هدایت شده از کاروان انقلاب
📺من از عواطف ملت ایران تشکر می کنم
#وحدت_کلمه روز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهید
و خدای نخواسته #شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند .
📻کلیپ صوتی سخنرانی امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در بهشت زهرا
شنیدن صدای امام در کانال زیر 👇👇
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 87 نهج البلاغه: اهمیت استغفار
وَ قَالَ (علیه السلام): عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ، وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ.
و فرمود (ع): در شگفتم از كسى كه از رحمت خداوند نوميد مى شود و حال آنكه، توان آمرزش خواستنش هست.
نوميدى چرا؟
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود راه امیدوارى را به روى همه گنهکاران گشوده است مى فرماید: «در شگفتم از کسى که نومید مى شود در حالى که استغفار با اوست»; (عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَمَعَهُ الاِْسْتِغْفَارُ).
اشاره به این که خداوند درهاى توبه و استغفار را به روى بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود امیدوار ساخته است و فرمود: «(قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ); اى بندگانى که راه اسراف به خود را درپیش گرفته اید و مرتکب گناهان شده اید از رحمت خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».(1)
«یَقْنَطُ» از ماده «قُنوط» به معناى ناامیدى است و مى دانیم یأس از رحمت خدا بالاترین گناهان است، زیرا کسى که از رحمت حق مأیوس شود از هیچ گناهى إبایى ندارد، چون مى گوید: آب از سر من گذشته و من غرق شده ام چه یک قامت چه صد قامت. نومیدى خطرناک ترین راه نفوذ شیطان در دل آدمى است که او را آلوده هر گونه گناه مى کند، لذا در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که لقمان به فرزندش چنین مى گفت: «خَفِ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ خِیفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَیْنِ لَعَذَّبَکَ وَارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَیْنِ لَرَحِمَک; از خداوند آن گونه بترس که اگر تمام عبادات و اعمال نیک جن و انس را انجام داده باشى امکان دارد به سبب لغزشى تو را مجازات کند و آن قدر به رحمت خدا امیدوار باشد که اگر تمام گناه جن و انس را کرده باشى امکان دارد تو را (به موجب توبه واستغفار و امر خیرى) رحمت کند».(2)
قرآن مجید نیز با صراحت مى گوید: «(إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ); از رحمت خدا تنها کافران مأیوس مى شوند».(3)
شایان توجه است که ابن ابى الحدید در شرح این کلام سخنى با نظر موافق از ربیع بن خثعم نقل مى کند که بسیار نادرست به نظر مى رسد و آن اینکه او مى گفت: هیچ کس نگوید: «أسْتَغْفِرُ اللّهِ وَ أتُوبُ إلَیْهِ» چرا که ممکن است دروغ و گناه باشد اگر به آن عمل نکند، و به جاى آن بگوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لى وَتُبْ عَلَىَّ» (خدایا مرا ببخش و به سوى من باز گرد (و رحمت خود را فرو فرست).
این سخن با تعبیرات زیادى که به عنوان استغفار در دعاها وارد شده سازگار نیست. اضافه بر این در قرآن امر به استغفار شده از جمله در داستان نوح مى خوانیم: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً)(4) و در آیات متعدد دیگرى نیز همین تعبیر دیده مى شود. گویى ربیع بن خثعم آشنایى چندانى با این آیات قرآنى نداشته است.
افزون بر این، اگر انسان واقعاً به سوى خدا باز نگردد و از او طلب غفران نکند چگونه ممکن است خداوند به سوى او برگردد و او را مشمول رحمت کند؟ آیا مى توان گفت: خدایا! ما گناه را ادامه مى دهیم اما تو ما را ببخش! ما از تو دور مى شویم ولى تو به ما نزدیک شو؟! چه گفتار بى اساسى!
کوتاه سخن اینکه هیچ گونه تفاوتى میان «أسْتَغْفِرُ اللّه» و «أللّهُمَّ اغْفِر لى» نیست.(5)
*****
پی نوشت:
(1). زمر، آیه 53.
(2). کافى، ج 3، ص 67، ح 1.
(3). یوسف، آیه 87.
(4). نوح، آیه 10.
#حکمت شماره ۸۷ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از مردان خدا 📿
هدایت شده از کاروان انقلاب
سخنرانی-امام-خمینی-ره-در-12-بهمن-57-بهشت-زهرا.mp3.mp3
6.53M
📺سخنرانی امام خمینی (ره) در 12 بهمن 57 دربهشت زهرا
♨️خیلی جالبه حتما گوش کنید
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از ولایت ، توتیای چشم
🌷💐🌷
🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) :
🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد
تــا ادا نـڪنــۍ
باب قرب و معرفت باز نمیشود
🍃🌷 خداوند رضایتش را
در رضایت مردم قرار داده!
@TOOTIYAYCHASHM
ولایت، توتیای چشم ☝️💠
🌷💐🌷
هدایت شده از يا زهــــــــ💚ــــــــــرا (س) گلستان شهیدان🌹
رهبر معظم انقلاب:
انسان بدون داشتن یک خانواده آرام،
طعم واقعی حیات انسانی را نمی چشد.
https://eitaa.com/yabanoozahraa18
کانال یا زهرا(س)
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
☫ ﷽ / #نهیب_امام
#فوری_مهم
#اختصاصی_پاتک: بر اساس اطلاعات موثق، اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی در نامه ای ۵ صفحه ای خطاب به مقام معظم رهبری (مدظله) مشکلات کشور را ردیف کرده و از بی اعتمادی به دولت و کاهش محبوبیت آن بعنوان یک معضل نامبرده و راه برون رفت از همه مشکلات را آزادی سران فتنه اسرائیلی سال ۸۸ و ورود محمد خاتمی به عرصه سیاسی و انتخابات دانسته است.
مقام معظم رهبری در پاسخی محکم و کوتاه ذیل نامه جهانگیری مرقوم نمودند (نقل به مضمون) : بی اعتمادی به دولت فعلی زمانی آغاز شد که دولت فعلی و مسئولان آن مدام تمام خدمات ۸ ساله دولت های نهم و دهم را زیر سوال برده و به تخریب افراط گونه مسئولان قبلی پرداختند. این تخریب و هجمه باعث بی اعتمادی مردم به خود شما هم شده است. در رابطه با سران فتنه نیز کسانی که گناه بزرگ شکاف بین مردم و نظام اسلامی را مرتکب شدند از آنها هیچ خیر و منفعتی نصیب انقلاب و مردم نخواهد شد و امیدی به آنها نیست اما رعایت حال آنها از نظر انسانی موضوع دیگری است.
امیدواریم جهانگیری اصل نامه و پاسخ امام امت را خود منتشر نماید.
منبع: پاتک
دفاع همچنان باقیست
Eitaa.ir/Defa_baghist
هدایت شده از اشعار فاطمی
با قوت ذکر «یا علی» می آییم
از بهر حمایت ولی می آییم
بر دشمن انقلاب فریاد کشیم
دو شنبه به بیعت علی می آییم
وعده ما بیست و دوم بهمن ✌️
خلق حماسه ای دیگر ✊ 😊
#اشعار_فاطمی 🌸🌼🍀
@fatemi84
هدایت شده از کاروان انقلاب
هدایت شده از همراه با نهج البلاغه 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم محمد دشتی (مترجم نهجالبلاغه) ساعاتی پیش از تصادف در سال ۱۳۸۰ درباره آینده انقلاب اسلامی ایران پیشبینی عجیبی دارد... ببینید.
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
ترجمه و شرح حکمت 89 نهج البلاغه: راه اصلاح امور دنیا
و قال (علیه السلام): مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ؛ وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.
هرکه رابطه ميان خود و خدا را نيكو سازد، خداوند نيز، رابطه او را با مردم نيكو سازد. و هر كه كار آخرت خود را به صلاح آورد، خداوند، كار دنيايش را به صلاح آورد و هر كه اندرز دهنده خود باشد از سوى خدا براى او نگهبانى بود.
راه اصلاح و به سامان رسيدن امور:
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى كه در واقع مركّب از سه جمله است به سه امر مهم اشاره مى كند و مى فرمايد: «كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح مى كند و كسى كه امر آخرتش را اصلاح كند خداوند امر دنيايش را اصلاح خواهد كرد و كسى كه در درون وجودش واعظى داشته باشد خداوند حافظى براى او قرار خواهد داد»; (مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّاسِ، وَمَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ، وَمَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ).
از بعضى از روايات استفاده مى شود كه بزرگان علما در گذشته هنگامى كه نامه اى به يكديگر مى نوشتند غالباً از اين سه جمله حكيمانه، در نامه خود بهره مى گرفتند و به راستى سزاوار است كه با آب طلا نوشته شود و همه روز انسان بر آن نظر بيفكند.
در اينكه رابطه ميان نتيجه هاى سه گانه اى كه در اين كلمات حكمت آميز آمده و مقدمات آن، رابطه اى طبيعى و منطقى است يا روحانى و معنوى شارحان نهج البلاغه راه هاى مختلفى را پيموده اند; ولى مى توان گفت: هم رابطه الهى و معنوى است و هم رابطه منطقى.
زيرا كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند; يعنى در برابر هر امرى قرار مى گيرد نخست نگاه كند كه رضاى خدا در چيست و آن را برگزيند، چنين كسى به يقين مشمول عنايات الهى قرار مى گيرد و خداوند رابطه او را با مردم سامان مى بخشد. اضافه بر اين اصلاح رابطه با خدا مسلتزم صدق و امانت و راستى است. كسى كه صدق و امانت و راستى پيشه كند به يقين مردم به او علاقه مند مى شوند و امين مردم خواهد بود و به او اعتماد مى كنند و مشكلى با او نخواهند داشت.
همچنين كسى كه امر آخرت خويش را اصلاح كند; يعنى اوامر الهى را اطاعت و نواهى او را ترك گويد مشمول لطف خداوند خواهد شد; خداوند كار دنياى او را نيز سامان مى دهد. افزون بر اين، اصلاح امر آخرت به تقوا و پرهيزگارى است و به يقين انسان هاى با تقوا در زندگى مادى خود نيز موفق خواهند بود، زيرا راه خلاف در پيش نمى گيرند; به كسى ظلم و ستم نمى كنند، همه با او مهربان هستند و او نيز با همه مهربان.
نيز كسى كه واعظ نفسانى; يعنى وجدان بيدار و تقواى درونى داشته باشد كه در برابر گناهان به او هشدار دهد، لطف پروردگار بر او سايه خواهد افكند و او را از گزند حوادث محفوظ مى دارد. اضافه بر اين شخصى كه چنين واعظى درونى دارد از امور خطرناك مى پرهيزد و چنين كسى از گزند حوادث محفوظ خواهد بود. بنابراين رابطه اين سه امر با آن سه نتيجه هم رابطه معنوى است و هم رابطه منطقى و طبيعى.
اين سخن را با حديثى از امام باقر(عليه السلام) كه مرحوم كلينى در اصول كافى آورده پايان مى دهيم. مطابق اين حديث امام باقر(عليه السلام) فرمود: خداوند عزّوجلّ چنين فرموده است: «وَعِزَّتِي وَجَلاَلِي وَعَظَمَتِي وَعُلُوِّي وَارْتِفَاعِ مَكَانِي لاَ يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلاَّ كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ رِزْقَهُ وَكُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِر; به عزت و جلال و عظمت و نورانيت و علو مقامت سوگند ياد مى كنم كه هيچ بنده مؤمنى خواسته مرا بر خواسته خود در چيزى از امور دنيا مقدم نمى شمرد مگر اين كه من بى نيازى او را در دل او و همّت او را در آخرتش و آسمان ها و زمين را ضامن روزى او قرار مى دهم و براى او از تجارت هر تاجرى بهتر خواهم بود» (1).
پی نوشت:
(1). کافى، ج 2، ص 137، ح 1.
#حکمت شماره ۸۹ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از کاروان انقلاب
برای حفظ انقلاب #همه_می_آییم
چهلسالگی انقلاب دوران پیری انقلاب نیست، دوران عقبگرد انقلاب نیست، دوران پختگی و نشاط انقلاب است.
انقلاب در چهلسالگی، بحمداللّه با قدرت، با حفظ شعارها و با برافراشته بودن پرچمهای اصلی، همچنان دارد به پیش میرود.
مقام معظم رهبری، نوروز 97
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از کاروان انقلاب
شما دعوتید به روضه فاطمیه
مداح : حاج میثم مطیعی
تشریف بیارید به این کانال👇👇👇
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از کاروان انقلاب
غم های ما فراموش می شوند ، اما غم جانگداز تو هرگز فراموش نمی گردد.
******************************
سالها قبل در تقویم ها می نوشتند سالروز وفات حضرت فاطمه (س) !
و من از خود می پرسیدم مگر می شود یک بانوی هجده ساله وفات کنند بدون اینکه بیماری داشته باشند و یا حادثه ای برایشان اتفاق افتاده باشد!
و در دلم شهادت ایشان را به واقعیت نزدیکتر می دیدم.
تا اینکه سالها گذشت و بالاخره تقویم ها عوض شدند و برای شهادت دخت پیامبر خدا (ص) مراسمات مختلف برگزار گردید .
و امروز هر چند حق آن حضرت کامل ادا نمی شود اما به هر حال شیعیان در حد وسع خویش ایام شهادت ایشان را به سوگواری و عزاداری برگزار می کنند.
به امید تعجیل در فرج و ظهور آقا امام زمان (عج)
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از کانال احادیث
#ارزش_سکوت
🌸🍃 امام رضا علیه السلام:
👌من عَلَاماتِ الفِقهِ الحِلمُ وَ العِلمُ مَ الصُمتُ إنَّ الصَّمتَ بَابٌ مِن أبوابِ الحِکمَةِ إنَّ الصَّمتَ یَکسِبُ المَحَبَّةَ إنَّهُ دَلیلٌ عَلَی کُلِّ خَیر
🔰از نشانه های فهم عمیق و درست، بردباری، دانش و سکوت است. #سکوت دری از درهای حکمت است. #سکوت محبت می آورد و راهنمای هر خیری است.🔰
📚اصول کافی، ج2، ص113، باب الصمت و حفظ اللسان، ح1
✳️🔴✳️🔵✳️🔴✳️🔵✳️🔴
کانال احادیث
لینک ما رو به اشتراک بزارید
http://eitaa.com/joinchat/2237923345C1c96baff02
هدایت شده از دفاع همچنان باقیست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ سردار حاجیزاده به اراجیف #علی_مطهری
🔹 آقای مطهری !
شما تا زمانی که آمریکا را پلنگ ببینید ،
اوضاعتان بر همین منوال خواهد بود !
امثالِ شما که آروارههایتان به وقت ِ بردن ِ نام ِ آمریکا میلرزد،
و #کدخدا را بر #خدا غالب میدانید، تفالههای این نظامید!
و اگر لازم باشد یکبار دیگر انقلاب خواهیم کرد و امثال ِ شما را به دامانِ همان #کدخدا و #پلنگ میفرستیم.
آقای مطهری !
آنقدر از #شکست_مفتضحانه_برجام
سوختهاید که حتی از تخریب رهبری هم اِبایی ندارید
آنقدر از حقیقت آنچه که رهبر عزیز،
بارها و بارها از آمریکا گفتند و شماها سر باز زدید، عقده کردهاید که حتی از تخریب دلسوزترین فرزندان ملت (سپاه) هم کم نمیگذارید.
بمیرید از این همه ترس و ذلالت و بدانید که
ما پشتیبان ِسرداران ِعزیزمان هستیم و هرگز تن به ذلت نمیدهیم.
چه نیک گفت استاد شهیدمان #مرتضی_مطهری :
#شمر_زمانهات_را_بشناس ..
والسلام ...
دفاع همچنان باقیست
○⭕️ @Defa_Baghist
هدایت شده از نشریه فرهنگ پویا
🔰 امام علی علیه السلام:
آنچه از دنیا در کف توست پیش از تو صاحبی داشته، و پس از تو به کسان دیگر میرسد.
🔹قسمتی از حکمت ۴۱۶ نهج البلاغه
🆔 @farhang_puya
هدایت شده از کاروان انقلاب
4_6026180806706201253.mp3
7.91M
🎼ناحلة الجسم یعنی ...
نحیف و دلشکسته میری
جوونی اما مادر پیری
بهونه ی سفر می گیری
🎤عبدالرضا هلالی_حامد زمانی
🏴شهادت حضرت زهرا(س) تسلیت و تعزیت باد 🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت ۹۰ نهج البلاغه:
تذکر رحمت خدا به همراه عذاب او
وَ قَالَ (علیه السلام): الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَ لَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ.
فرمود (ع): فقيه كامل كسى است كه مردم را نه از آمرزش خداوند نوميد گرداند و، نه از رحمت حق مأيوسشان سازد، نه از مكر خدا ايمنى دهد.
🔴فقيه كامل:
امام(عليه السلام) در حقيقت در اين كلام پربار خود مسئله تعادل خوف و رجا را به صورت جديدى مطرح مى كند و مى فرمايد: «فقيه و بصير در دين در حدّ كمال كسى است كه مردم را از رحمت الهى نوميد نكند و از لطف او مأيوس نسازد و از مجازات هاى او ايمن ننمايد»; (الْفَقِيهُ كُلُّ الْفَقِيهِ مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النَّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْيِسْهُمْ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ، وَلَمْ يُؤْمِنْهُمْ مِنْ مَكْرِ اللَّهِ).
منظور از «فقيه» در اين كلام حكمت آميز فقيهِ اصطلاحى يعنى عالم به احكام فرعيه دين نيست، بلكه فقيهِ به معناى لغوى و به معناى وسيع كلمه است يعنى عالم دينى و «كُلُّ الْفَقيه» به معناى عالم كامل از هر جهت است.
تعبيرات سه گانه اى كه امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود به كار برده در واقع از آيات قرآن گرفته شده است: جمله «مَنْ لَمْ يُقَنِّطِ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ; كسى كه مردم را از رحمت الهى مأيوس نكند» برگرفته از اين آيه است: «(قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ); اى بندگانى كه راه اسراف به خود را درپيش گرفته ايد و مرتكب گناهان شده ايد از رحمت خداوند مأيوس نشويد، چرا كه او همه گناهان (توبه كنندگان) را به يقين او آمرزنده مهربان است».(1)
و جمله «وَلَمْ یُؤیِسْهُمْ مِنْ رَحْمَةَ اللّهِ» بر گرفته از کلام یعقوب است که به فرزندان خود مى گوید: «(اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخیهِ وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ); بروید و در جستجوى یوسف و برادرش باشید و از رحمت الهى مأیوس نشوید چون از رحمت الهى جز قوم کافر مأیوس نمى شوند».(2)
جمله سوم بر گرفته از این آیه شریفه است که مى فرماید: «(أَفَأَمِنُوا مَکْرَ اللّهِ فَلا یَأْمَنُ مَکْرَ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ); آیا آنها از مجازات الهى خود را در امان دیدند (مکر در این گونه موارد به معناى عذاب غافلگیرانه است) و تنها جمعیت زیانکاران خود را از عذاب الهى در امان مى دانند».(3)
در این که چه تفاوتى میان جمله اول و دوم است که هر دو سخن از امیدوارى به رحمت خدا مى گوید بعضى از شارحان نهج البلاغه گفته اند: جمله نخست اشاره به رحمت خدا در قیامت و جمله دوم اشاره به رحمت الهى در دنیاست. (همان گونه که در داستان یعقوب و یوسف آمده است).(4)
🔵نكته:
دو بال خوف و رجا:
هميشه براى رسيدن به مقصد بايد از دو نيرو استفاده كرد: نيروى محرك و نيروى باز دارنده; به كمك نيروى محرك، حركت آغاز مى شود و هرچه قوى تر باشد سرعت بيشترى به خود مى گيرد; اما نيروى باز دارنده براى حفظ تعادل و پيشگيرى از خطرات مخصوصاً در مسيرهاى پرخطر ضرورت دارد.
آنچه به طور ساده در اتومبيل ها مى بينيم در وجود پيچيده انسان نيز حاكم است. انسان براى كمال و قرب الى الله آفريده شده و انگيزه هاى لازم در درون و بيرون وجودش به وسيله انبيا و اوليا و تعليمان آسمانى آماده شده است. از سوى ديگر هواى نفس و وسوسه هاى شيطانى او را پيوسته به خود مشغول مى دارد تا از مسير منحرف گردد يا در پرتگاه سقوط كند. نيروى بازدارنده براى يپشگيرى از اين خطرات است. همه پيامبران بشير و نذير بودند و همه كسانى كه خط آنها را ادامه مى دهند نيز از اين دو امر برخوردارند. اين همان مسئله خوف و رجاست كه به عنوان دو بال براى پرواز در آسمان سعادت و قرب الى الله معرفى شده و حتى در روايات تصريح شده است كه هيچ يك از اين دو نبايد بر ديگرى فزونى يابد، زيرا اگر خوف، فزونى يابد انسان به سوى يأس كشيده مى شود و آدم مأيوس گرفتار انواع گناهان خواهد شد، زيرا فكر مى كند كار از كار گذشته و پرهيز از گناه و انجام طاعات نتيجه اى ندارد. به عكس، اگر اميد او فزونى يابد نسبت به ارتكاب گناهان بى تفاوت مى گردد.
ادامه شرح و تفسیر در کانال 👇👇👇👇
#حکمت شماره ۹۰ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97