eitaa logo
نهج البلاغه 📜
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
596 ویدیو
27 فایل
📍مطالعه ترتیبی کتاب ارزشمند نهج البلاغة 🖇به همراه شرح مختصر ارتباط با ادمین 👇 Yazahra256 کپی آزاد به شرط: _ 5صلوات جهت تعجیل در امر فرج
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5📌شرح وتفسیر حکمت 42 ➖مرحوم سيّد رضى در ذيل اين كلام حكمت آميز (گويا نياز به توضيح ديده و با عبارات شيوايى آن را شرح مى دهد و) 🔵 مى گويد: «آنچه امام(عليه السلام) فرموده راست و درست است; بيمارى اجر و پاداش نداردو... 🔴در واقع مرحوم سيّد رضى به نكته تازه اى اشاره مى كند و آن فرق ميان عوض با اجر و پاداش است; يكى را مربوط به فعل خدا مى داند و ديگرى را مربوط به فعل بندگان خدا. 🎾🎾💠🎾🎾🎾💠🎾🎾 🌹اين شبيه چيزى است كه متكلمان در علم كلام گفته اند كه خداوند حكيم اگر گروهى را گرفتار آفات و بلاها مى كند حكمتش ايجاب مى كند كه در برابر آن عوضى به آنها بدهد وگرنه با حكمت خدا سازگار نيست. ✳️آنچه در كلام حكمت آميز بالا آمد بيان يكى از آثار بيمارى است در حالى كه در حديث پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) دو اثر ديگر نيز براى بيمارى ذكر شده است آنجا كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) در عيادت سلمان فارسى فرمود: 🎾🎾💠🎾🎾💠🎾🎾 🔻 اى سلمان براى تو به هنگام بيمارى سه فايده (بزرگ است) تو به ياد خدا مى افتى و دعاى تو در اين حالت مستجاب است و بيمارى هيچ گناهى بر تو نمى گذارد مگر اين كه آن را فرو مى ريزد». @nahjamira
🌀⏪آیت الله بهجت(ره): ♥️فردای قیامت که هیچ چیز از انسان نمیخرند اشک بر سید الشهدا(ع) را مثل دانه دُرّی برایش نقد میکنند 📚رحمت واسعه،ص۲۵۷ ⬅️شب زیارتی ارباب🍃 ✅ شب سید @nahjamira ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍄تباه شدن اجر صبر🍄 ينزل الصبر على قدر المصيبة. و من ضرب يده على فخذه عند مصيبته، حبط عمله. 🦋☘صبر و شكيبايى به اندازه مصيبت نازل شود و كسى كه دستش را به هنگام مصيبت (از روى ناشكرى) بر زانو زند، اجرتش تباه گردد. 📚حکمت153 @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠فضــــــائل امیـــــــرالمومنین💠 🔮هــــــــــر ڪس فضــــــــــائـــــــــل امیـــــــــــرالمومنین را درڪ ڪنــــــد قلبـــــــــش بہ حقیقت میــــــــــرســـد🔮 من بر فطرت توحيد تولّد يافتہ ام و در ايمان و هجرت از همہ پيش قدم تر بودہ ام. ، خطبـه57 @nahjamira
6📌شرح وتفسیر حکمت42 ❣اين نكته نيز شايان توجه است كه در بعضى از روايات اجر و ثواب هايى براى بيمارى ذكر شده كه منظور از آن همان فرو ريختن گناهان و يا تفضلات الهى به بيماران با ايمانى است كه تقصيرى در ابتلاى به بيمارى نداشتند. 🌸 از بعضى از روايات نيز استفاده مى شود كه عباداتى كه انسان در حالت سلامت انجام مى داد اگر بر اثر بيمارى ترك شود خداوند از باب تفضل ثواب آنها را براى او مى نويسد. ✨ ✨ @nahjamira
📚يك داستان آموزنده🎈 📙در كتاب صفين نصر بن مزاحم چنين نقل شده است هنگامى كه اميرمؤمنان على(عليه السلام) از صفين باز مى گشت و گروهى همراه او بودند به «نخيله» (اردوگاهى نزديك كوفه) رسيدند و خانه هاى كوفه از دور نمايان بود. ☘ امام پيرمردى را ديد كه در سايه ديوارى نشسته و آثار بيمارى در چهره اش نمايان است. به او فرمود: چرا چهره تو را اين گونه درهم و منقلب مى بينم؟ آيا از بيمارى است؟ 🦋عرض كرد: آرى. فرمود: شايد از اين بيمارى ناراحت شده باشى؟ عرض كرد: دوست نمى داشتم كه چنين بيمارى اى به من عارض شود. فرمود: آيا اين بيمارى را تقدير نيك الهى نمى دانى؟ عرض كرد: آرى مى دانم. ☘🌸🔮 امام(عليه السلام) فرمود: بشارت باد بر تو به رحمت پروردگار و آمرزش گناهانت. سپس فرمود: نامت چيست؟ عرض كرد: صالح بن سليم فرمود: از كدام قبيله؟ عرض كرد: اصل من از «سلامان بن طىّ» و زندگى من در كنار «بنى سليم بن منصور» است.📍 ☘🍋🍊 💖 امام(عليه السلام) فرمود: سبحان الله چه اسم خوبى تو دارى و چه نام خوبى پدرت دارد و چه اسم خوبى قبيله ات. (تمام آنها سلامت است و صلاح). آن گاه امام(عليه السلام) از او سؤال كرد: تو در ميدان صفين با ما بودى؟ عرض كرد: والله نبودم ولى دلم مى خواست شركت مى كردم! اين بيمارى و آتش سوزان تب مرا باز داشت.😔 🌟 امام(عليه السلام) آيه شريفه (لَيْسَ عَلَى الضُّعَفاءِ وَلاَ عَلَى الْمَرْضَى...). را تلاوت فرمود كه دليل بر معذور بودن اين گونه افراد از شركت در ميدان جهاد است. 👈سپس فرمود: بگو ببينم مردم درباره آنچه ميان ما و اهل شام اتفاق افتاد چه مى گويند؟ عرض كرد: گروهى خوشحال اند (كه اين جنگ به نتيجه نهايى منتهى نشد) آنها افراد نادان و كودنى هستند; ولى گروهى ديگر تأسف مى خورند و آنها خيرخواهان تو در برابر مردم اند. 🚶‍♂آن مرد مى خواست از خدمت امام مرخص شود كه امام به او فرمود: «صَدَقْتَ جَعَلَ اللَّهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حَطّاً لِسَيِّئَاتِك...; راست گفتى خداوند اين بيمارى تو را سبب ريزش گناهان تو قرار داد... (تا پايان عبارتى كه در بالا آمد)». @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : فِی ذِکْرِ خَبَّابِ بْنِ الْأَرَتِّ یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً . 🍏🍏🍏🍋🍎🍎🍎 در یاد یکی از یاران، (خباب بن ارت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت کند، با رغبت مسلمان شد، و از روی فرمانبرداری هجرت کرد، و با قناعت زندگی گذراند، و از خدا راضی بود، و مجاهد زندگی کرد. @nahjamira
[ارسالی_کاربران] سلام اینم ازفعالیت گروه مسجدیه ما در اراک @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁 امیرالمومنین على (عليه السلام) : 🌼 عَلَى الْعاقِلِ اَنْ يُحْصى عَلى نَفْسِهِ مَساويَها فِى الدّينِ وَ الرَّأىِ وَ الاَخْلاقِ وَ الاَدَبِ ، فَيَجْمَعُ ذلِكَ فى صَدْرِهِ اَوْ فى كِتابٍ وَ يَعْمَلُ فى اِزالَتِها ؛ 🌷 بر عاقل است كه بدی هايش را در دين، انديشه، اخلاق و ادب يادداشت كند و به خاطرش بسپارد و براى از بين بردن آنها بكوشد. 📗 بحار الأنوار @nahj.amir.a
1❣شرح و تفسير حکمت43 📌مجاهدى وارسته امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمايه خود تعريف و تمجيدى از يكى از مجاهدان اسلام و مسلمانان راستين به نام «خبّاب بن الارتّ» دارد، اوصافى كه مى تواند براى همه الگو باشد و از آن پند و اندرز گيرند☘. 🔹آن حضرت(عليه السلام) به هنگام ذكر نام «خبّاب بن الارت» چنين فرمود: «خدا رحمت كند خباب بن الارت را او از روى رغبت اسلام آورد و براى اطاعت خداوند هجرت كرد، به زندگى ساده قناعت نمود، از خدا خشنود و در تمام دوران عمرش مجاهد بود»; 🌸 امام(عليه السلام) در اينجا پنج وصف مهم براى خبّاب به دنبال طلب رحمت الهى، براى او ذكر مى كند: 🎾♻️🎾♻️🎾 🔻 نخست اسلام وى از روى عشق و علاقه و رغبت است نه از روى ترس و نه از روى طمع و نه به سبب تقليد كوركورانه. @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم اللَّهُمَّ عجل لولیک الفرج 📿 @nahjamira
اجرتون با مولا حضرت علی علیه السلام چون بهترین کار در این زمان خواندن همین کتاب با ارزش است🌹🌹🌹 خدا خیرتون بده🤲 @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2❣شرح و تفسير حکمت43 ✴آرى او اسلام را به خوبى شناخت و به آن عشق ورزيد و مسلمان شد و بهترين دليل براى عشق و علاقه او به اسلام اين بود كه بارها مشركان او را شكنجه كردند كه دست از اسلام بر دارد، شكنجه ها را تحمل كرد و دست از دامان پيامبر نكشيد. 🔻وصف دوم اينكه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش براى اطاعت خدا صورت گرفت. شايد هجرت بعضى از مكه به مدينه براى ترس از مشركان يا طمع در آينده اسلام بود; ☘🧡💖🌼☘ ولى اين مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت كرد و مى دانيم هجرت مهاجران فصل جديدى در تاريخ اسلام گشود، زيرا آنها با انصار مدينه دست به دست 🤝هم داده لشكر🗡 نيرومندى براى اسلام فراهم شد كه در سايه آن توانست در مبارزات خود با دشمنان پيروز گردد و حكومت اسلامى به كمك آنها تحقق يابد. ❣جالب اين كه در حالات خبّاب نوشته اند كه او در ميدان بدر و تمام غزواتى كه بعد از آن صورت گرفت از پيغمبر(صلى الله عليه وآله) جدا نشد.✅ @nahjamira
3❣شرح و تفسير حکمت43 ⭕سوم اينكه او مرد قانعى بود و زندگى ساده و زاهدانه اى داشت و مى دانيم افراد قانع افرادى عزيز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بى خبر هرگز سر تعظيم فرود نمى آورند.✅ در حقيقت او در اين كار از پيغمبر گرامى اسلام الگو مى گرفت. 🔰در چهارمين جمله خشنودى او را از تقديرات الهى بيان مى كند با اين كه او دوران هاى سخت و طوفانى اسلام را از نزديك مشاهده كرد و زجر بسيار كشيد و تحمل شدائد نمود; 🔴 اما با اين حال هميشه از خدا راضى بود; راضى از مقدرات الهى و به پاداش هاى نيك. ☘🌼🌸🌼☘ 🌱 قرآن مجيد درباره گروهى از مؤمنان راستين مى فرمايد: «(رَضِىَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْه); هم خدا از آنها راضى بود و هم آنها از خدا» @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4❣شرح وتفسیر حکمت43 🔰در پنجمين و آخرين توصيف مى فرمايد: او در تمام عمر مجاهد بود; در مكه جهادى آميخته با شكنجه داشت. مشركان آتش 🔥افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه اى كه قسمت زيادى از پشت او سوخت; ولى هرگز از اسلام باز نگشت. 🌼🍁☘🌼🌺 🍂در دوران مدينه كه دوران جهادهاى سخت و سنگين اسلامى بود در تمام ميدان هاى نبرد حضور داشت و مى جنگيد ✅ و در دوران حكومت امير مؤمنان على(عليه السلام) گفته اند در جنگ صفين و نهروان حضور داشت، هرچند بعضى از مورخان معتقدند او در اواخر عمرش بيمار بود و نتوانست در صفين شركت كند و پيش از جنگ نهروان از دنيا چشم پوشيد. ✴صفات بالا نشان مى دهد چه كسانى مى توانند محبوب اولياء الله باشند و چه صفاتى انسان را به خدا و معصومان(عليهم السلام) نزديك مى كند. پایان @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علی علیه السلام: 💕 وَ قَالَ (عليه السلام): إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ 🌿 و درود خدا بر او فرمود: خدای سبحان طاعت را غنیمت زیركان قرار داد آنگاه كه مردم ناتوان كوتاهی كنند. 📚 ، ۳۳۱ @nahjamira
وَ قَالَ ( علیه السلام ) : طُوبَی لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ . 🍏🍏🍏🍋🍎🍎🍎 و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال کسی که به یاد معاد باشد، برای حسابرسی قیامت کار کند، با قناعت زندگی کند، و از خدا راضی باشد. @nahjamira
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1📌شرح و تفسيرحکمت44 [خوشا به حال چنين كسان] 🍀امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى كند و آن را مايه خوشبختى انسان مى داند كه جمله سوم و چهارم آن با حكمت 43 مشترك است. ❣در جمله اول و دوم مى فرمايد: «خوشا به حال كسى كه (پيوسته) به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند»; (طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ). ☢☢ هنگامى كه واژه معاد گفته مى شود دنيايى در برابر انسان مجسم مى گردد كه در آن موازين سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است; @nahjamira
2📌شرح وتفسیر حکمت44 🌸 گروهى (نيكوكاران) به دست راست و گروهى (بدكاران) به دست چپ; همان نامه عملى كه «(لاَ يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلاَ كَبِيرَةً إِلاّ أَحْصَاهَا); هيچ عمل كوچك و بزرگى از صاحب آن سر نزده مگر اين كه در آن احصا شده است» همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاكم است. 🔸 تمام اعضاى بدن انسان در آن دادگاه بزرگ گواه بر اعمال او هستند و نيازى به گواهى فرشتگان ثبت اعمال نيست، هرچند آنها نيز گواهى مى دهند. 🍏🍏🍋🍎🍎 🔹آن كس كه چنين دادگاهى را باور داشته باشد و به ياد آن بيفتد به يقين به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود، زيرا چنين ايمانى انگيزه عمل است; 🌸🦋 عملى پاك و خالى از هرگونه آلودگى و اگر لغزشى از او سر زند به زودى توبه مى كند و به سراغ جبران مى رود. ممكن نيست ايمان به چيزى در دل انسان راسخ باشد و عملى هماهنگ آن انجام ندهد. @nahjamira