eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘اُزْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِنِ. بدكار را با پاداش دادن به نيكوكار آزار ده. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘بدی بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5990348324052404889 (1).mp3
14.55M
یه کنج از حرم ... بهم جا بده محمد حسین پویانفر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 صله رحم 🔸 ما را به دعوت کردند، فرمودند که صله رحم واجب است و اگر کسی عمداً بدون عذر صله رحم را قطع کند، مورد طعن است. صله رحم واجب است و ارتباط واجب است، با ، با ، با ، با ، با . این ارحام خود را باید حفظ بکنیم و این صله که واجب است در این بخش از آیات خدای سبحان فرمود کسانی که ﴿وَ یقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یوصَلَ﴾ ـ معاذالله ـ لعن بر اوست! 🔸 درست است مرد می ‌تواند مهربان باشد، ولی این هنر در مرد کم است. فرمود زندگی را، خانواده را، اساس جامعه را رَحم اداره می‌ کند و ملکه رَحم زن‌ ها هستند، ﴿خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیها﴾؛ این عظمت زن است. این جلال زن است، این شکوه زن است، این درباره زن‌ هاست. 🔸 ما مأمور به صله اصلاب هستیم، یا مأمور به صله ارحام؟ همه ما به هر حال پدری داریم، پدربزرگی داریم، این از اصلاب آمده است؛ اما از اصلاب آن ساخته نیست که خانواده را اداره کند، از ارحام ساخته است، آن است، آن است، آن است. 🔸 آنها که اهل اصول خانواده‌ اند وقتی مادر را از دست می ‌دهند، احساس غربت می‌ کنند ولو سنّشان سنّ هفتاد یا هشتاد باشد. این و این را ذات اقدس الهی به زن‌ ها داده است. ما مأمور به صله ارحام هستیم نه صله اصلاب. اصلاب آن هنر را ندارد که در ما رحم و رحامت ایجاد کند. این مادری مادر است که می ‌تواند این کار را بکند؛ لذا فرمود اساس خانواده این است... . 🔸 ما از آمدیم به رحمت می ‌رویم، ممکن است چهار تا لغزش داشته باشیم، ولی به هر حال در سفره رحمت دوستمان به نام خدا سجده کردیم رکوع کردیم نماز خواندیم. از رحمت آمدند و به رحمت روند باز ٭٭٭ من رحمة بدا و الی ما بدا یعود گر وعده دوزخ است و یا خُلد غم مخور ٭٭٭ بیرون نمی ‌برند تو را از دیار دوست ما با این دوستی و رحمت می‌ توانیم زندگی کنیم... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/10/20 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 نشر مِهر

🔸 خانواده، اصل است در جامعه! که روشن شد، وزین می‌ شود؛ جامعه را خانواده می‌ سازد. 🔸 آن بیان نورانی امام (سلام الله علیه) این است که «تَزَاوَرُوا فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ حضرت فرمود یکدیگر را ترک نکنید و . چرا؟ استدلال می ‌کند، می ‌فرماید: اگر شما دور هم جمع شدید و یکدیگر را ترک نکردید و این رفت و آمد شما ادامه پیدا کرد، بالاخره
شما شیعیان ما هستید
، شیعیان وقتی یک جا نشستند سخنان ما و احادیث ما و کلمات ما و سیره و سنّت ما را بازگو می ‌کنند و احادیث ما این خصوصیت را دارند که «تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض». 🔸 همه ما شنیدیم و می ‌گوییم که «سنگ روی سنگ بَند نمی‌ شود»؛ این درست است، الآن کسی بخواهد خانه ‌ای بسازد بُرجی بسازد مسکنی بسازد مغازه ‌ای بسازد، بخش اول را که سنگ گذاشت، اگر در بخش دوم، سنگ روی این سنگ بیاید، نمی ‌ماند و می‌ لغزد، لذا ملات نرمی لازم است که روی آن سنگ اول بریزند، تا این سنگ دوم به وسیله آن ملات نرم، روی آن سنگ قبلی بَند بشود، وگرنه سنگ روی سنگ بَند نمی ‌شود. 🔸 فرمود گفتار ما نصایح ما دستورهای ما، آن ملات نرم است و جامعه را مرتبط می ‌کند؛ یک کردن، یک ، یک ، اینها ملات نرم است. آن وقت جامعه، مرتبط و متحد می شود؛ لذا فرمود مسلمین «یدٌ واحدة» هستند یک دست هستند: «وَ هُمْ یدٌ عَلَی مَنْ سِوَاهُمْ‏». 🔸 یعنی آن قدر این رابطه عاطفی بین ایشان برقرار است که مثل یک نفر هستند. ساختن این، از همان راه ، بعد ، بعد ، بعد میسّر است. این نمی ‌گذارد که دستگاه قضایی‌ مان این قدر پرونده داشته باشد. نه شلّاق یا امور دیگر! انسان، با اخلاق زنده است. 📚 تاریخ: 1398/10/10 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان هر روز غزه" اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘لجاجت 💠 اللَّجَاجَةُ تَسُلُّ الرَّأْى. 💢لجاجت تدبير را سست می كند. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘طمع ورزی 💠اَلطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ. 💢طمع ورزی بردگی هميشگی است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘افراط و تفریط 💠ثَمَرَةُ التَّفْرِيطِ النَّدَامَةُ، وَثَمَرَةُ الْحَزْمِ السَّلاَمَةُ. 💢 حاصل كوته فکری پشيمانی، و حاصل دورانديشی سلامت است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘سکوت 💠لاَ خَيْرَ فِي الصَّمْتِ عَنِ الْحُكْمِ; كَمَا أَنَّهُ لاَ خَيْرَ فِي الْقَوْلِ بِالْجَهْلِ. 💢آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۳۱ نهج البلاغه ۴.mp3
4.58M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 / قسمت چهارم ⭕️ بخش اول : 4️⃣ 🔺مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (2) 🎙حجت الاسلام http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (4) 🔷 مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (2) 🔻درباره صبر درحق و برحق چند نکته در نهج البلاغه است که به ترتیب عرض میکنم. 6⃣ گاهی انسان ناگزیر می شود بین دو نفر یا دو گروه قضاوت کند. وقتی قضاوت کرد باید حق بگوید، ولو اینکه این حق به ضرر کسی از این دو طرف تمام بشود که با من نسبت دارند و حتی بالاتر، ممکن است من قضاوت بکنم و حکم حقّی که می دهم علیه خود من تمام بشود. اینجاها باید صبر کرد چون نفس نمی پذیرد. 🔻حضرت در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر (رحمت الله علیه) می فرمایند: برای قضاوت بین مردم کسی را انتخاب کن که «أَصْبَرَهُمْ عَلَى تَكَشُّفِ الْأُمُورِ»؛ در تحقیق و کشف کردن امور خیلی صبور و پر حوصله باشد. همچنین در همین نامه ۵۳ خطاب به خود مالک اشتر هم می فرمایند: « أَلْزِمِ الْحَقَّ مَنْ لَزِمَهُ مِنَ الْقَرِيبِ وَ الْبَعِيدِ وَ كُنْ فِي ذَلِكَ صَابِراً مُحْتَسِباً»؛ خودت در ملازمت با حق، آدم صبور و محکمی باش به واسطه تهدیدها، تطمیع و رشوه ، نکند از ملازمت و همراهی با حق کوتاه بیایی. 🔻 حضرت علی(علیه السلام) در خطبه ۱۲۴ در مورد کسانی که اینگونه صبری دارند تعریف و تمجید فوق العاده ای کرده اند. و در خطبه ۱۲۴ می توانید این عبارات را بخوانید: «فَإِنَّ الصَّابِرِينَ عَلَى نُزُولِ الْحَقَائِقِ هُمُ الَّذِينَ يَحُفُّونَ بِرَايَاتِهِمْ وَ يَكْتَنِفُونَهَا حِفَافَيْهَا » ؛ کسانی که بر نزول حقائق صبر می کنند، از پرچمهای خود بهتر پاسداری می کنند. یعنی کسانی که در روزگار حوادث سخت مقاوت میکنند، اینها پرچم خودشان را در جنگ با باطل خوب حفظ میکنند و آن را در دل لشکر نگه می دارند و از هر سو از پیش و اطراف مراقب آن می باشند. نه از آن عقب میمانند که تسلیم دشمنش کنند و نه از آن پیشی می گیرند که تنها رهایش بکنند». 7⃣ مصداق دیگر یا نکته دیگری که در بحث صبر بر حق هست، در نامه ۳۱ خطاب به امام حسن مجتبی(علیه السلام) است. 🔻حضرت خطاب به امام حسن مجتبی (علیه السلام) می نویسند: نفس خودت را عادت بده به اینکه در حق استقامت کند. بعد می فرمایند: « نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِی الْحَقِّ»؛ بهترین اخلاق این است که انسان در حق مقاومت داشته باشد، استقامت داشته باشد. 8⃣ یکی دیگر از مصادیق صبر بر چیزی که از نظر نفس امّاره ناپسند و تلخ می آید، صبر در مقابل ارتکاب حرام است. 🔻 مولا علی در خطبه ۸۱ زهد را تعریف می کنند و می فرمایند "زهد" عبارت از سه رفتار فوق العاده است: 🔸۱.کوتاه کردن آرزو و أمل، 🔸۲.شکر بر نعمتها، 🔸۳.دوری گزیدن از محرمات. بعد می فرمایند: حالا اگر همه این سه تا برایتان ممکن نبود، «فَلَا يَغْلِب الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ» ؛ فقط مراقب باشید که حرام بر صبر شما غلبه نکند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستان ولایی سلام 🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند. برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید. *. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم *. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم *. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم *. شرح حکمت شانزدهم تا بیستم *. شرح حکمت 21 تا بیست و پنجم *. شرح حکمت بیست و ششم *. شرح حکمت بیست و هفتم در چهار بخش *. شرح حکمت بیست و هشتم در سه بخش *. شرح حکمت بیست و نهم *. شرح حکمت سی ام *. شرح حکمت سی و یکم بخش اول صبر در ۴قسمت http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 روی متون رنگی کلیک کنید
💠 شهید استقامت
 
🔹 چرا می ‌گویند اگر کسی «علی حبّ اهل بیت» بمیرد «مَاتَ شَهِیدا»؟ برای اینکه این تا آخر زندگی، تیر زد و تیر خورد؛ ولی به هر حال تسلیم نشد؛ همین که گوهر  را از دست نداد، «مَاتَ شَهِیدا». 

🔹 فرمود: «مَنْ مَاتَ عَلَی حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِیدا»، چرا؟ چون این شصت، هفتاد سال یا کمتر یا بیشتر زندگی کرده، چهار تا گناه کرده چهار تا اطاعت کرده، چهار تا تیر زده چهار تا تیر خورده؛ ولی به هر حال تسلیم نشد و ایمانش را تا آخر حفظ کرد. 

🔹 ما به چه کسی می ‌گوییم شهید؟ این کسی که در میدان جنگ، چهار تا تیر می‌ زند چهار تا تیر می‌ خورد، اسیر نمی‌ شود و بالاخره کشته می‌ شود، خب این  است. اگر ـ خدای ناکرده ـ اسیر شد، مشکل جدّی دارد که درمانش مشکل است.
🌿☘🌿


http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صبح زمستونیتون به خیر و سلامتی
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عباد صالح خدا: "شهیدان هر روز غزه" اللهم أَیِّدهُم بالنَّصر وَ الفَلاح 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘دعوت 💢مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ كَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً. 💢هيچ گاه دو دعوت متضاد وجود ندارد مگر اين كه يكى از آن دوضلالت و گمراهى است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘یقین 💢مَا شَكَكْتُ فِي الْحَقِّ مُذْ أُرِيتُهُ. 💢از آن زمان كه حق به من نشان داده شده هرگز در آن شك و ترديد نكردم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘صداقت مَا كَذَبْتُ وَلاَ كُذِّبْتُ، وَلاَ ضَلَلْتُ وَلاَ ضُلَّ بِي. 💠 هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند، و هرگز گمراه نشدم، و كسی به وسيله من گمراه نشده است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘ستم لِلظَّالِمِ الْبَادِي غَداً بِكَفِّهِ عَضَّةٌ. آغازكننده ستم ،در قيامت انگشت به دندان می گزد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ۴ جلسه 1_ بخش دوم 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى پیامبر صلوات الله علیه و ائمه اطهار وسیله هدایتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
*. شرح حکمت سی و یکم
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح (4) 🔷 مصادیق "صَبْرٌ عَلَى مَا تَكْرَه" در نهج البلاغه (4) 9⃣ مولا علی(علیه السلام) یکی دیگر از مصادیق صبر را از دست دادن چیز اندکی از دنیا می دانند. 🔻 انسانها گاهی وقتها به خاطر ضعف ایمان اگر یک چیزی از دنیا از حقوقشان کم شود ، یک مقداری گرانی بشود، ایمان خود‌شان را از دست می دهند. حضرت در خطبه ۱۱۳ نهج البلاغه شروع می کنند به گله کردن از مردم زمانه خودشان و یارانشان که خیلی از نظر معنوی و اخلاقی سقوط کرده اند و گله های مفصّلی دارند که حتما در خطبه ۱۱۳ ، بخوانید که در روزگار ما هم مشابهان بسیار زیادی در یاران رهبر عزیز انقلاب و مدّعیان انقلابیگری پیدا کرده است. 🔻در خطبه ۱۱۳ حضرت می فرمایند : " ياد مرگ از دلهای شما رفته و آرزوهای فريبنده جای آن را گرفته است. دنيا بيش از آخرت شما را تصاحب کرده و متاع زودرس دنيا، بيش از متاع جاويدان آخرت در شما نفوذ کرده است و دنيازدگی، قيامت را از يادتان برده است. همانا شما برادران دينی يکديگريد؛ چيزی جز درون پليد و نيّت زشت شما را از هم جدا نساخته است. نه يکديگر را ياری می دهيد، نه خيرخواه يکديگريد و نه چيزی به يکديگر می بخشيد و نه به يکديگر دوستی می کنيد. شما را چه شده است که با به دست آوردن متاعی اندک از دنيا شادمان می گرديد، ولی از متاع بسيار آخرت که از دست می دهيد، اندوهناک نمی شويد! با از دست دادن چيزی اندکی از دنيا مضطرب میشوید که آثار پريشانی در چهره تان آشکار می گردد و بی صبری می کنيد" . بی صبری در مقابل از دست دادن یک چیز اندکی از دنیا. حالا یک پستی، مقامی، شهرتی، مالی... 🔟 آخرین مصداق از صبر بر چیزی که ظاهرش تلخ است، صبر بر نماز است. 🔻 مولا علی(علیه السلام) درقالب توصیف صبر پیامبر بر نماز در خطبه ۱۹۹ عباراتی دارند که تن انسان به لرزه در می آید. حضرت در خطبه ۱۹۹ بعد از اینکه جایگاه نماز را در شکستن استکباری که انسان را به جهنم خواهید کشید بیان می فرمایند، برای اینکه فرمایش خود را خوب محکم کاری کنند، از پیغمبر خدا سخن می گویند؛ از پیغمبر خدا که خودش صاحب بهشت است بیان می کنند: «كَانَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلم) نَصِباً بِالصَّلَاةِ بَعْدَالتَّبْشِيرِ لَهُ بِالْجَنَّةِ». عجیب است می فرمایند: بعد از اینکه خداوند بشارت قطعی به پیامبر داد که تو اهل بهشت هستی پیامبر برای نماز خودش را خیلی به سختی می انداخت. بعد وقتی از ایشان می پرسند آقا شما چرا اینقدر به خودتان سختی میدهید؟ می فرمود به خاطر این آیه قرآن: «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها»؛ خدا به من دستور داده است در آیه۱۳۲ سوره طاها که ای پیغمبر اهل و خانواده ات را به نماز امر کن و خودت هم بر این مسأله نماز استقامت کن. بعد امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند:« فَكَانَ يَأْمُرُ بِهَا أَهْلَهُ وَ يَصْبِرُ عَلَيْهَا نَفْسَهُ »؛ " از وقتی این آیه نازل شد پیامبر دائماً خانواده اش را به نماز امر می کرد و خودش هم بر این مسأله صبر می کرد". 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7