ای معلمِ باایـمـان و آگاه و آزاد!
شما را به خدا در این کلاس هـا
یک مشت انـسـان نـمـایِ قـالـبیِ
خاک بر سر نسازید؛
انـســــان بـسـازیـد!
• شهید سیدمحمّد حسینی بهشتی🕊🌹•
#شهیدانه
🏴 سلام من به بقیع و به تربت صادق
🏴 سلام من به مدینه به غربت صادق
🏴 سلام من به مدینه به آستان بقیع
🏴 سلام من به بقیع و کبوتران بقیع
🏴 سلام من به مزار معطّر صادق
🏴 که مثل ماه درخشد به آسمان بقیع
🏴 #شهادت_امام_جعفر_صادق علیه السلام تسلیت باد
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری | #استاد_شجاعی
یک راه میانبُر برای کسانی که میخواهند
هم در دنیا،
و هم در آخرت «برای خدا» ویژه باشند❕
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
Kashani-13970124-45-shakhsiyat-va-Azemate-Hazrate-AboutalebAS-Thaqalain_ir.mp3
16.8M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #درآمدی_بر_نهج_البلاغه
📌 جلسه_چهل_و_پنجم
🔖 شخصیت و عظمت حضرت ابوطالب علیه السلام
استاد حامد کاشانی
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
در محضر نهج البلاغه
🌹شرح #حکمت3 🔴 بخش سوم، بخل 🔷 5.2 آثار اجتماعی بخل: در این بخش، امیرالمؤمنین دو نکته را بیان میفر
🌹شرح حکمت3
🔴 بخش چهارم:ادامه بخل
🔶6.2 روش برخورد با بخیل در حوزۀ مدیریتی و مسئولیتی
🔸6.2.1 امیرالمؤمنین به ما آموختهاند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی اولاً به هیچ بخیلی (کسی که بخل ملکۀ وجودی او شده است) نباید مسئولیتی بدهند. در بند 3 خطبۀ 131 فرمودند: «همانا دانستید که سزاوار نیست بخیل بر ناموس و جان و غنیمتها و احکام مسلمین، ولایت و رهبری یابد و امامت مسلمین را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حریص گردد»؛ یعنی اگر بخیل حاکم شد، دائماً به مردم فشار میآورد تا اموال آنها را تصاحب کند.
🔸6.2.2 نکتۀ دوم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورتکردن با بخیل را ندارند. امیرالمؤمنین در بند 6 از نامۀ 53 به مالک اشتر مینویسند: «بخیل را در مشورتکردن دخالت نده که تو را از نیکوکاری بازمیدارد و از تنگدستی میترساند.»
🔸6.2.3 امیرالمؤمنین به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل اشاره میکنند: «احتکار یعنی حبسکردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند، با هدف افزایش قیمت.» ایشان در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامۀ 53، به مالک اشتر مینویسند: «این را هم بدان که در میان بازرگانان، کسانی هم هستند که تنگنظر و بدمعامله و بخیل و احتکارکنندهاند، که تنها با زورگویی به سود خود میاندیشند.»
✅نکته: اگر بخل واقعاً بخل باشد، در همۀ مصادیق زشت و بد است؛ اما در همۀ زبانها، در کلام فصیح وقتی میخواهند از صفت خوبی خیلی تعریف کنند، گاهی آن را به صفتی بد تشبیه میکنند؛ مثلاً ممکن است از انسانهای موفق و خوبی که برای وقت خود برنامهریزی دارند، شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم. یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم. هدرندادن وقت خصلت خیلی خوبی است؛ اما برای نشاندادن اوج این خوبی، آن را به یک بدی در ذهن مخاطب، تشبیه میکند؛ یا میگویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد. میدانیم که وسواس خصلت خیلی بدی است؛ اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی مراقب است و خواسته اوج این خوبی را برساند، آن را در قالب خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده است، بیان میکند و البته از جنبۀ حساسیت و دقت آن.
🔷با این نگاه، امیرالمؤمنین در حکمت 234 یکی از تفاوتهای زن و مرد را همین میدانند و میفرمایند: «برخی از نیکوترین خلقوخوهای زنان، زشتترین اخلاق مردان است؛ مانند تکبر، ترس، بخل. هرگاه زنی متکبّر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمیدهد و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ میکند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله میگیرد.» در این حکمت، بخل بهمعنای بخل بد نیست. اینکه زن در قبال زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هرجایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نشود و هدر نرود، خیلی صفت خوبی است.
🔷اگر بند 6 نامۀ 53 (موضوع مشورتنکردن با بخیل) و موضوع حکمت 234 (تفاوت بانوان و آقایان) را کنار هم بگذاریم، به نکتۀ جالبی میرسیم: مولا در بند 17 نامۀ 31 به فرزند خودشان اماممجتبی(ع) مینویسند: «با زنان مشورت نکن.» دلیل آن چیست؟ در بند 6 نامۀ 53 فرمودند: «مدیران با بخیل مشورت نکنند»؛ چون بخیل واقعی تنگنظر است و نمیخواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد.
🔷چرا گفته با زن مشورت نکن؟ اولاً منظور مشورت در امور اجتماعی است و ثانیاً زن بهخاطر عشقی که به همسرش دارد و محافظت بیش از حد از اموال و دارایی خودش و همسرش، اگر مشاور شود ناخواسته طبق طبیعتش عمل میکند و این آثار سوئی دارد؛ لذا در حوزۀ کلان با زنان مشورت نکن، مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزههای فردی و در جایگاه مناسب خودش به کار ببرد.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
💠 رئیس مذهب
▫️ وجود مبارک #امام_صادق_سلام_الله_علیه در عصری قرار گرفت که قدرت عباسی ها روزافزون بود و آنها هم به نام دین حکومت می کردند. وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) در چند جبهه ـ دین را معرّفی کرد، ـ قرآن را معرفی کرد، ـ سنّت را معرّفی کرد، ـ جایگاه مردم را مشخص کرد، ـ وظیفه مردم را در صیانت از دین معرّفی کرد، ـ قانون اساسی اسلام را تدوین کرد، ـ کیفیت بهره برداری از این اصول و قوانین اساسی را به مردم آموخت، شد #رئیس_مذهب. ▫️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) یک سلسله #راهنمایی_های_عمومی داشتند به عنوان مواعظ و راهنمایی های عمومی و یک سلسله #شاگردان_خاص داشتند که به عنوان فرهیختگان و نخبگان جامعه بودند که قانون اساسی را برای آنها می نوشتند و به آنها می آموختند. ▫️ وجود مبارک امام صادق با #شناخت این فرهیختگان از یک سو و #تعلیم قانون اساسی مکتب شیعه از سوی دیگر، هم معارف قرآن را با تفسیر، تنزّل داد و هم دست فکر اندیشوران را با تعلیم بالا آورد. ▫️ وجود مبارک امام صادق ـ هم بخش #عبادی ما را مشخص کرد، ـ هم بخش #سیاسی ما را مشخص کرد، ـ هم وظیفه نخبگان و فرهیختگان را مشخص کرد، ـ هم رابطه ما و خاندان عصمت و طهارت و اهل بیت را مشخص کرد، شد رئیس مذهب. #شهادت_امام_صادق_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 تاریخ: 1395/05/09 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
22.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ «به من چه» نداریم!
http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74
💠
گوهر انسان▫️ وجود مبارک #امام_صادق_سلام_الله_علیه همراهی داشت که سیاه چهره بود، حضرت از حال او جستجو کرد، بعضیها عرض کردند که یک همراه سیاه بود، شما چرا نگرانی؟ حضرت فرمود: «أَصْلُ الرَّجُلِ عَقْلُه»؛ شما چه کار دارید به اینکه این رنگش چیست؟! ▫️ اینکه می گوید: مرد خداشناس که تقوا طلب کند ٭٭٭ خواهی سفید جامه و خواهی سیاه باش 👈 نه یعنی این جامه! یعنی خواه رومی باشد خواه زنگی؛ خواه سیاه باشد آفریقایی باشد، خواه سفید باشد رومی باشد. بلال حبشی با صهیب رومی نزد خدا یکی است! صهیب سفید چهره بود، او هم سیاه چهره؛ حضرت فرمود: «أَصْلُ الرَّجُلِ عَقْلُه». #سالروز_شهادت_امام_صادق_علیه_السلام #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سخنرانی در جمع گروهی از اقشار مختلف مردم آمل تاریخ: 1396/04/27 http://eitaa.com/joinchat/1114374154C3a90a19db74