eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾شرح و تفسیر ♻️نتايج غم انگيز پنج صفت امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به پنج رذيله اخلاقى و آثار سوء آن اشاره كرده ♦️١. با توجه به اين كه آنچه در عالم رخ مى دهد به اراده خداست و معناى توحيد افعالى همين است كه «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» بنابراين اگر بر اثر حوادثى بخشى از امكانات دنيوى ما از دست برود در واقع قضاى الهى بوده و اگر كسى به سبب آن اندوهگين گردد در واقع به قضاى الهى خشمگين شده است. ♦️٢. حوادث تلخ گاه به شكل ضرر و زيان خودنمايى مى كند و گاه به صورت مصيبت; آن كس كه ايمان و توحيدش كامل است مى داند در اين مصائب نيز حكمت ها و رحمت هايى است و به همين دليل زبان به شكايت نمى گشايد چون در واقع از خداوندى كه اين مصيبت را مقدر كرده شكايت كرده است. البته مشخص است که اينها مربوط به ضررها و مصائبى است كه خود ساخته نباشد، بلكه از دايره اختيار ما بيرون باشد. ♦️٣.كسى كه در برابر ثروتمندى خضوع بسیار كند، اقرار زبانى به توحيد را با كلمات تملق آميزش در هم شكسته و همچنين خضوعى كه بايد در برابر ذات پاك پروردگار داشته باشد به وسيله خضوع در مقابل اين ثروتمند، به شرك آلوده كرده است. ♦️۴. گروهی که به استهزاى آيات مى پردازند و اگر در سخن استهزا نكنند، عملاً استهزا دارند مثلا ; آيات تحريم ربا را مى خوانند ولى رباخوارى مى كنند، آيه تحريم غيبت را تلاوت مى كنند ولى غيبت كردن كار همه روزه آنهاست و همچنين در برابر ساير پيام هاى قرآن. اين گونه تلاوت نه تنها سبب نجات نيست، بلكه به فرموده اميرمؤمنان(عليه السلام) سبب دخول در آتش جهنم است. ♦️۵. و بالاخره امام به آثار سوء دنیا پرستی با سه میوه شومش اشاره میکند 🔺 اين كه دنياپرستى همواره با غم و اندوه مستمر همراه است. 🔺دومين اثر حرص است. حرص به معناى زياده طلبى بى دليل و سير نشدن از مال و جاه دنياست. 🔺سومين پديده شوم دنیا پرستی آرزوهاى طول و دراز داشتن است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔮إنَّ الَّذِي أُمِرْتُمْ بِهِ أَوْسَعُ مِنَ الَّذِي نُهِيتُمْ عَنْهُ. وَمَا أُحِلَّ لَکُمْ أَکْثَرُ مِمَّا حُرِّمَ عَلَيْکُمْ. فَذَرُوا مَا قَلَّ لِمَا کَثُرَ 🌐آنچه به آن مأمور شده ايد گسترده تر از آن است که از آن نهى شده ايد و آنچه براى شما حلال شده بيشتر از آن است که بر شما حرام گرديده، پس کم را به خاطر زياد ترک گوييد و محدود را به خاطر آنچه گسترده است رها سازيد ✍يعنى آنچه براى شما مجاز شمرده شده نسبت به گناهان بسيار بيشتر و گسترده تر است، چنان نيست که ترک گناه شما را در فشار قرار دهد، بلکه مسير وسيعى در مقابل شما براى رسيدن به دين و دنيا وجود دارد. به يقين اگر گناهان را شماره کنيم ـ مخصوصاً گناهان کبيره را ـ به عدد محدودى مى رسيم امّا اگر آنچه را شرع مقدّس مجاز شمرده است ملاحظه کنيم دايره بسيار وسيع ترى در برابر خود مى بينيم. همين طور در مورد حلال و حرام، غذاهاى حلال در مقابل غذاهاى حرام بسيار بيشتر است معاملات حلال در مقايسه با معاملات حرام افزون تر است. زنانى که ازدواج با آنها حلال است نسبت به زنانى که ازدواج با آنها حرام است، بسيار بيشترند بنابراين اطاعت فرمان خدا و رعايت حلال و حرام، انسان در تنگنا قرار نمى دهد و اين در واقع پاسخى است براى آنها که دين خدا را مجموعه اى از محدوديّتها و ممنوعيّت ها مى پندارند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰ماه رمضان از ما جدا شد! 🌕چه طور شد رمضان ک از ما جدا ‏شد و بالاخره فاصله مى ‏گيرد...اما دل‏ما نمى ‏شكند؟ 🌕چطور يك دوست را كه انسان از دست مى ‏دهد اين همه محزون مى ‏شود، ولى رمضان را كه از دست مى ‏دهد باكش نيست؟ 🌕در آخرين شب از رمضان، اگر فرصتى و حالى و توجهى بود به كمبودها و كسرى ‏هاى خودمان، دوستان و معاشرينى كه با هم بوده ‏ايم و گله ‏هايى كه از يكديگر داريم فكر كنيم. 🌕اگر دل ‏هاى ما نسبت به يكديگر كينه داشته و حقوق يكديگر را ادا نكرده ‏ايم و اگر محبتى به يكديگر نداشته ‏ايم و در غياب و پشت سر يكديگر به ياد هم نبوده ‏ايم. 🌕 بايد به همه حقوقى كه بوده و از دست رفته، در اين شب آخر ماه بپردازيم و بساطمان را جمع كنيم، مثل دست فروش ‏هايى كه در آخر شب، وقتى كه مى ‏خواهند بروند منزل، بساطشان را ارزان مى ‏فروشند. 🌕ما خيلى گناه داريم، ماه رمضان هم كه رفت، بياييم اين جنس ‏هاى كثيف و بنجل را كه هيچ كس هم مشترى آن نيست، همه را دور بريزيم. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۵۶ #⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مقصود مقدس 🔹 به ما گفتند بنال اما این را هم گفتند که برای چه چیزی بنال؛ هرگز نگفتند اشک بریز، گفتند برای فلان کار اشک بریز. هرگز اشک هدف نیست؛ روایات فراوان و ادله فراوان برای فضیلت گریه کردن هست و این «مما لا ریب فیه» است؛ اما این وسیله است نه هدف! وقتی شما دعای «کمیل» را می‌خوانید، می‌گویید: «سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء»؛ این گریه، اسلحه است تا بیگانه را سر جای خودش بنشاند. گریه برای گریه نیست، گریه برای حفظ است، برای حفظ است، برای حفظ است، برای حفظ است، برای حفظ است، همان ‌طوری که شهادت برای میوه طیب و طاهر است. کسی شهید نمی ‌شود که شهید بشود؛ کسی نباید اشک بریزد که اشک بریزد! این اسلحه را به دست هر کسی نمی ‌دهند. 🔹 هرگز آن ‌که در کنار نماز شب، گریه مناجاتی دارد، آن هدف نیست وسیله است؛ آن ‌که در محفل حسینی، گریه عاشورایی دارد، آن هدف نیست وسیله است. این «وَ سِلَاحُهُ‏ الْبُكَاء»؛ یعنی گریه، اسلحه است، وقتی اسلحه شد می ‌تواند بگوید: «سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُم‏»؛ از آغاز جریان کربلا تا پایان، همین حرف است. 🔹 مگر مسلم بن عقیل اوّل شهید نبود؟ مگر زیارت او زیارت اوّل شهید نیست؟ در عرض می ‌کنیم: «نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ»؛ من آمدم تو را ای مسلم یاری کنم. الآن بیش از هزار سال است او شربت شهادت نوشید، مسلم چه حاجتی به یاری ما دارد غیر از یاری ؟ 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1396/07/08 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۲۴.mp3
10.55M
۲۲۴ 💢 چرا من باید وقت بذارم و اهل بیت علیهم‌السلام رو بشناسم، و از این سخت‌تر، حتماً دوستشون داشته باشم؟ 💢 حالا دوست داشتن یه طرف، چرا من باید سبک زندگی‌ام رو از اهل بیت علیهم‌السلام، که دهها قرن قبل از زمان ما می‌زیستند، دریافت کنم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید محسن مختارزاده تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘حکومت 💢اَیُّهَا النّاسُ شُقُّوا اَمْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجاةِ، وَ عَرِّجُوا عَنْ طَریقِ الْمُنافَرَةِ، وَ ضَعُوا تیجانَ الْمُفاخَرَةِ. اَفْلَحَ مَنْ نَهَضَ بِجَناح، اَوِ اسْتَسْلَمَ فَاَراحَ. 💢اى مردم! امواج فتنه ها را با کشتيهاى نجات بشکافيد و از راه اختلاف پراکندگى و دشمنى کنار آييد و تاجهاى تفاخر و برترى جويى را از سر بنهيد!(از سر برداریدو متواضع باشید) 💢آن کس که با داشتن بال و پر (يار و ياور) قيام کند يا در صورت نداشتن نيروى کافى، راه مسالمت پيش گيرد و راحت شود رستگار شده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞ادامه... ☘حکومت 💢فَاِنْ اَقُلْ یَقُولُوا: حَرَصَ عَلَى الْمُلْکِ، وَ اِنْ اَسْکُتْ یَقُولُوا: جَزِعَ مِنَ الْمُوْتِ! هَیْهاتَ بَعْدَ اللَّتَیّا وَ الَّتى! وَاللهِ لاَبْنُ اَبى طالِب آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ اُمِّه، بَلِ اندَمَجْتُ عَلى مَکْنُونِ عِلْم لَوْ بُحْتُ بِهِ لاَضْطَرَبْتُمُ اضْطِرابَ الاَرْشِیَةِ فِى الطَّوِىِّ الْبَعیدَةِ. 💢اگر (درباره خلافت و شايستگيهايم و وضعيّت پيامبر در اين زمينه نسبت به من) سخن بگويم مى گويند: او نسبت به حکومت بر مردم حريص است! و اگر سکوت کنم مى گويند: از مرگ مى ترسد! عجيب است بعد از آن همه حوادث گوناگون (آن همه رشادتهايى که غزوات اسلامى از من ديده يا شنيده اند چگونه ممکن است مرا به ترس از مرگ نسبت دهند) 💢 به خدا سوگند انس و علاقه فرزند ابوطالب به مرگ و شهادت از علاقه طفل شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است! (من اگر سکوت مى کنم) به خاطر آن است که اسرارى در درون دارم که اگر آنها را اظهار کنم شما همچون طنابها در چاه هاى عميق به لرزه در مى آييد! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح مختصر ♻️با این بهانه جویان چه باید کرد؟! 🍃 امام(علیه السلام) دراین خطبه اشاره به بهانه جوییها و ایرادهاى ضدّ و نقیض ناآگاهان و حسودان مى کند این شیوه همیشگى دشمنان دین است که اگر مردان خدا دست به هر کارى بزنند ایرادى بر آن مى گیرند و حتّى از تناقض گویى و پریشان بافى در این زمینه ابایى ندارند! و به همین دلیل مؤمنان راستین هرگز گوششان بدهکار این گونه سخنان ضدّ و نقیض نیست! این همان است که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که: «اِنَّ رِضَى النّاسِ لا یُمْلَکُ وَ اَلْسِنَتَهُمْ لا تُضْبَطُ; خشنودى همه مردم به دست نمى آید و زبانهایشان هرگز بسته نمى شود» اسراری که امام آگاه بودند چه بود؟ در جواب بهتر است گفته شود این جمله اشاره به دگرگونى هایى است که در حال «صحابه» و مدّعیان اسلام و ایمان بعد از پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) رخ مى داد و افرادى که مردم دیروز، آنها را پرچمدار حق مى دانستند پرچمدار ضلالت و باطل مى شوند و کسانى که دیروز پشت سر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) و در سایه او با دشمنان پیکار مى کردند و شمشیر مى زدند زیر پرچم منافقان قرار مى گیرند و چنان دین به دنیا مى فروشند که مردم آگاه در تعجّب و حیرت فرو مى روند. مى فرماید: من آگاهیهایى از حوادث آینده و دگرگونى حال افراد دارم که اگر بازگو کنم سخت تکان خواهید خورد و همینهاست که مرا به سکوت و تحمّل زجر و شکیبایى واداشته است. چه کسى باور مى کرد «طلحه و زبیر» آتش افروز جنگ جمل شوند؟ چه کسى باور مى کرد «عایشه» همسر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) و امّ المؤمنین ابزار دست نفاق افکنان گردد و خون بیش از ده هزار نفر ریخته شود؟ و.... با این حال چگونه مى توانم بر افراد تکیه کنم و به اعتماد آنها قیام نمایم من که از این اسرار با خبرم! 😢😥😥 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت بیست و یکم 🔰امام عليه السلام در اين بخش از خطبه به دوازده وصف ديگر از اوصاف پرهي
📌قسمت بیست و دوم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: ✨وَ إِيماناً فِي يَقِين، وَ حِرْصاً فِي عِلْم وَ عِلْماً فِي حِلْم ✍تعبير به «ايمان در يقين» اشاره به اين است که ايمان مراتبى دارد و اعلى درجه آن، علم اليقين و حق اليقين است که گاه از طريق استدلالهاى قوى و محکم، حاصل مى شود و گاه از آن برتر; يعنى از راه شهود به دست مى آيد. 🔹تعبير به «حِرْصاً فِي عِلْم» با اينکه واژه حرص معمولا بار منفى دارد، اشاره به اين است که آنها شديداً به دنبال فراگيرى علم اند و روزى بر آنها نمى گذرد که دانش تازه اى کسب نکنند، در حالى که دنياپرستان، حريص در جمع اموال اند. پرهيزکاران حريص در جمع علم اند، زيرا پرهيزکارى بدون علم، عمق و ريشه اى ندارد. ✔️منظور از آميختن علم با حلم، اين است که عالم در برابر جهل جاهلان نبايد خشمگين شود و تندخويى کند، بلکه با بردبارى و به صورت تدريجى در آنها نفوذ نمايد و جهلشان را بزدايد. ↩️ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💢ريشه سالم ماندن از لغزشها، انديشيدن پيش از عمل كردن است وسنجيدن پيش ازسخن گفتن http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
36.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نوحه حضرت عباس علیه السلام « میزنم دم زعلمداررشید... حاج محمود کریمی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📜 رشد همین جهت دادن و... 🍃هنگامى كه شناخت، از تدبر و تجربه، از تفكر و استنتاج، از سنجش و نظارت و تعقل برخوردار بود، ديگر نه خرافه‌اى مطرح خواهد شد و نه فاجعه‌اى؛ چون انسان پيش از آن كه علم و قدرتش زياد شود، خودش زياد شده و به حاكميت رسيده و مى‌تواند به تمام دارايى‌هايش جهت بدهد و آن‌ها را رهبرى كند؛ 🍃 كه رشد همين جهت دادن و رهبرى كردن و زياد شدن انسان است، نه تكامل استعدادها و شكوفايى نيروهاى او. اين منطق و روش شناخت اسلامى است كه تا اين حد سرشار و بارور است، كه هم مواد فكرى مى‌دهد، هم شكل فكرى و هم روش فكر كردن را. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۱۳۸ #⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۲۵.mp3
12.11M
۲۲۵ - کسی یا کسانی علیهِ من، حرف می‌زنند/ - کارشکنی می‌کنند/ - فتنه درست می‌کنند/ - موانعی که می‌سازند گاهی برای من غیرقابل تحمل می‌شود/ 💢 چگونه ارتباطم را با این افراد مدیریت کنم، که دینداری من، و حرکتم به سمت کمال بی‌انتها، به مشکل برخورد نکند؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید آرمان علیوردی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘قناعت 🔷كَفَى بِالْقَنَاعَةِ مُلْكاً، وَبِحُسْنِ الْخُلُقِ نَعِيماً، وَسُئِلَ(عليه السلام) عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَى: (فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً)، فَقَالَ: هِيَ الْقَنَاعَةُ. 💠آدمي را قناعت براي دولتمندي، و خوش خلقی برای فراوانی نعمتها كافی است. و سوال شد از كلام خداوند " فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً " فرمودند:آن زندگی با قناعت است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و تفسیر حیات طیبه 🔹امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم به زبان كنايه اشاره كرده است: 🔹اول: مُلك قناعت را براى انسان كافى مى داند، زيرا كسى كه به حداقل زندگى قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجت بردن نزد اين و آن، آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مى برد هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گسترده خود نخواهد برد. 🔹دوم: حسن خلق كه آن را نعمتى مهم و با عظمت شمرده و به راستى حسن خلق هم نعمتى است در دنيا، چرا كه قلوب مردم را به انسان متوجه مى سازد و همه به عنوان انسانى با فضيلت به او مى نگرند و هم مايه نجات وى در آخرت است، در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِىَ الْجَنَّةَ تَقْوَى اللَّهِ وَحُسْنُ الْخُلُق; بيشترين چيزى كه امت من به وسيله آن وارد بهشت مى شوند پرهيزگارى و حسن خلق است». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 بیماری دل 🔸 اگر كسی به اصل گرایش ندارد، این مریض است و باید خود را معالجه كند؛ اما اگر كسی به اصل نكاح گرایش دارد و گذشته از آن، به حرام هم گرایش دارد، این هم باید خودش را معالجه كند. اگر كسی بدون عذر، با داشتن همسر یا با تمكن از ازدواج و نكاح صحیح، به دیگری طمع بكند، مریض است! 🔸 فرمود: ﴿فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً﴾. خب اگر قرآن فرمود: ﴿وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء﴾، اگر این كتاب، شفا است، باید درد را بگوید
(یك)
، دارو را بگوید
(دو)
، كیفیت درمان را بیان كند
(سه)
، راه ‌یافتگان را هم نشان بدهد
 (چهار)
؛ فرمود: گرایش به حرام، مرض است! این ﴿قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ﴾، ﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ﴾، یك و و است كه اگر این رعایت نشود گناه پدید می ‌آید. 📚 سوره مبارکه یوسف تاریخ: 1383 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷شرح خطبه١ جلسه٣-بخش اول 🌸وَکَمالُ الاِخْلاصِ لَهُ نَفْیُ الصِّفاتِ عَنْهُ و کمال اخلاص براى او، نفى صفات ممکنات از اوست لِشَهادَةِ کُلِّ صِفَة أنَّها غَیْرُ الْمَوْصُوفِ چرا که هر صفتى (از اين صفات) گواهى مى دهد که غير از موصوف است وَ شَهادَةِ کُلِّ مَوْصُوف أنَّهُ غَیْرُ الصِّفَةِ و هر موصوفى (از ممکنات) شهادت مى دهد که غير از صفت است، دکتر محمد علی انصاری http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃أيُّها النّاسُ، اعلَموا أنّهُ ليسَ بعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ، و لا بحَكيمٍ مَن رَضِيَ بثَناءِ الجاهِلِ علَيهِ اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد تحف العقول صفحه208 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 اخلاص مودّت 🔸 اجر پیغمبر این نیست که ما دوست این خاندان باشیم؛ خدا نفرمود: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا مودة القربی»، از ما نخواستند دوست اینها باشیم، بلکه از ما خواستند جز اینها دوست دیگری نداشته باشیم. این حصر از کجا در می‌آید؟ اگر قرآن گفته بود «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا مودة القربی»، خب همه ما به این خاندان علاقه‎مندیم دوست اینها هستیم و اجر رسالت را دادیم؛ اما این را که نگفت! 🔸 فرمود: ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾. این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست که بشود ظرف لغو، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾، ظرف مستقرّ است نه ظرف لغو، وقتی مستقرّ شد کاری به مودّت ندارد. ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾؛ این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلّق به آن مستقر است؛ یعنی شما یک جا را فقط باید دوست داشته باشید و آن اهل بیت ‌اند! از ما این را می‌ خواهند نه اینکه دوستی اهل بیت را از ما بخواهند که ما بگوییم ما با اهل بیت دوست هستیم! بله دوست هستیم، خیلی ‌ها با اهل بیت دوست هستند؛ اما از ما خواستند که فقط آنها را دوست داشته باشید`: ﴿لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾». ممکن است انسان بچه خودش را مال خودش را درس و بحث خودش را دوست داشته باشد؛ اما همه اینها باید در این راستا باشد. 📚 تفسیر سوره مبارکه طور تاریخ: 1395/12/02 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7