💠 طریق طیّب
🔸 مطلب مهمی كه سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب به ما فرمود این است كه هرگز #هدف_وسیله_را_توجیه_نمی _كند؛ یعنی نمی توان گفت ما چون می خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می توانیم كمك بگیریم! اگر کسی از هر راهی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی رسد، بلکه هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می كند که فرد به آن می رسد نه به آن #مقصد_اصیل. 🔸 این بیان نورانی را وجود مبارك سالار شهیدان فرمود: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد، زودتر از دیگران به چاه می افتد، چون #گناه_كژ_راهه_است، راه نیست! وقتی راه نبود چگونه به هدف می رسد؟! 👈 فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی كند، هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی دهد كه از هر وسیله ای استفاده كند، هر راهی انسان را به آن مقصد نمی رساند، #صراط_مستقیم است كه انسان را به آن مقصد والا میرساند و لاغیر! 🔸 این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾؛ كجا می روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) تبیین كرد فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ»؛ شما را به كجا می برند؟ مگر نمی خواهید به سلامت برسید چرا راه عیبناك را طی می كنید؟ مگر نمی خواهید به #كمال برسید چرا در مسیر ناقص قدم می نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ». آن ﴿فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ﴾ در قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِكُمْ» در نهج البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ» در بیان سالار شهیدان در آمده است. #امام_حسین_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/14 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
مرد را گر بُرَند بند از بند
نتواند دل از وطن برکَند
#رأی_میدهم
https://eitaa.com/quraanalkarim
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_پنجاه_ویکم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان مظلوم نیروی انتظامی "
👈 #حکمت285تا287
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘وقت شناسی
💠كُلٌّ مُعَاجَلٌ يَسْأَلُ الاِْنْظَارَ، وَكُلٌّ مُؤَجَّلٌ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ.
💠 آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند، كوتاهی می ورزند.!.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت285
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘آرزوی درست
💠مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ «طُوبَى لَهُ» إِلاَّ وَقَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سُوءٍ.
💠 مردم چيزی را نمی گویند: 《خوشا به حالش》، جز آنكه روزگار، روز بدی را برای او تدارك ديده است.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت286
🌾🌿🌾🌿🌾
🌾💦🌾💦🌾💦
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘قدر
💠وَسُئِلَ عَنِ الْقَدَرِ،قال علیه السلام: طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلاَ تَسْلُكُوهُ، وَبَحْرٌ عَمِيقٌ فَلاَ تَلِجُوهُ، وَسِرُّ اللّهِ فَلا تَتَكَلَّفُوهُ.
💠(از قدر پرسيدند ،) امام علیه السلام فرمود:
🔺 راهی است تاريك، آن را مپيماييد؛ و دريایی است ژرف، وارد آن نشويد؛ و رازی است خدایی، خود را به زحمت نياندازيد.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت287
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹 شرح #حکمت38 (6)
🔷 عجب و خودپسندی
🔻 موضوع دیگری که در ادامه حکمت ۳۸ بیان شده است مسأله "عُجب یا خودپسندی" است.
🔹 " عُجب" یعنی اینکه انسان در خودش یک فضیلتی، یک هنری و یک توانمندی را درک کند و نسبت به آن متعجّب و خودپسند و خودخواه شود.
🔻 آثار شومی در زبان مولا علی (علیه السلام) برای مسأله و پدیده عُجب بیان شده :
1⃣ اوّل تنهایی
🔻در حکمت ۱۱۳ می فرمایند: « لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛ هیچ تنهایی ای وحشتناک تر از عجب نیست.
2⃣ دوّم ترس
🔻همین حکمت ۳۸ می فرمایند : « أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ ترسناک ترین ترس، عُجب است.
3⃣ سوّم حسادت به عقل، یعنی آسیب رساندن به عقل
🔻حضرت در حکمت ۲۱۲ می فرمایند: «عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ » ؛ خود پسندی انسان یکی از حسودان عقل اوست.
حسادت یعنی چه ، حضرت در حکمت ۲۲۵ می فرمایند: «الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ» ؛ تعجّب می کنم از اینکه حسودان از سلامت بدنشان غفلت می کنند، یعنی با حسادت دارند به خودشان و بدنشان ضرر می زنند.
🔻پس عُجب انسان به خودش اوّلاً ضربه به جسمش و ثانیاً ضربه به عقلش می زند. لذا مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ خطاب به امام مجتبی (علیه السلام) می فرمایند: « وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ» بدان! همانا خوپسندی بر خلاف صواب و درستی است، بدان که عجب آفت و آسیب به عقلها است.
4⃣ اثر شوم بعدی، منع ازدیاد نعمت و رشد است.
یعنی عجب و خودپسندی مانع رشد انسان و ازدیاد نعمتها می شود.
🔻 در حکمت ۱۶۷ می فرمایند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ » ؛ عُجب مانع ازدیاد نعمت و رشد می شود.
🔻بر اساس این آثار شوم از منظر مولا علی (علیه السلام)، حتی گناهی که انسان را نزد خدا شرمنده بکند بهتر از حسنه و کار نیکی است که باعث عُجب انسان شود. در حکمت ۴۶ این حقیقت را فرمودند که : «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ»؛ گناهی که تو را شرمنده بکند نزد خدا از کار نیکی که تو را به عُجب بکشاند بهتر است.
🔻با این مقدّمات حضرت در نهج البلاغه توصیه های نسبت به عُجب دارند:
🔸 ۱. اولاً در حکمت ۱۵۰ می فرمایند : « لَا تَكُنْ مِمَّنْ يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ» ؛ از آدمهایی نباش که وقتی سالم و تندرست هستند دچار عُجب می شوند.
🔸۲. ثانیاً در نامه ۵۳ خطاب به مالک اشتر می نویسند: « إِیَّاکَ وَ الْإِعْجَابَ بِنَفْسِکَ» ؛ بپرهیز از اینکه خودپسند بشوی، « وَ الثِّقَةَ بِمَا یُعْجِبُکَ مِنْهَا » ؛ و اینکه اطمینان کنی به چیزهایی که به واسطه آن دچار عجب شدی، « وَ حُبَّ الْإِطْرَاءِ» ؛ بپرهیز از اینکه دلت بخواهد که مردم تو را ستایش کنند.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#فهرست_حکمتها
دوستان ولایی سلام
🍃حکمتهای نهج البلاغه به علت شمردن بعضی صفات مهم و کارساز در زندگی، بسیار مورد اهمیت هستند.
برای استفاده بهتر از شرح حکمتها که از خود نهج البلاغه برای شرح بهره گرفته شده، به عنوان های زیر مراجعه کنید.
*. شرح حکمت اول تا حکمت پنجم
*. شرح حکمت ششم تا حکمت دهم
*. شرح حکمت یازدهم تا پانزدهم
*. شرح حکمت شانزدهم تا بیستم
*. شرح حکمت 21 تا بیست و پنجم
*. شرح حکمت26 تا حکمت سی ام
*. شرح حکمت31 تا حکمت سی وپنجم
*. شرح حکمت سی و ششم
قسمت اول
قسمت دوم
شرح حکمت سی و هفتم
قسمت اول
قسمت دوم
شرح حکمت سی و هشتم
قسمت اول
قسمت دوم
قسمت سوم
قسمت چهارم
قسمت پنجم
قسمت ششم
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
روی متون رنگی کلیک کنید
#سخن_آخر
✍️امام خمینی رحمهالله:
◽️و آخرین سخنم در اینجا با شما اینکه به جمهوری اسلامی که ثمرهٔ خون پدرانتان است تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم، حضرت بقیة الله فراهم سازید.
📙صحیفه امام خمینی، ج۲۰، ص۳۸
⃟
🇮🇷🕊🇮🇷🕊🇮🇷🕊🇮🇷
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان!
❤️امام باقر(ع): وَ الله که از گناه نجات پیدا نمی کند مگر کسی که به گناه خود اقرار کند.
⚡️یعنی اگر کسی اعتراف به گناه نکند ، خداوند توبه اش را نمی پذیرد و کسی که از گناه خودش خبر نداشته باشد،چگونه می تواند به آن اعتراف کند؟
✅️ از محاسن با خبر بودن انسان از بدی های خود ، ایجاد تواضع و حیا در او و تلاش برای ترک آن بدیهاست.
❤️امیرالمومنین (ع) :از کیاست و تیزهوشی انسان این است که عیب هایش را ببیند و از جهالت انسان همین بس که نسبت به عیوبش جاهل باشد.
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
دعاهای مردود.mp3
11.36M
#پادکست_روز
#رهبری | #آیتالله_فاطمینیا #استاد_شجاعی
رفع مشکلات با ابزار دعا، یک مکتب است!
که باید در آن آموزش دید، و استفاده از این ابزار را آموخت.
بلد نباشیم، دعاها هم خیلی وقتها مستجاب نمیشوند!
صحیفه سجادیه جامعه :
mohipub.ir/product/sajjadieh/
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#چهارمین_ختم_نهج_البلاغه
💥تقدیم به ساحت مقدس حضرت #فاطمه(سلام الله علیها)
#شروع:۶آبان 1402
طرح ختم دوساله نهج البلاغه
🌷🌷سهم #روز_پنجاه_ویکم🌷🌷
به نیابت از عباد صالح خدا:
"شهیدان مظلوم نیروی انتظامی "
👈 #حکمت288تا289
🌹لطفا با حضور در کانال سهم امروز را مطالعه بفرمایید.👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘توفیق
💠إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ الْعِلْمَ.
💠 هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار كند، دانش را از او دور سازد.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت288
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صفات برادر من
💠در گذشته برادری دينی داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود. دنيای حرام در چشم او بی ارزش می نمود، و از شكم بارگی دور بود، آنچه را نمی يافت آرزو نمی كرد، و آنچه را می يافت زياده روی نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهی كه لب به سخن می گشود بر ديگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش كنندگان را فرو می نشاند، به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود اما در برخورد جدی چونان شير بيشه می خروشيد، يا چون مار بيابانی به حركت درمی آمد، تا پيش قاضی نمی رفت دليلی مطرح نمی كرد، و كسی را كه عذری داشت سرزنش نمی کرد تا آنكه عذر او را می شنيد، از درد شكوه نمی كرد، مگر پس از تندرستی و بهبودی، آنچه عمل می كرد می گفت، و بدانچه عمل نمی كرد چيزی نمی گفت، شاید در سخن گفتن بر او پيشی می گرفتند اما در سكوت مغلوب نمی گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود، اگر سر دو راهی دو كار قرار می گرفت، می انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت می كرد، پس بر شما باد روی آوردن به اينگونه از #ارزشهای_اخلاقی، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی بهتر از رها كردن همه است.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت289
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘أخٌ فِی الله
💠كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اللَّهِ وَكَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ الدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَكَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلا يَشْتَهِي مَا لا يَجِدُ وَلا يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَكَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِينَ وَنَقَعَ غَلِيلَ السَّائِلِينَ وَكَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَصِلُّ وَادٍ لا يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَكَانَ لا يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ الْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اعْتِذَارَهُ وَكَانَ لا يَشْكُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ وَكَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَلا يَقُولُ مَا لا يَفْعَلُ وَكَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى الْكَلامِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى السُّكُوتِ وَكَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَكَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى فَيُخَالِفُهُ فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ الْخَلائِقِ فَالْزَمُوهَا وَتَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ الْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْکِ الْكَثِيرِ.
#حکمت289
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
🌾🌿🌾🌿🌾🌿
💞بسم الله الرحمن الرحیم
☘صفات برادر من
💠در گذشته برادری دينی داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود. دنيای حرام در چشم او بی ارزش می نمود، و از شكم بارگی دور بود، آنچه را نمی يافت آرزو نمی كرد، و آنچه را می يافت زياده روی نداشت، در بيشتر عمرش ساكت بود، اما گاهی كه لب به سخن می گشود بر ديگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش كنندگان را فرو می نشاند، به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود اما در برخورد جدی چونان شير بيشه می خروشيد، يا چون مار بيابانی به حركت درمی آمد، تا پيش قاضی نمی رفت دليلی مطرح نمی كرد، و كسی را كه عذری داشت سرزنش نمی کرد تا آنكه عذر او را می شنيد، از درد شكوه نمی كرد، مگر پس از تندرستی و بهبودی، آنچه عمل می كرد می گفت، و بدانچه عمل نمی كرد چيزی نمی گفت، شاید در سخن گفتن بر او پيشی می گرفتند اما در سكوت مغلوب نمی گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود، اگر سر دو راهی دو كار قرار می گرفت، می انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديكتراست با آن مخالفت می كرد، پس بر شما باد روی آوردن به اينگونه از #ارزشهای_اخلاقی، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخی از آن ارزشهای اخلاقی بهتر از رها كردن همه است.
🅾 #نهج_البلاغه #حکمت289
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
#نهج_البلاغه
▫️جَعَلَ اللَّهُ مَا کَانَ مِنْ شَکْوَاکَ حَطّاً لِسَیِّئَاتِکَ
🟤 خداوند این درد و بیمارى تو را سبب ریزش گناهانت قرار داد
✍این بشارت بزرگى بود که امام(علیه السلام) به آن یار بیمار داد که قطعا سبب شادى او شد، و فشار درد و بیمارى را براى او کاست و روحیه اى را که بیمار براى مبارزه با مرض باید پیدا کند در او دمید.
مى دانیم درد و رنج ها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفه ها متعددى دارد; یکى از آن فلسفه ها آمرزش گناهان است; یعنى خداوند مى خواهد بنده صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد.
اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مى کند و گاه به یاد مرگ مى افتد و از گناهان خود توبه مى کند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست.
📘#حکمت_42
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
✨ میل به زیبایی و جذابیت!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_شجاعی
√ انقلاب اسلامی، مانور تمرینی قبل از ظهور!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
💠 شهد مرگ
🔹 وجود مبارك #سید_الشهداء (سلام الله علیه) مرگ را برای ما معرفی كرده است. همه ما می میریم اما عمده آن است كه مرگ چیست. آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ پایان راه است یا پُل راه است؟ بعد از مرگ خبری هست یا نیست؟ 🔹 وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) به اصحاب و یارانش در #كربلا مطلبی فرمود كه همه شیعیان بلكه همه انسان ها، مشمول آن مطلب هستند؛ فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ»؛ فرمود مقداری بردباری كنید، مقداری #صبور باشید، چرا؟ برای اینكه «فَمَا الْمَوْتُ إِلاّ قَنْطَرَةٌ». مرگ نابودی نیست، مرگ پوسیدن نیست، مرگ ما را از پا در نمی آورد، #ما_مرگ_را_از_پا_در_می _آوریم. مرگ یك معبر است، یك پُل است؛ این پل را شما در زمان حیات خودتان باید مهندسی كنید. اگر پل وسیع محكم متقن ساختید، به خوبی از این پل عبور میكنید و اگر به فكر ساختن این پل نبودید، مهندس نبودید معمار خوبی نبودید و یك پل لرزان ساختید، خب آسیب می بینید. این پل را شما باید معماری كنید #مهندسی_كنید، خودت باید پل بسازی! 🔹 فرمود: «كَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ»؛ آن طوری كه زندگی می كنید همان طور می میرید. این طور نیست كه پلی ساخته باشند و ما باید از این پل عبور كنیم؛ فرمود همان طوری كه به سر می برید همان طور می میرید. اگر #عاقلانه، #عالمانه و با #فهم زندگی كردید، معبر خوبی می سازید و به آسانی می میرید. برای #مؤمن، هیچ لذتی در تمام مدت عمر، به اندازه لذت مُردن نیست! #امام_حسین_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 سخنرانی مناسبتی تاریخ: 1392/08/24 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7
مسئولیت ما.mp3
9.23M
#پادکست
#استاد_شجاعی | #استاد_پناهیان
※ وظیفهی شخص شما، در «بیانیهی گام دوم انقلاب» مشخص شده است!
√ شما وظیفهی خودتان را پیدا کردهاید؟
√ آیا در حال انجام وظیفهی خودتان هستید؟
(اگر پاسخ منفی است، این پادکست را گوش کنید)
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db7