eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
393 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
294 ویدیو
56 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀ماه‌ ربیع‌الاول بهار زندگی است  بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیع‌الاول، به معنای حقیقی‌کلمه، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی "صلی‌الله‌علیه‌و‌آله" و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبداللّه جعفربن‌محمدالصّادق "علیهم‌السلام "ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13465181992.mp3
25.61M
🔸 جلسه پانزدهم. 🔸دوشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۳ ش. 🔹سلسله درس‌های کتاب شریف نهج البلاغة 🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی 🔸دنبالۀ بحث نسخ خطی نهج البلاغة 🔹کتابخانه سلطنتی ایران 🔸آیا دستخطی از شریف رضی بر جای مانده است؟ 🔹بررسی گزارش‌ها از نسخه نهج البلاغة به خط شریف رضی 🔸تاریخ چاپ کتاب در ایران و اولین چاپ نهج البلاغة 🔹تکملۀ گزارش محقق طباطبائی از مخطوطات و نشر نهج البلاغة 🔸ختم سخن با یادی از محقق طباطبائی و تلاش ایشان در نگارش تاریخ نهج البلاغة ▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 عنوان کتاب: ویژگی‌های وظایف مدیران در نهج‌البلاغه 🖌️به قلم: دکتر علی‌نقی امیری 📕کتاب حاضر در دو بخش تدوین شده و مشتمل بر ۱۰ فصل با موضوعات زیر است: در بخش اول «خصوصیات مدیران و کارکنان» بررسی شده و شامل دو فصل است؛ در فصل اول مهم‌ترین ویژگی‌های نیروی انسانی در سطوح مختلف با عنوان «ویژگی‌ها در مدیریت» و در فصل دوم بهترین همکاران با عنوان «یاران اثربخش» بررسی شده‌اند. 📕بخش دوم به «وظایف مدیران» اشاره دارد و فصل‌های سوم تا دهم کتاب را به‌خود اختصاص داده است؛ این وظایف به‌ترتیب با عنوان‌‌های: «برنامه‌ریزی و تدبیر امور»، «تنظیم وقت و مدیریت زمان»، «مشورت و تصمیم‌گیری»، «سازماندهی»، «رهبری»، «کارمند‌یابی و گزینش نیروی انسانی»، «آموزش، ارزیابی و توسعه نیروی‌انسانی» و «کنترل و نظارت» مطرح و به فراخور نیاز توضیح داده شده‌اند. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹 سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیستم: استضعاف در نهج‌البلاغه "با تاکید بر اندیشه‌های تفسیری امام‌خامنه‌ای مدظله العالی" 🔹سخنران: دکتر زهرا صرفی "دانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه الزهرا" 🔹شنبه ۱۷ شهریور ساعت: ۱۷ الی ۱۸ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است با ورود به لینک https://digiform.ir/w1792d7b8 نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13529313642.mp3
34.18M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست بیستم: «استضعاف در نهج‌البلاغه، با تأکید بر اندیشه‌های تفسیری امام‌ خامنه‌ای مدظله‌العالی» 🔹 سخنران: دکتر زهرا صرفی، دانشیار گروه علوم قرآن‌ دانشگاه الزهرا 🔹 زمان: شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند. 🔹کارگاه‌ علمی آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه 🔹 گام هشتم: تقوی، از منظر امیرالمؤمنین علی -علیه‌السّلام- 🔹مدرس: سرکار خانم دکتر مهناز آل‌علی 🔹زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔹تقوی‌ ازمنظرامیرالمؤمنین‌علی -علیه‌السلام- تقوی از مصدر «وقایة» در اصطلاح شرع به معنای خویشتن داری در برابر گناهان است. و از مصدر « اتقاء» به معنای ترسیدن و حذر کردن است. اسم فاعل آن تقی و متقی به معنای صاحب تقوی. معانی کاربردی تقوی در قرآن ۱_ حائل و مانع وقتی شخص میان خود و چیزی که از آن می هراسد، حائل و مانعی مادی قرار دهد تا از گزند آن حفظ شود( نک: النحل/۸۱) ۲_ ترس از خدا به عبارت دقیق تر، ترس از قهر و عذاب خدا( نک : النور/۵۳) ۳_ رعایت اوامر و نواهی یعنی عمل به طاعت و ترک معصیت( نک: الاعراف/۱۵۶) ۴_ ملکهٔ نفسانی برای طاعت نوعی حالت قلبی است که موجب بصیرت و بینایی انسان در برابر طاعت و معصیت می گردد( نک: البقره/۱۸۷) معانی یاد شده از تقوی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به طوری که ترس از عذاب الهی( معنای دوم) موجب رعایت اوامر و نواهی خداوند( معنای سوم) شده و شخص به این ترتیب میان خود و عذاب الهی، حائل و مانعی قرار می دهد( معنای اول) و تبعیت از اوامر و نواهی خداوند، رفته رفته موجب می شود تقوی در قلب مؤمن، ملکه شود( معنای چهارم) مفهوم تقوی به تدریج در سیر نزولی آیات ، گسترش یافته و اعمال دینی را نیز دربر گرفت. آثار و برکات تقوی ۱_ بازدارنده از حرام «همانا تقوای الهی اولیاء خود را از حرام های او باز دارد»( نک: خطبهٔ۱۱۴) ۲_ خروج از فتنه ها « بدانید هر کس تقوای الهی پیش گیرد، خداوند برای او راه خروجی از فتنه ها قرار دهد و ...»( نک: خطبهٔ۱۸۳) ۳_ بهره مندی از دنیا و آخرت « ای بندگان خدا بدانید پرهیزگاران هم از دنیا بهرمند هستند هم از اخرت»( نک: نامه) ۴_ پاک کردن درون « گناهانتان را به وسیلهٔ تقوی بشویید . درون را از لوث معاصی پاک سازید و بیماری هایتان را با این دوا درمان کنید( خطبهٔ۱۹۱) ۵_ رهایی از سختی ها « هر کس به تقوای الهی چنگ زند، سختی ها پس از نزدیک شدن از او فاصله می گیرد ...( نک: خطبهٔ۱۹۸) ۶_ بهره مندی از روزی « هر کس تقوی پیشه کند، باران کرامت پس از قحطی بر او فرو ریزد و رحمت رمیدهٔ الهی به او روی آورد»( همان) ۷_ برخورداری از بصیرت و برطرف کنندهٔ بیم و هراس دل ها و آرامش قبر ( همان) ۸_ عامل قطع ریشهٔ خطاها ( نک: خطبهٔ۱۵۷) ۹_ راهی برای رهایی ( خطبهٔ۱۳۰) ۱۰_ ‌زاد و توشهٔ آخرت ( نک: حکمت۱۳۰) ۱۱_ کلید راستی ، ذخیرهٔ معاد، آزادگی و نجات از تباهی(نک : خطبهٔ۲۳۰) 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627266019.mp3
7.35M
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهج‌البلاغه» 🔸 گام هشتم: تقوی، از منظر امیرالمؤمنین علی-علیه‌السّلام- 🔹 مدرس: دکتر مهناز آل‌علی ⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
@studiesofshia Nahj al-Balaghah, The Wisdom and Eloquence of Ali: Ethics, Aesthetics, Faith, and Politics in Early Islam نشست علمی دربارۀ نهج البلاغه که امروز توسط دانشگاه هاروارد و با ارائۀ خانم طاهره قطب الدین برگزار می شود. و البته نکتۀ قابل تامل، برگزاری آن در بخشی از دانشگاه هاروارد است که به ولید بن طلال سعودی منسوب است. نامش را جستجو کنید تا او را بهتر بشناسید. خانم طاهره قطب الدین اخیرا نهج البلاغه را به انگلیسی ترجمه و انتشارات بریل آن را منتشر کرده است. ( [لینک دانلود](https://t.me/studiesofshia/2169)) مرجع تخصصی @studiesofshia 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: "نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا. مَن احَبَّنا کان مَعَنَا فِی السَّنامِ الأعلی و مَنِ انْحَرفَ عنّا مالَ إلی النّار؛" ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد و روشنی کسی هستیم که از ما فروغ گیرد و نگهدارنده‌ی کسی هستیم که در حفاظت ما درآید. هرکه ما را دوست بدارد، در قلّه‌ی برتر با ما خواهد بود و هر که از ما منحرف گردد، به آتش دوزخ داخل می‌گردد. 📚 مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص ۴۳۵ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13570502544.pdf
6.87M
@studiesofshia فایل کتاب تصحیح و ترجمه انگلیسی نهج‌البلاغه از طاهره قطب‌الدین، استاد مطالعات عربی در دانشگاه آکسفورد Sharīf al-Raḍī, Muḥammad ibn al-Ḥusayn. Nahj al-Balāghah: The Wisdom and Eloquence of ʿAlī: A Parallel English-Arabic Text. Translated and Edited by Tahera Qutbuddin. Leiden: Brill, 2024. مرجع تخصصی @studiesofshia 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 بیستمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران با موضوع«استضعاف در نهج‌البلاغه، با تأکید بر اندیشه‌های تفسیری امام‌ خامنه‌ای مدظله‌العالی» و با سخنرانی دکتر زهرا صرفی(دانشیار گروه علوم قرآن‌ دانشگاه الزهرا ) مورخه ۱۷شهریور ۱۴۰۳به صورت مجازی برگزارشد. 🔸دکترزهراصرفی سخن خودرا این‌گونه آغازکردکه بحث استضعاف؛ درچارچوب فکری امام خامنه‌ای است. ایشان براین باورند که استضعاف در یک مفهوم تمدنی اسلام، شناخته و بدان توجه شده است، چراکه استضعاف ازمفاهیمی است که دردورۀ معاصردچار تحریف معنائی شده و تلاش شده ازمفهوم گفتمان قرآنی آن خارج و بعنوان یک اصطلاح درحوزۀ علوم اجتماعی واقتصادی غربی تعریف شود. که درآن به معنای انسان فقیریا قشرآسیب پذیر و فرودست اجتماعی، ازنظراقتصادی است. 🔸استاد دانشگاه درادامه گفت: در اندیشۀ انقلاب‌اسلامی در بیانات مختلف چه امام‌خمینی "ره" و چه امام خامنه‌ای، مستضعف درمقابل مستکبر و طاغوت بکار می‌رود و اساساً دربرابر ثروتمند و پول‌دار نیست. امام‌خامنه‌ای طی شرح خطبۀ اول نهج البلاغه به این نکته اشاره می‌کنند که مسئلۀ استضعاف دربیانات امیرالمؤمنین -علیه‌السّلام- در ذیل بحث نبوت که یکی ازبحثهای پایه درایدئولوژی اسلامی است،قرارگرفته. 🔸درخطبۀاول که مباحث جنبه‌ی اتمام حجت دارد. این سؤال که مسئولیت پیامبران چیست؟ و پاسخ آن مطرح است. امام علی -علیه‌السلام- می‌فرمایند: "اختيار الأنبياء وَ اِصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ"(خداوند از نسب آدم پیامبرانی را برگزید) "أَخَذَ عَلَى اَلْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ" (و دو تعهد در برابر وحی از آنها گرفته شد که چیزی به وحی اضافه نکنند) "و عَلَى تَبْلِيغِ اَلرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ"( و وحی را پس از دریافت پیش خودنگه ندارند و به مردم برسانند) این امانت چیست که پیامبرانش بایدآنرابه مردم برسانند؟ امانت ایشان همان توحیدیا عبودیت خداوند است. ولی بیشترخلق خدا سعی در تبدیل این عهدیافرمان خداوند دارند. "لَمَّا بَدَّلَ أَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اَللَّهِ إِلَيْهِمْ"(عهد در اینجا به معنی فرمان است. آن موقعی که بیشترین مردم فرمان خدا(عبودیّت) را به آنها دگرگونه کردند) "فَجَهِلُوا حَقَّهُ" (و نتیجه‌ی آن ادا نشدن حق خداوند و جهالت از آن) "وَ اِتَّخَذُوا اَلْأَنْدَادَ مَعَهُ"(وگرفتن شریکانی با او) "اِجْتَالَتْهُمُ اَلشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ"(وشیاطین آنان را از خداشناسی به گمراهی کشیدند) "وَ اِقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ" (و پیوندشان را با پرستش خدا بریدند). 🔸درطول‌تاریخ یکسری طواغیت سعی دارندبه‌ جای خداوند؛بندۀ خداعبادت شود. که نتیجۀ آن ذلیل شدن انسان و به استضعاف کشیده شدن وی می‌شود. دراینجا وظیفۀ پیامبران،یادآوری فطرت انسان‌هاست. انسان‌ها کرامت خود را به دست آورند، مستضعفین؛ مستکبرین را کنار بزنند تا جامعه سالم شود. 🔸زهرا صرفی بحث راطبق شرح نهج‌البلاغه این‌طورادامه می‌دهد: درزمان بعثت پیامبران مردم دچارفتنه‌هائی بودند که مردم را متأثر و در واقع نابسامانی معنوی ایجاد کرده که نتیجه‌اش گمراهی مردم بود.درخطبه‌ی دوم آمده که حضرت علی -علیه‌السلام- تصویرجامعه جاهلی را این‌گونه بیان می‌فرمایند: جامعه دچار نابسامانی مادی (نبودن رفاه وامنیت)و معنوی(گمراهی)می‌شود. "وَ اَلنَّاسُ فِي فِتَنٍ" (در زمان بعثت پیامبران مردم دستخوش فتنه‌هایی بودند) "اِنْجَذَمَ فِيهَا حَبْلُ اَلدِّينِ" (که در آن فتنه‌ها ریسمان دین گسسته بود)"وَ تَزَعْزَعَتْ سَوَارِي اَلْيَقِينِ"(دستگیره‌های باور و یقین سست شده بود) "وَ اِخْتَلَفَ اَلنَّجْرُ وَ تَشَتَّتَ اَلْأَمْرُ"(راههای تشتت و دگرگونی بروز وظهور پیداکرده و پراکندگی اتفاق افتاده بود) "وَ ضَاقَ اَلْمَخْرَجُ" (راه گریز از فتنه بر مردم تنگ شده بود)"وَ عَمِيَ اَلْمَصْدَرُ"(جایگاه بهره‌گیری برمردم مبهم و تاریک مانده بود). و در اول خطبه حضرت امیر- علیه‌السّلام- رسالت پیامبران رااین‌گونه تببین می‌کنند: "أَرْسَلَهُ"(اورافرستاد برای) "بِالدِّينِ اَلْمَشْهُورِ"(دین مشهور شناخته‌شده) "وَ اَلْعَلَمِ اَلْمَأْثُورِ" (علم هماهنگ)"وَ اَلْكِتَابِ اَلْمَسْطُورِ"(کتاب تدوین یافته) "وَ اَلنُّورِ اَلسَّاطِعِ وَ اَلضِّيَاءِ اَللاَّمِعِ"