eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
360 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
انسان شناسی ۲۷۱.mp3
11.24M
۲۷۱ چرا من اینهمه وقت، هیئت میرم، کربلا میرم، هر روز حرم میرم، اهل شب زنده‌داری‌ام، اما رشدم لاک پشتیه! من از کجا بفهمم این کارای معنوی من، داره به نفع من تموم میشه یا به ضرر من؟ چجوری می‌تونم این حرکت رو بسمت مقصد سریعترش کنم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
عبادی 🔺در هر روز از این دهه بخواند پنج دعایى را که حضرت جبرییل براى حضرت عیسى علیه السّلام از جانب‏ خدا هدیه آورد، تا در این ایام بخواند، و آن پنج دعا این است: (۱) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (۲) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لا وَلَدا (۳) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوا أَحَدٌ (۴) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ اِلّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ (۵) حَسْبِیَ اللهُ وَ کَفَى سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعَا لَیْسَ وَرَاءَ اللهِ مُنْتَهَى أَشْهَدُ للهِ بِمَا دَعَا وَ أَنَّهُ بَرِی‏ءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ وَ أَنَّ للهِ الْآخِرَةَ وَ الْأُولَى مفاتیح الجنان http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 مثل چمران بمیرید ... امروز سالگرد شهادت شهید چمران است. چمرانی که بعد از ۲۳ سال هجرت، به وطن بازگشت و مثل یک سرباز به آن خدمت کرد. چمران شخصیتی ذوابعاد بود که یکی از بهترین نمونه‌های در دنیای کنونی با ضابطه اسلامی است. شخصیتی در بالاترین مدارج علمی که برای قیامِ لِلّه هجرت کرد، سال‌ها مجاهده و سختی کشید و نهایتاً پاداشش را با شهادت گرفت ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مثل چمران بمیرید ... در این دنیا شرف را بیمه کرد.‌ صحبت‌های امام خمینی درباره شهید چمران پیام امام به چمران در زمانی که در جبهه بود: چقدر پیام زیباست: به چمران بگویید بیاید دلم برایش تنگ شده است. https://eitaa.com/quraanalkarim http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5992351595583507129.mp3
5.22M
♨️مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
  حُسن الوِلایه
🔸 وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) به خدا عرض كرد: «سُمنی حُسنَ الوِلایة»؛ والی خوب بودن، كارمند خوب بودن، و مسئول خوب بودن را به من عطا كن. در آن دعای دیگر به خدا عرض می ‌كند خدا‌یا من پناه می ‌برم به تو از اینكه نتوانم حوزه مأموریت خودم را خوب اداره كنم: «اعوذ بك مِن ... سوء الوِلایة». والی كسی است كه نسبت به زیر مجموعه خودش مدیریتی دارد؛ حالا زیر مجموعه او یك وقت كل مملكت است، او می‌ شود فقیه ولیّ، یک وقت زیر مجموعه او یك وزارتخانه است، او می ‌شود والی آن وزارتخانه، یك وقت یك نهاد است، او می‌ شود والی آن نهاد؛ هر كسی در قلمرو مأموریتش، والی است. 🔸 وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) به خدا عرض كرد خدا‌یا من پناه می ‌برم به تو از «سوء الولایة» یعنی از اینكه نتوانم حوزه مأموریت خودم را خوب تدبیر كنم؛ یا علمش را نداشته باشم یا مدیریتش را نداشته باشم یا تقوای كاری نداشته باشم. اگر كسی اینها را داشت، آن‌گاه ذات اقدس الهی هم آبروی او را در دنیا حفظ می‌كند هم در آخرت. ممكن است ما در جامعه ‌ای زندگی بكنیم كه افراد بد باشند اما بسیاری از هم از همین جامعه برخاستند؛ از همین افراد بود شهید_چمران 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1383/04/12
چه با عظمت است الحجه موسی به طور میرود به خانه ابراهیم با اسماعیل به قربانگاه محمد با علی به # و حسین با همه هستی اش به ‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌ 💎 حیدر امیرالمؤمنین است. 🌤الَّلهُمـّ؏جِّل‌لِوَلیِڪَ‌الفࢪَج˹ ‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟🌸◍⃟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
باید در همه اوصاف علمی و عملی از افراط و تفریط پرهیز کرد 🔹 شرح نهج البلاغه ـ حکمت 108 🌹 این حکمت که مربوط به است، جزء کلمات نورانی و مبسوط حضرت امیر است که از زراره نقل شده است. 🔹 قلب اگر معتدل باشد، اوصافی دارد که امیرالمومنین تبیین می کند و اگر تربیت شده نباشد خیلی از نعمت های الهی که نصیبش می شود را کم یا زیاد می کند، یا راه افراط می رود یا تفریط، پیشینیان در فن اخلاق می گفتند حکمت، شجاعت و مانند آن هر کدام از این عناوین دو طرف دارند یکی افراط و دیگری تفریط و آن هسته مرکزی این اوصاف هست که خوب است و اخلاق را در هسته مرکزی خلاصه می کردند. 🔹 زراره به نقل از حضرت امیر می گوید، یک مرکز و پاره گوشتی به نام قلب هست که خیلی کار می کند، این قلب، امری مادی است که اندیشه و انگیزه دارد، معارف را باور دارد و اندیشه اش، شعبه عملی نفس است. اما اینکه چرا قلب اینقدر عظمت دارد، چون هم حکمت را و هم اضداد حکمت را درک می کند وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ الْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلَافِهَا. 🔺 امیرالمومنین سپس نمونه ها را ذکر می کند که فَإِنْ سَنَحَ لَهُ الرَّجَاءُ أَذَلَّهُ الطَّمَعُ، رجا خوب است، امید خوب است اما اگر از حد بگذرد به طمع می رسد و بعد از طمع نیز حرص است که این دو ناپسند است. 🔹 امیرالمومنین پس از ذکر این نمونه ها فرمودند: فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِد، افراط و تفریط هر دو ناپسند و بد است، در همه اوصاف علمی و عملی هم بد است هم و انسان باید همواره در هسته مرکزی کار کند که از آن هسته مرکزی به نام یاد می شود. یعنی خیر الامور اوسطها به همین اشاره دارد، هر چند اگر کسی مانند امام معصوم که خود صراط مستقیم و ترازوی عمل هست، این اصل برای چنین شخصیتی عوض می شود و خیرالامور برای او اعلاها و اکثرها و اشدها و اوفرها است، برای همین امام مجتبی علیه السلام کل اموالش را می بخشد، برای ایشان این به معنای اسراف نیست چون می داند که به چه کسی این اموال را هدیه می دهد و چرا هدیه می دهد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اهم مطالب جلسه سیزدهم 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-۱۳ 🔘بعضی‌ها به‌خاطر منافع واقعیِ خود دین‌گریزی می‌کنند، چون دین را واقع‌گرا نمی‌دانند 🔘غرور دین‌داری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خود را نشان داد؟/ رئیس خوارج در زمان پیامبر(ص) به کثرت عبادت مشهور بود! 🔘اسلام و لیبرالیزم «حب ذات» را به رسمیت می‌شناسند ولی اسلام، منافع انسان را توسعه می‌دهد 🔘هنر اسلام تلفیق منافع فرد و جامعه است؛ با عامل «تقوا» http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸ریشۀ اتهام دیکتاتوری زدن به نظام، تصورِ واقع‌گرا نبودن دین است که برخی جریان‌های سیاسی القا کرده‌اند. 🔹دربارۀ اهمیت اینکه «باید دین را واقعی ببینیم» می‌خواهم یک نکتۀ بسیار مهم را عرض کنم. وقتی ما دین را واقعی ببینیم، از یک طرف، دین‌گریزی کم می‌شود؛ چون یک عده‌ای دنبال منافع واقعی خودشان هستند نه دنبال ارزش‌های خیالی یا ارزش‌های اخلاقی‌ای که تصور می‌کنند واقعی نیست. آنهایی که به خاطر منافع واقعی خودشان دین‌گریزی می‌کنند، اگر دین را واقعی ببینند، دیگر دین‌گریزی نخواهند کرد. لذا بسیاری از دین‌گریزها به سمت دین خواهند آمد. 🔹از طرف دیگر، اگر دین را واقعی ببینیم، گروهی از دین‌داران که به دین‌داری خودشان مغرور هستند، دست از غرور دین‌داری برمی‌دارند. 🔺غرور دین‌داری در زمان امیرالمؤمنین(ع) چگونه خودش را نشان داد که امیرالمؤمنین(ع) با آن مبارزه می‌کرد؟ خوارج کسانی بودند که بیشتر از همه به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زدند. رئیس خوارج کسی بود به نام «حرقوص بن زهیر» این فرد را باید بشناسیم. رسول خدا به او فرمودند: آیا تو در جان خودت، این احساس را پیدا نکردی که عابدترین فرد مدینه هستی و فضیلت تو از همۀ اینها بالاتر است؟ او گفت: بله! به این می‌گویند غرور دین‌داری! یک چنین فردی می‌شود رئیس خوارج! این کسی است که نمی‌تواند امیرالمؤمنین(ع) را بفهمد. این غرور دین‌داری چیز کمی نیست. اگر ما غرور پیدا کنیم، فهم ما تعطیل می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔺برای اینکه دچار غرور دین‌داری نشویم، باید بدانیم که دین‌داری به نفع خودمان است و اگر دین‌داری کردیم هنر نکرده‌ایم! امیرالمؤمنین(ع) در این‌باره سخن واضحی دارد. در روایت هست که یک روز امیرالمؤمنین(ع) فرمود: من به هیچ‌کس، خوبی نکردم، من به هیچ یک از شما خدمتی نکردم. مردم با تعجب نگاه کردند. «قالَ عَلِیٌّ(ع)‏ یَوماً: ما أحسَنتُ إلى‏ أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً» (نثر الدرّ، ج1،ص293 ) چرا تعجب کردند؟ چون این دین ناب امیرالمؤمنین(ع) را نمی‌شناسند و تصور آنها هم از مسائل اخلاقی، امور غیرواقعی و صرفاً ارزشی بوده است. 🔺مارکسیست‌ها می‌گفتند که شما باید از خودتان بگذرید و به جامعه بپیوندید، خودخواهی چیزی بدی است، منافع خودتان را کنار بگذارید و خودتان را فدای جامعه بکنید. اسلام در واقع خطاب به مارکسیست‌ها می‌گوید: شما چون خلاف فطرت بشر که حب ذات است، عمل می‌کنید، نظر اسلام از جهتی نزدیک‌تر به لیبرالیزم بود. چون این حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام حب ذات را به رسمیت می‌شناسد. اسلام این حب ذات را توسعه می‌دهد و می‌گوید: منافع تو فقط همین چند منفعت نیست، منافع بیشتری وجود دارد، که ما با تعابیری مثل ایمان و معنویت و... از آنها یاد می‌کنیم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔹هنر اسلام این است که به شما می‌گوید: اگر این‌گونه عمل کنید-که در دین، اسمش تقوا است- یعنی اگر شما با تقوا عمل کنید، هم به نفع خودت کار کرده‌ای هم اثرش و نفعش به جامعه می‌رسد و هنر اسلام این است که شما ضمن اینکه برای خودت کار می‌کنی، به نفع جامعه است و این دستور ویژه دین است که با نام تقوا صدا زده می‌شود. 🔺شاید این سؤال مطرح شود که در این میان، اخلاص چه می‌شود؟ اگر ما بنا است که برای منافع خودمان کار کنیم، و احکام اسلامی را این‌قدر واقعی ببینیم، پس اخلاص کجا قرار می‌گیرد؟ مردم فکر می‌کنند: اخلاص یعنی اینکه منفعت خودت را حذف کنی و برای خدا کار کنی! درحالی‌که اخلاص یعنی برای بالاترین منفعت خودت کار کنی که همان قرب خدا است. فقط برای این منفعت کار کن که نشان بدهی عقلت می‌رسد و می‌فهمی. 🔹ما نباید این تصور را از دین داشته باشیم که دین خواسته است تو از منافع خودت بگذری! تا این تصور را پیدا کنی، دچار عجب می‌شوی! 🔺پس وقتی حب ذات در نظر گرفته نشود و احکام دین به عنوان اموری غیرواقعی-که دنبال منافع ما نیست- تلقی بشود، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام غرور دین‌داران و تفکر نکردن آنها و به تعبیر دیگر، دین‌دار غیر متفکر و بدون تشخیص. از طرف دیگر، یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دین‌گریزی و یک فاجعه‌ای به وجود می‌آید به نام دوقطبی دین‌گریزان و دین‌مداران! 🚩سحر سیزدهم ماه رمضان1402 📢صوت: @Panahian_mp3 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 روح حج

🔸 در دهه ذی حجه مهم ترین حادثه ای كه رخ داد نزول سوره «برائت» است و ابلاغ برائت و تبری به دست امیر تبری یعنی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است. همان وحی ای كه تبرّی را آورد دستور ابلاغش را هم صادر كرد كه «لاَ یؤَدِّیهَا إِلاَّ أَنْتَ أَوْ رَجُلٌ مِنْكَ»؛ این تبرّی را انسانی كه است باید ابلاغ كند و آن یا توی پیغمبر هستی یا كسی كه جای تو باشد، لذا وجود مبارك امیرالمؤمنین علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) كه است، عهده‌ دار تبلیغ سوره تبرّی و برائت از مشركین شد. 🔺اگر حج فقط جنبه عبادی می‌ داشت، تقرب بود و اطراف حجر و سنگ گشتن بود، این در جاهلیت هم بود و با تفاوت كوتاهی در اسلام ظهور كرد؛ ولی اساس حج و چیز دیگری است. 🔸 امام باقر كه مظهر علم ذات اقدس الهی است و است (علیه آلاف التحیة و الثناء)، وقتی به مكه مشرف شد دید مردم كنار كعبه می ‌گردند و طواف می‌ كنند فرمود: «هَكَذَا كَانُوا یطُوفُونَ‏ فِی‏ الْجَاهِلِیةِ»؛ در جاهلیت هم همچنین اشواط سبعه داشتند و دور این كعبه می ‌گشتند، اسلام نیامده است تا همان سنت جاهلی را ادامه بدهد بلکه «إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یطُوفُوا بِهَا ثُمَّ ینْفِرُوا إِلَینَا فَیعْلِمُونَا وَلَایتَهُمْ وَ مَوَدَّتَهُمْ وَ یعْرِضُوا عَلَینَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآیةَ ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾»؛ فرمود دور این سنگ ها گشتن در جاهلیت هم بود. این تعبیر كه احجار كعبه سود و زیانی نمی ‌رسانند، در بیانات اهل بیت آمده است، تا زائران كعبه بدانند كه در كنار كعبه گِل، آن كه و رهبری است محفوظ است. امام باقر فرمود اینها موظف ‌اند كه اطراف این سنگ ها بگردند اما بعد از طواف، ما بار یابند و مودتشان و نصرتشان و آمادگی شان و «حُضورُ الحاضر وَ قِیامُ الحجة بِوُجودِ النّاصر» را بر ما ، بعد این كریمه را قرائت كرد كه ﴿فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النّاسِ تَهْوی إِلَیهِمْ﴾. 📚 امام احیاگرحج ابراهیمی تاریخ: 1370/02/31 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📝 • موقع انتخاب مدل و رنگ لباس خودمون، همسرمون، یا فرزندانمون، • موقع خرید اتومبیل‌مون، • موقع انتخاب مدل و رنگ پرده و مبلمان منزل‌مون، • موقع انتخاب زیورآلات‌مون، و یا .... • حتی صبح‌ها، موقع انتخاب ستِ لباسی که برای خروج از خونه می‌پوشیم، به چی فکر می‌کنیم؟ ۱ ـ به راحتی، آرامش، و حال درونیِ خوب خودمون؟ ۲ـ یا نگاه دیگران و نوع واکنش‌شون؟ ★★★★ : اگر جوابِ صادقانه‌ی ما، به پرسش دوم، مثبت هست، یعنی؛ متأسفانه، نگاه دیگران، حتی محورِ ساده‌ترین انتخابهای ماست! و ریشه‌ی این ضعف بزرگ، نشناختنِ حدودِ واقعیِ قیمتهاست! 👈 بسته محتوایی زیر را برای شناخت قیمت واقعی خودمان پیشنهاد می‌کنیم. ※ پادکست : انسان شناسی ۱۵۱ / انسان شناسی ۳۱ /
انسان شناسی ۲۷۲.mp3
11.5M
۲۷۲ ✔ عالیترین قیمت من دقیقاً چیه؟ ✔ من چطور میتونم به عالی ترین سطح از قیمت، که بشر میتونه بهش برسه، برسم؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍امیرالمؤمنین علیه السلام: ...در يك روز، به قدر يك سال نگران و غمگين نباش؛ كه در هر روز غم همان روز تو را كافى است. اگر يك سال از عمرت مانده باشد، خداوند عزّوجلّ از پس هر روز، روزىِ تازه ‏ات را خواهد داد، و اگر يك سال از عمرت نمانده باشد. پس چرا غم و اندوهِ زمانى را مى‏خورى كه از آنِ تو نيست؟! 📚حکمت ۳۷۹ نهج البلاغه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌐 خطبه ۷۸ بخش اول ✨اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي، فَإِنْ عُدْتُ فَعُدْ لِي بِالْمَغْفِرَةِ. اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي مَا وَأَيْتُ مِنْ نَفْسِي، وَلَمْ تَجِدْ لَهُ وَفَاءً عِنْدي. 🔹خدايا از من در گذر آنچه را از من بدان داناترى، و اگر بار ديگر به آن باز گردم تو نيز به بخشايش باز گرد. خدايا، آنچه از اعمال نيكو كه تصميم گرفتم و انجام ندادم ببخشاى.
🟤پیروی از امام حق 📿وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ، 💠پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذارد پرچمى که هر کس از آن پيشى گيرد از دين خارج شود، و هر کس از آن عقب بماند هلاک گردد، و آن کس که ملازم آن باشد (به سر منزل سعادت) مى رسد». ✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خداصلى الله عليه وآله در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام«عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند. گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد. گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
51.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مولودی حضرت علی علیه السلام «نه لوح و نه قلم بود...» ، سال ۱۳۹۵ به همراه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
شرح دعای ندبه_74.mp3
10.41M
۷۴ ✘ چرا احساس نیاز به امام، چهارده قرن در ما ایجاد نشد؟ ✘ چرا جای امام جامعه از نظر ما، خالی نیست؟ ✘ چرا اساساً این فقدان، در لیست فقدان‌های ما طبقه‌بندی نمی‌شود؟ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 https://eitaa.com/quraanalkarim
🗓 4️⃣ 1️⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است.. لا اِلاهَ اِلّا هُوَ، لِاَنَّهُ قَدْ اَعْلَمَنى اَنّى اِنْ لَمْ اُبَلِّغْ ما اَنْزَلَ اِلَىَّ فى حَقِّ عَلِىٍّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ،وَ قَدْ ضَمِنَ لى - تَبارَكَ وَ تَعالَى - الْعِصْمَةَ مِنَ النّاسِ، وَ هُوَ اللَّهُ الْكافِى الْكَریمُ. 📚فرازی از بخش دوم خطابه غدیر http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
اهم مطالب جلسه 14: 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۴ 🔘در ماجرای جمل، از مقدسات دینیِ مردم علیه اصل دین استفاده شد 🔘چه شد که زبیر با آن‌همه جهاد در رکاب پیامبر(ص) دچار اشتباه شد؟ 🔘در فتنه‌ها، شیطان فقط می‌تواند «دوستان خودش» را فریب دهد و بر آنها مسلط شود 🔘علاوه بر بصیرت و صبر، باید علم به مواضعِ حق هم داشته باشیم، یعنی بدانیم کجا موقع کدام حق است _ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔸 از احکام و مقدسات دینی هم می‌شود علیه دین استفاده کرد 🔸 یکی از آثار گناه این است که انسان دچار تشخیص غلط می‌شود 📌 از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۴ 🔹یکی از اساسی‌ترین قسمت‌های زندگی امیرالمؤمنین(ع) مربوط می‌شود به ماجرای تشخیص درست در کنار تکلیف. همان‌طور که بعضی‌ها با اخلاق، علیه دین قیام می‌کردند، یک عده‌ هم برخی از احکام دین را علیه اصل دین به کار گرفتند. 🔺بعضی از مردم به خاطر مقدسات، خود را به کشتن دادند. در تاریخ نوشته‌اند در جنگ جمل برای نگه داشتن عنان ناقۀ همسر پیامبر(ص) ده‌ها دست بریده شد. آنها با احترام نسبت به همسر پیامبر(ص) می‌خواستند احترام به رسول‌خدا(ص) را نشان دهند امّا رعایت این احترام هم آنها را نجات نداد. 🔹این موضوع با بحث نظری، موعظه و نصیحت تمام نشد، بلکه لازم شد امیرالمؤمنین(ع) با شمشیر وارد شود. اگر نبرد جمل نبود، صفین و به تبعِ آن، نهروان هم پیش نمی‌‌‌آمد. ماجرای جمل، آغازگر بدی بود لذا باید به آن خیلی توجه کرد. اصحاب جمل به یک جزئیاتی از دین می‌پرداختند ولی نکات اساسی را مدنظر قرار نمی‌دادند. داعشی‌ها هم با سوءاستفاده از کلمۀ توحید، جنایت‌ می‌کردند. پس می‌شود از عقاید، احکام و مقدسات دینی، علیه دین استفاده کرد. 🔺امیرالمؤمنین(ع) قبل از جنگ جمل، فرمودند: «قَدْ فُتِحَ بَابُ الْحَرْبِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ أَهْلِ الْقِبْلَةِ» (نهج‌البلاغه، خطبه 173) باب جنگ بین شما و بین اهل‌قبله باز شده است، «وَ لَا يَحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ» و این عَلم را کسی نمی‌تواند حمل کند مگر اهل بینایی و بصیرت و اهل صبر و مقاومت، 🔹بعد می‌فرماید: «وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ» یعنی علاوه بر صبر و بصیرت، علم به مواضعِ حق هم لازم است، یعنی علم به اینکه کجا موقع کدام حق است. همۀ ما در معرض این‌جور امتحانات قرار می‌گیریم. 🔺امیرالمؤمنین(ع) بعد از جنگ صفین می‌فرماید من بیست و هشت حکم را که تغییر کرده بود، از ترس مردم نتوانستم اصلاح کنم. امیرالمؤمنین(ع) حتی یک روز هم نمی‌خواست حکومت معاویه ادامه پیدا کند. این تشخیص اولویت‌ها خیلی مهم است. 🚩سحر، 14رمضان1402 📢صوت: @Panahian_mp3
ادامه مطالب : 🔺امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْكَامٌ تُبْتَدَعُ» (نهج‌البلاغه، خطبه50) آغاز فتنه‌ها، اهواء نفسانی است که تبعیت می‌شود و احکامی است که بدعت گذاشته می‌شود، بعد می‌فرماید: «وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ» اینها یک مقدار حق را با یک مقدار باطل، قاطی می‌کنند و دین را تحریف می‌کنند، «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي الشَّيْطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْجُو الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ الْحُسْنى» وقتی محیط را مشوّش می‌کنند، شیطان بر دوستان خودش مسلط می‌شود و کسانی که خداوند به آنها لطف دارد، نجات پیدا می‌کنند. ♦️طلحه و زبیر در شورای تعیین خلیفه در مقابل عثمان، به علی(ع) رأی دادند. اما طرفداری از علی(ع) هم آنها را نجات نداد چون نیت‌شان خالص نبود، لذا علیه امیرالمؤمنین(ع) قیام کردند. عمل غیرمخلصانه حتی اگر «طرفداری از علی(ع)» باشد نجات‌بخش نیست. 🔺کسی می‌تواند به تشخیص خودش اعتماد کند که هر روز محاسبۀ نفس کند. کسی که هر روز محاسبۀ نفس نکند، از خودش خبر ندارد به همین دلیل، اهل‌بیت(ع) فرمودند: «لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یَوْم‏» (کافی، ج2، ص453) 🔹یکی از جاهایی که محل محاسبه است، استغفار است. انسان با استغفار، کم‌کم عیب‌های خود را پیدا می‌کند، آن‌وقت تحت تأثیر عیب‌هایش قرار نخواهد گرفت. خدا برای چنین بنده‌ای «کفران سیئات» انجام می‌دهد (كَفَّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ؛ محمد/ 2) یعنی آثار گناهش را از بین می‌برد. یکی از آثار گناه این است که انسان دچار خطای دید و بعد خطای تشخیص می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🍃 🍃 🍁به نیابت از عبدصالح خدا🍁 شهیدان جوان امنیت تقدیم به ساحت مقدس حضرت پدر امام 🍁لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7