eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
354 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸لزوم تناسب مسئولیت و ایمان (آبگیره و طناب)🔸 هر کس مشکلاتش بیشتر است، باید ایمانش هم قوی‌تر باشد تا بتواند از عهدۀ مشکلات برآید. وقتی‌که از چاه آب می‌کشید، هرچه ظرفتان بزرگ‌تر باشد، باید طناب هم ضخیم‌تر، تابیده‌تر و محکم‌تر باشد. استقامتِ طناب، به‌منزلۀ ایمان انسان است و آبگیره، مانند مشکلات. آن‌کس که می‌خواهد مشکلات بیشتری تحمل کند، باید بند ایمانش هم محکم‌تر باشد تا بتواند مشکلات را بکِشد. کسی که فرمانده پانزده نفر است، باید قوی‌تر از کسی باشد که عضو این پانزده نفر است و آن‌کس که می‌خواهد فرمانده صد نفر باشد، باید ایمانش هم بیشتر از آن کسی باشد که فرمانده پانزده نفر است. 📖 کتاب تمثیلات اخلاقی، جلد یک، صفحه ١۵ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74 https://eitaa.com/ahlalquran ╰┅┅❀🍃🌸🍃❀┅┅╯
🍃با مال و جان جهاد کنید 💠 انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالًا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (41) 🔸 خدای سبحان به مسلمانان دستور داد برای جنگ با کافران سبک بار و مجهز کوچ کرده و در راه خدا با مال و جان کنید، زیرا خیرتان در آن است، اگر بدانید: ﴿اِنفِروا خِفافاً وثِقالاً وجاهِدوا بِأمْوالِکُم وأنفُسِکُم فی سَبیلِ اللّهِ ذلِکُم خَیرٌ لَکُم إن کُنتُم تَعلَمون﴾ . سپس پرده از کار منفعت طلبان برداشت و فرمود: برخی چنین اند که اگر کالایی نزدیک و سفری کوتاه و آسان باشد، تو را پیروی می کنند، وگرنه سوگند یاد می کنند که اگر می توانستیم با شما می آمدیم. 🔸 خویشتن را هلاک می کنند. خدا می داند که دروغ می گویند. این گروه اگر واقعاً به در راه خدا دل بسته بودند و قصد خروج داشتند، مقدّمات آن را فراهم می کردند؛ لیکن خداوند دوست ندارد که دینش را به دست افراد تبهکار یاری کند، از این رو آنان را بر اثر تکویناً از این کار بازداشت و توفیق جبهه رفتن را از آنان گرفت و به آنان گفته شد که همراه سالمندان و خردسالان و نوباوگان در خانه بنشینند: ﴿لَو کان عَرَضاً قَریباً وسَفَراً قاصِداً لاَتَّبَعوکَ ولکِن بَعُدَت عَلَیهِمُ الشُّقَّةُ وسَیَحلِفونَ بِاللّهِ لَوِ استَطَعنا لَخَرَجنا مَعَکُم یُهلِکونَ أنفُسَهُم واللّهُ یَعلَمُ إنَّهُم لَکاذِبون... ٭ ولَو أرادوا الخُروجَ لأعَدّوا لَهُ عُدَّةً ولکِن کَرِهَ اللّهُ انبِعاثَهُم فَثَبَّطَهُم وقیلَ اقعُدوا مَعَ القاعِدین﴾ ، چون به مخالفت با رسول خدا مسرور بودند. 🔸 در آیه اخیر، آوردن فعل مجهول ﴿قیل﴾ برای عظمت فاعل است؛ چون گاهی مخاطب آن قدر پست است که خداوند با او به طور مستقیم سخن نمی گوید. نیز خطاب ﴿اقعُدوا﴾ تکوینی است؛ یعنی تکویناً توفیق قیام و شرکت در جبهه از آنان گرفته شد، چون لیاقت جهاد ندارند، وگرنه تشریعاً بر همگان جهاد با و حضور در میدان نبرد واجب است. ◀️ این
سلب توفیق
برای آن بود که اگر این تبهکاران در میدان نبرد هم حاضر می شدند، برای جنگ و جنگجویان مفید نبودند، بلکه زمینه شکست مسلمانان را فراهم و در کارشان اخلال می کردند، چون برخی از آنان برای بیگانگان می کردند و خداوند به احوال ستمگران و نیّات منافقان ظالم، داناست: ﴿لَو خَرَجوا فیکُم ما زادوکُم إلاّ خَبالاً ولأوضَعوا خِلالَکُم یَبْغونَکُمُ الفِتنَةَ وفیکُم سَمّاعونَ لَهُم واللّهُ عَلیمٌ بِالظّالِمین﴾ . «خَبال» نوعی بیماری است که زمینه جنون و آسیب فکری را فراهم می کند که معمولاً در حیوان پدید می آید و درون او اثر می گذارد، پس منظور از خبال، مطلق فساد نیست، بلکه بدین معناست که گروه یاد شده چون هستند، میان مسلمانان رسوخ می کنند و آنها را می ترسانند و آنها را فراهم می آورند. 📚 تسنیم، جلد 10 ، ص561 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
Kashani-13990110-95-Khotbe201VaGheybat-Thaqalain_ir.mp3
13M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_نود_و_پنجم 🔖 کلام حضرت در زمان غربت مومنان؛ با تکیه بر خطبه ۲۰۱ نهج البلاغه تاریخ:فروردین1399 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نمازمقبول🕊 آیت الله جوادی آملی می‌فرمود: دو نوع نماز داریم، 🌱یکی نماز ملفوظ است، یعنی نمازی که انسان فقط الفاظ را می‌خواند و نمازش در محدوده الفاظ است. 🌱دوم نماز مقبول است، یعنی نمازی که انسان را از گناه دور نگه می‌دارد، چون قرآن فرمود: اِنَّ الصَلاه تَنهی عَنِ الفَحشاءِ وَالمُنکر راه تشخیص نماز مقبول از نماز ملفوظ در این است که،،، اگر نماز صبح توانست تا ظهر انسان را از گناه حفظ کند این نماز، مقبول است، اگر نماز ظهر و عصر توانست تا شب انسان را دور از گناه نگه دارد، چنین نمازی، نماز مقبول است وگرنه نمازی که بعدش گناه انجام شود، نماز ملفوظ است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر گناهی کردیم ، یا اگر نمی‌توانیم گناهی را ترک کنیم! چه‌کنیم؟ ❛❛ حفظه‌الله http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
Kashani-13990711-98-Khotbe131-Thaqalain_ir.mp3
17.14M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 📌 جلسه_نود_و_هفتم 🔖 ادامه خطبه ۱۳۱ نهج البلاغه با موضوع "اولویت های حکومت اميرالمؤمنين علیه السلام" تاریخ: اردیبهشت 1399 استاد حامد کاشانی http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: " و همراهان " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠از نامه هاى امام(علیه السلام) به عثمان بن حنیف انصارى، فرماندار بصره 📜 بعد از آنکه خبر به آن حضرت رسید که به میهمانى جمعى (از مرفهین) اهل بصره دعوت شده و او هم در آن میهمانى شرکت کرده است.   💠امام(علیه السلام) عثمان بن حنیف انصارى را که از اصحاب با فضیلت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بود و از سوى امیرمؤمنان على(علیه السلام) به فرماندارى بصره انتخاب شده بود در تعبیراتى سرزنش آلود مورد خطاب قرار می دهد. این نامه نشان مى دهد که مجلس مورد نظر مجلس گسترده اى بوده که گروهى از اشراف در آن دعوت داشتند و انواع غذاها بر سر سفره آماده بوده است. امام(علیه السلام) عیب بزرگ این سفره را ✅ انحصارى بودن آن براى اغنیا ✅ پر زرق و برق بودن غذاهاى رنگارنگ ✅و اینکه گرسنگان و نیازمندان از آن بهره بی بهره بودند. ✅که اگر والى بودن عثمان بن حنیف را بر آن بیفزاییم اشکال آن بیشتر مى گردد. ✅ ایراد آخر اینکه اموال مشتبه به حرام در آن بوده است. 💠این نکته قابل توجّه است که امام(علیه السلام) به قدرى مراقب کارگزاران خود بوده و در حرکات و رفتار آنها دقت مى کرده که کوچک ترین نقطه ضعفى نداشته باشند تا جایى که حتى شرکت در یک مهمانى نامناسب را بر آنها خرده مى گرفته و با نامه بلند بالایى پر از نصایح مختلف به آنها هشدار مى داده و نصیحت مى فرموده است. 💠و نشان مى دهد که امام(علیه السلام) نهایت تدبیر را در امر کشوردارى رعایت مى کرده است. 💠نکته دیگر اینکه نظر مبارک امام(علیه السلام) این است که حاکمان و مقامات برجسته حکومت اسلامى همیشه در کنار مردم و توده هاى مستضعف باشند و به بى درد که توقعشان از همه بیشتر و یاریشان به هنگام یارى دادن از همه کمتر است، هرگز اهمّیّتى ندهند. 💠تجربه نشان داده که در مواقع بحرانى تنها گروه اوّل مدافعان سرسخت و ایثارگران بى منّتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7