eitaa logo
نقد الحاد و آتـِـئیسمــ 🚫
1.4هزار دنبال‌کننده
11 عکس
5 ویدیو
4 فایل
📨نقد الـحاد و آتئیسمـ 🔵 علم‌ و دین 🔵 شبهات 🔵 مقالات و کتب علمی اینستاگرام: instagram.com/_u/naghde_elhad ارتباط: @Mahjuoor
مشاهده در ایتا
دانلود
❌محاجه با حوزه (البته با اجازه بزرگترها)❌ ✍نقادی رحیم‌پور درباره وضعیت نامطلوب و نامقبول حوزه علمیه و جامعه فقهی شیعی با مخالفت‌های گوناگونی روبرو شد که بخش کم اهمیت آن ناظر به یکی دو تراکت احمقانه در حاشیه برنامه بود اما از نظر محتوایی، برخی مراجع و برخی روحانیون معروف به فضلاء مثل جواد فاضل لنکرانی و سبحانی و... مخالفت‌های متفاوتی داشتند که شایسته تأمل و توجه بود. ✍لُب کلام رحیم‌پور این بود که حوزه‌های فقهی در قم و نجف و... ناظر به مسائل واقعی و مبتلابه اجتماعی و سیاسی مثل حکومت و تمدن و... ورودی ندارند. حالا یا اساسا اعتقادی برای ورود به این مسائل ندارند یا دانایی لازم را برای مواجهه مجتهدانه با این مسائل ندارند. در مقابل، آقایان در مخالفت ادعا کرده‌اند که هم اعتقاد دارند و هم دانایی لازم را دارند و رحیم‌پور چون از حوزه بی‌اطلاع بوده است، متوجه نیست و نفهمیده یک حرفی زده است. ✍به نظرم این ادعا قابل آزمون است و با طرح چند مسئله واقعی و مصداقی می‌توان رحیم‌پور و امثال او را از جهالت خارج کرد:👇 ✍شیعه معروف است به عدلیه و جایگاه عدالت در متون دینی منحصر به فرد و اساسا نظم سیاسی شیعی، نظمی عدالت بنیاد است. حوزه و فقه هم که سابقه هزار ساله دارد. سئوال از آقایان علما و فضلا این است آیا با این اوصاف، انتظار داشتن نظریه‌ای درباره عدالت خصوصا عدالت اجتماعی و توزیعی انتظار گزافی است؟ آیا در همه جامعه فقهی شیعی، یک کار تئوریک درباره عدالت به اندازه کار راولز در سنت لیبرالی وجود دارد؟ از لیبرال‌ترین لیبرال‌ها مثل هایک (لیبرتارین‌ها) تا کامنتارین‌هایی مثل والزر و سندل تا انواع و اقسام گرایش‌ها در چپ‌ها درباره عدالت، نظریه و نظریه‌هایی را برساخته‌اند. درحالیکه نه به اندازه شیعه عمق عدالتخواهانه داشته‌اند و نه متون درجه اولی مثل قرآن و نهج‌البلاغه و... را در اختیار داشته‌اند! انسان از خودش به عنوان شیعه علی که تجسم تئوریک و عملی عدالت است، شرمنده می‌شود که چرا ما حرف حسابی درباره عدالت نتوانسته‌ایم بزنیم؟ اگر غیر از این است بفرمایید. ✍تنبیه‌الامه و تنزیه‌المله نائینی در ۱۳۲۷ قمری در پاسخ به پرسش زمانه یعنی مشروطه نوشته شده است. بعد از ۱۱۰ سال، کاری در حد و اندازه کار نائینی در فقه سیاسی ما با اینکه چهل سال از تأسیس نظم سیاسی نوبنیاد ج.ا.ا گذشته است، انجام شده است؟ از این بالاتر این که کار همین کار نائینی چنان مهجور واقع شده است که جناب صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته ادعا می‌کند که این کتاب که از اول به فارسی نوشته شده است، به زبان عربی است(!!!) و آنچنان کسی متعرض این مسئله نشده است که خطای زیباکلام حتی در تجدیدچاپ‌های بعدی کتاب تکرار می‌شود. ✍اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بی‌سوادی و بی‌مایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالی‌ها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمی‌توانند توپ بزنند و نزده‌اند. ✍سطح درگیری‌ها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی می‌کرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیف‌نژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفی‌پورها جور کار را می‌کشند. ✍آیا حوزه و فقه می‌تواند در برابر این وضعیت اقتصادی کشور بعد از چهل سال از انقلاب، شانه از بار مسئولیت خالی کند؟ اگر مسئولین کشور بخواهند بر اساس مُر اسلام، اقتصاد کشور را اداره کنند، حوزه علمیه نظریه‌ای پرورده و نهادسازی‌های لازم را برای پیشنهاد دارد یا جز تکرار حرام بودن ربوی بودن اقتصاد و ربا جنگ با خداست، حرف دیگری ندارد؟ ✍دستگاه قضایی نزدیک‌ترین عرصه حکومتی و در عین حال حداقلی‌ترین بخش به حوزه فقه است. در این چهار دهه نیز کسانی سکاندار اداره آن شده‌اند که ویژگی مهم آنها اجتهاد فقهی مصطلح در حوزه‌ها بوده است. خوب به قوه قضائیه نگاه کنید. چقدر قابل دفاع است؟ ✍بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیم‌پور تأثیری در واقعیت ندارد و واقعیت‌ها و چالش‌ها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیم‌پور گفت، رادیکال‌تر است. اگر با سخنانی در این حد طاقت از دست بدهید، در مواجهه با آن واقعیت رادیکال‌تر، چه خواهید کرد؟! دکتر پرویز امینی @najva_net@feghheakbar @naghde_elhad
فواید سیل (یکی از مصادیق برهان شر ادعایی ملحدین ) برای اکو سیستم . You have to know that there are many benefits of the flooding . For the farmers and the people in the agricultural sector , It helps them in the long run by providing the nutrients to the soil that were lacking , It makes thesoilmore fertile and increases the agricultural production شما باید بدانید که سیل دارای فایده های بسیار زیادی است برای کشاورزان و مردمی که در بخش کشاورزی فعالیت میکنند. سیل در بلندمدت کمک میکند مواد مغذی خاک ها فراهم شود . این باعث می شود که خاک حاصلخیز تر شود و تولید کشاورزی افزایش یابد  the floodplains provide the wide range of benefits to the ecosystem and the community that include , The flood storage and the erosion control سیلاب ها بخش وسیعی از مزایای اکوسیستم را شامل میشوند . این مزایا شامل ذخیره سازی سیل و کنترل فرسایش است. It is very important to know that the flood offers the groundwater recharge , It offers the habitat for the variety of fish and the wildlife , including the rare and the endangered species , It offers the biological productivity , They provide the fertile soils with high rate ofplantgrowth and diversity , richer the agricultural harvests , and healthier forests این بسیار مهم است که بدانید سیلاب ها باعث افزایش منابع آبهای زیر زمینی میشوند. و باعث فراهم شدن زیستگاه مناسب برای ماهی ها و حیات وحش از جمله گونه های در خطر انقراض میشود. همچنین زمینه ی تولید محصولات بیولوژیکی را فراهم میکند . آنها خاک های حاصلخیز با سرعت رشد بالا و تنوع گیاهی را فراهم میکنند https://www.online-sciences.com/the-environment/the-flood-advantages-and-disadvantages/ نقد الحـاد و آتئیسمـْـ 🆔 @Naghde_elhad
🔻 آتئیسم و حرامزادگی (birth unmarried ) قسمت اول ✍مقدمه : تولد فرزندان خارج از چارچوبِ ازدواج که در عرف به آن حرامزادگی گویند (معادل birth unmarried ) تبعات بسیار سنگینی برای کودکان بینوایی که از این راه قدم در دنیا نهاده اند دارد . بسیاری از این کودکانِ ناخواسته نطفه شان در رابطه های دوستی و یا در مهمانی ها و خوشگذرانی های بعد از مستی شکل گرفته و مهمترین چیزی که باید با آن در طول زندگی کنار بیایند همین موضوع است : "ناخواسته بودنشان" این کودکان علاوه بر تحقیرهای اجتماعی که در همه ی جوامع اعم از مدرن و غیر مدرن وجود دارد معمولا باید با درد "یتیم بودن در عین نبودن" کنار بیایند . این کودکان تازه اگر از سقط شدن جان سالم بدر ببرند با احتمال بسیار بالا و تنها بدلیل ناخواسته بودنشان توسط پدر و مادرشان رها می شوند تا یا بمیرند یا در یتیمخانه ای بعنوان یک یتیم بزرگ شوند . 🔹1- سوال : ارتباط بین تفکرالحادی و حرامزادگی چیست ؟ و چگونه تفکرالحادی منجر به گسترش حرامزادگی شده است ؟ پاسخ : "روابط آزاد جنسی" همان چیزیست که مورد تایید آتئیست هاست و از قضا ریشه ی اصلی حرامزادگی در دنیا هم هست و ارتباط بین آتئیسم و حرامزادگی را در "روابط آزادجنسی" میتوان خلاصه کرد. 🎓 2-اکثر کودکان‌حرامزاده در روابط آزاد جنسی (از طریق زوج های همخانه ای که ازدواج نکرده اند) بدنیا می آیند . A majority of unmarried births now occur to cohabiting parents 📚 http://bit.ly/2B9T2Ez 🔹3- بنابر آمار ARIS بیش از نیمی از آتئیست ها و اگنوستیک ها هر گز ازدواج نمی کنند !! با توجه به سابقه ی آتئیست ها در امور جنسی می توان گفت اکثریت اتئیست هایی که ازدواج نمی کنند روابط آزاد جنسی خواهند داشت و نه زندگی ای زاهدانه ، زیرا بسیار بعید است افرادی که از رابطه ی جنسی با مردگان و حیوانات و محارمشان دفاع می کنند زندگی ای زاهدانه در پیش گیرند (!) "more than half of all atheists and agnostics don’t get married." 📚 https://creation.com/atheism 🎓4- روابط آزاد جنسی انقدر برای آتئیست ها ارزشمند است که حتی پس از ازدواج‌هم از آن دست نمی کشند ؛ بعنوان مثال آتئیست مشهور ریچارد داوکینز می گوید : چه دلیلی دارد که شما معشوقه تان را از لذت رابطه ی جنسی با دیگران محروم کنید ؟ وقتی خود او به این کار گرایش دارد . Why should you deny your loved one the pleasure of sexual encounters with others, if he or she is that way inclined? 📚 http://bit.ly/2JbxUwS پی نوشت : بطورخلاصه حرامزادگی محصول روابط آزاد جنسی است که آتئیست ها از آن حمایت می کنند . در قسمت آینده آمارهای سرسام آوری از میزان حرامزادگی در دنیا را خواهیم خواند تا ببینید تفکر الحادی چه بر سر کودکان بینوا اورده ، کودکانی که اگر هم از سقط شدن جان سالم بدر ببرند باید داغ تک والدینی و یا یتیمی را به دوش بکشند ، صرفا چون ناخواسته بوده اند و حاصل یک خوشگذرانی بعد از مهمانی حین مستی ! 💡 نقد الحاد و آتئیسمـْ @Naghde_elhad
❁↫ هم یکی از دلایل فراموشی و امام بوده و خواهد بود. 🚨 شما هم مراقب حسادت باشید، حسادتی که شما را از امامتان دور خواهد کرد! را بشنوید: ↯ 🆔 @naghde_elhad
آوای مادرانه - مولا 1 .mp3
16.68M
اینبار روایت گر آنهایی است که امامشان را رها کردند!! قسمت اول: حسود 🆔 @naghde_elhad
🌹 احتجاج امیرالمؤمنین علی (ع) به حدیث غدیر 🔸 امیرالمؤمنین علی و بقيه ائمه معصومین عليهم السلام در موارد بسياری به حديث غدير احتجاج كرده اند. برای نمونه از منابع عامه؛ احمد بن حنبل در مسندش با سند صحيح نقل مى كند: 🔸على (ع) صحابه را در رَحَبَه جمع نمود و آنان را سوگند داد هر آن چه كه در غدير خم از پيامبر اكرم (ص) شنيده اند، بر خيزند و گواهی دهند. تعداد زيادی از صحابه بر خاسته و شهادت دادند كه رسول اكرم (ص) در غدير خم دست على را گرفت و فرمود «أَتَعْلَمُونَ أَنِّي أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» آيا مى دانيد كه ولايت من بر مؤمنين از خود آنان بيشتر است؟ پاسخ دادند: بلى! آنگاه فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا مَوْلاَهُ» هر كس من مولای او هستم، على مولای او است. 📚 مسند احمد، ج 4، ص 370. هيثمی گفته است: راويان حديث مورد اعتماد و ثقه هستند: «ورجاله رجال الصحيح». 📚 مجمع الزوائد ج 9، ص 104. البانی عالم سرشناس وهابیان نيز گفته است: سند اين روايت صحيح است و شرط صحيح بخاری را دارد: «وإسناده صحيح علي شرط البخاري». 📚 سلسلة الأحاديث الصحيحة، ج4 ص331. @Naghde_elhad
💠هوالعزیز ⚜قال علیه السلام: حب الله نار لا یمر علی شیء الا احترق و نور الله لا یطلع علی شیء الا أضاء. آتشی است که به هر چیز برسد، آن را بسوزاند و نور خدا به هر چه نزدیک شود، فروزانش کند. مصباح الشریعه، ص ۵۲۱ 💠از زیباترین القاب مولای جن و انس، آقا امیرالمومنین علیه الصلوة و السلام است، که در زیارت_مطلقه ایشان به این لقب شریف تصریح شده است. 👈عرب ها به هرچیزی که با آن آتش بر می افروزند را می گوید مثل سنگ چقماق و مثل فندک و کبریت و.... 👈حال در زیارت شریفه مطلقه آقا امیرالمؤمنین را نیز به این اسم می خوانیم و لذا ترجمه این لقی شریف نسبت به ایشان این می شود که یعنی سلام برتو ای آقایی که خداوند تو را مامور کرده تا سوختگان عالم را، تو آتش عشق_الهی بر خرمن هستی شان افکنی و پرده از دیدگانشان برداری و تا آخرین مراتب فناء فی الله و بقاء بالله دستگیری آنها را دستگیری کرده و به سلامت تا مقصد برسانی. 💟زیارت مطلقه حضرت امیر صلوات الله علیه: السَّلَامُ عَلَى أَبِی الْأَئِمَّةِ وَ خَلِیلِ النُّبُوَّةِ الْمَخْصُوصِ بِالْأُخُوَّةِ السَّلَامُ عَلَى یَعْسُوبِ الدِّینِ وَ الْإِیمَانِ وَ كَلِمَةِ الرَّحْمَنِ السَّلَامُ عَلَى مِیزَانِ الْأَعْمَالِ وَ مُقَلِّبِ الْأَحْوَالِ وَ سَیْفِ ذِی الْجَلَالِ وَ سَاقِی السَّلْسَبِیلِ الزُّلَالِ السَّلَامُ عَلَى صَالِحِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَارِثِ عِلْمِ النَّبِیِّینَ وَ الْحَاكِمِ یَوْمَ الدِّینِ السَّلَامُ عَلَى شَجَرَةِ التَّقْوَى وَ سَامِعِ السِّرِّ وَ النَّجْوَى السَّلَامُ عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ الْبَالِغَةِ وَ نِعْمَتِهِ السَّابِغَةِ وَ نِقْمَتِهِ الدَّامِغَةِ السَّلَامُ عَلَى الصِّرَاطِ الْوَاضِحِ وَ النَّجْمِ اللَّائِحِ وَ الْإِمَامِ النَّاصِحِ وَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ. المزار للشهید الاول. ❤️💛💙💚 🆔 @naghde_elhad
. 🔺 آیا مراد از «مولی» در حدیث غدیر، "دوست" و «محبوب» است؟! 🔷 برخی از اهل سنّت گفته اند منظور از کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، «محبوب» است؛ به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرموده ای مردم امام علی (ع) را صرفا دوست بدارید و او را محبوب خود بدانید! در پاسخ به مدّعای نادرست فوق باید گفت: 1️⃣ اولاً هیچ قرینه ای برای ترجیح این معنا [یعنی حبّ] نسبت به سایر معانی مولی [از جمله اولی] وجود ندارد. 2️⃣ ثانیاً مستلزم تحصیل حاصل و لغو است! چرا که نبی اکرم (ص) در مناسبت های مختلف و روایات متعدّد به این مسأله اشاره نموده بودند که: «لا یحبّک إلا مؤمن ولایبغضک إلا منافق» (السنن الکبری للنسائی، ج 5، ص 137)؛ و همچنین: «من احبّک فقد احبّنی، و من ابغضک فقد أبغضنی» (أمالی الصدوق، ص 656). [با این وجود دیگر نیازی نبود پیامبر (ص) ده ها هزار نفر را در حجة الوداع و در غدیر خم یک جا جمع کنند و همان حرف تکراری که قبلاً به مناسبت های گوناگون فرموده و همه شنیده بودند را باز هم تکرار کنند!!]. 3️⃣ ثالثا اگر معنای «مولی» در حدیث غدیر «محبوب» باشد، پس چرا عمر – همان طور که در مسند احمد آمده - به امام علی (ع) گفت: بر تو گوارا باید ای پسر ابی طالب، تو روز را به شب رساندی و شب را صبح کردی در حالی که مولای هر مؤمن و مؤمنه هستی؟! (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). این گفتۀ عمر از دو حال خارج نیست: یا اینکه عمر تا روز غدیر امام علی (ع) را دوست نداشت که در این صورت از امر رسول خدا (ص) – که در روایات متعدّدی آمده - سرپیچی نموده است؛ جدای از لوازم مهمّ دیگری که بر این نافرمانی مترتب می شود؛ و یا اینکه رسول خدا (ص) به امام علی (ع) نشان و مقامی عطا فرموده بودند که تا قبل از روز غدیر به ایشان نداده بودند و این چیزی است که عمر فهمیده بود و به همین دلیل است که به علی (ع) تبریک گفت: «هنیأ لک یا ابن ابی طالب أصبحت وأمسیت مولی کلّ مؤمن ومؤمنة» (مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج 4، ص 281). ✔️ بنابراین کلمۀ «مولی» که در حدیث غدیر آمده، به هیچ وجه به معنای محبوب و محبّ نیست، بلکه همان طور که در بحث های پیش گذشت، معنایی جز «اولی به تصرّف» نمی تواند داشته باشد و این معنا از مولی، به خوبی از صدر خود حدیث غدیر که رسول اکرم (ص) بدان تصریح فرموده اند آشکار است: «یا بریدة ألست أولی بالمؤمنین من انفسهم؟ قلت: بلی یا رسول الله. قال: من کنت مولاه فعلیّ مولاه» (مسند الامام احمد بن حنبل، تحقیق: شعیب الارنئوط، ج 38، ص 32). همان طور که در این روایت مشهود است، مراد از "مولا"، همان "اولی" است که پیامبر خدا (ص) برای فهماندن معنای صحیح "مولا"، کلام خود را با آن آغاز نموده اند؛ وگرنه جمله اول رسول اکرم (ص) لغو می بود! 📚 مطارحات فی الإمامة، ص 488 ✅ @Naghde_elhad
📝 آیا علم و دین در تضاد هستند؟ آیا پذیرش داروینیسم به معنی نفی وجود خداوند است؟ Charles Darwin’s theory of evolution explains how organisms evolved from natural selection and the survival of the fittest. Darwin never mentioned God in his theory nor did he explain why the process of evolution originally occurred. Darwin’s theory is scientifically proven as true. Just because his theory is true does not mean the existence of God is false. evolution could be God’s tool in the creation of humans تئوری تکامل داروین توضیح می‌دهد که چگونه ارگانیسم ها از طریق فرایند انتخاب طبیعی تکامل یافتند. داروین هرگز در تئوری خود به خدا اشاره نکرد و توضیح نداد که چرا فرایند تکامل در اصل رخ داده است . تکامل داروین به لحاظ علمی تائید شده است. اما درست بودن این نظریه به این معنی نیست که وجود خدا غلط است . تکامل میتوانست ابزار خدا برای خلقت انسان ها باشد https://scholarblogs.emory.edu/millsonph115/2014/09/22/evolution-and-god-can-coexist/ people of many different faiths and levels of scientific expertise see no contradiction at all between science and religion. Science investigates the natural world , while religion deals with the spiritual and supernatural — hence, the two can be complementary. افراد با باور و سطوح علمی مختلف تائید میکنند که هیچ اختلافی بین علم و دین وجود ندارد . علم دنیای مادی را بررسی میکند در حالیکه دین با معنویت و معرفت سر و کار دارد . به همین دلیل این دو میتوانند در کنار هم ، و مکمل یکدیگر باشند . https://undsci.berkeley.edu/article/science_religion Today, physicist have attempted to reconcile science and religion and explore the ways in which both contribute to a search for truth and meaning. The scientific discipline, with its emphasis on empirical evidence, can answer important questions about how the universe functions, while religion can provide alternate explanations to fill gaps in scientific knowledge, and answer existential questions that science cannot امروزه فیزیکدانان تلاش میکنند تا علم و دین را بیش از پیش با هم آشتی دهند و راه هایی را پیدا کنند که علم و دین با کمک یکدیگر منجر به یافتن حقیقت جهان شوند. حوزه علم با تاکید بر شواهد تجربی میتواند سوالات انسانها در مورد مکانیسم کارکرد جهان را پاسخ دهد ، در حالی که دین میتواند توضیحاتی ارائه دهد که شکاف های علمی را پر کند و به سوال هایی پاسخ دهد که علم نمیتواند به آنان پاسخ دهد https://berkleycenter.georgetown.edu/forum/the-complementarity-of-science-and-religion نکته جالب توجه این است که حتی دانشمندان اتئیست هم به عدم تضاد علم و دین باور دارند . برای مثال مارتین ریس استاد فیزیک و اختر شناس مشهور عنوان می‌کند : Let me say that I don't see any conflict between science and religion. I go to church as many other scientists do. I share with most religious people a sense of mystery and wonder at the universe and I want to participate in religious ritual and practices because they're something that all humans can share. اجازه دهید بگویم من هیچ تضادی بین علم و دین نمی بینم. من مانند بسیاری از دانشمندان به کلیسا می‌روم. من حس رمز و راز و شگفتی در جهان را با مردم مذهبی به اشتراک میگذارم. من میخواهم در مراسم های مذهبی شرکت کنم و اعمال مذهبی را انجام دهم. زیرا انها چیزی هستن که همه انسان ها می‌توانند به اشتراک بگذارند https://www.azquotes.com/quote/575513 اریک کندل استاد روانپزشکی دانشگاه کلمبیا و برنده جایزه نوبل پزشکی : Religion and science speak to two different spheres. Science speaks to understanding the universe in which we live and  Religion tells you how to structure your life, how to live a moral life, how to interact with members of your family with other people. And in some cases gives you a view of the life hereafter.  I’m Jewish, but I’m not religious, and I see no conflict between religion and science علم و دین از دو حوزه متفاوت صحبت میکنن . علم از جهانی که در آن زندگی می کنیم سخن می گوید. اما دین به شما می گوید که چگونه زندگی خود را بسازید ،چگونه زندگی اخلاقی داشته باشید ،چگونه با اعضای خانواده و مردم دیگر تعامل داشته باشید دین به شما یک تصویر از زندگی آخرت می‌دهد. من یهودی هستم اما مذهبی نیستم و هیچ تضاد بین علم و دین نمی بینم https://bigthink.com/in-their-own-words/i-see-no-conflict-between-religion-and-science 🆔 @Naghde_elhad
📝مذهب چه نقشی در زندگی دارد ؟(تحقیقات جدید) 🔺نقش مذهب در روابط مادر و فرزند: تحقیقات محققان دانشگاه میشیگان امریکا نشان می‌دهد که مذهب نقش قدرتمندی در پیوند روابط بین مادر و فرزند دارد When religion is an important part of a mother’s life, she’s likely to feel she has a better relationship with her adult children, and her children are likely to report having a better relationship with her. That’s one of the findings from a study of 867 women and their children, funded by the National Institute of Child Health and Human Development , and conducted over a period of 23 years by University of Michigan researchers. وقتی مذهب بخش مهمی از زندگی مادر است درصد بیشتری از مادران مذهبی احساس میکنند که رابطه ی بهتری با فرزندان بالغ خود دارد .و درصد بیشتری از فرزندان نیز اعلام میکنند که رابطه بهتری با او (مادر خود) دارند. این یکی از نتایج بدست امده از مطالعه 867 زن و فرزندان آنهاست که با بودجه ی موسسه ی ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی و طی دوره 23 ساله توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده است . https://news.umich.edu/study-shows-religion-has-strong-influence-on-mother-child-bond/ 🔺مذهب و خودکنترلی: بر اساس تحقیقات دانشگاه کلگری کانادا جوانان مذهبی کمتر از جوانان بی دین فیلم پورن تماشا می‌کنند A new study authored by University of Calgary researchers in the Journal of Adolescence examines the pornography viewing habits of adolescents یک مطالعه ی جدید که توسط محققان دانشگاه کلگری کانادا در مجله نوجوانان منتشر شده عادت تماشای فیلم های پورنوگرافی در نوجوانان را بررسی می کند The study , conducted with data collected between 2003 and 2008 (between the ages of 13 to 24), shows that pornography consumption increases sharply with age, especially among males (although there is some increase with females too). However, these age-based increases in pornography viewing are lower among those who attend religious services. این مطالعه که بر اساس مجموعه داده هایی از سال 2003 تا 2008 (بین سنین 13تا 24 ) انجام شد نشان می‌دهد که میزان تماشای محتوای پورنوگرافی در مردان با افزایش سن زیاد می‌شود. ( هرچند مقداری افزایش در میان زنان نیز وجود دارد) . با این حال این افزایش تماشای پورنوگرافی بین افرادی که در مراسم های مذهبی شرکت می‌کنند کمتر است We were able determine that there is a barrier effect at play wherein religious social control encourages adolescents to view less pornography over time,” says Kyler Rasmussen, lead author of the study and a PhD student in the Department of Psychology. We can see that religious attendance is a factor in shaping the trajectories of pornography viewing in adolescents کایلر رسموسن مسئول این تحقیق و دانشجوی دکترای روانشناسی می گوید: ما توانستیم تعیین کنیم که یک عامل بازدارنده نوجوانان را تشویق که در طول زمان کمتر پورنوگرافی تماشا کنند. ما می بینیم که انجام اعمال مذهبی یک فاکتور در تغیر راههای مشاهده ی محتواهای پورنوگرافی است https://arts.ucalgary.ca/news/young-people-who-attend-religious-services-less-likely-view-porn 🔺مذهب و تاثیر آن بر کاهش مصرف مواد مخدر براساس تحقیقات دانشگاه فلوریدا جوانان مذهبی کمتر از جوانان بی دین به ماری جوانا گرایش دارند Although marijuana use for medical and recreational purposes is at an all-time high in the United States, a team of researchers led by a Florida State University professor has found those who hold strong religious beliefs are choosing to stay away from weed اگرچه میزان مصرف ماری جوانا برای اهداف پزشکی و تفریحی در ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری است . اما تیمی از محققان که توسط دانشگاه ایالتی فلوریدا رهبری می‌شدند دریافتند ،کسانی که اعتقادات مذهبی قوی دارند تصمیم می‌گیرند که از مواد مخدر دوری کنند Professor Amy Burdette and her team found that individuals who regularly attend church and report that religion is very important in their daily decision making are less likely to use marijuana پروفسور امی بوردت و تیم تحقیقاتی او دریافتند کسانی که به طور مرتب به کلیسا می‌روند و اعلام میکنند ،مذهب در تصمیم گیری روزانه انها اهمیت دارد احتمال کمی دارد که ماری جوانا مصرف کنند ساینس دیلی 2018 https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180619173550.htm @Naghde_elhad
❌ آیا حضرت محمد (ص) یک فرد هوس باز بوده است؟ ✅ پاسخ : خیر ✅ چرا؟ زیرا 👇 1️⃣ اول آنکه چند همسری اختراع اسلام نبوده بلکه یک رسم معمول در "بسیاری" از فرهنگ ها بوده است از جمله اعراب قبل از اسلام First, polygamy is not a practice invented by Islam; rather, it was a common practice in many cultures, including among the pre-Islamic Arabs who did not have any guidelines for the practice. 2️⃣ دوما آن حضرت برای 25 سال در اوج جوانی فقط با یک زن بوده است In addition, the Prophet Muhammad was in a monogamous marriage for the first 25 years of his life. 3️⃣ سوما فقط در 12 سال آخر زندگی خود چند همسری را برگزیده است He only had multiple wives the last 12 years of his life 4️⃣ چهارما همه ی زنان آن حضرت به استثنای عایشه از زنان بیوه یا طلاق گرفته بودند . All of the marriages in that later period, with the exception of Ayesha, were to women who were widowed or divorced 5️⃣ پنجما این ازدواج ها به این خاطر بوده که در آن جامعه، حفاظت ( اقتصادی امنیتی و ... ) مردان از زنان مهم بوده است These marriages provided for these women in a society where male protection was important. 6️⃣ بعضی از این ازدواج ها به اتحاد سیاسی کمک عربستان کمک کرده است Finally, as was the case with many other leaders, some of these marriages helped to cement political bonds ✅ بنابراین این تصویر از حضرت محمد که ایشان یک زن پرست بوده است درست نیست Thus, this image of the Prophet Muhammad as a womanizer is problematic. 📒 دانشگاه ویسکانسین ایالات متحده آمریکا https://insideislam.wisc.edu/2011/10/on-polygamy/ @Naghde_elhad
❖✨﷽✨❖ یا اباعبدالله، تا باز ، هِلال ماتمت را دیدیم ما ابر شدیم و یک نفس باریدیم مشکی به تن گنبد زردت کردند ما نیز شبیه آن سیه پوشیدیم...🏴 🆔 @naghde_elhad
🔸بیشتر بودن ارث مرد از زن از اشکالاتی که از سوی ملحدان به اسلام می شود، این پرسش است👌 چرا مرد بیش از زن ارث می برد؟ دلیل آن‌چیست؟🤔 ✍ پاسخ کوتاه روایی: در جواب نخست، که در بسیاری از مصادر حدیثی دست اول آمده، معصوم چنین پاسخ می دهد: مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ وَ هِشَامٍ جَمِيعاً عَنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: قَالَ ابْنُ أَبِي الْعَوْجَاءِ مَا بَالُ الْمَرْأَةِ الْمِسْكِينَةِ الضَّعِيفَةِ تَأْخُذُ سَهْماً وَاحِداً وَ يَأْخُذُ الرَّجُلُ سَهْمَيْنِ قَالَ فَذَكَرَ ذَلِكَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع- فَقَالَ إِنَّ الْمَرْأَةَ لَيْسَ عَلَيْهَا جِهَادٌ وَ لَا نَفَقَةٌ وَ لَا مَعْقُلَةٌ وَ إِنَّمَا ذَلِكَ عَلَى الرِّجَالِ فَلِذَلِكَ جُعِلَ لِلْمَرْأَةِ سَهْماً وَاحِداً وَ لِلرَّجُلِ سَهْمَيْنِ. 👈در روایتی به سند صحیح از امام صادق(ع) سؤال می‌شود که چرا زن که ضعیف‌تر است و احتیاج به حمایت بیشترى دارد، باید از ارث یک سهم داشته باشد و مرد که از حیث قواى بدنى و جسمانى قوی‌تر از اوست، باید دو سهم از میراث میت را تصاحب نماید؟ امام(ع) در پاسخ می‌فرماید: به دلیل این‌که مرد تکالیف بیشترى داشته و مسئولیت‌هاى سنگین‌ترى بر دوش دارد. مرد باید به جهاد برود و مخارجى را در این زمینه متحمل شود، مرد باید علاوه بر مخارج خود، مخارج زندگى همسر خود را نیز تأمین نماید. مرد در ردیف عاقله است و باید در جنایت خطایى بستگان خود، با پرداخت مال، معاونت نماید در حالى که زن چنین وظایفى را ندارد.👉 📚 الكافي، ج۷- ص۸۵- ۳، و التهذيب ج۹- ص۲۷۵- ۹۹۳، و علل الشرائع ج۵۷۰- ۳. 📚 به طرق مشابه: الفقيه ج۴- ص۳۵۰- ۵۷۵۷؛ المحاسن ص۳۲۹- ۸۹. 📚وسائل الشیعه ج ۲۶ ص ۹۳؛ المعقلة- الدية" الصحاح (عقل) - ۵- ۱۷۷۰". گذشته از این زنان ویژگی هایی دارند که هیچ مردی ندارد؛ به عنوان نمونه👇👇 ✍در مواقعی برخی از زنان خدمت پیغمبر صلوات الله علیه و آله می رسیدند و فکر می کردند نسبت به آنها کم لطفی شده و به مردها عنایت بیشتری شده، اما حضرت ص جواب می دادند، یکی از آن اخبار این خبر است: عن محمد بن الحسن، عن الصفار عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن الحكم بن مسكين، عن أبي خالد الكعبي عن أبي عبد الله عليه السلام أن رسول الله صلى الله عليه وآله قال: أيما امرأة دفعت من بيت زوجها شيئا من موضع إلى موضع تريد به صلاحا نظر الله إليها، ومن نظر الله إليه لم يعذبه، فقالت أم سلمة: يا رسول الله صلى الله عليه وآله ذهب الرجال بكل خير فأي شئ للنساء المساكين؟ فقال عليه السلام: بلى إذا حملت المرأة كانت بمنزلة الصائم القائم المجاهد بنفسه وماله في سبيل الله، فإذا وضعت كان لها من الاجر ما لا يدري أحد ما هو لعظمه، فإذا أرضعت كان لها بكل مصة كعدل عتق محرر من ولد إسماعيل، فإذا فرغت من رضاعه ضرب ملك كريم على جنبها وقال: استأنفي العمل فقد غفر لك 👌فرمود كه رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود هر زنى در خانه شوهر براى اصلاح چيزى را جابجا كند خداى عز و جل به او نظر كند و هر كه خدا به او نظر كند عذابش نكند ام سلمه عرض كرد مردها همه خوبيها را بردند زن‌هاى بيچاره چه خوبى دارند؟ فرمود آرى چون زنى آبستن شود مقام روزه‌دار و شب زنده‌دار و مجاهد با خود و مالش را در راه خدا دارد و چون بزايد اجرى دارد كه كس عظمت آن را نداند و چون طفل را شير دهد بهر مكى ثواب آزاد كردن يك بنده از اولاد اسماعيل دارد و چون از شير دادن فارغ شود فرشته‌اى پر بر پهلويش زند و گويد كار خود را از سر گير كه آمرزيده شدى.👉 📚وسایل الشیعه، ج۱۵ ص۱۷۵، از امالی شیخ صدوق. البته در سوی مقابل نیز خدمت مرد به خانواده و همسر در روایاتی ستوده شده است. ✅اما جواب عقلی-نقلی دیگر نباید تصور شود که نامساوی بودن حقوق با عدالت ناسازگار است؛ زیرا که عدالت با مساوات متفاوت است. برای مثال اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم فرضا به یک بچه ی چهار ساله یک قرص نان بدهیم و به یک مرد بزرگسال سی ساله هم یک قرص نان بدهیم، مساوات را رعایت کرده ایم، ولی آیا آن مرد سی ساله با یک قرص نان سیر می شود؟؟ و یا در مثال دیگر اگر به دو کارمند که یکی وظایف بسیاری دارد، و دیگری که وظایف کمتری دارد، یک حقوق را بدهیم، مساوات رعایت شده، اما آیا این عدالت است. ✅ پاسخ عقل، و نیز آنچه از آیات قرآن، و برخی از روایات فهمیده می شود: باید حقوق و وظایف متناسب باشد. و لذا چنانکه در اسلام برخی از وظایف مرد بیشتر است، برخی از حقوق او نیز بیشتر است. 📚 نمونه آیات: بقره، آیه۲۳۸ نقد الحاد و آتئیسم @naghde_elhad
🔺 معیارهای تشخیص شعائر دینی 🔹 در اصل اینکه برگذاری مراسم عزاداری برای سرور و سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) امری ممدوح و ضروری است و از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی به شمار می رود تردیدی نیست و این نوع جلسات و آیین ها روز به روز هم باید بیشتر و پرشورتر برگذار شوند، اما یکی از مسائلی که باید پیرامون آن تأمل صورت گیرد، مصداق این شعائر است؛ یعنی کدام عمل مصداق شعائر حسینی محسوب می شود و کدام عمل محسوب نمی شود! در این باره باید افزود یکی از وظائف و مسئولیت های مراجع و علمای بزرگ و متخصّص - که آگاه به شرایط زمانی و مکانی هستند – این است که به روش علمی و اجتهادی و با در نظر گرفتن جوانب امر، مصادیق این شعائر را مشخص کنند تا از ورود بدعت ها و افعال نامناسب به حریم مقدّس شعائر دینی و مذهبی جلوگیری شود. برای تشخیص و جدا ساختن شعائر ممدوح دینی از رفتارهای ناپسند غیر شرعی، حداقل دو ملاک و شرط را باید در نظر گرفت: 1️⃣ ملاک اول اینکه: منطبق با موازین شرعی باشند؛ چرا که امام حسین (علیه السلام) اساساً برای احیاء آموزه های دینی قیام نمودند و نه برای زیرپاگذاشتن آنها! 2️⃣ ملاک دوم: اینکه از انجام آن رفتار و افعال، نقض اهدافی که سید الشهداء (علیه السلام) برای تحقق آنها جهاد کردند لازم نیاید. ✅ @alhaydarii_fa 🆔 @naghde_elhad
. . ✍سـ؁ــوال؛ ♨️امام حسین علیه السلام میدانستند که شهید می شوند، آیا با وجود دانستن این امر حرکت به سمت کوفه خودکشی و خود را به هلاکت انداختن نیست؟♨️ ✘پاسـ؁ـخ مختصـ؁ـر و مفـ؁ـید ✘ 💠🍂در نظر داشته باشید که جان حضرت اباعبدالله الحسین چه درصورت ماندن در کعبه و چه درصورت حرکت به سمت کوفه در خطر بوده است. و دولت اموی عده ای را مامور ساخته بود که حضرت را در حین طواف بکشند و یا حداقل او را دستگیر کنند وبه نزد بزید ببرند. که درصورت دستگیری هم جان حضرت بخطر می افتاده. 📚📖: الارشاد 2/67 🖊پس جان حضرت در هرصورت در خطر بوده!و حرکت به کوفه فقط به قصد پیشگیری از شکسته شدن حرمت کعبه🕋 بواسطه کشته شدن ایشان بوده است. 🌺🍃نڪـ؁ـتہ🌼🍂 حتی اگر امام حسین علیه السلام به ظاهر هم بیعت می کرد باز آن حضرت را شهادت می رساندند همچنانکه امام به ابن عباس که او را از رفتن به عراق منع می کرد 💍فرمـ؁ـود: ای فرزند عباس این قوم مرا رها نخواهند کرد و هر جا باشم بر من سخت خواهند گرفت تا به اجبار بیعت کنم و مرا بکشند. 📔📖:مناقب، ج4ص 290 💠🍂آیه قرآن می گوید:و انفقوا فی سبیل الله و لاتلقوا بایدیکم الی تهلکه (195بقره) 🔎🔎🔎در اول ایه بحث از ”انفاق در راه خدا و فداکاری“ است و سپس می گوید با دستان خودتان خودتان را به هلاکت نیفکنید. 🖊این یعنی اگر از فداکاری در راه خدا کوتاه بیایید خود را به هلاکت انداخته اید❗️ 🗞🖊در نتیجـ؁ـه؛ اگر💫ابی عبـ؁ـدالله الحـ؁ـسین💫جان خود را در راه آگاه سازی جامعه ی اسلامی نسبت به ناحق بودن خلیفه ستمگری چون یزید نمی دادند آن وقت بود که از انفاق در راه خدا کوتاه آمده بودند و به هلاکت می افتادند 🔴🔚پس هلاکت یعنی انفاق نکردن در راه خدا❗️ ✏️ ✏️✏️ ✏️✏️✏️ ‍ ✔️imam-sadeq.com ✾✾═══════════✾✾ @Naghde_elhad ✾✾═══════════✾✾
💡 ! ☑️ ( ) 💠🌼🍃علم ائمه علیهم السلام؛ به دو نوع تقسیم می شود. 🖊1-علم عادی که مانند سایر مردم این علم را دارند 🖊2- علم غیبی (علم غیبی هم خود به دونوع علم به قضاءمحتوم وعلم به قضاء غیر محتوم تقسیم میشه) ✍اما توضیح قضــای محتــوم وغیر محتــوم❗️ اگر در یک جمله بخواهیم توضیح بدهیم قضای محتوم یعنی 👈غیر قابل تغییر هست 👉 🏴🏴🏴امام باتوجه به علمشان به قضای محتوم می دانستند که مرگشان فرارسیده و این قضا تغییر پذیر نیست واز نوع محتوم هست در هرصورت ایشان به شهادت میرسیدند.🏴🏴🏴 🗞🖊نتیجــه: علم غیبی امام هم گواهی بر محتوم بودن قضا میداده است یعنی تغییر ناپذیر است. 🍃🌸🍂اما قضاء غیر محتوم قابل تغییر هست مثلا قضا بر مرگ شخصی در شب عروسی اش بوده است و حضرت عیسی پیش بینی کرد این واقعه را! اما آن فرد برخلاف پیش بینی حضرت عیسی زنده ماند. بعدا که علت رااز ایشان پرسیدند مشخص شد صدقه ای که آن خانواده داده بودندقضا را تغییر داده است. آن حضرت فرمودند صدقه باعث تغییر بلامی شود( بحار، ج 2ص 131، دارالاحیاء ، بیروت) نتیجــه ڪــلی ایڹ پستـــــ 📜؛ از آنجایی که قضای محتوم تغییر ناپذیر است حتی درصورت علم به این قضا انسان نمی تواند از آن جلوگیری کند و باید به وظیفه ش عمل کند. ✏️ ✏️✏️ ✏️✏️✏️ ✔️imam-sadeq.com @naghde_elhad
🔹 جذب مردم با کدام تصویر از اسلام: اسلام عقلانی یا اسلام خشن و خرافی؟! ➖ باید آگاه باشیم که دشمنان اسلام، قرآن، پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) تلاش می کنند تا به مردم دنیا، از اسلام یک چهرۀ خشن، خرافی و عقل ستیز نشان دهند! از یک سو اسلام سنّی را با ایجاد فرقه هایی همچون القاعده، النصره و داعش، مشمئزکننده و وحشتناک جلوه می دهند، و از سوی دیگر آن قرائت از اسلام شیعی را تبلیغ می کنند که تصویری زشت و خردگریز از دین و مذهب ترسیم می کند. ❗️ البته قصد ندارم نیت خوانی کنم و وارد این بحث بشوم که دشمن، شخص یا جریان خاصّ شیعی را به وجود آورده یا نه، بلکه منظورم این است که 👈 ما نباید اجازه بدهیم خرافات، بدعت ها و اعمال خلاف عقل و فطرت، چهرۀ زیبا و نورانی اسلام و تشیّع را مکدّر و نازیبا سازد! بلکه باید سعی کنیم تا از اسلام، برداشت و قرائتی را به جهانیان معرفی کنیم که عقل و شعور و فطرت انسان ها بدان تمایل و گرایش پیدا کند. 👉 مثلاً واضح است که تصویر خشن، وحشتناک، عقب مانده، ضدّ عقل و مخالف فطرتی که داعش از اسلام و تسنّن به نمایش گذارده را، هیچ انسان سلیم النفس و خردمندی در عصر حاضر نمی تواند بپذیرد! @alhaydari @naghde_elhad
⚠️کتاب‌های انتقادی درباره اسلام و تشیع و ... ✍دکتر حسن انصاری، (مورخ و پژوهشگر مؤسسه تحقيقات عالی پرینستون امریکا) 🔹بعید می‌دانم کسی اهل اینترنت و کتاب باشد و تاکنون دهها سایت حاوی کتاب های قابل دانلود درباره اسلام و تشیع با مضامین انتقادی را ندیده باشد. بسیاری از این کتاب ها را که برخی کتاب های ضاله می خوانندشان و برخی کتاب های ممنوعه یک ویژگی مشترک دارند: این قبیل کتاب ها اگر هر نوع ارزشی را بتوان برای برخی از‌ آنها قائل شد مثلا شجاعت در بیان و یا جنبه های ادبی و فلان و بهمان اما تقریبا همگیشان این ویژگی مشترک را دارند که کتاب هایی اند که عالمانه نوشته نشده اند. 🔹محتوای این کتاب ها در بسیاری از موارد از بی اطلاعی نویسندگانشان و در برخی موارد دیگر دست کم از عدم وجود تخصص لازم در حوزه های تاریخ و مذهب و کتاب و ادبیات اسلامی حکایت دارند. تا آنجا که من دیده ام این نویسندگان که در غالب موارد معلوم نیست کجا تحصیل کرده اند و سابقه دانشگاهی و علمیشان چیست و بر پایه چه سطحی از دانش و آشنایی با زبان های مورد نیاز دست به قلم شده اند چنین می نماید که دورادور چیزهایی شنیده اند و یا تکه و پاره و اینجا و‌آنجا مطالبی خوانده اند و بعد به حساب خود درباره حقیقت اسلام و تشیع به کشفیاتی دست یافته و بر خود لازم می بینند که خلقی را از "جهالت" دیانت ورزی برهانند. 🔹نیک که بنگرید می بینید بیشتر این نویسندگان مقلد وار یکی دو کتاب اسلامشناسان غربی را ناقص و بدون در نظر گرفتن مقدمات خوانده اند و بعد گمان برده اند که این سخنان دیگر وحی الهی است و چون و چرا ندارد و اجماعی است و نظر همه متخصصان فن است. باید به این جماعت گفت: حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء. سنت اسلام شناسی در غرب تنوع دارد و تاریخنگاری ساحت جزمی گرایی نیست. 🔹سنت اسلامشناسی سنت نقد و اصلاح مستمر است و همه جور متاعی هم در آن یافت می شود و بسیاری از آنچه شما بدان استنادی ناقص کرده اید بارها و بارها از سوی دانشمندانی دیگر در همین سنت مورد انتقادهای جدی قرار گرفته است. به هرحال وصله و پینه کردن مطالبی ناقص و بدون مقدمات لازم در بحث ها و بدون داشتن تخصص مورد نیاز برای مطالعه تاریخ و ادبیات دینی نتیجه اش می شود این چنین کتاب هایی با عناوین چشم خیره کن و دهان پر کن و البته بی محتوا. طبیعی است که هرگونه نقدی لازمه اش تخصص لازم و در فضای گفتگویی خردمندانه و بی تعصب است. چیزی که متأسفانه غالب این نوع کتاب ها تا آنجا که من دیده ام فاقد آنند. 🔹آنچه بسیاری از این نوع نویسندگان کتاب های به اصطلاح ممنوعه درباره اسلام و تشیع دست کم تاکنون نوشته اند از نقطه نظر علمی حائز هیچ اهمیتی نیست. این حکمی است که می توانم به عنوان یک متخصص در رشته تاریخ و اندیشه دینی دست کم درباره آنچه از این نوع کتاب ها تاکنون خوانده ام با اطمینان خاطر بگویم. 🔹مطالعه نوشته ها و تحقیقات تاریخی سنت های اسلامشناسی در غرب راه و رسم خودش را دارد و این شیوه ای نیست که گویا نویسندگان کتاب هایی که بدانها اشاره کردم با آن آشنا باشند. این نوع نوشته ها ممکن است خواننده ناآشنا را مدتی درگیر خود کند اما روشن است که اهل علم به این قبیل نوشته ها اعتنایی ندارند و این است سبب اینکه معمولا هم مورد انتقاد و ردیه نویسی قرار نمی گیرند. در واقع به چیزی گرفته نمی شوند و حق هم همین است. نقد الحـاد و آتئیسمـْـ 🆔 @Naghde_Elhad
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش اول) 🔹 در ایّام محرم، چه اعمالی را مُجازیم انجام بدهیم؟! پس از اینکه از منظر قرآن و به کمک روایات مشخص و اثبات شد که ایام مربوط به امام حسین (ع) مصداق بارز «ایام الله» است، سؤالی که پیش می آید این است که در این روز یا روزها چه اعمالی را باید انجام داد و به دیگر سخن، چگونه باید این ایام را یادآوری و احیاء نمود؟!: «وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيّامِ اَللّهِ»؛ ابراهیم/ 5 (و «ايّام اللَّه» را به آنان ياد آوری کن!). 🔸 در پاسخ باید گفت خود اهل بیت (ع) به ما فرموده اند که در این ایام چه کنیم. باید ببینیم خود معصومین (ع) چه موارد و مصادیقی را به عنوان شعائر الهی و حسینی برای ما معیّن نموده اند. یکی از کارهای مهمی که شیعیان باید در ایام محرم انجام دهند، به تصریح روایات، برپایی مراسم حزن و اندوه و ذکر مصیب برای سید الشهدا (ع) است. در برخی احادیث بیان شده که چطور عزاداری کنیم و چه اعمالی را به عنوان «شعائر الله» انجام دهیم. کارهایی از قبیل جزع، گریه، آه و ناله، فریاد، یادآوری و بازگویی رنج ها و مصیبت هایی که به اصحاب کربلا وارد شده و غیره. ⁉️ پس از بیان این مقدمه، یک سؤال اساسی مطرح می شود و آن اینکه آیا ما مُجازیم علاوه بر مواردی که در نصوص معتبر دینی وارد شده، برخی مصادیق احیاء و عزاداری را از پیش خودمان بر آنها بایفزاییم یا خیر؟! 👈 به عنوان مثال، آیا هر کسی حقّ دارد به بهانۀ شعائر حسینی صدای سگ در بیاورد، همچون حیوانات راه برود، قمه بزند و سر خودش و کودک شش ماه اش را بشکافد تا خون جاری شود، خودش را در حوضچۀ گل آلود بیاندازد، روی آتش و خار راه برود، خودش را زیر سم اسبان بیاندازد و از این قبیل اعمال؟! 👉 به بیان دیگر، همۀ ما شعائر حسینی را «عبادت» می دانیم، حال با این وجود آیا حق داریم علاوه بر آنچه که اهل بیت (ع) به ما فرموده اند، مصادیق جدیدی را از روی سلیقه و میل خودمان برای آن اختراع کنیم؟! به عنوان نمونه، آیا ما اجازه داریم نماز را هر طور که دوست داریم بخوانیم یا اینکه آن را باید فقط همان طوری به جا آوریم که پیامبر (ص) فرموده است؟!: «صَلّوا کما رَأَیتُمُونِی أُصَلّی»؛ بحار الأنوار، ج ۸۲، ص ۲۷۹ (همان‌گونه که می‌بینید من نماز می‌خوانم، نماز بخوانید). @alhaydari 🆔 @naghde_elhad
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟! آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود! طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد. اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است. 🔘 ادامه دارد... 📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة @alhaydari 🆔 @naghde_elhad
💠بہ نامـ خـدا ✍ فهرستی برگزیده از آخرین پست ها و مطالب کانال در دو بخش متن و مدیا تقدیم شما اعضای گرامی می شود. ⚫️لطفا در نشر این لیست ما را یاری کنید. ➖➖➖➖➖ 🔵 بخش متون: ▫️ارتباط باور های دینی و معنوی با سلامتی جسمی، ذهنی و اجتماعی بیماران مبتلا به سرطان. t.me/Naghde_Elhad/4307 ▪️راه های تاثیرگذاری دین و معنویت روی سلامتی، متفاوت اما مکمل یکدیگر هستند. t.me/Naghde_Elhad/4308 ▪️ افراد سالمندی که احساس نزدیکی به دارند، از حس سلامتی برخوردارند . t.me/Naghde_Elhad/4316 ▪️ایمان به خدا و دینداری با نرخ بقای بیشتر بیماران، پس از عمل پیوند کبد، در ارتباط است. t.me/Naghde_Elhad/4351 ▫️پایانی بر ادعای معروف آتئیست‌ها مبنی بر ازلی بودن انرژی و پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی: t.me/Naghde_Elhad/4323 ▪️ایمان به خدا تاثیر مثبت شگرفی روی درمان بیماران روانی دارد. t.me/Naghde_Elhad/4329 ▫️دو مغالطه جدید: 1️⃣مغالطه؛ توسل به احتمالات 2️⃣مغالطه؛ می‌تواند باشد پس هست! t.me/Naghde_Elhad/4331 ▫️پایانی بر ایده‌ی پیدایش خود به خودی جهان از هیچ طبق مکانیک کوانتومی. t.me/Naghde_Elhad/4358 t.me/Naghde_Elhad/4359 ▫️مقاله؛عمر سنجی سنگ ها و زمان زمین شناختی؛ (روش های بدست آوردن عمر زمین) t.me/Naghde_Elhad/4378 ▪️برهان| اثباتِ گزاره نظریِ «واجب الوجود، موجود است» t.me/Naghde_Elhad/4513 ▪️ t.me/Naghde_Elhad/4379 ▫️علم تجربی چیزی را اثبات نمیکند| اثبات، یک دروغ بزرگ است. t.me/Naghde_Elhad/4396 ▪️سازگاری یا ناسازگاری علوم تجربی و منابع احادیث دینی؟! t.me/Naghde_Elhad/4399 ▫️اختراعات مسلمانان که جهان مدرن را شکل داد. t.me/Naghde_Elhad/4520۵ ▪️ t.me/Naghde_Elhad/4407 t.me/Naghde_Elhad/4408 🔹آتئیسم وﺗﺠﺎوز جنسی. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4411 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4416 ▫️وقتی برهان فطرت توسط منابع معتبر تایید میشود. t.me/Naghde_Elhad/4437 🔸 روانشناسی دین. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4443 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4445 3️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4460 ▫️دیدگاه قرآن و اسلام پیرامون کروی بودن زمین چیست؟ آیا علم یا دین اعلام کرده‌اند که زمین مسطح و تخت است؟ t.me/Naghde_Elhad/4447 ▪️ﺁﺗﺌﯿﺴﻢ ﻭﺷﺮﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﯼ 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4466 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4480 ▫️هرکس قرآن را مدافع جنگ و خشونت بداند هیچ چیزی از قرآن نمی‌داند! t.me/Naghde_Elhad/4487 ▫️چه گوارا قهرمان یا ماشین کشتار؟ t.me/Naghde_Elhad/4299 ▪️آتئیسم و برده داری 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4497 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4528 ➖➖➖➖➖ 🔴 بخش ویدیو و صوت: ▫️📺 مستند زیبای «مسئله خدا» تضاد و یا عدم تضاد بین علم و دین، منشاء تنظیم ظریف قوانین عالم را از زبان دانشمندانی همچون پاول دیویس، جان لنکس و ... بشنوید. t.me/Naghde_Elhad/4493 ▪️📺ویدیو تایید ایمان فطری به خدا توسط ریچارد داوکینز. t.me/Naghde_Elhad/4446 ▪️📺ویدیو پیدا کردن شواهدی برای وجود روح توسط پزشکان. t.me/Naghde_Elhad/4424 ▫️📺 ویدیو بسیار زیبا راجع به تنظیم شدگی ثابت های کیهانی t.me/Naghde_Elhad/4401 ▪️🎙آیا پنهان بودن خدا توجیه کننده الحاد می باشد؟ t.me/Naghde_Elhad/4360 ▫️📺نابودی استدلال استفن هاوکینگ در مورد پیدایش جهان از هیچ در کمتر از دو دقیقه. t.me/Naghde_Elhad/4343 🔸 📺مستند آمار به"مرد و زن"در ارتش آمریکا. 1️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4339 2️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4342 3️⃣ t.me/Naghde_Elhad/4348 ▫️📺چرا شر وجود دارد؟|پاسخ حسین نصر t.me/Naghde_Elhad/4312 ▪️📺ثابت کیهانی چیست؟ t.me/Naghde_Elhad/4300 ▫️📺پیچیدگی باورنکردنی برای تشکیل ساده ترین شکل حیات! معقول ترین نتیجه ای که می توان از این پیچیدگی حیرت آور گرفت چیست؟تصادف؟! t.me/Naghde_Elhad/4503 ▪️🎙نشست علمی با موضوع کیهان شناسی - الهیات|دکتر گلشنی t.me/Naghde_Elhad/4510 ▫️📺 ویدیوی سخنان عده ای از دانشمندان در حمایت از خدا، دین و عدم تضاد بین علم و دین. t.me/Naghde_Elhad/4489 🔖 نقد الحــاد و آتئــیسمـ °•°•ڪلیڪ ڪنید•°•° ➕ http://t.me/joinchat/BWlNBjvJtPfJETUesUcuyQ
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری (بخش دوم) ... ⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟! 🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه: 🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است: ➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند. ➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد! 👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉 🆔 @Naghde_elhad
1⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی! 🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟! 🆔 @Naghde_elhad
2⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی! 🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد! 🆔 @Naghde_elhad