💠 زیارت
▫️امام رضا (عليه السلام) #زیارت_قبور_پیشوایان_معصوم (عليهم السلام) را از حقوق واجب الوفا برای شیعیان دانسته و آن را سبب بهره مندی آنان از شفاعت امامان (عليهم السلام) شمرده است.
▫️ در حقیقت، مناسک زیارت برای زائر اهل بیت (علیهم السلام) خاستگاه جوشش #گرایش_های_توحیدی زائر در این امر عبادی و توجّه به امامان معصوم (عليهم السلام) بدین سبب است که آن ذوات قدسی مظهر عبودیت خدا و صفات اویند، پس همان گونه که امام معصوم (علیه السلام) #باب_الله و راه ارتباط با خداست، معرفت زائر به مقام و شئون امامت نیز، راه رسیدن به #معرفت_توحیدی است.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 ادب فنای مقربان، ج9، ص432 و 439.
#به_وقت_طلوع (دعای روز دحوالأرض)
※ ۲۵ ذی القعده (چهارشنبه ۲۴ خرداد)، روزیست که محلّ خانهی کعبه آرام آرام، متراکمتر شده و به خشکی بدل گشت.
زمین درست از همانجایی، پهن شدن را، خشک شدن را، زمین شدن را ... آغاز کرد؛
که روزی قدمهای کسی، ریشهی همهی تاریکیها را، از همانجا خواهد خشکاند!
و آنوقت است که؛ زمین، زمین صالحان خواهد شد!
أنّ الأرضَ یرثها عبادیَ الصّالحون ـ أنبیاء/۱۰۵
این دعا با نجوا شروع میشود، نجوایی میان ما و خدا ،
اما اواسط دعا میرسد به طلب همان ناجی آخر ؛
که کنار زمین کعبه، تمدنی نو را کلید خواهد زد که آرامش جزء لاینفک آن خواهد بود.
درست از همانجا که روزی زمین برای زیستِ بشر آرام آرام آماده شد.
• اللّهم و عجل فرج اولیائک | اله من، شتاب کن در گشایش حال دوستانت
و اردد علیهم مظالمهم | و تمام آنچه در حقشان ظلم شده را به آنها برگردان.
• و اظهر بالحق قائمهم | و ستون و قیوم حیات انسانی شان را بر آنان ظاهر کن.
واجعله لدینک منتصرا | و او را یاری بخش دینت قرار ده
• و بامرک فی اعدائک موتمرا | و در میان دشمنانت نیز فرمانروا قرار ده.
※ اعمال روز دحوالأرض و دسترسی به متن کامل دعا
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
تسبیحات حضرت زهرا(س)، برترین تعلیم ملکوتی🔸 تسبیحات حضرت زهرا(س) جزء برترین و #بهترین_تعلیم_های_ملكوتی است. این نکات را خوب عنایت کنید: مبادا بدون ذکر این تسبیحات از کنار سجاده برخیزید! مبادا با سرعت و عجله این کلمات را بگوید! مبادا بدون اینکه پاها را حرکت بدهید و از آن وضع نمازگزار بیرون بیایید! در کمال طمأنینه و آرامش این صد ذکر را بر زبان شریفتان جاری کنید. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/03/07 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
28-Khotbeh1- j9- b2.mp3
3.87M
🔷 #شرح_خطبه1
جلسه ٩- بخش دوّم
🌸 «فَاغْتَرَّهُ عَدُوُّهُ نَفَاسَةً عَلَيْهِ بِدَارِ الْمُقَامِ وَ مُرَافَقَةِ الْأَبْرَارِ»
اما دشمنش او را فریب داد به سبب رشک و حسادت، بر بودنش در سرای پایدار و همنشینی با انسانهای نیکوکار.
🔹 دكتر محمدعلى انصارى
#شرح_خطبه١
داستان خلقت
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔴 دحو الارض؛ روزِ دعا برای فرج امام عصر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🪐بهشت در ناراحتى ها و جهنم در شهوات پيچيده شده است
🔸فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَانَ يَقُولُ إِنَّ الْجَنَّةَ حُفَّتْ بِالْمَكَارِهِ وَ إِنَّ النَّارَ حُفَّتْ بِالشَّهَوَاتِ؛ وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَا مِنْ طَاعَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي كُرْهٍ وَ مَا مِنْ مَعْصِيَةِ اللَّهِ شَيْءٌ إِلَّا يَأْتِي فِي شَهْوَةٍ، فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ، فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَيْءٍ مَنْزِعاً وَ ...
🟤همانا رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم همواره مى فرمود: «گرداگرد بهشت را دشوارى ها (مكاره) و گرداگرد آتش جهنّم را هوس ها و شهوات گرفته است.آگاه باشيد چيزى از طاعت خدا نيست جز آن كه با كراهت انجام مى گيرد، و چيزى از معصيت خدا نيست جز اينكه با ميل و رغبت عمل مى شود.پس رحمت خداوند بر كسى كه شهوات خود را مغلوب و هواى نفس را سركوب كند، زيرا كار مشكل، باز داشتن نفس از شهوت بوده كه پيوسته خواهان نافرمانى و معصيت است
✍اين يک واقعيت است که انسان در مسير اطاعت فرمان خدا اعم از عبادات و غير آن و نيز براى کسب فضايل اخلاقى و دفع رذايل، بايد راه هاى پر پيچ و خمى را طى کند و از فراز و نشيب ها و گردنه هاى صعب العبور بگذرد و هر لحظه مراقب خطرهايى که از چپ و راست او را تهديد مى کند باشد تا به سر منزل مقصود برسد ; ولى در مسير گناه، نفس سرکش گويى در جاده صاف و بدون مانع و خالى از پيچ و خم با سراشيبى مطلوب حرکت مى کند. همين است سرّ پاداش مطيعان و رمز کيفر عاصيان.
📘#خطبه_176
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت بیست و دوم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: ✨وَ إِيمانا
#خطبه_متقین
📌قسمت بیست و سوم
🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد:
🔹تعبير به «قَصْداً في غِنىً»
✍ اشاره به اين است که آنها اگر غنى و ثروتمند شوند اعتدال و ميانه روى را فراموش نمى کنند و از اسراف و تبذير، پرهيز دارند و اضافه اموال خويش را در اختيار نيازمندان مى گذارند.
🔹جمله «وَ خُشُوعاً فِي عِبَادَة»
✔️ اشاره به اين است که عبادت آنها سرسرى و بى روح نيست، بلکه حالت خضوع و خشوع و حضور قلب که روح عبادات است در اعمال عبادى آنها موج مى زند و هر نمازى از آنها نردبانى است براى صعود به اوج قرب خدا
📝ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یابنالشّبیب ...
گریه فقط در غم حسین (علیهالسّلام)
حاج محمود کریمی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220705-WA0006.
3.58M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت11 1⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت11
🔴 قسمت اول
💠 و درود خدا بر او فرمود: «اگر بر دشمنت دست يافتی، بخشيدن او را شكرانه پيروزی قرار ده.»
🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت یازدهم نهج البلاغه میفرمایند:" هرگاه بر دشمن خود دست یافتی بخشش و عفو او را شکرانه پیروزی قرار بده." بنابراین موضوع حکمت یازدهم عفو و بخشش است.
🔻 معنای لغوی "عفو و بخشش" به نظر بنده پنهان شدن، یا پنهان کردن یک چیزی است، به گونه ای که ناپدید یا نابود بشود. برای این ادعای خودم ،در ریشه ی معنایی عفو، حداقل ۳ شاهد از نهج البلاغه دارم:
1⃣ اول در خطبه ۱۴۹ که حضرت علی(علیه السلام) میخواهند بفرمایند وقتی که ما از دنیا می رویم، آثارمان در زمین ناپدید میشود، از واژه عفو و مشتقّاتش استفاده می کنند و می فرمایند:«عَفَا فِي الْأَرْضِ مَخَطُّهَا»؛ آثارش در زمین پنهان خواهد شد.
2⃣ در خطبه ۱۹۸ بند ۴ می فرمایند: وقتی که پیامبر مبعوث شد، اوضاع چگونه بود؟ یکی از عباراتشان این است: «عَفَاءٍ مِنْ أَعْلَامِهَا» روزگاری که پیامبر مبعوث شد، دنیا پرچمها و نشانه هایش پوسیده و پنهان شده بود.
3⃣ در خطبه ۲۳۰ میفرمایند: «وعَفَّى آثَارَكُمْ» مرگ آثار شما را از بین می برد. بنابراین واژه "عفو" یعنی پنهان شدن یا پنهان کردن یک چیزی به گونه ای که نابود یا ناپدید بشود.
🔻 خوب موضوعی که در حکمت ۱۱ بود، این بود که وقتی بر انتقام، قدرت پیدا کردی ببخش! و این را یک نوع شکر نعمت قدرت بیان کرده اند.
🔻 در حکمت ۵۲ هم حضرت میفرمایند: شایسته ترین مردم به عفو و گذشت، قدرتمندترین آنها بر عقوبت و انتقام است. چرا؟ جواب این چرا را در حکمت ۲۱۱ میخوانیم که :«الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ»؛ عفو کردن زکات ظفر، پیروزی و قدرت پیدا کردن بر دشمن است. لذا در حکمت ۱۹۴ حضرت نسبت بین عفو و قدرت بر انتقام را اینگونه بیان می کنند: من کی شایسته است که غیظ و غضب خودم را فرو بخورم؟! آیا زمانی که عاجز از انتقام هستم تا به من گفته شود: کاش صبر میکردی؟ یا زمانی که قدرت بر انتقام دارم تا به من گفته شود: کاش عفو میکردی؟ یعنی اصلا وقتی قدرت بر انتقام نداری، عفو معنی ندارد ، هنر آنجایی است که با اینکه قدرت بر عقوبت و انتقام گرفتن داری، عفو بکنی.
🔻 لذا در حکمت ۴۲۰ در سیره عملی مولا علی (علیه السلام) می بینیم که خودِ حضرت چقدر بزرگوارانه اهل عفو بودند. مردی از خوارج که جمعی نشسته بود، با وقاحت تمام خطاب به حضرت علی(علیه السلام) اینگونه توهین کرد: خدا این کافر را بکشد، چقدر فقه می داند! مردم قصد کشتن آن خوارجی را کردند، ولی حضرت مانع شدند و فرمودند: «رُوَيْداً» دست نگه دارید. «اِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ »جواب ناسزا را با ناسزا می دهند، «اَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ» یا بالاتر، گناه را عفو کنید.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار زیبا👌 میدونی ثمره محبت امیرالمومنین علی (ع)، چیه؟
⏰ ۲۳ روز تا عید غدیر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مدیریت اسلامی
🔸 ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ﴾ چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾. حالا ملاحظه کنید #مدیریت_اسلامی را قرآن چگونه تبیین می كند: چه در این بخش چه در سوره مباركه «یوسف» فرمود مدیر اسلامی, مسئول در یك نظام اسلامی، گذشته از آن #اوصاف_عامه كه باید اهل نماز باشد اهل روزه باشد معصیت نكند _ آنها جزء وظایف عامّه هر مسلمان است _ از نظر مسئولیت مدیریتی باید دو عنصر را داشته باشد: یكی اینكه مدیر خوب باشد و در کار خودش درایت خوبی داشته باشد و دیگر اینكه پاك باشد. 🔸 اگر كسی در رشتهای تخصص نداشت یا اینكه در آن رشته متخصّص بود ولی طاهر نبود، او در نظام اسلامی مدیر نیست؛ این هم باید #امین باشد #پاك باشد و هم باید #نیرومند باشد اهل #درایت و #مدیریت باشد تا این كار را خوب پیش ببرد؛ فرمود: ﴿إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ ولو موسای كلیم اگر بخواهد شبانی را به عهده بگیرد باید ﴿الْقَوِی الْأَمِینُ﴾ باشد! در جریان یوسف صدیق (سلام الله علیه) در سوره مباركه «یوسف» گذشت ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛ 🔸 وزیر باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد, چوپان باید اهل درایت و مدیریت خوب و طهارت خوب باشد؛ اگر كسی خواست رُفتگر باشد پیك بهداشت باشد، در كارش باید متخصّص باشد و پاك, اگر كسی خواست وزیر باشد در كارش باید متخصّص باشد و پاك! این می شود مدیریت اسلامی این می شود نظام اسلامی این می شود اداره اسلامی؛ #پاك بودن و #مدیریت! اگر این چنین باشد دیگر مشكلی پیش نمی آید. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 9 تاریخ: 1391/07/11 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5971842053003281979.mp3
18.11M
#بشنوید
#سرود «من مستم و بی تابم...»
#عید_غدیر خم
حاج_محمود_کریمی
2⃣ 2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 🔰 پاداش گناه!
📌قسمت هشتم
🎧 #کتاب_صوتی
📚#اخبات
ما از چنین مکتبی هستیم!
#امید
#⃣ #سیر_و_سلوک
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞🔰 بزرگتر از دنیا!
🎥 استاد علی صفایی حائری
#عین_صاد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#تدبیردراقتصاد_درنهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهیدان جوان امنیت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220706-WA0002.
2.18M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت11 2⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت11
🔴 قسمت دوم
🔻 یا وقتی که در نامه ۴۷ به فرزندانشان توصیه میکنند که اگر میتوانید ابن ملجم را عفو کنید؛ با اینکه قتلی بزرگ انجام داد که در زمین و آسمان ندا داده شد:«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى » حضرت باز هم میفرمایند اگر دیدید باز امکانش هست ، عفو کنید. یا در خطبه ۲۲۷ که حضرت از خداوند متعال درخواست عفو می کنند: «اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ » خدایا من را بر عفو خودت حمل کن، نه بر عدل خودت. در نامه ۵۳ مولا علی (علیه السلام) به مالک اشتر توصیه می کنند که هرگز از عفو کردن مردم خطاکار، پشیمان نشو. چرا؟ بعد ببینید چطور دلیل عدم پشیمانی را بیان میکنند: «فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ» همانطور که دلت میخواهد و دوست داری خداوند گناهان تو را ببخشد و چشم پوشی کند، خطاهای مردم را هم ببخش و چشم پوشی کن ؛ با این تفاوت که «وَ لَا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ» تو مالک اشتر از عفو و رحمت الهی بی نیاز نیستی.
🔻یکی از اسباب عفو الهی در نهج البلاغه ابتلاء است. حضرت در خطبه ۱۹٢ می فرمایند: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ» خدا با انواع شدائد بندگانش را آزمایش میکند. «وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ» و با سختیها آنها را به بندگی خودش می کشاند «وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ» چرا؟ «اِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ» به خاطر اینکه تکبر را از دلهایشان بیرون کند «وَ لِيَجْعَلَ ذَلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ» و با این امتحانات و بلاها و شدائد و... راه و سبب راحت عفو و بخشش را برایشان باز میکند.😔😔😢
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞اکسیر اعظم
قال رسول الله صلی الله علیه و آله :
🍃«أَلَا وَ مَنْ أَحَبَ عَلِيّاً (علیهالسلام) فَقَدْ أَحَبَّنِي وَ مَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيَ عَنْهُ كَافَأَهُ الْجَنَّةَ
🍃اگر کسی امام علی (علیهالسلام) را دوست بدارد، مرا هم دوست دارد و کسی که مرا دوست داشته باشد، خدا از او خشنود است و کسی که خدا از او راضی باشد، بهشت را به او میدهد.»
🌸بیست روز تا عید #غدیر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7