eitaa logo
در محضر نهج البلاغه
359 دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
14 فایل
🔼 ترویج انس با نهج البلاغه,آرام آرام و ختم آن همراه با شرح مختصر از اینکه مطالب را با لینک کانال منتشر میکنید ممنونم 🔽لینک کانال ما در ایتا http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🔽 ارتباط با آدمین @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5992093820236333577.mp3
4.78M
🔷 جلسه ٥_ بخش چهارم 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى برمتن زیر است: 🌸لَا يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ ( صلی‌الله‌علیه وآله) مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ وَ لَا يُسَوَّى بِهِمْ مَنْ جَرَتْ نِعْمَتُهُمْ عَلَيْهِ أَبَداً احدی از این امت با خاندان محمد ( صلی‌الله‌علیه وآله) قیاس نمی‌شود و آن کس که نعمت ایشان بر او جاری است، هرگز با ایشان برابر نشود. هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ ایشان پایۀ دین‌اند و ستون یقین‌. إِلَيْهِمْ يَفِي‏ءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي پیش‌افتاده به آنان بازگردد و واپس‌مانده بدیشان رسانده شود. وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ ویژگی‌های حقّ ولایت، خاص ایشان است و وصیت و وراثتِ (پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله) میان آنان. الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِهِ وَ نُقِلَ إِلَى مُنْتَقَلِهِ اینک زمانی است که حق به اهلش بازگشت و به جایی که از آن رخت بربسته بود منتقل شد. ٢ پایان خطبه دوم http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✘ خسارتِ محض، یعنی: یگانه دلبر هستی، ذره‌ذره‌ی عالم را، به عشقِ ما آفریده باشد؛ ولی ما، تمام عمر، در پی به دست آوردن قلب این و آن باشیم...! یعنی: اله‌العالمین، به خواستگاری ما بیاید؛ ولی ما، وقت عشق‌بازی با او را، نداشته باشیم...! ⚡️ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! ▫️ خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری درباره فقدان معنویت در عصر تکنولوژی 🎤شهید http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
Kashani-14020809-KhatareGheflat-04-Hkashani_Com.mp3
37.84M
📋 خطرِ غفلت؛ جلسه چهارم 🎙 حامد کاشانی 📆 سه شنبه ۹ آبان ماه ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
جان گرگان و سگان از هم جداست، متحد جان‌های مردان خداست! «مولانا» 🎞 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۳۲.mp3
13.45M
۳۳۲ | فلسطین به ما ربط نداره! فلسطینی‌ها خودشون مقصرند، می‌خواستن اسرائیل رو انگولک نکنن حالا خودشون و بچه هاشون به خاک و خون کشیده بشن ... http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مظهر حیّ
 
🔹 شهید تا نمیرد زنده نمی‌ شود اما عالِم، قبل از مرگ زنده است! این زندگی که در سوره انفال فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾، این  برای عالِم، قبل از مرگ هست, حین مرگ هست, بعد از مرگ هست؛ امّا این حیات برای شهید در حین جهاد نیست، بلکه بعد از مرگ هست. 

🔹 اگر گفته شد: ﴿لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاء﴾ یا ﴿لا تَقُولُوا لِمَنْ یقْتَلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاء﴾، این مربوط به بعد از مرگ است، امّا آن كه قلمش، رقمش و مركّبش بالاتر از خون شهید است، هم ‌اكنون «حی مرزوق عند الله»! 
این كم مقامی نیست، خودتان را ارزان نفروشید! 

🔹 انسان می ‌تواند هم ‌اكنون  باشد، چرا خودش را ارزان بفروشد؟! مگر عوامی فضیلت دارد؟! مگر دنیا به چیزی می‌ ارزد؟! مگر این القاب رایجی كه زیر دست و پا ریخته است، برای آدم هنر است؟! شهید باید در معرکه خون بدهد جان بدهد، بعد بشود «حی مرزوق عند الله»، خب ما که می توانیم هم ‌اكنون به این مقام برسیم چرا نرسیم؟! 

🔹 اگر وجود مبارك حضرت امیر(سلام الله علیه) فرمود: «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ»، در زمان حیات باقی ‌اند, حین احتضار باقی ‌اند, بعد از مرگ باقی ‌اند, باقی به «بقاء الله»! چه كسی باقی است؟ 

🔹 مطابق آیه سوره «نحل» آ‌ن که «عند اللّه»ی فكر می ‌كند باقی است: ﴿ما عِنْدَكُمْ ینْفَدُ﴾ ولی ﴿ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ﴾. تا انسان «عنداللّه»ی نشد كه باقی نیست؛  و امثال ایشان, امام و سایر مشایخ ما ـ هر كدام از این‌ها نوری بودند كه حشرشان با اهل بیت(علیهم السلام) ـ این‌ها «حی عند الحیات», «حی عند الاحتضار», «حی بعد الممات»؛ این‌ها  هستند. 




 تاریخ: 1394/08/27

http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عبد صالح خدا: "شهید اغتشاشات روح الله عجمیان" 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾 💞بسم الله الرحمن الرحیم ☘حکمت 💢اَلْحِكْمَةُ ضَالَّةُ الْمُؤْمِنِ، فَخُذِ الْحِكْمَةَ وَلَوْ مِنْ أَهْلِ النِّفَاقِ. 💢حكمت گمشده مومن است، حكمت را فراگير هر چند از منافقان باشد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘ارزش انسان 💢 قِيمَةُ كُلِّ امْرِئ مَا يُحْسِنُهُ. (قالَ الرَّضىُ: وَهِي الْكَلِمَةُ الَّتي لا تُصاب لَها قيمَةٌ، وَلا تُوزَنُ بِها حِكْمَةٌ، وَلا تُقْرَنُ إلَيْها كَلِمَةٌ). 💢 ارزش هر كس به مقدار دانایی و تخصص اوست. (اين كلماتی است كه قيمتي برای آن تصور نمي شود، و هيچ حكمتی هم سنگ آن نبوده و هيچ سخني والاییِ آن را ندارد) http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘وصیت میکنم به: 💢أُوصِيكُمْ بِخَمْس لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الاِْبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلاً: 💢 شما را به سفارش مي كنم كه اگر براي آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است. ✅ لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ، كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد ✅وَلاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ، و جز از گناه خود نترسد ✅وَلاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ: لاَ أَعْلَمُ، و اگر از يكي سوال كردند و نمي داند، شرم نكند، و بگويد، نمي دانم، ✅وَلاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ، و كسي در آموختن آن چه نمی داند، شرم نکند ، ✅وَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ، مِنَ الاِْيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَلاَ خَيْرَ فِي جَسَد لاَ رَأْسَ مَعَهُ، وَلاَ فِي إِيمَان لاَ صَبْرَ مَعَهُ. و بر شما باد به صبر و شكيبايي، كه شكيبايي، برای ايمان ، همچون سر است بر بدن، كه ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي سر ارزشي ندارد. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾 🌾🍃🌾🍃🌾🍃
*. حکمت هفدهم شرح و بسط حکمت هفدهم 🍃تغییر حکم 🌿این سخن حکمت آمیز پاسخى است به سؤالى که بعضى از یاران امام درباره تفسیر یکى از سخنان پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) کرده اند به این ترتیب که: «از امام درباره این گفتار سؤال کردند که فرموده است: موهاى سفید خود را تغییر دهید (رنگ و خضاب کنید) و خود را شبیه یهود نسازید» ♻️در آغاز اسلام، که عدد مسلمانان کم بود و در میان آنها گروهى از پیران نیز وجود داشتند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) اصرار داشت که پیران چهره جوان به خود بگیرند تا مایه ترس و وحشت دشمن شوند و نشانى از ضعف در آنها دیده نشود به همین دلیل دستور خضاب و رنگ کردن صادر شد. 🌿منتها براى این که دشمنان اعم از یهود و مشرکان، از نکته این کار باخبر نشوند و دوستان نیز احساس ضعف نکنند پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) این دستور را مستند به عدم شباهت با یهود کرد که این کار را به خود اجازه نمى دادند. 🍃امام(علیه السلام) به این نکته‌ی دقیق اشاره مى کند که هر حکمى تابع موضوع خود است; اگر موضوع تغییر یابد آن حکم نیز عوض مى شود، همان گونه که اگر شراب سرکه شود و یا کافر مسلمان گردد حکم آن تغییر پیدا مى کند. ♻️امام(علیه السلام) مى فرماید: موضوع این حکم رعب افکندن در دل دشمنان از طریق جوان نمایى پیران بوده و این مربوط به زمانى است که عدد مسلمانان کم بود اما در عصر امام که اسلام سراسر منطقه را فرا گرفته بود و حکومت اسلامى تثبیت یافته بود نه ترسى از مشرکان وجود داشت و نه خوفى از یهود، دیگر موضوعى براى رعب افکندن در دل دشمن از طریق رنگ کردن موهاى سفید باقى نمی ماند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امتحان، جزء جدا نشدنیِ ایمان است! و مؤمن مراتب ایمان را با ابزار امتحان طی میکند! از هر یک امتحان که عبور کند، مرتبه‌ای نو از ایمان را درک خواهد کرد. 🎞 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
انسان شناسی ۳۳۴.mp3
10.05M
۳۳۴ | •برای رشد لازم است. مورد تمسخر قرار بگیرید. کینه به دل نگیرید • قدرتان را نمی‌دانند؟ بهتر. میافتید در دامان خدا • آنچه انسان را نجات میدهد اینکه إنَّ صلاتی وَ نُسکی وَ مَحیایی و مَماتی لله رب العالمین «امتحان قاعده‌ی ایمان است» ! باید عبور از امتحان‌ها را بیاموزیم. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرگ پایان زندگی نیست بلکه عصاره زندگی و حیات است / انسان باید سعی کند همواره خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند! 🔹
 
آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح حکمت 116 (در برخی نسخه ها حکمت 122) نهج البلاغه بیان داشتند: ♦️کلمه حکیمانه و نورانی نهج البلاغه این است: «وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا يَضْحَكُ، فَقَالَ: كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ، نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ، ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ.» مرگ از پیچیده ترین مسائل ماست و تا ما حیات را نشناسیم، نمی توانیم را بشناسیم. 🔹 حیات از مجهول ترین مجهول هاست که معنای آن مشخص نیست... . مرگ بهترین موعظه کننده انسان هاست «كفى بالمَوتِ واعِظا»... . ♦️مرگ پایان زندگی نیست، بلکه مرگ عصاره زندگی است، مرگ پایان حرکت نیست بلکه ثمره و نتیجه حرکت است و چون مرگ عصاره و نتیجه حیات انسانی هست، 🔺 پس ای انسان موعظه بپذیر و به گونه ای زندگی کن که نه باری بر دوش دیگری بگذاری و نه بگذاری کسی باری بر روی دوش‌ات بگذارد، ستم نپذیر و زیر بار ستم هم نرو، در زندگی خود به کسی تیغ نزن، حرف بد نزن، حرف زائد نزن، مال کسی را بر ندار، آبروی کسی را نبر، همواره ناصح باش هم برای خودت و هم برای دیگران. 🔹 جهنم را خود شخص می آورد، ما هیزمی در جهنم غیر از اختلاسی و نجومی و اینها نداریم، هیزم جهنم همین تبهکاران هستند ﴿وَ أَمَّا الْقٰاسِطُونَ فَكٰانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾ این آیه، فردوسی را تربیت کرده که می گوید: اگر بار خار است خود کشته ای *** اگر پرنیان است خود رشته ای مرگ عصاره زندگی است نه پایان زندگی ، میوه درخت که به صورت آبمیوه در آمده است عصاره کار درخت است نه پایان درخت. 🔹 عشق از پاکترین واژه ها ست و وقتی حوزه به سمت این کلمات نرود، این کلمه طیب و طاهر به دست دیگران می افتد اینکه فرموده اند: «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ» بدین معناست که انسان باید عشق به عبادت بورزد... . فاضل ترین مردم کسی است که به عبادت عشق بورزد، چنین شخصی همواره سعی می کند خیرش به مردم برسد و دیگران از شرّ او در امان باشند!​​​​​​​ 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/08/25 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت (سلام الله علیها) :۶آبان 1402 طرح ختم دوساله نهج البلاغه 🌷🌷سهم 🌷🌷 به نیابت از عبد صالح خدا: "شهید اغتشاشات دانیال زاده " 👈 🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🍃🌾🍃🌾🍃 ☘غلو 💠لِرَجُل أَفْرَطَ فِي الثَّنَاءِ عَلَيْهِ، وَكَانَ لَهُ مُتَّهِماً: أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ، وَفَوْقَ مَا فِي نَفْسِكَ. 💢حضرت امیر درود خدا بر او (به شخصي كه در ستايش امام افراط كرد، و آن چه در دل داشت نگفت) فرمود: 💢من كمتر از آنم كه بر زبان آوردي، و برتر از آنم كه در دل داري. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘نسل بابرکت 💠بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَأَكْثَرُ وَلَداً. 💠باقيماندگان شمشير و جنگ، شماره شان بادوامتر و پایدارتر، و فرزندانشان بيشتر است. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🅾
☘نمی دانم 💠مَنْ تَرَكَ قَوْلَ «لاَ أَدْرِي» أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ. 💠 كسي كه از گفتن "نمي دانم" روی گردان است، به هلاكت و نابودی می رسد. 🅾 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7 🌾🍃🌾🍃🌾🍃🌾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*. شرح حکمت هجدهم شرح و بسط حکمت ١٨ ☘مشترکان در عذاب ♻️این سخن حکیمانه امام مربوط به بعضى افراد سرشناس از مسلمانان مانند «سعد بن ابى وقاص» و «عبدالله بن عمر"است که در جنگ  جمل وصفین با امام همراهی   نکردند وبه دشمنان او نیز  نپیوستند،بلکه بى طرف ماندند و به عذرهاى واهى متوسل شدند. امام درباره آنها مى فرماید گرچه آنها به یارى باطل نشتافتند و در صف مقابل ما قرار نگرفتند; ولى چون به یارى حق برنخاستند و به پیام قرآن که مى گوید: «(فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه); به آن گروه ظالمى که بر ضد پیروان حق (و امام مسلمین) برخاسته بجنگید تا به فرمان گردن نهند»عمل نکردند درخور هر گونه سرزنش و ملامتند. http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1-Khotbeh3. j1.b1.mp3
7.38M
🔷 ٣ ١_بخش اوّل 🔹شرح استاد دكتر محمدعلى انصارى 🌸 توضيحاتى پيرامون سند خطبه http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7