امیرالمؤمنین عليه السلام:
هيچ دو نفرى يكديگر را ناسزا نگفتند مگر آن كه پست ترينشان چيره گشت
ما تَسابَّ اثنانِ إلاّ غَلَبَ ألأَمُهُما
غررالحكم حدیث9602
@nahjamira 📀
🎾🌸🎾🌸🎾🌸🎾🌸🎾
#حکمت140
🌈 وَ قَالَ ( علیه السلام ) : مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ .
🌙و درود خدا بر او فرمود: آنکه میانه روی کند تهیدست نخواهد شد.❣
@nahjamira
🎾🌸🎾🌸🎾🌸🎾🌸🎾
#فضائل_امیرالمومنین_علیه_السلام
🔖اخطب خوارزم از عبد اللَّه بن مسعود روايت مى كند كه: پيامبر (ص) فرمود: چون خداوند تبارك و تعالى آدم را بيافريد و از روح خود در او دميد آدم عطسه كرد و در پى آن گفت: ستايش از آن خداست.
🍀🍀
پس خدا بدو وحى كرد كه: بندهام مرا ستودى، به عزّت و جلالم سوگند اگر نمى بود دو بنده اى كه مى خواهم در دنيا بيافرينمشان تو را نمى آفريدم.
🔘عرض كرد: بار خدايا! آيا آن دو از من خواهند بود؟ فرمود: آرى، اى آدم، سرت را بالا گير و ببين. آدم سر خويش بالا گرفت كه ناگه بر عرش چنين نگاشته يافت:
💠
نيست خدايى مگر اللَّه، محمّد پيامبر رحمت و على برپاكننده حجّت است و هر كه حقّ #على را بشناسد پاك و پاكيزه گردد و آن كه حقّش را انكار كند ملعون خواهد بود و زيانكار.🔥
🌻🌻
به عزّتم سوگند خوردم هر آن كس را كه از او فرمان برد به فردوسش درآورم گرچه مرا عصيان كند، و به عزّتم سوگند خوردم هر كه از فرمان او سر برتابد به دوزخش كشم گرچه از من فرمان برد.
📚[ترجمه کشف الیقین فی فضایل امیرالمومنین علیه السلام]
@nahjamira
1608570492128.pdf
17.85M
کتاب بسیار ارزشمند صعود چهل ساله📖
📚کتابی که قلب رهبر انقلاب را شاد کرد و حضرت آقا در مشهد آن را به علما هدیه کردند.
📚کتابی که سید حسن نصرالله در سخنرانیاش از روی آن میخواند و با آن از انقلاب اسلامی دفاع میکرد.
📚کتابی که امثال آقای زیبا کلام و آقای نقویان را به فکر فرو برد.
پی دی اف کتاب "صعود ۴۰ ساله" تقدیم شما عزیزان🦋
#معرفی_کتاب📚
#صعود_چهل_ساله
@nahjamira
📌1.شرح و تفسير حکمت140
🖇بهترين راه مبارزه با فقر
امام(عليه السلام) در اين كلام كوتاه و نورانى خود اشاره به آثار ميانه روى در امور كرده و مى فرمايد: «كسى كه در هزينه كردن ميانه روى كند هرگز فقير نخواهد شد»; (مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ).🌹
✏️«عال» از ريشه «عيل» (بر وزن عين) در اصل به معناى عيالمند شدن است; ولى اين واژه به معناى فقير نيز به كار رفته است.
🔍بعضى گفته اند اگر از ماده «عول» باشد به معناى فزونى عيال است و اگر از ريشه «عيل» باشد به معناى فقر است و «اقتصاد» به معناى ميانه روى در هر كار مخصوصاً در امور مالى است.✅
🌼🌺🌸
اين معنا امروز هم در مقياس كوچك خانواده و هم در مقياس وسيع جامعه ثابت شده است كه اگر از اسراف و تبذير پرهيز شود و در هزينه كردن سرمايه ها صرف جويى و ميانه روى گردد بسيارى از مشكلات حل مى شود;
❎مشكل زمانى براى فرد يا جامعه پيدا مى شود كه حساب دقيقى براى هزينه ها و نيازها در نظر نگيرد و يا بى حساب و كتاب آنچه را دارد هزينه كند كه به يقين زمانى فرا مى رسد كه فرد يا جامعه در فقر فرو مى روند.
@nahjamira
اميرمؤمنان(عليه السلام):
«مَنْ صَحِبَ الاِْقْتِصادَ دامَتْ صُحْبَةُ الْغِنى لَهُ وَجَبَرَ الاِْقْتِصادُ فَقْرَهُ وَخَلَلَهُ; كسى كه همنشين ميانه روى باشد غنا و بى نيازى پيوسته همنشين او خواهد بود و اقتصاد فقر او را جبران و مشكلات او را برطرف مى سازد»
☢غررالحکم
@nahjamira
📌2.شرح و تفسير حکمت140
✳️در منابع اسلامى نيز روايات فراوانى در اين زمينه ديده مى شود، از جمله در روايتى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «الإقْتِصادُ فِى النَّفَقَةِ نِصْفُ الْمَعِيشَةِ; ميانه روى در مخارج زندگى نيمى از معيشت انسان را تأمين مى كند»⭐️.
🔮 ميانه روى نه تنها در مسائل اقتصادى و مالى در مقياس فرد و جامعه، بلكه در همه كارها مطلوب است حتى توصيه شده كه مؤمنان در عبادت كه وسيله قرب الى الله است نيز ميانه روى را از دست ندهند.
🌸 🍀
🏷مرحوم «كلينى» در كتاب كافى بابى تحت عنوان اقتصاد در عبادت آورده كه نخستين حديثش از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) چنين است: «إنَّ هذا الدّينُ مَتِينٌ فَاَوْغِلُوا فيهِ بِرِفْق وَلا تُكَرِّهُوا عِبادَةَ اللهِ إلى عِبادِ اللهِ فَتَكُونُوا كَالرّاكِبِ الْمُنْبَتِّ الَّذي لا سَفَراً قَطَعَ وَلا ظَهْراً أبْقى;
✔️اين آئين حساب شده و متين است. در اين مسير با مدارا حركت كنيد و بندگان خدا را به عبادت زياد مجبور نكنيد كه همانند سوار وامانده اى مى شويد كه نه به مقصد رسيده و نه حيوان را سالم گذارده است».🍁
#پایان
@nahjamira
گفتی که «من کنیز علی ام» به شور و شـوق
تـردیــد مــرده بــود و ســراپـا یقـیـن شـــدی
بستی به روی هر چه جز او هست دیـده را
آییـنـــه وار «حیــدر کـــرّار» بیـــن شـــدی
#وفات_حضرت_ام_البنین
#مادر_ادب
@nahjamira
#حکمت141
🍏وَ قَالَ ( علیه السلام ) : قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ .
🍎و درود خدا بر او فرمود: کمی زن و فرزند یکی از دو آسایش است.
@nahjamira
#زینوا_مجالسکم_بذکر_علی_بن_ابیطالب
🌺🌼 ثواب فراوان نشر فضائل امیرالمؤمنين عليه السلام🌺🌼
👈🏻 پیامبراکرم(صلى الله عليه وآله) فرمودند:
خداى تعالى براى برادرم على علیه السلام فضائلى قرار داده است كه قابل شمارش نمی باشد ،
✨پس كسى كه يك فضيلت از فضائل برادرم على را #ذكر كند و به آن اقرار داشته باشد، خداى تعالى گناهان گذشته و آينده او را بيامرزد؛
✨و كسى كه فضيلتى را از فضائل برادرم على را #بنويسد، ما دامى كه از آن نوشته اثرى باقى باشد پيوسته ملائكه از براى او استغفار می كنند،
🌼🌸
✨و كسى كه به فضيلتى از فضائل او#گوش دهد، خداى تعالى گناهان گوش او را می آمرزد،
✨و كسى كه به نوشته ای از فضائل او #نظر كند خداى تعالى گناهان چشمش را خواهد بخشید.
📚روضة الواعظين ج۱ ص١١٤
@nahjamira
نهج البلاغه 📜
#حکمت141 🍏وَ قَالَ ( علیه السلام ) : قِلَّةُ الْعِیَالِ أَحَدُ الْیَسَارَیْنِ . 🍎و درود خدا بر او
1🏷شرح و تفسيرحکمت141
🔺يكى از طُرُق آسايش
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى اشاره به واقعيتى درباره آسايش خانواده ها مى كند و مى فرمايد: «كمى عائله يكى از دو آسايش است»; (قِلَّةُ الْعِيَالِ أَحَدُ الْيَسَارَيْنِ).✨
⏪انسان در دو حالت از نظر زندگى مادى در آسايش است:
🔸نخست اين كه مال و درآمد فراوانى داشته باشد كه جوابگوى عائله او باشد، هرچند عائله اش سنگين به نظر رسد
🔸و راه ديگر اين كه اگر درآمد او اندك است افراد خانواده او نيز كم باشند تا به زحمت نيفتد.
🌸🌺
اين در واقع تسلى خاطر براى كسانى است كه فرزندان كمى دارند و از كمى فرزندان رنج مى برند مثل اين كه در ميان مردم معمول است كه اگر كسى خانه كوچكى داشته باشد به او مى گويند غمگين نباش مشكلات تو كمتر است; هر كه بامش بيش برفش بيشتر....
@nahjamira 🔰
نهج البلاغه 📜
📜 #نامه18 {بخش اول} 💠وَاعْلَمْ أَنَّ الْبَصْرَةَ مَهْبِطُ إِبْلِیسَ، وَمَغْرِسُ الْفِتَنِ، فَحَاد
💠💠💠💠💠💠💠💠
🔖#شرحی_بر_نامه18
🔸از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به عبدالله بن عباس در آن زمان که از طرف امام(علیه السلام) فرماندار بصره بود، نگاشته شد.
🖌مرحوم ابن میثم در مقدمه شرح این نامه مى نویسد که ابن عباس بعد از آنکه از طرف امیر مؤمنان على(علیه السلام) والى بصره شد نسبت به بنى تمیم راه خشونت را پیش گرفت; زیرا عداوت آنها را در روز جمل نسبت به امام(علیه السلام) و لشکر امام(علیه السلام)به خاطر داشت. آنها از پیروان طلحه و زبیر و عایشه در آن روز بودند و ابن عباس به آنها حمله کرد و آنان را دور راند و آنها را پیروان شتر و یاران عسکر ـ نام شتر عایشه عسکر بود ـ و حزب شیطان مى نامید.
🔹 این کار بر گروهى از شیعیان امام(علیه السلام) از بنى تمیم سخت آمد که از جمله آنها جاریة بن قدامه بود. او نامه اى✉️ خدمت امام(علیه السلام)نوشت و از ابن عباس شکایت کرد و همین امر سبب شد که امام(علیه السلام) نامه مورد بحث را براى ابن عباس بنویسد.📧
✳️در این نامه به چند امر اشاره مى کند.
نخست اینکه بنى تمیم طایفه اى هستند که مردان شجاع بزرگى دارند و حتى در زمان جاهلیّت و پس از آن در عصر اسلام کسى در دلیرى بر آنان پیشى نمى گرفت. دیگر اینکه با ما خویشاوندى دارند و دستور صله رحم ایجاب مى کند ما با آنها نیکى کنیم.
🔸سرانجام امام(علیه السلام) به این نکته اشاره مى کند که آنچه از خیر و شر بر زبان و دست تو جارى شود نتیجه نیک و بد آن دامان مرا نیز مى گیرد، بنابراین نسبت به بنى تمیم خوش رفتار باش.👌
@nahjamira 🍃
💠💠💠💠💠💠💠💠💠