eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی ۲۹۹.mp3
11.98M
۲۹۹ | √ علت اینهمه فاصله بین ما و خدا چیست؟ √ چرا قلب ما با یاد خدا آرام نیست؟ √ چرا در سبک زندگی ما، آنقدری که معاش و رتبه های دنیایی در اولویت است، الله در اولویت نیست؟ √ چرا بیشترین زمان زندگی ما، مشغول واجباتی است که از نظر خدا واجب نیست؟ ✘ کجای راه را اشتباه رفتیم؟ انسان شناسی پیشرفته http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940725-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
14.29M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه چهارم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکوفایی عقل در پرتو علم 🔹 درخشش و شکوفایی عقلِ جامع بین نظر و عمل و نیز تاریکی و افول آن، وابسته به صائب و نیز به صالح است. علم دوگونه است: علم صاحب خانه یا میزبان و علم اکتسابی یا مهمان. علم میزبان، فطرت و خردی است که خداوند در جان انسان نهاده است؛ ﴿ و نفس و ما سوّیها ٭ فألهمها فجورها و تقویها ﴾. این ، دستبرد پذیر و زایل شدنی نیست؛ ولی باید مراقب بود تا غبار گرایش مادی آن را نپوشاند؛ ﴿ و قد خاب من دسّها ﴾ . به دیگر سخن، فطرت و عقل از میان رفتنی نیست، ولی ضعیف و مستور می شود. 🔹 خداوند همگان را راستگو و راست کردار آفرید؛ چنان که کودک همواره راست می گوید، مگر آن که به طنز یا به جِد، دروغ را به او بیاموزند. نسبت علمی انسان به نیک و بد، یکسان است؛ یعنی هم بدی را می فهمد، هم خوبی را؛ ولی گرایش او نسبت به زشت و زیبا یکسان نیست. فقط به سوی نیکی و حق است و و دست نخورده انسان هرگز بدخواه نیست و به بدی گرایش ندارد. بنابراین، زمینه دریافت معارف الهی در جان همگان وجود دارد... . 🔹 علم در یک نگاه، دو قسم است: علم مهمان و علم میزبان. علم مهمان، دانشی است که در حوزه یا دانشگاه تدریس می شود و چنین علمی دوام ندارد؛ چنان که بسیاری از دانسته ها در دوران سالخوردگی از یاد انسان می رود و بسیاری از دانشوران در کهنسالی دچار فراموشی می شوند. علم میزبان در ضمیر انسان و به منزله چراغ هدایت است که برخی شعله آن را کم می نمایند و بعضی اشتعال آن را زیاد می کنند. پیامبران، مهمانی را به خانه دل انسان ها دعوت می کنند که با میزبان خود سازگار و هماهنگ باشد. چنین مهمانی، نور چراغ صاحب خانه را زیاد می کند تا شبستان جان افشان روشن گردد و او عالمِ با عمل شود... . 🔹 ... برده ای اهل نماز و عبادت، به همراه صاحب بی نمازش از کوچه و خیابان می گذشتند که هنگام نماز به کنار مسجدی رسیدند. غلام از فرصت استفاده کرد و با اجازه صاحبش، برای ادای نماز اوّل وقت به مسجد رفت. نماز و نیایش غلام، اندکی به درازا کشید و مالک او که بیرون مسجد در انتظار بود، طاقتش به سرآمد و دَرِ مسجد را گشود و او را همچنان سرگرم عبادت یافت. پرسید: چرا از مسجد بیرون نمی آیی تا برویم؟ غلام پاسخ داد: من اجازه خروج ندارم. مالک، شگفت زده پرسید: چه کسی اجازه نمی دهد؟ پاسخ داد: همان کسی که به تو اجازه ورود به مسجد و نماز خواندن در آن را نمی دهد؛ یعنی تو را به حال خودت رها کرد و توفیق خاص را از تو دریغ نمود. البته در همه این موارد، آنچه به خدای سبحان انتساب دارد، است و نه بیش از آن که مستلزم جبر گردد. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص126 تا 128 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۰۰.mp3
10.65M
۳۰۰ قلب ممکن است که بمیرد! قلب مُرده خیلی چیزها را فراموش می‌کند. و خیلی چیزها را اشتباه می‌فهمد. √ قلب چگونه از تعادل خارج می‌شود؟ √ و چگونه در بیراهه‌ها گم شده و از دریافت حقیقت کور می‌شود؟ √ قلب چگونه می میرد؟ انسان شناسی پیشرفته http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
هر چی میگذره ضرورت مرور مباحث انسان شناسی و بحث "نفهمی عمدی" بیشتر احساس میشه. با دقت گوش کنید و وقت بگذارید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهیدان جوان امنیت تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘دنیا 🔹أَلاَ وَ إِنَّ هذِهِ الدُّنْیَا الَّتِی أَصْبَحْتُمْ تَتَمَنَّوْنَهَا وَ تَرْغَبُونَ فِیهَا، وَ أَصْبَحَتْ تُغْضِبُکُمْ وَ تُرْضِیکُمْ، لَیْسَتْ بِدَارِکُمْ، وَ لاَ مَنْزِلِکُمُ الَّذِی خُلِقْتُمْ لَهُ وَ لاَ الَّذِی دُعِیتُمْ إِلَیْهِ. أَلاَ وَ إِنَّهَا لَیْسَتْ بِبَاقِیَة لَکُمْ وَ لاَ تَبْقُونَ عَلَیْهَا ; وَ هِیَ وَ إِنْ غَرَّتْکُمْ مِنْهَا فَقَدْ حَذَّرَتْکُمْ شَرَّهَا. فَدَعُوا غُرُورَهَا لِتَحْذِیرِهَا، وَ أَطْمَاعَهَا لِتَخْوِیفِهَا ; وَ سَابِقُوا فِیهَا إِلَى الدَّارِ الَّتِی دُعِیتُمْ إِلَیْهَا، وَانْصَرِفُوا بِقُلُوبِکُمْ عَنْهَا ☘آگاه باشيد! اين دنيايى که شما پيوسته آن را آرزو مى کنيد و به آن عشق مىورزيد، و آن نيز گاه شما را خشمگين و گاه خشنود مى سازد، خانه و منزلگاه اصلى شما نيست که براى آن آفريده شده و به سوى آن دعوت گرديده ايد. 🔹آگاه باشيد! نه دنيا براى شما باقى مى ماند و نه سلطه شما بر آن باقى خواهد ماند. 🔺اين دنيا گرچه از جهتى شما را فريب داده، ولى از جهتى ديگر شما را از بدى هايش بر حذر داشته است; پس به دليل هشدارهايش از فريبندگى هايش چشم بپوشيد و مظاهر هوس انگيزش را به جهت جنبه هاى هشدار دهنده اش رها سازيد و در اين جهان به سوى سرايى که به آن دعوت شده ايد سبقت جوييد و با جان و دل از دنياپرستى روى بگردانيد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه خطبه ☘دنیا 🔹وَ لاَ یَخِنَّنَّ أَحَدُکُمْ خَنِینَ الاَْمَةِ عَلَى مَا زُوِیَ عَنْهُ مِنْهَا، وَاسْتَتِمُّوا نِعْمَةَ اللهِ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طاعَةِ اللهِ وَ الْمُحَافَظَةِ عَلَى مَا اسْتَحْفَظَکُمْ مِنْ کِتَابِهِ. أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ یَضُرُّکُمْ تَضْیِیعُ شَیْء مِنْ دُنْیَاکُمْ بَعْدَ حِفْظِکُمْ قَائِمَةَ دِینِکُمْ.🔺أَلاَ وَ إِنَّهُ لاَ یَنْفَعُکُمْ بَعْدَ تَضْیِیعِ دِینِکُمْ شَیْءٌ حَافَظْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَمْرِ دُنْیَاکُمْ. أَخَذَ اللهُ بِقُلُوبِنَا وَ قُلُوبِکُمْ إِلَى الْحَقِّ، وَ أَلْهَمَنَا وَ إِیَّاکُمُ الصَّبْرَ! 🔹نبايد هيچ يک از شما به سبب از دست دادن چيزى از دنيا همچون کنيزکان گريه سر دهد ; بلکه با صبر و استقامت بر طاعت خدا و حفظ آن چه را از کتابش بر عهده شما گذاشته نعمت هاى او را نسبت به خويش کامل سازيد. 🔺آگاه باشيد! اگر اساس دين و ايمان خود را حفظ کنيد، از بين رفتن چيزى از دنيايتان به شما زيان نمى رساند و بدانيد با تباه ساختن دين خود، آن چه را از دنيا براى خويش نگه داشته ايد سودى به حالتان نخواهد داشت. 🌸خداوند، دل هاى ما و شما را به سوى حق متوجّه سازد و صبر و استقامت را به ما و شما ارزانى دارد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940726-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
16.4M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه پنجم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🏞 بریدن از حسینِ زمان ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۸۹ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
42-Khotbeh1- j13- b2.mp3
3.78M
🔷 شرح خطبه1 جلسه ١٣- بخش دوّم 🌸 «بَيْنَ مَأْخُوذٍ مِيثَاقُ عِلْمِهِ وَ مُوَسَّعٍ عَلَى الْعِبَادِ فِي جَهْلِهِ» بر دانستنِ پاره‌ای از آیات، از بندگان، پیمان گرفته شده و ندانستنِ پاره‌ای دیگر به اختیار آنان نهاده شده؛ «وَ بَيْنَ مُثْبَتٍ فِي الْكِتَابِ فَرْضُهُ وَ مَعْلُومٍ فِي السُّنَّةِ نَسْخُهُ وَ وَاجِبٍ فِي السُّنَّةِ أَخْذُهُ وَ مُرَخَّصٍ فِي الْكِتَابِ تَرْكُهُ» و برخی امور وجوبش در قرآن ثابت و نَسخش در سنّت آشکار، و برخی انجام دادنش در سنّت واجب و ترک کردنش در قرآن جایز شد «وَ بَيْنَ وَاجِبٍ بِوَقْتِهِ وَ زَائِلٍ فِي مُسْتَقْبَلِهِ» و دسته‌ای در وقت خود واجب‌ و در زمان پس از آن ازمیان‌رفتنی است 🔹 دكتر محمدعلى انصارى قرآن http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تفسیر به رأی
 
▫️ ابن زیاد نامه‌ ای نوشت پیام رسمی داد برای شبث بن ربعی كه بیا و باید بروی در  در قتل حسین بن علی شركت كنی. او تمارض كرد، گفت من مریضم و مقدورم نیست. ابن زیاد فهمید مرض نیست و تمارض است. پیامِ دیگر داد، گفت شبث بن ربعی می ‌ترسم جزء این آیه باشی كه ﴿وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ﴾.
این آیه كه در اوایل سوره مباركه «بقره» است مربوط به منافقان است. منافق كسی است كه وقتی به مؤمنین می ‌رسد می ‌گوید من مؤمنم، وقتی به كفار می‌رسد می ‌گوید ما با هم هستیم، هماهنگیم، ما مؤمنین را مسخره كردیم.
ابن زیاد این آیه را درباره حسین بن علی و یارانش ـ معاذ الله ـ از یك سو، امویان و مروانیان از سوی دیگر [مطرح كرد] و خود را جزء مؤمنان دانست! 
گفت شبث! تو وقتی به ما رسیدی می ‌گویی من مؤمنم، وقتی به شیاطین ـ العیاذ بالله ـ به بنی ‌هاشم رسیدی به آنها می ‌گویی من با شمایم، می‌ ترسم جزء منافقان باشی! 

▫️ این به بند كشیدن قرآن است، این اسیر كردن قرآن است، این به میل خود معنا كردن قرآن است؛ لذا سالار شهیدان فرمود مگر نمی‌ بینید اینها با دین دارند بازی می ‌كنند: «أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ و أنَّ الباطِلَ لا یتَناهى عَنهُ لِیرغَبِ المُؤمنُ فی لِقاءِ اللّه ِ مُحِقّا». 

▫️ همه را به «لقاء الله» دعوت كرد، فرمود این راهی نیست كه كسی «خَوْفاً مِنَ النَّار» بیاید یا «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّة» بیاید، این «شَوْقًا إِلَى لِقَاءِ اللَّه» می‌ خواهد! این هدف برین و والا می ‌خواهد! هر كسی كه مشتاق این راه است بیاید. 
این شده  [كه] 
هم برای آزادسازی دین است، 
هم برای اجرای عدالت است، 
هم عدل را عبارت از حق و تكلیف معنا کردن است.



📚 سخنرانی محرم با موضوع عدالت اجتماعی
تاریخ: 1384/11/16
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
43-Khotbeh1- j13- b3.mp3
3.73M
🔷 شرح خطبه ١ جلسه ١٣- بخش سوّم 🌸 «وَ مُبَايَنٌ بَيْنَ مَحَارِمِهِ مِنْ كَبِيرٍ أَوْعَدَ عَلَيْهِ نِيرَانَهُ أَوْ صَغِيرٍ أَرْصَدَ لَهُ غُفْرَانَهُ» و (آیاتی) محرّماتش ازهم‌جداشده؛ از کبیره‌ای که آتش خویش را بر آن وعده داده‌ یا صغیره‌ای که آمرزش خود را برای آن مهیّا ساخته «وَ بَيْنَ مَقْبُولٍ فِي أَدْنَاهُ مُوَسَّعٍ فِي أَقْصَاهُ» و برخی (اعمال،)کمترش پذیرفته و دامنة انجامِ بیشترش گشاده است. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940727-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
14.27M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 📋 ؛ مساله مردم کوفه (جلسه ششم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فتح حق
 
▫️ با اینكه این سرها را آوردند و اُسرا را هم همراه این سرها وارد شام كردند، وجود مبارک امام سجاد (سلام الله علیه)در كمال شهامت فرمود ما پیروز شدیم؛ آنها می‌ خواستند  را از بین ببرند، ما رفتیم و كاملاً دین را زنده كردیم و برگشتیم. آنهایی هم كه شربت شهادت نوشیدند الآن در غُرَف مبنیه بهشت ‌اند.

▫️ یك سلسله  هست كه خب دل می‌ سوزد و ما وظیفه داریم گریه كنیم، این یك امر طبیعی است. ما گریه می ‌كنیم برای اینكه آن ذوات مقدّس را از دست دادیم؛ یعنی 
برای خودمان گریه می ‌كنیم
نه برای آنها، آنها كه به روح و ریحان رسیدند: ﴿لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُون﴾. ما برای اینكه آن ذوات نورانی را از دست دادیم، متاثریم و گریه می ‌كنیم. ▫️ اینجا سه‌ مسئله هست یكی اینكه چه كسی پیروز شد؟ ما! یكی اینكه شهدای ما در چه حالت اند؟ خیلی مسرورند! یكی اینكه ما كه بازمانده ‌ایم، چون آن ذوات نورانی و مقدّس را از دست دادیم و از فیض ایشان محروم می‌ شویم اشك می ‌ریزیم. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/02/06 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7