eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
Kashani-13940726-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
16.4M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه پنجم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🏞 بریدن از حسینِ زمان ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۸۹ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
42-Khotbeh1- j13- b2.mp3
3.78M
🔷 شرح خطبه1 جلسه ١٣- بخش دوّم 🌸 «بَيْنَ مَأْخُوذٍ مِيثَاقُ عِلْمِهِ وَ مُوَسَّعٍ عَلَى الْعِبَادِ فِي جَهْلِهِ» بر دانستنِ پاره‌ای از آیات، از بندگان، پیمان گرفته شده و ندانستنِ پاره‌ای دیگر به اختیار آنان نهاده شده؛ «وَ بَيْنَ مُثْبَتٍ فِي الْكِتَابِ فَرْضُهُ وَ مَعْلُومٍ فِي السُّنَّةِ نَسْخُهُ وَ وَاجِبٍ فِي السُّنَّةِ أَخْذُهُ وَ مُرَخَّصٍ فِي الْكِتَابِ تَرْكُهُ» و برخی امور وجوبش در قرآن ثابت و نَسخش در سنّت آشکار، و برخی انجام دادنش در سنّت واجب و ترک کردنش در قرآن جایز شد «وَ بَيْنَ وَاجِبٍ بِوَقْتِهِ وَ زَائِلٍ فِي مُسْتَقْبَلِهِ» و دسته‌ای در وقت خود واجب‌ و در زمان پس از آن ازمیان‌رفتنی است 🔹 دكتر محمدعلى انصارى قرآن http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تفسیر به رأی
 
▫️ ابن زیاد نامه‌ ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در  در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ‌ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾.
این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می ‌رسد می ‌گوید من مؤمنم، وقتی به كفار می‌رسد می ‌گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم.
ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! 
گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می ‌گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی ‌هاشم رسیدی به آنها می ‌گویی من با شمایم، می‌ ترسم جزء منافقان باشی! 

▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی‌ بینید اینها با دین دارند بازی می ‌كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». 

▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. 
این شده  [كه] 
هم برای آزادسازی دین است، 
هم برای اجرای عدالت است، 
هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است.



📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی
تاریخ: 1384/11/16
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
43-Khotbeh1- j13- b3.mp3
3.73M
🔷 شرح خطبه ١ جلسه ١٣- بخش سوّم 🌸 «وَ مُبَايَنٌ بَيْنَ مَحَارِمِهِ مِنْ كَبِيرٍ أَوْعَدَ عَلَيْهِ نِيرَانَهُ أَوْ صَغِيرٍ أَرْصَدَ لَهُ غُفْرَانَهُ» و (آیاتی) محرّماتش ازهم‌جداشده؛ از کبیره‌ای که آتش خویش را بر آن وعده داده‌ یا صغیره‌ای که آمرزش خود را برای آن مهیّا ساخته «وَ بَيْنَ مَقْبُولٍ فِي أَدْنَاهُ مُوَسَّعٍ فِي أَقْصَاهُ» و برخی (اعمال،)کمترش پذیرفته و دامنة انجامِ بیشترش گشاده است. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940727-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
14.27M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه ششم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتح حق
 
▫️ با اینكه این سرها را آوردند و اُسرا را هم همراه این سرها وارد شام كردند، وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه)در كمال شهامت فرمود ما پیروز شدیم؛ آنها می‌ خواستند  را از بین ببرند، ما رفتیم و كاملاً دین را زنده كردیم و برگشتیم. آنهایی هم كه شربت شهادت نوشیدند الآن در غُرَف مبنیه بهشت ‌اند.

▫️ یك سلسله  هست كه خب دل می‌ سوزد و ما وظیفه داریم گریه كنیم، این یك امر طبیعی است. ما گریه می ‌كنیم برای اینكه آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ یعنی 
برای خودمان گریه می ‌كنیم
نه برای آنها، آنها كه به روح و ریحان رسیدند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾. ما برای اینكه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، متاثریم و گریه می ‌كنیم. ▫️ اینجا سه‌ مسئله هست یكی اینكه چه كسی پیروز شد؟ ما! یكی اینكه شهدای ما در چه حالت اند؟ خیلی مسرورند! یكی اینكه ما كه بازمانده ‌ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از فیض ایشان محروم می‌ شویم اشك می ‌ریزیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید امنیت مهدی زاهدلویی تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ♦️أَحْلِفُوا الظَّالِمَ ـ إِذَا أَرَدْتُمْ يَمِينَه ـ بِأَنَّهُ بَرِيءٌ مِنْ حَوْلِ آللّهِ وَقُوَّتِهِ؛ فَإِنَّهُ إِذَا حَلَفَ بِهَا كَاذِباً عُوجِلَ آلْعُقُوبَةَ، وَإِذَا حَلَفَ بِاللّهِ آلَّذِي لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَمْ يُعَاجَلْ، لاَِنَّهُ قَدْ وَحَّدَ آللّهَ تَعَالَى. ♦️آنگاه كه خواستيد ستمكاری را سوگند دهيد از او بخواهيد كه بگويد از 《جنبش و نیروی الهی بیزار است》زيرا اگر به دروغ سوگند خورد، پس از بيزاری، در كيفر او شتاب شود، اما اگر در سوگند خود بگويد (به خدایی كه جز او خدایی نيست) در كيفرش شتاب نگردد، چه او خدا را به يگانگی ياد كرد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌿🌸🌿🌸🌿🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول صفر: وارد کردن سر مطهر امام حسین(ع) به شام، ورود اهل بیت علیهم السلام به شام، شهادت زید بن علی بن الحسین(ع) (به روایتی)، آغاز جنگ صفین (بنا بر روایتی) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940728-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
12.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه هفتم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شکوفایی عقل در پرتو وحی 🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد. توضیح آن که علوم تجربی از نازل ترین دانش هاست و پس از این علوم، به ترتیب، ریاضیات، حکمت و کلام و بالاتر از همه دانش های بشری و سلطان همه آن ها عرفان است؛ لیکن در رأس این هرم، وحی الهی قرار دارد. 🔹 عقل در میانه این هِرَم به منزله «واسطة العِقْد»ی است که سایر دانش های بشری را زیر اشراف خود می گیرد و کاربرد درست آن ها را به انسان می نمایاند. عقل انسانِ حقْ مدار، کم کم در پرتو نور وحی الهی رشد می کند و تکامل می یابد؛ آنگاه سایه اشراقی خود را بر حسّ و تجربه می گستراند و هر جا که پای او از رفتن بازمانْد، از شجره طوبای وحی مدد می گیرد. بدین سان با پیشرفت دانش تجربی و تکنولوژی، عقل تجریدی و سنّت دینی به دست فراموشی سپرده نخواهد شد؛ بلکه خردمندان در پرتو دین به جهل خویش پی می برند و با کمک وحی به وجود جهان پس از مرگ اذعان می کنند؛ هر چند توان درک ویژگی ها و چند و چون آن جهان را ندارند و تنها می دانند که برخی افراد به آن جا کوچیده و از آن با خبر شده اند؛ لیکن:
«آن را که خبر شد، خبری باز نیامد»
. 🔹 برای بیش تر روشن شدن نقش وحی در شکوفایی عقل باید دانست که وحی در قبال عقل، دو وظیفه عمده دارد: یکی تأیید عقل و دیگری شکوفایی آن... . پیداست که ناتوانی عقل از ادراک مستقل برخی مطالب، به معنای مخالفت او با آن احکام نیست؛ چون: 1️⃣ مخالفت عقل در حیطه ای که او درباره آن نظری ندارد، هرگز معنا ندارد. به دیگر سخن، مخالفت عقل به این معناست که او مسأله ای را ادراک کند و درباره آن فتوا دهد، سپس بین رأی او و ره آورد وحی اختلاف باشد؛ امّا اگر عقل به جهت ناتوانی و عجز که برخاسته از ذات اوست و خود نیز آن قصور را تشخیص می دهد، نتواند حکمی صادر کند، موضوع مخالفت منتفی است. 2️⃣ ناتوانی عقل از فهم جزئیات احکام شرعی چون نماز، روزه، جهاد و...، پیش از زمان نظر دهی وحی است؛ امّا پس از ارائه نظر وحی، عقل، نه تنها در برابر چنین احکامی مخالفت یا سکوت نمی کند، بلکه آن ها را تأیید می کند؛ زیرا احکام جزئی مذکور، حتی در مواردی که عقل از ادراک حقیقت آن ها عاجز است، چون از مولای حکیم صادر شده، امری صحیح و صائب است. از این روست که عقل، دلایل و حکمت های کلّی احکام را ادراک می کند و به یاری آن ها به فهم بسیاری از مصالح نهفته در احکام نایل می شود و در نهایت نیز تایید و تحکیم آن ها را بدرقه چنین احکامی می کند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص128 تا 131 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
※ در دل اگر که گندم ری کِشته‌ای نیا خود را به پای درهم اگر کُشته‌ای نیا ※ نورش نصیب قلب منافق نمی‌شود! دلبسته‌ی مقام که عاشق نمی‌شود! http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📿فَاللهَ اللهَ أَنْ تَشْکُوا إِلَى مَنْ لاَ يُشْکِي شَجْوَکُمْ، وَ لاَ يَنْقُضُ بِرَأْيِهِ مَا قَدْ أَبْرَمَ لَکُمْ 🟤از (نافرمانى) خدا بپرهيزيد و شکايت خويش را نزد کسى که نمى تواند مشکل شما را حل کند توان ندارد که با فکر خود گره از کار شما بگشايد، مَبَريد!» ✍اين جمله ممکن است اشاره به يکى از سرچشمه هاى جهالت و گرفتارى در چنگال پندارهاى باطل باشد و آن، مشورت نزد نااهلان بردن است! کسانى که از فکر سليم و رأى قاطع و آگاهى کافى براى حل مشکلات بى بهره اند و مشورت کنندگان را همراه خود به وادى ضلالت مى کشانند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7