#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_سی_وهفتم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان غزه"
👈 #حکمت165تا168
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
💞بسم الله الرحمن الرحیم
💥لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.
💥هيچ اطاعتي از مخلوق، در نافرماني پروردگار روا نيست. و وجود ندارد(فرمانبری منعقد نمیشود حتی اگر از طرف پدر باشد)
🅾 #حکمت165
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
💥لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ.
💥مرد را سرزنش و عیب نیست كه حقش را با تاخير بگیرد ،
💥 بلكه سرزنش و عیب آنجاست كه آنچه حقش نيست بگيرد.
🅾 #حکمت166
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥الاِْعْجَابُ يَمْنَعُ الاِزْدِيَادَ.
💥خودپسندی مانع فزونی است.
🅾 #حکمت167
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔷الاَْمْرُ قَرِيبٌ وَالاِْصْطِحَابُ قَلِيلٌ.
💠 آخرت نزديك، و ماندن در دنيا اندك است.
🅾 #حکمت168
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
May 11
15-Khotbeh3. j5.b3 (2).mp3
2.67M
🔷 #شرح_خطبه ٣
جلسه ٥_ بخش سوّم
🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است:
فرازى از خطبه٣٤
🌸 ايُّهَا النّاسُ، اِنَّ لى عَلَيْكُمْ حَقّاً، وَ لَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ. فَاَمّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ فَالنَّصيحَةُ لَكُمْ، وَتَوْفيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ، وَ تَعْليمُكُمْ كَيْلاتَجْهَلُوا، وَ تَأْديبُكُمْ كَيْماتَعْلَمُوا. وَ اَمّا حَقّى عَلَيْكُمْ فَالْوَفاءُ بِالْبَيْعَةِ، وَالنَّصيحَةُ فِى الْمَشْهَدِ وَالْمَغيبِ. وَالاِْجابَةُ حينَ اَدْعُوكُمْ وَ الطّاعَةُ حينَ آمُرُكُمْ.
اىمردم، مرا بر شما حقّى است، و شما را بر من حقّى. اما حق شما برمن اين است كه خير خواه شما باشم، و غنيمت شما را به نحو كامل به شما بپردازم، و شما را تعليم دهم تا جاهل نمانيد، و مؤدب به آداب نمايم تا بياموزيد. و اما حقى كه من بر شما دارم وفا به بيعتى است كه با من نمودهايد، و خير خواهى نسبت به من در حضور و غياب، و اجابت دعوتم بهوقتى كه شما را بخوانم، و اطاعت از من چون دستورى صادر كنم.
فرازى از خطبه ٣٧
🌸 الذَّليلُ عِنْدى عَزيزٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَالْقَوِىُّ عِنْدى ضَعيفٌ حَتّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ.
ضعيف در نزدم عزيز است تا حقّش را از ظالم بگيرم، و قوى نزدم ناتوان است تا حق مظلوم را از وى بستانم.
#شرح_خطبه
#خطبه3
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مادحِ نور
🔹 ابن ابی الحدید 24 فضیلت برای حضرت امیر ذكر می كند می گوید دیگران سعی می كردند علی بن ابیطالب را به عنوان اینكه او اهل فخر است و اهل كبریایی است متهم كنند؛ به عمر گفتند حالا كه فرمانده كل قوا شدی او را فرمانده لشكر كن، گفت علی «اَتْیهْ» است؛ اهل تیه و خودخواهی و اینهاست! این را #ابن_ابی_الحدید نقل می كند، بعد می فرماید كجا علی اهل خودخواهی است؟! از همه لطیف تر علی است، از همه متواضع تر علی است، از همه نرم تر علی است، از همه خلیق تر علی است، از همه فروتن تر علی است! 🔹 می گوید چیزهایی ذات مقدس رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) درباره علی گفته كه «لو رقی الی السماء وعرجَ فی الهواء و فخَرَ علی الملائكة و الانبیاء تعظّماً و تبحّجاً لم یكن ملوما»؛ فرمود این تعبیرات و چیزهایی كه پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) درباره علی گفته، اگر او بر همه انبیا و ملائكه فخر می كرد و به آسمان پرواز می كرد جا داشت؛ ولی او كه اهل این كارها نیست! «لم یكن ملوما». 🔹 گفت غیر از آن چیزهایی كه شیعه به آنها احتجاج می کنند من می خواهم حرف تازه بزنم؛ #ابن_ابی_الحدید می گوید جریان «غدیر» حق است، حدیث «منزلت» حق است، آن چیزهایی كه امامیه به آن احتجاج می كنند برای ولایت علی [حق است اما] من می خواهم چیزهای دیگر بگویم، آن وقت 24 فضیلت نقل می كند كه اینها را پیغمبر درباره علی گفته است. #علی_علیه_السلام #وفات_ابن_ابی_الحدید #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1381/11/25 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
سلام صبح زیبای آخرین روزهای پاییز بر شما پربرکت و پرروزی باد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز 🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان هر روز غزه"
اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح
👈 #حکمت169تا171
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
💠 بصیرت
💢قَدْ أَضَاءَ الصُّبْحُ لِذِي عَيْنَيْنِ.
💢صبحگاهان، برای آنكه دو چشم بينا دارد روشن است.
🅾 #حکمت169
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘گناه و توبه
💢َترْكُ الذَّنْبِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِ التَّوبةِ.
💠 ترك گناه آسانتر از درخواست توبه است.
🅾 #حکمت170
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
☘لقمه گلوگیر
💠 کمْ مِنْ أَكْلَة مَنَعَتْ أَكَلاَت.
💢 بسا لقمه ای گلوگیر كه از لقمه های فراوانی محروم می كند.
🅾 #حکمت171
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
1_688824544.mp3
5.03M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت31 / قسمت دوم
⭕️ بخش اول: صبر 2⃣
🔺ابعاد و ارکان تشکیل دهنده صبر/ انواع صبر در نهج البلاغه/ مصدایق صبر
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت31 2⃣
🔷 ابعاد و ارکان انواع و مصادیق صبر
🔻بحث ما به بهانه حکمت ۳۱ نهج البلاغه پیرامون صبر بود. در بخش قبل، ارزش اهمیت و جایگاه صبر را از نهج البلاغه را خواندیم. این جلسه پیرامون ابعاد و ارکان تشکیل دهنده صبر و در واقع ماهیت صبر از نهج البلاغه صحبت میکنیم.
🔵 ارکان صبر:
امیرالمؤمنین(علیه السلام) در حکمت ۳۱ چهار چیز را شعبه ها و ارکان صبر می دانند و می فرمایند صبر که خودش اولین رکن از ایمان است، چهار شعبه دارد: شوق و شفق، زهد و ترقّب. بعد خودشان توضیح می فرمایند و می فرمایند:
🔸 کسی که شوق بهشت داشته باشد از شهوات دست میکشد، یعنی در مقابل خواسته های نفسش صبر میکند.
🔸 کسی که ترس از جهنّم داشته باشد از محرمات اجتناب میکند. یعنی در مقابل کشش نفسش به سمت حرام صبر و استقامت به خرج میدهد.
🔸 کسی که زهد و بی رغبتی به دنیا داشته باشد ، مصیبتهای دنیا را کوچک می شمارد ، یعنی در مقابل جزع و فزع نفسش در برابر مصیبت ، صبر و استقامت میکند.
🔸 کسی که انتظار و توقع واقعی بودن مرگ را دارد و منتظر مرگ هست، در عمل صالح و کار خیر سبقت می گیرد، سرعت می گیرد. یعنی در مقابل سستی و تنبلی نفسش استقامت میکند.
پس این ابعاد و ارکان شعبه های صبر است.
🔵 انواع صبر:
اما در نهج البلاغه انواع صبر هم بیان شده است. مولا علی(علیه السلام) در یک دسته بندی کلی صبر را به دو قسمت می کنند:
🔸صبر کردن در مقابل آن چیزی که نفس انسان آن را نمی پسندد اما به صلاح انسان است.
🔸 صبر کردن در مقابل چیزی که نفس انسان آن را دوست دارد ولی به ضرر انسان است.
🔻لذا در حکمت ۵۵ میفرمایند: «الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَهُ وَ صَبْرٌ عَمَّا تُحِبُّ»؛ صبر دو نوع است،صبر کردن بر چیزی که بدت می آید ولی به خیر تو است و صبر کردن در مقابل چیزی که دوستش داری اما به ضرر تو است. هر کدام از این دو نوع صبر را هم دوباره مولا علی(علیه السلام) باز می کنند. اما قبل از آن، از مولا علی(علیه السلام) در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی(علیه السلام) این جمله را به یادگار داشته باشیم که حضرت فرمود: نفس خودت را عادت بده به تصبُّر و استقامت. بعد فرمود یکی از بهترین اخلاقها این است که انسان نفس خودش را عادت بدهد به اینکه در مقابل گناه صبر کند و بر طاعت الهی هم استقامت کند.
🔵 مصادیق انواع صبر:
🔻 انواع صبر: نوع اول صبر چه بود؟ نوع اول صبر، صبر کردن بر انجام کاری یا رفتار و خصلتی بود که نفس انسان از آن بدش می آید اما در واقع خیر و مصلحت انسان در آن است. اینها در کجاها هستند؟
1⃣ صبر در مصیبت
2⃣صبر در طاعت خداوند
3⃣صبر در دشمنی روزگار
4⃣ صبر در ابتلاء و بلاء
5⃣ حوائج مردم نسبت به مسؤولین
6⃣ استقامت در اجرای حق
7⃣ استقامت در مقابل حرام
8⃣ استقامت در برابر از دست دادن منافع دنیوی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم
*. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم
*. شرح حکمت شانزدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا بیست و پنجم
*. شرح حکمت بیست و ششم
*. شرح حکمت بیست و هفتم
در چهار بخش
*. شرح حکمت بیست و هشتم
در سه بخش
*. شرح حکمت بیست و نهم
*. شرح حکمت سی ام
*. شرح حکمت سی و یکم
بخش اول صبر در دوقسمت
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
#تا_مى_توانيد_عمل_کنيد!
#نهج_البلاغه
💥وَ أَنْتُمْ فِي دَارِ مُسْتَعْتَبٍ، عَلَى مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة.
🌎اكنون در سرايى هستيد كه در آن براى كسب رضاى خداوندى آسودگى و فرصت داريد. نامه ها گشوده است و قلمها جارى است و تنها دست و زبانها آزادند. توبه ی توبه كنندگان شنيده می شود و اعمال پرستندگان پذيرفته مى آيد.
✍از يک سو، وسايل سعادت فراهم; و از سوى ديگر، موانع راه قابل برطرف کردن است; اگر از اين فرصت ها استفاده نشود، به راستى جاى تأسّف است! به خصوص اينکه، هيچ تضمينى سپرده نشده که اين فرصت گرانبها تا کى پايدار مى ماند; ممکن است در يک لحظه کوتاه، همه چيز پايان گيرد; درهاى توبه بسته شود، پرونده هاى اعمال مختومه گردد، قلم ها از نوشتن حَسَنات باز ايستد، بدنها عليل و ناتوان به بستر بيمارى افتد، زبان ها از کار بيفتد و هيچ گونه راه بازگشتى وجود نداشته باشد!
📘#خطبه_94
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
خدای نزدیک و عاشقی که هم میبینم و هم نمیبینمش!
✍️ نزدیک به صد نفر نشسته بودند!
من در انتهاییترین نقطهی سالن نشسته بودم روی یک صندلی و بر اتاق اشراف داشتم.
• احساس کردم پدرم نه در نقطهای که نشسته راحت است و نه روی آن صندلی!
با اینکه او هیچوقت حتی در چهره نیز از شرایط رنجدهنده ابراز ناراحتی نمیکند، اما من این سختی را با سلول به سلول بدنم حس میکردم.
• پسر بزرگم را صدا کردم، همان صندلی را که روی آن نشسته بودم دادم دستش و یک نقطه در سالن را نشانش دادم و خواهش کردم که بابا را به همان نقطه روی همین صندلی منتقل کند.
انجام داد و من آرام گرفتم.
• صبحِ دو روز بعد داشتیم باهم درمورد آن روز صحبت میکردیم.
یکدفعه گفت : راستی مامان، وقتی آن روز صندلی را برای باباجان میگذاشتم درک کردم دقیقاً تمام نیازِ آن لحظهاش همین تغییر مکان بود، با خودم فکر کردم که فقط یک آدم عاشق میتواند بدون حرف زدن، حتی بدون نگاه، نیاز کسی را تشخیص دهد. فقط کسی که آنقدر نزدیک شده که در این وجود حل شده باشد.
• او گفت و من اشکهایم چکید!
با خیسی هر اشکی که روی گونههایم میغلتید و من حسش میکردم، به این فکر میکردم که عشق اگر این است، پس آنچه تو به پایمان ریختهای اسمش چیست؟
همینکه برای کنترل و تعادل احساس همین لحظهی من، ساختار دقیقی به نام اشک در وجودم طراحی کردی، چقدر عشق پشت همین یک نعمت پنهان است؟
اینکه تا در درونم به طلبی صادق میرسم، یقین دارم که طلب مرا قبل از آنکه ایجاد شود پاسخ گفتهای و امروز وقتش هست، ضریبِ عشقش چند است؟
ما نبودیم و تقاضامان نبود،
لطف تو، ناگفتهی ما میشنود...
✘ عاشق فقط تو ... ما ادای عاشقها را درمیآوریم.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مراحل صعود
🔹 ﴿سابِقُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ﴾؛ #سبقت_بگیرید، بكوشید قبل از دیگران به بهشت بروید، بكوشید كه این گوی سبقت را شما ببرید. 🔹 سبقت بعد از سرعت است و سرعت بعد از حركت است و حركت بعد از معرفت است. اوّل انسان باید بداند كه در چه مقطع است، بعد از فهمیدن و #معرفت، راه را طی كند، بعد از شروع به حركت و #هجرت از مبدأ، بكوشد كه این راه را به #سرعت بپیماید، آن گاه بعد از سرعت، بكوشد که از دیگران #سبقت بگیرد و بعد از اینكه سبقت گرفت، دیگران را هم دریابد و به #مقام_امامت برسد. 🔹 اینها مراحل پنج گانهای است كه قرآن کریم، قدم به قدم، انسان را به این مراحل آَشنا می كند و امر می كند. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فضای مجازی، فضایی حقیقی است نه مجازی / کاری انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید / ابتکار و بهره برداری از صنایع و نوآوری ها، پیشرفت و آبروی کشور را در پی خواهد داشت
🔹
آیت الله العظمی جوادی در دیدار با رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن تقدیر از خدمات صورت گرفته و آرزوی توفیق در خدمت برتر و بهتر، بیان داشتند: در همان اوائل که فضای مجازی مطرح شد، ما گفتیم که این فضا، #فضای_حقیقی است و نه فضای مجازی! در فضایی که اندیشه ردّ و بدل میشود، در فضایی که شما می توانید خواسته های خود را مطرح کنید و خواسته های دیگران را پاسخ دهید، این فضا، فضای حقیقی است.
🔹 دین به ما می گوید هر کاری که انجام می دهید، این گونه حساب کنید که این کار #در_معرض_دید میلیارد ها انسان است، کاری انجام دهید و به گونه ای انجام دهید که اگر دیگری بفهمد، خجل نشوید! اگر کار و عملی، زیر میزی و رو میزی است که اگر مردم بفهمند، خجل می شوید، نباید آن کار را انجام دهید!
🔹 اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، این #بهترین_درس_اخلاق است، اخلاق گفتنی نیست، اخلاق به سخنرانی و موعظه نیست، اخلاق، خلقت اوصاف است، انسان باید #ساختار_درونی خود را به گونه ای درست کند که نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
🔹 اصل دوم این است که بدانیم «وزر» یعنی سنگینی و «وزیر» یعنی کسی که بار سنگین مملکت را بر می دارد؛ باید کاری انجام داد که باری از دوش خود و دیگران برداشته شود و نگذاشت که مردم زیر بار مشکلات، خم شوند، لذا انبیای الهی از خداوند، «وزیر» طلب می کردند، حضرت موسی می فرماید خدایا ﴿وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي * هَارُونَ أَخِي * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي﴾، یعنی وزیری برای من انتخاب کن که پشتیبان من باشد که هم بار من را سبک کند و هم بار مملکت را! کسی که نداند یا نتواند بار ممللکت را بردارد، «وزیر» نیست خودش «وزر» است!
کار و فعالیت شما هم باید وزیرگونه باشد و باری از روی دوش مردم بردارد، اینکه هم #فضای_مجازی بسته شود و هم #فیلتر_شکن فروخته شود، این با اخلاق سازگار نیست.
🔹 ایرانی ها بزرگ اند و بزرگ زاده، ایران هم تاریخ دارد و هم جغرافیا، در هر کجای ایران قدم بگذارید، آثار باستانی فراوانی وجود دارد؛ اسلام هم که آمد، بزرگ بودیم، بزرگوارتر شدیم، لذا همهی تلاش باید این باشد که #سطح_زندگی_مردم، در شأن آنها باشد.
🔹 حدیث شریفی که می فرماید: «الإسلامُ یَعْلوا و لایُعْلی عَلَیه» نمی خواهد خبر بدهد که اسلام بالا می برد، بلکه می خواهد بگوید به گونه ای مسلمان باش که مردم از اسلام شما بهره ببرند و بالا روند؛ لذا ما باید هم ابتکار و #نوآوری داشته باشیم وهم در #بهره_برداری از این صنایع و نوآوری ها، کاری کنیم که دیگران غبطه بخورند و #آبروی_کشور با همین پیشرفت ها، ثابت می شود.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دبیر شورایعالی فضای مجازی با حضرت استاد
تاریخ: 1402/09/28
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7