eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کسانی که در مقابل ظلم متحد نمیشوند، در زندانهای ظالم یکدیگر را ملاقات خواهند کرد ________________________ ▫️ثم قال(عليه السلام): رَحِمَ اللّهُ رَجُلاً رَأَى حَقًّا فَأَعَانَ عَلَيْهِ، أَوْ رَأَى جَوْراً فَرَدَّهُ، وَ کَانَ عَوْناً بِالْحَقِّ عَلَى صَاحِبِهِ 🟠خدا رحمت کند کسى را که هرگاه حقى را ببيند آن را يارى کند و اگر ستمى را مشاهده کرد آن را دفع نمايد و به يارى صاحب حق برخيزد (و بر ضدّ ستمگر قيام کند) 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این صدای است. که چند روز پیش به دست اسرائیل خبیث به شهادت رسید عمق نگاه، افق نگاه و تکلیف‌گرایی همه و همه در یک دقیقه قابل مشاهده است ... 🟥 چندبار ببینیم! فاستقم کما أمرت .... https://eitaa.com/quraanalkarim http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید جان، هارداسان😭😭 چه سال پر اندوهی بود امسال😭😭 خدایا با ظهور امام مهدی پایانش را مبارک گردان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | ولایتمداری حقیقی از نظر شهید نصرالله چگونه بود؟ ➕ نگاه ناب سید حسن نصرالله درباره‌ی تعریف و کیفیت دقیقِ را ببینید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📌 برنامه زمانه، شبکه ۲، شهادت سید حسن نصرالله/ بخش اول 💠 لزوم توجه به ابعاد معنوی شهادت استاد : در گفتگوهای فراوانی که صورت می‌گیرد از برخی ابعاد معنوی شهادت غفلت می‌شود، قرآن کریم در آیۀ ۱۵۶ سورۀ آل‌عمران، خیلی واضح موضوع را روشن می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا» ای مؤمنین! مانند کافران نباشید. از چه جهت؟ «و َقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَّوْ كَانُوا عِندَنَا مَا مَاتُوا وَ مَا قُتِلُوا» مانند کافران نباشید که در مورد برادران خودشان می‌گویند اگر نزد ما مانده بودند و به میدان جهاد نمی‌رفتند نمى‏مردند و کشته نمی‌شدند. خداوند متعال این سخن را که بگوییم اگر فلانی به جهاد نرفته بود، الآن سالم پیش ما نشسته بود کافرانه می‌داند؛ چون مرگ دستِ خدا است. کسی که شهادت را در آغوش می‌گیرد، در واقع نوع مرگ خودش را انتخاب کرده است. البته خیلی از مسائل را هم باید در جای خود بررسی کرد؛ مانند اینکه آیا ما می‌توانستیم وظیفۀ خود را بهتر انجام بدهیم تا ایشان به شهادت نرسد. نمی‌خواهم در این تحلیل نقش دشمن را حذف کرده و یا میزان تقصیر و قصور احتمالی را فراموش کنم. همچنین اینکه ما باید از دشمن انتقام بگیرم، به جای خودش محفوظ است. همۀ آن عوامل را هم که بررسی کنیم، شهادت در مورد زمان مرگ تغییری ایجا‌د نمی‌کند. ما باید این آرامش را داشته باشیم. حیف نبود مرگ این سید بزرگوار به شهادت ختم نشود!؟ و با مرگ خودش که در متنِ چنین شهادتی بود این آثار عظیمی را به جا نگذارد!؟ خدا می‌فرماید اگر شما به عوامل و اسباب به‌طور مطلق نگاه کنید و به ماجرای تقدیر مرگ و شهادت نگاه نکنید، و بگویید «اگر او به جهاد نرفته بود، الآن زنده بود» سخن شما کافرانه خواهد بود. این‌جوری نباید نگاه کنیم. در مورد این سلسلۀ شهیدان شصت‌وسه‌ساله یعنی سیدحسن نصرالله، اسماعیل هنیه، شهید رئیسی و حاج قاسم که همگی شصت‌وسه‌ساله بودند، باید گفت واقعاً نوری در وجودشان بود که البته این زمان، وقت مرگ طبیعی‌شان بوده است. در یک سوی قلبمان به تقدیر الهی آرام هستیم، اگر ایشان مثلاً با یک بیماری‌، فوت کرده بود ما خوشحال‌تر بودیم؟ نه؛ ما باید بدانیم توفیق عظیم و لیاقت‌هایی که اینها دارند نوع مرگ‌شان را از مرگ طبیعی به شهادت و آثار با عظمتی که دارد، تغییر می‌دهد. ابن ابی الحدید از امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کند که فرمود: «مَن لَم یُقتَل ماتَ؛ هرکس کشته نشود می‌میرد.» (شرح نهج‌البلاغۀ، ج۱، ص۳۰۶). پس ما بررسی‌هایمان را با آرامش انجام می‌دهیم. البته این آرامش معنایش این نیست که اندوه نداشته باشیم. اباعبدالله الحسین(ع) در صحرای کربلا برای شهدا اشک می‌ریختند درحالی‌که ساعاتی بعد به آنها ملحق می‌شدند. این اشک به جای خود، آن پیگیری تقصیرها و قصورها به جای خود، این ایمانِ به معنای شهادت و به بُعد تقدیری شهادت هم به جای خود. این ایمان به آدم واقعاً آرامش می‌دهد و آدم را خوشحال می‌کند. 🚩 ۱۴۰۳.۰۷.۰۷ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
🔷 #شرح_خطبه ١۹ 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: قاله لأشعث ابن قیس 🌸 م
سلام دوستان عزیز ولایی در بررسی خطبه های نهج البلاغه به خطبه 19 رسیده بودیم. اینک ادامه شرح خطبه👇👇
🌸 سلام و عرض ادب خطبه بیستم بخشی از سخن آن حضرت است که در آن از غفلت پرهیز می‌دهند و به گریختن بسوی خدا هشیاری می‌بخشد. در ابتدای خطبه بیستم نوشته‌اند این خطبه از کلام حضرت است که در آن انسان‌ها را از غفلت به در می‌آورد و آنها را به حرکت به سوی خداوند هشدار می‌دهد. این خطبه، کوتاه است؛ اما آن را نیز باید در زمره عجایب سخنان امیر المؤمنین علیه‌السّلام قرار داد. شرح دكتر محمدعلى انصارى برخطبه‌‌ی ٢٠ در یک قسمت تقديم حضورتان مى‌گردد.‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5987951989999274085.mp3
6.65M
🔷 ٢٠ 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 فاِنَّكُمْ لَوْ قد عايَنْتُمْ ما قَدْ عايَنَ مَنْ ماتَ مِنْكُمْ لَجَزِعْتُمْ وَ وَهِلْتُمْ وَ سَمِعْتُمْ وَ اَطَعْتُمْ، وَلكِنْ مَحْجُوبٌ عَنْكُمْ ما قَدْ عايَنُوا، وَ قَريبٌ ما يُطْرَحُ الْحِجابُ. وَ لَقَدْ بُصِّرْتُمْ اِنْ اَبْصَرْتُمْ، وَ اُسْمِعْتُمْ اِنْ سَمِعْتُمْ، وَ هُديتُمْ اِنِ اهْتَدَيْتُمْ. بِحَقٍّ اَقُولُ لَكُمْ: لَقَدْ جاهَرَتْكُمُ الْعِبَرُ، وَ زُجِرْتُمْ بِما فيهِ مُزْدَجَرٌ، وَ ما يُبَلِّغُ عَنِ اللّهِ بَعْدَ رُسُلِ السَّماءِ اِلاَّ الْبَشَرُ. پس به‌راستی اگر شما آنچه را می‌دیدید که کسانی از شما مرده‌اند دیده‌اند، قطعاً بی‌تابی می‌کردید و می‌هراسیدید و می‌شنیدید و فرمان می‌بردید. ولی به شما نشان داده شده اگر بنگرید و به گوشتان رسانده شده اگر بشنوید و هدایت شده‌اید اگر هدایت پذیرید و به حق به شما می‌گویم: بی‌تردید عبرت‌ها بر شما آشکار شده و به سبب آنچه در آن باز دارندگی است نهی شده‌اید و پس از فرستادگان آسمان، کسی جز بشر (پیامی را) از خداوند نرساند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 جنوب تشنه بود و سیب تشنه 🍃 مدیترانه تشنه بود و بیروت تشنه 🍃 خداوند به ما و قاتلان «حسین» فرصتی دوباره داد 🍃 د‌ست‌های بریده عباس را از شریعه گرفت 🍃 و بر شانه های تو به یاری ما فرستاد 🌷 تو را «نصرالله» می‌نامیم محمد علی مودب http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🍃
Kashani-13981001-87-Khotbe-154-Thaqalain_ir.mp3
47.07M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_هشتاد_و_هفتم 🔖 خطبه ۱۵۴ نهج البلاغه با موضوع "اهل بیت علیه السلام باب علم رسول الله صلی الله علیه و آله- نقدی بر اخباری ها" تاریخ: اول دی 1398 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حاضرم قلب و سرم را تقدیم دو نفر کنم: امام‌خامنه‌ای و سیدحسن‌نصرالله فیلم کمتر دیده شده از شهید سلیمانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
میدان ندادن به دشمن ▫️ اللهِ! اِنَّ امْرَءً يُمَکِّنُ عَدُوَّهُ مِنْ نَفْسِهِ يَعْرُقُ لَحْمَهُ وَ يَهْشِمُ عَظْمَهُ وَ يَفْرِي جِلْدَهُ لَعَظِيمٌ عَجْزُهُ، ضَعِيفٌ مَا ضُمَّتْ عَلَيْهِ جَوَانِحُ صَدْرِهِ». 🟠به خدا سوگند!کسى که دشمن را بر خويش مسلّط کند تا گوشتش را بخورد و استخوانش را بشکند و پوستش را بشکافد، عجز و ناتوانيش بسيار بزرگ و آنچه در درون سينه دارد (يعنى قلب و اراده و تصميمش) بسيار ضعيف و کوچک است. ✍اين تعبير، به خوبى نشان مى دهد که لشکر کوفه، آن قدر از خودشان ضعف نشان داده بودند که دشمن، نسبت به آنها کاملا جرى و جسور شده بود و کارى بر سرشان مى آورد که هم رديف شکافتن پوست و جدا کردن گوشت و شکستن استخوانشان بود، و اين گوياترين تعبيرى است که درباره سلطه يک دشمن خونخوار و بى رحم بر انسان هاى ضعيف و ناتوان تصور مى شود و نهايتِ فصاحت و بلاغت در آن رعايت شده است و در واقع تعبيرى است که اگر لشکر کوفه، کم ترين احساسى را داشتند، بايد آنها را به حرکت درآورد. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️ باید نیکی های گذشتگان را یاد کنی 💠وَالْوَاجِبُ عَلَیْکَ أَنْ تَتَذَکَّرَ مَا مَضَى لِمَنْ تَقَدَّمَکَ مِنْ حُکُومَة عَادِلَة، أَوْ سُنَّة فَاضِلَة، أَوْ أَثَر عَنْ نَبِیِّنَا صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ أَوْ فَرِیضَة فِی کِتَابِ اللهِ، فَتَقْتَدِیَ بِمَا شَاهَدْتَ مِمَّا عَمِلْنَا بِهِ فِیهَا، وَتَجْتَهِدَ لِنَفْسِکَ فِی اتِّبَاعِ مَا عَهِدْتُ إِلَیْکَ فِی عَهْدِی هَذَا 💠(ای مالک) بر تو واجب است که همواره به ياد حکومت هاى عادلانه پيش از خود باشى 💠و همچنين به سنّت هاى خوب يا آثارى که از پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) رسيده يا فريضه اى که در کتاب الله آمده است توجّه کنى 💠و به آنچه از اعمال ما در حکومت ديده اى اقتدا نمايى ✴️وَاسْتَوْثَقْتُ بِهِ مِنَ الْحُجَّةِ لِنَفْسِی عَلَیْکَ، لِکَیْلاَ تَکُونَ لَکَ عِلَّةٌ عِنْدَ تَسَرُّعِ نَفْسِکَ إِلَى هَوَاهَا. 💠 و نيز بر تو واجب است که نهايت تلاش خويشتن را در پيروى از آنچه در اين عهدنامه به تو توصيه کرده ام به کار گيرى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️خداوند ما را در کسب رضای خدا موفق دارد 💠وَأَنَا أَسْأَلُ اللهَ بِسَعَةِ رَحْمَتِهِ، وَعَظِیمِ قُدْرَتِهِ عَلَى إِعْطَاءِ کُلِّ رَغْبَة، أَنْ یُوَفِّقَنِی وَإِیَّاکَ لِمَا فِیهِ رِضَاهُ مِنَ الاِْقَامَةِ عَلَى الْعُذْرِ الْوَاضِحِ إِلَیْهِ وَإِلَى خَلْقِهِ، مَعَ حُسْنِ الثَّنَاءِ فِی الْعِبَادِ، وَجَمِیلِ الاَْثَرِ فِی الْبِلاَدِ، وَتَمَامِ النِّعْمَةِ وَتَضْعِیفِ الْکَرَامَةِ، 💠من از خداوند با آن رحمت وسيع و قدرت عظيمى که بر اعطاى هر خواسته اى دارد مسئلت دارم که 👈من و تو را موفق بدارد تا رضاى او را جلب کنيم 👈از طريق انجام کارهايى که ما را نزد او و خلقش معذور مى دارد 👈توأم با مدح و نام نيک در ميان بندگان و آثار خوب در تمام شهرها 👈و (نيز تقاضا مى کنم که) نعمتش را (بر من و تو) تماميت بخشد و کرامتش را مضاعف سازد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✴️درخواست توفیق خدمت و شهادت 💠 وَأَنْ یَخْتِمَ لِی وَلَکَ بِالسَّعَادَةِ وَالشَّهَادَةِ، إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. وَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ، وَسَلَّمَ تَسْلِیماً کَثِیراً، وَالسَّلاَمُ. 💠و از (خداوند بزرگ مسئلت دارم) که زندگانى من و تو را با و پايان بخشد که ما همه به سوى او باز مى گرديم 💠و سلام و درود (پروردگار) بر رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) و دودمان طيب و پاکش باد; 💠سلامى فراوان و بسيار. والسلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌹پایان نامه 53 خطاب به مالک اشتر 👈منشور حکومتی
💠
 پرچمدار اتحاد

🔸 سخنان امیرمؤمنان ( علیه السلام ) درباره یکپارچگی و اتّحاد دو محور دارد : 1 . فایده اتّحاد . 2 . او بهترین کسی است که داعیه اتّحاد داشته است . امیرمؤمنان ( علیه السلام ) ضمن نکوهش دنیاپرستی ، ریشه اختلاف را این گونه بیان می کند که بر شما بیش از آخرت است و کالای زودرس دنیا شما مردم را از یاد متاع جاودانی آخرت بیرون برده است ؛ شما از نظر دین خدا برادر و برابرید و چیزی جز زشتی درون و سوء نیّت ، شما را از هم نپراکنده است . نه یکدیگر را کمک و نه همدیگر را نصیحت می کنید و نه به یکدیگر بخشش دارید و نه مهر و محبت می ورزید . شما را چه شده است که با رسیدن به اندکی از دنیا بانشاط می شوید ؛ ولی از دست رفتن و محرومیت فراوان آخرت شما را محزون نمی کند... . 🔸 امیرمؤمنان ( علیه السلام ) در خطبه ای که بیان کننده برخی احکام دین و برطرف کننده شبهه خوارج است می فرماید : به زودی دو گروه درباره من هلاک می گردند : ـ دوستدار افراطی که افراطش وی را به غیرحق می کشد ـ و دشمن افراطی که از سر دشمنی قدم در غیر راه حق بگذارد [ ؛ جمعی مرا خدا دانسته و گروهی دیگر مرا مسلمان هم نمی شمرند ] . بهترین مردم درباره من گروه هستند ؛ از آن ها جدا نشوید و همواره همراه بزرگ ترین جمعیت ها باشید که دست خدا با جمعیت است... . 👈 نیز می فرماید مبادا در دین دو رنگ باشید که همبستگی و اتحاد در راه حق ، گرچه از آن کراهت داشته باشید ، بهتر است از پراکندگی در راه باطلی که دوستش دارید ، چنان که خدا به هیچ کس ، نه گذشتگان و نه آن ها که هم اکنون هستنـد و نه آیندگان ، بر اثر تفرقه چیزی نبخشیده است : «فَإِيَّاكُمْ وَ اَلتَّلَوُّنَ فِي دِينِ اَللَّهِ فَإِنَّ جَمَاعَةً فِيمَا تَكْرَهُونَ مِنَ اَلْحَقِّ خَيْرٌ مِنْ فُرْقَةٍ فِيمَا تُحِبُّونَ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ إِنَّ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ يُعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَيْراً مِمَّنْ مَضَى وَ لاَ مِمَّنْ بَقِيَ» ایـن مطـلب امام ( علیه السلام ) بر اساس علم غیب است ؛ نه از روی تجربه های حسّی و تاریخی گذشته . آن حضرت فرمود که سنت الهی بر این است که داعیه دار اختلاف خیر نمی بیند . 🔸 در نامه ای به ابوموسی اشعری و تحلیل رخداد حکمین درباره خویش می فرماید که هیچ کس نیست که به اتّحاد امت محمّد ( ص ) از وی حریص تر و انس او با آن از ایشان بیشتر باشد . آن حضرت در این کار ، پاداش نیک و سرانجام شایسته را از خدا می طلبید و می فرمود به تعهدات خود وفادار است و اعلام می کرد بدبخت کسی است که از عقل و تجربه ای که بهره اش شده محروم بماند . ◀️ آن حضرت از اینکه کسی سخن بیهوده بگوید متنفر بود و از بر هم زدن کاری که خدا آن را اصلاح کرده ، بیزار... . 📚 تسنیم، جلد 27 ، ص586 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
به نام نامی صدیقه طاهره سلام الله علیها: یا زهرا الله اکبر
در محضر نهج البلاغه
🔷 #شرح_خطبه٢٠ 🔹فایل صوتی، شرح استادمفسر دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸 فاِنَّكُمْ لَوْ قد عا
سلام دوستان عزیز ولایی در بررسی خطبه های نهج البلاغه خطبه 20 را شرح دادیم. اینک ادامه شرح خطبه👇👇
🌸 سلام و عرض ادب خطبه بیست و یکم از کوتاه‌ترین خطبه‌های نهج‌البلاغه است و در حقیقت جمله‌ای است جامع که آن را در شمار خطبه‌های حضرت نقل کرده‌اند. بعضی شارحان نیز معتقدند که این خطبه، ادامه خطبه پیشین است یا قطعه‌ای است از خطبه‌ای دیگر که سید رضی آن را نقل کرده‌است. در عنوان خطبه که عصاره مطلب را منتقل می‌کند آمده است: این سخن، کلمه جامعی است برای وعظ و حکمت؛ یعنی این فرمایش، دارای چنان جامعیتی است که برای موعظه و بیان حکمت کفایت می‌کند. در پایان خطبه نیز سید رضی چند جمله از خود می‌آورد و مطالبی را بیان می‌کند. این از موارد معدودی است که سید دست به چنین کاری می‌زند و جملاتی می‌آورد که از خود خطبه طولانی‌تر است که البته در جای خود شنیدنی و حکیمانه است. شرح دكتر محمدعلى انصارى برخطبه‌‌ی ٢١ در یک قسمت تقديم حضورتان مى‌گردد.‌ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7