🍀ماه ربیعالاول بهار زندگی است
#آیتالله_خامنهای
بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقیکلمه، ربیع حیات و زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی "صلیاللهعلیهوآله" و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق "علیهمالسلام "ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همهی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13465181992.mp3
25.61M
#فایل_درسی
#فایل_صوتی
🔸 جلسه پانزدهم.
🔸دوشنبه، ۷ خرداد ۱۴۰۳ ش.
🔹سلسله درسهای کتاب شریف نهج البلاغة
🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی
🔸دنبالۀ بحث نسخ خطی نهج البلاغة
🔹کتابخانه سلطنتی ایران
🔸آیا دستخطی از شریف رضی بر جای مانده است؟
🔹بررسی گزارشها از نسخه نهج البلاغة به خط شریف رضی
🔸تاریخ چاپ کتاب در ایران و اولین چاپ نهج البلاغة
🔹تکملۀ گزارش محقق طباطبائی از مخطوطات و نشر نهج البلاغة
🔸ختم سخن با یادی از محقق طباطبائی و تلاش ایشان در نگارش تاریخ نهج البلاغة
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 عنوان کتاب: ویژگیهای وظایف مدیران در نهجالبلاغه
🖌️به قلم: دکتر علینقی امیری
📕کتاب حاضر در دو بخش تدوین شده و مشتمل بر ۱۰ فصل با موضوعات زیر است:
در بخش اول «خصوصیات مدیران و کارکنان» بررسی شده و شامل دو فصل است؛ در فصل اول مهمترین ویژگیهای نیروی انسانی در سطوح مختلف با عنوان «ویژگیها در مدیریت» و در فصل دوم بهترین همکاران با عنوان «یاران اثربخش» بررسی شدهاند.
📕بخش دوم به «وظایف مدیران» اشاره دارد و فصلهای سوم تا دهم کتاب را بهخود اختصاص داده است؛ این وظایف بهترتیب با عنوانهای: «برنامهریزی و تدبیر امور»، «تنظیم وقت و مدیریت زمان»، «مشورت و تصمیمگیری»، «سازماندهی»، «رهبری»، «کارمندیابی و گزینش نیروی انسانی»، «آموزش، ارزیابی و توسعه نیرویانسانی» و «کنترل و نظارت» مطرح و به فراخور نیاز توضیح داده شدهاند.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹 سلسلهنشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست بیستم:
استضعاف در نهجالبلاغه "با تاکید بر اندیشههای تفسیری امامخامنهای مدظله العالی"
🔹سخنران:
دکتر زهرا صرفی
"دانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه الزهرا"
🔹شنبه ۱۷ شهریور ساعت: ۱۷ الی ۱۸
🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است با ورود به لینک
https://digiform.ir/w1792d7b8
نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمایند.
🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید
🔹 لینک ورود به نشست:
https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13529313642.mp3
34.18M
#فایل_صوتی
🔹سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🔹 نشست بیستم:
«استضعاف در نهجالبلاغه، با تأکید بر اندیشههای تفسیری امام خامنهای مدظلهالعالی»
🔹 سخنران:
دکتر زهرا صرفی، دانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه الزهرا
🔹 زمان: شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹کارگاه علمی
آشنایی مقدماتی با نهجالبلاغه
🔹 گام هشتم:
تقوی، از منظر امیرالمؤمنین علی -علیهالسّلام-
🔹مدرس:
سرکار خانم دکتر مهناز آلعلی
🔹زمان:
۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#فایل_متنی
🔹تقوی ازمنظرامیرالمؤمنینعلی
-علیهالسلام-
تقوی از مصدر «وقایة» در اصطلاح شرع به معنای خویشتن داری در برابر گناهان است.
و از مصدر « اتقاء» به معنای ترسیدن و حذر کردن است. اسم فاعل آن تقی و متقی به معنای صاحب تقوی.
معانی کاربردی تقوی در قرآن
۱_ حائل و مانع
وقتی شخص میان خود و چیزی که از آن می هراسد، حائل و مانعی مادی قرار دهد تا از گزند آن حفظ شود( نک: النحل/۸۱)
۲_ ترس از خدا
به عبارت دقیق تر، ترس از قهر و عذاب خدا( نک : النور/۵۳)
۳_ رعایت اوامر و نواهی
یعنی عمل به طاعت و ترک معصیت( نک: الاعراف/۱۵۶)
۴_ ملکهٔ نفسانی برای طاعت
نوعی حالت قلبی است که موجب بصیرت و بینایی انسان در برابر طاعت و معصیت
می گردد( نک: البقره/۱۸۷)
معانی یاد شده از تقوی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. به طوری که ترس از عذاب الهی( معنای دوم) موجب رعایت اوامر و نواهی خداوند( معنای سوم) شده و شخص به این ترتیب میان خود و عذاب الهی، حائل و مانعی قرار می دهد( معنای اول) و تبعیت از اوامر و نواهی خداوند، رفته رفته موجب می شود تقوی در قلب مؤمن، ملکه شود( معنای چهارم)
مفهوم تقوی به تدریج در سیر نزولی آیات ، گسترش یافته و اعمال دینی را نیز دربر گرفت.
آثار و برکات تقوی
۱_ بازدارنده از حرام
«همانا تقوای الهی اولیاء خود را از حرام های او باز دارد»( نک: خطبهٔ۱۱۴)
۲_ خروج از فتنه ها
« بدانید هر کس تقوای الهی پیش گیرد، خداوند برای او راه خروجی از فتنه ها قرار دهد و ...»( نک: خطبهٔ۱۸۳)
۳_ بهره مندی از دنیا و آخرت
« ای بندگان خدا بدانید پرهیزگاران هم از دنیا بهرمند هستند هم از اخرت»( نک: نامه)
۴_ پاک کردن درون
« گناهانتان را به وسیلهٔ تقوی بشویید . درون را از لوث معاصی پاک سازید و بیماری هایتان را با این دوا درمان کنید( خطبهٔ۱۹۱)
۵_ رهایی از سختی ها
« هر کس به تقوای الهی چنگ زند، سختی ها پس از نزدیک شدن از او فاصله می گیرد ...( نک: خطبهٔ۱۹۸)
۶_ بهره مندی از روزی
« هر کس تقوی پیشه کند، باران کرامت پس از قحطی بر او فرو ریزد و رحمت رمیدهٔ الهی به او روی آورد»( همان)
۷_ برخورداری از بصیرت و برطرف کنندهٔ بیم و هراس دل ها و آرامش قبر ( همان)
۸_ عامل قطع ریشهٔ خطاها ( نک: خطبهٔ۱۵۷)
۹_ راهی برای رهایی ( خطبهٔ۱۳۰)
۱۰_ زاد و توشهٔ آخرت ( نک: حکمت۱۳۰)
۱۱_ کلید راستی ، ذخیرهٔ معاد، آزادگی و نجات از تباهی(نک : خطبهٔ۲۳۰)
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_12627266019.mp3
7.35M
#فایل_صوتی
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهجالبلاغه»
🔸 گام هشتم:
تقوی، از منظر امیرالمؤمنین علی-علیهالسّلام-
🔹 مدرس: دکتر مهناز آلعلی
⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
@studiesofshia
Nahj al-Balaghah, The Wisdom
and Eloquence of Ali:
Ethics, Aesthetics, Faith, and Politics in Early Islam
نشست علمی دربارۀ نهج البلاغه که امروز توسط دانشگاه هاروارد و با ارائۀ خانم طاهره قطب الدین برگزار می شود.
و البته نکتۀ قابل تامل، برگزاری آن در بخشی از دانشگاه هاروارد است که به ولید بن طلال سعودی منسوب است. نامش را جستجو کنید تا او را بهتر بشناسید.
خانم طاهره قطب الدین اخیرا نهج البلاغه را به انگلیسی ترجمه و انتشارات بریل آن را منتشر کرده است. ( [لینک دانلود](https://t.me/studiesofshia/2169))
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🏴 امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند:
"نحنُ کهفُ مَن اِلتَجَأ اِلینا و نورٌ لِمَن اِستَضاءَ بِنا و عِصمةٌ لِمن إِعتَصَم بِنا. مَن احَبَّنا کان مَعَنَا فِی السَّنامِ الأعلی و مَنِ انْحَرفَ عنّا مالَ إلی النّار؛"
ما پناهگاه کسی هستیم که به ما پناه آورد و روشنی کسی هستیم که از ما فروغ گیرد و نگهدارندهی کسی هستیم که در حفاظت ما درآید. هرکه ما را دوست بدارد، در قلّهی برتر با ما خواهد بود و هر که از ما منحرف گردد، به آتش دوزخ داخل میگردد.
📚 مناقب ابن شهرآشوب، ج۴، ص ۴۳۵
#شهادت_امام_حسن_عسکری_علیه_السلام
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_13570502544.pdf
6.87M
@studiesofshia
فایل کتاب تصحیح و ترجمه انگلیسی نهجالبلاغه
از طاهره قطبالدین، استاد مطالعات عربی در دانشگاه آکسفورد
Sharīf al-Raḍī, Muḥammad ibn al-Ḥusayn. Nahj al-Balāghah: The Wisdom and Eloquence of ʿAlī: A Parallel English-Arabic Text. Translated and Edited by Tahera Qutbuddin. Leiden: Brill, 2024.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار #گزارش_متنی
💠 بیستمین نشست از سلسله نشستهای پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران با موضوع«استضعاف در نهجالبلاغه، با تأکید بر اندیشههای تفسیری امام خامنهای مدظلهالعالی» و با سخنرانی دکتر زهرا صرفی(دانشیار گروه علوم قرآن دانشگاه الزهرا ) مورخه ۱۷شهریور ۱۴۰۳به صورت مجازی برگزارشد.
🔸دکترزهراصرفی سخن خودرا اینگونه آغازکردکه بحث استضعاف؛ درچارچوب فکری امام خامنهای است. ایشان براین باورند که استضعاف در یک مفهوم تمدنی اسلام، شناخته و بدان توجه شده است، چراکه استضعاف ازمفاهیمی است که دردورۀ معاصردچار تحریف معنائی شده و تلاش شده ازمفهوم گفتمان قرآنی آن خارج و بعنوان یک اصطلاح درحوزۀ علوم اجتماعی واقتصادی غربی تعریف شود. که درآن به معنای انسان فقیریا قشرآسیب پذیر و فرودست اجتماعی، ازنظراقتصادی است.
🔸استاد دانشگاه درادامه گفت: در اندیشۀ انقلاباسلامی در بیانات مختلف چه امامخمینی "ره" و چه امام خامنهای، مستضعف درمقابل مستکبر و طاغوت بکار میرود و اساساً دربرابر ثروتمند و پولدار نیست.
امامخامنهای طی شرح خطبۀ اول نهج البلاغه به این نکته اشاره میکنند که مسئلۀ استضعاف دربیانات امیرالمؤمنین -علیهالسّلام- در ذیل بحث نبوت که یکی ازبحثهای پایه درایدئولوژی اسلامی است،قرارگرفته.
🔸درخطبۀاول که مباحث جنبهی اتمام حجت دارد. این سؤال که مسئولیت پیامبران چیست؟ و پاسخ آن مطرح است. امام علی -علیهالسلام- میفرمایند: "اختيار الأنبياء وَ اِصْطَفَى سُبْحَانَهُ مِنْ وَلَدِهِ أَنْبِيَاءَ"(خداوند از نسب آدم پیامبرانی را برگزید) "أَخَذَ عَلَى اَلْوَحْيِ مِيثَاقَهُمْ" (و دو تعهد در برابر وحی از آنها گرفته شد که چیزی به وحی اضافه نکنند) "و عَلَى تَبْلِيغِ اَلرِّسَالَةِ أَمَانَتَهُمْ"( و وحی را پس از دریافت پیش خودنگه ندارند و به مردم برسانند) این امانت چیست که پیامبرانش بایدآنرابه مردم برسانند؟ امانت ایشان همان توحیدیا عبودیت خداوند است. ولی بیشترخلق خدا سعی در تبدیل این عهدیافرمان خداوند دارند. "لَمَّا بَدَّلَ أَكْثَرُ خَلْقِهِ عَهْدَ اَللَّهِ إِلَيْهِمْ"(عهد در اینجا به معنی فرمان است. آن موقعی که بیشترین مردم فرمان خدا(عبودیّت) را به آنها دگرگونه کردند) "فَجَهِلُوا حَقَّهُ" (و نتیجهی آن ادا نشدن حق خداوند و جهالت از آن) "وَ اِتَّخَذُوا اَلْأَنْدَادَ مَعَهُ"(وگرفتن شریکانی با او) "اِجْتَالَتْهُمُ اَلشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِهِ"(وشیاطین آنان را از خداشناسی به گمراهی کشیدند) "وَ اِقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ" (و پیوندشان را با پرستش خدا بریدند).
🔸درطولتاریخ یکسری طواغیت سعی دارندبه جای خداوند؛بندۀ خداعبادت شود. که نتیجۀ آن ذلیل شدن انسان و به استضعاف کشیده شدن وی میشود. دراینجا وظیفۀ پیامبران،یادآوری فطرت انسانهاست. انسانها کرامت خود را به دست آورند، مستضعفین؛ مستکبرین را کنار بزنند تا جامعه سالم شود.
🔸زهرا صرفی بحث راطبق شرح نهجالبلاغه اینطورادامه میدهد: درزمان بعثت پیامبران مردم دچارفتنههائی بودند که مردم را متأثر و در واقع نابسامانی معنوی ایجاد کرده که نتیجهاش گمراهی مردم بود.درخطبهی دوم آمده که حضرت علی -علیهالسلام- تصویرجامعه جاهلی را اینگونه بیان میفرمایند: جامعه دچار نابسامانی مادی (نبودن رفاه وامنیت)و معنوی(گمراهی)میشود. "وَ اَلنَّاسُ فِي فِتَنٍ" (در زمان بعثت پیامبران مردم دستخوش فتنههایی بودند) "اِنْجَذَمَ فِيهَا حَبْلُ اَلدِّينِ" (که در آن فتنهها ریسمان دین گسسته بود)"وَ تَزَعْزَعَتْ سَوَارِي اَلْيَقِينِ"(دستگیرههای باور و یقین سست شده بود) "وَ اِخْتَلَفَ اَلنَّجْرُ وَ تَشَتَّتَ اَلْأَمْرُ"(راههای تشتت و دگرگونی بروز وظهور پیداکرده و پراکندگی اتفاق افتاده بود) "وَ ضَاقَ اَلْمَخْرَجُ" (راه گریز از فتنه بر مردم تنگ شده بود)"وَ عَمِيَ اَلْمَصْدَرُ"(جایگاه بهرهگیری برمردم مبهم و تاریک مانده بود). و در اول خطبه حضرت امیر- علیهالسّلام- رسالت پیامبران رااینگونه تببین میکنند: "أَرْسَلَهُ"(اورافرستاد برای) "بِالدِّينِ اَلْمَشْهُورِ"(دین مشهور شناختهشده) "وَ اَلْعَلَمِ اَلْمَأْثُورِ" (علم هماهنگ)"وَ اَلْكِتَابِ اَلْمَسْطُورِ"(کتاب تدوین یافته) "وَ اَلنُّورِ اَلسَّاطِعِ وَ اَلضِّيَاءِ اَللاَّمِعِ"
(نوردرخشنده)"وَ اَلْأَمْرِ اَلصَّادِعِ"(دستورهایش روشن وعیان)است
که چکارکند؟ "إِزَاحَةً لِلشُّبُهَاتِ"(ازبین بردن شبهات) آمیزۀ حق و باطل که انسان در باور خودش دچار اشتباه میشود و واقعیتهای آشکار را به ناباوری میسپارد "وَ اِحْتِجَاجاً بِالْبَيِّنَاتِ" (استدلالهای روشن)"وَ تَحْذِيراً بِالْآيَاتِ"(برای احیاء مردم از دلیلهای روشن) "وَ تَخْوِيفاً بِالْمَثُلاَتِ"(ترساندن از عقوبتهای دامنگیر) استفاده میکند. درواقع هدف و رسالت انبیاء پرکردن خلاءهای معنوی و رفع شبهات مردم یعنی چیزهائی که آنان را به اشتباه میاندازد است.
🔸وی افزود: که امامخامنهای اینطورآوردهاندکه وقتی درجامعهای که آرمانهای معنوی نباشد، آرمانهای مادی یا پولپرستی افزایش پیدا میکند،که سبب اختلاف طبقاتی مادی و شکاف بین طبقات میشود. وقتی مستضعفین برمستکبرین پیروز میشوند، اولین کاراسلام، فعالیت درمحروم نماندن مردم از فهمیدن، رشد، شعور و درک آنان است.
🔸وی تصریح کرد: وقتی مردم فهمیدند جامعه رشد پیدا میکند، زندگیشان دورباطل ندارد، افراد آرمانخواه و دارای رفاه مادی و معنوی میشوند. تلاشحاکم برای ایجاد عدالت بین مردم، هدایت مردم بسوی آرمانخواهی و میدان کارگسترده میشود.
🔸ایشان درپایان اشاره کرد: مستضعف کسی است که ضعیف نگهداشته میشود. حتی انبیاء درزمره مستضعفین قرار میگیرند و کسی اهل فلاح و رستگاری است که استضعاف را نپذیرفته و شروع به مخالفت و مبارزه میکند.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃
"الغیبة الکبری و حکومت المهدی -عج-"
"ﺃَﻻَ ﻭَ ﺇِﻥَّ ﻣَﻦْ ﺃَﺩْﺭَﻛَﻬَﺎ ﻣِﻨَّﺎ ﻳَﺴْﺮِﻱ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺑِﺴِﺮَاﺝٍ ﻣُﻨِﻴﺮٍ ﻭَ ﻳَﺤْﺬُﻭ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻋَﻠَﻲ ﻣِﺜَﺎﻝِ اﻟﺼَّﺎﻟِﺤِﻴﻦَ ﻟِﻴَﺤُﻞَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﺑْﻘﺎً ﻭَ ﻳُﻌْﺘِﻖَ ﻓِﻴﻬَﺎ ﺭِﻗّﺎً ﻭَ ﻳَﺼْﺪَﻉَ ﺷَﻌْﺒﺎً ﻭَ ﻳَﺸْﻌَﺐَ ﺻَﺪْﻋﺎً ﻓِﻲ ﺳُﺘْﺮَﺓٍ ﻋَﻦِ اﻟﻨَّﺎﺱِ ﻻَ ﻳُﺒْﺼِﺮُ اﻟْﻘَﺎﺋِﻒُ ﺃَﺛَﺮَﻩُ ﻭَ ﻟَﻮْ ﺗَﺎﺑَﻊَ ﻧَﻈَﺮَﻩُ ﺛُﻢَّ ﻟَﻴُﺸْﺤَﺬَﻥَّ ﻓِﻴﻬَﺎ ﻗَﻮْﻡٌ ﺷَﺤْﺬَ اﻟْﻘَﻴْﻦِ اﻟﻨَّﺼْﻞَ ﺗُﺠْﻠَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻨْﺰِﻳﻞِ ﺃَﺑْﺼَﺎﺭُﻫُﻢْ ﻭَ ﻳُﺮْﻣَﻲ ﺑِﺎﻟﺘَّﻔْﺴِﻴﺮِ ﻓِﻲ ﻣَﺴَﺎﻣِﻌِﻬِﻢْ ﻭَ ﻳُﻐْﺒَﻘُﻮﻥَ ﻛَﺄْﺱَ اﻟْﺤِﻜْﻤَﺔِ ﺑَﻌْﺪَ اﻟﺼَّﺒُﻮﺡِ."
ره آورد حکومت حضرت مهدی -عج-
✨بدانيد آن كس از ما حضرت مهدی -عج-
كه آن فتنهها را دريابد با چراغی روشنگر در آن گام مینهد و بر همان سيره و روش صالحان پيامبر و ائمه -عليهالسّلام- رفتار میكند تا گرهها را بگشايد، بردگان و ملتهای اسير را آزاد سازد، جمعيتهای گمراه و ستمگر را پراكنده و حقجويان پراكنده را گرد هم آورد.
✨و اين رهبر سالها در پنهانی از مردم به سر میبرد. آنچنان كه پیجويان اثر قدمش را نبينند گرچه بسيار دريافتن اثرش جستجو كنند. سپس گروهى برای درهم كوبيدن فتنهها مهيا میگردند و چونان شمشيرها صيقل مىخورند. چَشم اينان با قرآن روشنی میگيرد و معانی آياتش به گوش آنان افكنده میشوند، شامگاهان و صبحگاهان از جام حكمت و معارف الهی سيراب میگردند.
#نهجالبلاغه_خطبه۱۵۰
#آغاز_ولایت_امام_زمان_عج
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://nahjalbalaghah.ir/بیستمین-نشست-از-سلسله-نشستهای-پرسما/
بیستمین نشست از سلسله نشستهای «پرسمان اندیشه در نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.masjedniavaran.ir/تفسیر-حکمت-ششم-نهج-البلاغه/
تفسیرحکمت ششم نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://cnby.ir/home/NewsContent/8
سومین جلسۀ کمیتۀ علمی کنفرانس ملی نهجالبلاغه برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
https://snn.ir/fa/news/1170286/خطبههای-امام-علی-ع-در-نهجالبلاغه-تنها-بخشی-از-علوم-آن-حضرت-است
حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان:
خطبههای امام علی(ع) در نهجالبلاغه تنها بخشی از علوم آن حضرت است
🍃💐🍃💐🍃
https://fa.shafaqna.com/news/1879268/
آیتالله اعرافی: اخلاق در نهجالبلاغه با میدان عمل، جهاد و حماسه گره خورده است/ درس فلسفه در حوزه رسمی میشود.
🍃💐🍃💐🍃
https://nahjalbalaghah.ir/فایل-صوتی-آشنایی-مقدماتی-با-نهجالبلا-5/
فایل صوتی آشنایی مقدماتی با نهجالبلاغه، گام هشتم
🍃💐🍃💐🍃
https://darande.com//راهکارهای-تربیتی-کودکان-در-نهج-البلاغ
راهکارهای تربیتی کودکان در نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://rasanahad.ir/1403/06/18/شرح-و-تفسیر-نهج-البلاغه-در-مسجد-دانشگاه/
شرح و تفسیر نهج البلاغه توسط حجتالاسلام و المسلمین قرهداغی رئیس استانی و مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه زنجان در مسجد دانشگاه زنجان برگزار گردید.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iribnews.ir/fa/news/4327136/تاکید-فرمانده-فراجا-بر-تمسک-به-قرآن-و-نهج-البلاغه
تاکید فرمانده فراجا بر تمسک به قرآن و نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://riicj.com/news/2338/
گزارشی از برنامه رونمایی از ترجمه انگلیسی جدید «نهجالبلاغه» اثر طاهره قطبالدین
🍃💐🍃💐🍃
https://www.khabaronline.ir/news/1956612/
وقتی فاصله حیات امام علی با تدوین نهجالبلاغه سه قرن و نیم است.
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
بیانات رهبر معظم انقلاب درباره ابعاد شخصیت حضرت خدیجه (س)
🌷جناب خدیجه(س) حقیقتا مظلوم است به خاطر این که شرف همسری پیامبر-صلیاللهعلیهوآله- درباره ایشان دارای ارزش مضاعف است، دیگران مشرف به شرف همسری پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- شدند اما رنجهایی را که پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- در عمده زمان رسالت به آنها مبتلا بودند این رنجها را ندیدند، ده سال در مدینه بود عزت بود احترام بود و زندگی راحت نسبت به آن دوره بود.
🌷جناب خدیجه دوران رنج و سختیهای پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- را تحمل کرد، اولاً نفس ایمان آوردن به پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- که اولین کسی که ایمان آورد امیرالمؤمنین-علیهالسّلام- و حضرت خدیجه بودند خود این یک امتیاز بزرگ و یک ارزش بسیار بالا است، آسان نیست عبور کردن و صرف نظر کردن از عقایدی که انسانها با آنها سالهای متمادی زندگی کرده آسان نیست.
🌷برای ما چنین چیزی پیش نیامده تا بدانیم چقدر مشکل است، ایشان اولاً با آن فطرت پاک سر و حقانیت قضیه را فهمید، تا پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله- را دید با آن حال که از حرا برگشته بود فهمید که یک حادثه مهمی اتفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد و بعد پای این ایمان ایستاد.
🌷حالا شما ثروت را میفرمایید این یک کلمه به زبان آسان است، دادن پول کاری است کسانی که پول دارند میتوانند پولی را مصرف و خرج کنند اما این که انسان از همه زندگی راحت خارج شود و همه پول را مصرف کند و همه ثروت را صرف کند کار یک ذره و دوذره نیست.
🌷درباره امام حسن مجتبی-علیهالسّلام- میگویند ایشان چندبار از مال خود خارج شدند یا چند بار از نصف مالشان خارج شدند این جزو بزرگترین امتیازات است، این بزرگوار این امتیاز را دارد، از همه اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر-صلیاللهعلیهوآله-، بعد هم دچار آن سختی و مشکلات طاقت فرسا شد که یکی مسأله شعب ابی طالب بود که سه سال آنجا بودند و سختیهایی که این بزرگوار متحمل شد.
🌷این ایمان را محکم نگه داشت، قرآن درباره کسانی که قبل از فتح و بعد از فتح انفاق میکنند « لَا یَسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ» این قبل الفتح یعنی فتح مکه این قبل از فتح مدینه است یعنی قبل از آنی که مدینهای در اختیار پیغمبر -صلیاللهعلیهوآله- قرار بگیرد و زندگی راحت، حکومت و قدرتی در اختیار آن بزرگوار باشد، در حال نهایت شدت ایشان انفاق کرد هم مالشان را، هم جانشان را و هم راحتی شان را، اینها واقعا فضائل مهمی است.
🌷اینها مغفولعنه مانده و حضرت مظلومه است این بزرگوار واقعا مظلومه است، تعبیر کردند جناب آقای اعرافی که غریب هستند؛ واقعا همینجور است واقعا جناب خدیجه(س) غریب هستند، حالا شما میگویید مادر یازده امام اما در واقع مادر دوازده امام است، ایشان مادر امیرالمؤمنین-علیهالسّلام- هم است، ایشان امیرالمؤمنین-علیهالسّلام- را در دامان خودش، آغوش خودش و زندگی خودش پرورش داده است تا چند سالگی.
۱۴۰۲/۱/۱۲
#سالروز_ازدواج_پیامبر_صلیاللهعلیهوآله
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹کرسی ترویجی نحوه جریان جری و تطبیق در روش تفسیری امیرالمؤمنین -علیهالسّلام-
🔹ارائه دهنده:
دکتر ناصر محمدی (استاد گروه فلسفه دانشگاه پیامنور)
🔹ناقدان:
دکتر عباس مصلاییپور (دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق -علیهالسّلام-)، دکتر محمدهادی امینناجی (استاد گروه الهیات دانشگاه پیامنور)
🔹مدیر جلسه:
دکتر محمد عترتدوست (دانشیارگروه الهیات دانشگاه شهیدرجایی)
🕰 زمان: سهشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶ در بستر فضای مجازی
🔹 لینک حضور:
https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5999122233568531575.mp3
20.94M
#فایل_درسی
#فایل_صوتی
🔸جلسه شانزدهم
🔸دوشنبه، ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ش.
🔹سلسله درسهای کتاب شریف #نهج_البلاغة
🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی
🔸دو ملاحظه
🔹اشارهای به برخی از تصحیحات کنونی متن نهج البلاغه
🔸ترجمههای نهج البلاغه
🔹#تبویب و ساختار کتاب
🔸بخشی کوتاه در غریب الحدیث از #شریف_رضی
🔹گونه تألیفی «غریب الحدیث» در #فرهنگ_اسلامی
🔸«تطوّر زبان» موضوعی مهم و قابل تأمل
🔹استدراک #شریف_رضی بر نهج البلاغه
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃﷽🍃
✨جایگاه پیامبر بزرگوار در این جهان✨
"وَ لَقَدْ کَانَ فِی رَسُولِ اللّهِ ـ صَلَّى اللّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ مَا یَدُلُّکَ عَلَى مَسَاوِىءِ الدُّنْیَا وَ عُیُوبِهَا: إِذْ جَاعَ فِیهَا مَعَ خَاصَّتِهِ، وَ زُوِیَتْ عَنْهُ زَخَارِفُهَا مَعَ عَظِیمِ زُلْفَتِهِ. فَلْیَنْظُرْ نَاظِرٌ بِعَقْلِهِ: أَکْرَمَ اللّهُ مُحَمَّداً بِذَلِکَ أَمْ أَهَانَهُ!"
"فَإِنْ قَالَ: أَهَانَهُ، فَقَدْ کَذَبَ ـ وَاللّهِ الْعَظِیمِ ـ بِالاِْفْکِ الْعَظِیمِ، وَ إِنْ قَالَ: أَکْرَمَهُ، فَلْیَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ قَدْ أَهَانَ غَیْرَهُ حَیْثُ بَسَطَ الدُّنْیَا لَهُ، وَ زَوَاهَا عَنْ أَقْرَبِ النَّاسِ مِنْهُ."
" فَتَأَسَّى مُتَأَسٍّ بِنَبِیِّهِ، وَ اقْتَصَّ أَثَرَهُ، وَ وَلَجَ مَوْلِجَهُ، وَ إِلاَّ فَلاَ یَأْمَنِ الْهَلَکَةَ، فَإِنَّ اللّهَ جَعَلَ مُحَمَّداً ـ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ـ عَلَماً لِلسَّاعَةِ، وَ مُبَشِّراً بِالْجَنَّةِ، وَ مُنْذِراً بِالْعُقُوبَةِ. خَرَجَ مِنَ الدُّنْیَا خَمِیصاً، وَ وَرَدَ الاْخِرَةَ سَلِیماً."
" لَمْ یَضَعْ حَجَراً عَلَى حَجَر، حَتَّى مَضَى لِسَبِیلِهِ، وَ أَجَابَ دَاعِیَ رَبِّهِ. فَمَا أَعْظَمَ مِنَّةَ اللّهِ عِنْدَنَا حِینَ أَنْعَمَ عَلَیْنَا بِهِ سَلَفاً نَتَّبِعُهُ، وَ قَائِداً نَطَأُ عَقِبَهُ!"
💫 در زندگى رسول خدا -صلىاللهعلیهوآله- امورى است که تو را به بدىها و عیوب دنیا راهنمایى مىکند; چرا که او و نزدیکانش در دنیا گرسنه بودند، و یا این که او (در پیشگاه خدا) مقام و منزلتى بس عظیم داشت، زینتهاى دنیا از او دریغ داشته شد; بنابراین هر کس باید با عقل خودش بنگرد که آیا خدا با این کار پیامبرش را گرامى داشت یا به او اهانت کرد؟
💫 اگر کسى بگوید: خدا با این کار (گرفتن زخارف دنیا از آن حضرت) به او اهانت نموده ـ سوگند به پروردگار متعال ـ که دروغ گفته است; دروغى بزرگ و اگر بگوید: او را گرامى داشته پس باید بداند که دیگران را (که غرق زینتهاى دنیا هستند) گرامى نداشته است; چرا که دنیا را براى آنها گسترده و از مقرّبترین افراد به خودش دریغ داشته است;
💫 بنابراین (کسى که مىخواهد سعادتمند شود) باید به پیامبر خود تأسى جوید، گام در جاى گامهایش نهد و از هر درى که او داخل شده وارد شود و الا از هلاکت (و گمراهى) ایمن نخواهد بود; زیرا خداوند، محمّد ـکه درود خدا بر او و خاندانش باد ـ را نشانه قیامت و بشارت دهنده بهشت و بیم دهنده کیفر قرار داده است. او با شکم گرسنه از این جهان رحلت کرد و با سلامت (روح و ایمان) به سراى دیگر وارد شد.
💫 او تا آن زمان که از جهان رخت بربست و دعوت حق را اجابت کرد سنگى روى سنگ ننهاد (و خانه محکمى براى خود نساخت) چه منّت بزرگى خدا بر ما نهاده که چنین پیشوا و رهبرى به ما عنایت کرده، تا راه او را بپوییم و قدم در جاى قدمهاى او نهیم.
#نهجالبلاغه_خطبه۱۶۰
#هفته_وحدت_میلاد_پیامبر_صلیاللهعلیهوآله
✨🕊✨🕊✨
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹کارگاه علمی
آشنایی مقدماتی با نهجالبلاغه
🔹 گام نهم:
دعا و مناجات، از منظر امیرالمؤمنین علی -علیهالسّلام-
🔹مدرس:
سرکار خانم دکتر مهناز آلعلی
🔹زمان:
۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#فایل_متنی
🔹دعا و مناجات از منظر امیرالمؤمنین
علی -علیهالسلام-
دعا به معنای اظهار نیاز و خواهش به درگاه الهی ( نیازگویی) است.
مناجات آهسته سخن گفتن با خدا( راز گویی) است.
دعا، ارتباط بنده با پروردگار خویش است که به اذن خداوند( نک:نامهٔ۳۱) و اجابت آن تضمین شده است( نک: حکمت۴۳۵).
برخی آداب و شرایط دعا :
۱_ گفتن« بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز دعا( نک: بحارالانوار،ج۹۰،ص۳۱۳)
۲_ خواندن خداوند با اسماء نیکو(نک: خطبهٔ۲۲۷)
۳_ حمد و ثنای الهی در دعا( نک: خطبهٔ۲)
۴_دعا همراه با استغفار(نک:خطبهٔ۷۸)
۵_ دعا همراه با خضوع و خشوع ( نک:دعای۲۱۵)
برخی شرایط اجابت دعا :
۱_ معرفت و باور به اینکه همه چیز در دست قدرت اوست (نک:خطبهٔ۲۲۷)
۲_ اخلاص در دعا(نک: نامهٔ۳۱)
۳_ دعا همراه با عمل صالح( نک:۳۳۷)
۴_ هم سویی دل با زبان(نک: خطبهٔ۷۸)
۵_ دعا برای دیگران( نک:خطبهٔ۱۰۶)
شیوه های اجابت دعا :
حضرت علی(ع) خطاب به فرزند گرامی خویش می فرماید:
« اگر تو را دير اجابت فرمود، نوميد مشو. زيرا عطاى او بسته به قدر نيت باشد. چه بسا در اجابت تأخير روا دارد تا پاداش سؤال كننده بزرگتر و عطاى آرزومند، افزونتر گردد. چه بسا چيزى را خواسته اى و تو را نداده اند، ولى بهتر از آن را در اين جهان يا در آن جهان به تو دهند. يا صلاح تو در آن بوده كه آن را از تو دريغ دارند. چه بسا چيزى از خداوند طلبى كه اگر ارزانيت دارد تباهى دين تو را سبب شود. پس همواره از خداوند چيزى بخواه كه نيكى آن برايت برجاى ماند و رنج و مشقت آن از تو دور باشد»( نک: نامهٔ۳۱)
برخی آثار و نتایج دعا از منظر علی(ع) :
۱_ دور ساختن بلا( نک: حکمت۱۴۶)
۲_ گشوده شدن درهای نعمت الهی
( نک: نامهٔ۳۱)
۳_ گشوده شدن درهای رحمت الهی( همان)
۴_ عمر طولانی( همان)
۵_ سلامت بدن( همان)
۶_ روزی فراوان( همان)
برخی خواسته های علی(ع) در هنگام دعا:
۱_ عافیت دین و سلامت بدن ( نک:خطبهٔ۹۹)
۲_ هدایت و استقامت در دین ( نک:خطبهٔ۲۱۵)
۳_ بی نیازی و دوری از فقر( همان)
۴_دادخواهی از ظلم و ستم قریش
(نک: خطبهٔ۲۱۷)
۵_ مقام شهیدان، هم زیستی با نیکان و هم نشینی با پیامبران( نک: خطبهٔ۲۳)
۶_ طلب مغفرت و بخشش( نک: دعای ۷۸)
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
-856744191_1088991342.mp3
8.26M
#فایل_صوتی
🔰 کارگاه علمی «آشنایی مقدماتی با نهجالبلاغه»
🔸 گام نهم:
دعا و مناجات، از منظر امیرالمؤمنین علی-علیهالسّلام-
🔹 مدرس: دکتر مهناز آلعلی
⏰ زمان: ۱ مرداد الی ۱ مهرماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir