💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ای دنیای حرام از من دور شو
💢وَمِنْ خَبَرِ ضِرَارِ بْنِ حَمْزَةَ الضَّبَائِيِّ عِنْدَ دُخُولِهِ عَلَى مُعَاوِيَةَ وَمَسْأَلَتِهِ لَهُ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ(عليه السلام).... يَقُولُ:
💠يَا دُنْيَا يَا دُنْيَا، إِلَيْكِ عَنِّي، أَبِي تَعَرَّضْتِ؟ أَمْ إِلَيَّ تَشَوَّقْتِ؟ لاَ حَانَ حِينُكِ هَيْهَاتَ غُرِّي غَيْرِي، لاَ حَاجَةَ لِي فِيكِ، قَدْ طَلَّقْتُكِ ثَلاَثاً لاَ رَجْعَةَ فِيهَا! فَعَيْشُكِ قَصِيرٌ، وَخَطَرُكِ يَسِيرٌ، وَأَمَلُكِ حَقِيرٌ. آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَطُولِ الطَّرِيقِ، وَبُعْدِ السَّفَرِ، وَعَظِيمِ الْمَوْرِدِ.
💢(ضرار بن ضمره ی ضبایی از ياران امام به شام رفت بر معاويه وارد شد، معاويه از او خواست از حالات امام بگويد، گفت علی (علیه السلام) را در حالی ديدم كه شب پرده های خود را افكنده بود، و او در محراب ايستاده، محاسن را به دست گرفته، چون مارگزيده به خود می پيچيد، و محزون می گريست و می گفت:)
💠 ای دنيا!! ای دنيای حرام! از من دور شو، آيا برای من خودنمایی می كنی؟ يا شيفته من شده ای؟ چنانكه روزی در دل من جای گيری؟
💠هرگز مبادا! غير مرا بفريب، كه مرا در تو هيچ نيازی نيست، تو را سه طلاقه كرده ام، تا بازگشتي نباشد،
💠دوران زندگانی تو كوتاه، ارزش تو اندك، و آرزوی تو پست است.
💠آه از توشه اندك، و درازی راه، و دوری منزل، و عظمت روز قيامت!
🅾 #حکمت77
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘قضا و قدر
💢لِلسَّائِلِ الشَّامِيِّ لَمَّا سَأَلَهُ:بَعْدَ كَلاَم طَوِيل هَذَا مُخْتَارُهُ:
وَيْحَكَ! لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً!... إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً، وَنَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَكَلَّفَ يَسِيراً، وَلَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَأَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً; وَلَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً،... وَلاَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا، فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النّارِ».
💢 در جواب مردي شامي فرمود: (مرد شامي پرسيد آيا رفتن ما به شام، به قضا و قدر الهي است؟ امام با كلمات طولاني پاسخ او را داد كه برخي از آن را برگزيديم:)
💢 وای بر تو! شايد قضاء لازم، و قدر حتمی را گمان كرده ای؟ اگر چنين بود،(که اختیاری در کنار نباشید) پاداش و كيفر، بشارت و تهديد الهی بيهوده بود.
💢خداوند سبحان بندگان خود را فرمان داد در حالی كه اختيار دارند، و نهی فرمود تا بترسند، احكام آسانی را واجب كرد، و چيز دشواری را تكليف نفرمود، و پاداش اعمال اندك را فراوان قرار داد،
💢با نافرمانی بندگان مغلوب نخواهد شد، و با اكراه و اجبار اطاعت نمی شود،
💢و پيامبران را به شوخی نفرستاد، و فرو فرستادن كتب آسماني برای بندگان بيهوده نبود،
💢و آسمان و زمين و آنچه را در ميانشان است بی هدف نيافريد.
♻️ اين پندار(که تصور کنی هر چه کردی براساس قضا و قدر است و تو اختیار نداری) پندار كسانی است كه كافر شدند و وای از آتشی كه بر كافران است.♻️
#حکمت78
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘ حکمت
خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ، فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.
💠حكمت را هر كجا كه باشد، فراگير، گاهي حكمت در سينه منافق است و بی تابی كند تا بيرون آمده و با همدمانش در سينه مومن آرام گيرد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت79
#نهج_البلاغه
*. حکمت شانزدهم
🌾شرح و بسط :
☘پیشى گرفتن تقدیر و تدبیر
♦️امام(علیه السلام) در اینجا به نکته مهمى اشاره مى فرماید و آن این که چنان نیست که همیشه انسان هاى مدیر و مدبر پیروز گردند; گاه تقدیرات همه تدبیرات آنها را برهم مى زند.
♦️خداوند براى بیدار ساختن انسان و شکستن غرور و غفلت او گهگاه امورى مقدر مى کند که بر خلاف تمام تدبیرها و پیش بینى ها و مقدمه چینى هاى انسان است تا به او بفهماند در پشت این دستگاه، دست نیرومندى است که هیچ کس بى نیاز از لطف و محبت او نیست.
و ای کاش انسانها متوجه تقدیر الهی شوند و از غرور دست بر دارند.
#حکمت16
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها به عنوان های زیر میتوانید مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم
*. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم
*. شرح حکمت شانزدهم در کلام امام
*. شرح حکمت نوزدهم در کلام امام
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
4_5992093820236333577.mp3
4.78M
🔷 #شرح #خطبه2
جلسه ٥_ بخش چهارم
🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است:
🌸لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ( صلیاللهعلیه وآله) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً
احدی از این امت با خاندان محمد ( صلیاللهعلیه وآله) قیاس نمیشود و آن کس که نعمت ایشان بر او جاری است، هرگز با ایشان برابر نشود.
هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ
ایشان پایۀ دیناند و ستون یقین.
إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي
پیشافتاده به آنان بازگردد و واپسمانده بدیشان رسانده شود.
وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ
ویژگیهای حقّ ولایت، خاص ایشان است و وصیت و وراثتِ (پیامبر صلیاللهعلیه وآله) میان آنان.
الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ
اینک زمانی است که حق به اهلش بازگشت و به جایی که از آن رخت بربسته بود منتقل شد.
#شرح_خطبه
#خطبه_٢
پایان خطبه دوم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#حرف_خاص
✘ خسارتِ محض، یعنی:
یگانه دلبر هستی، ذرهذرهی عالم را، به عشقِ ما آفریده باشد؛ ولی ما، تمام عمر، در پی به دست آوردن قلب این و آن باشیم...!
یعنی: الهالعالمین، به خواستگاری ما بیاید؛
ولی ما، وقت عشقبازی با او را، نداشته باشیم...! ⚡️
#تفکر
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🟤 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی!
▫️ خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی
🎤شهید#مطهری
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14020809-KhatareGheflat-04-Hkashani_Com.mp3
37.84M
📋 خطرِ غفلت؛ جلسه چهارم
🎙 حامد کاشانی
📆 سه شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲
#خطر_غفلت
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#انسان_شناسی۳۳۲
جان گرگان و سگان از هم جداست،
متحد جانهای مردان خداست!
«مولانا»
🎞 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۳۲.mp3
13.45M
#انسان_شناسی ۳۳۲
#استاد_شجاعی | #استاد_عالی
※ فلسطین به ما ربط نداره!
فلسطینیها خودشون مقصرند،
میخواستن اسرائیل رو انگولک نکنن حالا خودشون و بچه هاشون به خاک و خون کشیده بشن ...
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 مظهر حیّ
🔹 شهید تا نمیرد زنده نمی شود اما عالِم، قبل از مرگ زنده است! این زندگی که در سوره انفال فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾، این #حیات برای عالِم، قبل از مرگ هست, حین مرگ هست, بعد از مرگ هست؛ امّا این حیات برای شهید در حین جهاد نیست، بلکه بعد از مرگ هست. 🔹 اگر گفته شد: ﴿لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاء﴾ یا ﴿لا تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاء﴾، این مربوط به بعد از مرگ است، امّا آن كه قلمش، رقمش و مركّبش بالاتر از خون شهید است، هم اكنون «حی مرزوق عند الله»! این كم مقامی نیست، خودتان را ارزان نفروشید! 🔹 انسان می تواند هم اكنون #حی_مرزوق_عند_الله باشد، چرا خودش را ارزان بفروشد؟! مگر عوامی فضیلت دارد؟! مگر دنیا به چیزی می ارزد؟! مگر این القاب رایجی كه زیر دست و پا ریخته است، برای آدم هنر است؟! شهید باید در معرکه خون بدهد جان بدهد، بعد بشود «حی مرزوق عند الله»، خب ما که می توانیم هم اكنون به این مقام برسیم چرا نرسیم؟! 🔹 اگر وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ»، در زمان حیات باقی اند, حین احتضار باقی اند, بعد از مرگ باقی اند, باقی به «بقاء الله»! چه كسی باقی است؟ 🔹 مطابق آیه سوره «نحل» آن که «عند اللّه»ی فكر می كند باقی است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ﴾ ولی ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. تا انسان «عنداللّه»ی نشد كه باقی نیست؛ #علامه_طباطبایی و امثال ایشان, امام و سایر مشایخ ما ـ هر كدام از اینها نوری بودند كه حشرشان با اهل بیت(علیهم السلام) ـ اینها «حی عند الحیات», «حی عند الاحتضار», «حی بعد الممات»؛ اینها #حی_عند_الله هستند. #سالگرد_علامه_طباطبایی #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت تاریخ: 1394/08/27 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_شانزدهم🌷🌷
به نیابت از عبد صالح خدا:
"شهید اغتشاشات روح الله عجمیان"
👈 #حکمت80تا82
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘حکمت
💢اَلْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ.
💢حكمت گمشده مومن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت80
☘ارزش انسان
💢 قِيمَةُ كُلِّ امْرِئ مَا يُحْسِنُهُ. (قالَ الرَّضىُ: وَهِي الْكَلِمَةُ الَّتي لا تُصاب لَها قيمَةٌ، وَلا تُوزَنُ بِها حِكْمَةٌ، وَلا تُقْرَنُ إلَيْها كَلِمَةٌ).
💢 ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست.
(اين كلماتی است كه قيمتي برای آن تصور نمي شود، و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخني والاییِ آن را ندارد)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت81
☘وصیت میکنم به:
💢أُوصِيكُمْ بِخَمْس لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الاِْبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً:
💢 شما را به #پنج_چيز سفارش مي كنم كه اگر براي آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است.
✅ لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ،
كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد
✅وَلاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ،
و جز از گناه خود نترسد
✅وَلاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ: لاَ أَعْلَمُ،
و اگر از يكي سوال كردند و نمي داند، شرم نكند، و بگويد، نمي دانم،
✅وَلاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ،
و كسي در آموختن آن چه نمی داند، شرم نکند ،
✅وَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ، مِنَ الاِْيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَلاَ خَيْرَ فِي جَسَد لاَ رَأْسَ مَعَهُ، وَلاَ فِي إِيمَان لاَ صَبْرَ مَعَهُ.
و بر شما باد به صبر و شكيبايي، كه شكيبايي، برای ايمان ، همچون سر است بر بدن، كه ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي سر ارزشي ندارد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🅾 #حکمت82
#نهج_البلاغه
🌾🍃🌾🍃🌾🍃
*. حکمت هفدهم
شرح و بسط حکمت هفدهم
🍃تغییر حکم
🌿این سخن حکمت آمیز پاسخى است به سؤالى که بعضى از یاران امام درباره تفسیر یکى از سخنان پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) کرده اند به این ترتیب که: «از امام درباره این گفتار سؤال کردند که فرموده است: موهاى سفید خود را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و خود را شبیه یهود نسازید»
♻️در آغاز اسلام، که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرند تا مایه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد.
🌿منتها براى این که دشمنان اعم از یهود و مشرکان، از نکته این کار باخبر نشوند و دوستان نیز احساس ضعف نکنند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کرد که این کار را به خود اجازه نمى دادند.
🍃امام(علیه السلام) به این نکتهی دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند.
♻️امام(علیه السلام) مى فرماید: موضوع این حکم رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایى پیران بوده و این مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته بود و حکومت اسلامى تثبیت یافته بود نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از یهود، دیگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کردن موهاى سفید باقى نمی ماند.
#حکمت17
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7