انسان شناسی ۲۸۰.mp3
11.44M
#انسان_شناسی ۲۸۰
#استاد_شجاعی
#حجهالاسلام_حیدری_کاشانی
✘ من نمیخوام بیفتم توی جاده خاکی!
✘ من نمیخوام به خودم بیام ببینم خودمو ارزون فروختم و نفهمیدم!
✘ من نمیخوام تازه وقت مردن بفهمم، آماده نیستم!
✘ من نمیخوام از مسیر مستقیم کج بشم و نفهمم!
چجوری مراقب خودم باشم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14010122-UniTeh-04-Hkashani_com.mp3
10.01M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 چرا باید دائم به امیرالمومنین صلوات الله علیه بپردازیم؟ (جلسه چهارم) ـ 22 فروردین ماه 1401
🔸 مسجد دانشگاه تهران
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
AUD-20220724-WA0013.
3.64M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت14 1⃣
💢مَنْ ضَیَّعَهُ الاَْقْرَبُ أُتِیحَ لَهُ الاَْبْعَدُ.
💢كسي را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا باشد.
🌿🌸🌿🌸🌿🌸
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت14
🔴 قسمت اول
🔹 درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: «كسی را كه نزديكانش واگذارند بيگانه او را پذيرا باشد.»
🔻امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت چهاردهم می فرمایند: « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ» اجمالاً مرحوم آقای دشتی اینگونه ترجمه کرده اند: "کسی را که نزدیکانش واگذارند، بیگانه او را پذیرا می گردد."
🔰 منتها ما در این نوع برداشت بزرگواران از این حکمت، نظر مخالفی داریم که به جهت اینکه علتش درست و علمی مشخص بشود و معنای دقیقتر به نظر ما معلوم شود، مقدماتی را باید بطور مختصر خدمت شما عرض کنم:
✅ سه واژه در این حکمت باید ترجمه بشود:
1⃣ یکی عبارت «ضَيَّعَهُ» ؛ یعنی تضییع کرد، ضایع کرد، پایمال کرد، از بین برد، حق کسی را نابود کردن.
2⃣ دوم « الْأَبْعَدُ» است. الْأَبْعَدُ در مقابل« الْأَقْرَبُ»، "أَقْرَب" از "اقربا" گرفته شده است؛ یعنی کسانی که با ما خویشاندی و پیوند نزدیکی دارند. پس "أبعد" یعنی کسی یا کسانی که نسبت فامیلی و خویشاوندی و نزدیکی با ما ندارند.
3⃣ ولی مهمترین واژه «أُتِيحَ لَهُ» است. « مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ»؛ "أُتِيحَ لَهُ" یعنی چه؟ "أُتِيحَ" فعل ماضی مجهول است از "تاح"؛ عرب وقتی می گوید: " تاح له الشّئ" یا "أُتیح له الشّئ" ؛ یعنی برای او چیزی آماده شد، فراهم شد، زمینه سازی شد. پس "أُتِيحَ لَهُ" یعنی زمینه سازی میشود برای او، فراهم میشود برای او. اما ببینیم معنای دقیق و مقصود اصلی امیرالمؤمنین از این حکمت چیست؟
🔻 برداشت اکثر شارحین و مترجمین محترم نهج البلاغه از این حکمت اینگونه است: «کسی را که نزدیکانش واگذارند، خداوند برای یاری او دیگران را برمی انگیزد» و به طور مفصّل توضیحاتی دادند که می توانید به آدرسهایی که عرض میکنم مراجعه بفرمایید.
📚 ترجمه مرحوم فیض الاسلام جلد۶ ص۱۰۹۴/ ترجمه مرحوم شهیدی ص۳۶۲/ شرح ابن میثم ج۵، ص۲۴۶/ ترجمه شرح ابن میثم ج۵ ص۴۱۸/ شرح مرحوم مغنیه تحت عنوان: « فی ضِلال نهج البلاغه» ج۴ ص ۲۲۵/ شرح شیخ عباس قمی تحت عنوان « شرح حِکم نهج البلاغه» ص۲۰۵ و۲۰۶/ شرح منهاج البرائه، آیت الله خویی ج۲۱ ص ۲۹ و ۳۰/ شرح لاهیجی ص۲۹۳/ شرح ابن ابی الحدید ج۱۸ ص ۱۱۸ و شرح نهج البلاغه منظوم ج۹ ص ۲۱.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
↩️ ادامه دارد...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
به جرج جرداق گفتند:
شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی، چه شد که در مورد حضرت علی (ع) کتاب نوشتی؟
به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب الغدیر را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد.
یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری میکنی، کار تو دفاع از مظلوم است.
ما با اهل سنت بر سر علی (ع) دعوا داریم ما میگوییم حق با علی است آنها می گویند نه.
حالا این چند جلد کتاب الغدیر را به عنوان پرونده مطالعه کنید تمام مدارک هم از اهل سنت است.
من از شیعه چیزی در آن ننوشتهام.
شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
جرداق می گوید:
من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بیانصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم.
وقتی کتابها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلومتر نمیشناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری است، از این مظلوم دفاع کنم و کتاب «الامام علی صوة العدالة الانسانیة» را نوشتم.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 کُلُّهُم نورٌ واحد
🔸 عبدالرحمن بن مسلم از امام کاظم (علیه السلام) پرسید و گفت: زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام) افضل است یا زیارت امام حسین (علیه السلام) یا زیارت فلان امام، فلان امام...؟ و یک یک امامان را نام برد. امام کاظم (علیه السلام) در جواب فرمود: ای عبدالرحمان! هر کس که اولین ما را زیارت کند، آخرین نفر ما را زیارت کرده است، چنان که اگر آخرین ما را زیارت کند، اولین نفر ما را زیارت کرده است. هرکس ولایت اولین نفر ما را بپذیرد، ولایت آخرین نفر ما را پذیرفته است، همان طور که اگر ولایت آخرین نفر ما را بپذیرد، ولایت اولین نفر ما را پذیرفته است. کسی که حاجت یکی از دوستان ما را برآورد، گویا حاجت همه ما را برآورده است...؛ عبدالرحمن بن مسلم قال: دخلتُ علی الکاظم علیه السلام فقلت له: أیّما أفضل الزیارة لأمیرالمؤمنین صلوات الله علیه أو لأبى عبدالله علیه السلام أو لفلان أو فلان؟ و سمیتُ الأئمّة واحداً واحداً فقال علیه السلام لى: «یا عبدالرحمن بن مسلم! من زار أوّلنا فقد زار آخرنا و من زار آخرنا فقد زار أوّلنا و من تولّی أوّلنا فقد تولّی آخرنا و من تولّی آخرنا فقد تولّی أولنا، و من قضی حاجةً لأحدٍ من أولیائنا فکأنّما قضاها لجمیعنا...». #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 ادب فنای مقربان، ج1، ص34. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۸۱.mp3
11.1M
#انسان_شناسی ۲۸۱
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
از وقتی تصمیم گرفتم به پرورش خودم،
به قدرت گرفتن باطنم،
به خودشناسی و خودسازی؛
حملهها و وسوسههای شیطان به من، چند برابر شده، و از جاهایی میلغزم و خطا میکنم، که قبلاً اصلاً به مغزم خطور هم نمیکرد!
✘ بدتر شدم که ... این چه وضعیه!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 ماجرای شنیدنی فتح قلعه خیبر توسط مولا امیر المومنین علی علیه السلام
🎤 حجة الاسلام و المسلمین حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ارزش انسان
🔸 بیانی را #امیر_المومنین (علیه افضل صلوات المصلین) فرموده است که فرمود انسانا! «لَيْسَ لِأَنْفُسِكُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِيعُوهَا إِلَّا بِهَا»؛ فرمود انسانا جانتان به اندازه بهشت می ارزد، مواظب باشید این جانتان را به غیر بهشت نفروشید که ضرر کردید! 🔸 جانتان فوق آن است که به عالم طبیعت بفروشید ﴿وَاللَّهُ يَدْعُو إِلَىٰ دَارِ السَّلَامِ﴾، چون خود خدا #سلام است. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 بیانات استاد جوادی آملی در ساختمان نخست وزیری تاریخ: سال 1361 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۲۸۲.mp3
11.6M
#انسان_شناسی ۲۸۲
#آیتالله_مصباح
#استاد_شجاعی
#استاد_عالی
✘ چرا آدمای خیلی خوب، انسانهای خیلی معنوی، بسیار پیش اومده که یهو سقوط کردند!
✘ چرا اعتقادهای خیلی سفت و محکم هم دیدیم، که یهو یه جا عوض میشن؟
✘ چه تضمینی هست این اتفاق برای من نیفته؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14010123-UniTeh-05-Hkashani_com.mp3
11.37M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📋 چرا باید دائم به امیرالمومنین صلوات الله علیه بپردازیم؟
(جلسه پنجم) ـ 23 فروردین ماه 1401
🔸 مسجد دانشگاه تهران
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📋 چرا باید دائم به امیرالمومنین صلوات الله علیه بپردازیم؟ (جلسه چهارم) ـ 22 فروردین ما
چرا باید دائم به امیر المؤمنین بپرداریم؟
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5879691279104737623.mp3
3.53M
🔷 #شرح_خطبه1
جلسه ١١- بخش دوّم
پیامبران
🌸 «رُسُلٌ لَا تُقَصِّرُ بِهِمْ قِلَّةُ عَدَدِهِمْ وَ لَا كَثْرَةُ الْمُكَذِّبِينَ لَهُمْ»
فرستادگانی که کمیِ تعدادشان و فزونیِ دروغشمارندگانشان آنان را به کوتاهی وانداشته.
«مِنْ سَابِقٍ سُمِّيَ لَهُ مَنْ بَعْدَهُ أَوْ غَابِرٍ عَرَّفَهُ مَنْ قَبْلَهُ»
چه برای پیامبر پیشین، نام پیامبران بعدیاش بُرده شده چه پیامبر بازمانده را پیامبران پیشین شناسانده بودند؛
«عَلَى ذَلِكَ نَسَلَتِ الْقُرُونُ وَ مَضَتِ الدُّهُورُ وَ سَلَفَتِ الْآبَاءُ وَ خَلَفَتِ الْأَبْنَاءُ»
بدینگونه نسلهای بشری در پی هم آمدند و روزگاران گذشتند و پدران درگذشتند و فرزندان به جایشان نشستند
🔹دكتر محمدعلى انصاری
#شرح_خطبه
#شرح_خطبه1
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
🟠 بعد از غدیر از خودتان بترسید نه از دشمنان بیرونی!
🎤شهید#مطهری
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🔰هدفى جز احياى حق و عدالت نداشتيم:امام عليه السلام در اين فراز از خطبه در حقيقت، اهداف حکومت الهى ـ از جمله حکومت خود ـ را بيان مى فرمايد، و با تعبيرات بسيار جالب و حساب شده، درسهاى فراموش نشدنى به همه حاکمان مؤمن و مخلص مى دهد.
#نهج_البلاغه
▫️اللَّهُمَّ إنَّکَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَکُنِ الَّذِي کَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَان، وَلاَ الْتِمَاسَ شَيْء مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ
🟤خدايا ! تو مى دانى که آنچه را ما (در امر حکومت) انجام داديم، نه به خاطر بدست آوردن سلطنت و مقام بود، و نه براى نيل به متاع پست دنيا
✍اين تعبير مى تواند اشاره به اصل پذيرش بيعت بر خلافت از سوى مردم بوده باشد، يا اشاره به درگيريها و جنگهايى که ميان او و دشمنان در «صفّين» و مانند آن واقع شد، و در هر حال انگيزه هاى اصلى حکومت خودکامگان در آن منعکس شده است که آنها هميشه براى دو چيز تلاش مى کنند، به دست آوردن مقام به هر قيمت که باشد و به چنگ آوردن مال دنيا از هر کس و هر کجا ممکن شود.در واقع همان حبّ جاه و حبّ مال است که در سراسر تاريخ بشر و حتى امروز بر حکومتهاى خودکامه، سايه افکنده است.
📘#خطبه_131
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5855149436543438760.mp3
4.17M
دمام زنی ( ها علی بشر و کیف بشر )
🎥 #عید_غدیر
🏷 #امام_علی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠
فدایی ولایت🔸 بزرگانی در صدر اسلام بودند كه شهادت را استقبال كردند و ائمه (علیهم السلام) بر شهادت آنها صحّه گذاشتند و نسبت به آنها طلب مغفرت كردند، در حالی که آنها حاضر نشده بودند تقیه كنند؛ جریان #میثم_تمار از این قبیل بود، جریان #رشید_هجری از این قبیل بود. به آنها پیشنهاد دادند كه شما بد بگویید اما حاضر نشدند؛ به آنها پیشنهاد دادند كه یا اعلان انزجار كنید یا اعدام، گفتند اعدام! 🔸 امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ عَلِمَ أَنَّ هَذِهِ اَلْآیةَ نَزَلَتْ فِی عَمَّارٍ وَ أَصْحَابِهِ ﴿إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِیمَانِ﴾»؛ #میثم_تمار می دانست كه این آیه سوره «نحل» درباره #عمار_یاسر یاد شده است؛ اما تقیه نكرد. ادامه راه عمار واجب نیست، راه دیگری هم هست به نام راه میثم! 🔸 میثم می گوید كه «دعانی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام)» و به من فرمود: «كیف أنت یا میثم إذا دعاك دعی بنی امیه عبیدالله بن زیاد الی البرائه منّی»؛ این ناپاك اموی اگر تو را خواند كه از من تبرّی بجویی، آن وقت در چه حال قرار می گیری؟ «فقلت یا امیرالمؤمنین أنا والله لا أبرأ منك»؛ قسم به خدا از تو تبرّی نمی جویم. حضرت فرمود: «إذاً والله یقتلك و یصلبك»؛ تو به وسیله او مصلوب می شوی تو را به دار می زنند مقتول می شوی، «قلت أصبر فذاك فی الله قلیل»؛ من صبر می كنم، «فقال یا میثم إذاً تكون معی فی درجتی». #شهادت_میثم_تمار #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه آل عمران، جلسه 87 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7