منفی دارد. 🔹به همین جهت میبینیم در نطفه ها اثراتی منفی ایجاد میشود و کودکانی که متولد میشوند چه بسا ناهنجاری های رفتاری داشته باشند. 🔸جماع را به صورت انفسی بخواهیم معنی اش کنیم،معنای جمعیت میدهد. جماع یعنی تشکیل جمع و خانواده بر روی پشت بام ها آثار سوء دارد. 🔹بدن از عناصر زمینی ساخته شده،سنگین است،میل اش به خاک است. اما آتش سبک است.طبیعتا به سمت بالا میرود.جنی ها جنسشان از حرارت است.میلشان به سمت بالاست ،فلذا طبقات بالا با این موجودات آتشی تناسب خاصی دارد. 🔸نکته دیگه:فرض کنید این ساختمان روی مثلا ۴۰۰ متر زمین بنا شده،خانواده اول روی سطح زمین است آثاری ایجاد میکند،خانواده دوم روی سر آن ها سوار شده و آثاری ایجاد میکند،خانواده سوم بالاتر.اینکه این خانواده ها هر کدام آثاری دارند،و در این ساختمان از این آثار،چه چیز عجیب و غریبی میتواند ایجاد شود.چون چینش این ساختمان مشکل دارد. 🔹به همین جهت میبینیم زندگی ها دارند به هم میخورند،حالات معنوی خیلی ضعیف شده،به این عوامل برمیگردد. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔸حضرت ایت الله بهجت در میانه ی درس از تشرفات بزرگان حکایات زیبا و درس آموزی نقل می‌کرد. یعنی در بین درس مردم را توجه میدادند به امام زمان ارواحنا فدا(ع) 🔹از سید ابن طاووس رحمة الله علیه میفرمود،و اینکه باب لقای حضرت برای ایشان مفتوح بوده است. ایشان هرگاه میخواستند می‌توانستند به درگاه مقدس امام زمان ارواحنا فدا مشرف شوند. 🔸از مقدس اردبیلی و سید بحر العلوم می‌گفت و اینکه اگر اینهایی که اوتاد زمان بودند،دروغگو باشند،پس راستگو کیست؟!اینها ادعای تشرف کردند و آقا را دیدند و وقتی کسی مطلع میشد،از او قول می‌گرفتند تا وقتی زنده هستند به کسی اطلاع ندهند. 🔹خود ایشان با امام عصر اسرار فاش نشده ای اشت،و تشرفات متعددی برایش حاصل شده بود.پذیرش مرجعیت از سوی ایشان که سال های متمادی از قبول آن سر باز میزد نیز با اذن و عنایت امام بود.ایشان به هیچ وجه حاضر به بیان این مطالب نبود.اما شواهدی وجود دارد که بر درستی آنها صحت میگذارد. 🔸یکی از مشکلات روحی که برای اکثریت ما در رابطه با امام زمان(ع) ایجاد شده،این است که در ذهن ما همچین عقیده ای ایجاد شده که ما نمی‌توانیم با امام در ارتباط باشیم. 🔹این عقیده میتواند معلول خیلی از علت ها باشد.شاید مثلا ما در خودمان نقصانی را میبینیم و میگوییم من که لیاقت ندارم و اصلا هم نمیشود با امام زمان(ع) ارتباط گرفت.اصلا تخیل اش هم نمیکنی.چه بسا نیت اش هم نداشته باشی. 🔸شاید در ذهن اکثری افراد جامعه یک حالت سلب مطلق ایجاد شده،اینکه من نمیشود با امام زمان(ع) ارتباط بگیرم 🔹اتفاقی که در مواجهه با این عقیده می افتد: اینکه ذهن انسان وقتی نسبت به یک خواسته ای حالت سلب برایش ایجاد شود که من نمیتوانم به آن خواسته برسم.و قانع شود.در این صورت نفس و روح انسان از توجه به آن مطلب منصرف میشود و سعی میکند به سمتش نرود و به سمت مسائلی برود که میتواند به آنها دست پیدا کند. 🔸چون حرکت انسان،حرکت باطنی مطلوب اش است.و طلب انسان با پایه امید شکل میگیرد. 🔹ما تا زمانی امیدواریم که به یک مطلوبی میتوانیم برسیم در جهت رسیدن به اوحرکت میکنیم .اما همینکه امید ما تبدیل به یاس شد آن طلب از بین میرود.طلب وقتی از بین برود انسان دیگر به سمت آن مطلوب حرکت نمیکند و حرکت میکند در جهت مطلوب دیگر.و این یکی از آفات بزرگ است.
قسمت دوم بشارت از حجت جلسه دهم 💠یکی از گناهان کبیره،یاس از رحمت الله است. اگر شخص خیلی گناهان سنگین انجام داده.بنا به روایات این شخص حق ندارد از رحمت خدا مایوس شود.که اگر مایوس شود خدا او را نمیامرزد،این یاس اش از آن گناهان کبیره بزرگ تر است. 🔸چرا خداوند یأس را به عنوان گناه کبیره در نظر گرفتند؟ چون اگر انسان از رحمت خداوند دور شود،باطنش از خدا منصرف میشود و دیگر به سمتش نمیرود.و بیشتر غرق گناه میشود. 🔹اما وقتی شخصی که گناهانی انجام داده،بگه خدا ارحم الراحمین است،نه فقط به حرف.بلکه جبران میکند،ریاضت میکشد،توجه به خداوند میکند،بعد از مدتی عارف میشود. 🔸امید سبب حرکت میشود.هر چقدر امید انسان بیشتر باشد حرکت اش سریع تر و انگیزه اش بیشتر میشود.و راه دستیابی به آن مطلوب هم هموارتر میشود. 🔹ما نسبت به ملاقات با امام زمان مایوس محضیم،به همین علت ما هیچگونه عملی برای این مهم انجام نمیدهیم.چون اکثر ما مایوسیم. 🔸در قرآن فرموده:الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشا. شیطان به شما وعده ی فقر میدهد.یعنی اینکه نمیرسی،نمیتوانی. 🔹امیرالمومنین(ع)فرمودند:هیچ فقری،فقر علمی نیست.شخصی علم نداشته باشد فقیر است. 🔸اگر نیت ما غیر این باشد که امروز روزی باشد که به امام زمان(ع)برسیم،کلاه سرمان رفته است. بالاترین عمل در این عالم،حرکاتی ست که منتهی می‌شوند به رضایت و رسیدن امام. 🔹دیدن امام دروغ نیست هر کسی بنا به ظرفیت وجودی خودش میتواند امام را ببیند. 🔸قلب ما اینطور ساخته شده که وقتی قانع شود که نمی‌تواند به یک مسئله ای برسد،غرق میشود در اموری که میتواند به آنها برسد. اگر طلب ما طلب امام نباشد یقینا طلب ما میشود طلب دنیا. 🔹در روایت آمده:محبت به دنیا رأس تمام خطاهاست. 🔸علت اینکه در توسل ها ذهن مان پراکنده است و نمیتوانیم توسل کنیم،این است که امام مطلوب ما نیست و باطن ما هنوز امام را نخواسته.وقتی نخواهد نمی‌تواند با ایشان ارتباط بگیرد. وگرنه ما همین که بخواهیم توسل کنیم امام به ما توجه میکند.چون ما در این زمان کنونی فرزندان او هستیم.و پدر مهربان است 🔹در اینجا ما میفهمیم اینکه آیت الله بهجت تاکید داشتند اشخاصی بودند که ارتباط داشتند با امام زمان ارواحنا فدا.منظورشان این است که راه رسیدن به امام زمان(ع) باز است اما ما نمیرویم. 🔸ما وقتی درون خودمان را بررسی میکنیم میبینیم نسبت به ملاقات با امام زمان(ع) حالت امتناعی وجود دارد.و این بزرگترین مریضی نفسانی است 🔹چون با این طرز فکر امام دیگه مطلوب ما نیست.وقتی مطلوب ما نیست دیگه به سمتش گام برنمیدارم،به همین جهت توجه ما کم میشود.وتوجه انسان به هر مسئله ای کم شود محبت آن مسئله در ذهن اش ضعیف تر میشود،تا اینکه محبت از بین میرود و اگر کسی محبت به امام زمان نداشته باشد بیچاره است. 🔸فرمودند: الباطل یموت بترک ذکره‌. باطل میمیرد وقتی که ذکرش را نگویی.این فقط در مورد باطل نیست.حق هم همینطور است. 🔹هر چیزی که ما یادآوری نسبت به او نداشته باشیم در نهایت در ذهن ما کمرنگ میشود و از بین میرود. 🔸نکته: اگر حرکت ما به سمت امام زمان یک حرکت حقیقی و واقعی باشد،یک نشانه دارد.و نشانه اش اینکه امیدواری به ملاقات با امام زمان(ع)در قلب ما روز به روز بیشتر میشود.این یک اصل است. 🔹اما اگر انسان در مسیر رشد نباشد امیدواری به لقا حضرت در قلبش روز به روز کمرنگ تر میشود تا اینکه به این نتیجه میرسد که ما کجا و امام زمان(ع)کجا.این تواضع نیست این بیچارگی است. 🔸ایشان امام ما هستند.ایا ما که امت امام هستیم نباید به ملاقات امام برویم؟!هر امتی باید ارتباط با امام خودش داشته باشد.و اگر ندارد نقص از امت است نه از امام. قطع ارتباط همیشه از ناحیه ماست.امام هیچگاه ارتباطش را قطع نمیکند. 🔹ملاصدرا میفرماید:هر چیزی که در خارج از وجود انسان است،یک نمونه ای از آن در درون انسان هست.بحث خیلی وسیعی است. 🔸یکی از حقایقی که در عالم خارج از ما هست،شیطان است.شیطان در وجود ما هم هست.به قوه ی واهمه میگویند شیطان.چون رهزن انسان است و اجازه نمی‌دهد انسان به واقعیات برسد.معمولا سعی میکند ما را به سمت خیالات ببرد. 🔹تقابل شریعت و عرف برخاسته از وهم است. وهم انسان عرفیات را پر رنگ میکند و اجازه نمی‌دهد انسان شرعیات را ببیند. با اینکه حکم شرعی را میداند اما بر اساس وهم رفتار میکند 🔸حکم شرعی را عقل می‌پذیرد.حکم عرفی را وهم می‌پذیرد. وهم برای ما از عقل قوی‌تر است پس ما همیشه تابع وهم می‌شویم. وهم رهزن است و اجازه نمی‌دهد ما واقعیات را ببینیم. 🔹در قضیه امام زمان (ع)هم همینطور است.وهم ما میگوید تو نمیتوانی،عقل میگوید بحر العلوم و سید ابن طاووس و ...دیدند،من چرا نتوانم امام را ببینم؟ 🔸حضرت علامه حسن زاده قدس سره می فرمایند این اشخاصی که به مقامات رسیدند این‌ها هم مثل ما بودند اینطور نیست که این‌ها را از بلور ساخته باشند ما را از چدن. ✨والحمدلله رب العالمین✨ ✨اللهم سلّم و تمم✨