eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سلاله هدایت
 
🔸 به برکت همین سادات که آمدند و گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین (علیهم السلام) این است، ما این ذوات قدسی را شناختیم، وگرنه افسران تِیمی و عَدی آمده بودند به ایران! ایران را چه کسی فتح کرد؟ ایران که به دست حضرت امیر فتح نشد، به دست سقیفه فتح شد. اگر ـ خدای ناکرده ـ اجداد ما گرفتار افسران تِیم و عَدی بودند چه کار می‌کردیم! 

🔸 اینکه ما در و دیوار این  را می‌بوسیم، برای اینکه اینها گفتند علی این است، زهرا این است، حسن این است، حسین این است، گفتند و گفتند و گفتند، تا پدران ما فهمیدند، وگرنه ما از چه راهی می ‌فهمیدیم؟! جریان غدیر که به ما نرسیده بود، جریان سقیفه که به ما نرسیده بود، وجود مبارک امام رضا (علیه السلام) آمد، سادات آمدند، «بنی‎ الزّهرا» آمدند و معرّفی کردند. ما شب و روز باید شاکر این  باشیم!




📚 سوره مبارکه حجرات
 تاریخ: 1395/08/05
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🪐پرهیز از ستمکارى 📿فَاللّهَ اللّهَ فِي عَاجِلِ الْبَغْيِ، وَ آجِلِ وَخَامَةِ الظُّلْمِ، وَ سُوءِ عَاقِبَةِ الْکِبْرِفَإِنَّهَا مَصْيَدَةُ إِبْلِيسَ الْعُظْمَى، وَ مَکِيدَتَهُ الْکُبْرَى، الَّتِي تُسَاوِرُقُلُوبَ الرِّجَالِ مُسَاوَرَةَ السُّمُومِ الْقَاتِلَةِ، فَمَا تُکْدِي أَبَداً، وَ لاَ تُشْوِي أَحَداً، لاَ عَالِماً لِعِلْمِهِ، وَ لاَ مُقِلاًّفِي طِمْرِهِ 🟤خدا را خدا را! از کيفر سريع سرکشى و سرانجام وخيم ظلم و ستم و سوء عاقبت تکبّر بر حذر باشيد زيرا (اين امور سه گانه) دام بزرگ ابليس و نيرنگ عظيم اوست که همچون زهرهاى کشنده در قلوب مردان نفوذ مى کند. هرگز از تأثير فرو نمى ماند و کسى از هلاکتش جان سالم به در نمى برد، نه عالم به جهت علم و دانشش و نه فقير به سبب لباس کهنه اش ✍افراد متکبّر تنها خودشان را مى بينند و به همين جهت براى حقوق ديگران ارزشى قائل نيستند و دست به ظلم و ستم مى زنند و نيز بعضى به معناى تجاوز از حد، به ظلم و ستم مى انجامد و همه اينها سموم کشنده و دامهاى خطرناکى از دامهاى شيطانند که جز اولياء اللّه و افراد صالح با ايمان را از آن گريزى نيست. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۵۳.mp3
9.71M
۲۵۳ حتماً حتماً حتماً خدا از گناهان ما عبور نخواهد کرد، و تبعاتِ آن دامنگیرمان خواهد شد! مگــــر در یک حالت ..... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهیدان جوان امنیت تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘دنیا 💢وَ کَأَنْ قَدْ صِرْتُمْ إِلَى مَا صَارُوا إِلَیْهِ، وَ ارْتَهَنَکُمْ ذلِکَ الْمَضْجَعُ، وَ ضَمَّکُمْ ذلِکَ الْمُسْتَوْدَعُ. فَکَیْفَ بِکُمْ لَوْ تَنَاهَتْ بِکُمُ الاُْمُورُ، وَ بُعْثِرَتِ الْقُبُورُ: «هُنَالِکَ تَبْلُو کُلُّ نَفْس مَا أَسْلَفَتْ، وَ رُدُّوا إِلَى اللّهِ مَوْلاَهُمُ الْحَقِّ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ مَا کَانُوا یَفْتَرُونَ». 💢(در آينده اى نزديک) شما نيز به همان مسيرى مى رويد که گذشتگان رفتند و در گرو همان قبر و در دل همان به وديعت سپرده خواهيد شد، 💢چگونه خواهيد بود آن زمان که امور پايان پذيرد (و دوران برزخ سپرى شود و) مردگان از قبرها خارج گردند، آنجاست که هرکس آنچه را از پيش فرستاده تجربه مى کند (و سود و زيان آن را در مى يابد) و به سوى خداوند که مولا و سرپرست واقعى همگان است بازگردانده مى شود و افتراها و سخنهاى نابجا (که در دنيا دستاويزشان بود) از دست مى رود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✳️ اسباب گشایش 🔸 خواندن ، و... نیز ازجمله توسل‌هایی است که می‌تواند انسان را با عصمت و طهارت علیهم السلام پیوند دهد. عارف بزرگ، مرحوم (ره) در وصیتنامه خویش به یک نکته‌ی مهم توصیه فرموده است: «... اما وصیت‌های دیگر... در مستحبات تعزیه‌داری و زیارت علیه السلام مسامحه ننماید و و ولو دو سه نفر باشد، اسباب است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمت آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرها به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی‌شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود.» 📚 از کتاب 👤 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 تعلیم قرآنی

🔹كتاب‌ های علمی، هرگز مسائل معرفتی را با مسائل اخلاقی ضمیمه نمی ‌كنند؛ اما با كتب علمی فرق می‌ كند، واقعاً نور است، لذا هر مطلب علمی را كه نقل می ‌كند، پشتوانه اخلاقی ‌اش را هم ذكر می‌ كند. شما می ‌بینید در كتاب‌ های فقهی سخن از ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ و امثال ذلك است اما دیگر ﴿وَاتَّقُوا اللّهَ﴾ كه در كنار ﴿أَوْفُوا بِالْعُقُودِ﴾ باشد كه در كتاب‌ های فقهی مطرح نیست كتاب‌ های فقهی طرحش این است كه این عقد لازم است یا لازم نیست خیاری است یا خیاری نیست و مانند اینها؛ اما حالا «شما تقوا را رعایت كنید» و مانند آن در كتاب‌ های علمی مطرح نیست. 🔹 در كتاب ‌های عقلی سخن از بود و نبود است، برهان اقامه می ‌كنند كه فلان چیز هست فلان چیز نیست؛ اما من فلان چیز را دوست دارم یا فلان چیز را دوست ندارم در كتاب ‌های عقلی مطرح نیست؛ ولی می ‌بینید قرآن كریم وقتی مسئله را نقل می ‌كند، در كنار برهان, از وجود مبارك ابراهیم (سلام الله علیه) نقل می ‌كند كه فرمود من آفل را دوست ندارم. خب این دارد برهان اقامه می‌كند بر توحید, برهان اقامه می ‌كند بر نفی شرك كه توحید، حق است و شرك، باطل است، خب در حق و باطل و صدق و كذب, «دوست دارم» و «دوست ندارم» راه ندارد؛ اما این كتاب چون است [می ‌گوید:] انسان خدا را از آن جهت كه دوست دارد، می ‌پسندد و می ‌پذیرد. 📚 سوره مبارکه روم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• چرا امام رضا علیه‌السلام، به محض ورود به ایران، خواهران و برادرانشان را نیز به این سرزمین فراخواندند؟ • آیا در این دعوت و رموز آخرالزمانی آن، نقشی برای ما تعریف شده است؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 حیات محققانه
 
🔸 جامعه را دو چیز اَمن می ‌کند: یکی  که جامعه بر اساس علمِ صحیح حرکت کند و دوم ؛ هر کدام از این دو عنصر در جامعه ‌ای نباشد، آنها احساس امنیت نمی ‌کنند. قرآن کریم بر این دو اصل خیلی تکیه می‌ کند که جامعه با علم حرکت کند، یک؛ و با عمل صالح زندگی کند، دو. یکی از بارزترین مصادیقِ عمل صالح، همان صِدق است؛ صدق در گفتار، در رفتار، در نوشتار و مانند آن.

🔸 آیه سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛ انسان اگر بخواهد چیزی را بپذیرد و تصدیق بکند، باید محققانه باشد و اگر بخواهد تکذیب و ردّ کند، باید محققانه باشد. به هر حال انسان چیزی را یا می‌ پذیرد یا نمی ‌پذیرد؛ کسی بخواهد در مجلس رأی بدهد، موافق چیزی باشد یا مخالف چیزی باشد، فرمود موافقت شما عالمانه و محققانه باشد، مخالفت شما هم عالمانه و محققانه باشد. 

🔸 فرمود در تمام موارد چه در حوزه‌ ها چه در دانشگاه ‌ها چه در مراکز تصمیم‌گیری یا در کوی و بَرزن و زندگی ساده، انسان اگر درباره چیزی می ‎خواهد بگوید آری، باید  باشد و اگر می ‎خواهد بگوید نه، باید محققانه باشد. این اختصاصی به مسائل سیاسی و مسائل کلّی ندارد،  ما را هم در بر می ‌گیرد. 




📚 سوره مبارکه حجرات 
 تاریخ: 1395/07/27
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
❇️اهم مطالب ارائه شده در جلسه هفتم: #اصلاح_برداشتهای_ناروا از دین 🔸 چرا بعضی‌ها بعد از انجام جنایت‌ه
اهم مطالب مطرح شده در جلسه هشتم: از دین 🔸 دین به وسیلۀ «تقوا» اخلاق را رشد می‌دهد 🔘 اخلاق را مقابل دین نمی‌دانیم بلکه اخلاق را پایۀ دین می‌دانیم 🔘 اخلاقی که انسان را به دین‌داری نرساند، فایده ندارد 🔘 کسی که با دین‌داری، اخلاقش کامل نشود در دین‌داری صادق نیست 🔘 برخی افراد اخلاقی، با کشته‌شدن امام‌حسین(ع) کنار آمدند اما شراب‌خواری یزید را برنتافتند!🤨 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸 اگر اخلاق کافی است، پس دین برای چیست؟! 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۸ 🔸وقتی می‌گوییم «اکتفا کردن به اخلاق می‌تواند زمینه تحریف دین باشد و به همین خاطر باید به‌جای اخلاق بر تقوا تأکید شود» برخی افراد گمان می‌کنند که ما می‌خواهیم ریشۀ اخلاق را بزنیم! درحالی‌که ما اخلاق را در مقابل تقوا و دین نمی‌دانیم. 🔹اگر اخلاق نباشد، اصلاً جا برای دین باز نمی‌شود. صفات نیکو و فضائلی مانند حیا و شکر جایگاه رفیعی دارند. مثلاً بدون حیا، دین نمی‌تواند مؤثر باشد و انسان دین‌پذیر نخواهد بود. شکرگزاری از منعم هم یکی از دلایل وجوب خداشناسی است. اگر کسی این فضائل را نداشته باشد اصلاً سراغ دین نمی‌رود لذا اخلاق پایۀ دین است. 🔸اگر یک نفر اخلاقی بود، مهربان بود، خدای مهربان و رسول مهربان را شناخت، اما ایمان نیاورد، آن اخلاق فایده ندارد. اگر اخلاق، ما را به دین‌داری برساند، اخلاق درستی است. آن اخلاق همان اخلاقی است که پایۀ دین‌داری است. 🔹برخی از کسانی که قبل از بعثت پیامبر(ص) دارای فضائل اخلاقی‌ بودند، بعد از بعثت پیامبر(ص) در شمار بهترین شهیدان قرار گرفتند؛ یکی‌ از آنها جناب جعفر طیار بود. ایشان بیان می‌کند که من -حتی قبل از بعثت- هیچ‌گاه شراب نخوردم، دروغ نگفتم، عمل منافی عفت انجام ندادم و بت نپرستیدم (من لایحضر، ج4، ص397) 🔸قبل از بعثت پیامبر(ص) اگر اخلاق در میان قریش نبود، آنها پیامبر(ص) را به عنوان امین نمی‌شناختند و امانت‌داری و صداقت ایشان برای آنها ارزشمند نمی‌بود. اگر مردم تصور کنند که دشمنان پیامبر(ص) همه سیاه بودند و هیچ حسنی نداشتند، موجب اشتباه در برداشت خواهد شد، آن‌وقت زشتیِ استغناء از دین و بسنده کردن به اخلاق را تصور نمی‌کنند. 🔹تردیدی نیست که اخلاق پایۀ دین است لذا اخلاق درست باید انسان را دین‌دار کند. در این هم تردیدی نیست که دین، اخلاق را کامل می‌کند، لذا اگر دینْ اخلاق کسی را کامل نکند، او در دین‌داری صادق نیست. 🚩سحر هشتم ماه رمضان ۱۴۰۲ 📢صوت(۲۱دقیقه): @Panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه مطلب :👆👇 🔸وقتی دین می‌خواهد اخلاق کسی را کامل کند، او را به تقوا توصیه می‌کند. تقواست که اخلاق ما را رشد می‌دهد. اگر پای ایمان و عشق به خدا و اولیاء خدا وسط نیاید، سطوح عالی‌ اخلاق فتح نخواهد شد. ابوموسی اشعری به قدری حیا داشت که می‌گویند در محیط شخصی خودش هم لباس مضاعف می‌پوشید که مبادا در هنگام خواب برهنه شود. اما حیاء او مانع نشد که او سامری امّت اسلام نشود و سرانجام به جایی رسید که امیرالمؤمنین(ع) او را لعنت می‌کرد (الکامل فی التاریخ، ج3، ص210) 🔸اگر فقط به اخلاق توصیه کنیم یا بگوییم که دین صرفاً همین را می‌خواهد، اینجا دارد تحریف صورت می‌گیرد. اولاً دین می‌خواهد اخلاق به دین‌داری منجر شود چون دین اوج اخلاق است. ثانیاً خودِ دین به مکارم اخلاق توصیه می‌کند، ثالثاً دین به وسیلۀ تقوا به مکارم توصیه می‌کند. 🔹اگر اخلاق کافی بود پیامبران برای مکارم اخلاق نمی‌آمدند و در فضای دین‌داری، این‌همه به تقوا توصیه نمی‌شد. کسانی که در مقابل پیغمبر(ص) قرار داشتند به‌طور کامل شوم و سیاه نبودند. در میان سران مشرکین قریش کسانی بودند که از برخی رذایل اخلاقی پیراسته و به برخی فضائل اخلاقی آراسته بودند مانند ابوالبَختریّ بن هشام و عتبة بن ربیعه و... رسول‌خدا(ص) هم به صفات اخلاقی خوب آنها احترام می‌گذاشت امّا نهایتاً به سعادت نرسیدند و برخی از آنها در نبرد با مسلمانان کشته شدند. 🔸پیامبر(ص) برای ارتقاء وضعیت اخلاقی آن جامعه به سطوح بسیار بالاتر، آمده بودند. اگر مؤمنین به این نکات توجه نکنند و بدون فکر از آن عبور کنند ممکن است به‌خاطر اموری مثل اخلاق خوب دچار غرور و تکبر شوند. 🔹یکی دو سال بعد از واقعۀ کربلا پیرمردهای مدینه به شام رفتند. وقتی آنها فساد یزید را دیدند علیه‌ او شورش کردند. این انسان‌های اخلاقی‌ شراب‌خواری یزید را بر نمی‌تابند امّا با ریخته شدن خون امام‌حسین(ع) کنار می‌آیند. سخن ما علیه چنین اخلاقی است که نجات‌بخش نیست. 🚩سحر_هشتم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم
💠 جبر و تفویض 🔹 ... بیان دیگری که مرحوم حاج آقا رضا همدانی (رضوان الله تعال علیه) دارند که آن هم خیلی شیرین است و است؛ فرمودند به اینکه جبر را اموی خیلی ترویج کردند، برای اینکه با حکومت اینها می ‌ساخت، به مردم می‌ گفتند که آنچه می‌ بینید کار خداست، کار خداست چرا به ما اعتراض می ‌کنید؟ جبر برای توجیه تبهکاری‌ های حکّام جور یک وسیله خوبی است. ایشان در همان کتاب شریف طهارتشان دارند: اموی و مروانی جبر را دامن زدند تا سیئات خودشان را توجیه کنند، 🔹 اصل این فکر در زمان وجود مبارک حضرت امیر رواج داشت. سؤال کردند که آیا این به قضای الهی است یا نه؟ ما مختاریم یا نه؟ «أَ كَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ [قَدَرِهِ‏] قَدَرٍ»؟ حضرت فرمود: «وَیحَكَ لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً»؛ تو خیال کردی که اگر ما می ‌گوییم قضا و قدر یعنی دست ما بسته است؟ نخیر! ما «بین الجبر و التفویض» مختاریم، اختیار ما با ، اختیار ما با تنظیم شده است. 🔺خدای سبحان دو تا اراده دارد، یک اراده در تدبیر کل نظام که این اراده تکوینی است و یک اراده تشریعی دارد که از بشر می‌ خواهد که فلان کار خیر را انجام بدهد و از فلان کار شرّ بپرهیزد. آن کاری که از اراده و اختیار بشر حاصل است، آن می ‌شود اراده تشریعی. خدا می‌ خواهد عدل، عقل، نماز و روزه محقق بشود اما به دست ما؛ این می ‌شود اراده تشریعی. کل جریان را که کارهای آسمان و زمین و تکوین است خودش اراده می ‌کند که می‌ شود اراده تکوینی. فرمود او اراده می ‌کند ولی از راه اراده ما اراده می‌ کند، نه اینکه ما هیچ سهمی نداشته باشیم در این کارها و کارها را مستقیماً او انجام بدهد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/07/25 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۵۴.mp3
12.05M
۲۵۴ ✘ آدمهایی هستند در دنیا، که اساساً مدار زندگی‌شان دور دین نمی‌گردد! اصلاً به دین فکر هم نمی‌کنند، آیا این آدمها نمی‌توانند زندگی خوبی داشته باشند؟ آیا از زندگی‌شان به لذت و شادی نمی‌رسند؟ ✔ چرا حتماً می‌توانند زندگی خوبی داشته باشند! ✘ پس چه ضرورتی به پذیرش دین و رعایت چهار چوبهای آن است؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📿وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ، وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ بِيَدِکَ وَلِسَانِکَ، وَبَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ 🟠امر به معروف کن تا اهل آن باشى و با دست و زبانت منکر را انکار نما و از کسى که عمل بد انجام مى دهد با جديت دورى گزين» ✍جمله اوّل اشاره به اين است که چون انسان، ديگران را امر به معروف مى کند، اگر خودش اهل معروف نباشد در پيش وجدان خويش شرمنده مى گردد. به علاوه از مردم نيز خجالت مى کشد که بگويند او آمر به معروف است در حالى که خودش عامل به منکر است. مجموع اين امور سبب مى شود که با امر به معروف انسان تدريجاً در سلک عاملان به معروف درآيد.جمله «وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ ...» اشاره به مراتب نهى از منکر دارد که در اينجا براى آن دو مرحله ذکر شده نخست انکار به قلب و بيزارى از منکر در درون دل و جان، هرچند ظالمان دست و زبان انسان را ببندند. مرحله دوم انکار با زبان و مرحله سوم جلوگيرى عملى از منکرات. بسيارى از فقها اين مرحله را وظيفه حکومت اسلامى وحاکم شرع دانسته اند و مرحله اوّل و دوم را وظيفه عموم مردم.جمله وَبَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ ممکن است اشاره به جايى باشد که نهى از منکر اثر نمى گذارد، در چنين مواردى انسان بايد مجلس منکر را ترک گويد و از عاملان به منکر دورى گزيند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت چهارم 🔹 بایدهای معاشرت با مردم 8⃣ بخشندگی: 🔻عنوان هشتمی که پیرامون بایدهای معاشرت با مردم در نهج البلاغه مطرح است، بخشندگی است. بخشندگی ذیل ۸ مفهوم در نهج البلاغه بیان شده است که عبارتند از: ۱. سخاوت ۲. جود ۳. کرم ۴. انعام ۵. افضال ۶. احسان ۷. انفاق ۸. اعطاء 🔹 سخاوت : پیرامون سخاوت در حکمت ۵۳ میفرماید:«السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ» ؛ سخاوت آن است که تو قبل از درخواست فقیر به او ببخشی ، اما آنچه که بعد از درخواستش میبخشی، از روی خجالت و سرزنش مردم است.» 🔹 جود: درباره جود در حکمت ۲۱۱ می فرماید: «الْجُودُ حَارِسُ الْأَعْرَاضِ»؛ جود و بخشش، نگهبان خوبی برای آبروهاست. 🔹 کَرم : پیرامون کرم در حکمت۲۴۷ میخوانیم: «الْكَرَمُ أَعْطَفُ مِنَ الرَّحِمِ»؛ ارزش و اثری که کرم در جلب عطوفت و مهربانی دارد از اثر رحم و خویشاوندی بیشتر است.» 🔹 انعام : درباره انعام به دیگران در حکمت ۱۵۸ میفرمایند: «عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَيْهِ» ؛ شرّ برادر دینی ات را با انعام به او رد کن و برگردان. 🔹 افضال: پیرامون افضال هم در حکمت ۲۲۴ میخوانیم: «بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ»؛ با بخشیدن به دیگران ، ارزش انسان زیاد میشود. 🔻 افضال چیست؟ در حکمت ۲۳۱ میفرمایند: «الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ»؛ احسان همان تفضل است. در واقع تفضل هم همان احسان است. ↩️ ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ادامه مطلب حکمت10 🔹 احسان: اما پیرامون خود احسان در حکمت ۱۵۸ میفرمایند:«عَاتِبْ أَخَاكَ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ»؛ اگر یک وقتی لازم شد برادرت را سرزنش و عتاب کنی، از طریق احسان و نیکی به او عتاب کن. در حکمت ۲۶۴ نهج البلاغه هم نکته بسیار جالبی را حضرت درباب احسان به ما یاد داده اند که امیدوارم این حکمت را واقعا از همین امروز بصورت جدی سرلوحه زندگی خودمان قرار بدهیم. می فرمایند:«أَحْسِنُوا فِي عَقِبِ غَيْرِكُمْ تُحْفَظُوا فِي عَقِبِكُمْ» ؛ به بازماندگان دیگران احسان کنید تا حرمت بازماندگان شما را بعد از شما نگه دارند. 🔹 انفاق: حضرت در حکمت ۱۲۳ عده ای از رفتارها را با عنوان « طُوبَى لِمَنْ» "خوش به حال کسی که فلان کار را بکند"، بیان کردند، که یکی از آنها این است:« طُوبَى لِمَنْ أَنْفَقَ الْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ » خوش به حال کسی که اضافه مالش را ببخشد و انفاق کند. 🔹 اعطا : در نهایت پیرامون اعطا کردن هم در حکمت ۲۳۲ فرمود:« مَنْ يُعْطِ بِالْيَدِ الْقَصِيرَةِ يُعْطَ بِالْيَدِ الطَّوِيلَةِ» آنکس که با دست کوتاه ببخشد از دستی بلند پاداش گیرد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
20-Khotbeh1- j7- b1.mp3
3.51M
🔷 جلسه٧- بخش اوّل 🌸 «ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً» آنگاه خداوند سبحان از سخت و نرم و حاصلخیز و شوره‌زار زمین، خاکی جمع آورد؛ «سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبَلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ»    بر آن آب ریخت تا پالوده گشت و با رطوبت برآمیخت تا چسبندگی یافت. 🔹 دكتر محمدعلى انصارى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
🏞 سنگینی حجاب🧐 مادام که زندگی جز خودنمایی نیست مادام که در زندگی دغدغه خدا نیست ❛❛ عین‌صاد ص ۵۵ 📖 کتاب حجاب و آزادی روابط 👉🏻 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7