eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «شب از جان گذشتن ...» روایتی تصویری از داستان لَیلَةُ المَبیت و توطئه ای که با معجزه الهی و فداکاری و از جان گذشتگی امیرالمومنین علی علیه السلام خنثی شد ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستان سلام با توجه به اینکه کانال در محضر نهج البلاغه علاوه بر مطالب آموزنده از کانالهای معتبر مطالب و خطبه های نهج البلاغه را به صورت موضوعی در اختیارتان قرار می‌دهد لطفا دوستانتان را به کانال دعوت کنید.👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مراتب هجرت
 
🔹 فرمود: ﴿فَالَّذينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا﴾؛ هجرت با تبعيد فرق مي ‌كند. يك وقت است كسي با انتخاب خود و به ميل خود، شهري را ترك مي ‌كند، چون مي ‌بيند كه در اين شرايط نمي‌ تواند دينش را حفظ بكند، به جاي ديگر مي ‌رود، اين جزء ﴿هَاجَرُوا﴾ است، كسي اينها را بيرون نكرده است؛ يك وقت است كه هجرتش با اخراج و تبعيد همراه است نظير اينكه عده‌ اي را در صدر اسلام تبعيد كردند. 

🔹 هجرت، اعم از هجرت صغرا و وسطا و كبراست.  اين است كه انسان از روستا يا شهر خودش مهاجرت مي ‌كند و به جاي ديگر مي ‌رود كه بتواند دينش را حفظ بكند. 

🔹  وسطا آن است كه انسان از رذايل اخلاقي مهاجرت كند؛ ﴿وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ اين است كه انسان از حسد به غبطه هجرت كند، از تكبر به تواضع هجرت كند، از طمع و آز به قناعت هجرت كند، از جهل به علم هجرت كند، از فسق به عدل هجرت كند. 

🔹  همتاي با جهاد اكبر آن است كه انسان از اين باورهاي عقلي و از اين انديشه ‌هاي عقلي و از اين استدلال هاي عقلي به ظاهر عقلا‌پسند هجرت كند؛ نظير كاري كه خود  انجام داد، چون خردمندان و عاقلان بر طبق معادلات عقلي، به حضرت عرض كردند اين كار را نكنيد اما وجود مبارك حضرت، «تقديماً للعشق علي العقل»، به هجرت كبرا دست يافته است. 





http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لااله‌الاالله ۱۶.mp3
15.34M
مجموعه‌ صوتی ۱۶ • آیا ممکن است کسی در مسیر عشق، در حال حرکت باشد، حرکتِ موفقی هم داشته باشد، ولی جایی از مسیر خارج شده و به مقصد نرسد؟ • موانع انسان، در رسیدن به مقصد چیست؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ادب متعهد
 
🔹 درباره امامت، قرآن كریم فرمود که این  است. وقتی ابراهیم خلیل عرض كرد: ﴿وَ مِنْ ذُرِّیتی﴾، خداوند فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظالمینَ ﴾؛ این ﴿عَهْدِی﴾، فاعل ﴿لا ینالُ﴾ است؛ فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظالمینَ﴾. این  است، اگر عهدالله است، پس امرالله است، اگر  است خب آیه که نفرمود «و أمر الله شوری بینهم»، فرمود: ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُوری‏ بَینَهُمْ﴾ است. 

🔹 خدا غریق رحمت كند  را! گفت:

 كار وصیّ چون نبی، امر الهی بوَد ٭٭٭ شور در آن خلق را سر به سقر كوبدا

و حق گفت!

مؤلف الغدیر فاتح فتح الفتوح ٭٭٭ رایت این فتح گو به عرش بر كوبدا
لا قلم الا امین لا رقم الاّ غدیر ٭٭٭ تاجور است آن ‌كه این سكّه به زر كوبدا

روحش شاد باشد! 

🔹 اگر ما صدها نفر مثل  و  در تازی و فارسی می ‌داشتیم وضع به این صورت در نمی ‌آمد!





 تاریخ: 1393/10/17
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
35.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❄️غفلت و تکبر دو عامل دور ماندن از شکر ▫️فَاللّهَ اللّهَ فِي عَاجِلِ الْبَغْيِ، وَ آجِلِ وَخَامَةِ الظُّلْمِ، وَ سُوءِ عَاقِبَةِ الْکِبْرِ 🟠خدا را خدا را! از کيفر سريع سرکشى و سرانجام وخيم ظلم و ستم و سوء عاقبت تکبّر بر حذر باشيد. 📘 🎤استاد محمدعلی انصاری http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
حوادث آخرالزمان.mp3
7.58M
| ✘ حوادث و فتنه‌های آخرالزمان بسمت یک گزینش جدی در حرکت است! • گزینش آنان که اهلِ امام هستند، و آنان که اهل امام نیستند! √ نقش من در شدائد آخرالزمان چیست؟ √ باید چگونه نگاه کنم ؟ √ چگونه بایستم ؟ √ چگونه بجنگم ؟  که اهل امام باشم ؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 امنیت آبرو
 
🔹 فرمود: ﴿إِنَّ الَّذِینَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِنكُمْ﴾؛ یك نفر این توطئه را راه نینداخت؛ ولی بدانید این یك  است، این خیر است، زیرا وضع نفاق و منافق روشن می ‌شود و آنها رسوا خواهند شد، طهارت همسران پیغمبر مشخص می‌ شود، حدّ الهی نسبت به قاذفین جاری می ‌شود و شما نفاق و منافق را می ‌شناسید كه نفاق یعنی چه و منافقان چه گروهی ‌اند و تا كجا حاضرند هتّاكی كنند: ﴿لاَ تَحْسَبُوهُ شَرّاً لَّكُم بَلْ هُوَ خَیرٌ لَّكُمْ﴾، همان ﴿عَسَی أَن تَكْرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَكُمْ﴾ است؛ مبادا شما این را شرّ تلقّی كنید، برای شما خیر است. 

🔹 آن گاه فضای اجتماع را در ضمن این آیات مشخص می ‌كند كه جامعه اسلامی نه تنها امنیت نظامی و مالی، [بلكه]  هم می خواهد یعنی همه باید آبروی یكدیگر را حفظ بكنند، چیزی را كه شنیدند فوراً منتشر نكنند و چیزی را كه شنیدند، تا می‌ توانند  كنند و  كنند تا امنیت حیثیت و آبروی مردم در جامعه محفوظ بماند. 

🔹 كارِ خدا را به خدا واگذار كنیم، دیر هم نشده است، ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ﴾، آتش جهنّم هم منتظر تبهكاران است؛ ولی در دنیا كه زندگی می ‌كنید، 
با خیال جمع و آبروی حفظ ‌شده زندگی كنید؛ محكمه ‌ای هست، هیچ چیزی هم فوت نمی ‌شود
روزی هست كه بر خدا چیزی مخفی نخواهد بود، چه اینكه امروز هم مخفی نیست!




📚 سوره مبارکه نور جلسه 7
 تاریخ: 1390/07/28

http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| امانِ اهلِ زمین | هذه بیعتٌ له فی عنقی اینکه قرن‌هاست نمی‌بینم تو را، دلیل نمی‌شود که نداشته باشیمَت! ما تکیه داده‌ایم به تو، که تا امروز نلرزیده‌ایم! 🤝 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
قدرت و بیداری روح انسان به میزان "شنیدن"های او بستگی دارد. اینکه چقدر حاضر است زانو بزند و معارف پنهان وجودش را بیاموزد و برای بکار بستن آنها تلاش کند. ✘ موعظه از اتلاف عمر انسان جلوگیری میکند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۰۹.mp3
10.87M
۳۰۹ | ✘ گاهی اونقدر مشغول زندگی میشم که یادم میره ابدیت پرخطری در پیش دارم. ماهها گذشته و من حتی چند دقیقه فرصت نکردم به خودم فکر کنم. √ چی میشه آدما به این سطح از فراموشی مبتلا میشن، در حالیکه مرگ هرگز فراموششون نمیکنه و سایه به سایه دنبالشون میاد؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔸علّت اصلیِ مظلومیت علی(ع)، مشارکت‌خواهی از مردم در مرحلۀ فهم و اقدام است 🔘علی(ع) از مردم می‌خواست
مهمترین مطالبی که در این قسمت میخوانید 🔸رهبر انقلاب از دولت می‌خواهد که «مشارکت مردم» را افزایش بدهند 🔸افزایش مشارکت مردم همان چیزی که خون‌ اولیاء خدا پایش ریخته شده است 🔘فاسدشدن برخی دولتمردان، یکی از آثار شوم «تمرکز قدرت در دولت» و عدم مشارکت مردم است 🔘تقسیم مساوی بیت‌المال توسط علی(ع) موجب کاهش قدرت رؤسای قبایل و افزایش قدرت مردم می‌شد 🔘متدیّنی که نقش‌آفرینی مردم در امور جامعه را جدّی نداند، دین در ذهنش تحریف‌شده است 📢صوت(20دقیقه): @panahian_mp3 از دین در کلام امیر المؤمنین http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
افزایش مشارکت مردم همان چیزی است که اولیاء خدا برایش خون داده اند. از دین در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین 🔹چرا مردم آن‌چنان که باید، سخنان امیرالمؤمنین(ع) را گوش نمی‌کردند به حدی که حضرت می‌فرمود: من دیروز آمر شما بودم، ولی الآن مأمور شما شده‌ام (نهج‌البلاغه، خطبه208)؟ 🔺امیرالمؤمنین(ع) هم مانند رسول‌خدا(ص) با مردم کریمانه برخورد می‌کرد لذا آنها جرأت و جسارت پیدا می‌کردند. این مسئله فقط در بُعد اخلاقی محدود نیست. موضوع این است که پیامبر(ص) و علی(ع) یک الگوی حکمرانی ارائه می‌دهند که اگر تمام عالم فدای آن شود، باز می‌ارزد. طبق آن الگوی حکمرانی باید مردم، هم خودشان بفهمند و هم خودشان اقدام کنند. 🔹اگر کسی اهمیت مشارکت مردم را در دین نداند و نفهمد که مهم‌ترین اقدام یک فرد متدین «مشارکت سیاسی» است، دین در ذهن او تحریف‌شده است. مشارکت مردم آن‌قدر اهمیت دارد که به‌خاطرش امیرالمؤمنین(ع) متهم به عدم‌ سیاست‌ورزی شد و خون امام حسین(ع) به زمین ریخت. با وجود همۀ این غربت‌ها و مظلومیت‌ها اهل‌بیت(ع) محکم ایستادند و فرمودند که مردم باید نقش‌آفرینی کنند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
افزایش مشارکت مردم همان چیزی است که اولیاء خدا برایش خون داده اند. #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین
ادامه: ♦️رهبر انقلاب به دولت فعلی صریحاً فرمودند که مردم را در تصمیم‌سازی‌های دستگاه‌های مسئول کشور شریک کنند. ساز و کاری درست کنند که مردم را در اقدام هم شریک کنند. (19/۱۰/1400) 🔹تذکر عمومی رهبر انقلاب برای این است که هم دولت و هم مردم چنین مطالبه‌ای داشته باشند. ♦️مشارکت اجتماعی یعنی اینکه در همۀ امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کارها باید در دست مردم باشد. مردم زمان امیرالمؤمنین(ع) نمی‌توانستند بپذیرند که دین این‌قدر مشارکت می‌خواهد لذا امیرالمؤمنین(ع) را تنها گذاشتند. 🔹 رهبر انقلاب می‌فرماید که انتخابات یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است، مردم‌سالاری یعنی بر اساس دین، سالارِ زندگی اجتماعی مردم، خود مردم‌اند. (3/9/1395) ♦️ ولایت این‌گونه تحقق پیدا می‌کند. اگر تصور کنیم ولایت صرفاً به اعتقاد داشتن است؛ این هم یک نوع تحریف دین است. در آموزش‌های دینی ما می‌گویند: «شما فقط معتقد باش که این آقا ولیّ تو است و باید از حکم او اطاعت کنی» خُب وقتی این آقا ولیّ ما است، قطعاً کسان دیگری نباید ولیّ ما باشند. ♦️گاهی احزاب، کار همان طاغوتچه‌ها را می‌کنند. امروزه در غرب، احزاب در واقع دارند نقش ابوجهل، ابوسفیان و ابولهب‌‌ها را بازی می‌کنند. رسالت ولایت برعکس قاعدۀ «کدخدا را ببین و دِه را بچاپ!» است. تحقق ولایت ولیّ الله الأعظم، با نابودی طاغوتچه‌ها رقم می‌خورَد. ولی مردم زمان امیرالمؤمنین(ع) نتوانستند از طاغوتچه‌ها و رؤسای قبایل دست بردارند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ادامه دارد👇👇
در محضر نهج البلاغه
ادامه: ♦️رهبر انقلاب به دولت فعلی صریحاً فرمودند که مردم را در تصمیم‌سازی‌های دستگاه‌های مسئول کشور
🔺تقسیم مساوی بیت‌المال توسط امیرالمؤمنین(ع) فقط به‌خاطر عدالت نبود. این ماجرا بُعد سیاسی هم داشت. حضرت با این کار، قدرت رؤسای قبیله‌ها را کم و قدرت تک‌تک مردم را زیاد می‌کرد. 🔹امیرالمؤمنین(ع) همۀ بیت‌المال را تقسیم می‌کرد و چیزی نگه نمی‌داشت. شاید خالی کردن بیت‌المال مهم‌تر از تقسیم عادلانه باشد، چون قدرت مرکزی باقی نمی‌گذاشت و قدرت را بین مردم توزیع می‌کرد. این همان سفارشی است که حضرت آقا با تعابیر دیگری به دولت می‌فرماید. چرا بحث‌های سیاسی در جامعۀ ما بالاست؟ چرا سیاسیون برای تصاحب قدرت به جان همدیگر می‌افتند؟! به خاطر تمرکز قدرت و ثروت؛ چون خزانه، مثل بیت‌المال علی(ع) خالی نیست. 🔺با تمرکز قدرت در دولت، بخشی از دولتمردان فاسد می‌شوند. تمرکز قدرت در دولت، مثل جمع کردن طلاهای یک محله در یک خانه است. بالاخره یک دزد برایش نقشه می‌کشد. به همین خاطر امیرالمؤمنین(ع) اجازۀ تکاثر قدرت و ثروت را در دولتش نمی‌داد. 🔺اگر می‌خواهید بدون مشارکت مردم و با یک حکومت خوب، کارها را درست کنید، در واقع می‌خواهید نقشۀ خدا را به‌هم بریزید؛ شما می‌خواهید چند نفر همۀ‌ کارها را انجام بدهند و بقیه مردم راحت باشند، درحالی‌که خدا می‌خواهد همه را امتحان کند؛ همه باید مشارکت کنند تا امتحان بدهند و رشد کنند. 🔹خداوند متعال اجازه نمی‌دهد هیچ قانونی و هیچ مدلی برای حکمرانی موفق بشود، مگر اینکه زمینۀ مشارکتِ همه مردم فراهم بشود. 🚩 از دین 26رمضان1402 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قَسم‌به‌صِبح‌ظُهورو‌به‌لحظه‌ی‌فَرَجَ‌که طُول‌غِیبتت‌از‌شُوق‌مَا‌نَخواهد‌کَاست💛 اللهم عجل لولیک فرج بحق حضرت زهرا سلام الله🌱 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فلو تطاولت الدهور.... یا امام رمان
💠 آرمان صلح
 
🔹 سخن این نیست که کشتار فردی باشد ولی سلاح های کشتار جمعی مثل بمب اتم و امثال آن نباشد؛ نه! اصلاً نباید جنگ باشد! نظام باید به آن سَمت حرکت کند. این می شود ، این می شود ، این می شود انسانیت؛ جنگ نباید باشد!

🔹 کسی آمد خدمت حضرت امام صادق (سلام الله علیه) و عرض کرد که دو گروه هستند، هر دو باطل هستند، بینشان جنگ است و ما هم اسلحه فروش هستیم، به اینها اسلحه بفروشیم یا نفروشیم؟ ببینید حرف وحی را! 
فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما به هر دو گروه بفروش نه اینکه به یکی بفروشی و به یکی نفروشی (یک)؛ سلاح های کشتار نفروش، چه فردی و چه جمعی! شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نفروش،  سپر و زره و خود و امثال اینها که سلاح دفاعی هستند بفروش (دو). «بِعْهُمَا»؛ به هر دو، «مَا یكُنُّهُمَا» _«کِنان» یعنی «حفظ»، «مکنون» یعنی مستور _ یعنی سلاح دفاعی بفروش؛ به هر دو زره بفروش، به هر دو چکمه بفروش، به هر دو کلاهخود بفروش، به هر دو سلاحی بفروش که کشته نشوند، به هیچ ‌کدام شمشیر نفروش. این می شود دین! این حرف بوسیدن ندارد؟! 
این حرف ماندنی است!  این را می خواهد، جهان این را می خواهد،  این را می خواهد،  این را می خواهد،  این را می خواهد! 

🔹 فرمود ما باید به سَمتی حرکت کنیم که  نه جنگجو که پس فردا دوباره اسلحه را به دست بگیرد. وقتی جنگ، اسلحه را به زمین گذاشت؛ یعنی دیگر جنگی نیست! 
ما برای اینکه فرشته بشویم خلق شدیم، برای اینکه به سَمت فرشته شدن حرکت بکنیم خلق شدیم.




📚 سوره مبارکه محمد جلسه 4
 تاریخ: 1395/02/19
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7