eitaa logo
نقدنامه
556 دنبال‌کننده
372 عکس
268 ویدیو
9 فایل
درنگی بر دغدغه‌های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جدول مراقبه ماه رجب 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
بت‌پرستی در ساحت اندیشه🌱 🔸️ تفکر و اندیشیدن وجه تمایز انسان و دیگر موجودات است و از انجا که انسانیت انسان او را در مسیر اشرف مخلوقات قرار می‌دهد؛ از همین رو اندیشیدن و انسان ماندن بسی سخت و بعضا طاقت فرسا است. 🔸️ کسانی که میل به انسان ماندن دارند اما استقامت ماندن ندارند، به‌جای بهره‌مندی از افکار بزرگ و تجمیع آنها و تولید اندیشه‌های پویا به روی می‌آورند؛ بیش از آنکه به حرف‌ها بیاندیشند آدم‌ها را مقدس می‌پندارند و این روش هر چند متناسب با خوی تنبل‌‌گونه هست اما هیچ‌گاه راه درستی برای انسان ماندن نیست. 🔸️جناب مولوی درباره‌ی مذمت عدم استقلال اندیشه می‌گوید: چشم داری تو به چشم خود نگر/ منگر  از  چشم سفیهی  بی‌خبر گوش داری تو  به گوش خود شنو/ گوش گولان را چرا باشی گرو بی  ز تقلیدی  نظر  را  پیشه  کن/ هم به رأی و عقل خود اندیشه کن 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
📌 تصویر جلد شماره ۱۵ خردورزی‌ 📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🖼 💠 «ماهیت علم؛ مبناپذیری و دستورگریزی در نهاد علم» 📌بخشی از سرمقاله شماره 15 خردورزی 📥 جهت دریافت نسخه الکترونیکی مجله کلیک کنید. 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🔸ازدواج آسان با شعار محقق نمی‌شود... ✅پدیده ازدواج‌های دیرهنگام یا ممانعت از ازدواج، یقیناً علل متعدد ، اجتماعی و دارد، اما آنچه مهم است عدم برخوردهای شعارگونه و کلیشه‌ای با مشکلات است. 📌الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: إنّ أميرَ المؤمنينَ عليه السلام اُتِيَ برَجُلٍ عَبَثَ بذَكَرِهِ ، فضَرَبَ يَدَهُ حتَّى احمَرّت ، ثُمّ زَوَّجَهُ مِن بَيتِ المالِ . [الكافي: 7/265/25] امام صادق عليه السلام: مردى را كه استمناء كرده بود نزد اميرمؤمنان عليه السلام آوردند. حضرت به دست او زد تا جايى كه سرخ شد. آنگاه از محل بيت المال برايش اسباب فراهم کرد. ✅در این روایت 👆امام می‌فرماید پس از تنبیه و ارشاد اسباب تزویج فراهم شد، پس یقیناٌ با ارشاد یا تنبیه صِرف اصلاح صورت نخواهد گرفت. ✅مقام معظم رهبری نیز در آن جریان معروف کوه‌پیمایی و برخورد با دختر و پسری که نامحرم بودند رفتاری همراه با ارشاد، محبت و حمایت داشتند. ✅ازدواج آسان با صِرف شعار، ارشاد و تنبیه محقق نمی‌شود و نیازمند حمایت‌های واقعی است. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
نقدنامه
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليت‌هاي اجتماعي 🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهج‌البلاغه منع مي‌كنند از
—————— 📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليت‌هاي اجتماعي (کلیک کنید) 🔸پیرامون این مطلب👆 از نامه 53 نهج‌البلاغه حکایت زیر را از جناب می‌خوانیم: نیاید نکوکاری از بد رگان محال است دوزندگی از سگان همه یونان و روم ندانند کرد انگبین از زقوم ز وحشی نیاید که مردم شود به سعی اندر او گم شود توان پاک‌‎کردن ز زنگ آینه ولیکن نیاید ز سنگ آینه به کوشش نروید گل از شاخ بید نه زنگی به گرمابه گردد سپید 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
خدایا رغبتی عطا کن برای لیله‌الرغائب🌱 علامه حسن زاده آملی: در رجب بروید بزنید. ماه رجب، ماه شناخت خود است؛ در رجب، زمینه برای ظهور عهد الست و اسمائی که در نفخه روح الهی از خداوند گرفته‌ایم، آماده و مهیاست و تمام دعاها در این ماه، انسان را به تفکر و تدبر تشویق کرده، او را در حوزه معقولات وارد می‌کند. آیت الله جوادی آملی: باید در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم ورغبت يعني ميل نه آرزو —————————- ماه رجب ماه توحید است🌹 امام صادق (ع) فرمود: جناب جبرئیل خطاب به حضرت ابراهیم فرمود: اَلَکَ حاجَةٌ، فَقالَ أمّا اِلَیکَ فَلا . فَقالَ جَبرَئیلُ فَاسئَل رَبَّکَ. فقال: حَسبی مِن سُؤالی عِلمُهُ بِحالی و ابراهیم گفت: همین قدر که از حال من آگاه است کافی است. چون رها از منجنیق آمد خلیل آمد از دربار عزت جبرئیل گفت هل لک حاجة یا مجتبا گفت اما منک یا جبریل لا من ندارم حاجتی از هیچکس با یکی کار من افتاده است و بس هین ادب بنگر که در آن تنگنای لب به حاجت هم نه بگشود از خدای ————————— امام على عليه السلام 💠 🔰 اجعَلُوا كُلَّ رجائكُم للّهِِ سبحانَهُ و لا تَرجُوا أحَدا سِواهُ، فإنّهُ ما رَجا أحَدٌ غَيرَ اللّهِ تعالى إلاّ خابَ ♻️ هر چه اميد داريد، به خداى سبحان داشته باشيد و به كسى جز او اميد مبنديد؛ زيرا هيچ كس، به غير خداوند متعال اميد نبست، مگر آن كه نوميد بازگشت. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📍عامل سختی‌ها و گرانی‌ها چیست؟ بیانی از آیت الله جوادی آملی 🔸در کتابی با نام «اسد الغابه» به معنای شیران بیشه که سرگذشت افراد خیلی شجاع نقل شده، نام شخصیتی با نام «احنف بن قیس» آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد، او در جلسه ای که اموی ها برگزار کرده تا سختی ها، بی عرضه گی ها و گرانی ها را توجیه کنند، شرکت نمود. 🔸سخنران اموی می گفت در قرآن آمده که رازق خداست و هر چه مصلحت بداند بر مردمش نازل می کند، خداوند برای شما همین مقدار نازل کرده و اگر اهل تقوا باشید گشایشی بر زندگی شما خواهد آمد، دیگر از گرانی و سختی چه شکایتی دارید؟! 🔸احنف بن قیس برخاست و گفت: ای سخنران! اینجا سه مسئله است، چرا مغالطه می‌کنی؟ در اینکه مخزن الهی نامتناهی است هیچ تردیدی نیست، مطلب دوم در اینکه ذات اقدس الهی از مخزن خود، روزی ما را حکیمانه و مهربانانه نازل می کند نیز حرفی نیست، ما در این دو مورد، بنده خالص خدا هستیم، اما اصل سومی هست و آن اینکه ذات اقدس الهی حکیمانه برای ما روزی را نازل کرده، ولی جنابعالی جلوی آنها را گرفته اید! تو نمی گذاری چیزی به ما برسد، ما روی این سومی مشکل داریم! 🔸ما همیشه باید بدانیم این نظام ما نظام الهی است و تا ظهور صاحب اصلی اش باید بماند اما برای حفظ آن باید بدانیم که وظیفه مان چیست و چه کار باید انجام دهیم! باید جلوی دزدی ها و غارت ها گرفته شود و معضل اشتغال، مسکن و گرانی حل شود تا موفق باشیم! 📌بیانات آیت الله جوادی آملی در جمعی از اعضای مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨مناظره دیدنی دکتر زرشناس با ریاست سمت ناشر کتب دانشگاهی... 📌سازمانی که وظیفه‌اش تبیین مبانی انقلاب اسلامی است حق ندارد در کتب درسی مبانی لیبرالیسم را ترویج کند... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مجید تفرشی(پژوهشگر تاریخ معاصر): ‏حاکمیت دو راه بیشتر ندارد 1️⃣‏یا تن دادن به خواست مردم 2️⃣‏یا در دراز مدت عاقبتی مثل کامبوج با ۱۰ میلیون کشته برای حفظ نظام ———————— نظرات خود را پیرامون سخنان👆آقای تفرشی برای ما ارسال بفرمایید. ————————- 📍پ.ن: 🔸در شرایط کنونی چالش‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری از اهل فکر را به این دو ‌گانه‌ای که آقای تفرشی بیان کرد می‌رساند، 🔸 به نظر می‌رسد فراتر از این دوگانه راه دیگری هم باشد و آن هم اهم و مهم‌ کردن نیازهاست، مادامی که نیازهایی با فراگیری متعدد مثل در جامعه اجرا بشود، زمینه‌ی ایجاد قوانین فرهنگی منطبق بر اسلام و نه سلیقه و خواست افراد هم محیا می‌گردد. 🔸 زمانی که عدالت اقتصادی احیا نشده باشد مقدمه‌ی تامین نمی‌گردد و ناچارا به دوگانه‌هایی همانند بیان آقای تفرشی می‌رسیم. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از طرحی نو🌱
🔰 حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟! • نانو، سلول بنیادین، موشک نقطه زن و... نوآوری هستند اما حرف نوی انقلاب اسلامی نیستند؛ اینها را بخاطر عقب نماندن از دنیا بدست می آوریم اما با حرف نوی انقلاب آمده ایم دنیای جدیدی بسازیم! • رهبر انقلاب تاکنون ۳۵بار از این حرف نو اساسی و بنیادین سخن گفته اند: https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601 • تعابیر ازحرف نو انقلاب: جمع بین مردم و ارزشهای الهی و معارف اسلامی/ جمع توحید و کرامت انسان/ جمع بین پیشرفت های مادی و رضای الهی و حفظ ارزشهای الهی/ جمع بین مردم و خدا در حکمرانی/ تلفیق آراء مردمی با افکار اسلامی/ مردم سالاری دینی/ جمهوری اسلامی/ و... ⚠️ توجه۱: این حرف نو، نه فقط در پیدایش حکومت، بلکه در حل همه مسائل حکمرانی مطرح است. مردم سالاری یعنی براساس دین و اسلام، سالار زندگیِ جامعه خود مردمند". ⬅️ راه حلهای بسیاری از محافل انقلابی برای معضلات حکمرانی این استاندارد را ندارد! ⚠️ توجه۲: این حرف نو، دو رقیب و دیگری دارد که از محافل تصمیم سازی نظام دور نیستند بلکه هریک در ادواری سهمی از دستگاه تصمیم سازی یا بدنه حزب اللهی و جناح های سیاسی را تحت تاثیر قرار داده اند: الف) اسلام لیبرال، غربگرا و... که جانب دنیا، مردم و... می ایستد و ارزشهای اسلامی را کم اهمیت می شمارد ب) اسلام تحجر، واپسگرا و... که جانب ارزشهای اسلامی می ایستد و مردم و همراهی آنها را کم اهمیت می شمارد! ⬅️ در حل هر مساله، این دو رقیب را هم باید توجه کرد! ▪️این مجموعه فیش را در مطالعه و مداقه کنید به (طرحی نو) بپیوندید. 👇👇 🆔 @Tarhi_No1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر سیدجواد میری: غیرممکن است در سازمان‌های ایرانی کسی را به جرم «تنبلی» اخراج کرده باشند، اما به سبب «حرکت» و پویایی، پدر آدم‌ها را در می‌آورند و قلم پای‌ افراد را خرد می‌‌‌کنند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🔴مشهور یا مفید؟ به جای تلاش برای «مشهور» شدن؛ تلاش کنیم «مفید و مؤثر» باشیم. امیرمؤمنان(علیه السلام) می‌فرماید: «الشُّهرَةُ خَيرُها و شَرُّها في النارِ؛ شهرت، خوب و بدش، در آتش است» امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید: «مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ ؛ فإنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ؛ هر كس خود را به عبادت شهره سازد، به ديندارى او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد.» ده‌ها روایت دیگری که در مذمت شهرت و شهرت‌طلبی وارد شده است همگی نشان از آفات اخلاقی، دینی و اجتماعی آن می‌دهد. به همین دلیل، انسان خردمند عاقبت‌اندیش در اندیشه کسب شهرت نخواهد بود. خویش را رنجور سازی زار زار تا تو را بیرون کنند از اشتهار که اشتهار خلق بند محکم است در ره، این از بند آهن کی کم است ✍احمد حسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi @naghdname_ir
نقدنامه
خدایا رغبتی عطا کن برای لیله‌الرغائب🌱 علامه حسن زاده آملی: در رجب بروید #خودتان_را_ورق بزنید. ماه
📌ضرر از اصل سرمایه ☘️خابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَكَ‏ آنان که‌ به‌ سوى غیر تو‌ روى نهادند نومید ماندند، ‌و‌ کسانى که‌ جز تو‌ را‌ خواستار شدند زیان زده شدند. ——————— 🌿جناب فیض کاشانی: هر جمیلی که بدیدیم بدو یار شدیم هر جمالی که شنیدیم گرفتار شدیم پیش هر لاله رخی ناله و زاری کردیم چون بدیدیم ترا از همه بیزار شدیم ——————— 🔸 در آغاز پادشاهی می کرد و مملکتی را زیر فرمان خود داشت. شبی بر تخت خفته بود. 🔸نیمه شب صدایی از بام قصر شنید، گویا که کسی بر بام می رود. صدا زد: کیستی؟ گفت: آشنایم. شتری گم کرده ام، بر این بام می جویم. گفت: ای جاهل! شتر بر بام می جویی؟ 🔸گفت: ای غافل! تو خدای را در جامه اطلس، خفته بر تخت زرین می طلبی؟ دل ابراهیم از این سخن لرزید و آتشی در سینه اش شعله ور شد. تاج و تخت رها کرد و رو جانب خدای نمود.🌱 —————— جز خدا را بندگی، حیفست حیف بی غم او زندگی حیفست حیف جز به درگاه رفیعش سر منه بهر غیر افکندگی حیفست حیف سر ز عشق و دل ز غم خالی مکن بی خیالش زندگی حیفست حیف🌸 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌ریشه‌یابی بحران‌های ایران 🔸باید بدانیم جامعه ایران در چه وضعیتی است. فقط 14 درصد مال سالهای قبل از انقلاب هستند، 86 در صد پس انقلاب به دنیا آمده اند 🔸این جامعه گسترش یافته و رشید و بالغ شده و تحصیل کرده است. 🔸این جامعه از برخی عارضه ها رنج می برد. نرخ بیکاری بسیار بالاست، حتی با نرخ های پایین مشارکت این بیکاری بالاست 🔸بیکاری به شکل نابرابری بین زن و مرد تقسیم شده؛ مردان پنج برابر زنان شاغل هستند! 🔸نرخ بیکاری زنان 13 درصد، نرخ بیکاری مردان 7.2 درصد. 🔸در جوانان 18 تا 35 سال، نرخ بیکاری مردان 13.8 و نرخ بیکاری زنان 28.3 درصد. جوان 18 تا 35 سال دو برابر کل بیکار است! 🔸تعداد دانشجویان زن 20 هزار بیش از مردان است، زنان بیشتر دانشجو شده اند، اما نرخ بیکاری آنها دو برابر است. نرخ مشارکت اقتصادی آنها هم یک پنجم است. طبیعی است من مثل زنان اسم این را بگذارم یک تبعیض ساختاری علیه زنان. 🔸همین جامعه در 10 سال گذشته میزان برخورداری ثروتمندترین دهک به فقیرترین دهکش از 11 برابر شده 14 برابر؛ یعنی نابرابری هم گسترش یافته است. 🔸طبق گزارش دو سال پیش مرکز پژوهش های مجلس، ما در طول دهه 90 یک افول اقتصادی وحشتناک را تجربه کردیم. این افول در حدی است که اگر تا سال 1405 ما سالی 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، شش سال متوالی رشد 8 درصد، آن هم برای اقتصادی که از اول دهه نود رشد اقتصادی آن میانگین صفر بوده این گزارش می گوید تازه آن سال می رسیم به جایی که سال نود بودیم! و می دانیم این غیرممکن است! 🔸این جامعه ای است که 60 درصد شاغلانش پوشش بیمه ندارند! 🔸این جامعه دچار 18.4 درصد فقر است، یعنی از هر پنج نفری که از کنار شما رد می شود یکی در فقر مطلق به سر می برد! 🔸در این جامعه دولتش به شدت کسر بودجه دارد و جایگاه جهانی اش این است. ما باید ببینیم داریم کجا زندگی می کنیم! 🔸در جایی داریم زندگی می کنیم که در فاصله سالهای 80 تا 97، در سال 80 هشتاد درصد تجارت ما با 23 کشور بوده است. رسیدیم به جایی که در سال 97، پنجاه و چهار درصد تجارت کشور با سه کشور بوده است (چین، عراق، امارات). اگر شما به این نمی گویید جداافتادگی از جهان، پس چه می گویید؟! 🔸در داخل به شدت تضعیف شده اید از نظر اقتصادی و به مردم فشار آمده است، در حالی که کشور 10 میلیون جمعیت افزایش یافته 40 درصد درآمد سرانه اش را از دست داده است. میانگین تورم در جهان در سال 2018، 2.4 درصد بوده است، و تورم بلندمدت ایران 20 درصد بوده و فقط سه کشور ونزوئلا، زیمباوه و آرژانتین تورم بیشتری داشته اند! 🔸روایت من از جامعه امروز من این است که جامعه ای است که به شدت بالغ شده، از 36 میلیون نفر شده 84 میلیون، تحصیلاتش به شدت رفته بالاتر، به لحاظ آگاهی بسیار پیشرفت کرده. این جامعه به شدت جهانی شده، به شدت می تواند خودش را مقایسه کند. به شدت مردمش به سفر می روند و خودشان را با جهان مقایسه می کنند. این جامعه مواجه شده با یک ساختار حکمرانی که دائم دارد توانش را از دست می دهد و به شدت بر سر موضوعات مختلف انرژِی خود را هدر داده است. 🔸میانگین هوشی و توانایی جامعه بالاتر از حکومت بالاتر است؛ این وضعیت جامعه ایرانی را به استیصال رسانده است! 🔸این روزها دیگر فقط مهاجرت نخبگان نیست، مهاجرت تکنسین های نیروی کار شما هم دارد رخ می دهد 🔸آدم هایی که درون ساختار تصمیم گیری هستند می شود روی اکثریت آنها دست گذاشت و ادعا کرد که آنها از میانگین آدم هایی که در جامعه هستند پایین تر هستند. 🔸رویای توسعه دارد بر باد می رود. جامعه احساس می کند دارد تمام ظرفیت هایش را از دست می دهد. 🔸انسان موجودی است که در سایه آینده زندگی می کند. احساس جامعه این است که این مدل از حکمرانی و این مسیری که داریم طی می کنیم آینده ای براش بنا نمی کند، بنابراین جامعه ایرانی حق دارد ناآرام باشد چون آینده اش را برآورده نمی کند. 🔸ما سال 90 هم همین حرف ها را می زدیم...اگر این مسیر درست بود پس از سال 1390 تا 1400 باید اتفاقی رخ می داد. 🔸امروز با جامعه ای ناآرام مواجه ایم که حق دارد و ناراضی است و حق دارد و در روشن ندیدن آینده هم حق دارد. 📎محمد فاضلی در برنامه شیوه ——————— پ.ن:بسیاری از مخاطبان محترم شاید با خوانش مطلب طرح شده رنجیده‌ خاطر بشوند، اما به جهت تامل بر مشکلات، رسیدن به راهکارهای مناسب این سخنان را منتشر می‌کنیم و تقاضا داریم نقد و نظرات علمی خود را در قالب یادداشت‌های کوتاه برای ما ارسال بفرمایید.☘️ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌کمی از خوبی‌ها بگو. چرا فقط نقد می‌کنی؟ من نمی‌دانم کسی می‌فهمد رنج یعنی چه؟ اصلا مسئولین به عمرشان رنج‌ کشیده‌اند؟ اصلا عصبانیت این روزهای مردم را می‌فهمند؟ اصلا عصر ارتباطات را می‌فهمند؟ اصلا اقتضائات زمانه‌ی خودشان را می‌فهمند؟ اتفاق‌های خوب؟ بله‌ اتفاق‌های خوب و پیشرفت‌های علمی و... در کشور زیاد داریم. کسی منکر نیست‌، ولی اینها چه خروجی ملموسی برای زندگی روزمره مردم داشته؟ کجا از خشم و نارضایتی این روزهای مردم کاسته؟ تنگنایی که برای معیشت و ارتباطات مردم ایجاد کردند را می‌فهمند؟ کمی روی زمین بیاییم عزیزان. اینقدر در ذهنیات و انتزاعیات خودمان سیر نکنیم! جهاد تبیین با حرف‌های انتزاعی و انتشار جزوه پیشرفت و فلان محقق نمی‌شود. با دورهمی‌گرفتن حزب اللهی‌ها و آخوندها در ایتا محقق نمی‌شود. جهاد تبیین را باید از مسئولین شروع کنید! مسئولینی که نه مردم را فهمیده اند نه انقلاب را و نه زمانه‌ی خودشان را. به اسم دولت انقلابی و مجلس انقلابی روی کار آمدید و با عملکردتان، مفاهیم عزیز انقلاب را لگد کردید. این‌ حرف‌ها را از کسی می‌شنوید که حاضر است جانش را برای همین نظام فدا کند؛ اما با مسئولین بی‌کفایت هم رودربایستی ندارد. عقیده دارد بزرگترین ضربه‌ها را همین‌ها به نظام می‌زنند؛ با نفهمیدن درد و رنج مردم. این مسئولین‌اند که امید را از مردم گرفته‌اند. تلاش ما حامیان نظام برای امیدآفرینی، با عملکردهای شما مسئولین محکوم به شکست است! چندی دیگر از همین مردم رأی می‌خواهید. حواستان باشد با اعتماد مردم چه می‌کنید. من هم راهپیمایی ۲۲ بهمن می‌آیم؛ هم انتخابات شرکت می‌کنم؛ هم ابایی از حمایتم از نظام و انقلاب ندارم. همانطور که ابائی از اعلام برائتم از مسئولین بی‌کفایت ندارم. هرکه میخواهد باشد. ادامه یادداشت‌ها در لینک زیر بخوانید: https://eitaa.com/fatemedadashi_arani/57 @fatemedadashi_arani @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌ - دو تا چایی بیار دایی… + واسه چی به همه میگی دایی _ واسه اینکه اگه دعوا شد، فحش مادر نده! 🔸لوتی‌ها و مشتی‌های تهرون اینجوری بودن، دعواهاشونم حساب و کتاب و آدابی داشت… وسط دعوا، حواس‌شون به زن و بچه مردم بود، نامردی و ناجوانمردی توی قاموس‌شون نبود. 🔻الغرض اینکه؛ قریب ۵ ماهه توی خونوادهٔ ما، توی ایران ما بلوا شده… به اینکه مقصر کیه و دعوا رو کی شروع کرده کاری ندارم، حرفم اینه که دعوا هم آدابی داره. 🔻داداش‌جان! انقلابی هستی باش، مخالفی، باش. معترضی، باش… اما اينو بدون من و تو و ما با همهٔ خط‌کشی‌ها و مرزکشی‌ها، توی یه چیز به هم میرسیم؛ ایران، نقشهٔ ایران توی کتاب پنجم دبستان رو یادت هست؟ هر استان‌ش یه رنگ بود؛ سبز و زرد و سفید و خاکستری و اون آبیِ قشنگِ خلیج فارس حالا این ایران، امروز رنگارنگ‌تر شده؛ قوم و مذهب و نژاد به کنار، گرایشات سیاسی هم به کنار… ایران ۱۴۰۱ ایرانِ متکثره. 🔻هزار دلیل و بهانه هست که بین من و تو فاصله بذاره، اما یه دلیل محکمی هم هست که ما رو به هم میرسونه اونم ایرانه. ما چاره‌ای نداریم جز مدارا و همزیستی مهربانانه. 🔸شعرخوانی حامد عسکری رو توی کتاب باز سروش صحت ببین و کیف کن. اما در کنار این کیف کردن، غصه بخور که دو سر طیف افراط این روزها هم حامد عسکری رو به گوشه انزوا بردن هم سروش صحت رو… 🔻اون کسایی که این صحنه رو برامون نسخه‌پیچ کردن، میخوان دل‌خوشی رو ازمون بگیرن. حواست باشه رفیق! مخالف باش، اعتراض کن، اصلا دعوا کن… اما نذار دل‌ت بمیره. دل، برا زنده موندن محبت میخواد، شادی میخواد، زندگی میخواد… ✍مهدی عرفاتی @naghdname_ir
نقدنامه
♦️خودگوییُ خود خندی 🔸طی سال‌های گذشته عده‌ای از افراد به اسم اسلام و انقلاب اما بیگانه حتی با مبانی
🔶مراقب چهاردرصدی‌های جبهه انقلاب باشید ✅یه عده با رفتار و سخنانی که دارند جبهه انقلاب رو هر روز تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌کنند. ✅چهاردرصدی‌های جبهه انقلاب که صداشون خیلی بلنده ولی اونا همه‌ی جبهه انقلاب نیستند. ✅حرفشونو میزنن و میرن نه تحمل تامل دارند نه حال پاسخ دادن و نه جسارت صحیحی برای اعتراض به کاستی‌ها. ✅ آن‌ها حتی از ساحت بیانات رهبری بدترین دفاع را می‌کنند و بیشترین دفع را به بار می‌آورند.... ✅رفقای دغدغه‌مند و دلسوزی هستند که فرضیه‌ها و فکت‌ها را با نظریه‌های علمی به اشتباه گرفته‌اند و مادامی هم که فرضیه‌های اجرایی نشده آن‌ها پذیرفته نمی‌شود دیگران متهم به ضد انقلابی یا بدبینی می‌گردند. ✅شاید صدای چهاردرصدی‌ها خیلی بلند باشد اما ان‌ها همه‌ی جبهه انقلاب نیستند. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
نقدنامه
#مناسبتی 📌ضرر از اصل سرمایه ☘️خابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ
📌بیابان خشک‌سالی و قحطی 🌱وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ ☘️ وآنان كه به درگاه غير تو روی آوردند به تباهى رسيدند و آنان كه فضل تو را طالب نکردند تهیدست (در بیابان خشک‌سالی و قحطی) ماندند. ————— 🌸يا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿١٦﴾ 🍃پسرکم! اگر عمل هموزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است. ————— 🌿فیض کاشانی: جز تنعم بغم یار عبث بود عبث هر چه کردیم جز این کار، عبث بود عبث هر چه جز مصحف آن روی، غلط بود غلط جز حدیث لب دلدار، عبث بود عبث پِی، به منزلگه مقصود نبردیم آخر قطع این وادی خونخوار عبث بود عبث اشک خونین بنگاهی بخریدند از ما کوشش چشم گهر بار عبث بود عبث هر چه بردیم زکردار هِبا بود هبا هر چه بستیم زگفتار عبث بود عبث خویش را کاش در اول بخدا می بستم از خودی این همه آزار عبث بود عبث هر چه گفتیم و شنیدیم خطا بود خطا غیر حرف دل و دلدار عبث بود عبث ————— 💐امیرالمؤمنین علی علیه السلام می‌فرماید:: اِحْذَروا ضِیاعَ الاَْعْمار فیما لا یَبقی لکم فَقائِتُها لا یَعُود. بپرهیزید از این که عمرتان را در آنچه برای شما نمی ماند ضایع سازید که عمر گذشته بازگشتی ندارد. ————— 🌺وقتى كه خدا شيرين شد و در دل‏ نشست، هنگامى كه پس از اين هدايت، او مالك تو شد، وسوسه ‏ها ديگر اثرى نمى ‏گذارد و تلقين ‏ها و تحريك ‏هاى شيطان‏ها و انسان‏ها خنثى مى ‏شود. عین‌صاد، تطهیربا جاری قرآن | ص ۴۹ ————— عمر عزیز تا به کی صرف در آرزو کنم؟ هان بیا که آرزو جمله فدای هو کنم🌹 ————— بخش اول، ضرر از اصل سرمایه؛ خابَ الوافِدونَ عَلَی غَیرَکَ... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🌸ولادت امام جواد (ع) مبارک باد🌸 آسمان معرفت ، گنج سخا ، دریای جود شهر فضل و دانش و بخشش بیاید در وجود در شب میلاد مسعود شه خوبان جواد حق به روی عالم و آدم در رحمت گشود  @aghileheshgh
📌مقایسه یا عقب‌نشینی از آرمان‌ها 🔻درآمدی بر مقایسه‌های جمهوری اسلامی با نظام‌شاهنشاهی یا نظام‌های غیر اسلامی 🔻این روز‌ها بسیاری از تریبون‌ها، افراد تاثیرگذار و... نظام‌شاهنشاهی را با جمهوری اسلامی مقایسه می‌کنند برای نشان دادن پیشرفت‌ها. 🔻یقینا انجام مقایسه تطبیقی کار پسندیده‌ای است، اما اکتفای به این تطبیق منجر به پوسیدگی و عقب‌ماندگی از آرمان‌ها می‌شود. 🔻مقایسه منجر به توهم موفقیت‌های صددرصدی می‌گردد و احتمال سوء استفاده برخی از مسئولان سودجو را نیز فراهم می‌نماید. 🔻فرایند صحیح استفاده از مصادیق منجر به اموزش فرهنگ اعتراض و مطالبه می‌گردد، اما عدم مواجهه صحیح زمینه عصبانی‌سازی جامعه، جایگزینی اغتشاش به‌جای اعتراض و تهی‌سازی مبانی از مفاهیم اصلی می‌گردد. 🔻 بهابخشی بیش از اندازه به مقایسه بستر خطرناک خودکشی تضارب آراء و فربه‌سازی دوقطبی‌ها است. 🔻از سوی دیگر چون آرمان‌ها و اهداف متفاوت است؛ مقایسه زیاد شائبه یکی بودن اهداف و عدم موفقیت برای دست‌یابی به آنها را ایجاد می‌کند. 🔻اکتفای به مقایسه: 1️⃣خیانت به متخصصین فقیدی است که قانون اساسی را برای اجرای در جامعه اسلامی نگاشته‌اند. 2️⃣اکتفا به متن ظاهری قانون اساسی و عدم مطالبه اجتهاد در مسائل روزآمد جامعه اسلامی. 3️⃣عدم بهره‌مندی از مفاهیم بلندی که اساس‌نامه حکمرانی به حساب می‌آیند، مانند نامه ۵۳ نهج‌البلاغه، بیانات امامین انقلاب، سخن اندیشمندان و... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
🌸| ولادت با سعادت امیرالمونین (ع) و روز پدر مبارک باد 🌹بر شوره‌زار قلب‌ها باران می‌آید بر درد‌های بی دوا درمان می‌آید دستانِ پشت پرده‌ی خلق است حیدر روزی رسان عالَم امکان می‌آید چشم زمین روشن به روی صاحبش شد شأن نزول سوره‌ی انسان می‌آید قبل از نبی کعبه بغل کرده علی را بر جسم سرد کعبه حالا جان می‌آید @hazratzainab_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘⚘⚘ گوهری را از صدف آورده طبعم در کنار یا که از تابنده دری آبدار برد تا حد عدم تا قاب قوسین وجود رفرف طبع مرا، یک غمزه ز اندلدل سوار شاهد بزم ولایت شاه اقلیم وجود شمع ایوان هدایت نیر گیتی مدار صورت زیبای او یا طلعت «الله نور» معنی والای او یا سر «لم تمسه نار» خط دلجویش طراز مصحف کون و مکان خال هندویش مدار گردش لیل و نهار پرتوی از نور رویش طور سینای کلیم بندۀ درگاه کویش صد سلیمان اقتدار مشرق صبح ازل خورشید عشق لم یزل چرخ تا شام ابد در زیر حکمش برقرار در برش پیر خرد چون کودکی دانش پژوه بر درش عقل مجرد همچو پیری خاکسار شاهباز اوج او ادنی بهنگام عروج یکه تاز عرصۀ ایجاد گاه گیر و دار گوش جان بگشا و بشنو از امین کردگار: باز جان می پرورد ساز پیام آشنا یا که از طور غرب می آید آواز «أنا» میدمد صبح ازل از کوی عشق لم یزل یا فروزان شمع روی شاهد بزم «دنیٰ» جلوۀ شمع طریقت چشمها را خیره کرد یا سنا برق حقیقت میزند کوس فنا کعبه را تاج شرف تا اوج «أرادنی» رسید یافت چون از مولد میمون او اقصی المنیٰ قبلۀ اهل یقین شد خطۀ بیت الحرام روضۀ خلد برین شد ساحت خیف و منا بیت معمور ار شود و بر ان ازین حسرت رواست یا بیفتد گنبد دوار من أعلی البناء از پی تعظیم خم شد گوئیا پشت فلک فرش را عرش معلی گفت تبریک وهنا آیت الله محمد حسین غروی اصفهانی🌱 💐💐💐 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
‌ نمی‌شه عکس‌های رو دید‌ و چشم فرو بست و سوت زنان از کنارش گذشت!‌ ‌ او یک مخالف فرهنگی نجیبه.‌ فرهاد میثمی که مردانه و وطن‌پرستانه خط‌کشی روشنی با دشمن طماع خارجی داره و دل‌ش برای ایران می‌تپه و کماکان روش و منش او پرهیز از تندروی و خشونت‌گرایی ه، شایسته جلب و محاکمه و زندان نیست!‌ چنین مخالف نجیبی رو باید ارج نهاد و حرفش رو شنید...‌ ‌ ✍رضا جوهرچی ——————— پ.ن:بسیاری از مخاطبان محترم شاید با خوانش مطلب طرح شده رنجیده‌ خاطر بشوند، اما به جهت تامل بر مشکلات، رسیدن به راهکارهای مناسب این سخنان را منتشر می‌کنیم و تقاضا داریم نقد و نظرات علمی خود را در قالب یادداشت‌های کوتاه برای ما ارسال بفرمایید.☘️ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir