eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از بوستان فاطمه، عطر و شمیم داشت با دوستان فاطمه، لطف عمیم داشت خواندند اهل معرفت او را «نگین ری» با آن‌که نام و شهرت «عبدالعظیم» داشت از شهربند رنج و غم، آزاد می‌شود هر کس که پاس بندگی آن حریم داشت این یاس گلشن «حسن»، این عاشق «حسین» با مهر و عشق و عاطفه عهدی قدیم داشت گل‌واژۀ حدیث از آ‌ن لعل جان‌فزا عطر بهار وحی و صفای نسیم داشت از محضر سه حجّت معصوم فیض برد یعنی که ره به چشمۀ فوز عظیم داشت مثل کبوتران حرم‌خانۀ «رضا» روحی در آستان ولایت مقیم داشت شاگرد پاک‌باختۀ مکتب «جواد» دستی پر از کرامت و طبعی کریم داشت از پرتو هدایت «هادی» اهل بیت راهی به آستان خدای رحیم داشت ایمان خویش را به امامش ارائه کرد با آن‌که جان روشن و قلب سلیم داشت... طور تجلّی سه امام هُمام را او درک کرده بود و مقام کلیم داشت شب تا به صبح شعر «شفق» را مرور کرد مرغ سحر که زمزمۀ «یا کریم» داشت http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 شکوه جهاد

🔸 فرمود مردم! به این چهار اصل توجه كنید: وجوب جهاد؛ جهاد و دفاع بر شما ، بر هر مسلمانی واجب است : بدانید كه مجاهد افضل از غیر مجاهد است : نصرت مجاهد؛ خدا مجاهدین را كمك كرد و كمك می‌كند و این وعده الهی است _ این سه قسمت، آیات فراوانی دارد؛ یعنی آیات وجوب جهاد، آیات فضیلت مجاهد و آیات نصرت مجاهدین : سوگند یاد كرد فرمود: «وَاللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و لا دینٌ إِلاّ بِهِ»؛ قسم به خدا دنیای مردم بدون صالح نمی ‌شود و دین مردم بدون جهاد صالح نمی‌ شود؛ اگر كسی بخواهد در دنیا زندگی شرافتمندانه داشته باشد _ مبارز غیر از مهاجم است _ مبارز یعنی و اگر بخواهد دینی داشته باشد باید مبارز باشد یعنی سلطه ‌ناپذیر. 🔸 اینكه فرمود: «وَاللّه‏ ما صَلُحَت دُنیا و لا دینٌ إِلاّ بِهِ»، این قَسَم از دو بخش از آیات قرآنی استنباط می ‌شود: 1️⃣ یك سلسله از آیات در قرآن می ‌گوید اگر دفاع نباشد منظم نیست 2️⃣ و طایفه دیگر آیاتی است كه می ‌گوید اگر جهاد نباشد نمی‌ ماند. 👈 در طایفه اولی فرمود: ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ اْلأَرْضُ﴾؛ اگر دفاع نباشد، این متجاوزین، زمین و زمان را آلوده می ‌كنند. دیدید با انفجارها دریاها و صحراها را تیره كردند؛ فساد زمین و زمان به دست همین مهاجمان است كه ﴿ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾؛ فرمود: ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ اْلأَرْضُ﴾. مصالح اُخروی و دینی كه در حقیقت، مصالح جامع دنیا و آخرت است، سخن قرآن در این باره همان آیه معروف دیگر است كه فرمود: ﴿لَوْ لا دَفْعُ اللّهِ النّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یذْكَرُ فیهَا اسْمُ اللّهِ﴾؛ اگر نباشد مراكز مذهب ویران می ‌شود. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/07/02 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ثمر تقوا
 
🔹 فرمود: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾؛ اگر کسی  باشد هرگز در کار نمی ‌ماند؛ نه در شبهات علمی که حوزه و دانشگاه با آن رو به رو هستند می ‌ماند _ به هر حال یک راه‌ حل پیدا می‌ کند؛ یا خودش حل می ‌کند یا هم‌ بحثش حل می ‌کند یا استادش حل می ‌کند یا شاگردش حل می‌ کند_ و نه در سایر موارد.  

🔹 این بیان نورانی حضرت که فرمود اگر کسی  باشد، 
تقوا «مَخْرَجاً مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَ شَدَائِدِ یوْمِ الْقِیامَة» است، همین است. 
کسی که تقوا دارد اگر مشکل اقتصادی داشته باشد حل می ‌شود؛ ممکن نیست کسی اهل تقوا باشد و بماند! 
این  است و خدا ﴿لاَ یخْلِفُ الْمِیعَادَ﴾. 

👈 اگر جامعه، اهل تقوا باشد، هیچ چیزی آن را از پا در نمی‌آورد؛ اگر اینها بی راهه نروند، ذات اقدس الهی اینها را از هر خطری نجات می‌ دهد.

🔹 فرمود: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً﴾؛ این سه قسمت است که فرمود: 
«مَخْرَجاً مِنْ شُبُهَاتِ الدُّنْیا وَ مِنْ غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَ شَدَائِدِ یوْمِ الْقِیامَة». 
﴿وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾؛ به ما گفتند: «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَی مِنْكَ لِمَا تَرْجُو»؛ شما به راهی که به آن امید ندارید امیدوارتر باشید. 
این گونه باشید تا موحّدانه زندگی کنید. 

◀️ این یک  در دین ماست که «كُنْ لِمَا لَا تَرْجُو أَرْجَی مِنْكَ لِمَا تَرْجُو»، تا  محفوظ باشد.
فرمود: ﴿وَ مَن یتَّقِ اللَّهَ یجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ یرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لاَ یحْتَسِبُ﴾.



📚 سوره مبارکه طلاق جلسه 5
 تاریخ: 1397/07/11
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13981113-92-Khotbe-131-Va-Name-53-Thaqalain_ir.mp3
25.79M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_نود_و_دوم 🔖 خطبه ۱۳۱ و نامه ۵۳ نهج البلاغه با ادامه موضوع "اوصاف کارگزار جمهوری اسلامی؛ به چه نماینده ای رأی دهیم؟؛ نکاتی درباره لیست ائتلاف شورای انقلاب" حامد کاشانی
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾نکوهش دنیا 💠أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ الدُّنْیَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَیْرِهَا، وَلَمْ یُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَیْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَیْهَا، وَلَهَجاً بِهَا، وَلَنْ یَسْتَغْنِیَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِیهَا عَمَّا لَمْ یَبْلُغْهُ مِنْهَا، وَمِنْ وَرَاءِ ذَلِکَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ، وَنَقْضُ مَا أَبْرَمَ! وَلَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِیَ، وَالسَّلاَمُ 💠اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) ✴️دنيا انسان را به خود مشغول و از غير خود بيگانه مى سازد. ✴️دنيا پرست به چيزى از دنيا نمى رسد جز آنکه درى از حرص را به رويش مى گشايد و آتش عشق او را به دنيا تندتر مى کند ✴️ در حالى که دنياپرست هرگز به آنچه دارد در برابر آنچه به آن نرسيده قانع نيست (و دائماً در آتش حرص مى سوزد) ✴️و به دنبال آن جدايى از اموالى است که گردآورى کرده و واتابيدن آنچه را تابيده است. 💠اگر از آنچه (در داستان پيشينيان و در گذشته عمر خودت) وجود داشته است عبرت گيرى آنچه را باقى است حفظ خواهى کرد (و طمعت نسبت به دنیا کم می شود) والسّلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 حرص در دنیا انسان را به جایى نمى رساند نامه ای از امام(علیه السلام) به معاویه یا عمرو بن عاص است.لعنة الله علیهما امام(علیه السلام) در این نامه بعد از حمد و ثناى الهى مخاطب خود را (خواه معاویه باشد یا عمرو بن عاص) به امور مهمّى توصیه مى کند. بادقت به کلام امام دقت فرمایید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۳۵ قسمت ۱ راه شناخت مؤمن و منافق.mp3
1.46M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ راه شناخت مؤمن و منافق 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ حکمت45 🌹شرح ( 1 ) 🔹 راه شناخت مؤمن و منافق 💠 حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۴۵ می فرمایند: « اگر با همین شمشیرم بینی مؤمن را بکوبم، تا مرا مبغوض بدارد ، هرگز بغض من در سینه مؤمن نخواهد نشست و چنانچه تمام دنیا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد، هرگز نمی تواند مرا دوست بدارد ؛ و اینکه این رفتار دوگانه از مؤمن و منافق در مقابل من انجام می شود، به خاطر آن است که ابتدا در علم الهی حتمی شد و سپس بر زبان پیامبر امّی جاری شد که: {ای علی! هرگز مؤمنی تو را مبغوض ندارد و منافقی تو را محبوب نپندارد.} » 🔰 درباره حبّ و بغض علی (علیه السلام) در نهج البلاغه متعدّد است؛ که در دو نکته کلی، یکی در عرصه حبّ علی و دیگری در عرصه بغض علی (علیه السلام) اشاره می کنیم. 🔻اما درباره حبّ علی (علیه السلام) ، سه نکته قابل توجه است: 1⃣ اوّل: آثار معنوی و اخروی و الهی محبّت اهل بیت (علیهم السلام) 🔻حضرت در خطبه ۱۰۹ می فرمایند : « نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ » " یاری کننده و دوست دارنده ما، انتظار رحمت خاصّ الهی دارد." 🔻و در خطبه ۱۹۰ می فرمایند: « فَأنَّه مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدا » " هر کدام از شما که در بستر بمیرید در حالیکه خداشناس و پیامبر شناس و اهل بیت شناس باشید، حتی اگر در بستر عادی بمیرید، شهید هستید." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا حکمت سی ام *. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم *. شرح حکمت36 تا حکمت سی و هشتم قسمت اول تاچهاردهم *. شرح حکمت سی و نهم تا چهل و دوم *. شرح حکمت چهل و سوم قسمت اول تا دهم شرح حکمت چهل و چهارم قسمت دوم تا پنجم قسمت ششم تا نهم *. شرح حکمت چهل و پنجم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
قرآن کريم جامعه را اصلاح می کند / قرآن مهم ترین منبع دینی است و باید در حوزه ها باشد 🔹 پیام آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹.... بیان نورانی امیرالمؤمنین درباره علما و دل های علما و هم درباره علوم این است که فرمود دو اصل اساسی حوزه ها و دانشگاه ها است که باید مورد عنایت باشد: 1️⃣ یکی دل هایی است که علم را می پذیرد و می پروراند 2️⃣ یکی خود علم است. 🔹 حقیقت علم چیست و حقیقت روح و قلب علم پذیر چیست؟ فرمود دل های انسان قلوب انسان که ظرف علم است از همه ظروف مادی جداست، چون هر ظرفی اگر مظروفی در آن وارد شد، به مقدار آن مظروف جایش تنگ می شود ولی این چنین نیست؛ اگر علمی در آن وارد شد نه تنها جایش تنگ نمی شود، بلکه توسعه پیدا می کند... . 🔹 قرآن کریم وظیفه حوزه ها را مشخص کرده است که چه علمی را یاد بگیرید؛ فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ﴾. از این تفاوت صدر و ذیل معلوم می شود که وقتی حوزه علمیه باز شد، تنها فقه و اصول تدریس نکنند، بلکه آیات قرآن، نهج البلاغه، روایات اهل بیت، مجموعاً فروع و اصول را یعنی را تدریس بکنند. نفرمود اینها بروند در حوزه ها فقیه بشوند تا برگردند قوم و همشهریان و همزیستان خودشان را عالم بکنند درس فقه بگویند احکام بگویند؛ فرمود ! انذار، کار انبیاست در مسئله کلامی؛ انذار، بدون آگاهی از معاد، از بهشت و جهنم، از وعد و وعید، از ثواب و عقاب، از سخط و غضب ممکن نیست. 🔹 در درجه اول باید . خدای سبحان در قرآن که مهم ترین معجزه الهی است و مهم ترین منبع دینی است فرمود ما یک سلسله علوم داریم که ممکن است انسان در جاهای دیگر آنها را بتواند یاد بگیرد. اما در بخش دیگری فرمود یک سلسله علومی است که غیر از ما کسی نگفت و نمی گوید. اینها مخصوص خود قرآن است این است که فرمود: ﴿وَ يُعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾؛ یعنی چیزهایی را به شما یاد دادیم _ این «کان»ی منفی در وسط قرار گرفته _ که شما آن نبودید یا نیستید که بدون ما یاد بگیرید. در قرآن این گونه از مطالب هست؛ این گونه از مطالبی که در دسترس بشر عادی نیست. 👈 بشر همواره نیازمند به است مخصوصاً قرآن کریم! جامعه را قرآن اصلاح می کند. 📚 پیام به آیین آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه تهران تاریخ: 1403/07/02 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-13981127-93-Hekmate-1-Thaqalain_ir.mp3
24.84M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_نود_و_سوم 🔖 حکمت ۱ نهج البلاغه با موضوع "شرکت در مسایل حساس جامعه و عدم شرکت در فتنه ها" از مجلس شورای اسلامی چند نفر... استاد حامد کاشانی تاریخ :دی ماه 1398 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
صلوات خاصهء ابالحجة ، امام حسن عسکری علیه السلام: ⚜ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، الْبَرِّ التَّقِىِّ الصَّادِقِ الْوَفِىِ‏ النُّورِ الْمُضيئِ ،خازِنِ عِلْمِكَ ، وَالْمُذَكِّرِ بِتَوْحيدِكَ وَ وَلِىِّ اَمْرِكَ ، وَخَلَفِ اَئِمَّةِ الدّينِ الْهُداةِ الرَّاشِدينَ ،وَالْحُجَّةِ عَلى‏ اَهْلِ الدُّنْيا فَصَلِّ عَلَيْهِ يا رَبِّ اَفْضَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى‏ اَحَدٍ مِنْ اَصْفِيآئِكَ ، وَحُجَجِكَ وَ اولادِ رُسُلِكَ يا اِلهَ الْعالَمينَ. Eitaa.com/quraanalkarim Eitaa.com/hefzequranchannel
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️از پیروزی حق بترس ✴️وَإِنَّ الْبَغْیَ وَالزُّورَ یُوتِغَانِ الْمَرْءَ فِی دِینِهِ وَدُنْیَاهُ، وَیُبْدِیَانِ خَلَلَهُ عِنْدَ مَنْ یَعِیبُهُ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّکَ غَیْرُ مُدْرِک مَا قُضِیَ فَوَاتُهُ، وَقَدْ رَامَ أَقْوَامٌ أَمْراً بِغَیْرِ الْحَقِّ فَتَأَلَّوْا عَلَى اللهِ فَأَکْذَبَهُمْ، فَاحْذَرْ یَوْماً یَغْتَبِطُ فِیهِ مَنْ أَحْمَدَ عَاقِبَةَ عَمَلِهِ، وَیَنْدَمُ مَنْ أَمْکَنَ الشَّیْطَانَ مِنْ قِیَادِهِ فَلَمْ یُجَاذِبْهُ. ✴️(بدان ای معاویه ) ظلم و ستم و سخنان باطل و بر خلاف حق انسان را در دين و دنيايش به هلاکت مى افکند ✴️و عيوب او را نزد عيب جويان آشکار مى سازد. ✍من مى دانم که آنچه (از سوى خداوند) فوت آن مقدّر شده به دست نخواهى آورد. ✴️ گروهى (پيش از تو) در مطالبه امر (خلافت) به ناحق برخاستند ✴️و با هم به خدا سوگند ياد کردند ولى خداوند آنها را تکذيب کرد (چرا که هرگز به اهدافشان نرسيدند). ✍ از آن روزى برحذر باش که افرادى که کارهاى پسنديده انجام داده اند، شادند ✍ و کسانى که زمام خويش را به دست شيطان سپردند و آن را باز پس نگرفته اند، سخت پشيمانند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
⭕️تو! ما را به قرآن می‌خوانی؟! ✴️وَقَدْ دَعَوْتَنَا إِلَى حُکْمِ الْقُرْآنِ وَلَسْتَ مِنْ أَهْلِهِ، وَلَسْنَا إِیَّاکَ أَجَبْنَا، وَلَکِنَّا أَجَبْنَا الْقُرْآنَ فِی حُکْمِهِ، وَالسَّلاَمُ. ✴️ تو ما را به حکميت قرآن دعوت کردى در حالى که خود اهل قرآن نيستى. ✴️(ما گرچه حکميّت قرآن را پذيرفتيم) ولى مقصود ما پاسخ به تو نبود ✍ بلکه به قرآن پاسخ داديم و حکمش را گردن نهاديم والسّلام. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح و تفسیر : ⭕️ در این نامه کوتاه و پر معنا چند نکته مهم به معاویه یادآور مى شود که اگر پند امام(علیه السلام) را به گوش جان شنیده بود و به کار بسته بود آن همه فساد در جهان اسلام پیدا نمى شد. ✅نخست به صورت اندرزى کلّى مى فرماید: هیچ چیز بدتر از ظلم و گفتار باطل نیست، زیرا انسان را فریب داده و به وادى هاى خطرناک مى کشاند که هیچ گونه راه بازگشتى از آن ندارد و دین و دنیایش را بر باد مى دهد و در افکار عموم مردم فردى فاسد و مفسد معرفى خواهد شد. ✅ دومین نکته مى فرماید: آنچه خدا نخواهد به وقوع بپیوندد نخواهد شد 💠بسیارى از شارحان، این جمله را اشاره به خونخواهى دروغین عثمان از سوى معاویه مى دانند، زیرا آنها که دستشان به خون عثمان آغشته بود و یا با سکوت و ترک یارى او شریک در قتل او بودند، براى پیشرفت کار خود و تحمیق عوام، مطالبه خون عثمان را عنوان کردند و از امام خواستند که قاتلان عثمان را به آنها بسپارد تا قصاص کنند; ولى امام(علیه السلام) مى فرماید: با این کار هرگز به مقصود خود نخواهى رسید و تو و همدستانت که شریک قتل عثمان بوده اید هرگز نمى توانید خون او را مطالبه کنید و قاتلان را به قصاص برسانید. 💠 احتمال دوم:منظور از جمله «مَا قُضِیَ فَوَاتُهُ» حکومت شام باشد که معاویه آن را از امام(علیه السلام)درخواست کرده بود. امام(علیه السلام)مى فرماید: من هرگز تو را به چنین حکومتى منصوب نخواهم کرد. 💠احتمال سوم اینکه امام(علیه السلام) مى فرماید: تو هرگز به دنیایى که مى خواهى نخواهى رسید و چند روز حکومت با تمام حوادث و مشکلاتش امرى است زود گذر و بیهوده و مرگ بار. و من مى دانم تو به آنچه فرمان الهى بر از دست رفتن آن صادر شده نخواهى رسید». ✅ در سومین نکته به معاویه هشدار مى دهد تا از خواب غفلت بیدار گردد. 💠شارحان نهج البلاغه این جمله را اشاره به طلحه و زبیر و پیروانشان که براى رسیدن به خلافت آتش جنگ جمل را روشن کردند مى دانند. 👈آنها هم پیمان شدند که حکومت بصره را به دست آورند و در صورت توانایى گسترش دهند; ولى ناکام و سردمداران کشته شدند و بقیه شکست سختى خوردند و عایشه که از رهبران اصلى این جنگ بود مورد عفو امام(علیه السلام) واقع شد و شرمسار به مدینه بازگشت و به این ترتیب جمله «فَأَکْذَبَهُمْ; خداوند آنها را تکذیب کرد و دروغشان را ظاهر ساخت» انجام گرفت. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✅ در چهارمین نکته به معاویه هشدار مى دهد که به یاد روز قیامت باشد و از عواقب کار خویش در آن روز نگران گردد. ✅ و در آخرین نکته پس از اندرزهاى تکان دهنده پیشین به سراغ هدف اصلى نامه مى رود و افشا می‌کند که 💠 معاویه اهل قرآن نبوده و نیست. و قراین تاریخى نشان مى دهد ایمان درستى به آن نداشته، بلکه قرآن را ابزارى براى رسیدن به اهداف خود قرار داده بود. 👈در صفین هنگامى که لشکر شام قرآن ها را بر سر نیزه ها بلند کردند، امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: «اى مردم من سزاوارترین کسى هستم که به دعوت قرآن پاسخ مى گویم و لیکن معاویه و عمرو بن عاص و ابن ابى معیط و حبیب بن مسلمه و ابن ابى سرح نه دین دارند و نه اهل قرآنند من آنها را بهتر از شما مى شناسم. 👈از کوچکى با آنها بودم و در بزرگسالى نیز با آنها سر و کار داشتم آنها بدترین کودکان و بدترین مردان بودند». 💠از این عبارت معلوم مى شود که امام(علیه السلام) به این حکمیت ساختگى و دروغین قرآن هرگز راضى نبود; ولى جمعى از یاران ناآگاه، آن را بر امام تحمیل نمودند و هنگامى که عاقبت سوء آن را مشاهده کردند پشیمان شدند و عجب اینکه به امام معترض شدند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 و تفسیر
👆نامه 48 و شرح آن را با دقت بخوانید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨كيست او برشيعيان مولاستى ✨كيست او نور دل طاهاستى ✨كيست او ابن‌الرضابابُ‌الهدى ✨پور حيدر، زاده‌ی زهراستی ✨ولادت باسعادت اباالمهدی ✨امام حسن عسکری(ع)مبارک . .
🛑 جمجمه‌ات را به خدا بسپار أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَكَ... 🔹این کلام گران‌بهاء از امیرالمومنین(ع) به پسرش محمد حنفيه، هنگامى كه در جنگ جمل، پرچم سپاه را به دست او داد، تا قیامت فرهنگ شجاعت و پیروزی را برای مسلمین ترسیم کرد 🔹اگر كوه‌ها متزلزل شوند، تو پايدار بمان. دندانهایت را به هم بفشر و جمجمه‌ات را به خداوند بسپار و پاها را چونان ميخ در زمين استوار كن و تا دورترين كرانه هاى ميدان نبرد را زير نظر گير، صحنه هاى وحشتناک را ناديده بگير و بدان كه پيروزى وعده خداوند سبحان است #خطبه11 #نهج_البلاغه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
36.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎶⚡️فرازهای زیبا و آسمانی⚡️🎶 🌸 مرحوم *┄┅═✧❁✧═┅┄* http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح حکمت ۴۵ قسمت ۲ راه شناخت مومن از منافق.mp3
1.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ راه شناخت مؤمن و منافق 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ حکمت 45 🌹شرح ( 2 ) 🔹 راه شناخت مؤمن و منافق 2⃣ نکته دوم درمورد محبت امام علی (علیه السلام) و اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین)، برخی آثار تلخ و سخت دنیوی است که در بعضی شرایط برای محبّین اهل بیت (علیهم السلام) بار خواهد شد؛ 🔻حضرت در حکمت ۱۱۱ نهج البلاغه می فرمایند:  «لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ» ؛ ( در قصه پُر غصّه برجام حکمیت، که صفینی که درحال پیروزی به نفع امیرالمؤمنین و مسلمین بود را به نفع معاویه تغییر داد)، " اگر کوهی مرا دوست می داشت، از غم و غصّهٔ من متلاشی می شد. " 🔻و در حکمت ۱۱۲ می فرمایند: « مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً » «هرکس ما اهل بیت را دوست دارد؛ برای تحمّل فقر، لباسی برای خود آماده کند.» 3⃣ نکته سوّم و آخر درباره حبّ علی (علیه السلام)، مسأله افراط و تفریط است؛ می دانید که علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرمود: «جاهل را نمی بینی مگر آنکه یا درحال افراط است یا درحال تفریط.» این افراط و تفریط درباره محبت مولا علی (علیه السلام) هم مایهٔ هلاکت است؛ 🔻 هم در خطبه ۱۲۷ بند دوم، هم در حکمت ۱۱۷، هم در حکمت ۴۶۹ با کمی تغییر عبارت، حضرت می فرمایند: «به زودی دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، اوّلی محب افراطی است که به خاطر محبت ما از مرز حق خارج می شود.» 🔻نکته دیگری که باید در این حکمت بحث بشود، یک نکته کلیدی در مورد بغض علی (علیه السلام) است؛ مولا در خطبه ۱۰۹ فرمودند: « عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» ؛ " کسی که دشمن ما باشد و بغض ما را داشته باشد، قطعاً منتظر عذاب سخت الهی است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯