eitaa logo
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
112 دنبال‌کننده
494 عکس
615 ویدیو
5 فایل
*گاهی می‌نویسم...* ارتباط با ادمین: @MohammadMahdi_BORHAN
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
ملت دعوت.mp3
7.78M
🎙کلیپ صوتی "ملت دعوت"🎙 🎤 خوانش نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی 💠 طول موج صدا از چله کمان رها شده و در قلب شیطان اکبر، طنین الله‌اکبر را تجسد می‌بخشد. 🔰 امتی چهل‌ساله از ژرفنای قیام، شما را به مقاومت بشارت میدهد؛ فاستقم کما امرت 🔻 این صدای جمهوری اسلامی ایران است 📻 کاری از رادیو روایت 📻
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📍عصرانه علمی۱ 🔹نسبت فلسفه و تفسیر در نگاه علامه 🔸در نگاه اولیه ممکن است اینطور به نظر برسد که در نگاه علامه طباطبایی تفسیر و علم فلسفه یک رابطه تنگاتنگ و جدایی ناپذیری داشته باشند زیرا به همان اندازه که ایشان مفسر هستند، فیلسوف هم هستند، پس باید نسبت ضروری و واضحی بین فلسفه و علم تفسیر در نگاه علامه طباطبایی وجود داشته باشد 🔻اما مسئله به این سادگی نیست 🔹ایشان در مقدمه تفسیر المیزان، در توضیح اولیه درمورد تفسیر، سیری را از ادوار مختلف تفسیری بیان می‌کنند. 1⃣تفسیر به الفاظ با استناد به احادیث پیامبر اکرم و صحابه ایشان 2⃣با گسترش اسلام و حکومت اسلامی، و شکل گرفتن آیینها و مذاهب مختلف و تضارب آراء کلامی و مذهبی، راهی برای ورود مبانی کلامی در شرح و تفسیر آیات قرآن به وجود آمد 3⃣تفسیر فلسفی با مبانی خاصی که در فلسفه اشراق یا مشاء مطرح بوده است 4⃣نگاه اهل عرفان و تصوف با اندیشه‌های صوفیه خاصشان به آیات و شرح و تفسیر آیات با این نگاه 5⃣و سده‌های اخیر که مسئله حس‌گرایی و پوزیتیویست و... رشد پیدا کرده و جامعه متدین ما را به سمت تفسیر‌هایی با محوریت اصالة حس و طبیعت بردند. ♻️ایشان در مقام ارزیابی یک خط بطلان بر تمام این مشارب می‌کشند. و این خط بطلان حتی شامل دخالت دادن مبانی فلسفی و حکمی هم در تفسیر قرآن می‌شود، ایشان تصریح می‌کنند. 🔹این دخالت دادن موجب میشود به جای اینکه ما به دنبال این باشیم که آیات قرآن چه می‌گوید، به دنبال این می‌رویم که آیات قرآن چه باید بگوید! 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
📍عصرانه علمی۲ 🔹نگاه علامه طباطبایی به حکمت و فلسفه 🔸مشهور حکما پیش از ورود به حکمت با تقسیم حکمت نظری و حکمت عملی شروع می‌کردند و یکی از شاخه‌های حکمت نظری را فلسفه می‌دانستند 🔻اما مرحوم علامه اصلا ورودشان اینطور نیست و با این نگاه وارد فلسفه نمی‌شوند، نه در بدایه و نه در نهایه و نه در اصول فلسفه ❓چرا؟ این چرا خیلی مهمه چون مرحوم علامه یک نظام سازی متفاوتی در فلسفه و حکمت ارائه دادند و آن مدخل نهایه الحکمة است. ایشان اعتقادشان این است که ملاصدرا فلسفه را از «وجود» شروع کردند اما من از من «مطلق واقعیت» آغاز می‌کنم 🔹ایشان می‌خواهند بفرمایند که اگر ما توجه کنیم به مطلق واقعیت که با آن دفع سفسطه کردیم، این مطلق واقعیت که مبدأ شروع فلسفه است، دیگر نمی‌تواند یکی از علوم در کنار پنج علم دیگر حکمت باشد... 🔹تأثیر این حرف چیست؟ این حرف باعث می‌شود که فلسفه یک علو و استعلایی پیدا می‌کند که تمام علوم نظری و عملی باید ذیل آن تعریف بشود، یعنی فلسفه در عرض شاخه‌های حکمت نظری و عملی نیست. 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
هدایت شده از خانه طلاب جوان
تلاقی علم فلسفه و تفسیر قرآن، در روش‌شناسی کتاب شریف المیزان.MP3
38.32M
📍عصرانه علمی با حضور استاد ابراهیمی 1:09 نسبت فلسفه و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی 10:27 سؤال از علامه: اگر این نگاه را قبول ندارید، قرآن را چطور تفسیر کنیم؟ 12:57 اگر فلسفه تفسیر فلسفی و تفسیر قرآن هیچ رابطه‌ای با هم ندارند، چرا علامه طباطبایی آنقدر به فلسفه و حکمت پرداخته‌اند؟ 20:49 نگاه علامه طباطبایی به حکمت و فلسفه 39:30 تبیین نگاه علامه به تفسیر 48:20 علامه طباطبایی ۲۰ جلد تفسیر نوشتند و در این ۲۰ جلد ۱۵ صفحه مقدمه داریم و حرف اصلی علامه در مقدمه فرمودند که کل تفسیر بر آن بنا شده و آن مسئله «روح المعنا» است. 1:04:04 مبنای استنباطات امام و علامه روح المعناست، اگر روح المعنا را از المیزان بگیریم، چیزی از المیزان نمی‌ماند 1:14:31 تبیین رابطه فلسفه و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی 1:17:32 سؤال: یک عده ای می‌گویند طهارت کمک میکند شما به فهم درست پیدا کنید، اما شما میگویید با عقل و..‌.، اصلا وقتی طهارت باشند نیاز به این مواجهه ها نیست «لایمسه الا المطهرون»... 1:43:43 استاد ابراهیمی: این اعتقاد من است که ارتباط فلسفه با فهم قرآن آنقدر گسترده است که قابل احصا نیست البته بعلاوه آن دستگاه اصولی و مسئله روح المعنا 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
🔰 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» رهبر انقلاب 74/9/16 @ofoqemobin
استاد پارسانیا.mp3
23.31M
🎧 | ☑️ امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 🎙حجت‌الاسلام حمید پارسانیا همراهی مردم با امام 5:40 نقطه عطف فرهنگی و تمدنی 10:30 مدینه فاسقه فارابی 19:05 امام و میراث معرفتی 25:45 عرفان و فلسفه نظری امام 28:50 انقلاب فرهنگی و حصر 36:11 نامه امام به گورباچف 42:50 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
﷽ . 🔰 و ناگهان دیدم که مردی از دریا برمی‌آید، بر دریا می‌آید -چون ایشان که در اسطوره‌های مهجور، بر آب می‌رفتند- چون عیسای ناصری، چون منصور حلاج و چون شیخ ما که نگاه خداوند بر اوست و اگر خواهد، چون قاصدک‌ها به سیاحتی سبک‌بالانه می‌بَرَدش... پ.ن: قسمتی از کتاب «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» نوشته "نادر ابراهیمی"
📸 تصاویری از ‎بزرگترین مراسم تشییع تاریخ ایران 🔹مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران، با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۳۶۸ و مشارکت ۲۰ درصدی کل جمعیت ایران به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین مراسم‌های تشییع‌جنازه دنیا ثبت‌شده است. جمعیت ایران در آن سال حدود ۵۰ میلیون نفر به ثبت رسیده بود.
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
درِ میخانه گشایید به رویم، شب و روز که من از مسجد و از مدرسه، بیزار شدم 📝او به ما یاد داد که در جامعه دین، باید حاکم باشد، همانگونه خداوند، حاکم تکوین عالم است و علمای دین یا باید عمر خود را در راه تاسیس حکومت اسلامی و یا در راه تقویت آن خرج کنند و غیر از اینکار نفسانیت است. 📍به مناسبت ۳۵مین سالگرد وفات حضرت امام(ره)، از فردا انتشار فصل دوم پادکست حجره با موضوع لوازم هویت طلبگی در دوران انقلاب اسلامی را آغاز خواهیم کرد. 📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀