فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول صفر:
وارد کردن سر مطهر امام حسین(ع) به شام، ورود اهل بیت علیهم السلام به شام، شهادت زید بن علی بن الحسین(ع) (به روایتی)، آغاز جنگ صفین (بنا بر روایتی)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📌 #فایل_صوتی 📋 #نفهمی_عمدی؛ مساله مردم کوفه (جلسه ششم) 🎙 حامد کاشانی http://eitaa.com
سلام دوستان عزیز همراه خوبید؟
جلسه ششم رو گوش کردید؟
انشاءالله حالا جلسه هفتم
یا علی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13940728-Nafahmi-ThaqalainSite.mp3
12.39M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌 #فایل_صوتی
📋 #نفهمی_عمدی؛ مساله مردم کوفه (جلسه هفتم)
🎙 حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شکوفایی عقل در پرتو وحی
🔹 اگر عقل، زمام قوای انسان را در دست گیرد، همه دانش های وی را سامان می بخشد. توضیح آن که علوم تجربی از نازل ترین دانش هاست و پس از این علوم، به ترتیب، ریاضیات، حکمت و کلام و بالاتر از همه دانش های بشری و سلطان همه آن ها عرفان است؛ لیکن در رأس این هرم، وحی الهی قرار دارد.
🔹 عقل در میانه این هِرَم به منزله «واسطة العِقْد»ی است که سایر دانش های بشری را زیر اشراف خود می گیرد و کاربرد درست آن ها را به انسان می نمایاند. عقل انسانِ حقْ مدار، کم کم در پرتو نور وحی الهی رشد می کند و تکامل می یابد؛ آنگاه سایه اشراقی خود را بر حسّ و تجربه می گستراند و هر جا که پای او از رفتن بازمانْد، از شجره طوبای وحی مدد می گیرد.
بدین سان با پیشرفت دانش تجربی و تکنولوژی، عقل تجریدی و سنّت دینی به دست فراموشی سپرده نخواهد شد؛ بلکه خردمندان در پرتو دین به جهل خویش پی می برند و با کمک وحی به وجود جهان پس از مرگ اذعان می کنند؛ هر چند توان درک ویژگی ها و چند و چون آن جهان را ندارند و تنها می دانند که برخی افراد به آن جا کوچیده و از آن با خبر شده اند؛ لیکن:
«آن را که خبر شد، خبری باز نیامد». 🔹 برای بیش تر روشن شدن نقش وحی در شکوفایی عقل باید دانست که وحی در قبال عقل، دو وظیفه عمده دارد: یکی تأیید عقل و دیگری شکوفایی آن... . پیداست که ناتوانی عقل از ادراک مستقل برخی مطالب، به معنای مخالفت او با آن احکام نیست؛ چون: 1️⃣ مخالفت عقل در حیطه ای که او درباره آن نظری ندارد، هرگز معنا ندارد. به دیگر سخن، مخالفت عقل به این معناست که او مسأله ای را ادراک کند و درباره آن فتوا دهد، سپس بین رأی او و ره آورد وحی اختلاف باشد؛ امّا اگر عقل به جهت ناتوانی و عجز که برخاسته از ذات اوست و خود نیز آن قصور را تشخیص می دهد، نتواند حکمی صادر کند، موضوع مخالفت منتفی است. 2️⃣ ناتوانی عقل از فهم جزئیات احکام شرعی چون نماز، روزه، جهاد و...، پیش از زمان نظر دهی وحی است؛ امّا پس از ارائه نظر وحی، عقل، نه تنها در برابر چنین احکامی مخالفت یا سکوت نمی کند، بلکه آن ها را تأیید می کند؛ زیرا احکام جزئی مذکور، حتی در مواردی که عقل از ادراک حقیقت آن ها عاجز است، چون از مولای حکیم صادر شده، امری صحیح و صائب است. از این روست که عقل، دلایل و حکمت های کلّی احکام را ادراک می کند و به یاری آن ها به فهم بسیاری از مصالح نهفته در احکام نایل می شود و در نهایت نیز تایید و تحکیم آن ها را بدرقه چنین احکامی می کند. 📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص128 تا 131 #محرم #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
※ در دل اگر که گندم ری کِشتهای نیا
خود را به پای درهم اگر کُشتهای نیا
※ نورش نصیب قلب منافق نمیشود!
دلبستهی مقام که عاشق نمیشود!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نهج_البلاغه
📿فَاللهَ اللهَ أَنْ تَشْکُوا إِلَى مَنْ لاَ يُشْکِي شَجْوَکُمْ، وَ لاَ يَنْقُضُ بِرَأْيِهِ مَا قَدْ أَبْرَمَ لَکُمْ
🟤از (نافرمانى) خدا بپرهيزيد و شکايت خويش را نزد کسى که نمى تواند مشکل شما را حل کند توان ندارد که با فکر خود گره از کار شما بگشايد، مَبَريد!»
✍اين جمله ممکن است اشاره به يکى از سرچشمه هاى جهالت و گرفتارى در چنگال پندارهاى باطل باشد و آن، مشورت نزد نااهلان بردن است! کسانى که از فکر سليم و رأى قاطع و آگاهى کافى براى حل مشکلات بى بهره اند و مشورت کنندگان را همراه خود به وادى ضلالت مى کشانند.
📘#خطبه_105
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#مهندسی_فکر ۳ آدمایی که عادت می کنند، در خلقتِ خدا ریز بشن، فکر کنند و زیباییهای خلقت رو، خصوصاً ز
ادامه بحث مهندسی فکر برای همه ما ضروری است.
منم همراه شما گوش میکنم.
فقط10 دقیقه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸برترین عبادت یعنی «عبادت شاکرانه» نتیجۀ درکِ این حقیقت است که ما معشوق خداییم 📌#اصلاح_برداشتهای_ن
امروز به بحث مهم اصلاح برداشتهای ناروا از دین جلسه 21 می پردازیم.
اهمیت مطالب این جلسه که مصادف با سحر21 ماه رمضان ارائه شده 👇👇
🔸ناشکریِ ولایت علی(ع)، کوفیان را به قاتلان حسین(ع) تبدیل کرد.
🔘چرا کوفیان قاتل حسین(ع) شدند نه اهل بصره و شام؟ چون قدردان ولایت علی(ع) نبودند و کم گذاشتند
🔘بترسیم از اینکه نعمت ولایت را ساده بگیریم؛ خدا از حقّ خودش میگذرد ولی از حقّ اولیائش نمیگذرد
🔘قبل از اینکه عاشق اهلبیت(ع) باشیم مدیون ایشان هستیم چون برای سعادت ما قربانی دادهاند
🔘مسیر شکر، ما را به ولایت میرساند و حساسترین نقطۀ قلب ما را اختصاص میدهد به ولیّ الله
📢صوت(۲۰دقیقه): @panahian_mp3
🚩 #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)» جلسه21
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸ناشکریِ ولایت علی(ع)، کوفیان را به قاتلان حسین(ع) تبدیل کرد
📌اصلاح برداشتهای ناروا از دین
جلسه21
🔺وقتی میخواهیم لطف خداوند را نسبت به خودمان ببینیم، باید به نعمات خدا نگاه کنیم، خداوند متعال به حضرت موسی فرمود: مردم را به من علاقهمند کن. موسی(ع) گفت چگونه؟ خداوند فرمود: نعمتهای من را برای آنها یادآوری کن. (اذْكُرْ لَهُمْ نَعْمَائِي عَلَيْهِمْ؛ امالی طوسی، ص484)
🔹خدا نعمتی به نام ولایت به ما داده است؛ یعنی بهترین بندگان خودش را سرپرست ما قرار داده و عشقِ ما را در دل آنها قرار داده است. این بندگان خوب خدا، به خاطر ما سوختند و مظلومیت کشیدند. کسانی که برای ما کتک خوردند، اولیاء خدا بودند. اصلاً خدا از آنها عهد میگیرد که «حاضر هستید قربانی بدهید در راه سعادت بندگان من؟» لذا ما مدیون و شاکرشان هستیم، نه عاشقشان. باید به خاطر این نعمت بزرگ خدا را شکر کنیم.
🔺مسیر شکر، ما را به ولایت میرساند و حساسترین نقطۀ قلب ما را اختصاص میدهد به ولیّ الله. ولایتمداری از همین روحیۀ شاکرانه میآید؛ آنهایی که ولایت ندارند، این روحیۀ شاکرانه را ندارند. هر کسی لطیفتر میشود نسبت به ائمۀ هدی(ع) و امامزمانش متأثرتر میشود. ما مدیون لطف اهلبیت(ع) نست به خودمان هستیم. آنها برای هدایت و سعادت ما سنگینترین مصیبتها را به جان خود خریدند.
🔹داشتن روحیه شاکرانه بسیار مهم است به همین خاطر شیطان از چهار طرف به انسان حمله میکند تا این روحیه را از انسانها بگیرد و کاری کند که شاکر نباشیم: «...وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ» (اعراف،17).
🔹امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: «كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ ص مُكَفَّراً لاَ يُشْكَرُ مَعْرُوفُهُ...» (کافی، ج2، ص51) در مورد رسولخدا(ص) ناسپاسی شد و از خوبیهایش قدردانی نشد، چه کسی از او بیشتر به مردم خوبی کرده است!؟ ما اهلبیت(ع) هم قدردانی نشدیم.
🔺الان این همه عزاداری و سر و صدا که ما داریم، برای این است که یک ذرّه از اهلبیت(ع) تشکر کنیم. شکر مبنای ولایتمداری است؛ کسی اینها را شعار یا صرفاً مسئلۀ اعتقادی تلقّی نکند؛ کمی اخلاقی و انسانی نگاه کنیم.
🔹در ادامه میفرماید: «خِيَارُ اَلْمُؤْمِنِينَ مُكَفَّرُونَ لاَ يُشْكَرُ مَعْرُوفُهُمْ» بهترین مؤمنین هم قدردانی نخواهند شد. هر کسی به امیرالمؤمنین(ع) نزدیک شود، کمکم غریب خواهد شد. مؤمنین، از قدردانی نشدن نترسند و آن را طبیعی بدانند. اگر میبینید که در عافیت هستید یعنی فاصلۀتان با امیرالمؤمنین(ع) زیاد است. روضههای امیرالمؤمنین(ع) مثل روضههای کربلا از جنس تیر و نیزه نیست بلکه از جنس غربت است.
#اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
#ادامه دارد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸ناشکریِ ولایت علی(ع)، کوفیان را به قاتلان حسین(ع) تبدیل کرد. 🔘چرا کوفیان قاتل حسین(ع) شدند نه اهل
🔺چرا بهجای مردم بصره یا شام، مردم کوفه قاتل حسین(علیه السلام ) شدند؟ چون اینها قدردان علیّ(علیه السلام ) نبودند و پای رکاب علی(ع) کم گذاشتند و قصه را خیلی ساده گرفتند. بترسیم از اینکه نعمت ولایت را ساده بگیریم. خدا از حقّ خودش میگذرد ولی از حقّ اولیاءاش نمیگذرد.
🔹ما هم اگر برای امامحسین(ع) کم بگذاریم، معلوم نیست این ناشکری ما با ما چه کند! مثلاً دربارۀ اربعین کم نگذاریم؛ اربعین صرفاً یک سفر عاشقانه نیست، بلکه یک قیام شاکرانه است. کم نگذاریم و سطحی نگیریم و سهلانگاری نکنیم.
شهدا در حساسترین لحظات عرفانی روحیشان وصیتنامه مینوشتند، از وصیتنامه شهدای دفاع مقدس آمار گرفتند، در هر وصیتنامه به طور متوسط چهار مرتبه از حسین(ع) و کربلا حرف زدند، که این طبیعی است. همچنین در هر وصیتنامهای چهار مرتبه از ولایتفقیه و رهبری سخن گفته شده است. فکر کنیم که چرا اینگونه است؟
🔺سردار سلیمانی در وصیتنامهاش میفرماید: «خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنهای عزیز-که جانم فدای جان او باد- قرار دادی ... خامنهای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را حرمت مقدّسات بدانید. تا آخر با ولایت بمانید. این ولایت، ولایت علیبنابیطالب(ع) است»
#لبیک_یا_خامنه_ای
🚩۲۱رمضان۱۴۰۲
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم
بِسْمِ اللهِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللهِ نُورٌ عَلي نُور، بِسْمِ اللهِ الَّذي هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُورِ، بِسْمِ اللهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَْ النُّورِ،اَلْحَمْدُ للّهِ الَّذي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ،وَاَنْزَلَ النُّورَ عَليَ الطُّورِ،في كِتاب مَسْطُور، في رَقٍّ مَنْشُور،
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
با هم دعای نور را حفظ کنیم👌🌹
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌐اندیشه بی نیازی از وحی
🔹 با آن که شکوفایی عقل جز از راه تعالیم وحی ممکن نیست، برخی بر طبل عقلگرایی کوبیده، اندیشه بی نیازی از وحی را در سر پرورانده و آن رأل آفل را با بنان یا بیان نشر داده اند... . طبق رأی آنان وحی، مطلب تازه ای افزون بر فتوای عقل ندارد؛ غافل از آن که بسیاری از ره آوردهای وحی، اموری است که عقل بشر به آن ها دسترسی ندارد و در عین حال، دانستن آن ها برای انسان نیاز ضروری است.
🔹 سخن برهماییان که در قرون گذشته مطرح شده بود، در کتاب های کلامی شیعه این گونه پاسخ داده شده است: مخالفت و موافقت، عدم و ملکه اند، نه نقیضان. بنابراین، ممکن است وحی، نه موافق عقل باشد و نه مخالف آن و محذور ارتفاع دو نقیض هم لازم نمی آید.
🔹 برخی از زوایای اندیشه عقلگرایی، کم کم به غرب راه یافت و از آن جا با نام «سکولاریزم» سربرآورد. سخن غربیان عقلگرا، این بود که دین از زندگی و معیشت جداست و نیازی به آن در سیاست و اداره امور دنیا نیست؛ بلکه عقل برای اداره جامعه بسنده است.
دیری نپایید که با پیشرفت دانش و تکنولوژی، این اندیشه تحوّل یافت... .
🔹 معرفت شناسان غربی، چیزی را می پذیرند که از راه حسّ و تجربه اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشد؛ یعنی اگر چیزی را از راه حسّ و تجربه نتوان اثبات یا ابطال کرد، مهمل و بی معناست. بنابراین، اموری چون توحید، معاد، حدوث و قِدمِ جهان، وحی، نبوّت، عصمت و معجزه، چون حسّی و تجربی نیستند، معنایی ندارند.
این اندیشه خام، نظیر فکر خام بنی اسرائیل است که به موسای کلیم (علیه السلام) گفتند: تا خدا را آشکارا نبینیم، هرگز به تو ایمان نمی آوریم؛ ﴿ لن نؤمن لک حتّی نری الله جهرةً ﴾ ؛ یعنی خدایی را می پذیریم که دیده شود؛ اگر ماورای طبیعت وجوددارد، آن را به ما نشان ده.
🔹 این تفکّر تجربه گرا در مرحله بعد، اصول ارزشی را نیز به پرسش کشاند؛ زیرا مفاهیم ارزشی چون عدالت، احسان، ایثار، گذشت، مساعدت و... که جنبه معنوی دارند، طبق این اندیشه بی معنا هستند. اینان معتقدند که اصول ارزشی و اخلاقی، عقاید و فقه و قانون را باید بشر به استناد منابع حسّی و تجربی خود تنظیم کند.
بدین سان، نخستْ عقلگرایی جامعه را از وحی محروم کرد، سپس علوم تجربی بر عقل سایه افکند و دست انسان از عقل تجریدی و برهانی نیز کوتاه شد؛ در حالی که تبیین مبادی نظری تجربه و حسّ، بدون استعانت از مبانی نظری عقلی، نه معقول است و نه مقبول.
📚 شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص131 تا 133
#بر_آستان_اندیشه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۰۱.mp3
9.82M
#انسان_شناسی ۳۰۱
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_قرائتی
تنها سرمایهای که ما اجازه داریم با خودمان از دنیا خارج کنیم و با خود به زندگی بعدی ببریم:
نه اعمالمان است!
و نه عباداتمان !
بلکه #قلب ماست!
ولی همین قلب، که همه با خود به برزخ میبرند، فقط در یک حالت میتواند به خوشبختیمان در جهان آخرت بینجامد!
✘ با دقت حداکثری گوش کنید ✘
منبع : انسان شناسی پیشرفته
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼
✍امام على عليه السلام: كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد
📚غررالحكم حدیث8937
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
علم زمینه ای برای عاقل شدن است / انسان باید از علم خود بهره ببرد تا عاقل شود / عالم با عمل، می تواند جامعه را روشن کند
🔹وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام در حکمت 113 که در نهج البلاغه آمده است می فرماید «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ وَ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَا عَقْلَ كَالتَّدْبِیرِ وَ لَا كَرَمَ كَالتَّقْوَى...» ... .
🔹 مولا امیرالمومنین در ابتدای این حکمت فرمود «لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ» [هیچ ثروتى سودمندتر از عقل نیست]...
🔺مال مثل عقل نیست، عقل بالاتر از علم است، به علم بسنده نکنید بلکه بکوشید آنچه یاد گرفتید هم خودتان #عمل کنید و هم به جامعه منتقل کنید. آنچه اصرار قرآن کریم هست این است که کسی که وارد صحنه علم شد، بین راه قطع نکند بلکه تا پایان راه برود، عالم شدن برای #سالک، بین راه است و هدف حوزه های علمیه، عالم شدن نیست بلکه #عاقل_شدن است!
🔹 علم #زمینه_برای_عاقل_شدن است، مهم آن است که انسان از این علم بهره ببرد و از آن استفاده کند تا عاقل شود؛ لذا امیرالمومنین فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لَا ینْفَعُهُ» بسیاری از درس خوانده ها هستند که کشته ی جهلشان هستند، ممکن است کسی چند سال درس بخواندعالم بشود اما تا وقتی عامل نباشد، اثری ندارد، اگر عالمی عامل نبود، گرفتار #دشمن_داخلی است.
🔹 امیرالمومنین فرمود علم بالاتر از مال است، چون مال رهزن است اما علم، رهزن نیست، بلکه بخشی از راه را طی کردن است، علم چراغ است و چراغ برای دیدن صراط است، انسان با چراغ به مقصد نمی رسد بلکه با #طی_صراط است که به مقصد می رسد!
🔹در دوره جوانی که همه وسایل فراهم است، تلاش کنید تا عالم شوید، ولی بدانید که #محقق شدن بین راه است، بلکه باید به این علم خود عمل کنید تا بشوید. #متحقق، یعنی آنچه را فهمیدید برای خودتان پیاده کنید و عالم با عمل شوید، آنگاه می توانید جامعه را روشن کنید؛ همه وظیفه داریم مواظب زبان و رفتار و بنان و بیان خود باشیم، حرف بیجا و غیر علمی نزنیم و گوش هم نکنیم.
اگر مردم ببینند که عالم آنها عمری را به #طهارت گذرانده، بدرفتاری و بیسوادی و جهل علمی و جهالت عملی ندارد، حرف و تذکرش را گوش می کنند چون می دانند که او خیرخواه آنهاست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#درس_اخلاق
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1402/05/26
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220731-WA0002.
4.37M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت16
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت16
🔹شناخت جایگاه جبر و اختیار
🔻برای فهم درست و آسان حکمت شانزدهم نهج البلاغه کافی است عزیزان به یک داستان قرآنی توجه کنند.
🔻در قرآن آمده است که یک وقتی مشاوران فرعون که ادعای « أنا ربّکم الاعلی» داشت به او گفتند بر اساس علوم غریبه ای که ما داریم، به زودی پسری در این سرزمین مصر متولد خواهد شد، بزرگ می شود و تخت و تاج تو را از تو خواهد گرفت. فرعون که خودش می دانست هیچ چیزی فراتر از یک بشر عادی نیست، اما با غرور و تکبّر ادعای خدایی میکرد، بجای اینکه در خلوتی سر به سجده بگذارد، توبه کند و از خدا بخواهد او را ببخشد و تاج و تختش را هم حفظ کند، به عدّه و عُدّه و نیرو و قدرت و ثروت خودش مغرور شد و گفت کاری ندارد ما در مقابل تقدیر خدا تدبیر میکنیم. چه می کنیم؟ از همین لحظه برای همه زنان جوان شهر جاسوس بگذاریم، هر کدام فرزند پسری به دنیا آورد درجا سر ببریم. با این دستور خیالش راحت شد که حالا اگر قرار بود فرزندی هم متولد بشود و بزرگ بشود و تاج و تخت او را بگیرد، در جا کشته است. خدا هم به تعبیر عوام گفت حالا بگرد تا بگردیم. اتفاقا حضرت موسی(علیه السلام) در نزدیکی کاخ فرعون متولد شد. مادرش نگران شد از جان موسی خدا دستور داد نگران نباش، بچه را در سبدی بگذار و روی آب رها کن. این بچه را روی آب رها کردند. خواهر حضرت موسی(علیه السلام) هم از کنار رودخانه، تعقیبش کرد تا ببیند بالاخره کار به کجا میرسد، دید که با کمال تعجب فرعون و همسرش کنار رودخانه تفریح می کردند، وقتی چشمشان به آن سبد افتاد به سربازها دستور دادند آن سبد را آوردند، تا سبد را باز کردند، پسر و بچه و نوزادی را دیدند ، خدا محبت حضرت موسی(علیه السلام) را به دل فرعون و همسرش انداخت که بچه دار نمی شدند. حالا همان فرعونی که قصد داشت موسی را از همان ابتدا بکشد، شد نوکر حضرت موسی و در کاخ بزرگش کرد و حسابی هم به او رسیدگی کرد تا این فرزند بزرگ شد و جوان تنومندی شد. در دفاع از یک مؤمن در مقابل یک قبطی، مشتی به سینه قبطی زد قبطی مرد. حضرت موسی از ترس جانش فرار کرد و رفت و از لطف و صفایی که داشت، خداوند دختر شعیب را نصیبش کرد. بعد از چند سال با همسر و فرزندانش برگشت و به دستور خدا مأمور شد که بیاید و در مقابل فرعون بایستد که بنی اسرائیل را آزاد کند. خلاصه دعوا بالا گرفت و فرعون با لشکرش دنبال بنی اسرائیل و حضرت موسی کردند. رسیدند به رود نیل، به اذن خدا عصا را بر رودخانه زد. دوازده راه آب خشک خشک از کف رودخانه باز شد، هر طایفه از مسیر خودشان عبور کردند، دوباره آبها روی هم برگشت در حالیکه لشکر فرعون وسط نیل رسیده بود.
🔻با این نگاه خداوند در همان آبی که حضرت موسیِ دو روزه را سالم عبور داد، فرعون قلدر را غرق کرد و فرمود بدنت را هم از آب نجات می دهم که تا قیامت، الگو باشی برای همه کسانی که در مقابل تقدیر الهی نایستید. حالا با این قصّه ساده قرآنی، حکمت شانزدهم را می خوانیم و میفهمیم. حضرت میفرمایند: « کارها چنان در سیطره تقدیر است که چاره اندیشی به مرگ می انجامد»؛ یعنی چنان امور عالم هستی، تحت سیطره تقدیرات عالمانه و حکیمانه و دقیق خداست، که اگر شما تدبیرت هم در مقابل تقدیر الهی باشد، جز اینکه خودت را نابود کنی هیچ فایده ای ندارد.
#استاد_مهدوی_ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7