eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۹ يَابنَ آدَمَ، إنّي اُحِبُّكَ فَأَنتَ أيضا أحبِبني. ای آدمیزاد! من تو را دوست دارم. پس تو نیز مرا دوست بدار... / امضاء؛ خدا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 برترین عبادت 🔸 كسی که مریض دارد و دعا می ‌كند با چه حال می‌ كند؟ كسی که قرض دارد و دعا می ‌كند، كسی که در حال خطر است و دعا می ‌كند، با چه وضع دعا می ‌كند؟ در حال دعا، بی تابی دارد، گرایش دارد، كشش دارد و با تمام وجود، حاجت خود را لمس كرده است. كسی كه مریض است یا مریض دارد و بیمار او را می ‌خواهند به اتاق عمل ببرند، با تمام وجود، نیاز خود را یافت و با تمام وجود یافت كه غنی، دیگری است و با تمام وجود با آن غنی دارد گفتگو می‌ كند و از او می ‌خواهد. 🔸 این حال را ما داشته باشیم كه در تمام لحظات ما در معرض آفت هستیم! هیچ كسی اطمینان ندارد كه همیشه حیات او هست یا سلامت او هست یا حیثیت او هست یا احترام و آبروی او هست؛ همه این شئون در تمام حالات در معرض خطر است؛ این را انسان باید درك كند! كسی هست كه پاسخ مثبت به انسان بدهد و آن خداست كه همه اینها به دست اوست. در قرآن كریم هم دعا را عبادت معرفی كرد فرمود: ﴿الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ﴾ _ عبادتی كه در این آیه آمده است به دعا تفسیر شده است _ فرمود كسانی كه از دعا كردن صرف نظر می ‌كنند و مستكبرانه برخورد می ‌كنند، داخل جهنم می شوند. ، دعا کردن است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/08/04 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت هجدهم 🔰امیرالمومنین علیه‌السلام در ادامه برنامه روزانه پرهيزکاران مى فرمايد: 🌐ق
📌قسمت نوزدهم 🔰امام عليه السلام به ذکر همت عالى پرهيزکاران مى پردازد و مى فرمايد: ✨لاَ يَرْضَوْنَ مِنْ أَعْمَالِهِمُ الْقَلِيلَ، وَ لاَ يَسْتَکْثِرُونَ الْکَثِيرَ. فَهُمْ لاَِنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ، وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ 🌐«از اعمال اندک، خشنود نمى شوند، و اعمال فراوان خود را زياد نمى شمارند، بلکه پيوسته خود را متّهم مى سازند (هر چند عبادات و طاعات و کارهاى مهم اجتماعى فراوانى کرده باشند و به همين دليل) از اعمال خود نگرانند (مبادا حق خدا و خلق را ادا نکرده باشند) ✍علوّ همت آنها و معرفت بالايشان به آنها اجازه نمى دهد که به اعمال کم راضى شوند و يا اعمال فراوان را بسيار ببينند برخلاف کوته فکران مغرور که به اندک عملى چنان از خود راضى مى شوند که گويى برترين خلق خدايند. 🔹گذشته از اين، آنها داراى صفت برجسته انتقاد از خويشتن اند که غالب افراد از آن گريزانند نه انتقاد ديگران را مى پذيرند و به طريق اولى نه از خود انتقاد مى کنند و کارى را که سبب تکامل و پيشرفت انسان است رها مى سازند. آنها پيوسته از اين بيم دارند که حق نعمت خدا را ادا نکرده باشند و راه و رسم عبوديت پروردگار را ترک گفته باشند و در برابر خلق خدا مسئول باشند. ✅ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 رهبر معظم انقلاب: خط خوارج امروز هم هست 🔹ابن‌ملجم یکى از خوارج است و چند ویژگى دارد: اوّلاً بظاهر مسلمان است، آن هم مسلمان بسیار متعبّدى که قرآن را هم از بَر و بخوبى میخوانَد و خیلى هم در اسلامِ خود متعصّب و پایبند است؛ ویژگى دومّش این است که هیچ کس را قبول ندارد، حتّى على را! على را هم مسلمان نمیداند! او معتقد است که على سازش‌کار است... 🔹 آیا انگیزه‌ى واقعى او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت، امّا ظاهراً به نام اسلام بزرگ‌ترینِ مسلمانها را متّهم به سازش‌کارى میکند، متّهم به ارتجاع میکند؛ چون على را مرتجع میداند، پس خود مدّعىِ ترقّى‌خواهى و انقلابیگری است. 🔹 خوارج نهروان یک چنین گره مشکل و معضلى بودند در زمان على، و این خط همیشه باقى است و امروز هم هست. در تمام دورانهاى صدر اوّل اسلام تا قرن دوّم و سوّم که ردّ پاى خوارج پیدا است، آنها را با همین چهره، با همین نما، مى‌بینیم؛ با ادّعاى اسلام، با متّهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنى کردن با مغزها و لُبهاى اسلام و قرآن... تاریخ:1358 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید روح الله عجمیان تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘پیشگویی 🔹خبر غيبی از حكومت چهار فرمانروای فاسد، از پسران مروان 📣( این خطبه را درباره مروان بن حکم ایراد فرمود.) گویند در سال ۳۶ هجری، وقتی مروان بن حکم، داماد عثمان، در جنگ جمل اسیر شد، امام حسن علیه السلام وامام حسین علیه السلام نزد پدر عذر او خواستند و امام علی علیه السلام او را رها کرد. گفتند: پدر، مروان با شما بیعت می کند. فرمود:) 💢أَوَ لَمْ یُبَایِعْنِی بَعْدَ قَتْلِ عُثْـمَانَ؟ لاَ حَاجَةَ لِی فِى بَیْعَتِهِ! إِنَّهَا کَفٌّ یَهُودِیَّةٌ، لَوْ بَایَعَنِی بِکَفِّهِ لَغَدَرَ بِسُبَّتِهِ. أَمَا إِنَّ لَهُ إِمْرَةً کَلَعْقَةِ الْکَلْبِ أَنْفَهُ، وَ هُوَ أَبُوالاَْکْبُشِ الاَْرْبَعَةِ، وَسَتَلْقَى الاُْمَّةُ مِنْهُ وَ مِنْ وَلَدِهِ یَوْماً [موتاً] أَحْمَرَ! ♦️مگر پس از کشته شدن عثمان با من بيعت نکرد؟ مرا به بيعت او نيازی نيست! دست او دست يهودی است، اگر با دست خود بيعت کند، در نهان بيعت را می شکند. آگاه باشيد! او حکومت کوتاه مدّتی خواهد داشت، مانند فرصت کوتاه سگی که با زبان بينی خود را پاک کند. او پدر چهار فرمانرواست «قوچ های چهارگانه» و امّت اسلام از دست او و پسرانش روزگار خونينی خواهند داشت. 📜 ، http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰بلاء، غرور، غربت 🔸بچه كه بوديم بعد از اينكه چندين بار دستمان را حركت مى‌ داديم و ورزش مى‌كرديم، به ماهيچه‌ هامان دست مى‌ زديم تا ببينيم چقدر قوى شده است! 🔸سالكى كه ده مرتبه ذكرى را مى‌ گويد، ده مرتبه عملى را مرتكب مى‌ شود، خيال مى‌ كند كه كارى كرده است و در برابر كارش بايد حاصلى داشته باشد. 🔸 لذا متوقع مى‌ شود، ولى بلاء، شكننده و منكسر است و همۀ بساط او را بر باد مى‌ دهد. 🔸وقتى چشمت را گرفتند، عمرت را گرفتند، دستت را گرفتند، آبرويت را گرفتند، ديگر با اين دل شكسته چه چيزى باقى مى‌ ماند؟ 🔸 خيلى سخت است! اين ابتلاء است كه دل‌ ها را نگه مى‌ دارد و متواضع مى‌ كند. غرور را مى‌ ريزد و عظمت‌ ها كنار مى‌ رود. 🔸در اين موقع، غربتى را احساس مى‌ كنى و ذلّت و توجه باطنىِ بيشترى برايت مى‌ آيد. ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۵۵ #⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🟢وَاعْلَمُوا أَنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ، وَ قَائِلٌ مُصَدَّقٌ، وَ أَنَّهُ مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُفِّعَ فِيهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صُدِّقَ عَلَيْهِ 🔮بدانيد قرآن، شفاعت کننده اى است که شفاعتش مورد قبول و گوينده اى است که سخنش مقبول است. کس که قرآن در روز قيامت براى او شفاعت کند مشمول شفاعت مى شود و آن کس که قرآن در قيامت از وى شکايت کند گواهى اش بر ضد او پذيرفته خواهد شد» 🖊به يقين، شفاعت قرآن با زبان حال يا با زبان قال درباره کسانى است که عامل به آن باشند و شکايت قرآن درباره کسانى است که آن را پشت سر افکنند و نسبت به آن بى اطلاع باشند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت نوزدهم 🔰امام عليه السلام به ذکر همت عالى پرهيزکاران مى پردازد و مى فرمايد: ✨لا
📌قسمت بیستم 🔰امام عليه السلام در ادامه همان مسئله انتقاد از خويشتن به نکته زيباى ديگرى اشاره مى کند، مى فرمايد ✨إِذَا زُکِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ، فَيَقُولُ: أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي، وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي! اللَّهُمَّ لاَ تُؤَاخِذْنِي بِما يَقُولُونَ، وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ، وَاغْفِرْ لي مَا لاَ يَعْلَمُونَ! 🌐هر گاه يکى از آنها را مدح و ستايش کنند. از آنچه درباره او گفته شده به هراس مى افتد و مى گويد : من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم به اعمال من از من آگاهتر است. بارالها! مرا به سبب نيکيهايى که به من نسبت مى دهند مؤاخذه مفرما! و مرا برتر از آنچه آنها گمان مى کنند قرار ده و گناهانى را که من دارم و آنها نمى دانند ببخش ✍مى دانيم يکى از موانع راه پيشرفت در درگاه خدا و در جامعه بشرى، مدح مداحان و تملق متملقان است که بسيارى از سران جهان را به خطا افکنده و گمراه ساخته است. پرهيزکاران پيوسته از ستايش ستايشگران بيمناکند، نکند سبب غرور و عجب آنها گردد و مورد مؤاخذه پروردگار واقع شوند. در عين حال از خدا مى خواهند که برتر از ستايش آنها باشند و اگر خطا و گناه مخفيانه اى دارند، خدا آنها را ببخشد. ✅ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰یقین، لازم نیست... 🔹يكى از دوستان مى‌ گفت چه كنيم تا به يقين برسيم‌؟ به او گفتم: «يقين لازم نيست، كه انسان با احتمال هم كار و حركت مى‌ كند.» 🔹در تجارت، با احتمال حركت مى‌ كنند. در كشاورزى با احتمال آغاز مى‌ كنند. دانه‌هايى كه يك كشاورز در زمين مى‌پاشد، يقين ندارد كه رشد كند و ممكن است هزار آفت سر راهش باشد، اما با همين توجه اقدام مى‌ كند. 🔹حال چه شده وقتى انسان مى‌ خواهد در راه خدا حركت كند، مى‌ گويد بايد يقين داشته باشم!؟ 🔹 در اينجا يقين را اول مى‌ خواهيم، ولى در تجارت با يك احتمال هم حركت مى‌ كنيم تا جايى كه بيست بار ضرر مى‌ دهيم، ولى باز هم ادامه مى‌ دهيم و تازه اين ادامه را جزء پشتكار خود تلقى مى‌ كنيم و به حساب حماقت‌ ها و سفاهت‌ ها نمى‌ آوريم. 🔹وقتى مى‌ خواهيم با خدا معامله كنيم، مى‌ گوييم: يقين نداريم! ما كجا و كى يقين داشته‌ايم‌؟! 🔹در حركت‌هاى خود و در اين دنياى احتمالات، با چه يقينى اقدام كرده‌ ايم‌؟ اينجاست كه كم مى‌ آوريم! 🔹وقتى مى‌ خواهيم در راه خدا حركت كنيم، يك جور معامله مى‌ كنيم و وقتى مى‌ خواهيم در راه خود و براى خود حركت كنيم، طور ديگرى عمل مى‌ كنيم. 🔹همين چيزهاست كه براى انسان مشكل ايجاد مى‌ كند! ❛❛ عین‌صاد 📚  | ص ۸۶ #⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لااله‌الاالله ۲۶.mp3
13.81M
۲۶ • برای یک قلب طبیعی، یادآوری لحظات وفات، لذت‌بخش‌ترین افکار و خیالاتی است که کامش را شیرین می‌کند! • میان او و مرگ اُنسی آرامش بخش برقرار شده است، بطوریکه انتظارش را می‌کشد. ☆ چگونه چنین اتفاقی در قلب کسی می‌افتد؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5879691279104737578.mp3
4.69M
🔷 شرح خطبه ١ 🔺 جلسه اول- بخش اوّل 🌸 بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ » ستایش از آنِ خداوندی است که سخنوران به ستودن او نمی‌رسند 🔹 دكتر محمدعلى انصارى   زمان 24:33  http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهید روح الله عجمیان تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘حسادت 💢الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ، عَنْ سَلاَمَةِ الاَْجْسَادِ! 💢شگفتا كه حسودان از سلامتی خود غافل مانده اند! 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘طمعکار 💢 الطَّامِعُ فِي وِثَاقِ الذُّلِّ. 💠 طمعكار همواره زبون و خوار است. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
ان‌شاءالله از امروز شرح خطبه های نهج البلاغه را از ابتدا خواهیم داشت. علاوه بر تفسیر خطبه متقین که الان جاری و ساری است. لطفا دوستانتان را به گروه دعوت کنید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اگر می خواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید / در نقد اندیشه ها آبروی افراد باید حفظ شود 🔸 در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را می بیند! هر چند بخش های اسلامی و منطقه ای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآن کریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم. 🔸 بر خلاف آنچه ما خیال می کنیم مردم عرفی اند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک نفس می کشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام می گذارند، به فکر دیگران احترام می گذارند، هر چند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند! 🔸 ممکن نیست بدون جهان بینی بتوان کشوری را اداره کرد، اینها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و ارتباط داشت، البته هر چند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم ولی بارها گفته ایم که با هر کسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر می خواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد. 🔸 آنچه در فضاهای علمی و دانشگاه ها باید بحث شود این است که ما با مرگ می پوسیم یا از پوست به در می آییم؟! قرآن کریم آمده تا به ما بگوید که ای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرنده ای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد می شوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. اینکه خداوند در سوره جاثیه و در جواب کفار که گفتند زندگی ما جز همین نشأه دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز دهر و طبیعت کسی ما را نمی ‌میراند، فرمود: این سخن نه از روی علم و دلیل بلکه از روی جهل و وهم و خیال می ‌گویند، همین است! ؟! آیا این متصور هست که این نظام دقیق و نظم حاکم بر آن خلق شده و هر کس هر کاری کرد حساب و کتابی نیست؟! فضای علمی دانشگاه های ما باید در این موضوعات ورود کرده و بحث و اندیشه کند. 🔸 اگر می گویند کنید یعنی کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را می گویند منصحه و آن خیاط را می گویند ناصح. کسی که لباس ندارد بی حیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ می کند، نقد و نصحیت نیز باید همین گونه باشد، اینکه با نقد در روزنامه ها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود. 📚 دیدار مدیر مسئول مجله نقد اندیشه با حضرت استاد تاریخ: 1402/1/26 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔔به حدّ خود قانع باش❗️ 🔮هَلَكَ امْرُؤٌ لَمْ يَعْرِفْ قَدْرَهُ 🟠آن كسى كه قدر خود را نشناسد هلاك مى شود ✍مى دانيم يكى از عميق ترين غرايز انسان، دوست داشتن خويشتن است و بسيار مى شود كه بر اثر آن انسان قدر و منزلت خود را گم مى كند جنبه هاى مثبت خويش را بسيار بيش از آنچه هست مى پندارد و حتى گاهى جنبه هاى منفى خود را مثبت مى انگارد. به همين دليل بر جاى خود تكيه نمى كند، بلكه خود را در جايى قرار مى دهد كه شايسته آن نيست و در آنجا گاه سخنانى مى گويد كه دين و دنياى او را بر باد مى دهد، آبروى او را مى ريزد، سرچشمه مفاسدى در جامعه مى شود كه نتيجه همه آنها هلاكت معنوى و مادّى است. مثلاً كسى چند صباحى آموزش علوم دين را ديده و هنوز به مقام اجتهاد نرسيده خود را مجتهدى اعلم بداند و به استنباط احكام بنشيند و احكامى را آميخته با اشتباهات فراوان براى اين و آن بازگو كند و عبادات و معاملات آنها را ضايع سازد، چنين شخصى كه قدر خود را نشناخته به يقين مسئوليت سنگينى را در قيامت خواهد داشت 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
لااله‌الاالله ۲۷.mp3
16.61M
۲۷ برای تکرار لا اله الاّ الله، پاداش‌های عظیمی در روایات آمده است. اما تکرار لااله الا الله یک چیز است ! فهم لااله الا الله و رسیدن به مقام لااله الّا الله چیزی دیگر ! پس چرا برای تکرار لااله‌ الا الله حتی تکرار بدونِ فهم، اینهمه پاداش وضع کرده‌اند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 کفر یأس 🔸 بیان نورانی ائمه (علیهم السلام) این است كه از راهی که امید ندارید امیدوارتر باشید: «كُن لِما لا تَرجُو أرجی مِنكَ لِما تَرجُو». سرّش آن است كه امید، به یك مركز غیبی است. امید به اسباب عادی، در حقیقت یك امید كاذب است؛ اگر از این اسباب عادی كاری ساخته بود، تا كنون انجام می ‌دادند و دیگر نیاز به امید نبود. 🔸 امید به جایی است كه انسان به او دسترسی ندارد ولی او به انسان دسترسی دارد، انسان او را نمی ‌بیند ولی او انسان را می ‌بیند، انسان از او غافل است ولی او از انسان غافل نیست و آن خداست! 🔸 در دستورهای دینی آمده است كه انسان تا زنده است باید با امید زندگی كند؛ اینكه كه می ‌گویند یأس از رحمت خدا كفر است معنایش همین است. یأس نه تنها بد است، بلكه معصیت است و نه تنها معصیت عادی است، بلكه كفر است! معنای كفر بودنِ یأس این است كه دیگر از هیچ جا کاری ساخته نیست؛ خب پس این چه كسی است؟! این چه كسی است؟! یأس از رحمت خدا یعنی دیگر كسی نیست که مشكل ما را حل كند؛ این كفر است. ﴿لاَ ییأَسُ مِن رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ﴾ همین است. 🔸 یك وقت است انسان یأس از خود دارد كه دیگر از من كاری ساخته نیست یا یأس از دوستان دارد كه از آنها كاری پرداخته نخواهد شد، این كفر نیست؛ امّا یأس از رحمت خدا یعنی اینکه دیگر كسی نیست كه مشكل ما را حل كند، این كفر است. 📚 دیدار اعضای خانواده امام موسی صدر با حضرت استاد تاریخ: 1390 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7