✴️شرح مختصر:
💥ضرورت رسیدگى به نیازمندان و امور مربوط به حج
🅾گرچه مخاطب در این نامه «قثم بن عباس» فرماندار مکه است. ولى دستورات جامعى در آن داده شده که قسمت عمده آن شامل حال همه مدیران در سطوح مختلف اجتماعى مى شود و سزاوار است همه گوش جان به آن بسپارند و آنها را به کار بندند.
در بخش اوّل این نامه چند دستور مهم به قثم داده شده است👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#شرح_نامه_67
💥حج را بپادار
🅾أَمَّا بَعْدُ، فَأَقِمْ لِلنَّاسِ الْحَجَّ، وَذَکِّرْهُمْ بِأَیّامِ اللهِ، وَاجْلِسْ لَهُمُ الْعَصْرَیْنِ... وَانْظُرْ إِلَى مَا اجْتَمَعَ عِنْدَکَ مِنْ مَالِ اللهِ فَاصْرِفْهُ إِلَى مَنْ قِبَلَکَ مِنْ ذَوِی الْعِیَالِ وَالْمَجَاعَةِ...
🅾 اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
✅مراسم حج (و زيارت خانه خدا را به نحو احسن) براى مردم برپا دار.
✅ايام الله و روزهاى الهى را به آنها يادآور شو.
✅صبح و عصر براى رسيدگى به امور مردم جلوس کن، حکم الهى را براى کسانى که پرسش دينى دارند بيان کن،
✅جاهلان را تعليم ده و با دانشمندان مذاکره نما
✅ و نبايد در ميان تو و مردم واسطه و سفيرى جز زبانت و حاجب و دربانى جز چهره ات باشد.
✅ افرادى را که به تو حاجت دارند از ملاقات با خويش محروم مساز، چرا که اگر آنها در ابتدا از در خانه ات رانده شوند بعداً براى حل مشکلاتشان تو را نخواهند ستود.
#نامه67
#منشور_اخلاقی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه دستورات امام👇👇
💥به نيازمندان کمک کن
🅾وَانْظُرْ إِلَى مَا اجْتَمَعَ عِنْدَکَ مِنْ مَالِ اللهِ فَاصْرِفْهُ إِلَى مَنْ قِبَلَکَ مِنْ ذَوِی الْعِیَالِ وَالْمَجَاعَةِ، مُصِیباً بِهِ مَوَاضِعَ الْفَاقَةِ وَالْخَلاَّتِ، وَمَا فَضَلَ عَنْ ذَلِکَ فَاحْمِلْهُ إِلَیْنَا لِنَقْسِمَهُ فِیمَنْ قِبَلَنَا.
✅و درباره اموالى که نزد تو از مال الله جمع شده دقت کن و آن را به مصرف عيالمندان و گرسنگانى که نزد تو هستند برسان آن گونه که دقيقاً به دست فقرا و نيامندان برسد
✅و ما زاد آن را نزد ما بفرست تا ميان نيازمندانى که در اينجا هستند تقسيم کنيم.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه67
#منشور_اخلاقی_زمامداران
💥نحوه برخورد بازائران بیت الله
🅾وَمُرْ أَهْلَ مَکَّةَ أَلاَّ یَأْخُذُوا مِنْ سَاکِن أَجْراً، فَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: (سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَالْبادِ) فَالْعَاکِفُ: الْمُقِیمُ بِهِ، وَالْبَادِی: الَّذِی یَحُجُّ إِلَیْهِ مِنْ غَیْرِ أَهْلِهِ. وَفَّقَنَا اللهُ وَإِیَّاکُمْ لِمَحَابِّهِ، وَالسَّلاَمُ.
🅾به مردم مکه دستور ده تا از کسانى که در اين شهر مسکن مى گزينند اجاره بها نگيرند،
👈 زيرا خداوند سبحان مى فرمايد: «و در اين سرزمين «عاکف» و «بادى» يکسانند; منظور از «عاکف» کسى است که در آن سرزمين اقامت دارد و منظور از «بادى» کسى است که از غير اهل مکه براى حج به مکه مى آيد.
🅾 خداوند ما و شما را توفيق انجام اعمالى دهد که موجب رضا و محبّت اوست
والسلام.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه67
#منشور_اخلاقی_زمامداران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیشب عرفات
نیمه شب تو صحرای عرفات چه خبره😭
اشک ها اشک شوق
ولی حسرت دیدار یار داره آتیش میزنه قلب آدمووو
تا حالا تا این اندازه دلم برای امام زمانم تنگ نشده بود...😥😭😭
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۴.mp3
2.55M
🌹 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 4⃣
⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
حکمت42
🌹 شرح #حکمت42 (4)
🔹 بیماری و پاک شدن گناهان
🔻مصداق دوم شِکوه به کارگزاران حکومت اسلامی است. در نامه ۵۳ مولا علی (علیه السلام) به مالک اشتر نوشتند: « اگر اهل مالیات_مالیات دهندگان_به تو شِکوه کردند از سنگینی مالیات یا از مشکلی که برایشان پیش آمده نمی توانند مالیات بدهند یا قطع شدن آب و غیره، از آنها بار مالیات را سبک کن، به اندازه ای که امورشان اصلاح بشود.
نکته آخر در مصادیق شِکوه این که مولا علی (علیه السلام) در بند نهم از نامه ۵۳ به صورت یک قاعده کلی می فرمایند: « وقت بگذار شکایت هایِ مردم را خودت بشنو، بعد آنجا می فرمایند: « به خاطر اینکه شکایت های مردم از مشکلات نزد حاکمان اکثرا بی هزینه است. اینطور نیست که اگر بنشینی این شکایت ها را گوش بدهی، هزینهٔ سنگینی به حکومت تحمیل میشود و تو نمی توانی بدهی.»
🔸۳. شکایت به نا اهل 🔻
امّا موضع سوم دربارهٔ شِکوه، شکایت به نااهل است؛ که چند نکته دارد:
اولا حضرت به طور کلی از شِکوه به غیر اهل بیت (علیهم السلام) نهی کردند که در واقع شِکوه به طاغوت است.
🔻در خطبه ۱۰۵ بندِ سوم میفرمایند:
«...فاللهَ اللهَ أن تَشکُوا إلی مَن یُشکِی شَجوَکُم و لا یَنقُضُ بِرَأیِه ما قَد أبرَمَ لَکُم»؛ «خدارا خدارا از اینکه بخواهید شکایتتان را نزد کسی ببرید که نمی تواند مشکل شما را حل کند و با نظرش آنچه که برای شما و به نفع شما قطعی هم شده بوده را نقض کند. »
نکته بعدی در شکایت به نا اهل، شکوه به کافر است. در حکمت ۴۲۷ می فرمایند: « کسی که شکایت بکند از حاجات خودش نزد کافر،گویا پیش کافر از دست خدا شکایت کرده است. »
و سوم شِکوه از مصیبت مقدّر است.
به صورت کلی شکایت از دست خدا تلقّی میشود که در حکمت ۲۲۸ می فرمایند که « وَ مَنْ أَصْبَحَ يَشْكُو مُصِيبَةً نَزَلَتْ بِهِ» ؛ «کسی که از مصیبت مقدّری که بر سرش آمده شکوه بکند، «فَقَدْ أَصْبَحَ يَشْكُو رَبَّهُ» در واقع از پروردگارش شکایت کرده است.»
#حکمت42
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🔵 شرایط تحقق اوامر الهی
💠 فرمان خدا را برپا ندارد جز آن كس كه در اجرای حق مدارا نكند، سازشكار نباشد و پيرو آرزوها نگردد.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۱۰
#انتخاب_ولایتمدار
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هفتم
شرح حکمت سی و هشتم
قسمت اول و دوم
قسمت سوم و چهارم
قسمت پنجم و ششم
قسمت هفتم و هشتم
قسمت نهم و دهم
قسمت یازدهم و دوازدهم
قسمت سیزدهم و چهاردهم
شرح حکمت سی و نهم
شرح حکمت چهل و چهل و یکم
حکمت چهل و دوم
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
💠 معیار دین داری
▫️ یکی از بارزترین و برجسته ترین مشخصه های ایمان تولّی و تبرّی است که حتی در نباتات و حیوانات به صورت جذب و دفع وجود دارد و در انسان ها به صورت حبّ و بغض یا نفرت و ارادت جلوه می کند... در روایات نیز حبّ و بغض #معیار_دین_داری شمرده شده است.
از حضرت امام باقر (علیه السلام) رسیده است: آیا دین داری چیزی جز محبت و دوستی اولیای خدا و بغض و دشمنی دشمنان الهی است؟؛ «هَلِ الدّینُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ».
▫️ ابوحمزه ثمالی از امام باقر (علیه السلام) پرسید: #حقیقت_ایمان چگونه تکمیل می شود؟
امام باقر (علیه السلام) فرمود: با دوستی دوستان خدا، دشمنی دشمنان او و همراهی با صادقان ... «قال علیه السلام: تُوَالِی أَوْلِیَاءَ اللَّهِ وَ تُعَادِی أَعْدَاءَ اللَّهِ وَ تَکُونُ مَعَ الصَّادِقِینَ کَمَا أَمَرَکَ اللَّهُ».
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#در_محضر_استاد
📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص59.
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 هنگامه نیایش
🔹 دعا که در تعبیرات دینی درباره آن آمده است: «مُخُّ الْعِبَادَةِ»، جمع بین فهمیدن و ناله زدن است. در هر زمان و در هر زمین، این ممکن است؛ اما #روز_عرفه اصلاً ویژه این کار است #روز_دعا_و_ناله است. 🔹 دو دعای «عرفه» خیلی معروف است: یکی دعای عرفه #امام_سجاد_سلام_الله_علیه است؛ یکی دعای نورانی #سیدالشهداء است که عصر روز نهم ذی حجّه، حسین بن علی آن دعا را خواند؛ در حالی که تمام چشمان حضرت پر از اشک بود آن دعا را خواند. 🔹 در دعای نورانی امام سجاد که در روز عرفه خواندند، همان تعبیری که درباره ماه مبارک رمضان هست آمده است. در ماه مبارک رمضان ما چه میگوییم؟ میگوییم: «هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُور»؛ در دعای نورانی امام سجاد در روز عرفه آمده است که این روز که «شَرَّفْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ». روز عرفه شبیه ماه مبارک رمضان است؛ #زمان_دعا است. 🔹 روز عرفه چنین فرصت زرّینی است. ما هستیم و #ابدیت در پیش! این چنین نیست که حساب یک سال و دو سال و صد سال و امثال آن باشد؛ ابدیت خود را باید در همین ایام تأمین بکنیم و بهترین زمان، #روز_عرفه است. کسی حق بر گردن ما دارد ادا کنیم، ما حقی بر گردن کسی داریم او را آزاد کنیم؛ ناله بزنیم! #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/06/09 https://eitaa.com/quraanalkarim
🪷 بِسْــمِ اللهِ الرَّحْــمٰنِ الرَّحیـــمْ 🪷
اللَّهُ أَكْبَرُ | اللَّهُ أَكْبَرُ | لا إِلَهَ إِلا الله |
وَ اللَّهُ أَكْبَرُ | اللَّهُ أَكْبَرُ |
وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ | اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا هَدَانَا |
اللَّهُ أَكْبَرُ عَلَى مَا رَزَقَنَا مِنْ بَهِيمَةِ الْأَنْعَامِ |
وَ الْحَمْدُ لِله عَلَى مَا أَبْلانَا.
عید باشکوه قربان ؛
بر اهالی دیار عشق مبارک❣
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه66
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾نامه دوم به ابن عباس(به عنوان فرماندار بصره)
🍃نامه 66 از نامه هاى امام(علیه السلام) است که به عبد الله بن عباس نگاشته و این نامه قبلا به صورت دیگرى (نامه ۲۲) آمده است.
♻️ چه چیز باید مورد علاقه تو باشد؟
✴️ای ابن عباس شادیت برای حق باشد
🅾أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الْمَرْءَ لَیَفْرَحُ بِالشَّیْءِ الَّذِی لَمْ یَکُنْ لِیَفُوتَهُ، وَیَحْزَنُ عَلَى الشَّیْءِ الَّذِی لَمْ یَکُنْ لِیُصِیبَهُ، فَلاَ یَکُنْ أَفْضَلَ مَا نِلْتَ فِی نَفْسِکَ مِنْ دُنْیَاکَ بُلُوغُ لَذَّة أَوْ شِفَاءُ غَیْظ، وَلَکِنْ إِطْفَاءُ بَاطِل أَوْ إِحْیَاءُ حَقّ
✴️اما بعد (از حمد و ثناى الهى)
🅾(بسيار مى شود که) انسان از يافتن چيزى خشنود مى گردد که هرگز از دست او نمى رفت
🅾(و به عکس) از فوت چيزى اندوهناک مى گردد که هرگز نصيب او نمى شد،
🅾👈 بنابراين نبايد بهترين و برترين چيز نزد تو رسيدن به لذات دنيا يا فرو نشاندن خشم (از طريق انتقام از دشمن) باشد،
🅾👈 بلکه خاموش کردن آتش باطل و يا زنده کردن حق بايد مورد علاقه تو باشد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾وَلْیَکُنْ سُرُورُکَ بِمَا قَدَّمْتَ، وَأَسَفُکَ عَلَى مَا خَلَّفْتَ، وَهَمُّکَ فِیمَا بَعْدَ الْمَوْتِ.
🅾آنچه بايد مايه سرور و خوشحالى تو گردد چيزى است که از پيش (براى روز قيامت) فرستاده اى
🅾 و آنچه بايد مايه تأسف تو گردد چيزى است که به جاى مى گذارى (و مى روى و از آن براى ذخيره يوم المعاد استفاده نمى کنى و در يک کلام)
🅾 تمام همّ تو بايد متوجه جهان پس از مرگ باشد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه66
#منشور_اخلاقی
فراز دوم نامه به ابن عباس (فرماندار بصره)
⭕️مردم را به یک چشم بنگر
💠سَعِ النَّاسَ بِوَجْهِکَ وَمَجْلِسِکَ وَحُکْمِکَ، وَإِیَّاکَ وَالْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَیْرَةٌ مِنَ الشَّیْطَانِ. وَاعْلَمْ أَنَّ مَا قَرَّبَکَ مِنَ اللهِ یُبَاعِدُکَ مِنَ النَّارِ، وَمَا بَاعَدَکَ مِنَ اللهِ یُقَرِّبُکَ مِنَ النَّارِ.
💠با چهره اى باز با مردم روبه رو شو،
✅و مجلست را براى خاص و عام گشاده دار
💠و در حکم و داورى همه را يکسان بنگر.
💠از خشم و غضب (به شدت) برحذر باش، چرا که يکى از سبک مغزى هاى شيطانى است
💠👈و بدان آنچه تو را به خدا نزديک مى سازد از آتش جهنم دور مى کند
💠👈و آنچه تو را از خدا دور مى سازد به آتش دوزخ نزديک مى سازد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نامه66
#منشور_اخلاقی_زمامداران
💢شرح مختصر نامه 66
🅾به یقین توجّه به دو نکته ذکر شده در نامه انسان را از دلبستگى هاى فوق العاده مادى رها مى سازد، زیرا نسبت به تمام نعمت هاى مادى که در اختیار اوست یا آنچه از دست او رفته همین احتمال هست، همان چیزى که در قرآن مجید آمده است: «(لِکَیْلاَ تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلاَ تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ)
امام(علیه السلام) مواهب مادى را در این عبارت در دو چیز خلاصه کرده یکى رسیدن به لذات دنیوى; لذت مال و فرزند و همسر و سفره هاى رنگین و مانند آن از امورى که همه در گذر است و دائماً متزلزل و دیگر انتقام گرفتن از مخالفان و دشمنان که ظاهرا مایه آرامش او مى شود در حالى که اگر بر نفس خویش مسلّط باشد آرامشى که در سایه عفو و گذشت حاصل مى گردد به مراتب از آرامش حاصله از انتقام، برتر است و در مقابل، دو چیز را از مهمترین اعمال صالح و ذخایر یوم المعاد مى شمرد: فرونشاندن آتش باطل و احیاى حق، و از آنجا که حق و باطل مفهوم بسیار وسیع و گسترده اى دارد، بیشتر مسائل اجتماعى و فردى را شامل مى شود.
#نامه66
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹شهدای حجّ و حیا
#منا #حج
#عیدقربان
استاد امینی خواه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13970923-59-Ahamiyate Beraat-Thaqalain_ir.mp3
20.43M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_پنجاه_و_نهم
🔖 اهمیت برائت
استاد حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۲ قسمت ۵.mp3
1.95M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت42 5⃣
⭕️ بیماری و پاک شدن گناهان
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت42 (5)
🔹 بیماری و پاک شدن گناهان
🔻اما قسمت پایانی مسأله شکوه و شکوا و شکایت، در حکمت۴۲ از نهج البلاغه، اقسام شکوه هاست.
میشود بر اساس بیانات مولا علی (علیه السلام)، شکوه و شکایت در نهج البلاغه را به سه دسته :
▫️۱. شکوه بد ،
▫️۲.شکوه خوب و
▫️۳.شکوه عالی تقسیم کرد.
🔵 در مورد شکوهٔ بد سه چیز قابل بیان است:
1⃣ شِکوه از مصیبت مقدر که حکمت ۲۲۸ است و قبلاً خواندیم.
2⃣ شکایت کردن از مشکلات و حاجات به کافر که در واقع در حکم شکایت کردن از خدا به کافر است و خیلی بد است.
3⃣ شکوه هایِ بی ربط معاویه در ماجرای قتل عثمان است که در بند سوم نامه ۲۸ حضرت آورده اند.
🔻در بند سوم نامه ۲۸ خطاب به معاویه می نویسند :« خیال کردی که من به همه خلفای قبل از خودم حسادت ورزیدم و علیه همهشان طغیان کردم؟ بر فرض هم اگر چنین بود بر تو جنایت نکردم که بخواهم از تو عذرخواهی کنم...»
بعد حضرت استشهاد می کنند به یک مصرع از شعر که :« و تِلکَ شَکاه ظاهر عنکَ َعارَها» و این شکایت هایی است که اصلا ننگ و عارش به تو ربطی ندارد .
🔵 شکایت دسته دوم شکوه خوب است که در حکمت ۴۲۷ عرض شد، شکایت به مؤمن که در واقع در حکم شکایت از مشکلات به خداست .
🔵 و شکایت عالی در حکمت ۲۸۹ است؛
انسان های درجه یک بعد از اینکه مشکلشان حل می شود ، دردشان درمان می شود ، بیماریشان رفع می شود شکوه می کنند؛ در واقع این شکوه نوعی شکر گذاری است که خدا را شکر من سه ماه پیش یک بیماری گرفتم که خیلی درد داشت و خیلی خطرناک بود! الحمدلله خوب شدم .
🔻در حکمت ۲۸۹، حضرت علی (علیه السلام) درباره برادر خدایی که قبل ها داشته یکی از ویژگی های مثبت آن را اینطور بیان می کند :« وَ كَانَ لَا يَشْكُو وَجَعاً إِلَّا عِنْدَ بُرْئِهِ » ؛ برادر خدایی من اینگونه بود که از هیچ دردی شکایت نمی کرد، مگر وقتی که اون درد درمان شده بود و رفع شده بود .
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💠 قربانی مقبول
🔸 ذات اقدس الهی آن قربانی را مقبول خود می داند كه با تقوا همراه باشد؛ یعنی ـ هم حُسن فعلی و هم حُسن فاعلی؛ ـ هم مال حلال و هم نیت خالص: ﴿إِنَّمَا یتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقینَ﴾. 🔸 اگر خود آن عمل، #با_تقوا نبود یعنی مال، حلال نبود؛ یا مال، حلال بود ولی قربانی كننده با اخلاص نبود، با ریا و سمعه بود، اصلاً آن عمل مقبول نیست. اگر خود آن عمل با تقوا بود یعنی مال، حلال بود و قربانی كننده هم با اخلاص بود لكن در بخش های دیگر، بی تقوایی داشت، عمل او مقبول است لكن به قبول كمال و كمال قبول نمی رسد. 🔸 گوشت و خون به خدا نمی رسد، تقوای قربانی به خدا می رسد ﴿لَنْ ینالَ اللّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُهَا وَ لكِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْكُمْ﴾. 🔸 آن قدر قربانی در اسلام محترم است كه سخن از «نیل» است و نه «صعود»! «صعود» كه در سوره «فاطر» است کجا و «نیل» كه در سوره «حج» است کجا! آنجا كه فرمود: ﴿إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ﴾، از «نیل» خبر نداد، فرمود بالا می رود و به سمت او می رود؛ اما اینکه می رسد یا نه، از آیه صعود برنمی آید؛ ولی از این كریمه بر می آید كه تقوا به خدا می رسد. چون تقوا وصف متقی است، اگر تقوا به خدا رسید، یقیناً متقی هم به خدا می رسد. #عید_قربان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 خطبه های نماز عید فطر تاریخ: 1385/10/10
🌄 هم را خواهیم شکست...
✍🏻 عینصاد
❞ آنجا كه رشتهى ولايت گسسته شود، هر كدام براى شكستن ديگرى كافى هستيم و نياز به دشمن خارج نيست.
آنجا كه اين رشته مستحكم گردد و هر كس پاسدار حريم و حرمت تمامى همراهان باشد؛ ناچار هجوم و تجاوز و تعارضى نخواهد بود؛ كه اهل كفر به خاطر منافع درگير مىشوند و با فقدان منافع، و با ابهام منافع درگيرى آغاز نمىشود و بر مصالح هجومى نمىرود.
اصل نصرت، از اين ريشهها تغذيه مىكند و اصل ولايت تا اين حد گسترده است.
پس آنجايى كه از تو كمك بخواهند و از تو دعوت كنند و حفاظت از مصالح و دفع فتنه را طالب باشند، نمىتوانى كوتاهى كنى و نمىتوانى چشم و گوش ببندى.
📚 #از_معرفت_دینی_تا_حکومت_دینی | ص ۴۱
#️⃣ #سیاست
#عین_صاد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#من_رأی_میدهم
#انتخاب_اصلح
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #امروز🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
" #شهید_رئیسی و همراهان "
👈 #نامه65
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰 #نامه65 به #معاویه سال 38 ه. ق
بعد از جنگ نهروان
🔰 #شرح مختصر
👈همان گونه که از عنوان نامه پیداست امام(علیه السلام) این نامه را در جواب نامه اى نوشته است که از سوى معاویه، بعد از جنگ نهروان و کشتن خوارج خدمت آن حضرت فرستاده شد.
👈به گفته ابن ابى الحدید امام(علیه السلام) در این نامه تلویحا اشاره به حدیث معروف پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى کند که به آن حضرت فرمود: «أُمِرْتُ بِقِتَالِ النَّاکِثِینَ وَالْقَاسِطِینَ وَالْمَارِقِینَ; من مأمور شدم به پیکار با پیمان شکنان و ظالمان و از دین خارج شدگان».
👈و در بیان دیگرى آمده است: «أَمَرَ رَسُولُ اللهِ عَلِىّ بن ابى طالب بِقِتَالِ النَّاکِثِینَ وَالْقَاسِطِینَ وَالْمَارِقِین».
👈بنابراین معاویه که از این حدیث باخبر بود با دیدن جنگ هاى جمل و نهروان مى بایست از خواب غفلت بیدار مى شد، چرا که سخن پیامبر درباره على(علیه السلام)و جنگ هاى او کاملا به وقوع پیوسته بود.
💥لذا امام این نامه را در جواب نامه معاویه مرقوم داشته اند:
#نامه65