eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
368 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
289 ویدیو
48 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
29.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 «اُختُ الرّضا» 🔸 به مناسبت ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها 🎤 🖋 به قلم: حسن کاتب کربلایی 🎧‍ «بشنوید» 🎞 آپارات | یوتیوب 💽 «دست‌اندرکاران» 📻 @RadioSatr | 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 راز برکات مضجع کریمه اهل‌ بیت -علیهاالسلام- 🔸در زیارت کریمه اهل بیت به ما می‌گوید: به فاطمه معصومه -سلام الله علیها- عرض ادب کنید و بگوئید.(السلام علیک یا بنت ولّی الله و یا اخت ولیّ الله و یا عمّه ولیّ الله)، یعنی از هر سه جهت شما از حوزه ولایت بهره‌ بردید.وجود مبارک فاطمه معصومه -سلام الله علیها- طبق این زیارت ماثوری که هست نشان می‌دهد که از سه مجرا از فیض خاص ولایت برخوردار بود. 🔸این که علم از قم نشات می‌گیرد، به جهان می رسد؛ این که امام انقلاب باید از قم برخیزد، این که هم اکنون هم مسئولیت اساسی علمی و ثِقل علمی به عهده قم هست این ها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدسه است. اصولا کنار قبر ولی خدا برکت فراوان است. اگر کسی در قم باشد و تجربه بکند و از قم بیرون بیاید این کاملا برای او مشخص است. 🔸ما وقتی در قم هستیم این کتاب را مطالعه می‌کنیم مثل صفحه روزنامه برای ما روان می‌آید. ما همین کتاب را وارد شهر دیگر می شویم می بینیم که سطر به سطر باید مطالعه کنیم؛ این یک چیز روشنی است! این گفته دیگران نیست، مشهود خود ماست! همین کتاب، همین علم، همین شخص وقتی قم هست سریع تر می فهمد، جای دیگر است به آن سرعت نمی‌فهمد، باید به تدریج مطالعه کند! خاصیت برکت قم این است. بنابراین همه ایران مدیون این مضجع شریف هستند، البته ایشان هر چه دارند از ولایت پدر، برادر، برادرزاده دارد که در زیارت‌نامه او آمده است، و همه ما خواهانیم که او از همه ما شفاعت کند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 ﻟِﻜُﻤَﻴْﻞِ ﺑْﻦِ ﺯِﻳَﺎﺩٍ اﻟﻨَّﺨَﻌِﻲِّ: "ﻳَﺎ ﻛُﻤَﻴْﻞُ ﻣُﺮْ ﺃَﻫْﻠَﻚَ ﺃَﻥْ ﻳَﺮُﻭﺣُﻮا ﻓِﻲ ﻛَﺴْﺐِ اﻟْﻤَﻜَﺎﺭِﻡِ ﻭَ ﻳُﺪْﻟِﺠُﻮا ﻓِﻲ ﺣَﺎﺟَﺔِ ﻣَﻦْ ﻫُﻮَ ﻧَﺎﺋِﻢٌ ﻓَﻮَاﻟَّﺬِﻱ ﻭَﺳِﻊَ ﺳَﻤْﻌُﻪُ اﻷَْﺻْﻮَاﺕَ ﻣَﺎ ﻣِﻦْ ﺃَﺣَﺪٍ ﺃَﻭْﺩَﻉَ ﻗَﻠْﺒﺎً ﺳُﺮُﻭﺭاً ﺇِﻻَّ ﻭَ ﺧَﻠَﻖَ اﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻪُ ﻣِﻦْ ﺫَﻟِﻚَ اﻟﺴُّﺮُﻭﺭِ ﻟُﻄْﻔﺎً ﻓَﺈِﺫَا ﻧَﺰَﻟَﺖْ ﺑِﻪِ ﻧَﺎﺋِﺒَﺔٌ ﺟَﺮَﻱ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻛَﺎﻟْﻤَﺎءِ ﻓِﻲ اﻧْﺤِﺪَاﺭِﻩِ ﺣَﺘَّﻲ ﻳَﻄْﺮُﺩَﻫَﺎ ﻋَﻨْﻪُ ﻛَﻤَﺎ ﺗُﻄْﺮَﺩُ ﻏَﺮِﻳﺒَﺔُ اﻹِْﺑِﻞِ." "سود دل بدست آوردن" به (كميل بن زياد نخعی) فرمود: ای كميل! خاندانت را فرمان ده كه روزها در كسب فضائل و مكارم بكوشند و شبها در انجام حوائج مردمی كه خوابند تلاش كنند. سوگند به كسی كه تمام صداها را می‌شنود هر كس سرور و خوشحالی در قلبی ايجاد كند خداوند از آن سرور، برايش لطفی می‌آفريند كه هرگاه مصيبتی بر او نازل شود، اين لطف همچون آب به سوی آن سرازير می‌شود، تا آن مصيبت را از وی دور سازد، همانگونه كه ساربان شتر غريب را از گله دور می‌سازد. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
عنوان کتاب: راه روشن مدیران نگارنده: آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای "مدّظلّه‌العالی" نام ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی 👇👇👇
📗کتاب راه روشن مدیران اثر حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) است. این کتاب را انتشارات انقلاب اسلامی منتشر کرده است و شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارهای ماه رمضان با هیأت دولت است. 📍مکتب حیات‌بخش اسلام در کنار ارائه برنامه برای پیشرفت معنوی و مادی، نقشه راه تعالی جامعه را نیز بیان کرده و با معرفی حاکم تراز معصومان (ع) در عصر حضور و ولی فقیه در عصر غیبت تشکیل حکومت را در دستور کار مؤمنان قرار داده است. اما پس از ارتحال رسول اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله وسلم- جامعه خود را از حضور امام علی -علیه‌السّلام- محروم کرد اما ایشان راهنمایی جامع و کامل برای تمام قرون ارائه کردند. در عصر حاضر نیز با افزایش نیاز به معارف اجتماعی و سیاسی اسلام، اقبال دانشمندان و اساتید و جوانان به نهج‌البلاغه افزایش یافته و شروح متعددی نیز در قرن حاضر بر این کتاب نگاشته شده است. خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش به نهج‌البلاغه افزایش یافته و مؤسسات مختلفی در محافل علمی حوزه و دانشگاه تشکیل و رشته تحصیلی تخصصی نهج‌البلاغه در این دو حوزه علمی ایجاد گردید. 📍حضرت آیت‌الله سید‌علی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) که از دوران جوانی با این کتاب ارزشمند، انس داشته است، از دیرباز به شرح خطبه‌ها و نامه‌ها در حضور جوانان طلبه و دانشجو پرداخته‌اند. ایشان پس از آغار دوران رهبری و ولایت امت اسلامی سنتی را پایه‌گذاری کردند و آن شرح فقراتی از نهج‌البلاغه در دیدارهای هیأت دولت در ماه مبارک رمضان با ایشان بود که معمولا با توجه به نوع مخاطب و نیاز او انتخاب می‌شود تا به کار دولتمردان و کارگزاران نظام بیاید. کتاب حاضر دربردارنده محتوای این جلسات از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۵ است. نوع مخاطب و زمانه تشکیل این جلسات باعث شده است که معظم‌له گزینش‌های خاصی از کتاب نهج‌البلاغه انجام دهند و از این حیث این مجموعه می‌تواند نصیحت‌نامه‌ای برای عموم کارگزاران و مدیران نظام اسلامی باشد. این کتاب را به تمام مدیران پیشنهاد می‌کنیم. لینک خرید کتاب https://taaghche.com/book/117274/راه-روشن-مدیران https://www.samanehha.com/web/358/سایت-نمایشگاه-مجازی-کتاب.html 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃 الإمامُ عليٌّ -عليه‌السّلام- : "مَن نَصَبَ نَفسَهُ للنّاسِ إماما فليَبدأ بتَعليمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعليمِ غَيرِهِ و ليَكُن تأديبُهُ بسِيرَتِهِ قَبلَ تأديبِهِ بلِسانِهِ و مُعَلِّمُ نَفسِهِ و مُؤدِّبُها أحَقُّ بالإجلالِ من مُعَلِّمِ النّاسِ و مُؤدِّبِهِم." امام على -عليه‌السّلام- : هر كه خود را در مقام پيشوايى مردم قرار دهد بايد پيش از تعليم ديگران، به تعليم خود بپردازد و پيش از آنكه به زبانش تربيت كند، با رفتار خود تربيت نمايد و كسى كه آموزگار و مربّى خود باشد بيشتر سزاوار بزرگداشت است تا آن كه آموزگار و مربى ديگران است. 💠 شرح 🔸«كسى كه معلم و ادب كنندۀ خويشتن است به احترام سزاوارتر از كسى است كه معلم و مربى مردم است»؛ (وَ مُعَلِّمُ‌ نَفْسِهِ‌ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ‌ بِالْإِجْلَالِ‌ مِنْ‌ مُعَلِّمِ‌ النَّاسِ‌ وَ مُؤَدِّبِهِمْ‌). اشاره به اين‌كه هر گاه انسان نخست به تعليم و تاديب خويشتن پردازد، تأثير سخنانش بيشتر و عميق‌تر است در حالى كه اگر كسى تنها به تأديب مردم پردازد و از خويش غافل بماند روزى فرا مى‌رسد كه مردم از اين امر آگاه مى‌شوند و از او روى برمى‌گردانند. 🔸بلكه از روايات استفاده مى‌شود كه اين كار از نشانۀ منافقان است كه انسان ديگران را به نيكى‌ها و ترک بدى‌ها دعوت كند و خود به اين اندرز عمل ننمايد. در حديثى از امام سجاد على بن الحسين -عليه‌السّلام- مى‌خوانيم كه فرمود: "إِنَّ‌ الْمُنَافِقَ‌ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي؛" منافق ديگران را از بدى‌ها باز مى‌دارد؛ ولى خويشتن را باز نمى‌دارد و ديگران را به نيكى‌ها دعوت مى‌كند و خود بدان عمل نمى‌نمايد. و قال -عليه‌السّلام- "نَفَسُ‌ الْمَرْءِ‌ خُطَاهُ‌ إِلَى أَجَلِهِ‌." امام -عليه‌السّلام- فرمود: نفس‌هاى انسان گام‌هاى او به سوى پايان زندگى و مرگ است. شرح و تفسير هر نفسى گامى است! شرح: پیام امام امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj آرشیو فیش‌های دارای ارجاع یا پاورقی نهج البلاغه در سایت رسمی مقام معظم رهبری "مدظله‌العالی"(ذیل موضوع حج) 🍃💐🍃💐🍃 https://shenoto.com/album/podcast/110227/ شراب بهشتی ۱، نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.16book.ir/Shop/BookDetail/15010/ ایمان زنان در خطبه ۸۰ نهج البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.wikifeqh.ir/ عناوین مفردات نهج‌البلاغه (مقاله برگزیده) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.shahrekhabar.com/news/168499590057071 ایده‌پردازی‌های جدید را در آموزش نهج‌البلاغه نادیده می‌گیریم (گفتمان سازی پژوهشگر نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://civilica.com/doc/1658402/ تقدم اخلاق برقدرت سیاسی در سیره امام علی(ع)با تاکید بر نهج البلاغه (مقاله و مستند علمی) 🍃💐🍃💐🍃 https://iqna.ir/fa/news/4142036/ آیا نهج‌البلاغه ظرفیت حل مباحث روان شناسی و جامعه شناسی را دارد؟ (نشست علمی) 🍃💐🍃💐🍃 https://qhts.modares.ac.ir/article-10-67699-fa.html روش‌شناسی اسلوب مبالغه در ترجمه قیود منصوب در نهج‌البلاغه بر اساس نظریه تغییرات صوری ساختاری کتفورد (مطالعه موردی ترجمه شهیدی و فولادوند) 🍃💐🍃💐🍃 https://noorlib.ir/book/info/75209/ صفات جمال و جلال خدا در نهج‌البلاغه (معرفی کتاب) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/2004653/ تحلیل گفتمان انتقادی در نهج‌البلاغه بر اساس نظریه فر کلاف، (مطالعه موردی توصیف ناکثین) 🍃💐🍃💐🍃 https://fa.abna24.com/story/1330979 اینفوگرافی / درس هایی از نهج‌البلاغه (نتیجه توبه واقعی) 🍃💐🍃💐🍃 http://drmostafavi.blogfa.com/post/9526 باز خوانی خطبه ۱۵۹ نهج‌البلاغه، (سخنرانی دکتر محمد رضا یوسفی) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 سلسله نشست های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه نشست سوم جلسه دوم با موضوع: «نگاهی به جایگاه علم در نهج البلاغه» 🔹گزیده ای از آنچه در گفتگوی قبل به آن پرداخته شد: در جلسه اول، سخنران این نشست، جناب دکتر امین ناجی ضمن طرح نکات و مصادیقی در خصوص جایگاه علم در اندیشه اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام- به این مطلب اشاره نمودند که حضرت، مردم را در قبال علم به ۳ دسته تقسیم می‌کنند، امام در مقابل سوال علم بهتر است یا ثروت، علم را بهتر و حافظ انسان می‌داند. در این گفتار امام به عده‌ای که علم به سمت ایشان هجوم می‌آورد توجه می دهند و آنان حجت الهی هستند. (حکمت ۱۴۷) همچنین در نگاه امام جایگاه برخی آنگونه است که زنده کننده علم هستند که در خصوص اهل بیت می‌فرماید: هُم عیَش العِلم وَ مَوتُ الجَهلِ…(خطبه ۲۳۹) 🔹بخشی از نشست به مناسبت شهادت "استاد شهید مرتضی مطهری" به آثار مکتوب این استاد اندیشمند پرداخته شد؛ مانند «سیری در نهج البلاغه» که به‌طور خاص در خصوص نهج البلاغه و «جاذبه و دافعه امام علی -علیه‌السّلام-» در خصوص سیره امام است و برخی از صفات شخصیتی و علمی ایشان نیز بیان شد .... 🔹در جلسه دوم این نشست به نکات مطرح شده در خصوص علم و اندیشه در نهج البلاغه خواهیم پرداخت و بخشی هم‌ به سوالات شما مخاطبین گرامی اختصاص داده خواهد شد. 🔹زمان برگزاری نشست: چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه ساعت ۱۸ 🔹لطفا !! آنچه به عنوان سوال یا چالش ذهنی در این زمینه برای شما ایجاد شد را به آيدي ‏@Be_Safe (ایتا) ارسال نماييد⁩. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۴" " الِانصَافُ مِنَ النَّفسِ" " ثُمَّ اِعْلَمْ يَا مَالِكُ أَنِّي قَدْ وَجَّهْتُكَ إِلَى بِلاَدٍ قَدْ جَرَتْ عَلَيْهَا دُوَلٌ قَبْلَكَ مِنْ عَدْلٍ وَ جَوْرٍ وَ أَنَّ اَلنَّاسَ يَنْظُرُونَ مِنْ أُمُورِكَ فِي مِثْلِ مَا كُنْتَ تَنْظُرُ فِيهِ مِنْ أُمُورِ اَلْوُلاَةِ قَبْلَكَ وَ يَقُولُونَ فِيكَ مَا كُنْتَ تَقُولُ فِيهِمْ،" و مالك! بدان كه من تو را به شهرهايى مى‌فرستم كه دستخوش دگرگونيها گرديده، گاه داد و گاهى ستم ديده و مردم در كارهاى تو چنان مى‌نگرند كه تو در كارهاى واليان پيش از خود مى‌نگرى و در بارۀ تو آن مى‌گويند كه در باره آنان مى‌گويى. "وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى اَلصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اَللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِهِ فَلْيَكُنْ أَحَبَّ اَلذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ؛" و نيكوكاران را به نام نيكى توان شناخت كه خدا از ايشان بر زبانهاى بندگانش جارى ساخت. پس نيكوترين اندوختۀ خود را كردار نيك بدان. " فَامْلِكْ هَوَاكَ، وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لاَ يَحِلُّ لَكَ فَإِنَّ اَلشُّحَّ بِالنَّفْسِ اَلْإِنْصَافُ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ أَوْ كَرِهَتْ." و هواى خويش را در اختيار گير و بر نفس خود بخيل باش و زمام آن را در آنچه برايت روا نيست رها مگردان، كه بخل ورزيدن بر نفس، داد آن را دادن است در آنچه دوست دارد، يا ناخوش مى‌انگارد، 💠 شرح نامه 📍 «زمام هوا و هوس خود را در دست گير و نسبت به آنچه بر تو حلال نيست بخيل باش، زيرا بخل به خويشتن، راه انصاف را در آنچه محبوب و مكروه است به تو نشان مى‌دهد»؛ (فَامْلِكْ‌ هَوَاكَ‌، وَ شُحَّ‌ بِنَفْسِكَ‌ عَمَّا لَا يَحِلُّ‌ لَكَ‌، فَإِنَّ‌ الشُّحَّ‌ بِالنَّفْسِ‌ الْإِنْصَافُ‌ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ‌ أَوْ كَرِهَتْ‌). مالكيّت هواى نفس كه امام -عليه السّلام- بر آن تأكيد فرموده، آن است كه به هنگام هيجان شهوات، انسان بتواند خود را كنترل كند و به عكس اگر هواى نفس، مالك فكر و عقل و نيروى انسان شود او را به هر پرتگاهى مى‌كشاند. 📍در حديثى از امام صادق -عليه‌السّلام- مى‌خوانيم «احْذَرُوا أَهْوَاءَكُمْ‌ كَمَا تَحْذَرُونَ‌ أَعْدَاءَكُمْ‌ فَلَيْسَ‌ شَيْ‌ءٌ‌ أَعْدَى لِلرِّجَالِ‌ مِنِ‌ اتِّبَاعِ‌ أَهْوَائِهِمْ‌ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ‌؛ از هواى نفس بترسيد همان‌گونه كه از دشمنان بيم داريد، چرا كه چيزى دشمن‌تر از پيروى هواى نفس و آنچه «بى‌حساب» بر زبان انسان جارى مى‌شود نيست». در حديث ديگرى در غررالحكم از امام اميرالمؤمنين على -عليه‌السّلام- آمده است: «أمْلِكُ وا أنْفُسَكُمْ‌ بِدَوٰامِ‌ جِهٰادِهٰا؛ از طريق جهاد مداوم در برابر خواسته‌هاى نفس مالك نفس خويش شويد» بخل به خويشتن در برابر آنچه حرام است مفهومى جز اين ندارد كه انسان همچون بخيل كه حاضر نيست درهم و دينارى از اموال خود را به كسى بدهد در برابر محرمات ايستادگى كند. نتيجۀ اين كار آن است كه راه انصاف را در همه حال مى‌پويد؛ خواه در امورى كه مورد علاقۀ اوست يا امورى كه مورد علاقه او نیست. ترجمه: سید جعفر شهیدی شرح: پیام امام‌ اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر بخش: چهارم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ اَلنِّعَمِ فَلاَ تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ اَلشُّكْرِ." چون نشانه‌هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت‌ها را از خود دور نسازيد. 💠 شرح 🔸امام -عليه السّلام- در اين گفتار توجه داده است، بر اين كه به منظور دوام و بقاى نعمت بايد شكر نعمت را به جاى آورد، و از كم‌سپاسى - به دليل پيامد ناگوار آن - برحذر داشته است بنا بر اين، زنهار به خاطر پيامد كم‌سپاسى است. لفظ تنفير (حذر داشتن) را به ملاحظۀ شباهت نعمت، به يك گروه پرنده استعاره آورده است. 🔸پرندگان به هم پيوسته كه اگر اول آن گروه فرود آيد، آخر آن نيز فرود خواهد آمد. و در اين عبارت اشارتى است بر اين كه دوام شكر و سپاس باعث دوام و زيادت نعمت است. همان طورى كه خداوند متعال فرموده است: «لَئِنْ‌ شَكَرْتُمْ‌ لَأَزِيدَنَّكُمْ‌» . امام - علیه‌السّلام- فرمود: مَنْ‌ ضَيَّعَهُ‌ اَلْأَقْرَبُ‌ أُتِيحَ‌ لَهُ‌ اَلْأَبْعَدُ «كسى كه خويشاوندان نزديك تركش كنند، كسان بسيار دور، به او خواهند رسید. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران برگزار میکند: 🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه 🔹 نشست چهارم: «نگاهی به جایگاه علم در نهج البلاغه(۲) 🔹 سخنران: دکتر محمدهادي امين ناجي استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه پيام نور 🔹 زمان: چهارشنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ساعت ۱۸ الی ۱۹ 🔹 لینک ورود به نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahj https://nahjalbalaghah.ir/ 🌐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
ما را در صفحه رسمی اینستاگرام انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران دنبال کنید. لینک اینستاگرام https://instagram.com/nahjalbalaghah_ir?igshid=ZGUzMzM3NWJiOQ== 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"پرهيز از اندوه برای آینده" "يَا اِبْنَ آدَمَ لاَ تَحْمِلْ هَمَّ يَوْمِكَ اَلَّذِي لَمْ يَأْتِكَ عَلَى يَوْمِكَ اَلَّذِي قَدْ أَتَاكَ فَإِنَّهُ إِنْ يَكُ مِنْ عُمُرِكَ يَأْتِ اَللَّهُ فِيهِ بِرِزْقِكَ." و درود خدا بر او فرمود: اى فرزند آدم! اندوه روز نيامده را بر امروزت ميفزا، زيرا اگر روز نرسيده، از عمر تو باشد خدا روزى تو را خواهد رساند. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 متن شبهه: در حکمت ١٢۴ نهج البلاغه بیان شده است که عدم رضایت زنان به ازدواج های بعدی شوهران، کفر به شمار می آید. با توجه به این که تقریباً تمام زنان از چنین خصوصیتی برخوردارند، پس باید تمام آنها کافر و نجس باشند. 💠 پاسخ: ✅ در ابتدا باید گفت: سخن منتسب به امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نهج البلاغه، تصریح در نارضایتی زن به ازدواج مجدد شوهر ندارد، بلکه عبارت است از این که: "غیرة المرأة کفر و غیرة الرجل إیمان"، [1] بدین معنا که غیرت ورزیدن اگر از جانب زن باشد، نشانه ای از کفر و اگر از جانب مرد باشد، نشانه ای از ایمان است. 🔻 شاید در نگاه اول، نتوان دریافت که مراد آن حضرت از بیان این کلمات چه بوده و تصور نمود که چنین کلامی، نشانگر دیدگاه تبعیض آمیز اسلام و پیشوایان دینی نسبت به زنان می باشد، اما با کمی دقت، چنین تصوری از بین خواهد رفت. با بررسی سخن عرب زبانان، به این نکته پی خواهیم برد که آنان واژه "غیرت" را در مواردی به کار می گیرند که حساسیت و عکس العمل شدیدی نسبت به موضوعی پدید آید. ✅ در محدوده ای کوچک تر و در محیط خانواده، "غیرت" را می توان به معنای عکس العمل و حساسیت هر یک از زوجین در برابر ارتباطات طرف مقابل با جنس مخالفش دانست. اکنون باید دید که آیا هر واکنش غیرت آمیزی از جانب مرد یا زن، مورد پذیرش اسلام خواهد بود یا خیر؟ 🔻 از منظر اسلام زنان و مردان مسلمان، موظف به حفظ و حراست از کیان خانواده خویش از انجام اموری که مشروعیت دینی ندارد هستند.[2] مسلّما این مسأله در مواردی که مشروعیت دینی دارد برعکس است. از این رو مرد و زن اجازه ندارند نسبت به هر رفتاری از همسر و فرزندان خویش با بدبینی نگریسته و حتی در مواردی که آنان، مرتکب رفتار خلاف شرعی نشده اند، به شدت تحت نظرشان داشته و به اصطلاح، غیرتی شوند. 🔺 حضرت امیر (علیه السلام) نیز در وصیت خویش به فرزندشان، امام حسن مجتبی (علیه السلام) چنین توصیه می فرمایند: به شدت مراقب باش، در مواردی که نیاز به غیرت ورزی نیست، اقدام به این کار نکن! یقینا رفتاری از این دست، منجر به آن خواهد شد که اشخاص سالم، بیمار شده و افراد پاک، به گناه آلوده شوند! [3] ♻️ بنا براین ملاک حراست، مشروعیت و یا عدم مشروعیت عمل افراد از نگاه اسلام است. 🔻 آنچه موجب کفر خوانده شدن غیرت زن می‌شود نیز همین ملاک مشروعیت و یا عدم مشروعیت دینی است. در اسلام تعدد زوجات به دلایل اجتهادی کتاب، سنّت، اجماع فقیهان مذاهب اسلامی و سیرۀ قطعی مسلمانان امری پذیرفته شده است.[4] 🔻 در آیاتی از قرآن کریم به تعدد زوجات اشاره شده است[5] که مهم‌ترین آنها، آیۀ سوم از سوره مبارکه نساء است که از نظر عموم مفسران، مفهوم آیه بر جواز تعدد زوجات تا ۴ همسر با رعایت شرایط آن دلالت دارد.[6] 🔻 در احادیث متعدد از منابع شیعه و سنی نیز این مسأله مطرح شده است.[7] ♻️ بنابر این مخالفت زن با چنین عملی که دارای مشروعیت دینی است، مساوی است با مخالفت با حکم الهی که نتیجه آن کفر است. 🔺 تذکر 1: همانطور که غیرت در این موارد بر زنان کفر است؛ بی غیرتی مردان مواردی نظیر آنچه بیان شد -بطور بدیهی- کفر است. 🔺 تذکر 2: کفر در این روایت، کفر عملی است نه کفر اعتقادی. یعنی اگر کسی چنین کاری را کرد، در مقام عمل دچار کفر شده است. اما این کفر موجب خروج او از دایره ایمان نمی‌شود. مصداق این نوع از کفر در قرآن کریم به برخی مسلمانان اطلاق گردیده است. [8] پی نوشتها: [1] نهج البلاغة، ص 491، حکمت 124، انتشارات دار الهجرة، قم، بی تا. [2] "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَة". (سوره تحریم/6) [3] نهج البلاغه، ص 405، کتاب 31. [4] نجفی، جواهر الکلام، ۱۳۶۷ش، ج۳۰، ص۲؛ کرکی، جامع المقاصد، ۱۴۱۱ق، ج۱۲، ص۳۷۳؛ زحیلی، الفقه الاسلامی و ادلته، ۱۴۱۸ق، ج۵، ص۷، ۳۵؛ مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۷۷ش، ج۱۹، ص۳۰۳، ۳۵۷. [5] رجوع کنید به: سوره تحریم، آیه ۱؛ سوره احزاب، آیه ۳۲ و ۵۰. [6] شیخ مفید، المقنعه، ۱۴۱۰ق، ص۵۱۷؛ طباطبائی، المیزان، ۱۳۹۳ق، ج۴، ص۱۶۶-۱۶۷. [7] حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ۱۴۰۳ق، ج۱۴، ص۳۹۸؛ بیهقی، السنن الکبری، ۱۳۷۶ق، ج۱۷، ص۱۸۱-۱۸۲. [8] "وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ". (سوره آل‌عمران/97) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌹🍃🌹🍃🌹 🔸آن خصوصیت خاصه‌ای که در حضرت علی‌بن موسی‌الرضا -علیه‌السّلام- وجود دارد، صفت رافت است که لطف و محبتش کسی را به زحمت نمی‌اندازد. در حقیقت، در رافت محبت به گونه‌ای ابراز می‌شود که نه کسی آگاه می‌شود، نه آبرویی می‌ریزد و نه اعتباری از میان می‌رود؛ فقط دلِ محبت دیده می‌داند و حبیبِ رئوف. 📚کتاب عرفان خورشید، ص۱۵۶، محمد علی انصاری 🌹🍃🌹🍃🌹 ――― 🌱 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا _علیه‌السّلام- و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا _علیه‌السّلام- او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. اگر کسی در کارهای جزئی موفق شد و راضی شد؛ چه بداند، چه نداند به برکت امام رضا -علیه‌السّلام- است. اگرفرزندی کوشید، رضای پدر ومادر را فراهم کرد؛ چه بداند و چه نداند، به وساطت مقام امام رضا -علیه‌السّلام- است... 🍃💐🍃💐 🆔 @nahjalbalaghah_ir
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=30390 تدبر در نهج البلاغه؛ پشتوانه حل همه مشکلات (سخنان رهبر انقلاب "مدظله‌العالی") 🍃💐🍃💐🍃 https://www.imna.ir/news/663619/ کتاب "شارحان نهج‌البلاغه" مدفون در آرامستان باغ رضوان رونمایی می‌شود. 🍃💐🍃💐🍃 https://kashanu.ac.ir/fa/news/21960/ تشکیل گروه آموزشی پژوهشی نهج‌البلاغه در دانشگاه کاشان 🍃💐🍃💐🍃 https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/دکتر_سید_جعفر_شهیدی_شارح_نهج_البلاغه (مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://islamiclifej.com/article-1-1700-fa.html تحلیل مؤلفه‌های تحلیل سياسی کارگزاران حکومتی بر مبنای قرآن و نهج البلاغه (مقاله) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.pana.ir/news/1375796 رقابت ۲۰۰ فرهنگی استان قم در مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه (مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه) 🍃💐🍃💐🍃 https://article.tebyan.net/148724/ خداشناسی و توحید در نهج‌البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1982199/ نقد و بررسی دیدگاه ماریا دکاکه درباره جنگ صفین در دایره‌المعارف قرآن لیدن براساس‌ نهج‌البلاغه (مقاله) 🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨ •┈┈••✾•✨🕊✨•✾••┈ 'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیه‌السّلام- "۵" "الاُخُوَّتُ فِی الدِّینِ وَ فِی الخَلقِ" "وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ اَلرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَ اَلْمَحَبَّةَ لَهُمْ وَ اَللُّطْفَ بِهِم وَ لاَ تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي اَلدِّينِ أَوْ نَظِيرٌ لَكَ فِي اَلْخَلْقِ يَفْرُطُ مِنْهُمُ اَلزَّلَلُ وَ تَعْرِضُ لَهُمُ اَلْعِلَلُ وَ يُؤْتَى عَلَى أَيْدِيهِمْ فِي اَلْعَمْدِ وَ اَلْخَطَإِ." و مهربانی بر رعیت را برای دل خود پوششی گردان و دوستی ورزیدن با آنان را و مهربانی کردن با همگان، مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته‌اند، دسته‌اى برادر دينى تو و دستۀ ديگر همانند تو در آفرينش مى‌باشند. اگر گناهى از آنان سر مى‌زند يا علّت‌هايى بر آنان عارض مى‌شود، يا خواسته و ناخواسته، اشتباهى مرتكب مى‌گردند. "فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ اَلَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اَللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ فَإِنَّكَ فَوْقَهُمْ وَ وَالِي اَلْأَمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ وَ اَللَّهُ فَوْقَ مَنْ وَلاَّكَ وَ قَدِ اِسْتَكْفَاكَ أَمْرَهُمْ وَ اِبْتَلاَكَ بِهِمْ." آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آن گونه كه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر و امام تو از تو برتر و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده و آنان را وسيلۀ آزمودن تو قرار داده است. "وَ لاَ تَنْصِبَنَّ نَفْسَكَ لِحَرْبِ اَللَّهِ فَإِنَّهُ لاَ يَدَ لَكَ بِنِقْمَتِهِ وَ لاَ غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ." هرگز با خدا مستيز، كه تو را از كيفر او نجاتى نيست و از بخشش و رحمت او بى‌نياز نخواهى بود. 💠 شرح نامه 📍امام به مسئلۀ بسيار مهمى اشاره مى‌كند كه از سماحت و عظمت قوانين اسلامى پرده برمى‌دارد و چيزى را كه در آن روز در دنيا مطرح نبود عنوان مى‌كند و مى‌فرمايد: «و قلب خويش را كانون رحمت و محبّت و لطف به رعيّت قرار ده»؛ (وَ أَشْعِرْ قَلْبَكَ‌ الرَّحْمَةَ‌ لِلرَّعِيَّةِ‌ وَ الْمَحَبَّةَ‌ لَهُمْ‌ وَ اللُّطْفَ‌ بِهِمْ‌) «و در مورد آنان همچون درنده‌اى مباش كه خوردنشان را غنيمت شمارى، زيرا آنها دو گروهند يا برادر دينى تواند و يا انسان‌هايى كه در آفرينش شبيه تو هستند (در هر حال بايد حقوق آنها را محترم بشمارى)»؛ 📍(وَ لَا تَكُونَنَّ‌ عَلَيْهِمْ‌ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ‌ أَكْلَهُمْ‌، فَإِنَّهُمْ‌ صِنْفَانِ‌: إِمَّا أَخٌ‌ لَكَ‌ فِي الدِّينِ‌، وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ‌ فِي الْخَلْقِ‌). بى‌شك پايۀ حكومت صحيح، مقتدر و عادلانه، بر قلوب و دل‌هاى مردم است نه بر شمشيرها و نيزه‌ها. آنها كه بر دل‌ها حكومت دارند كشورشان امن و امان است و آنها كه بر شمشير تكيه مى‌كنند دائما در خطرند. امام -عليه‌السّلام- براى اينكه مالك را به حكومت بر دل‌ها تشويق كند دستور رحمت و محبّت و لطف را دربارۀ رعايا صادر مى‌كند. سپس به بيان نقطۀ مقابل آن مى‌پردازد و آن اينكه حاكم همچون حيوان درنده‌اى باشد كه خوردن حق رعايا را غنيمت بشمارد آن‌گاه بهترين دليل را براى دستور خود بر مى‌گزيند و آن اينكه رعايا در حكومت اسلامى از دو حالت خارج نيستند: 📍اكثريت مسلمانند و مى‌دانيم اسلام هر مسلمانى را برادر مسلمان مى‌داند و يا اقليتى هستند كه با مسلمين زندگى مسالمت‌ آميز دارند و آنها انسانند و انسان نسبت به انسان بايد نهايت محبّت را داشته باشد. اين گفتار در واقع خط بطلانى است بر تبليغات مسموم دشمنان اسلام كه مى‌گويند: مسلمانان حق حيات براى غير خود قائل نيستند و معتقدند همه را بايد از دم شمشير گذراند و يا اينكه اسلام اصرار دارد ديگران را به اجبار وارد اين دين كند. 📍آرى اين گفتار نشان مى‌دهد تمام انسان‌ها و پيروان همۀ مذاهب مى‌توانند با مسلمانان زندگى مسالمت آميز داشته باشند و در داخل كشورهاى اسلامى در سايۀ قوانين اسلام، جان و مال و ناموس و آبرويشان محفوظ باشد. بر خلاف آنچه در دنياى امروز ديده مى‌شود كه حتى اختلاف رنگِ‌ پوست در داخل كشور ظاهرا پيشرفته‌اى مانند آمريكا مايۀ تبعيض‌هاى وحشتناكى است و بر خلاف نمايش‌هاى سياسى در اين زمينه سفيدپوستان آنجا غالباً از سياه‌پوستان متنفرند، مراكز اجتماعى آنها از هم جداست و در بسيارى از مسائل اجتماعى حاضر به همكارى با يكديگر نيستند. ترجمه: سید جعفر شهیدی شرح: پیام امام‌ اميرالمؤمنين -علیه‌السّلام-، مکارم شیرازی، ناصر بخش: پنجم 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 گزارش نشست اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو 🔸نشست اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران با دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در محل دفتر کمیسیون ملی یونسکو "مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۰" مطابق با روز میلاد امام رضا -علیه‌السّلام- برگزار گردید. در این نشست ابتدا طرفین ضمن تبریک ایام ولادت نسبت به تبیین ماموریت‌های انجمن و کمیسیون ملی یونسکو پرداخته و سپس راه‌های همکاری مشترک را بررسی کردند. 🔸از نتایج این نشست موافقت با کلیت احیای نسخه‌های خطی مرتبط؛ تلاش برای اتخاذ راه کار معرفی مفاخر بزرگ ایرانی در عرصه نهج‌البلاغه در گستره بین‌المللی و برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاهی با حمایت و یا مشارکت کمیسیون توسط انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران بود. 🔸این نشست با حضور دکتر محسن قاسم پورراوندی، دکترمحمد هادی امین ناجی، دکتر محمد عترت دوست، دکتر عباس مصلایی پور از اعضای هیئت مدیره انجمن و سرکار خانم توکلی بازرس محترم انجمن، دکتر علی علم الهدی مدیر مسئول انتشارات انجمن، دکتر متکان دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو و جناب یوسفی معاون اجرایی کمیسیون ملی یونسکو برگزار گردید. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 گزارش نشست برخی اعضای هیئت مدیره انجمن با دبیر کل شبکه مجازی جهان اسلام 🔸این نشست "مورخ ۱۴۰۲/۳/۹" در دفتر دبیرکل شبکه مجازی دانشگاههای جهان اسلام که در محل دفتر شبکه مزبور مطرح شد آقای دکتر نجفی برزگر به عنوان دبیر کل شبکه ضمن توضیح فعالیتهای شبکه و امکانات در اختیار حضور انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران در جمع اعضای شبکه مزبور را موجب ترویج فرعنگ علوی و شناساندن نهج البلاغه به مخاطبان گسترده این شبکه خواهد بود. 🔸ایشان با استقبال از حضور انجمن علمی مراحل و فرایندهای اجرایی و اداری را تبیین کردند. در این نشست آقایان دکتر عباس مصلایی پور خزانه دار انجمن و دکتر محمد هادی امین ناجی نایب رئیس انجمن نیز ضمن تشریح فعالیتهای انجمن در عرصه ملی؛ پیش بینی‌های انجمن بر اساس اساسنامه و چشم انداز و برنامه راه بردی را توضیح داده و خواهان حضور در جمع اعضای شبکه شدند . در نهایت مقرر شد مسئله عضویت و شرایط آن در هيئت مدیره انجمن مطرح و تصمیم گیری نهایی اتخاذ شود. 🆔 @nahjalbalaghah_ir
▪️امام على -علیه‌السّلام- وقتى رسول اکرم -صلی الله علیه‌ و‌ آله- به حسب روایت فرمود که تو شهید خواهى شد، به فکر این بود که آیا با سلامت دین یا نه؟ سؤال مى‏‌کند که من هنگام شهادت دینم سالم است؟! مى‏‌فرماید: بله. «آن چیزى که اولیاى خدا توجه به او داشتند سلامت در دین و سلامت نفس بود». 📚صحیفه امام‌ خمینی، ج‏ ۱۴، ص ۳۵۱ ――― 🌱 @nahjalbalaghah_ir
🥀▪️🥀▪️🥀▪️ 🥀 روز وصل 🥀 ⚡️غم مخور، ایام هجران رو به پایان می رود این خماری از سر ما میگساران می رود ⚡️پرده را از روی ماه خویش بالا می زند غمزه را سَر می دهد، غم از دل و جان می رود ⚡️بلبل اندر شاخسارِ گُل هویدا می شود زاغ با صد شرمساری از گلستان می رود ⚡️محفل از نور رخ او، نورافشان می شود هر چه غیر از ذکر یار، از یاد رندان می رود ⚡️ابرها، از نور خورشید رُخَش پنهان شوند پرده از رخسار آن سرو خرامان می رود ⚡️وعده ی دیدار نزدیک است یاران مژده باد روز وصلش می رسد، ایام هجران می رود ▪️ویژه‌ی پانزدهم خرداد▪️ 🥀▪️🥀▪️🥀▪️ 🆔 @nahjalbalaghah_ir