eitaa logo
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
122 دنبال‌کننده
409 عکس
476 ویدیو
4 فایل
*گاهی می‌نویسم...* ارتباط با ادمین: @MohammadMahdi_BORHAN
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الفجر: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
اگر اندیشه مرگ نباشد و زندگی تا بی‌نهایت ممتد فرض شود، آنگاه هیچ درکی از مسئولیت، اولویت و فوریت در زندگی نخواهد بود. ابوسعید ابوالخیر را پرسیدند از تفسیر این خبر که: "تفکّر ساعة خيرٌ من عبادة سنة". شیخ ما گفت: "یک ساعت اندیشه از نیستی خویش بهتر از یک سال عبادت به اندیشه‌ی هستی خویش." ➕️ @yaminpour
وجدان و خودِ اصیل انسانی تا زمانی‌که گم‌گشته در اهواء‌ و ورّاجی‌ها و بوالفضولی‌های همگانیِ خیابانی است، از ما پنهان است. فقط آن‌گاه که دلشوره‌ی مرگ رخ می‌دهد و انسان مرگ را نه مرگ دیگری بلکه مرگ خود می‌بیند یا با یک مرگ ناگهانی بزرگ غیرمنتظره مواجه می‌شود، در آستانه‌ی افشاشدگی خود قرار می‌گیرد. بیرون از افشاگری مرگ، همه‌ی فهم‌ها منفعلانه و دروغین است و آنچنانکه آوینی در "آخرین دوران رنج" می‌گوید، نظم و انضباط نهیلیستی در متن روزمرگی اختیار و آگاهی انسان را می‌رباید و خفه می‌کند. راز اینکه هنر و شعر در همسايگی رنج و دلشوره‌ی مرگ متولد می‌شود همین آگاهی حقیقی و بی‌پرده از خویش و هستی است. ➕️ @yaminpour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 به این موجودات می‌گویند «روشنفکر»؛ روشنفکر همواره سیسِ خیرخواهی می‌آید و لفظ قلم حرف می‌زند، و از تحمّل مخالف و گفتگوی تمدّن‌ها می‌گوید. امّا پایش که بیفتد، فحش خار و مادر می‌کشد به طرف یا اطراف مقابلش. روشنفکر یک کالبد توخالی‌ست که درونش را با پنبه‌ی حرف‌های قشنگ قشنگ پُر کرده‌اند. همه‌اش باد است. روشنفکر، از متحجّرترین و زورگوترین افراد روزگار است. غیر خودش را آدم حساب نمی‌کند. آشنا شوید: به این موجودات، می‌گویند «روشنفکر».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
المؤمنون: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ﴿۴﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ ﴿۵﴾ إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ ﴿۶﴾ فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ ﴿۷﴾ وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ ﴿۹﴾ أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ ﴿۱۰﴾ الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۱۱﴾
داشتم به امام خمینی(ره) فکر می‌کردم؛ امام بهاری بود که درختان اطراف ما را به ثمر رساند. این درختها خشک بودند و ما اصلاً التفات نداشتیم که اینها چه نوع درختی است و چه میوه‌ای می‌دهد. ناگاه شاخه‌های خشک جوانه زد و شکوفه داد و به بار نشست. یک درخت، آبستن روح جمعی ما بود و سیب جهاد را به‌بار آورد. از درخت دیگر خرمای ایثار پنهان شده در باطن روابط دینی ما ظاهر شد. از جوانه‌ی تاک توکل، انگور امید رویید. باغهای همسایه جنبش‌های رهایی بخش ضد استکباری را ثمر دادند... در جهانی که امام بر ما آشکارش کرده بود، گویی در بهشتی بودیم که شاخه‌ها سر تواضع خود را برای چیدن میوه‌های‌شان پایین کشیده بودند. برخی بعدها با عقل حسابگر خود به این بهار بدبین شدند و به محض خضوع در برابر آن عقل معاش، بهار امام برای‌شان نامرئی شد و از بهشت رانده شدند. اما بسیاری همچنان در سایه سار آن بهارند، راز می‌شنوند و شهید می‌دهند و از میوه‌های توکل و ایثار و جهاد ارتزاق می‌کنند. ➕️ @yaminpour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ھـ۔َـواےِ گِـ۔ـر٘یـ۔ـہ... 🗣 نه بسته ام به کس دل نه بسته کس به من دل چو تخته پاره بر موج رها رها رها من…
صمیمانه با استاد عزیزم حاج آقای اعرافی 🔺خدمت استاد بزرگوار حاج آقای اعرافی سلام علیکم، اینگونه شنیده ام که حضرتعالی بنای بر حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید. به نظرم رسید در این باره چند نکته را خدمتتان تقدیم کنم. این یادداشت را از این جهت علنی پخش میکنم چون بیش از همه طرز فکر بسیاری از طلاب و دوستان عزیزم مرا متوجه برخی کاستی های تحلیلی کرد، که به همین بهانه مناسب دیدم به نقد آنها بپردازم. 🔺اصل حضور شما در انتخابات پیامدها و پیام‌هایی به همراه دارد که توجه به آنها به نظر حقیر، احتمالا، در محاسباتتان لازم باشد. 🔺نکته اول آنکه حضور جنابعالی در انتخابات بنا است چه خلا و چه گرهی را باز کند؟ حتما حضرتعالی متوجه این نکته هستید که دولت موفق آقای رئیسی در سال سوم خود بود، تغییر ریل جدی آن باعث دست اندازهایی خواهد بود که به سود مردم نخواهد بود، آیا حضرتعالی مورد تفاهم و اتفاق نظر مجموع دولت فعلی و وزرای کلیدی آن هستید؟ یا بنای ساختن بنای جدیدی دارید؟ اگر این دومی است، با آن اشکالی که عرض شد چه خواهید کرد؟ 🔺نکته دوم حضور شما در این انتخابات بخواهید یا نخواهید به معنای حضور نماینده رسمی حوزه علمیه قم در انتخابات است، با این حساب رای نیاوردن شما در نگاه مردم و منظر بیرونی جهانی چه معنایی خواهد داشت؟ رای آوردن شما هم معنایش آن است که فشارهای اقتصادی و معیشتی که بر گرده مردم عزیز ما می‌آید توسط رسانه ها، به پای حوزه علمیه نوشته خواهد شد. چه لزومی برای چنین هزینه کردنی وجود دارد؟ 🔺نکته سوم آنکه بخواهیم یا نخواهیم، حضور یک فقیه عالی رتبه در این شرایط در این بستر، معنایش مهیا شدن برای سمت رهبری به نظر میرسد، من شک ندارم که حضرتعالی ذره ای چنین محاسباتی نداشته اید و نخواهید داشت، لکن این فهم از رفتار حضرتعالی به این راحتی قابل رفع نیست. همین تحلیل در پس ذهن بسیاری از جوانان انقلابی نوعی اشمئزاز و رنجش از حوزه علمیه ایجاد خواهد نمود. 🔺نکته چهارم اینکه حضرتعالی به خوبی مستحضر هستید که سطح مدیریت خرد و کلان و سطح امامت و رهبری اجتماعی که ذاتا کار حوزه های علمیه است با هم متفاوت است. حضور شما در این جایگاه به معنای آن است که خود را از بسیاری از مدیران کارکشته تربیت شده در دامان جمهوری اسلامی کارآمدتر میدانید، اینکه حضرتعالی در جایگاه یک عالم حوزوی توان رهبری اجتماعی داشته باشید( که به قول حضرت امام ره، ویژگی هر مجتهد حقیقی باید همین باشد) به معنای آن نیست که شما بهتر از دیگران توان مدیریت خرد و کلان را نیز داشته باشید. 🔺نکته پنجم، نتیجه نکته پیشین است. به نظر میرسد این حضور حضرتعالی خواه ناخواه همراه این پیام خواهد بود که شما شهید عزیز رییسی عالم مجاهد را نیز همینگونه قرائت می‌کنید. حتما مطلع هستید که بسیاری از نیروهای سیاسی علاقه دارند چنین تصویری از ایشان بسازند، یعنی یک عالم متخلق حوزوی که بدون توانمندی و کارآمدی لازم البته، لیاقت شهادت داشت، حال آنکه شما بهتر میدانید ایشان چنین نبود، ایشان تجربه مدیریت‌های خرد و کلان در سمت‌های مختلف و موفق داشت، او مدیری به شدت کار کشته و کارآمد بود، این را نتایج خیره کننده دولت ایشان نشان میدهد، به نظر میرسد این حضور همراه با تنقیص و تحریف ناخواسته ایشان باشد، اتفاقی که حضرتعالی نیز راضی به آن نیستید. 🔺نکته ششم آنکه برخی از دوستان ما توجیهاتی برای ورود شما به عرصه انتخابات می‌شمارند که انصافا تعجب آور است، مثلا ورود شما را با ابتدای دهه شصت که علمای ما وزیر و نخست وزیر و رئیس جمهور می‌شدند مقایسه می‌کنند. حال آنکه رهبری در جلساتی بارها گفته اند امروز انقلاب از این جهت با آن دوره قابل مقایسه نیست( بد نیست سخنان ایشان در جمع چهل نفر فعال جهادی را از این جهت دوستان ما ببینند) یا مثلا ورود شما به فقه تمدن ساز و رویکردهای تمدنی شما یا فقه تربیت و امثالهم را برای ریاست جمهوری از مهارت‌های لازم برای مدیریتی پیچیده و بغرنج در این شرایط لازمتر بدانند. شما خود بهتر میدانید این تحلیل‌ها تا چه اندازه فانتزی و تخیلی و دور از وادی است، به نظر من قطعا شما با این تحلیل‌ها به میدان نخواهید آمد، لکن اصل حضورتان این گونه معانی را به ذهن خواهد آورد که طلاب ما هنوز نه "زمان" را درست می‌شناسند و نه "مکان" را. 🔺خدا می‌داند هم به حضرتعالی و هم به دیگر دوستان خیرخواه شما علاقمندم ولی بر خود تکلیف دیدم نکاتی که به ذهن قاصرم رسید با حضرتعالی در میان بگذارم. خداوند بهترین نتایج را برای ایران عزیز و امت اسلام رقم بزند. برای حسن عاقبت این شاگرد کم سواد خود نیز دعا بفرمایید. والسلام علیکم و رحمه الله شیخ علی مهدیان @ali_mahdiyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙کلیپ صوتی"غلت عبث"🎙 ▶️ ویژه برنامه 💠 غم اگر اصالت داشته باشد نمی‌سوزد بلکه میسازد اما در یأس اصالت مطرح نیست. یأس می‌سوزد... 🔰 در موازنه مقاومت و استکبار از فاجعه‌‌هایی که شمارشان از حسابمان خارج شده داغ بر سینه و غم داریم. این غم اصالت دارد.. ما را می‌سازد... 🔻اما استکباری که به اجساد کودکان نیز می‌تازد، نه خشمش نه غم و نه یأس و نه امیدش هیچ یک اصالت ندارند. 🔺همه بی‌ریشه‌هایی‌اند که آتش به خرمن خود انداخته‌اند❗️ 📻 کاری از رادیو روایت 📻 ┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچوقت ذره ای به نمایش اخلاق مصطفی ملکیان ارادتی نداشتم. فرومایگی و نوسان فکری (از به قول خودش بنیادگرایی تا عقلانیت و معنویت!) در او موج میزند. او نماد اضمحلال انسان شرقی در زیر دست و پای غرب است. ببینید همین استاد فلسفه اخلاق که سالها همه را از مطلق گویی بر حذر داشته در این چند ثانیه چند حکم مطلق و جزمی بی اساس صادر میکند و در مورد چیزهایی که قطعا اطلاعی از آن ندارد یاوه می بافد... افسوس بر ذهن جوان ایرانی که سالها توسط این جماعت مورد حمله و نابودی قرار گرفت و اینان به عنوان نماینده فکر و فلسفه به او معرفی شدند. @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙کلیپ صوتی "ملت دعوت"🎙 🎤 خوانش نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی 💠 طول موج صدا از چله کمان رها شده و در قلب شیطان اکبر، طنین الله‌اکبر را تجسد می‌بخشد. 🔰 امتی چهل‌ساله از ژرفنای قیام، شما را به مقاومت بشارت میدهد؛ فاستقم کما امرت 🔻 این صدای جمهوری اسلامی ایران است 📻 کاری از رادیو روایت 📻
📍عصرانه علمی۱ 🔹نسبت فلسفه و تفسیر در نگاه علامه 🔸در نگاه اولیه ممکن است اینطور به نظر برسد که در نگاه علامه طباطبایی تفسیر و علم فلسفه یک رابطه تنگاتنگ و جدایی ناپذیری داشته باشند زیرا به همان اندازه که ایشان مفسر هستند، فیلسوف هم هستند، پس باید نسبت ضروری و واضحی بین فلسفه و علم تفسیر در نگاه علامه طباطبایی وجود داشته باشد 🔻اما مسئله به این سادگی نیست 🔹ایشان در مقدمه تفسیر المیزان، در توضیح اولیه درمورد تفسیر، سیری را از ادوار مختلف تفسیری بیان می‌کنند. 1⃣تفسیر به الفاظ با استناد به احادیث پیامبر اکرم و صحابه ایشان 2⃣با گسترش اسلام و حکومت اسلامی، و شکل گرفتن آیینها و مذاهب مختلف و تضارب آراء کلامی و مذهبی، راهی برای ورود مبانی کلامی در شرح و تفسیر آیات قرآن به وجود آمد 3⃣تفسیر فلسفی با مبانی خاصی که در فلسفه اشراق یا مشاء مطرح بوده است 4⃣نگاه اهل عرفان و تصوف با اندیشه‌های صوفیه خاصشان به آیات و شرح و تفسیر آیات با این نگاه 5⃣و سده‌های اخیر که مسئله حس‌گرایی و پوزیتیویست و... رشد پیدا کرده و جامعه متدین ما را به سمت تفسیر‌هایی با محوریت اصالة حس و طبیعت بردند. ♻️ایشان در مقام ارزیابی یک خط بطلان بر تمام این مشارب می‌کشند. و این خط بطلان حتی شامل دخالت دادن مبانی فلسفی و حکمی هم در تفسیر قرآن می‌شود، ایشان تصریح می‌کنند. 🔹این دخالت دادن موجب میشود به جای اینکه ما به دنبال این باشیم که آیات قرآن چه می‌گوید، به دنبال این می‌رویم که آیات قرآن چه باید بگوید! 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
📍عصرانه علمی۲ 🔹نگاه علامه طباطبایی به حکمت و فلسفه 🔸مشهور حکما پیش از ورود به حکمت با تقسیم حکمت نظری و حکمت عملی شروع می‌کردند و یکی از شاخه‌های حکمت نظری را فلسفه می‌دانستند 🔻اما مرحوم علامه اصلا ورودشان اینطور نیست و با این نگاه وارد فلسفه نمی‌شوند، نه در بدایه و نه در نهایه و نه در اصول فلسفه ❓چرا؟ این چرا خیلی مهمه چون مرحوم علامه یک نظام سازی متفاوتی در فلسفه و حکمت ارائه دادند و آن مدخل نهایه الحکمة است. ایشان اعتقادشان این است که ملاصدرا فلسفه را از «وجود» شروع کردند اما من از من «مطلق واقعیت» آغاز می‌کنم 🔹ایشان می‌خواهند بفرمایند که اگر ما توجه کنیم به مطلق واقعیت که با آن دفع سفسطه کردیم، این مطلق واقعیت که مبدأ شروع فلسفه است، دیگر نمی‌تواند یکی از علوم در کنار پنج علم دیگر حکمت باشد... 🔹تأثیر این حرف چیست؟ این حرف باعث می‌شود که فلسفه یک علو و استعلایی پیدا می‌کند که تمام علوم نظری و عملی باید ذیل آن تعریف بشود، یعنی فلسفه در عرض شاخه‌های حکمت نظری و عملی نیست. 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍عصرانه علمی با حضور استاد ابراهیمی 1:09 نسبت فلسفه و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی 10:27 سؤال از علامه: اگر این نگاه را قبول ندارید، قرآن را چطور تفسیر کنیم؟ 12:57 اگر فلسفه تفسیر فلسفی و تفسیر قرآن هیچ رابطه‌ای با هم ندارند، چرا علامه طباطبایی آنقدر به فلسفه و حکمت پرداخته‌اند؟ 20:49 نگاه علامه طباطبایی به حکمت و فلسفه 39:30 تبیین نگاه علامه به تفسیر 48:20 علامه طباطبایی ۲۰ جلد تفسیر نوشتند و در این ۲۰ جلد ۱۵ صفحه مقدمه داریم و حرف اصلی علامه در مقدمه فرمودند که کل تفسیر بر آن بنا شده و آن مسئله «روح المعنا» است. 1:04:04 مبنای استنباطات امام و علامه روح المعناست، اگر روح المعنا را از المیزان بگیریم، چیزی از المیزان نمی‌ماند 1:14:31 تبیین رابطه فلسفه و تفسیر در نگاه علامه طباطبایی 1:17:32 سؤال: یک عده ای می‌گویند طهارت کمک میکند شما به فهم درست پیدا کنید، اما شما میگویید با عقل و..‌.، اصلا وقتی طهارت باشند نیاز به این مواجهه ها نیست «لایمسه الا المطهرون»... 1:43:43 استاد ابراهیمی: این اعتقاد من است که ارتباط فلسفه با فهم قرآن آنقدر گسترده است که قابل احصا نیست البته بعلاوه آن دستگاه اصولی و مسئله روح المعنا 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
🔰 من یقین دارم، آن پیرمرد نورانی، معنوی، عالم، زاهد و عارف که این انقلاب با دست توانای او بنا، غرس، آبیاری و میوه چینی شد، اگر در جوانی، آن راز و نیازها و آن عبادتها، تفکّرها و توسّلها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمیآمد، این کارهای بزرگ از او صادر نمیشد. مرحوم آقای حاج میرزا جواد آقای تهرانی که از علمای بسیار مؤمن، زاهد و خالص بود و در مشهد، بسیاری ایشان را میشناختند، نزدیک سی سال پیش از این، به بنده گفت: «من در جوانی برای تحصیل به قم رفتم و آن زمان، امام را در حرم مطهّر دیدم. نمیشناختم ایشان کیست. دیدم که یک سیّد طلبه جوان و نورانی در حرم ایستاده، تحت الحنک را انداخته، نماز میخواند و اشک میریزد و تضرّع میکند.» حاج میرزا جواد آقای تهرانی میگفت: «من او را نشناخته، مجذوبش شدم و از بعضی پرسیدم این آقای نورانی کیست؟ گفتند این آقا روح‌اللَّه خمینی است. وقتی آقا روح‌اللَّه، در دوره جوانی، آن سرمایه و ذخیره را پدید می‌آورند، آن وقت در سنّ هشتاد سالگی، امام و بنیانگذار حکومت جمهوری اسلامی میشوند.» رهبر انقلاب 74/9/16 @ofoqemobin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | ☑️ امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 🎙حجت‌الاسلام حمید پارسانیا همراهی مردم با امام 5:40 نقطه عطف فرهنگی و تمدنی 10:30 مدینه فاسقه فارابی 19:05 امام و میراث معرفتی 25:45 عرفان و فلسفه نظری امام 28:50 انقلاب فرهنگی و حصر 36:11 نامه امام به گورباچف 42:50 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
﷽ . 🔰 و ناگهان دیدم که مردی از دریا برمی‌آید، بر دریا می‌آید -چون ایشان که در اسطوره‌های مهجور، بر آب می‌رفتند- چون عیسای ناصری، چون منصور حلاج و چون شیخ ما که نگاه خداوند بر اوست و اگر خواهد، چون قاصدک‌ها به سیاحتی سبک‌بالانه می‌بَرَدش... پ.ن: قسمتی از کتاب «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد» نوشته "نادر ابراهیمی"
📸 تصاویری از ‎بزرگترین مراسم تشییع تاریخ ایران 🔹مراسم تشییع پیکر امام خمینی(ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران، با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر در سال ۱۳۶۸ و مشارکت ۲۰ درصدی کل جمعیت ایران به‌عنوان یکی از شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین مراسم‌های تشییع‌جنازه دنیا ثبت‌شده است. جمعیت ایران در آن سال حدود ۵۰ میلیون نفر به ثبت رسیده بود.