نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۸ سوره بقره میفرماید: خداوندا عبادات ما را به م
✨نور و سایه✨
🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف میکرد که نزد امام از فردی تعريف میکرديم که ايشان سی سال است که نماز ظهرش را سر وقت خوانده است. امام فرمودند: يعنی در اين چند سال نيازمندی پيش او نيامده که بخواهد گرهاش را باز کند که نمازش را ديرتر بخواند؟
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
مقام عرشی حضرت زهرا_1.mp3
12.24M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا س ۱
✨ رضایت و خشم حضرت فاطمه سلاماللهعلیها؛
محور رضایت و خشم خداست !
کمی به این حدیث، عمیق فکر کنید؛...
" تمامیّت الله در یک زن، جلوه کرده است"
که حبّ و بغض او، دقیقاً منطبق با الله است!
این ...یعنی؛ عصمت مطلق!
✦ با چنین الگویی باید چه کرد؟
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۳ (برخى از شارحان نوشتند اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.خدا شناسى سپاس خداوندى
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۴
(در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواستند كه با عثمان صحبت كند تا از اشتباهات خود دست بردارد)
💠همانا مردم پشت سر من هستند و مرا ميان تو و خودشان ميانجى قرار داده اند، به خدا نمى دانم با تو چه بگويم چيزى را نمى دانم كه تو ندانى، تو را به چيزى راهنمايى نمى كنم كه نشناسى، تو مى دانى آنچه ما مى دانيم.
ما به چيزى پيشى نگرفته ايم كه تو را آگاه سازيم، و چيزى ما در پنهانى نيافته ايم كه آن را به تو ابلاغ كنيم. ديدى چنانكه ما ديدم، شنيدى چنانكه ما شنيديم، با رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بودى چنانكه ما بوديم، پسر ابو قحافه (ابا بكر) و پسر خطّاب، در عمل به حق، از تو بهتر نبودند، تو به رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) در خويشاوندى از آن دو نزديك ترى، و داماد او شدى كه آنان نشدند، پس خدا را، خدا را، پروا كن سوگند به خدا، تو كور نيستى تا بينايت كنند، نادان نيستى تا تو را تعليم دهند،
راه ها روشن است، و نشانه هاى دين برپاست.
پس بدان كه برترين بندگان خدا در پيشگاه او رهبر عادل است كه خود هدايت شده و ديگران را هدايت مى كند، سنّت شناخته شده را بر پا دارد، و بدعت ناشناخته را بميراند.
سنّت ها روشن و نشانه هايش آشكار است، بدعت ها آشكار و نشانه هاى آن بر پاست، و بدترين مردم نزد خدا، رهبر ستمگرى است كه خود گمراه و مايه گمراهى ديگران است، كه سنّت پذيرفته را بميراند، و بدعت ترك شده را زنده گرداند.
من از پيامبر خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) شنيدم كه گفت: «روز قيامت رهبر ستمگر را بياورند كه نه ياورى دارد و نه كسى از او پوزش خواهى مى كند، پس او را در آتش جهنم افكنند، و در آن چنان مى چرخد كه سنگ آسياب، تا به قعر دوزخ رسيده به زنجير كشيده شود» من تو را به خدا سوگند مى دهم كه امام كشته شده اين امّت مباشى، چرا كه پيش از اين گفته مى شد. «در ميان اين امّت، امامى به قتل خواهد رسيد كه در كشتار تا روز قيامت گشوده خواهد شد و كارهاى امّت اسلامى با آن مشتبه شود، و فتنه و فساد در ميانشان گسترش يابد، تا آنجا كه حق را از باطل نمى شناسند، و به سختى در آن فتنه ها غوطه ور مى گردند». براى مروان چونان حيوان به غارت گرفته مباش كه تو را هر جا خواست براند، آن هم پس از ساليانى كه از عمر تو گذشته و تجربه اى كه به دست آورده اى. (عثمان گفت «با مردم صحبت كن كه مرا مهلت دهند تا از عهده ستمى كه به آنان رفته بر آيم») امام عليه السلام فرمود: آنچه در مدينه است به مهلت نياز ندارد، و آنچه مربوط به بيرون مدينه باشد تا رسيدن فرمانت مهلت دارند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_260 🌷 آیات 243و244 سوره بقره 🌸 أَل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261
🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره
🌸 مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
🍀 ترجمه:چه کسی هست كه به خداوند قرضی نیکو دهد،تا خداوند آن را براى او چندین برابر افزایش دهد و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بر می گردید.
🌷#من:چه کسی؟
🌷 #قرض: در زبان عربی به معنای بریدن و جدا شدن است یعنی انسان بخشی از مال را بریده و جدا کرده و به دیگران می دهد تا دوباره باز پس گرفته شود.
🌷 #حسنا:نیکو و به زیباترین شکل
🌷 #فیضاعفه:آن را می افزاید، چند برابر می دهد
🌷 #کثیرة:بسیار زیاد
🌷 #یقبض:محدود می کند ، می گیرد
🌷 # یبسط: گسترش و وسعت دادن
🌸 #خداوند روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد این کار هم براساس حکمت انجام می دهد. انسان هایی که بپذیرند گرفتن و بخشیدن از سوی خداست ، اهل بخشش خواهند بود یکی از این بخشش ها #قرض_الحسنه یعنی قرض نیکو و به شکلی پسندیده و زیبا انجام شود.
✅ اما این #قرض_الحسنه چه شرایطی دارد؟
✏️در تفسیر مجمع البیان شرایطی را برای قرض الحسنه بیان کرده است که به صورت زیر می باشد:
1⃣ از مال حلال باشد.
2⃣ از مال سالم باشد.
3⃣ براى مصرف ضرورى باشد.
4⃣ بى منّت باشد.
5⃣ بى ریا باشد.
6⃣ مخفیانه باشد.
7⃣ با عشق وایثار پرداخت شود.
8⃣ سریع پرداخت شود.
9⃣ قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
🔟 آبروى گیرنده قرض حفظ شود.
🌸 چنین قرض هایی برکات فراوانی به دنبال دارد قرض به #خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. خداوند نامی از بندگان را به میان نمی کشد یعنی اگر به بنده ی من قرضی نیکو بخشیدی مانند این است که به من بخشیدی پس طرف حسابت خداست. یک دانه #گندم را اگر در خاک بکاری از آن دانه ۷خوشه و هر خوشه صد دانه می دهد که در مجموع ۷۰۰دانه برمی گردد. یک دانه کاشتی ۷۰۰تا به تو برگردانده شد. اگر یک حسنه انجام دهیم خداوند آن را چندین برابر می کند پس نگران نباشیم. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمانها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. در روایات مىخوانیم: هر كه با #مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مىدهد و هر كه با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مىگیرد.
🌸 در روایات آمده،هنگامى كه آیه «من جاء بالحسنة خیر منها:هر كسی که كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مىگیرد»نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از #خداوند تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مىشود. باز درخواست نمود، که این آیه۲۴۵ قرض الحسنه با جمله ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در #آخرت است. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مىخواهد، به دنبال آن مىفرماید:«واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او.
🌸 همانطور که برای امنیت جامعه نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است تأمین وسایل جهاد نیاز به کمک های مادی است تأمین این وسایل هم همراه تأمین نیازهای محرومان جزو قرض الحسنه است. زیرا آیه قبلی درباره جهاد در راه خداست و این آیه درباره #قرض_الحسنة آمده است. و یادمان باشه در نهایت همه به سوی خدا بر می گردیم.
🔹 پیام های آیه 245سوره بقره 🔹
✅ كمک به خلق #خدا، كمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
✅ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، #تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
✅ اگر ما گشایش و تنگ دستى را به دست خدا بدانیم، راحت انفاق مىكنیم. «واللّه یقبض و یبسط»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨نور و سایه✨ 🍀گاهی در يک شرايطی نماز خواندن عبادت نيست.شخصی تعريف میکرد که نزد اما
✨نور و سایه✨
🍀 در آیه ۱۳۴ خداوند میفرماید: هر کسی کار خودش، بار خودش، اعمال شما مثل سايه است و همراه شماست. هيچ کس سايه شما را نمیتواند از شما جدا کند به جز نور، فقط نور است که میتواند سايه را از شما جدا کند اعمال شما هم به شما وصل است. پس اگر کار خلافی میکنید اين مثل سايه با شما میآيد. فقط خدا میتواند اين سايه را از شما جدا بکند که او نور عالم است.
📚بقره، ۱۳۴_۱۲۷.
مقام عرشی2_mixdown.mp3
14.43M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا س ۲
✨ خَلَقَكُمُ اللّهُ أنْوارا فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقينَ... (شرح جامعه کبیره)
خداوند شما را بصورت انواری آفرید، و آنگاه شما را گرد عرش خویش، طائف گردانید!
#عرش ؛ مرکز فرماندهی ماسویالله (هرآنچه غیر خدا) است!
✦ منظور از این فراز چیست؟
اگر جای اهل بیت در مرکز فرمانروایی عالَم است، پس این همه مصیبت و آزار آنان در دنیا، برای چه بوده است؟
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۴ (در سال 34.هجرى مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شكايت كردند و از او خواست
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت اول
(برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد)
💠1.شگفتى آفرينش انواع پرندگان
خداوند پديده هاى شگفتى از جانداران حركت كننده، و بى جان، برخى ساكن و آرام ، بعضى حركت كننده و بى قرار، آفريده است، و شواهد و نمونه هايى از لطافت صنعت گرى و قدرت عظيم خويش بپاداشته، چندان كه تمام انديشه ها را به اعتراف واداشته، و سر به فرمان او نهاده اند، و در گوش هاى ما بانگ براهين يكتايى او پيچيده است . آنگونه كه پرندگان گوناگون را بيافريد،
و آنان را در شكاف هاى زمين، و رخنه درّه ها و فراز كوه ها مسكن داد، با بال هاى متفاوت و شكل و هيأتهاى گوناگون، كه زمام آنها به دست اوست، پرندگانى كه با بالهاى خود در لابلاى جوّ گسترده و فضاى پهناور پرواز مى كنند.
آنها را از ديار نيستى در شكل و ظاهرى شگفت آور بيافريد، و استخوان هاشان را از درون در مفصل هاى پوشيده از گوشت به هم پيوند داد . برخى از پرندگان را كه جثّه سنگين داشتند از بالا رفتن و پروازهاى بلند و دور بازداشت، آنگونه كه آرام و سنگين در نزديكى زمين بال مى زنند. پرندگان را با لطافت قدرتش و دقّت صنعتش، در رنگ هاى گوناگون با زيبايى خاصّى رنگ آميزى كرد، گروهى از آنها را تنها با يك رنگ بياراست كه رنگ ديگرى در آن راه ندارد، دسته اى ديگر را در رنگ مخالف آن فرو برد، جز اطراف گردنشان كه چونان طوقى آويخته، مخالف رنگ اندامشان است.
💠2- شگفتى هاى آفرينش طاووس
و از شگفت انگيزترين پرندگان در آفرينش، طاووس است، كه آن را در استوارترين شكل موزون بيافريد، و رنگ هاى پر و بالش را به نيكوترين رنگ ها بياراست، با بال هاى زيبا كه پرهاى آن به روى يكديگر انباشته و دم كشيده اش كه چون به سوى مادّه پيش مى رود آن را چونان چترى گشوده و بر سر خود سايبان مى سازد، گويا بادبان كشتى است كه نا خدا آن را بر افراشته است.
طاووس به رنگهاى زيباى خود مى نازد، و خوشحال و خرامان دم زيبايش را به اين سو و آن سو مى چرخاند، و سوى مادّه مى تازد، چون خروس مى پرد، و چون حيوان نر مست شهوت با جفت خويش مى آميزد، اين حقيقت را از روى مشاهده مى گويم، نه چون كسى كه بر اساس نقل ضعيفى سخن بگويد: اگر كسى خيال كند: «بار دار شدن طاووس به وسيله قطرات اشكى است كه در اطراف چشم نر حلقه زده و طاووس مادّه آن را مى نوشد آنگاه بدون آميزش با همين اشك ها تخمگذارى مى كند»
افسانه بى اساس است ولى شگفت تر از آن نيست كه مى گويند: «زاغ نر طعمه به منقار ماده مى گذارد كه همين عامل بار دار شدن زاغ است». گويا نى هاى پر طاووس چونان شانه هايى است كه از نقره ساخته، و گردى هاى شگفت انگيز آفتاب گونه كه به پرهاى اوست از زر ناب و پاره هاى زبرجد بافته شده است.
اگر رنگ هاى پرهاى طاووس را به روييدنى هاى زمين تشبيه كنى، خواهى گفت: دسته گلى است كه از شكوفه هاى رنگارنگ گلهاى بهارى فراهم آمده است، و اگر آن را با پارچه هاى پوشيدنى همانند سازى، پس چون پارچه هاى زيباى پر نقش و نگار يا پرده هاى رنگارنگ يمن است، و اگر آن را با زيور آلات مقايسه كنى چون نگين هاى رنگارنگى است كه در نوارى از نقره با جواهرات زينت شده است.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261 🌷 آیه ۲۴۵ سوره بقره 🌸 مَنْ ذَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_262
🌷 آیه 246 سوره بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْراَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقاَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقاَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقاَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّالِمِينَ
🍀 ترجمه:آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما فرماندهى برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال نمىدهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است.
🌷 #ألم_تر:آیا ندیدی
🌷 #الملأ:بزرگان
🌷 #ابعث:برانگیز، انتخاب کن
🌷 #ملکا:فرمانده ، امیر
🌷 #نقاتل:بجنگیم
🌷 #عسیتم:نافرمانی، سرپیجی
🌷 #القتال:جنگ
🌷 #دیار:سرزمین ، خانه
🌷 #کتب:آنچه نوشته شده ، آنچه مقرر شده
🌷 #تولوا:سرپیچی کردند
🌷 #قلیلا:اندکی
📚 بنى اسرائیل بعد از وفات حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت و ستمگران قرار گرفته، آزادى و #سرزمین خود را از دست دادند و مجبور به کوچ شدند و عده ای هم گرفتار زندان و اسارت شدند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر سلطه طاغوت و باز پس گرفتن #سرزمین خود و نجات اسیران خود تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او در راه خدا بجنگند. پیامبرشان گفت:آیا احتمال می دهید که اگر دستور #جنگ به شما داده شود پیکار و جهاد نکنید؟ گفتند چگونه ممکن است در راه خدا نجنگیم در حالی که خانه و سرزمینمان را از دست داده ایم و فرزندانمان به اسارت رفتند. نکته عمیق این آیه اینجاست این قوم قرار است بجنگند تا سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران و فرزندان خود را نجات دهند ولی #خدا ، آن را فی سبیل الله می نامد یعنی دفاع از وطن و دفاع از مظلومان جهاد فی سبیل الله (جنگ در راه خدا) نامیده می شود. ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
🔹 پيام های آیه 246سوره بقره 🔹
✅ #مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
✅ وجود #رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
✅ بعضى از #انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
✅ #فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
✅ #جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا»
✅ براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
✅ تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
✅ #رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
✅ #جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
✅ پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا»
✅ میدان #مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
✅ #پیمان شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
✅ #خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! واللّه علیم بالظالمین
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨فتنه✨
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ
▪️فتنه در قرآن کريم به دو معنا است يک معنايش آزمون و امتحان است «أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» (عنکبوت، ۲) شما فکرکرديد همين که بگوييد من به خدا ايمان دارم تمام میشود؟ ابدا، امتحان میشويد. همان طور که خود ما اين طور هستيم. يک کسی بيايد بگويد من وزنهی صد کيلو را يک ضرب برمیدارم، میگوييم بسم الله اين وزنهی صد کيلو. خدا هم همين طور است تا وقتی ادعای ايمان میکنيم خداوند میفرماید بسم الله.
ادامه دارد...
📚 اعراف، ۲۷.
مقام عرشی حضرت زهرا_3.mp3
13.1M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا "س" ۳
✦ الگوگیری؛ اساس و پایهی هر حرکتی است!
بدون الگوی صحیح، هیچ حرکتی نه درست، آغاز میشود، نه به سرانجامِ درست میرسد!
✨حضرت زهرا سلامالله علیها، کاملترین الگوست برای یک زندگی موفق که نتیجهی آن، تکامل باطن انسانی ماست!
الگویی برای همه... نه فقط بانوان ❌
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت اول (برخى از شارحان نوشتند كه اين خطبه در شهر كوفه ايراد شد) 💠1.شگفتى آفر
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت دوم
💠3.روانشناسى حيوانى طاووس
طاووس، چون به خود بالنده مغرور راه مى رود، دم و بال هاى زيبايش را بر انداز مى كند، پس با توجه به زيبايى جامه و رنگ هاى گوناگون پرو بالش قهقهه سر مى دهد، امّا چون نگاهش به
پاهاى او مى افتد، بانگى برآورد كه گويا گريان است، فرياد مى زند گويا كه دادخواه است، و گواه صادق دردى است كه در درون دارد، زيرا پاهاى طاووس چونان ساق خروس دو رگه (هندى و پارسى) باريك و زشت و در يك سو ساق پايش ناخنكى مخفى روييده است.
💠4.شگفتى رنگ آميزى پرهاى طاووس
بر فراز گردن طاووس به جاى يال، كاكلى سبز رنگ و پر نقش و نگار روييده، و بر آمدگى گردنش چونان آفتابه اى نفيس و نگارين است، و از گلوگاه تا روى شكمش به زيبايى وسمه يمانى رنگ آميزى شده، يا چون پارچه حرير برّاق يا آيينه اى شفّاف كه پرده بر روى آن افكندند.
در اطراف گردنش گويا چادرى سياه افكنده كه چون رنگ آن شاداب و بسيار مى باشد، پندارى با رنگ سبز تندى در هم آميخته است كه در كنار شكاف گوش جلوه خاصّى دارد. كمتر رنگى مى توان يافت كه طاووس از آن در اندامش نداشته باشد، يا با شفّافيّت و صيقل فراوان و زرق و برق جامه اش آن را جلاى برترى نداده باشد.
طاووس چونان شكوفه هاى پراكنده اى است كه باران بهار و گرماى آفتاب را در پرورش آن نقش چندانى نيست، و شگفت آور آن كه هر چند گاهى از پوشش پرهاى زيبا بيرون مى آيد، و تن عريان مى كند، پرهاى او پياپى فرو مى ريزد و از نو مى رويند، پرهاى طاووس چونان برگ خزان رسيده مى ريزند و دوباره رشد مى كنند و به هم مى پيوندند، تا ديگر بار شكل و رنگ زيباى گذشته خود را باز مى يابد، بى آن كه ميان پرهاى نو و ريخته شده تفاوتى وجود داشته باشد يا رنگى جابجا برويد، اگر در تماشاى يكى از پرهاى طاووس دقت كنى، لحظه اىبه سرخى گل، و لحظه اى ديگر به سبزى زبرجد، و گاه به زردى زرناب جلوه مى كند.
🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_262 🌷 آیه 246 سوره بقره 🌸 أَلَمْ ت
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_263
🌷 آیه 247 سوره بقره
🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنْ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: و پیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى فرماندهی شما مبعوث كرده است، گفتند: چگونه او بر ما فرماندهی داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروایى شایسته تریم و به او ثروت زیادى داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كسی بخواهد مى دهد وخداوند (احسانش)وسیع و آگاه است.
🌸 بعضی انسان ها #شهرت و مال و ثروت ندارند ولی بسیار تأثير گذار هستند از طرفی بعضی انسان ها شهرت و مال و ثروت دارند ولی هیچ تأثير گذار نیستند چه بسا مخرب و زیان رسان باشند. خداوند دقیقا گروه اول را انتخاب می کند زیرا #خداوند کاری با شهرت انسان ها ندارد به این خاطر خیلی از پیامبران از میان چوپانان مبعوث شده اند زیرا بسیار تأثير گذار هستند. این آیه ادامه آیه قبلی است بنى اسرائیل از پیامبرشان تقاضای فرمانده نظامی نمودن تا با دشمن بجنگند و سرزمین خود را پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند. خداوند جوانى چوپان و گمنام به نام #طالوت را به عنوان فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود. گفتند: چگونه او مىتواند فرمانده ما باشد در حالى كه شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى كه داریم، از او لایقتریم!
🌸 پیامبرشان اشموئیل وقتى بهانه گیرى آنها را به خاطر فقر وندارى طالوت شنید، فرمود: بى گمان #خدا او را بر شما برگزیده است واو توانایى علمى وقدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هركسی را كه بخواهد به خاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته اش فرماندهى مى بخشد. در روایات آمده است: #طالوت چوپانى بود كه در پى گوسفندان گمشده اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبرشان رسید و #خداوند به پیامبر وحى كرد كه همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى كن. شاید منظور از جمله ى «بسطة فى العلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گستردهاى داشت. گفته اند طالوت از نوادگان بنیامین پسر یعقوب نبی می باشد. نگاه ما انسان ها محدود است ولی خداوند نگاهش وسیع است.
🔹 پیام های آیه 247سوره بقره 🔹
✅ #پیامبران بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب مىكنند. «ان اللّه قد بعث»
✅ رهبرى كه #خداوند تعیین كند، به نفع مردم است. «بعث لكم»
✅ اگر مى خواهید به #آزادى و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا»
✅ #دین از سیاست جدا نیست.
✅ از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، #غافل نباشید. «قد بعث لكم»
✅ نشانه ى #ایمان واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنى اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یكون له الملكعلینا»
✅ یكى از #امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یكون...»
✅ خودبرتربینى، #محكوم است. «نحن احقّ بالملك منه»
✅ در این آیه از كسانى كه ملاک برترى را #مال و #مقام دانستهاند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال»
✅ انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است«ان اللّه اصطفاه علیكم وزاده بسطة فى العلم والجسم»
✅ #قدرت_علمى و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است. «بسطة فى العلم و الجسم»
✅ توانایى علمى، مهمتر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا كلمهى «علم» آمد، سپس «جسم».
✅ #اعلم بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم»
✅ #رهبر و #مدیر باید زیر دستان خود را توجیه كند و دلیل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگوید این حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان كرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم»
✅ نه #فقر و#گمنامى، مانع لطف الهى است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم»
✅ علم خداوند بی نهایت و نامحدود است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨فتنه✨ يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ ▪️فتنه در ق
✨فتنه✨
يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ
▪️خداوند لیست آزمونهايش را هم در قرآن بيان کرده میفرماید من سه آزمون بيشتر ندارم. تنها معلمی که پيشاپيش اعلام میکند که از کجا آزمون میگيرم و دقيق هم از همان جا میگيرد و منابع را هم اعلام میکند«وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ» (بقره/ ۱۵۵)
ادامه دارد...
📚 اعراف، ۲۷.
مقام عرشی حضرت زهرا_4.mp3
13.27M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا "س" ۴
✨ حضرت زهرا سلاماللهعلیها ؛
محبت به ما و دوستان ما،
و دشمنی با دشمنان ما، شما را در زمرهی شیعیان ما قرار نمیدهد!
بلکه شیعیان ما کسانیاند که؛
در #بایدها و #نبایدها ی زندگی، دنبالهرو ما هستند!
✦ چگونه میتوان در عصر امروز
سبک زندگی مان را، و بایدها و نبایدهایش را با سبک زندگی حضرت زهرا "س" در چهارده قرن گذشته تطبیق دهیم؟
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون تو نفس نمیکشم هنوز
🏴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت دوم 💠3.روانشناسى حيوانى طاووس طاووس، چون به خود بالنده مغرور راه مى رود، د
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۶۵ قسمت سوم
💠5.عجز انسان از درك حقائق موجود در پديده ها
راستى، هوشهاى ژرف انديش و عقل هاى پر تلاش چگونه اين همه از حقائق موجود در پديده ها را مى توانند درك كنند و چگونه گفتار توصيف گران، به نظم كشيدن اين همه زيبايى را بيان توانند كرد و در درك كمترين اندام طاووس، گمانها از شناخت درمانده و زبان ها از ستودن آن در كام مانده اند پس ستايش خداوندى را سزاست كه عقل ها را از توصيف پديده اى كه برابر ديدگان جلوه گرند ناتوان ساخت، پديده محدودى كه او را با تركيب پيكرى پر نقش و نگار، با رنگ ها و مرزهاى مشخص مى شناسد، باز هم از تعريف فشرده اش زبان ها عاجز و از وصف واقعى آن در مانده اند (حال چگونه خدا را مى توانند درك كنند)
💠6- شگفتى آفرينش جانداران كوچك
پاك و برتر است خدايى كه در اندام مورچه، و مگس ريز، پاها پديد آورد ، و جانداران، بزرگتر از آنها،
از ماهيان دريا، و پيلان عظيم الجثّه را نيز آفريد، و بر خود لازم شمرد، كه هيچ كالبد جاندارى را وانگذارد و به درستى اداره اش نمايد، جز آن كه ميعادگاهش را مرگ و پايان راهش را نيستى قرار داد.
💠7.وصف ويژگى هاى بهشت
اگر با چشم دل به آنچه كه از بهشت براى تو وصف كرده اند بنگرى، از آنچه در دنياست دل مى كنى، هر چند شگفتى آور و زيبا باشد، و از خواهش هاى نفسانى و خوشى هاى زندگانى و منظره هاى آراسته و زيباى آن كناره مى گيرى، و اگر فكرت را به درختان بهشتى مشغول دارى كه شاخه هايشان همواره به هم مى خورند، و ريشه هاى آن در توده هاى مشك پنهان، و در ساحل جويباران بهشت قرار گرفته آبيارى مى گردند، و خوشه هايى از لؤلؤ آب دار به شاخه هاى كوچك و بزرگ درختان آويخته، و ميوه هاى گوناگونى كه از درون غلاف ها و پوشش ها سر بيرون كرده اند، سرگردان و حيرت زده مى گردى:
شاخه هاى پر ميوه بهشت كه بدون زحمتى خم شده در دسترس قرار گيرند، تا چيننده آن هر گاه كه خواهد بر چيند، مهمانداران بهشت گرد ساكنان آن و پيرامون كاخ هايشان در گردشند و آنان را با عسلهاى پاكيزه و شراب هاى گوارا پذيرايى كنند. آنها كسانى هستند كه همواره از كرامت الهى بهره مند تا آنگاه كه در سراى ثابت خويش فرود آيند و از نقل و انتقال سفرها آسوده گردند.
اى شنونده اگر دل خود را به منظره هاى زيبايى كه در بهشت به آن مى رسى مشغول دارى، روح تو با اشتياق فراوان به آن سامان پرواز خواهد كرد، و از اين مجلس من با شتاب به همسايگى اهل قبور خواهى شتافت.
خداوند با لطف خود من و شما را از كسانى قرار دهد كه با دل و جان براى رسيدن به جايگاه نيكان تلاش مى كنند.
مى گويم: (كلام امام كه فرمود:«يؤرّ بملاقحه، الار»كنايه از نكاح و آميزش است.
هنگامى گفته مى شود «ار الرجل المرأة يؤرها» كه با همسرش همبستر شود. و اين فرمايش امام «كانه قلع دارىّ عنجه نؤتيه»بايد توجّه داشت «قلع» بادبان كشتى است و «دارى» منسوب به «دارين» شهرى است كه در كنار دريا كه از آنجا عطريات مى آورند (و بادبان هايش معروف است). و «عنجه» به معنى كشيدن به سوى خويش است هنگامى كه گفته مى شود «عنجت الناقه اعنجها عنجا» يعنى آن را به سوى خود كشيدم. و «النؤتى» به معنى «كشتيبان» است.
و اما تعبير «صفتى جفونه» منظور دو طرف پلك هاى چشم است. زيرا «ضفتان» به معنى دو طرف مى باشد و اينكه فرمود:«و فلذا الزبرجد» بايد دانست كه «فلذا» جمع «فلذه» به معنى قطعه است كه معنى آن قطعه هايى از زبرجد است.
امّا تعبير به «كبائس اللؤلؤ الرطب»به معنى خوشه هاى لؤلؤ تر همچون خوشه هاى خرما است زيرا «الكباسه» به معنى خوشه و «العساليج» جمع «عسلوج» به معناى شاخه است).
🌴🌴🌴