eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
370 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 یک بیان نورانی از حضرت امیر(سلام الله علیه) است که فرمود: «لا تُقْسِروا أوْلادَکمْ عَلی آدابِکم، فَاِنَّهُم مَخْلوُقوُنَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکم»؛ بچه‌های خودتان را مثل خودتان بار نیاورید، اینها متعلق به زمان دیگری هستند. مخصوصاً الآن! ـ الآن واقعاً جای خانه‌تکانی است، نسل خانه‌تکانی است... 📚 شرح نهج‌البلاغه، ابن‌ابی‌الحدید، ج ۲۰، ص ۲۶۷ ↙️ لینک خبر (فیلم و متن): https://news.esra.ir/fa/w/5203405 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹پنجشنبه ۶ دی ساعت: ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6003342335289596162.mp3
22.97M
🔸جلسه سی‌ام. 🔸دوشنبه، ۳ دی ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸پدیده ای بنام «تقطیع» 🔹«رؤیای خلوص» و مغالطه «نقل قول ناقص» در برخی منابع تفکیکیان 🔸تاریخ تقطیع و اختصار حدیث، از اصول اولیه تا مجامیع روائی متأخر 🔹آسیب شناسی تقطیع حدیث 🔸انگیزه‌های گوناگون در اختصار و حذف در روایات 🔹نمونه‌ای از تقطیع ناهمگون: خطبه (۳۷) و سخن ابن ابی الحدید درباره آن 🔸حکمت (۴۶۷) نهج البلاغه آیا مدح خلیفه دوم است؟ 🔹تقطیع یک نامه در نهج البلاغه، نامه‌ای از حضرت خطاب به شيعيانشان پس از فتح مصر ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ -عليه‌السلام- فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ، وَ يَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ اَلْجَشِبَ، وَ كَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ، وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ اَلْقَمَرَ، وَ ظِلاَلُهُ فِي اَلشِّتَاءِ مَشَارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا، وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ؛ وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ، وَ لاَ وَلَدٌ يَحْزُنُهُ، وَ لاَ مَالٌ يَلْفِتُهُ، وَ لاَ طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ!" و اگر خواهى از عيسى بن مريم -عليه السّلام- بگويم كه سنگ را بالش خود قرار مى‌داد، لباس پشمى خشن به تن مى‌كرد و نان خشك مى‌خورد، نان خورش او گرسنگى و چراغش در شب و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود. ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه‌ زمين‌ براى‌ چهارپايان مى‌روياند، زنى نداشت كه او را فريفتۀ خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد، مركب سوارى او دو پايش و خدمتگزار وى، دستهايش بود. 🔸شرح منظور از جملۀ «كان إدامه الجوع» اين است كه غالبا تنها به نان قناعت مى‌كرد و نان خورشى نداشت. و جملۀ «ظلاله في الشّتاء...» اشاره به اين است كه براى دفع سرماى زمستان از تابش آفتاب استفاده مى‌كرد كه صبح‌ها به طرف غرب مى‌تابد و عصرها به طرف شرق. حضرت مسيح -عليه‌السّلام- در زمانى ظهور كرد كه دنيا پرستان بنى‌اسرائيل زندگى پر زرق و برق، سفره‌هاى رنگين، كاخ‌هاى پر تجمل، همسران زيبا، لباس‌هاى زينتى و مركب‌هاى گرانبها داشتند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹پنجشنبه ۶ دی ساعت: ۱۵ الی ۱۶:۳۰ 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
bandicam 2024-12-26 15-16-03-188-۲.mp3
23.73M
🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیست و دوم: "جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه" 🔹سخنران: دکتر مرضیه محصص "عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات دانشگاه شهید بهشتی" 🔹زمان: پنج‌‌شنبه ۶ دی‌ماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4412996/ موسسه نهج‌البلاغه اصفهان: حمایت از پایان نامه‌های مربوط به دریای وسیع نهج‌لبلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://138.razavi.ir/fa/356330/%D9%85%D8%AD%D9%81%D9%84-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87 محفل انس با نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://radio.iranseda.ir/epgarchivePart/?VALID=TRUE&ch=15&e=152603436 "درسنامه نهج‌البلاغه" كاری از گروه آموزش شبكه رادیویی قرآن به تهیه كنندگی سمیرا قنبری و به كارشناسی استاد حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/note/8054/ بررسی نفی رویکرد نظامی‌گری از منظر حضرت علی (ع) در خطبه‌های نهج‏البلاغه (یاداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shabestan.news/news/1795544/ جلد هفتم کتاب «اندیشه سیاسی - تربیتی علوی در خطبه های نهج‌البلاغه» نوشته آیت الله احمد بهشتی به چاپ رسید. (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/amp/news/4415693 رتبه سوم رشته معارف نهج‌البلاغه توسط نماینده استان مرکزی 🍃💐🍃💐🍃 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1403/10/06/3226460/ مسابقات معارفی فرصتی خوب برای عرضه مفاهیم نهج‌البلاغه است 🍃💐🍃💐🍃 https://khorambid.ir/4565/ جلسه نهج‌البلاغه خوانی صفا شهر 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📌 دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه (٢) 🔹تصحیف و نسخه بدل می‌دانیم که نخستین گام برای فهم متن، به‌ویژه حدیث، اطمینان از صحت ضبط و نقل آن است. این‌ کار از طریق گردآوری و مراجعه به نسخه‌های متعدد متن میسر است. خوشبختانه، به دلیل اقبال قابل توجه‌ جهان ادب و دانش به نهج‌البلاغه، زمینه‌ استنساخ متعدد متن نهج البلاغه از نخستین سالهای تألیف و نشر آن فراهم شده و اکنون نسخه‌های فراوانی از آن در دسترس است. بر این اساس، لزوم توجه به نسخه‌‌ بدل‌ها‌ به عنوان یکی از دشواری‌ها در فهم نهج‌البلاغه شمار می‌آید و بی‌توجهی‌ به ضبط‌های متعدد و نادیده‌ گرفتن اختلاف نسخ، به‌عنوان‌ یکی از آسیب‌های فهم نهج‌البلاغة تلقی می‌شود. 🔹نمود عملی این آسیب در روزگار معاصر، این است که نسخه‌ای شایع مانند نسخه مرحوم صبحی صالح را اصل قرار داده و به نسخه‌های قدیمی‌تر و نسخه‌های مورد استفاده شارحان کهن‌ و بزرگ نهج‌البلاغه مانند قطب‌الدین‌کیدری، بیهقی، راوندی، ابن‌ابی‌الحدید، بحرانی، شیخ محمد عبده و ... مراجعه نمی‌شود. افزون بر این، در جاهای حساس و به هنگام احساس نادرستی متن، نیاز است به نقل‌های مشابه در دیگر کتاب‌ها نیز مراجعه کنیم. به عنوان نمونه، به ذکر یک مورد بسنده می‌کنیم؛ وَ قَالَ عليه‌السلام: فَرَضَ اَللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ اَلشِّرْكِ‌ وَ الصَّلاَةَ تَنْزِيهاً عَنِ اَلْكِبْرِ‌ وَ الزَّكَاةَ تَسْبِيباً لِلرِّزْقِ‌ وَ الصِّيَامَ اِبْتِلاَءً لِإِخْلاَصِ الْخَلْقِ‌ وَ الْحَجَّ [تَقوِیَةٌ] تَقْرِبَةً لِلدِّينِ‌ وَ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلاَمِ...وَ السَّلاَمَ أَمَاناً مِنَ اَلْمَخَاوِفِ‌ وَ الْأَمَانَةَ [الْإِمامَةَ] نِظَاماً لِلْأُمَّةِ‌ وَ الطَّاعَةَ تَعْظِيماً لِلْإِمَامَةِ. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۵۲) 🔹همان‌گونه که در نخستین عبارت‌ نشان‌دار در کروشه، مشاهده می‌شود، دو نسخه نقل شده‌ است و از این رو حج را می‌توان موجب تقویت دین یا نزدیکی به آن دانست. در این عبارت، اگرچه «تقویة» زیباتر و مفهوم‌تر می‌نمايد، اما معنای هر دو نسخه مقبول است و مشکلی پدید نمی‌آید. 🔹 گفتنی است، در عبارت خط‌دار دوم نیز اختلاف نسخه میان «الامامة» مشهور است که با توجه به سیاق و شروح نهج‌البلاغه و متون نقل شده در کتاب‌های حدیثی معاصرنهج‌البلاغه می‌توان «الامانة» را تصحیف «الامامة» دانست؛ در این صورت، ارتباط معنایی بیشتری میان اجزای متن پدید می‌آيد و از دشوار فهمی یا انکار قلبی جلوگیری می‌شود. ادامه دارد... https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0 بخش: دوم 🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواری‌های فهم متن نهج‌البلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 بیست و دومین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با موضوع «جمع‌گرایی در آموزه‌های نهج‌البلاغه» و سخنرانی دکتر مرضیه محصص (عضو هیئت علمی دانشکده ادیان و الهیات، دانشگاه شهید بهشتی) در مورخه ۶ دی ماه ۱۴۰۳ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸️دکتر مرضیه محصص با بیان اینکه فردگرایی و جمع گرایی، از شناخته شده‌ترین الگوهای فرهنگی است که بسیاری از رفتارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: رفتار انسان تحت تأثیر فرهنگی است که تحت آن رشد می‌کند. فرهنگ شامل آداب و رسوم قوانین و ارزش‌های حاکم بر جامعه است. 🔸وی افزود: افراد بر حسب فردگرایی و جمع‌گرایی از نیازهای روحی متفاوتی برخوردارند؛ به این ترتیب که در فرهنگ‌های فردگرا، خودمحور بوده و در جمع‌گرا مهرطلب، یاری‌رسان و حمایت‌گر هستند. 🔸این استاد دانشگاه ابهام مفهوم فردگرایی را موجب ظهور و برداشت‌هایی دانست و گفت: برای فردگرایی باید دو سوی مثبت و منفی را در نظر بگیریم. سوی مثبت، مسئولیت پذیری خودمرجعی و در سوی منفی آن انزوا، غرور و خودخواهی است که مخل نظم اجتماعی می‌شود. 🔸محصص با تأکید بر اینکه فردگرایی یکی از ویژگی‌های جامعه مدرن می‌باشد، گفت: نفع فردی بر نفع جمعی ارجحیت دارد، اما در جوامع جمع‌گرا خانواده سنت و رفتار فرد استیلا دارد و جزئی از این ساختار می‌باشد. نگاه اسلامی به حدی به اجتماع اهتمام دارد که نظیر آن را نمی‌توان در هیچ دین و سنتی مشاهده نمود. 🔸وی با بیان اینکه اجتماع در اخلاقیات دمیده شده، گفت: رابطه فرد و اجتماع رابطه مستحکم است و روایات و ادعیه -بویژه منقولات نهج‌البلاغه- نیز به این مسائل اجتماعی اهتمام دارند؛ تا جایی که واژه‌های «ناس»، «اناس»، «قریة» و «امة» در ساختار پرتکرار در نهج‌البلاغه کاربرد دارد. 🔸️ محصص، معیار عضویت در جمع را از دیدگاه امیر مؤمنان -علیه السلام- پذیرش رفتار آن مجموعه اظهار داشت و گفت: امیرمؤمنان -علیه‌السلام- در خطبه‌ها دو تکلیف را برای جمع مشخص نموده است؛ نخست، همراهی با جمع و سپس، نهی از جدا شدن از جمع. چراکه جمع، زمینه نزول فیض الهی است. از نظر امام، فرد و جمع هر دو اصالت دارند و استقلال نسبی مفروض است و جمع زمینه استعدادهای بالقوه را فراهم می‌کند. 🔸️این استاد دانشگاه در ادامه، همگرایی یا توافق نسبی در باورهای بنیادی و اعتقادات (در رابطه فرد با خداوند) را نخستین لازمه جمع‌گرایی برشمرد و گفت: حکمت ۴۲۳ نهج‌البلاغه در این رابطه می‌فرماید: کسی که میان خود و خدارانیکو گرداند خداوند رابطهٔ او با مردم را اصلاح خواهد کرد. 🔸وی با بیان همیاری و محبت کردن به مردم بعنوان دومین لازمه جمع‌گرایی گفت: از دیدگاه حضرت علی -علیه السلام - اشتراک معنوی از عوامل زمینه‌ساز روح جمعی است. حکمت سوم از نهج‌البلاغه بیان می‌دارد: (اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ)؛ بدین ترتیب حضرت، رمز سیادت و سربلندی را در همین همدلی و همیاری و فاصله گرفتن از تک‌روی می‌داند. 🔸محصص در ادامه ملزومات جمع‌گرایی، پرهیز از پیش داوری و قضاوت زود هنگام را بعنوان سومین لازمه برشمرد و بیان داشت: از نظرحضرت علی -علیه‌السلام- حسن ظن بالاترین مرتبه پرهیزگاری است. در حکمت ۱۱۴ بیان شده که «هنگامی که صلاح و نیکی زمانه، مردم را در بر می‌گیرد، در چنین شرایطی اگر به کسی گمان بد ببری، بی‌تردید به او ستم کرده‌ای. اما هنگامی که فساد زمانه بر اهل آن فراگیر شد اگر به دیگری گمان مطلق خوب ببری خود را فریب داده‌ای». بدگمانی کارها را نابود می‌کند. بدگمانی بر کسی چیره نمی‌شود مگر آنکه میان شخص و دوستش صلح باقی نمی‌گذارد. 🔸وی چهارمین لازمه جمع‌گرایی را پایبندی اعضای جامعه به برقراری ارتباط موثر دانست و گفت: امام -علیه‌السلام- در این باره می‌فرمایند: «با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده بودید با اشتیاق به سوی شما بیایند». در جایی دیگر خطاب به امام حسن -علیه‌السلام- ‌می‌فرماید: «ناتوان‌ترین فرد کسی است که ناتوان در دوستیابی باشد». افراد باید رویکرد طرد و گزینش داشته باشند. از همنشینی با افرادی دارای ویژگی‌های منفی باید بر حذر بود؛ چراکه در دراز مدت شاکله اخلاقی فرد را می‌سازد.
🔸محصص انصاف جمعی را پنجمین لازمه جمع‌گرایی برشمرد و گفت: انصاف یعنی یکسان نگریستن به منافع خود و دیگران. درادیان، برقراری روابط منصفانه، رکن اخلاق اجتماعی محسوب می‌شود. رعایت انصاف در جمع باعث روابط سازگار است و باعث تداوم روابط جمعی می‌شود. حضرت در این‌باره می‌فرماید: «با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند». همچنین در خطبه ١٩٢ سبب اصلی نافرمانی ابلیس از فرمان خداوند را محاسبه غیرمنصفانه و خود برتر بینانه می‌داند، به پیمودن راه ابلیس هشدار می‌دهد و تکبر را عامل رفتار غیرمنصفانه می‌دانند. 🔸عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، اصل مدارا را ششمین لازمه جمع‌گرایی دانست و افزود: مدارا به معنای ملایمت و سازگاری نشان دادن و کشف زمینه‌های مشترک با بقیه افراد و احترام به آنان با وجود تفاوت دیدگاه‌ها، هدف بلند مدت را در نظر داشتن. امام علی -علیه‌السلام- مدارا را باعث تقویت همبستگی جمعی و عاملی برای دستیابی اهداف بلند مدت می‌داند. حضرت در خطبه ۱۶۹ می‌فرماید: «من تا آنجا که برای جمع احساس خطر نکنم شکیبایی می‌کنم»؛ در حکمت ۲۱۳ می‌فرماید: «بر درشت خاشاک چشم فرو ببند وگرنه خوشنود نخواهی شد». 🔸وی تأکید کرد: البته مدارا بستن چشم بر روی حق و حقیقت نیست. حضرت در خطبه ۱۵۳ مشخصات فرد بصیر را این گونه بیان می‌فرماید: «به درستی بشنود، اندیشه کند سپس با بینش در آن درنگ کند و از رخدادها پند گیرد بهره‌مند شود و خود را از پرتگاه‌ها صیانت نماید پس بر پایه بینش‌های خود به راه افتید». در خطبه ۱۹۷ مدارا کنار بصیرت مطرح است؛ حضرت می‌فرماید: من زمانی با مردم مدارا می‌کنم که بینشی از حق و باطل باشد و اهداف بلند مدتی داشته باشد. 🔸دکتر مرضیه محصص در بیان آخرین لازمه جمع‌گرایی، اصل مسئولیت‌پذیری در امور جمعی را بیان داشت و گفت: زمینه‌سازی برای رشد جمع بطور مستقیم یا غیر مستقیم هم در حیات فردی و هم در حیات جمعی مؤثر است؛ پیش زمینه رفتارهای مطلوب، جمعی است و فرد باید دارای شرایط باشد تا بر اساس آن خودشناسی اتفاق بیفتد. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_6024085390946735962.mp3
23.18M
🔸جلسه سی‌ و یکم. 🔸دوشنبه، ۱۰ دی ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸سخن پیرامون انگیزه تقطیع در نهج البلاغة 🔹موضوع «انسجام» در گفتار و نوشتار و تألیف یک کتاب 🔸حذف ذمّ ابوموسی اشعری و عمرو عاص در خطبه (۳۵) 🔹حذف و اضافه در خطبه چالشی (۸۰) و عبارت «نواقص العقول» 🔸خطبه‌های تام و تمامی که در نهج البلاغة اصلاً نیامده است 🔹«خطبة الوسیلة» به نقل از مرحوم کلینی، نمونه‌ای از این خطبه‌ها 🔸پاره‌هایی از «خطبة الوسیلة» که سید رضی که آنها را در بخش حکمت ها درج کرده است 🔹کتاب «أدب الدنیا و الدین» ماوردی (م ۴۵۰) منبعی برای حکمت‌های امام ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹دومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "گستره کاربرد قاعده زرین و اصل سازگاری در نظام اخلاقی نهج‌البلاغه " 🔹ارائه دهنده: دکتر مهدی زمانی (استاد تمام گروه الهیات دانشگاه پیام‌نور) 🔹ناقدان: -دکتر سید علی علم‌الهدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه تهران) -دکتر ناصر محمدی (استاد تمام دانشکده الهیات دانشگاه پیام نور) 🔹مدیر جلسه: دکتر محمد عترت‌دوست (دانشیارگروه الهیات‌ دانشگاه‌ تربیت دبیر شهید‌رجایی) 🕰 زمان‌: دوشنبه ۱۷ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در بستر فضای مجازی 🔹 لینک حضور: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💧بارش رحمت ✨زمان یا وقت، حقيقتی است در نظام وجود که مراتب گوناگونی دارد. زمان در عالم ماده، همان است که همگی می‌شناسیم. اين زمان‌بندی در اثر گردش زمين به دور خورشيد به وجود می‌آید و ساعت، روز، هفته، ماه و سال را ایجاد می‌کند. ✨دهر، باطن زمان مادی است و زمان عالمِ درونیِ ماست. اگر بخواهيم دهر را با ادراک و ذوق وجودی‌مان بیابيم، می‌توانيم عالم خواب و عالم بيداری را با هم مقایسه کنیم. در بيداری اگر بخواهيم فاصله‌ای را طی کنیم و از جایی به جای دیگر برویم، دقايق يا ساعاتی لازم است؛ ولی همان مسافت را در خواب، بدون گذراندن زمان مادی طی می‌کنیم و فوری به مقصد می‌رسیم. ✨رسول گرامی اسلام -صلي‌الله‌علیه‌وآله وسلم- می‌فرماید: "إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحَاتٍ ألا فَتَعَرَّضُوا لَهَا." قطعاً برای ربّ شما، در ايام دهرتان، وزش‌ها و نفحاتی است؛ متنبه و بيدار و آگاه باشيد و خودتان را در معرض آن وزش‌ها قرار دهيد. 🌺💫 💫🌺💫🌺 🌺💫🌺💫🌺💫🌺 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: کلمات سید العرب ابی الحسن‌علی‌بن‌ابی‌طالب -صلوات‌الله‌علیه- 🖌️به قلم: ابوالحسن محمد بن طاهر اشرف جعفری اصفهانی 📙این اثر گرانسنگ حاوی گفتارهایی از امیرالمؤمنین علی -علیه‌السلام- است که بر اساس نظر پژوهشگران، پیش از نهج‌البلاغه تألیف شده و از این حیث دارای ارزش‌های علمی و پژوهشی ویژه‌ای است. مؤلف این کتاب، «ابوالحسن محمد بن طاهر جعفری» معاصر سید رضی و از دانشمندان شیعه قرن چهارم و پنجم هجری قمری است که از منابع مستقلی نسبت به منابع نهج‌البلاغه استفاده کرده است. 📙وجوه اهمیت کتاب «کلمات سید العرب» می‌توان به این نکته اشاره کرد که مؤلف، گرچه مقدم بر سیدرضی نبوده ولی معاصر او و بزرگتر از وی بوده است. همچنین ایشان در بغداد نبوده است که از مطالب کتاب مطلع باشد بلکه در اصفهان مستقر بوده‌اند. ثالثاً مشترکات با نهج‌البلاغه نشان می‌دهد که منبع او با رضی فرق دارد و اختلافات بین این نسخ زیاد است. نسخه خطی این کتاب که اکنون در کتابخانه سلیمانیه استانبول نگهداری می‌شود، چندی پیش به عنوان یک کشف با اهمیت در حوزه تاریخ و معارف اسلامی معرفی شد و اکنون این کتاب برای اولین بار توسط نشر کتابخانه علامه مجلسی در ایران منتشر شده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4257543/ شخصیت شهید سلیمانی تداعی‌گر خطبه پنج نهج‌البلاغه بود. 🍃💐🍃💐🍃 m mousavi: https://www.mehrnews.com/news/6244652/ جایگاه قرآن در نهج‌البلاغه در برنامه «سرمشق» تبیین می‌شود 🍃💐🍃💐🍃 https://www.aparat.com/v/fnyi95w?playlist=11584734 شرح نهج‌البلاغه حجت‌الاسلام فلاح دوست 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iribnews.ir/fa/news/4418572/ مقام دوم رشته نهج‌البلاغه جوان شیروانی در مسابقات قرآنی استان قم 🍃💐🍃💐🍃 https://news.whc.ir/news/136432/ حجت الاسلام و المسلمین حمیدیان: اعتمادسازی مردم به دولت با تکیه بر قرآن و نهج‌البلاغه محقق خواهد شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.ibna.ir/news/526601/ رئیس اداره ارشاد میناب: کتاب «نهج‌البلاغه تجلی آیات قرآن‌کریم» در میناب رونمایی شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shia-news.com/fa/news/303149 به همت اداره کل خدمات فرهنگی و انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع): نهج‌البلاغه به زبان کردی لاتین ترجمه و منتشر شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/b49089 لیست کتاب‌های انتشارات بنیاد نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/e24190 تراز حیات ساختارشناسی عدالت در نهج‌البلاغه، دکتر مصطفی دلشاد‌تهرانی (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://B2n.ir/q86761 زندگی با نهج‌البلاغه (حجت‌الاسلام کاشانی) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4257601/ بخشعلی قنبری: عمر کوتاه است؛ آرزوهایتان را مدیریت کنید(یادداشت) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iscanews.ir/news/1254248/ حسن بنیانیان: باید برای نهج‌البلاغه تقاضا آفرینی ایجاد کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.hawzahnews.com/news/1215362/ دومین کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر فراخوان شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.iscanews.ir/news/1254105/ اسامی برگزیدگان استانی جشنواره نهج‌البلاغه (رسا) اعلام شد. 🍃💐🍃💐🍃 https://www.aftabno.ir/sportnews/435181/ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران: بر ضرورت توجه به حکمت علوی در دنیای معاصر تأکید کرد. 🍃💐🍃💐🍃 https://vista.ir/n/mehrnews-36q20 تداوم برگزاری جلسات نهج‌البلاغه در حرم حضرت عباس(ع) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 عقده حقارت از عوامل بزهکاری از مهم ترین عوامل بزهکاری عقده حقارت (احساس پستی) است. امام هادی (علیه‌السلام) فرمود: هر کس خویشتن را پست و حقیر بشمارد و آن را گرامی ندارد. هرگز از شرش ایمن مباش. بر این اساس راه بازدارنده از مفاسد اجتماعی بروز احساس کرامت و طبع بلند در افراد بزهکار است. تا این که جرم و گناه اجتماعی را با شخصیت جمعی خود ناسازگار بدانند و زمینه شرم و حیا فراهم گردد. 📚 تحف العقول_ص ۴۸۳_ ج ۷۲_ص ۳۰۰ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir