eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
350 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
16 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
  کریمه ناب
🔸 وجود مبارک امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا (سلام الله علیهما) کردند که اگر خدا این کودکان را شفا مرحمت کرد، روزه بگیرند. نذر کردن که خدا اگر شفا داد روزه بگیرند یک کار عادی است و خیلی مهم نیست؛ اما ﴿وَ یطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْكِیناً وَ یتِیماً وَ أَسِیراً﴾ حائز اهمیت است. 🔸 خود انسان روزه بگیرد در آن هوای گرم حجاز ـ حالا آن افطاری هم گفتند با قرض تهیه شده ـ و هنگام افطار مسکینی بیاید، یتیمی بیاید، اسیری بیاید و اینها سهمیه خودشان را بدهند و با آب خالص افطار کنند، این چیزی نیست که برای افراد عادی قابل هضم باشد. خود وجود مبارک حضرت امیر و فاطمه (سلام الله علیهما) بالغ بودند و گرسنه ماندند؛ اما این کودکان، واجب النفقه آنها بودند، غذای اینها را دادن و اینها را همین ‌طور گرسنه نگه داشتن، معلوم می شود که این جزء است که مربوط به خود است، چون اینها سهمیه حسنین را هم دادند. تاریخ: 1394/07/15 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
در محضر نهج البلاغه
#خطبه_متقین 📌قسمت بیست و پنجم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: 🔹جمله «طَلَ
📌قسمت بیست و ششم 🔰امام عليه السلام در ادامه اوصاف پرهیزکاران مى فرمايد: 🔹منظور از جمله «وَ تَحَرُّجاً عَنْ طَمَع» پرهیزکننده از طمع ورزی ✍ اين است که پرهيزکاران به کلّى از طمع دورند، زيرا طمع نتيجه وابستگى شديد به دنيا و سبب توجه به غير خدا و موجب مفاسد زيادى مى گردد. از جمله يکى از عوامل ذلّت و کينه و عداوت و حقد و حسد است طمعکاران هرگز از مال دنيا سير نمى شوند و پيوسته براى به دست آوردن آن از هر راهى که باشد تلاش مى کنند و در واقع گرفتار اسارت دائم اند ✔️به علاوه، طمع فکر و عقل را از کار مى اندازد و انسان را گرفتار لغزش هاى بزرگ مى کند 📝ادامه دارد... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
4_5879691279104737624.mp3
3.73M
🔷 شرح جلسه ١١- بخش سوّم ارسال پیامبر رحمت 🌸 «إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ لِإِنْجَازِ عِدَتِهِ وَ إِتْمَامِ نُبُوَّتِهِ» تا اینکه خداوند سبحان محمد، فرستادۀ خدا، را برای به انجام رساندنِ وعده‌اش و به سرآوردنِ نبوتش برانگیخت؛ «مَأْخُوذاً عَلَى النَّبِيِّينَ مِيثَاقُهُ مَشْهُورَةً سِمَاتُهُ كَرِيماً مِيلَادُهُ» در حالی که پیمانش را از پیامبران ستانیده، نشانه‌هایش آشکار و زادروزش ارجمند بود. «وَ أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ» و اهل زمین را در آن روزگار، آیین¬هایی پراکنده و امیالی ازهم‌گسیخته و شیوه‌¬هایی آشفته بود. «بَيْنَ مُشَبِّهٍ لِلَّهِ بِخَلْقِهِ أَوْ مُلْحِدٍ فِي اسْمِهِ أَوْ مُشِيرٍ إِلَى غَيْرِهِ» گروهی تشبیه‌کنندۀ خدا به آفریدگانش و برخی کژرو دربارۀ اسمش و جمعی اشاره‌کننده به غیرش؛ «فَهَدَاهُمْ بِهِ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ أَنْقَذَهُمْ بِمَكَانِهِ مِنَ الْجَهَالَةِ» پس خداوند آنان را به وسیلة رسولش از گمراهی به هدایت رساند و ایشان را به واسطۀ جایگاه او از (ورطۀ) نادانی رهاند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 ادامه دارد
🔺ادامه مطلب «ثُمَّ اخْتَارَ سُبْحَانَهُ لِمُحَمَّدٍ (صلى ‏الله ‏عليه ‏و آله و سلم) لِقَاءَهُ وَ رَضِيَ لَهُ مَا عِنْدَهُ وَ أَكْرَمَهُ عَنْ دَارِ الدُّنْيَا» آنگاه خداوند سبحان دیدار خویش را برای محمد(ص) برگزید و آنچه نزد خود داشت برای او پسندید و (با بیرون بردن) از سرای دنیا کرامتش بخشید «وَ رَغِبَ بِهِ عَنْ مَقَامِ الْبَلْوَى» و او را از جایگاه آشوب به جانب خویش مشتاق ‌گردانید؛ «فَقَبَضَهُ إِلَيْهِ كَرِيماً (صلى ‏الله ‏عليه‏ و آله و سلم)» بنابراین جان او را با ارجمندی به سوی خود برکشید 🔹دكتر محمدعلى انصارى http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
تدبر 🧐🧐 مواظب القائات دشمن باشیم🤨 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚫با نعمتهايش او را معصيت مكن❗️ 📿أَقَلُّ مَا يَلْزَمُكُمْ لِلّهِ أَلاَّ تَسْتَعِينُوا بِنِعَمِهِ عَلَى مَعَاصِيهِ 🔮انسان در برابر نعمتهايى كه خداوند به وى داده كمترين وظيفه اش اين است كه نعمتهايش را وسيله معصيت او قرار ندهد»؛ ✍نافرمانى مولا هميشه زشت است، ولى زشت ترين حالات نافرمانى و عصيان اين است كه انسان نعمتهاى او را وسيله نافرمانى وى قرار دهد. پيام ديگرى كه اين گفتار حكيمانه دارد اين است كه انسان هر گناهى كه مى كند به يقين با استفاده از يكى از نعمتهاى الهى است؛ چشم، گوش، دست، پا، فكر، قدرت و مواهب ديگر همه نعمتهاى پروردگارند و انسان بدون استفاده از اينها نمى تواند كار خلافى انجام دهد، بنابراين مفهوم كلام اين مى شود كه انسان منصف نبايد هيچ گناهى كند، زيرا هر گناهى مرتكب شود با استفاده از يكى از نعمتهاى خداست و اين كار بسيار شرم آور است. 📘 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
📜 در برابر بلا... ▪️فشاری که من در رابطه با حسین می‌بینم، به‌‌خاطر فشاری است که من در این رابطه، به حسین وارد می‌کنم! ▪️چون آن موجود را لطیف می‌‌بینم، برای من سخت است حرفی بزنم یا کاری بکنم که او را رنج دهد. ▪️اینکه در همراهی با او کم بیاورم و به آن کاروان نرسم و در آن سفینه ننشینم در‌حالی‌که می‌‌بینم می‌‌رود، اینها آن رنجی است که باید بیشتر به آن دقت و توجه شود. ▪️این مصیبت، مصیبت بزرگی است و تکرارش هم در زیارت عاشورا، روی این حساب است. ▪️حال، چگونه و با چه توانی در برابر این مصیبت‌‌های بزرگ باید بایستیم؟ ▪️اینجاست که جزع و داد انسان درمی‌‌آید؛ مگر اینکه با آن دید به قضیه نگاه کنیم که «اَللّٰهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاكِرینَ لَكَ عَلیٰ مُصابِهِمْ». ▪️از کسانی باشیم که در برابر مصیبت، طالب و شاکرند، نه صابر ! ▪️بچه‌‌ها در برابر بلاهایی که برایشان می‌‌آید، مثلاً آمپولی که باید بزنند یا دوایی که باید بخورند، خیلی جزع دارند؛ تا حدی از رشد که می‌‌رسند، دوا را می‌‌خورند و دم نمی‌‌زنند؛ به بلوغ که می‌‌رسند، برای این امور تشکر هم می‌‌کنند؛ ولی عده‌‌ای هستند که در صف می‌‌ایستند و طالب رنج هستند. ▪️ این تفاوت برخوردها در برابر بلا، از جزع و صبر تا شکر و طلب، منوط به مرحله روحی خاصی است؛ وگرنه این مصیبت و درد، قابل تحمل نیست! ❛❛ عین‌صاد 📚 | ص ۳۹ #️⃣ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دولت حضور 🔸 مستحضرید كه ائمه (علیهم السلام) عموماً و وجود مبارك ولی عصر خصوصاً، اینها هستند, این اصل مطلب و ذات اقدس الهی كه «مستخلف ‌عنه» است ﴿بِكُلِّ شَی‏ءٍ مُحیطٌ﴾ است و «مَعَ كلّ شَیءٍ» است با همه ما هست ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾ است, اصل دوم. پس اگر مشكلی هست در غیبت ماست نه در غیبت ولی ما! 🔸 ما اگر از غیبت به حضور بیاییم و اگر از جهل به علم بیاییم، مبدأ خود را می‌ شناسیم و او را می ‌پرستیم, خلیفه مبدأ خود را می‌ شناسیم, ولایت او را می ‌پذیریم و در هستیم، وگرنه آن حضور فیزیكی برای بسیاری از افرادی كه در صدر اسلام بودند و نمازهای پنج‌ گانه را پشت سر بهترین امام جماعت دنیا وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می ‌خواندند, در مسجدالنبی هم اقامه می ‌كردند كه بعد از مسجدالحرام بهترین مسجدهای روی زمین است وجود داشت، ولی با این وجود طَرْفی نبستند. پس ما اگر بسیاری از مسائل برای ما حل است. 📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 3 تاریخ: 1393/12/25 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7