نقد علی اکبر رائفی پور
📌از مقلد تا محقق فرقهاست!
🔸مریدان حضرت استاد فرمایش کردند منتقدان، پول میگیرند تا «بیشرف» باشند. اینکه اینها تهمت و حرام مسلّم است به کنار. اما چرا؟ چون کار ما افشای بیسوادی و حماقت رائفیپور است.چون رسالت ما بیان رسواییهای علمی و دانشی اوست. لذا عصبانیت مریدان بجا و طبیعی است. ما نزاع شرافت را به خردمندان واگذار میکنیم اما چون برای دفاع از رائفیپور از رهبری مایه گذاشتند ناچارم چند نکته عرض کنم:
۱. الحمدلله فیلم سخنان رهبری در کنگره اقبال (در ۱۹ اسفند ۱۳۶۴) موجود است(اینجا) ایشان هیچ اشارهای نکردند که رژیم پهلوی مانع از حضور اقبال در ایران شد. حالا رائفیپور از کجای سخنان رهبری چنین برداشتی کرده است احتمالاً با ابجد صغیر و کبیر و استعداد کشف مرموزات چیزهایی استنباط فرمودند.
۲. رهبری گفتند در زمان شاه «سیاستهایی حاکم بود که اقبال را به هیچ عنوان نمیتوانست تحمل کند» در حالیکه کتابهای اقبال همگی قبل از انقلاب منتشر شد و حتی برخی، سه بار تجدید چاپ گردید. مضافاً که در سال ۱۳۴۹ کنگرهای برای اقبال لاهوری در حسینیه ارشاد برگزار شد. بعلاوه کتابهای متعددی درباره اقبال و اندیشههای او در قبل از انقلاب چاپ و منتشر شده است مانند اقبال، متفکر و شاعر اسلام از محمد مقتدری (چاپ ۱۳۲۶) و دانای راز از احمد احمدی بیرجندی(چاپ ۱۳۴۹) و سرود اقبال از فخرالدین حجازی(چاپ ۱۳۵۴)
۳. رهبری همچنین گفتند از اقبال به ایران دعوت نشد. در حالیکه در سال ۱۳۱۳ (سلطنت رضاشاه) از اقبال برای حضور در کنگره فردوسی دعوت به عمل آمد.
💡در پایان به مریدان ناپخته جناب استاد توصیه میکنم سر مبارک را از لاک تقلید بیرون بیاورید و با ورود به فضای کتاب و مطالعه، جهان جدیدی را تجربه کنید. ضرر نخواهید کرد!
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
نقد علی اکبر رائفی پور
📌معلم
🔸️به احترام مقام معلم، چند کلمهای به این برادر یا خواهر محترم عرض میکنم:
۱. عباراتی نظیر «عددی نیستید» و «به گرد پای او نمیرسید» و « به او حسادت میکنید» با عرض پوزش شعار است و هر کسی میتواند آنها را بیان کند. بهتر بود جنابعالی که حرفه تعلیم و آموزش به فرزندان این سرزمین را تقبل کردید در پاسخ صدها نقد و اشکال و سوال ما، سخنی منطقی و علمی ارائه میکردید چون همین نحوه واکنش شما جسارتاً مصداق «شامورتیبازی» است.
۲. عددبودن یا نبودن را فقط و فقط «قدرت منطق» انسان تعیین می کند نه «منطق قدرت» او. هر کس برای سخنش استدلال داشته باشد یقیناً عددی است حتی اگر رائفیپور باشد و هر کس برای مدعایش دلیلی نداشته باشد قطعاً عددی نیست حتی اگر مرجع تقلید باشد. بلندبودن صدا یا کثرت هواداران یا تحقیر منتقد یا برچسبزدن به مخالفان، هیچکدام دلیل صدق و حقانیت سخن کسی نیست.
۳. اگر کسی سخنرانیهای رائفیپور را گوش کرده باشد یا لااقل مطالب کانال ما را با دقت خوانده باشد متوجه میشود تنها چیزی که رائفیپور نخورده است «دود چراغ» است. لذا رائفیپور در میان نخبگان و محافل علمی جایگاهی ندارد که کسی به حال او غبطه بخورد یا محسود واقع شود.
۴. بیسواد بیسواد است و رائفیپور یقیناً مصداق آن است. اما احمق: در روایت است که احمق سه نشانه دارد یکی از آنها ورود در همه کارها بدون تامل و تفکر است(شرح آقاجمال خوانساری بر غرر الحکم، ج۳ ص ۳۰۳) یک نگاهی به سخنرانیهای ایشان بیندازید ببینید در چه موضوعی حرف نزدند. در واقع بجای اینکه از تخصص او سوال کنیم باید پرسید رائفیپور در چه چیزی تخصص ندارد؟!
۵. اما درباره شجاع: اگر شجاعت آنست که به منتقدان فحاشی کرده و تهمت بزنید آنها را مزدور بنامید و تعهدی به پاسخگویی در برابر انتقادات نداشته باشید و همه مخالفین و منتقدان رائفیپور را دشمن او بدانید ما قطعاً شجاع نیستیم و چنین خصلتی در اسلام، شجاعت نیست و نام دیگری دارد. ما سالها با موسسه مصاف بصورت کتبی و شفاهی مرتبط بودیم. ولی حتی یکبار حاضر نشدند نقدهای ما را بشنوند و گفتگو کنند. علتش روشن بود. چون پاسخی برای نقدها نداشتند و قبول گفتگو و مناظره، فقط یک رسوایی بزرگ به بار میآورد.
🔹️با آرزوی توفیق 🌾
@naghde_tavahhomaat
📌الگو
🔹️ ایشان مدعی بود با آنکه مرید رائفیپور است اهل مطالعه است. البته شاهد صدق ادعایشان عکس چند کتاب بود و نمیدانم عکس کتاب، چه دلالتی بر اهل مطالعه بودن دارد. بماند... سپس فرمودند بیش از هزار ساعت سخنرانی رائفیپور را گوش داده است و ما هم سوال سادهای از ایشان پرسیدیم که سه نقد اساسی به استادت را ذکر کن. طبیعتاً اگر کسی شب و روز با کتاب و اهل تحقیق و پژوهش باشد باید بتواند فیالبداهه لااقل چند نقد جدی به رائفیپور مطرح کند. پاسخ ایشان در خور توجه است.
💡این فقط یک نمونه از دهها پیامی است که طی این دو سال به بنده ارسال شده است. الگویی که بکار بردم آنست که در مواجهه با هواداران، فقط کافیست از آنان بخواهید اشکالات و نقدها و نقصهای رهبران خود را بگویند. اگر با پاسخی مشابه پاسخ این کاربر مواجه شدید بدانید با یک فرقه طرف هستید.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
📌 مسعود و علیاکبر!
🔸️یکی، جمع و ضرب ساده ریاضی نمیداند و دیگری، روخوانی عربی. ولی هر دو، هزاران نفر پیشمرگ و جانفدا دارند که اگر ادعای نبوت کنند از او میپذیرند. یکی باعث مرگ جسم هزاران نفر شد و دیگری باعث مرگ فکری هزاران نفر. مدعی سخنرانی در همه ابعاد اسلام، حتی عبارت عربی را نمیتواند درست بخواند[ کلمات: القِدْر، سَبَقَتْهُ العين، المُعَوِّذتين] و مشتی داستان میبافد تا مخاطب عامی را پای تریبون، میخکوب کند. از پنج دقیقه بعد، مریدان حضرت استاد وارد میشوند و تمام قواعد زبان عربی و اصول تاریخپژوهی و علم حدیث را نابود خواهند کرد تا ثابت کنند رائفیپور اشتباه نکرده است! قانون فرقهها همین است: تبعیت رهروانِ کمسواد از رهبرانِ کمسوادتر
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 جناب رائفیپور!
اولاً در روایات، سخن از پرچم یمانی است نه پرچم یمن.
ثانیاً معنای رایة، لزوماً پرچم پارچهای نیست و مقصود، محتوای دعوت افراد است.
ثالثاً علت هدایتگربودن پرچم یمانی هم دعوت او به امام مهدی است نه حکاکی چهار تا عبارت روی پارچه.
🔹️بارها گفتم و هزار بار دیگر هم خواهم گفت که رائفیپور صلاحیت ندارد در حوزه مباحث دینی سخن بگوید و سخنرانیهای او در حوزه اعتقادات، حرام است و ترویج او نیز قطعاً مصداق ترویج ولنگاری معرفتی است. به همه کسانی هم که هنوز دلبسته این شخص هستند هشدار میدهم آخرت و اعتقادات و دین و باورهای خود را از متخصص دینشناس بگیرید نه از بیسوادان درسناخواندهای چون علیاکبر رائفیپور که حتی از فهم درست یک روایت ساده هم عاجز و درمانده است.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حرف دل
🔸سال ۱۳۹۷، رائفیپور برای سخنرانی به دانشگاه تربیت مدرس دعوت میشود ولی با ممانعت رئیس دانشکده و مسئولین وقت مواجه میشود. اینکه این کار، چقدر درست و اخلاقی است محل بحث من نیست اما سخنی که مسئول مربوطه خطاب به رائفیپور گفت «حق محض و محض حق» است. رائفیپور نه «تخصص» در مسائل دینی دارد و نه به دنبال آموختن «بحثهای تخصصی» است لذا از عرضه مباحث خود در «محافل علمی و آکادمیک حوزوی و دانشگاهی» در حوزه «الهیات»، به شدت طفره میرود و تاکنون دیده نشده است که برای ارائه بحثهای دینی خود (اعم از تفسیر قرآن و حدیث و تاریخ اسلام و مهدویت و...) در مراکز تخصصی و در حضور اساتید و اهل فن، اعلام آمادگی کرده باشد. از این رو، سود و منفعت او در این است که موضوعات دینی خود را در حضور «دانشجویان بیاطلاع» ارائه بدهد که کسی را یارای «اعتراض و نقد و به چالش کشیدن او» در مجلس نباشد. این نکته، درباره دیگر موضوعات مطروحه در سخنرانیهای رائفیپور هم صادق است ولی به علت اهمیت مسائل اعتقادی و دینشناسی، روی این جهت تاکید کردم.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
📌لم تقولون ما لاتفعلون
🔸️این پست در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از طرف ادمین کانال مریدان رائفیپور و در پی انتشار کلیپی از او و برداشت توهین به فوتبالیستها منتشر شد. در این بیانیه، چند نکته حائز اهمیت است:
۱. ادمین معتقد است غیرمتخصص نباید در مسائلی که تخصص ندارد نظر بدهد و این امر، بدیهی است.
۲. ادمین معتقد است فوتبالیستها نباید در حوزههای غیرتخصصیشان ورود کنند.
۳. ادمین معتقد است این قاعده، در همه دنیا و با هر منطق فکری، مقبول و مورد تایید است.
💡حال خوب است سرلشکر سپاه سایبری رائفیپور فقط به دو سوال ساده پاسخ بدهد:
۱. تخصص رائفیپور دقیقاً چیست و در چه حوزههایی متخصص است؟ چون تقریباً موضوعی نیست که ایشان درباره آن سخنرانی نداشته باشد. لذا تبیین حیطه تخصص رائفیپور ضروری است.
۲. پس از آنکه حیطه تخصص رائفیپور مشخص شد شواهد و مستندات تخصص ایشان در آن حوزهها را به عموم مردم نشان بدهند.
🔹️به امید تفکر و انصاف
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تعهد
🔸️یکی از خصلتهای فرقه رائفیپوریسم افتراء به افراد، بدون ارائه سند و مدرک و بیّنه است. این رذیله، در مریدان و هواداران رائفیپور هم به وفور دیده شده و طبیعتاً، نظام فکری و تربیتی رئیس موسسه مصاف است که آنان را چنین بار آورده است. رائفیپور بارها نسبتهایی به کسانی داده که هیچ سندی برای آن نیاورده. مشکل او و همفکرانش عدم تعهد نسبت به گفتههای خود و بیتوجهی نسبت به ضوابط اخلاقی است. البته آنان همواره برای مستند کردن ادعاهای خود به برخی صفحات اینترنتی یا اخبار زرد و دست چندم استناد میکنند ولی روشن است چنین مستنداتی در دادگاه عقل و اخلاق و وجدان و شرع، مقبول نیست. رائفیپور اگر از افکار عمومی شرم نمیکند خوب است اندکی به خدا و برزخ و قیامت، فکر کند شاید در کنترل زبانش مفید باشد و هر چه را شنید، بازگو نکند.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌یاوه
🔸️ حرفهای بیسند، فاقد شواهد علمی، ضدعلم، بدون حتی یک رفرنس به کتاب یا مقاله و در یک کلام، یک مُشت لاطائلات برای سرگرمکردن مخاطب.
💡هگزاگونال درست است نه هگزونال. استاد بزرگ ما حتی تلفظ درست واژگان را هم نمیداند.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاکت
🔹یک دقیقه سخن و دو ابهام و پرسش:
۱. میگوید من برای سخنرانی، پول نمیگیرم. البته مقصودش این است که شرط نمیکند و الا خودش چند ثانیه بعد اعتراف میکند که اگر پول بدهند میگیرد و گرفته و «اگر هم پولی برسد خودشان دادند»! البته خوب بود جناب استاد بیشتر «شفافسازی» میکردند که در این سالها چقدر پول از همین طریق به شما رسیده است و چقدر از آن را خرج زندگی شخصی فرمودند!
۲. میگوید کسانی که میگیرند «حقشان» است چون زحمت میکشند و آنها را «شماتت» نمیکنم. بعد مدعی است این کار «دینفروشی» است. اگر دینفروشی است چرا کسانی که پول میگیرند را شماتت نمیکند و آن پول «حقشان» است؟
💡رائفیپور علیرغم ادعایش در شفافیت، به شعار خویش، خوب عمل نکرده و درباره موسسهاش شفافسازی نکرده. مثلاً هیچگاه هیات مدیره موسسه را معرفی نکرده، اساسنامه مصاف در دسترس عموم نیست، مشاورانی که مدعی است از آنها خط میگیرد و مایه سخنرانیهایش را تامین میکند معرفی نمیکند، روحانیونی که با او و مصاف کار میکنند افشا نمیکند و حتی آدرس موسسهشان را روی سایت مصاف نمیبینید. کسی که تا این حد پنهانکاری میکند صلاحیت دارد شعار شفافیت بدهد؟
@naghde_tavahhomaat
📌دلار چند؟!
🔸️ما رائفیپور را تخریب میکنیم، ذهنمان هم مریض است، عقل هم نداریم، قبول. ولی دو سال است از استاد سوال میپرسیم و نقدهایمان را مطرح کردیم. وقت کردید بجای تخریب و برچسب به منتقدانتان کمی هم به سوالات ما پاسخ بدهید. البته اگر پاسخی وجود داشته باشد!
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌آزمون
🔸 قبلاً به مناسبتی در همینجا عرض کردم خیلی از لیستدادن رائفیپور استقبال میکنم تا خودش و مریدانش، میزان اقبال مردم به «تفکر مصاف» و «شخص رائفیپور» را به چشم خود ببینند. گفتند که رائفیپور، مجوزهای لازم برای لیستدادن را هم گرفته است. خیلی هم عالی. منتظر میمانیم تا پس از شمارش آراء، میزان حضور نامزدهای مورد تایید رائفیپور در مجلس را نظارهگر باشیم.
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شفافیت
🔸️بهتر نیست ابهاماتی را که درباره موسسه خودتان پرسیدیم(اینجا) روشن و شفاف کنید تا مشمول همین القابی که فرمودید نشوید؟!
@naghde_tavahhomaat
📌پنجهبوکس
🔸آقای دکتر پرویز امینی یک انتقاد خیلی کوچک(و البته به حق) از رائفیپور کرد آنهم بدون ذکر نام. ولی گویا استاد، تاب از کف دادند و یک انشای بلندبالا( و البته پرت و پلا) برای لِهکردن آقای امینی نوشتند که حتی یک کلمهاش، پاسخ به نقد دکتر امینی نیست و فایدهاش شلوغکردن فضا برای فریب ذهن مخاطب و پرتکردن حواس مریدان است!
💡جناب رائفیپور! شمایی که تا این حد در برابر انتقادات، بیتاب و خشمگین میشوید از کجا معلوم فردا که نامزدهای شما وارد مجلس شدند گوش شنوا برای شنیدن نقدها داشته باشند و مانند امروز شما، با پنجهبوکس به منتقدان حمله نکنند؟
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دستبوسی منتقد
🔸️شعارها زیبا، عبارات قشنگ، حرفها منطقی؛ ولی عمل، کاملاً عکس ادعاها. چرا لشکر سایبری جناب رائفیپور که مدعی هستند با سخنرانیهای ایشان مسلمان و متدین و مذهبی شدند تا این حد خلاف مرام استادشان عمل میکنند برای حمله به منتقدان و توهین و تهمت و افترا به آنان شوق و ذوق دارند و گویا از سوی باریتعالی وعده ثواب به آنان داده شده. من رازش را میدانم. زیرا خود رائفیپور هم به این حرفها باور و ایمان ندارد و صرفاً ویترینی است برای کسب شهرت و جذب مخاطب. شاهدش؟ اینکه نه به منتقدانش جواب علمی داده نه از آنها تشکر کرده و نه اشتباهاتش را پذیرفته.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌هُوَئِه
🔸کارکرد ضمائر در ادبیات عرب روشن است و هر طلبهای این نکات را در سال اول طلبگی و در بدو ورود به حوزه میخواند. هر کس حتی اگر صرف و نحو عربی هم نداند و فقط یکبار قرآن را خوانده باشد میبیند هو به معنای یک انسان نیست و برای هر حقیقتی بکار میرود[مثلا برای خونحیض: بقره، ۲۲۲؛ برای عذابالهی: حجر، ۵۰؛ و حتی برای خود غذا: بقره، ۶۱] اما اگر میبینید علیاکبر رائفیپور، مدیر موسسه مصاف، سخنران در همه علوم بشری و نظریهپرداز در همه مسائل جهان و حومه، چنین مطلب علمی سادهای را نمیداند اصلاً تعجب نکنید چون ما با یک فرد عادی مواجه نیستیم بلکه با لیدر یک فرقه پوک مواجهیم که سطح سواد و دانش و آگاهی و اطلاعات دینی او همین اندازه است و با خود عهد بسته مروج ابتذال علمی و جهالتمرکب باشد. حال خود متوجه خواهید شد میزان علم و دانش و سواد مریدان و لشکر سایبری چنین شخصی چقدر است!
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ضمانت قرآن!
🔸️آقای رائفیپور یا واقعاً معنای ضمانت اجرا را نمیداند یا سعی دارد مخاطب کماطلاع خود را فریب بدهد. آنچه که ایشان ذکر کرده هیچگونه ضمانت اجرایی نیست و اصلاً بار حقوقی ندارد. اینکه نامزدهای مورد تاییدتان جلوی دوربین قسم بخورند که به خواستههای مصاف، پایبند باشند و بعد انجام ندهند چه کاری میتوان انجام داد؟ هیچ. اینکه شما او را افشا کنید و اصلا آبرویش را ببرید نامش ضمانت اجرا نیست. ضمانت اجرا یک قوه قاهره است که میتواند فرد متخلف را مجبور به رعایت قانون کند. مانند آنچه در قوانین بانکی و رانندگی هست. اگر کسی خلافی خودرویش را پرداخت نکند نمیتواند ماشین خود را بفروشد. اگر چک شما برگشت خورد میتوانند شما را جلب کنند. ضمانت اجرا اینهاست جناب رائفیپور نه اینکه بیایید در برنامه ثریا و حرفهای خودتان را بزنید و افشاگری کنید و آن نماینده هم کار خودش را بکند.
#آفت_بیسوادی
@naghde_tavahhomaat
📌پوپولیسم و حرف مفت!
🔸هری فرانکفورت در این کتاب تعریفی برای حرف مفت ارائه میدهد که با دروغگویی متفاوت است. وقتی کسی دروغ میگوید، گزارهای را به صورت کذب بیان میکند. اما حرف مفتزن اصلاً کاری به ارتباط یا عدم ارتباط حرفش با واقعیت ندارد. این بیتفاوتی نسبت به چگونگی واقعیت امور است که حرف مفت را حرف مفت میکند. نویسنده توصیه جالبی را به نقل از یک رمان بیان میکند: هیچوقت دروغ نگو، وقتی که میتوانی کارت را با حرف مفتزدن پیش ببری. این حرف طنزآمیز تکیه بر این واقعیت دارد که ما انسانها معمولاً حرف مفت را بیش از دروغ تحمل میکنیم. در انتهای کتاب، دلایل رواج حرف مفت مطرح شده است که یکی از موارد جالبش رواج دموکراسی است. در دنیای مردمسالار، این اعتقاد رایج است که شهروندان مسئولیت دارند درباره هرچیزی، یا دست کم هر چیزی که به ادارهی امور کشور ربط دارد، عقیدهای داشته باشند. نتیجهاش میشود همین وضعیتی که در تاکسیها، جمعهای خانوادگی و گروههای فامیلی در ایران خودمان شاهدش هستیم. همه صاحبنظر اقتصاد و روابط بینالملل و تاریخ و فرهنگ و همهچیز هستند. بدون اینکه به تحقیقات اصیل در این حوزهها توجهی کنند.
@naghde_tavahhomaat