4_5877265653374652602.mp3
11.53M
#انسان_شناسی ۲۹۲
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
غفلت هر انسان، نتیجهی موفقیت شیطان در حملههای طراحی شده برای اوست.
این حملهها برای هر کس، با توجه به مختصات او تعریف میشود!
✘ شیطان مؤمنان و افراد قدرتمند از نظر باطنی را نیز میتواند به غفلت و خواب بکشاند!
چگونه میتوان این مرز را تشخیص داد؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔷 شرح #خطبه1 جلسه ١٢- بخش اوّل 🌸 «وَ خَلَّفَ فِيكُمْ مَا خَلَّفَتِ الْأَنْبِيَاءُ فِي أُمَمِهَا»
شرح خطبه اول را تا بعثت نبی مکرم اسلام پیگیر شدیم اینک بقیه خطبه،
به قول استاد قرائتی زیادی گوش کنید.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
38-Khotbeh1- j12- b2.mp3
3.4M
🔷 شرح خطبه ١- جلسه ١٢- بخش دوّم
🌸 «كِتَابَ رَبِّكُمْ فِيكُمْ مُبَيِّناً حَلَالَهُ وَ حَرَامَهُ وَ فَرَائِضَهُ وَ فَضَائِلَهُ»
(پیامبر(ص)) کتاب پروردگارتان را در میان شما بر جای گذاشت، حال آنکه تبیینکنندۀ حلال و حرامش و فرایض و فضایلش
🔹 دكتر محمدعلى انصارى
زمان 17:22
#شرح_خطبه
#شرح_خطبه1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14020506-11Moharram-Hkashani_Com.mp3
24.22M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 #کدام_حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - قسمت یازدهم
🎙 حامد کاشانی
📆 جمعه ششم مردادماه ۱۴۰۲
محتوای این جلسه متناسب با روز عاشورا می باشد
🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220725-WA0014.
4.87M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 2⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت دوم
🔹 روش برخورد با خویشاوندان
🔻...اما بنده معتقدم معنای این حکمت چیز دیگری است مستند به عبارات صریح نهج البلاغه، معتقدم معنای حکمت ۱۴ این است: کسی را که خویشاوندانش ضایعش کنند و واگذارند، بیگانگان برای آسیب زدن به او آماده خواهند شد. شاهد این مدعا " أُتِيحَ لَهُ " در حکمت ۱۴ است که عینا در نامه اول نهج البلاغه به کار رفته است.
🔻 در نامه اوّل نهج البلاغه وقتی حضرت امیر (علیه السلام) می خواهد دستهایی را که دست به دست هم دادند و عثمان را به قتل رساندند رسوا کند، در قسمتی از نامه می فرمایند: «وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ»؛ یعنی ناگهان عایشه بی فکر و تأمل درباره عثمان خشم گرفت، پس گروهی برای کشتن عثمان آماده شدند. "أُتِيحَ لَه" نه اینکه آمدند به داد عثمان رسیدند، آمدند که او را بکشند؛ با نقشه ای که اینها کشیدند.
🔻شما می دانید دیگر، طلحه، زبیر، عایشه و معاویه، اصلی ترین دست اندرکاران نقشه قتل و شورش علیه عثمان بودند. گرچه بعداً خودشان را به عنوان خونخواه عثمان جا زدند.
🔻 در نهج البلاغه که مراجعه کنید، همین نمونه قتل عثمان برای فهمیدن " اُتیحَ له" در حکمت ۱۴ کافی است. آقایان مترجم و شارحین عزیز اینطور نوشته اند: آسان ترین روش طلحه و زبیر درباره او تندروی و آهسته ترین سوق دادنشان سخت راندن بود. این ترجمه و توضیح نامه ۱ است: هرگز او را نصیحت نکردند بلکه همیشه در صدد برپا نمودن فتنه و تباه کاری بودند. از این رو مردم را از دور و نزدیک گرد آورده و به کشتن او ترغیب می نمودند. چنانکه زبیر میگفت او را بکشید که دین شما را تغییر داده و عثمان هنگام محصور بودن در خانه گفت: وای بر طلحه که من او را چنین و چنان رعایت نمودم ولی اکنون در صدد ریختن خون من برآمده است و ناگهان عایشه بی تأمل و اندیشه درباره او خشم گرفت برای اینکه عثمان بیت المال را به خویشاوندان خود اختصاص می داد، برآشفت و مردم را به کشتن عثمان وادار نمود و می گفت: قتلوه نعثلا قتل الله نعثلا ،نعثل یک پیرمرد یهودی ریش بلندی در مدینه بود که عثمان را به او تشبیه می کردند.
🔻 بنابراین طلحه و زبیر و عایشه خودشان مردم را به کشتن عثمان ترغیب کردند اگرچه بعداً ادعای خونخواهی عثمان را داشتند. این ماجرا را ببینید ؛ خود معاویه در این داستان چه نقشی دارد؟ حضرت علی (علیه السلام) در نامه های خودش به معاویه انگار دارند می فرمایند تو این وسط داری چه میگویی؟! در حالی که دست نامرئی تو تا آرنج از خون عثمان آلوده است، بازهم دم از خون عثمان میزنی؟ یعنی علی(علیه السلام) پرده از رازی بر می دارد که تا عصر ما کمتر محقّقی به آن دستیابی داشت و باور میکرد طلحه و زبیر و عایشه و معاویه، سردمداران اصلی قتل عثمان باشند. چرا خیلی ها باور نمیکردند؟ چون معاویه و عثمان هر دو اموی بودند.
🔻 پس اولاً پیوند قبیله ای داشتند، از طرف دیگر اُمویان همانطور که در نهج البلاغه هم هست، بنی امیه بالخصوص چنان پیوند محکم بر اساس اهداف حساب شده و روشهای مشخص داشتند، که مورخین امروز معتقدند پیوند بنی امیه با هم، از نوع پیوندهای حزبی دنیای امروز بود. یعنی فقط احساسات نژادی و قبیله ای نبود که اینها را به هم پیوند می داد، بلکه اینها اهداف مادی بزرگتری داشتند که ناگزیر می دانستند که اتصالشان به همدیگر قوی باشد. بنابراین اینها خیلی به یکدیگر تظاهر به دوستی و محبت و کسی نمی توانست باور کند معاویه قاتل عثمان است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روایت غریبی ...
#بعد_عباس
اثر حسن روحالامین
#روضه_مصور
جایی نوشته بود؛
شاید اسب سمت چپ (سفید رنگ) برای حضرت عباس باشد. 😭😭
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 669.mp3
9.53M
🎙گر سوخته است بال و پرت فابک للحسین(ع)...
🔹 استاد میرباقری
🏴 بـه گــاه روضــه..
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌺🍀🌺🍀🌺🍀
⚜دوستان عزیز
⚜یاران ولایی و قرآنی ام
🔴🟢🟣همه علاقه مندان را به محفل قرآن دعوت کنید .
لبنک کانال قرآنی ما
https://eitaa.com/quraanalkarim
⚪🟠🟢جان های عاشق زیادی هستند که مایلند در بستر قرائت قرآن با مفاهیم #تدبری و تفسیری و پیامهای آیات آشنا شوند .
https://eitaa.com/quraanalkarim
💖💗 و در مورد نهج البلاغه کم نگذارید. فعالیتهای کانال میطلبد تعداد دوستان به 500 نفر و بیستر برسد. لطفا در حق مولا علی جفا نکنید.
💞💕هر کس حداقل 10نفر را به کانال نهج البلاغه وصل کند.
💕💞دست مولا همراه شما و خانواده گرامی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌺🍀🌺🍀🌺🍀
حقیقت ولایت اهل بیت(علیهم السلام)، حقیقت قرآن است
🔹صد و یازدهمین کلمه حکیمانه نهج البلاغه این جمله نورانی است که وجود مبارک امیرالمؤمنین طبق این نقل فرمود: «لَوْ أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَتَ»؛ یعنی اگر کوه بخواهد محبت مرا تحمل کند، متلاشی میشود! برای کوه تحمل #محبت_علی (صلوات الله و سلامه علیه) دشوار است.
🔹 این گونه از تعبیرها که نشانه تشبیه و تمثیل را هم به همراه دارد ریشه قرآنی دارد. قرآن را خدای سبحان با یک اوصاف علمی معرفی کرد و یک سلسله اوصاف تشبیهی و تنزیهی. آن اوصاف علمی اش این است که این وحی الهی است و شبیه پذیر نیست، آوردن مِثل آن هیچ ممکن نیست، یک سلسله بیان هایی هم درباره بزرگداشت قرآن به صورت تشبیه و تمثیل ذکر شده که ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خَاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیةِ اللَّهِ﴾؛ یعنی اگر کوه عاقل بود و می توانست تحمل کند، با همه صلابت و قدرتی که داشت مقدورش نبود، همین حقیقت درباره انسان کامل و معصوم یعنی #اهل_بیت_علیهم_السلام که عِدل قرآن اند، مثل قرآن اند، حقیقت قرآن در حقیقت اینها ظهور و نفوذ تام دارد، وارد شده است... .
🔹 حضرت امیرالمومنین نشانه اهل بیتی بودن و علوی بودن را در آن وصیت دوم ذکر کرد...: «مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیتِ فَلْیسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَابا»، و«مَنْ تَوَلَّانَا فَلْیلْبَسْ لِلْمِحَنِ إِهَابا»، «مَنْ أَحَبَّنَا بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَنَا بِلِسَانِهِ ... فِی أَسْفَلِ دَرَكٍ مِنَ النَّارِ»؛...
جریان فقر هرگز به این معنا نیست که انسان فقیر مادی که با بی آبرویی همراه است، آن جزء خواص شیعیان اهل بیت باشد که فرمود: «مَنْ أَحَبَّنَا» برای فقر آماده باشد. این فقر را خود حضرت امیر فرمود: «مَا ضَرَبَ اللهُ الْعُبَاد بِسُوطٍ أَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ» سوط یعنی تازیانه. خدا هیچ ملتی را با تازیانه ای دردناک تر از فقر نزد. چه فرد چه ملت، خدا نکند که محتاج به فقر باشند. باید همه مخصوصاً مسئولین باید #عاقلانه و #عادلانه کوشش بکنند که نیاز جامعه را برطرف کنند.
🔹 حقیقت ولایت اهل بیت (علیهم السلام) حقیقت قرآن است، یک؛ در قرآن یک سلسله تحقیق است یک سلسله تمثیل، دو؛ تحقیقش همان است که ﴿لا یأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَینِ یدَیهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ﴾، ... و درباره تشبیه هم فرمود: ﴿لَوْ أَنزَلْنَا هذَا الْقُرْآنَ عَلَی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ﴾ و #تجلی_الهی که باعث متلاشی شدن انسان می شود، همین بیان ها را وجود مبارک حضرت امیر درباره خود و شاگردان مخصوص خود فرمود که اگر کوهی بخواهد #علوی باشد، متلاشی می شود.
📚 درس اخلاق
#محبت_امیرالمؤمنین
#حکمت111
تاریخ: 1402/05/12
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
معنای ساده کلام علامه این است که هر چه توان دارید برای علوی شدن هزینه کنید، تا علوی نشوید، محبت مولا امیر المؤمنین به نحو اتم و اکمل شامل حالتان نمی شود.
مانند قرآن، که مولا علی علیه السلام عِدل و هم سنگ آن است.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5879453380866215916.mp3
12.76M
#انسان_شناسی ۲۹۳
#امام_خمینی (ره)
#استاد_شجاعی
اهلِ معنویات، اگر به خواب برن، خطرناکتر از به خواب رفتنِ آدمای معمولیه!
چون غفلت در انسانهایی که مشغول به مقدسات هستند، عموماً نورانی و کمتر قابل تشخیصه.
چطور میشه هم اهل معنویات بود،
هم از این غفلتها حفظ موند؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
🍃#ختم_دسته_جمعی_نهج_البلاغه
🍃#سومین_ختم
#ختم_موضوعی_نهج_البلاغه
#تقوا_درنهج_البلاغه
🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁
شهیدان جوان امنیت
تقدیم به ساحت مقدس حضرت
پدر
امام #علی_علیه_السلام
🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صبر و #تقوا
💢إلْزَمُوا الاَْرْضَ، وَ اصْبِرُوا عَلَى الْبَلاَءِ. وَ لاَ تُحَرِّکُوا بِأَیْدِیکُمْ وَ سُیُوفِکُمْ فِی هَوَى أَلْسِنَتِکُمْ، وَ لاَ تَسْتَعْجِلُوا بِما لَمْ یُعَجِّلْهُ اللّهُ لَکُمْ. فَإِنَّهُ مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ مَاتَ شَهِیداً، وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ، وَ اسْتَوْجَبَ ثَوَابَ مَا نَوَى مِنْ صَالِحِ عَمَلِهِ، وَ قَامَتِ النِّیَّةُ مَقَامَ إِصْلاَتِهِ لِسَیْفِهِ; فاِنَّ لِکُلِّ شَیْء مُدَّةً وَ أَجَلاً.
💢بر جاى خود باشيد (و بدون اجازه رهبر دست به نبرد نزنيد). در برابر مشکلات و بلاها شکيبا باشيد، دست و شمشيرهاى خود را در طريق هواى نفس و آنچه بر زبانتان جارى مى شود به کار نگيريد و نسبت به آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب نکنيد، زيرا آن کس از شما که در بستر خويش بميرد ولى معرفت پروردگار خود و رسول او و اهل بيتش را به طور شايسته داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است، پاداش او بر خداست و ثواب اعمال صالحى را که قصد آن را داشته مى برد و نيتش جاى ضربات شمشيرش را مى گيرد (بدانيد) هر کارى، وقتى دارد و سرآمدى.
#خطبه190
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صبر و #تقوا
💢 وَ اصْبِرُوا عَلَى الْبَلاَءِ. وَ لاَ تُحَرِّکُوا بِأَیْدِیکُمْ وَ سُیُوفِکُمْ فِی هَوَى أَلْسِنَتِکُمْ،... فَإِنَّهُ مَنْ مَاتَ مِنْکُمْ عَلَى فِرَاشِهِ وَ هُوَ عَلَى مَعْرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ وَ حَقِّ رَسُولِهِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ مَاتَ شَهِیداً، وَ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللّهِ، وَ اسْتَوْجَبَ ثَوَابَ مَا نَوَى مِنْ صَالِحِ عَمَلِهِ، وَ قَامَتِ النِّیَّةُ مَقَامَ إِصْلاَتِهِ لِسَیْفِهِ
💢 در برابر مشکلات و بلاها شکيبا باشيد، دست و شمشيرهاى خود را در طريق هواى نفس و آنچه بر زبانتان جارى مى شود به کار نگيريد.... آن کس از شما که در بستر خويش بميرد ولى معرفت پروردگار خود و رسول او و اهل بيتش را به طور شايسته داشته باشد، شهيد از دنيا رفته است، پاداش او بر خداست و ثواب اعمال صالحى را که قصد آن را داشته مى برد و نيتش جاى ضربات شمشيرش را مى گيرد.....
#نیت
#خطبه190
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شناسایی حیات و مرگ واقعی
🔹 از بارزترین پیام های نهضت عاشورا، #تشخیص حق و باطل، صدق و کذب، حسن و قبح، ذلّت و عزّت، کوری و بینایی، کری و ناشنوایی، سفاهت و خردورزی و سرانجام، مرگ و زندگی است.
همه انسان ها با این معانی و مفاهیم در ارتباطند و اگر آن ها را از هم تشخیص دهند، به دنبال مصداق صحیح آن حرکت می کنند؛ وگرنه گرفتار مغالطه در عمل خواهند شد.
همه می خواهند بفهمند که حق یعنی چه و باطل چیست تا حق را پذیرفته، از باطل فاصله بگیرند. نیز همگان در صدد هستند بدانند که صدق و کذب چیست تا صادق شوند و از کذب پرهیز کنند. همچنین تمایل دارند بفهمند که عزّت و کرامت و ذلّت و لئامت در چیست تا عزیزانه و کریمانه زندگی کنند و از زندگی ذلّت بار و لئیمانه بپرهیزند... .
🔹 خداوند در قرآن فرموده است: عده ای را شما ظاهراً خردمند، بصیر و شنوا می پندارید، امّا آن ها سفیه، کور و کرند و گروهی را راستگو می دانید، امّا آن ها دروغگویند و برخی را محق می دانید، ولی آن ها باطل گرایند و سرانجام می فرماید: و گروهی را زنده می دانید، حال آن که آن ها مرده اند؛ ...
🔹 سالار شهیدان (سلام الله علیه) مانند آباء گرامی و خاندان کریمش تا می توانستند از راه تعلیم و تزکیه و پند و اندرز، این گونه از معانی را برای عموم مردم تشریح می کردند. در آن عصر و زمان، داعیه داران فراوان بودند، به گونه ای که سردمداران حکومت اموی از یک سو سخن می گفتند و خاندان اهل بیت (علیه السلام) از سوی دیگر... .
🔹 وقتی حسین بن علی (علیه السلام) در چنین فضایی سخنرانی و موعظه را بی اثر یافتند و یقین کردند که تنها خون می تواند جامعه را روشن کند، دست به نهضت عاشورا زدند و در جریان عاشورا آن مطلب کلیدی را به مردم فهماندند. وقتی #کلید_فرهنگ دین به دست مردم داده شد، مردم با آن درِ مکتب فرهنگ دین را باز می کنند و گنجینه ها را در این مکتب می بینند؛ آنگاه مصادیق عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت، استقلال و وابستگی و امنیّت و ناامنی و سرانجام، حقّ و باطل را می شناسند. بنابراین، تشخیص مرگ و حیات واقعی، قهراً تمییز صدق و کذب، حق و باطل، عزّت و ذلّت، لئامت و کرامت و ... را در پی دارد.
حضرت حسین بن علی (علیه السلام) به یاران و سلحشوران خود فرمودند: دیگران مرگ را پایان خط زندگی می دانند، ولی من آن را سر پل و آغاز حرکت جدید می دانم؛ «فما الموت إلاّ قنطرة ...» ... .
🔹 اگر کسی عند الله بود، مانند فرشته زندگی می کند. ... بدن با نان و گوشت تغذیه می کند، امّا جان مجرّد با علم و اندیشه تغذیه می شود. فرشته ها با علم و اندیشه، تسبیح، تحمید، تکبیر و تهلیل تغذیه می شوند و
شهدا نیز با این امور زنده اندو نزد خدا روزی می خورند. آنان بدن دارند، امّا ابدان آنان مناسب با نشأه حیات آن هاست. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص94 تا 98 #محرم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5897941428369099207.mp3
2.34M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 3⃣
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7