eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 توصیه رهبر انقلاب به متصدیان امور جوانان و نوجوانان در پیام به اجلاس نماز: ✏️ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به سی‌امین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✍ متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: ✏️ بسم الله الرّحمن الرّحیم والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه. ✏️ خدای متعال را بر ادامه‌ی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشن‌بین که پایه‌گذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم. ✏️ نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعه‌ی مسلمان دانست. این فریضه‌ی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش می‌آفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. اینکه قبول همه‌ی عبادتها و خدمتهای خدائی به قبول نماز وابسته شده، و اینکه امر به نماز و ایستادگی بر آن از پیامبر مطالبه شده، و اینکه نماز نخستین الزام در حاکمیت صالحان دانسته شده، و اینکه اقامه‌ی آن و تاکید بر آن بیش از هر واجب دیگر در قرآن تکرار شده، همه دلیل بر جایگاه بی‌مثال این فریضه‌ی الهی است. ✏️ ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایسته‌ی آن است. متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان، از خانواده، تا مدرسه، و تا دانشگاه، و تا محیط‌های ورزشی، و تا عالمان دینی در مدارس و دانشگاهها، و تا مجموعه‌های بسیجی در مساجد، و تا همه‌ی واحدهای بسیج، و تا مجموعه‌های جهاد سازندگی و گروههای جهادی و نظائر اینها، باید خود را مخاطب: اقیموا الصلاة بدانند؛ راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنند. به نماز، به مسجد، به حضور قلب، به توجه به معانی نماز، به دانستن احکام نماز، جاذبه ببخشند، و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند. ✏️ از خداوند متعال توفیقات همگان را خواستارم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۲/۱۰/۱۵
💠 مرز تعذیب و عذاب
 
🔹 می ‌فرمایند اگر ما كسانی را به هلاكت محكوم كردیم، عادلانه است ظالمانه نیست و بعد از  است. صِرف فرستادن كافی نیست؛ تا حرف ما به گوش مردم نرسد و به جان آنها فرو نرود كه آ‌نها خوب درك بكنند، ما كسی را عذاب نمی ‌كنیم. 

🔹 اگر كسی كافرِ مستضعف باشد یا كسی نشنیده باشد یا شنیده و نفهمیده باشد, حجّت الهی بر او بالغ نیست، ﴿لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَینَةٍ﴾ نیست. بعد از اینكه انبیا و اولیا و معصومین را فرستادیم و بعد از اینكه اینها علما را از طرف خودشان فرستادند و حرف دین به مردم رسید، از آن به بعد اگر مردم به سوء اختیار خود این حرف ها را رد كردند، جا برای تنبیه است. 
فرمود این اصل كلی است كه ﴿وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْیةٍ إِلَّا لَهَا مُنذِرُونَ﴾.

🔹 انذار هم بالأخره یا توسط خود 
 (علیه الصلاة و علیه السلام) است 
یا توسط  است 
یا  كه از طرف اینها می‌ روند، چون برای هر منطقه, برای هر شهر و روستا, برای هر خانه و اهل خانه که یك پیغمبر و یك امام معصوم (علیهم السلام) نیست! 
اینكه در سوره مباركه «توبه» فرمود: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِینذِرُوا﴾، این ﴿لِینذِرُوا﴾، یكی از مصادیق مُنذرون خواهد بود. 

🔹 همان كاری كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌كند که ﴿قُمْ فَأَنذِرْ﴾، عالمان دین هم از طرف آن حضرت با حفظ مراحل علم و عدلشان می‌ كنند. اگر از طرف عالمان دین, مطلبی به كسی رسید و حجّت الهی بالغ شد و آن شخص به سوء اختیار خود نپذیرفت، می‌ شود: ﴿لِیهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَینَةٍ﴾. 
فرمود ما هیچ طایفه ‌ای را هیچ ملّتی را هیچ شهر و روستایی را هلاك نمی ‌كنیم، مگر اینكه  به حدّ نصاب برسد. 



📚 سوره مبارکه شعراء 
 تاریخ: 1391/02/09
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان حادثه تروریستی" 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘نرمخویی 💢مَنْ لاَنَ عُودُهُ كَثُفَتْ أَغْصَانُهُ. 💢كسی كه درخت شخصيت او نرم و بی عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾💦🌾💦🌾💦 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘اختلاف 💢الْخِلاَفُ يَهْدِمُ الرَّأْيَ. 💠 اختلاف نابودكننده انديشه است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘شکر 💢منْ نَالَ اسْتَطَالَ. 💠كسی كه به نوایی رسيد(و شکر نکرد) تجاوزكار شد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🌿🌾🌿🌾🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Kashani-14020914-KhatareGheflat-06-Hkashani_Com.mp3
44.91M
📋 خطرِ غفلت؛ جلسه ششم 🎙 حامد کاشانی 📆 سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ 🔸 در این جلسه به مناسبت به بحث مراء و جدال، بعنوان یکی از خطرات غفلت، و همچنین بحث اخیر درباره حجاب و ولایت، پرداخته شده است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
سلام صبح زیبای زمستونیتون به خیر و سلامتی برای ظهور دعا کنید☘ خدا کند باران و برف ببارد. خدایا دریغ نکن http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 راه علاج
 
🔹 بر فرض با فشار، انسان، روسری را قدری جلو بیاورد، این، آن فساد را جلوگیری نمی ‌کند؛ 
▫️ این «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی» است که جلوگیری می ‌کند
▫️ این «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَد أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ»  است که جلوگیری می ‌کند. 
چرا همسر نمی ‌گیرید؟! چرا طلاق می ‌دهید؟! نگفتند شما به بیگانه نگاه نکنید؟! 

🔹 این بیان نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) است که ما می ‌گوییم: «کَلامُکُم نُورٌ»! فرمود اگر یک وقت دیدید نامحرمی از کنار شما رد شد، حواس شما جمع باشد، این چیز دیگر نیست، این همان است که شما در خانه دارید، دنبال چه می ‌گردید؟! 

🔹 ما اگر این حرف‌ ها را گوش ندهیم، خطر آمده است! خب از این بیشتر؟! این شیوع ، این افسردگی طرفین، پژمردگی طرفین، اینها خطر نیست؟! اگر مواعظ الهی در اینها اثر نکند، خودشان باید خطر را ـ خدای ناکرده ـ تحمل کنند! 
با بگیر و ببند و امثال اینها ممکن است ظاهر حفظ شود. اینها درد را فرمودند، دوا را فرمودند. 





📚 درس خارج فقه نکاح 
 تاریخ: 1396/09/04
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان حادثه تروریستی" 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ شخصیت شناسی 💢فِي تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ، عُلِم جَوَاهِرِ الرِّجَالِ. 💠 در دگرگونی روزگار گوهر شخصيت مردان شناخته می شود. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🌿🌾🌿🌾🌿
🌾💦🌾💦🌾💦 💞 بسم الله الرحمن الرحیم ☘حسد 💢حَسَدُ الصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ. 💠 حسادت بر دوست، از آفات دوستی است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم قربانگاه عقل 💢أَكْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. 💢قربانگاه انديشه ها، زير برق طمع هاست. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۳۱- ارکان کفر.mp3
6.12M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / قسمت نهم ⭕️ بخش پنجم: ارکان کفر 🎙حجت الاسلام
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 شرح (9) 🔷 ارکان کفر 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در ادامه حکمت ۳۱ نهج البلاغه برای کفر چهار ستون معرفی می فرمایند، که عبارتند از: 1⃣ تعمّق 2⃣ تنازع 3⃣ زَیْغ (یعنی بازگشت قلب بعد از هدایت به ظلالت) 4⃣ شقاق( یعنی دشمنی و اختلاف کردن) 🔻درباره "تعمّق" یک نکته قابل توجّه است و آن اینکه همین مکتب نورانی اسلام که اصرار بر تفکّر دارد، به ما هشدار می دهد در اموری که با فکر نمی شود به آن قانون رسید، تعمق نکنید؛ مثل تفکّر در ذات خدا و... لذا این نوع تعمّق را پایه اول سقوط انسان در کفر معرفی می کنند. مولا علی(علیه السلام) در نهج البلاغه شریف می فرمایند: اگر خداوند متعال ما را "راسِخونَ فِی العِلم" معرفی کرده، به خاطر این است که ما در آنچه که تکلیف نداشته ایم که بحث و جستجو از عمقش بکنیم، ترک تعمّق کرده ایم. 🔻 مسأله دوم "تنازع" است؛ یعنی با همدیگر جدل و جدال کردن. اوّلین کسی که در نهج البلاغه به عنوان جدل کننده و نزاع کننده معرفی شده است، ابلیس است. حضرت در خطبه ۱۹۲ می فرمایند: «نَازَعَ اللَّهَ رِدَاءَ الْجَبْرِيَّةِ» ؛ ابلیس در ردای جَبریّت که مخصوص خداوند متعال است، با خدا نزاع کرد. همچنین در خطبه ۱۹۲ ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: عزّت و کبریا مخصوص خداست و خداوند هر کسی از بندگانش را که در این لباس عزّت و کبریا با خدا منازعه کند، لعنت کرده است. یکی از دلایلی که باعث شد مسلمانان بعد از پیغمبر عزیز، قاطبه شان ( عمومشان ) به جز سه چهار نفر، به ارتداد معنوی دچار بشوند، تنازع با اهل بیت بر سر مسأله جانشینی پیامبر بود، که مولا علی(علیه السلام) در نامه ۶۲ به این نکته اشاره کرده و فرمود: «فَلَمَّا مَضَى رَسولُ اللّه (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تَنَازَعَ الْمُسْلِمُونَ الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِهِ» ؛ بعد از اینکه پیامبر عظیم الشأن اسلام از دنیا رفت، مسلمانان در مسأله ولایت امر با هم نزاع کردند. می دانید که به واسطه همین نزاع بود که حضرت فرمودند: « إرتَدَّ النّاسُ بَعدَ النَّبیِّ إلّا أربَع أوْ ثَلاث» ؛ بعد از پیامبر همه مردم مُرتد شدند، جز سه نفر یا چهار نفر، یعنی به کفر معنوی مبتلا شدند ولو اینکه رو به قبله نماز می خواندند، چون اصل اسلام را که ولایت است منحرف کردند و از اصل اسلام رویگردان شدند. 🔻 مسأله سوّم، مسأله "زیغ" است. "زیغ" که در بعضی دعاهای قنوت هم می خوانیم: « رَبَّنا لا تُزِغْ قُلوبَنا» ، این است که انسان یک بار هدایت شده باشد، دوباره قلبش بعد از هدایت به ضلالت و گمراهی برگردد. حضرت علی(علیه السلام) معتقدند یکی از چیزهایی که باعث می شود انسان به کفر مبتلا بشود، این بلای "زیغ" است. در خطبه ۱۵۱ می فرمایند: « فَتَزِيغُ قُلُوبٌ بَعْدَ اسْتِقَامَةٍ» ؛ بعضی از قلبها بعد از اینکه در مسیر مستقیم حق قرار داشتند، از حق برگشتند و به ضلالت مبتلا شدند. به هر حال سوّمین رکن از ارکان کفر "زَیغ" است. 🔻 آخری هم "شقاق" و "اختلاف" است، که توضیحش مشخص است.
🔰 با این مقدمات، این بخش از حکمت ۳۱ را با هم می خوانیم : كفر بر چهار ستون پايدار است: 🔸 كنجكاوی دروغين 🔸 ستيزه جويی و جَدَل 🔸 انحراف از حق 🔸 دشمنی كردن پس آن كس كه دنبال توهّم و كنجكاوی دروغين برود، به حق نمی رسد و آن كس كه به ستيزه جويی و نزاع بپردازد، از ديدن حق نابينا شود و كسی كه از راه حق منحرف شود، نيكويی را زشت و زشتی را نيكويی می پندارد و سرمست گمراهی ها میگردد و آن كس كه دشمنی ورزد، پيمودن راه حق برای او دشوار و كارش سخت و نجات او از مشكلات دشوار خواهد شد ». http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا